امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
قیمت برق پرمصرف‌ها 23 درصد افزایش یافت
سخنگوی صنعت برق گفت: برای ایجاد بازدارندگی در مصرف بیش از حد برق، از این پس مشترکینی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف دارند، متحمل افزایش قیمت 16 درصدی هزینه علاوه بر افزایش قیمت 7 درصدی برای عموم مشترکین خواهند بود.
مصطفی رجبی مشهدی، ضمن اشاره به افزایش سالانه قیمت برق بخش خانگی، گفت: براساس مصوبه دولت در راستای افزایش قیمت انرژی، قیمت برق سالانه 7 درصد برای همه مشترکین افزایش می باید که این افزایش قیمت از اردیبهشت‌ماه لحاظ شده است.
سخنگوی صنعت برق با اشاره اینکه هزینه‌های این صنعت افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است، عنوان کرد: برای ایجاد بازدارندگی در مصرف بیش از حد برق، از این پس مشترکینی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف دارند، متحمل افزایش قیمت 16 درصدی هزینه علاوه بر افزایش قیمت 7 درصدی برای عموم مشترکین خواهند بود.
رجبی، در بیان اقدامات صنعت برق به منظور اصلاح الگوی مصرف مشترکین اذعان داشت: در کنار افزایش قیمت برق برای مشترکین پرمصرف، اقدامات تشویقی برای مشترکینی که کمتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده است. در این راستا به افرادی که در سال جدید، زیر الگوی تعیین شده و کمتر از سال گذشته مصرف برق داشته باشند، پاداشی تحت عنوان پاداش مدیریت مصرف تعلق می‌گیرد. عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر، افزود: در راستای اقدامات صنعت برق جهت اصلاح الگوی مصرف، سال گذشته پاداش 106میلیارد تومانی به مشترکین خوش مصرف، پرداخت شده است. رجبی در توضیح مصرف برق مشترکین، بیان کرد: سال گذشته تنها 15 درصد از مشترکین بیش از الگوی مصرف و 85 درصد مابقی نیز مطابق الگوی مصرف یا کمتر از آن، برق مصرف کرده اند. سخنگوی صنعت برق کشور، در پایان ضمن اشاره به راهکارهای کاهش مصرف برق نظیر خاموش کردن چراغ‌های اضافه، استفاده بهینه از کولر آبی و تنظیم دمای آسایش برای سایر وسایل سرمایش، گفت: در صورتیکه مردم  نسبت به صرفه‌جویی 10درصدی مصرف برق اقدام ورزند،  شاهد کاهش 20درصدی در هزینه برق خود خواهند بود.
 

ادغام بانک حکمت ایرانیان در بانک سپه 
مدیرعامل بانک سپه اعلام کرد با برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده سالیانه و مجمع فوق‌العاده ادغام بانک حکمت ایرانیان، این بانک رسماً در بانک سپه ادغام شد. محمدکاظم چقازردی ضمن اعلام خبر فوق افزود: در پی اعلام ریاست کل محترم بانک مرکزی مبنی بر برگزاری مجامع بانک‌های حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد در هفته جاری، بانک سپه با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بورس و اوراق بهادار، زمینه برگزاری مجامع این دو بانک را فراهم کرد و در اولین گام مجامع مربوط به بانک حکمت ایرانیان با حضور اکثریت سهامداران در روز شنبه دهم خردادماه سال 1399برگزار شد. وی اظهار داشت: با برگزاری مجامع ادغام حکمت ایرانیان، این بانک نخستین بانک وابسته به نیروهای مسلح است که رسماً در بانک سپه ادغام می‌شود و از روز یکشنبه یازدهم خردادماه سال جاری شعب بانک سابق حکمت ایرانیان با تابلوهای بانک سپه آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز و مشتریان گرامی هستند.
 
زمان لازم برای شروع کسب و کار ۳ روز شد
فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: با افتتاح و شروع به کار پنجره واحد فیزیکی کسب و کار زمان لازم برای شروع یک فعالیت اقتصادی در ایران از ۷۵ روز به سه روز تقلیل پیدا کرده است. وی با تأکید بر اینکه به زودی  پنجره  واحد الکترونیکی  افتتاح می شود، گفت: در این شرایط که باید از تجمعات جلوگیری کرد، پنجره واحد الکترونیکی کسب و کار نیز از اقداماتی است که آقای دهنوی معاون بنده پیگیر این موضوع بوده و قول می دهم و یقین دارم به زودی آن نیز افتتاح می شود.
دژپسند در مورد افتتاح  پنجره واحد فیزیکی کسب و کار  با  بیان اینکه چرا برای کاری که در دنیا مدتها است شروع شده، استقبال می کنیم؟ تصریح کرد:  در ایران به طور متوسط شروع یک فعالیت اقتصادی ٧٥روز طول می کشد و این عدد برای یک فعال اقتصادی که قصد سرمایه گذاری دارد خیلی زیاد است و با افتتاح و شروع به کار پنجره واحد فیزیکی کسب و کار به سه روز تقلیل پیدا کرده است، بنابراین باید این اتفاق مورد استقبال قرار گیرد. 
وی افزود: در ١٩بهمن ماه سال ٩٨ قول دادم که این اقدام در اردیبهشت ماه این سال اتفاق بیفتد و خوشحالم که این امر محقق شد و برای برگزاری مراسم، افتتاح آن به 10 خرداد ماه موکول شد. بر این اساس هر فعال اقتصادی که از این پس کارش بیش از سه روز طول کشید،  حتما شکایت کرده و با تلفن  ١٨٦٦  تماس بگیرد.  وزیر اقتصاد ادامه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که فعال اقتصادی با کمترین موانع به سمت سرمایه گذاری پیش برود. با توجه به اینکه چند سال است شرایط خوبی در سرمایه گذاری  نداریم و کشور با موانع و مشکلات و تحریم دشمن روبه رو است، بنابراین حتما باید خودمان موانع را به حداقل و سرعت را به حداکثر برسانیم و سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت اسمی کشور مثل نان شب واجب است. وی تاکید کرد برای مقابله با بیکاری، افزایش سهم ایران در اقتصاد بین المللی و ایفای نقش موثر در رونق تولید، باید سرمایه گذاری  و تولید با سهولت در جریان باشد. دژپسند اظهار داشت: سرمایه گذار باید به گونه ای محیط کسب و کار برایش فراهم باشد که بداند از نقطه شروع تا پایان چه وضعیتی داشته و حتی بتواند به سرمایه گذاری  خارجی فکر کند. همچنین باید به کاهش  شکاف سرمایه کمک کنیم. روزی خبر بدهند که میزان سرمایه اداری از میزان  استهلاک کمتر بوده باید به فکر فرو برویم ، بنابراین تا این اتفاق رخ نداده باید همه دغدغه ما هموار کردن راه برای سرمایه گذار باشد. وزیر اقتصاد بیان کرد: سلسله اقدامات ما برای بهبود شرایط و کمک به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ادامه دارد و تا پایان امسال همه استانها به پنجره ه واحد فیزیکی متصل خواهند شد.  امسال برای دستیابی به رشد اقتصادی مقبول ، حداقل به هزار هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که بخشی از منابع دولت وبانک ها تامین می شود و باید سعی کنیم  منابع بانک به سمت بخش خصوصی و سرمایه گذاران حرکت کند. همچنین باید  سرمایه داران خرد را جذب و به سرمایه گذاری بزرگ سوق دهیم.
وی گفت:  از اول اسفند سال کذشته  با شروع کرونا یکی از رویکردهای ما  این است که مالیات ابزاری برای سرمایه گذاری خرد باشد و ابزاری برای ورود بیشتر بخش  خصوصی به بازار سرمایه باشد .البته  برنامه های دیگری برای افزایش سرمایه و سرمایه گذاری  داریم . البته  برای جامع عمل پوشاندن و اعتلای اقتصاد یکی از راه ها این است که من و تو را کنار گذاشته  و ما بشویم، امروز  بخش خصوصی و حاکمیت در کنار هم بوده و این ما شدن شروع شده است . اگر ما شدیم،  اقتصاد به جایی می رسد که با  سر بلندی از آن یاد کنیم.

تامین 7/3 میلیارد دلار ارز برای واردات
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره تامین ارز متقاضیان واردات اعلام کرد: بعد از افت عرضه ارز در اوایل سال به علت شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای همسایه، امروز که تقریباً همه بازارها فعال شده‌اند روند تأمین و انتقال ارز حالت عادی به خود گرفته است. وی  تأکید کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳.۷ میلیارد دلار از روش‌های مختلف اعلامی بانک مرکزی برای واردات تأمین شده است. رییس کل بانک مرکزی افزود: همانگونه که قبلاً اعلام کردم روند صادرات و برگشت ارز مثبت است و تأثیرات آن در بازار مشهود خواهد بود. 
طبق اعلام همتی، صادرکنندگانی که در سال گذشته صادرات داشتند تا پایان تیرماه باید ارز خود را به نیما برگردانند یا به روش‌های اعلامی بانک مرکزی در اختیار متقاضیان واردات کالا و خدمات قرار دهند.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی ضروری است
اقبال شاکری، منتخب مردم تهران در مجلس، با بیان اینکه سیستم بانکی کشور باید از بخش خصوصی تولید مسکن حمایت کلان داشته باشد، گفت: متأسفانه در این وضعیت شاهد خلاء پیشتیبانی بانکی در کشور هستیم، به طوری که یک سازنده برای دریافت تسهیلات باید مدت زیادی را تلاش کند.
وی  گفت: در شرایط کنونی متأسفانه مسکن به کالای سرمایه ای در کشور تبدیل شده و مالکان برای افزایش سودآوری از فروش املاک مذکور خودداری می کنند، از این رو در این وضعیت، تعداد مساکن در بازار عرضه بسیار زیاد است، اما متأسفانه این مساکن فریز شده اند.
منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش روز افزون قیمت مسکن یک نوع بیماری اقتصادی است، افزود: در شرایط کنونی مسکن را می توان به عتیقه تشبیه کرد، که در شرایط عادی نیز ارزش آن به تدریج بالا می رود.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی مدیریت عرضه  خانه های موجود در بازار بسیار ضروری است، در این وضعیت راه کارهایی برای رفع این مسئله از جمله اخذ مالیات از خانه های خالی وجود دارد، به نظر من با تحقق این مسئله می توان مساکن خالی از سکنه را به بازار تزریق کرد، اعمال مالیات باید به گونه ای باشد که نگه داشتن مسکن به صورت خالی از سکنه برای مالک صرفه اقتصادی نداشته باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اهمیت عرضه مسکن به اقشار مختلف جامعه، گفت: قطعا دولت باید این حوزه را مدیریت کند، از این رو در این عرصه باید از مردم حمایت کرد تا بخش خصوصی به سمت تولید مسکن سوق داده شود.
شاکری با بیان اینکه سیستم بانکی کشور باید از بخش خصوصی تولید مسکن حمایت کلان داشته باشد، گفت: متأسفانه در این وضعیت شاهد خلاء پیشتیبانی بانکی در کشور هستیم، به طوری که یک سازنده برای دریافت تسهیلات باید مدت زیادی را تلاش کند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال