امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
تمام افراد واجد شرایط و جامانده از سهام عدالت، مشمول این سهام می‌شوند
محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص جزییات طرح دوفوریتی ساماندهی سهام عدالت، اظهار داشت: با توجه به مبحث مهم و اهمیت سهام عدالت و همچنین تأثیری که به معیشت مردم و افزایش دارایی سرمایه دارد، طرح دوفوریتی ساماندهی سهام عدالت از هفته‌های پایانی مجلس دهم در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر آزادسازی سهام عدالت پس از ۱۵ سال، دولت آئین‌نامه اجرایی در این خصوص ارائه کرد که نیاز به اصلاحاتی داشت.لذا اینکه طراح طرح دوفوریتی ساماندهی سهام عدالت در ادامه عنوان کرد برای تکمیل و اصلاح آئین‌نامه اجرایی دولت برای سهام عدالت نیازمند تصویب قانون است که چیزی شبیه به واگذاری سهام عدالت در سال ۸۴ است.
وی به موضوع واگذاری سهام عدالت در سال ۸۴ و نحوه اجرای آن اشاره کرد و گفت:‌ واگذاری سهام عدالت در سال ۸۴ با دستور رهبری و پس از آن نامه رئیس‌جمهور و اذن رهبر معظم انقلاب اجرایی شد و در پی آن اصلاح قانون سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و موارد مربوط به سهام عدالت قانونی و اجرایی شد.
نماینده مردم کرمان در مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد:‌ موضوع ساماندهی سهام عدالت چیزی شبیه اقدام مذکور است که ما درخواست کردیم پیگیری و موارد قانونی مربوط به سهام عدالت به صورت قانونی تدوین و اجرایی شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: اساس طرح دوفوریتی مذکور اصلاح و تکمیل آئین‌نامه اجرایی دولت در تسهیل واگذاری‌ها و همچنین تعیین تکلیف جاماندگان از سهام عدالت است.
نماینده مردم کرمان در مجلس همچنین در توضیح جزئیات طرح ذکر شده، گفت: ‌تعداد زیادی از مردم واجد شرایط و مشمول سهام عدالت متأسفانه از این طرح جا مانده‌اند و مشمول سهام عدالت نشده‌اند که باید برای آنها تصمیمات اساسی اتخاذ کرد چرا که این موضوع نابرابری است و باعث نارضایتی عمومی خواهد شد.
وی بر همین اساس اضافه کرد: البته در این بین کسانی بودند که مشمول سهام عدالت شده و از آن بهره‌مند شده‌اند اما افراد جدیدی به خانواده آنها اضافه شده است که طبیعتاً باید مشمول این سهام شوند. البته در این میان افرادی هم تحت پوشش سازمان بهزیستی یا دیگر موارد بودند که می‌توانند از این سهام بهره‌مند شوند.
وی بهره‌مندی واجدین شرایط برای استفاده از سهام عدالت، مشمول شدن افراد جدید و محروم شدگان از سهام عدالت و همچنین بهره‌مند شدن افرادی که در سال‌های گذشته مشمول سهام عدالت نبوده‌اند اما اکنون جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند را از جمله مزایای طرح دو فوریتی مزبور خواند و گفت: ما در این خصوص بحث‌های گسترده‌ای انجام دادیم و در حقیقت این طرح برای ساماندهی سهام عدالت تهیه و تدوین شده است.
وی به عنوان طراح طرح ساماندهی سهام عدالت، گفت:‌در واقع هدف از تهیه این طرح اصلاح و تکمیل آئین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت است تا این موارد را به صورت قانونی ذیل آئین‌نامه اجرایی دولت قید کنیم.
وی عنوان کرد: هدف ما این است که مشمولان بیشتری از مزایای سهام عدالت بهره‌مند شده و همچنین دسترسی بیشتر و بهتر از این سهام صورت بگیرد، همچنین به سمت بورسی کردن شرکت‌های غیربورسی برویم که برای این طرح نهایتا فردا تصمیم‌گیری نهایی صورت خواهد گرفت تا برای تصویب در صحن علنی مجلس آماده شود.

طرح متری مسکن در بورس کالا با جدیت دنبال شود
حسن محتشم، عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه امیدواریم طرح متری مسکن در بورس کالا با جدیت دنبال شود، گفت: این طرح منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید مسکن شده و در نهایت به کاهش قیمت تمام‌شده می‌انجامد. وی با یادآوری اینکه طی سال های ۷۸ – ۱۳۷۷ هم موضوع فروش متری مسکن مطرح و بحث تضمین حداقل سود برای این طرح به میان آمد گفت: هر فردی تمایل به خرید هر چند متر در بازار مسکن را داشت، می‌توانست در این بخش سرمایه گذاری کند و در صورت انصراف از بازار بورس مسکن، حداقل سود معین یعنی در حدود ۱۸ درصد نسبت به سرمایه اشخاص به آنان تعلق می‌گرفت.
وی ادامه داد: در این دوره، برخی شرکت‌های ساختمانی وارد این عرصه شدند و تعدادی سهام خود را واگذار و افرادی هم خریداری کردند. اما این طرح خیلی موفق نبود و سود سهام تثبیت شده‌ای که تعیین شده بود به افرادی‌ که این سهام را خریداری کرده بودند واگذار شد.
وی با بیان اینکه شرایط متفاوت از سال های قبل است، تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت دولت، بازار سرمایه رونق قابل توجهی پیدا کرده و بخش عمده ای از سرمایه های کشور به سمت این بازار هدایت شده است، بنابراین زمینه مناسبی برای ورود دوباره مسکن به بورس فراهم شده و  بورس کالا هم با شناخت کامل از وضعیت موجود در بازار سرمایه، پیشنهاد عرضه متری مسکن را ارایه داده است.
محتشم تاکید کرد: با ادامه رونق بازار سهام و با توجه به آنکه شرکت های ساختمانی نیز از گذشته در بازار سرمایه فعالند و سهام آنها در بازار عرضه می شود و این شرکت ها نیز براساس عملکردشان از رونق بورس اثر می پذیرد، اما طرح عرضه متری مسکن هدف دیگری را دنبال می کند که آن خانه دار کردن تدریجی مردم به نسبت سرمایه هر شخص است تا رویای آنان برای خرید خانه به واقعیت تبدیل شود . عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران اضافه کرد: برای اجرای این طرح مهمترین اصل، نظارت دقیق است. دراین صورت سرمایه هایی که از محل اجرای این طرح جمع آوری می شود به سمت تولید مسکن سوق پیدا کرده و باعث افزایش عرضه خواهد شد که در این‌صورت عملکرد طرح بسیار مثبت و کارآمد خواهد بود و نتایج پرباری به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح شرکت های بسیاری در بخش ساختمان قادر خواهند بود از مزایای این طرح استفاده کنند. گفت: در سال‌های گذشته برای اجرای پروژه های ساختمانی و حمایت از سازندگان و سرمایه گذاران، صندوقی ایجاد شده بود که متاسفانه به سرانجام نرسیم. با اجرای این طرح و در سایه نظارت دقیق، زمینه ورود شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز به بازار سرمایه و بهره مندی از بازارهای متنوع این بازار فراهم می شود.
 
افزایش بی رویه قیمت خوراکی ها
گرانی خوراکی ها به خصوص قیمت برنج در روزهای اخیر انتقادات زیادی را به همراه داشته است.  گزارش ها حاکی از این است که قیمت برنج وارداتی به شکل کم سابقه در بازار افزایش یافته به طوری که نرخ برنج‌های هندی و پاکستان بیش از دو برابر شده است.
نرخ برنج های خارجی موجود در بازار نظیر برنج دانه بلند هندی فزاینده و انفجاری در روزهای اخیر افزایش یافته است به طوری که در حالی که قیمت مصوب برنج هندی در سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و مصرف کنندگان 8 هزار تومان اعلام شده، در بازار مصرف به قیمت های مختلفی مانند 13 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 900 تومان و 15 هزار تومان به فروش می رسد.
همچنین قیمت برنج باسماتی پاکستانی که قیمت مصوب آن 8 هزار و 900 تومان اعلام شده، در بازار مصرف 17 هزار و 500 و 20 هزار تومان قیمت گذاری شده است.
بنابراین گزارش با وجود اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد که ارز اختصاصی واردات برنج از 4200 تومان به ارز نیمایی تبدیل شده است اما کماکان قیمت این محصول در ماه مبارک رمضان به نرخ قبل به فروش رسید و در حال حاضر نیز این محصول به صورت محدود در برخی از فروشگاه های زنجیره ای به قیمت 8 هزار تومان به فروش می رسد اما قیمت در بیشتر خرده فروشی ها دوبرابر شده است.
قیمت مصوب برنج های وارداتی بعد از تغییر نرخ ارز در سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت تغییر نکره است و  کماکان  نرخ این محصولات به قیمت های 8 هزار تومان و 8 هزار 900 تومان به ترتیب برای برنج های هندی و پاکستانی قیمتی گذاری شده است.
بر اساس اطلاعات واصله در سال جاری کماکان بخشی از برنج وارداتی با ارز 4200 تومانی ترخیص شده و از سال گذشته نیز بخش زیادی از برنج های وارداتی در انبارهای بخش خصوصی و  دولتی باقی مانده که با ارز 4200 تومانی وارد شده است بنابراین نباید قیمت این محصول در بازار به یک باره بیش از دو برابر افزایش یابد. همچنین بر اساس اعلام رییس انجمن وارد کنندگان برنج اعلام شد که 500 هزار تن برنج در گمرکات کشور مانده و تصمیم گیران تکلیف آنها را برای واردات با ارز 4200 تومان و حتی نیمایی مشخص نمی‌کنند.  هرچند برخی محدود شدن ارز 4200 تومانی برای واردات برنج را از دلایل گرانی این محصول عنوان می کنند اما با توجه به سابقه حذف ارز دولتی از واردات گوشت قرمز و عدم افزایش قیمت این محصول، این مساله توجیه نامناسبی است و به نظر می رسد مهمترین دلیل این گرانی، کمبود نظارت در بازار است. 
همچنین قیمت میوه به ویژه نوبرانه ها نیز در چند مدت اخیر افزایش داشته که شرایط خرید را برای مردم بسیار سخت کرده است. قیمت هایی که در این میدان وجود دارد عمده فروشی است و زمانی که اینها به سطح شهر می رسند از 30 تا 100 درصد اضافه می شوند. قیمت میوه ها تابستانه مانند زردآلو در میدان مرکزی 33 هزار تومان است که وقتی پای این میوه ها به مغازه های سطح شهر می رسد معمولا تا به دو برابر قیمت هم می فروشند. توت فرنگی و گوجه سبز هم که جزو نوبرانه ها است در محدوده کیلویی 18‌هزار تومان است و قیمت بازار از اینها بیشتر است.
میوه ها بر اساس مصوبه قانونی از میدان مرکزی میوه تا مغازه ها تا 30 درصد مجوز افزایش دارد اما مغازه داران این درصدها را قبول ندارند و قیمت گذاری آنها بر اساس نرخ اجاره و بالاشهری و پایین شهری و یا به زبان ساده تری دل به خواهی تعیین می شود و کسی هم نظارتی بر آنها ندارد.
قیمت سیب در میدان کیلویی 15 هزار تومان است که بر اساس گزارش ها در سطح شهر 29 هزار تومان عرضه می شود. هندوانه که این روزها میوه مطلوب تابستان است کیلویی 2200 تومان است که در سطح شهر 3 هزار تا 3500 تومان به فروش می رود.
سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی هم از عجایب بازار است که در منطقه جنوب به قیمت 500 تومان هم نمی خرند اما در شهر تهران به 10 برابر قیمت به فروش می رود.  علاوه بر این گزارش ها نشان می دهد قیمت حبوبات نیز در بازار همچنان غیرمنطقی است تا جاییکه یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار به این مساله اختصاص یافته است. بر اساس تصمیمات این ستاد برای کاهش قیمت انواع حبوبات در بازار، بانک مرکزی مکلف شد تا تامین ارز این اقلام را در اولویت قرار دهد.
افزایش 20 درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری
شورای عالی هماهنگی ترابری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری  و 50 درصدی قیمت بلیت قطارهای حومه ای موافقت کرد.
قرار است این افزایش قیمت از اول تیرماه امسال اجرایی شود. خرداد ماه سال گذشته نیز شورای عالی ترابری با افزایش متوسط 22 درصدی قیمت بلیت قطار موافقت کرده بود.
 در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا،‌تقاضا برای سفرهای ریلی به شدت کاهش یافته است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل شیوع ویروس کووید 19 تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی حدود 95 درصد کاهش یافته است.
محمد رجبی، رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار اظهار داشت: شرکت‌های حمل و نقل ریلی در ابتدا افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری را به هیئت مدیره راه آهن پیشنهاد دادند که نهایتاً در شورای عالی ترابری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها موافقت شد.
وی در پاسخ به این پرسش آیا افزایش قیمت بلیت قطار به دلیل کاهش ظرفیت قطارهای مسافری به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کوپه‌ها رخ داده یا به خاطر تورم سالانه، از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، این تقاضا مطرح شده است؟ گفت: این افزایش نرخ بلیت، به دلیل تورم و افزایش نرخ ارز بوده است؛ چون ۴۵ تا ۶۵ درصد هزینه‌های تعمیر و نگهداری قطارها، ارزی است؛ همچنین شورای عالی کار افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها را تصویب کرد ما معمولاً ابتدا هزینه می‌کنیم بعد از راه آهن می‌خواهیم تا هزینه‌ها را با افزایش نرخ بلیت قطار جبران کنند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا یادآور شد: مجموع هزینه‌های شرکت‌های ریلی بیش از ۱۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است؛ اما با توجه به اینکه کشش بازار نهایتاً ۴۰ درصد بود، این درخواست را از راه آهن داشتیم که با ۲۰ درصد آن موافقت شد.

نصب اولین سایت 5G‌ در ایران تا یک ماه آینده
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولین سایت 5G تا چهار‌هفته دیگر در ایران نصب می‌شود. شبکه‌های 5G نه تنها حجم دیتا روی شبکه‌ها را چندصد برابر می‌کنند، بلکه سرعت انتقال دیتاها را نیز بسیار زیاد می‌کنند و تأخیر آن کمتر از یک میلی‌ثانیه خواهد بود، در حالی که تأخیر در 4G برابر ۲۵ تا ۴۰ میلی‌ثانیه است. استانداردهای 5G هم‌چنین امکان استفاده از طیف پهن ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز را در اختیار می‌گذارد. سازمان GSMA یا سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه (Global System for Mobile Communications) در گزارش خود، تعداد اتصالات 5G را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۴ میلیارد در کل جهان پیش‌بینی کرده است.
محمدجواد آذری جهرمی به‌تازگی درباره وضعیت اینترنت نسل پنج در ایران گفت: فکر می‌کنم اولین سایت 5G تا چهار هفته دیگر در ایران نصب شود. مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.

آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان
کارشناسان در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان به صورت غیر حضوری انجام شود. طبق آخرین آمار ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۴۹ نفر در قید حیات هستند. به عبارت دیگر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشول فوت کرده اند و وراث مشمولانی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرایند انتقال را انجام داده باشند. درواقع سهام عدالت مانند سایر دارایی‌ها بر اساس ورقه انحصار وراثت به نام وراث خواهد شد.
البته چندی پیش اعلام شد که انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث متوقف شده است. توضیحی که در مورد این توقف داده شد این بود که  از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد لازم بود در یک مدت زمان معین تعداد مشمولان به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام شود و شرکت مذکور براساس تعداد اعلام شده باقی اقدامات را در دستور کار قرار دهد. بنابراین اگر  انتقال سهام عدالت افراد متوفی متوقف نمی‌شد، زمانی که وارث افراد متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام شده بود تغییر می‌کرد. به همین دلیل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام به صورت موقت متوقف شد تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد. بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری، انتقال سهام آنها انجام خواهد شد. بر این اساس طبق آخرین اخبار، وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های  شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند، زیرا سامانه سمات در تلاش است که در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. درهمین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام تست های نهایی  روی میز خدمت یکی از سامانه های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.

طراحی خط ویژه برای تامین ارز تولیدکنندگان
عدم دسترسی به ارز برای تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات موردنیاز تولید این روزها صدای بسیاری از تولیدکنندگان را درآورده؛ اما اکنون یک هفته‌ای است که خط ویژه تامین ارز راه‌اندازی شده است. یک مقام مسئول در نظام بانکی از طراحی خط ویژه برای ارز مورد نیاز تولیدکنندگان خبر داد و به مهر گفت: به پیشنهاد وزارت صنعت، اکنون کار به گونه‌ای با بانک مرکزی پیش رفته است که خط ویژه‌ای برای تأمین ارز تولیدکنندگان به خصوص در صنایع منتخبی که وزارت صنعت تشخیص داده، طراحی شود و معطلی تولیدکنندگان به حداقل برسد. وی افزود: این خط ویژه شرایط را به نحوی پیش برده است که تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید به موقع صورت گیرد؛ به این معنا که تولیدکنندگانی که مورد تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند می‌توانند در قالب کمیته مشخصی، درخواست خود را ارائه داده و برای تأمین ارز در مسیر ویژه قرار بگیرند. به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، سیاست اصلی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که ارزهای حاصل از صادرات صنایع اثرگذار کشور و به خصوص بخش‌های قوی ارزآور را ساماندهی کرده و به بخش تولید اختصاص دهند. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید به مرور شرایط را برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان باز کند. این مقام مسئول گفت: ارز حاصل از صادرات شرکتهای بزرگ صادراتی با نیازهای ارزی بخش‌های مختلف تولیدی، رد و بدل خواهند شد که اجرای این طرح، علاوه بر اینکه بار را از دوش بانک مرکزی برخواهد داشت، زمینه را برای تأمین به موقع ارز مورد نیاز کشور فراهم خواهد کرد.
ثبت نام ۷ میلیون نفر در طرح  فروش فوری ۲۵ هزار خودرو
 
 
اجرای طرح فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو که از 4 خرداد تا 14 خرداد ماه آغاز شده بود به اتمام رسید و درحال حاضر واحدهای پلیس راهور ، خودروسازان و ثبت احوال مشغول راستی آزمایی اطلاعات ثبت نام کنندگان هستند.
براساس آمار مقدماتی حدود 7 میلیون نفر در طرح فروش فوری 25 هزار دستگاه خودرو شرکت کرده اند.  البته این آمار با راستی آزمایی ریزش خواهد کرد و در نهایت با قرعه کشی واجدین شرایط خرید خودرو اعلام خواهند شد.
 البته سرپرست امور صنایع وزارت صمت اعلام کرده "اگر متقاضی در مرحله ثبت نام برای فروش فوق العاده خودرو اطلاعات غلط ثبت کند تا سه سال اجازه شرکت در هیچ طرح خودرویی را نخواهند داشت".
وی تاکید کرده، "اینکه کسانی در قرعه کشی برنده شوند، اما توان تامین وجه را نداشته باشند محدودیتی برای شرکت در قرعه کشی‌های بعدی نخواهند داشت، البته خودروسازان محدودیت‌هایی در این باره اعمال کردند که به آن‌ها تذکر داده شد و این محدودیت در اطلاعیه فروش دو خودرو ساز اصلاح شده است". بر اساس تصمیمات اخیر سیاستگذار این بخش  کسانی که پلاک فعال برای خودروهای سنگین، مینی بوس، کامیونت و غیره را  دارند، مجاز به ثبت نام در طرح فروش فوق العاده بودند و پلاک فعال خودروهای سنگین مشمول قانون خودروهای سواری نبود. همچنین اگر فردی در هر دو مجموعه  خودروساز ثبت نام کرده باشد در صورتی که ظرفیت فروش یک شرکت بیش از حد مجاز باشد ثبت نام او در شرکت دیگر ثبت خواهد شد. به عنوان نمونه در حال حاضر آمارها نشان می دهد حجم متقاضی برای ثبت نام خودروهای ایران خودرو بیش از سایپا است در این حالت مطمئناً اگر فردی هم در ایران خودرو و سایپا ثبت نام کرده باشد  ثبت نام در ایران خودرو حذف و فرد مجاز به خرید از محصولات سایپا است. به علاوه فیلدهای مشخصات اصلی مشتری که به واسطه احراز هویت در سیستم از طریق سامانه‌اِمتا ثبت شده توسط ثبت احوال استخراج  و مورد راستی آزمایی قرار می گیرد که آیا فرد متقاضی دارای سن مجاز برای ثبت نام بوده یا خیر ؟ همچنین  مشتریانی که قبلاً پذیرش داشته اند ولی اقدام به صلح نکرده اند، در این طرح فروش فوری امکان پیش ثبت نام نداشتند و اگر ثبت نامی انجام شده آنها از قرعه کشی حذف خواهند شد.  از سویی دیگر در بخش راستی آزمایی ثبت نامی ها  پلیس راهور مسئول بررسی پلاک فعال افراد متقاضی است همچنین شرکت های خودروساز نیز باید بررسی اطلاعات   فرد متقاضی اعلام کنند که آیا در طول 36 ماه گذشته خودرویی از شرکت ها خریداری کرده است یا خیر ؟ نکته مهم اینجاست روند راستی آزمایی ثبت نامی ها تا ظهر 16 خرداد به اتمام رسید اما سه ماه تا تحویل خودرو طول می کشد و باز هم راستی آزمایی ها در این بازه زمانی انجام و اگر خطایی در ثبت اطلاعات توسط فرد متقاضی مشاهده شود ثبت نام باطل خواهد شد. البته در روند قرعه کشی سهم 10‌درصدی هم به عنوان ذخیره در نظر گرفته می شود . زیرا برخی از افرادی که اسامی آنها در قرعه کشی اعلام شده شاید امکان تکمیل وجه نداشته و عملاً انصراف می دهند. گفتنی است مراسم قرعه کشی ۱۵ هزار دستگاه از چهار مدل از محصولات ایران خودرو در قالب طرح فروش فوق العاده روز شنبه ۱۷ خرداد ماه با حضور نمایندگان وزارت صمت، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و سایر نهادهای ذیربط در ساپکو برگزار می شود.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال