امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
پرداخت یارانه نقدی به متولدان جدید مشروط شد
آیین‌نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در جلسه هیئت دولت تصویب شد که بر اساس آن، موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به‌تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌‏ها نیز پس از اعلام وزارت تعاون باید نسبت به حذف یارانه خانوار‌های اعلامی (در اولین نوبت) اقدام کند. لازم به ذکر است، خانوار‌های حذف‌شده می‌توانند نسبت به اعتراض در خصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به کلیه اطلاعات بانکی و ارائه اطلاعات و مستندات لازم اقدام نمایند. وزارت مذکور نیز مکلف است پس از بررسی مستندات ارائه‌شده، اسامی سرپرستان خانوار‌های واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را مجدداً به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کند تا در اولین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آن‌ها برقرار شود.

صعود ۱۵ هزار واحدی شاخص بورس
معاملات روز گذشته بازار سرمایه در پی رشد شاخص نمادهای پُرمعامله، با رشد ۱۵ هزار واحدی، به ۹۸۵ هزار واحد رسید. معاملات روز گذشته (دوشنبه ۱۲ خرداد) بازار سرمایه در پی رشد شاخص نمادهای پُرمعامله، با رشد ۱۵ هزار واحدی، به ۹۸۵ هزار واحد رسید.
شاخص کل هم وزن نیز با رشد مثبت ۲ هزار و ۷۲۱ واحدی، در ایستگاه ۳۲۰ هزار و ۹۹۶ واحد توقف کرد. اگرچه ارزش کل بازار در معاملات روز گذشته، حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده، اما ارزش معاملات انجام شده به حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. تعداد معاملات روز گذشته نیز ۷۹۹ هزار فقره بود. اثرگذارترین نماد در رشد شاخص روز گذشته بازار سرمایه، یک نماد متعلق به شرکت پتروشیمی جنوب کشور با رشد ۱۵۶۰ واحدی بود؛ در رتبه دوم نیز نماد یک شرکت صنعتی در حوزه تولید مس با رشد ۱۱۷۰ واحدی قرار داشت.

ادغام موسسه کوثر در بانک سپه تا پایان خرداد
همزمان با ادغام بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان در بانک سپه، رییس کل بانک مرکزی از نهایی شدن ادغام موسسه کوثر در این بانک تا پایان خرداد خبر داد.
با برگزاری مجمع نهایی ادغام بانک مهر اقتصاد و بانک حکمت ایرانیان در بانک سپه، این دو بانک وابسته به نیروهای مسلح از روز گذشته شخصیت حقوقی مستقل نداشته و بخشی از مجموعه بانک سپه تلقی می شوند. 
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ضمن تایید این مطلب از نهایی شدن ادغام موسسه کوثر در بانک سپه تا پایان خرداد ماه نیز به عنوان اقدام بعدی یاد وابراز امیدواری کرد، دو بانک دیگر باقیمانده وابسته به نیروهای مسلح  هم کار ادغامشان هرچه سریعتر نهایی شود.

تکذیب خرید ارزان سهام عدالت توسط بانک‌ها
معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر مربوط به خرید ۳۰ درصدی سهام عدالت توسط بانک‌ها با قیمتی کمتر از نرخ تعیین شده را تکذیب و اعلام کرد چنین ادعایی صحت ندارد.
روز گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر مفت‌خری سهام عدالت توسط برخی از بانک‌ها با قیمت ۴۵۰ هزار تومان منتشر شد که حسین علایی، معاون سازمان خصوصی سازی نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت: چنین ادعایی صحت ندارد و این خبر منتشر شده از جمله خبرهای جعلی است که افراد با اهداف مشخصی اقدام به انتشار آن می‌کنند.
وی ادامه داد: فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت با قیمت تابلو انجام می‌شود، پس چطور ممکن است بانک بتواند این سهام را با قیمت ۴۵۰ هزار تومن خریداری کند؟
علایی افزود: شرکت‌ها، بورسی و دارای قیمت تابلو هستند، زمانی که ثبت سفارش ۳۰ درصد از سهام عدالت زده شود برمبنای قیمتی مشخص که نرخ تابلو است سفارش پذیرفته خواهد شد.
براساس تصمیم شورای عالی بورس، از روز شنبه (دهم خرداد) امکان فروش سهام عدالت برای دارندگان این سهام فراهم شد.

احتمال لغو ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی
با وجود ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، اعلام جدید معاون فنی گمرک از این حکایت دارد که منعی برای ورود موقت خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی سی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد و در این رابطه گمرک ضمانت لازم را خواهد داشت.
چندی پیش هیات وزیران با پیشنهاد وزارت اقتصاد مصوب کرد که سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند به ازای هر ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در ایران تا سه دستگاه خودروی سواری نو را بدون ارائه‌ جواز عبور و پس از تشریفات گمرکی تا پنج سال ورود موقت کند که مدت این مجوز یکساله تعیین شد اما با مجوز گمرک و با رعایت استانداردها امکان تمدید تا پنج سال وجود دارد.  تازه‌ترین اظهارات مهرداد ارونقی،  معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران  در رابطه با تسهیلات گمرک برای سرمایه‌گذاران خارجی مبنی بر ورود سه دستگاه خودروی سواری برای مدت پنج سال از این حکایت دارد که ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز امکان‌پذیر باشد.
این در حالی است که در سال‌های گذشته و با تغییر ضوابط و شرایط واردات خودرو، ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شده بود و طبق توافقات انجام شده خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که اکنون وارد شده و در گمرک وجود دارند نیز به غیر از موارد استثنا، متروکه شده و باید برای تعین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار  گیرد.

۱۱۱۳ هزار فقره چک در فروردین برگشت خورد
حدود ١١١٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٣١ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۴ درصد افزایش و از نظر مبلغ ٢٦ درصد کاهش نشان می‌دهد. 
براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، حدود 6 میلیون و 100 هزار فقـره چک به ارزشی بیش از ٦٥٢ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٩ در کل کشـور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 36 درصد و 56.4 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود یک میلیون و 800 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣0٦ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

۵۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان طرح ملی مسکن ریزش داشته‌اند
 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لیست نهایی واجدان شرایط مسکن ملی، خرداد ماه نهایی می شود، از ریزش ۵۰ درصدی ثبت نام کنندگان خبر داد و گفت: نیمی از ثبت‌نام کنندگان دارای مسکن شخصی هستند.
وی درباره آخرین وضعیت پالایش ثبت نام کنندگان طرح ملی مسکن گفت: تقریباً تمام استان‌ها غربالگری انجام شده و علت طولانی شدن آن همزمانی با شیوع ویروس کرونا بود. اما پالایش و غربالگری واجدان شرایط به اتمام رسیده است.
وی اظهار داشت: علت اینکه از ابتدای ثبت نام طرح تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند این است که همزمان دو روش ثبت نام در سامانه و ارسال پیامک را اجرا کردیم.
اسلامی ادامه داد: در فازنخست ثبت نام ۲۳۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند که پالایش واجدان شرایط فاز اول به طور کامل به پایان رسیده است اما در فاز دوم ثبت نام که هم سامانه‌ای و هم پیامکی بود نیاز به تکمیل اطلاعات ثبت نام کنندگان از طریق پیامک داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اگرچه هدف گذاری طرح اقدام ملی مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن است اما تفاهم نامه‌هایی هم با سایر دستگاه‌ها داریم که در تفاهم نامه‌های مذکور نیز مقرر شده مجموعاً ۴۸۰ هزار واحد با مشارکت نیروهای مسلح، وزارت رفاه و آموزش و پرورش ساخته شود که آنها نیز همزمان با طرح اقدام ملی در حال اجراست. ولی از مجموع این دو، یعنی از ۸۸۰ هزار واحد مسکونی، ۲۰۰ هزار واحد هم پوشانی دارند.
وی با تاکید بر اینکه لیست نهایی واجدان شرایط در خرداد ماه جاری تعیین تکلیف و نهایی می‌شود، درباره رسیدن متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۱۷ میلیون تومان تصریح کرد: مردم اصلاً نگران نباشند، در سامانه طرح ملی مسکن دست مردم را باز گذاشتیم تا هر کس می‌خواهد ثبت نام کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نیمی از کسانی که ثبت نام کرده اند، فاقد مسکن نبوده اند بنابراین ۵۰ درصد متقاضیان به دلیل اینکه مالک واحد مسکونی بوده اند ریزش خواهد داشت.
اسلامی یادآور شد: ما جامعه هدف خود را شناسایی کرده ایم و برای این جامعه هدف متقاضی مسکن، دغدغه داریم و در حال فعالیت هستیم؛ بنابراین این افراد نباید نگران باشند چرا که صاحب خانه خواهند شد.
وی در مورد بازار مسکن گفت: اتفاقی که برای برخی کالاها رخ می‌دهد متأثر از شرایط اقتصادی کشور است، چون مردم نگران از دست رفتن ارزش پول خود هستند، دارایی‌های خود را تبدیل به اقلام سرمایه‌ای می‌کنند، در نتیجه خود به خود تغییر قیمت در برخی کالاها صورت می‌گیرد که مسکن هم یکی از این اقلام است.

۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کنیم
 سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم به تولید می‌رسد.
وی  درباره سرمایه گذاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش‌های پایین دستی صنعت نفت اظهار داشت: این بخش‌ها سالهاست که مغفول مانده و نیاز به سرمایه گذاری دارد که باید آن را احیا کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ورود قرارگاه خاتم به بنگاه‌داری پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که قرار است این قرارگاه احداث کند گفت: ساخت این پتروپالایشگاه‌ها در جلوگیری از خام فروشی نقش بسزایی دارد و سالهاست که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار دارد ولی از گذشته همواره با ساخت پالایشگاه مخالفت می‌شد و این مخالفت‌ها ادامه داشت که سبب شد در حال حاضر در بخش فروش نفت به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه باشیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه تحریم‌ها متوجه فرآورده‌های نفتی نیست و مشکلی در خصوص فروش بنزین و گازوئیل نداریم، ادامه داد: اگر از گذشته به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها حرکت می‌کردیم تاب‌آوری کشور در برابر تحریم‌ها بسیار بالا بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه ساخت پتروپالایشگاه‌ها پروژه‌ای تعریف نشده لذا از سوی قرارگاه خاتم به وزارت نفت اعلام شد که حاضر هستیم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم
محمد بیان کرد: سرمایه گذاری قرارگاه در بخش ساخت پالایشگاه به این صورت است که هزینه احداث را همراه با سهامداری و بهره برداری بر عهده قرارگاه خاتم باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد عملیاتی شدن این پروژه‌ها است که برای اقتصاد کشور اثرگذار است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان سهم سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم که به ونزوئلا صادر شده، اعلام کرد: ۴۰ درصد تولید بنزین کشور صرفاً در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود.

افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است
 عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان حق تغییر قیمت در بازار را بدون مجوز و خارج از ضابطه ندارند و در صورت افزایش قیمت منتظر برخورد قانونی باشند.
وی افزود: هر گونه تغییر قیمت در بازار حتماً باید با اطلاع قبلی و انجام فرآیند‌های لازم از جمله ارائه مستندات و مدارک لازم و سپس گرفتن مجوز از سازمان حمایت باشد و در غیر این صورت افزایش ها، تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت‌های لوازم خانگی بدون انجام فرآیند‌ها مورد قبول نیست و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حتما ذی نفعان و متصدیان این حوزه باید روز گذشته و امروز با همراه داشتن اسناد و مستندات لازم به سازمان حمایت مراجعه نمایند و اگر تغییر قیمتی تایید شود، حتماً اعمال خواهیم کرد.رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: قیمت 100 قلم کالا را به صورت روزانه رصد می‌کنیم، اما هر هفته رصد 5 قلم کالا به صورت ویژه در دستور کار بازرسان کل کشور است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال