امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی بازگشت
قیمت هر اسکناس دلار آمریکا روز گذشته به کانال ۱۶ هزار تومانی بازگشت و نرخ خرید آن به ۱۶ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. قیمت خرید هر اسکناس یورو نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود. قیمت سکه تمام هم روز گذشته همزمان با کاهش نرخ طلای جهانی کاهش و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 7 میلیون و 273 هزار تومان رسید. 

گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیرامون بیمه شاغلان
مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه اکثر افراد اضافه شده به بازار کار در سال های 1394 تا 1398، تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند، اعلام کرد: به طور متوسط نزدیک به 60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند. براساس بررسی های مرکز پژوهش‌های مجلس، طی سال‌های 1394 تا 1398 حدود 3 میلیون نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه‌ای، بلکه توسط بخش غیرشرکتی و با تمرکز بار خدماتی مانند خرده فروشی و عمده فروشی، تعمیرات، حمل و نقل، واسط گری، خدمات موادغذایی و ... ایجاد شده است. این مشاغل عمدتا دارای قرارداد به معنای متعارف بین بنگاه‌های اقتصادی و کارکنان خود نیستند و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.
بنگاه‌های کوچک با توجه به وابستگی بیشتر به منابع داخلی برای تأمین سرمایه در گردش خود و همچنین لزوم پرداخت هزینه های جاری با تواتر کوتاه مدت، در معرض آسیب‌های شدیدتر در کوتاه مدت هستند.  با توجه به آنکه مجموع شاغلان کشور در سال 97 حدود 23.9 میلیون نفر هستند، حدود 64.5 درصد شاغلان کشور در بنگاه های کوچک کار می کنند. مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه در مشاغل رسمی رابطه کاری شاغل و بنگاه در چهارچوب یک قرارداد با کارفرما تعریف می شود که غالبا افراد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و این رابطه کاری به دلایل مختلف پایدارتر از مشاغلی است که قرارداد و پوششبیمه برای نیروی کار وجود ندارد، اعلام کرد: به طور متوسط نزدیک به 60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند.

پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزی ۴۰۰ سورتی می رسد
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از افزایش تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزانه ۴۰۰ پرواز طی دو تا سه ماه آینده با کنترل نسبی پاندمی کرونا در کشورها خبر داد.
سعید اکبری درباره روند افزایشی پروازهای عبوری از آسمان ایران پس از بهتر شدن وضعیت کنترل کرونا در دنیا و از سرگیری پروازهای بین‌المللی، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد پروازهای عبوری با شیب ملایمی رو به افزایش است. وی ادامه داد: در تحلیل‌های یاتا (انجمن بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی) آمده است که تا پایان آگوست (اواخر مرداد و اوایل شهریور) تعداد پروازهای عبوری از منطقه غرب آسیا به ۲۵۰ تا ۴۰۰ سورتی پرواز در روز خواهد رسید. به نظر من هم با ادامه این شیب ملایم افزایشی تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز طی ۲ تا ۳ ماه آینده احتمالاً به حدود ۴۰۰ پرواز در روز افزایش می‌یابد.
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره مذاکره آمریکا با قطر و عربستان برای لغو تحریم‌های قطر از سوی کشورهای عربی با هدف کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران، تصریح کرد: به نظر می‌رسد وساطت آمریکا میان قطر و عربستان، ارتباطی به کاهش درآمدهای شرکت فرودگاه‌های ایران ندارد؛ قطعاً مذاکراتی که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای برقراری مجدد روابط دوستانه دارند، آنقدر دلایل سیاسی و اقتصادی دیگری دارد که هدف «کاهش پروازهای اندک عبوری از آسمان ایران و درآمدهای محدود شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشورمان از این محل»، چندان به چشم نیاید. وی یادآور شد: اینکه دنیا دست به دست هم بدهد که درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران کم شود، بسیار ساده‌انگارانه است. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متوسط پروازهای عبوری از آسمان ایران، روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ سورتی پرواز بود. سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها نیز پیش از این در آذرماه ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از درآمد سالانه ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از محل پروازهای عبوری خبر داده بود.

سقف معافیت مالیاتی مشاغل حقیقی در سال جاری 
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا معافیت مالیاتی مشاغل حقیقی موضوع تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم را 60 برابر حداقل حقوق سالیانه(36 میلیون تومان) مصوب کرد. براین اساس برخی مشاغل یا گروه‌هایی از آنان که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر 60 برابر موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم باشد را مشمول مالیات مقطوع کرده و نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیست.

مهلت انتخاب مدیریت مستقیم سهام عدالت تمدید شد
مهلت انتخاب مدیریت مستقیم سهام عدالت مجددا تمدید شد و سهام‌داران تا ۲۹خرداد فرصت دارند روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند. حسین فهیمی، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد: بر اساس تصمیم  ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت، امکان انتخاب روش مستقیم سهام‌داری از سوی مشمولین سهام عدالت تا ساعت ۲۴، ۲۹خردادماه تمدید شد. بر این اساس مشمولین سهام عدالت می‌توانند تا زمان مذکور از طریق مراجعه به سایت www.samanese.ir نسبت به انتخاب روش مستقیم اقدام  کنند. سهام‌داران توجه داشته باشند عدم مراجعه به سایت به معنی انتخاب روش مدیریت غیرمستقیم است. همچنین درصورت انتخاب مدیریت مستقیم امکان تغییر آن به روش مستقیم وجود ندارد.

متن کامل برنامه کلی دولت برای اصلاح ساختار بودجه
رییس سازمان برنامه و بودجه از ارسال برنامه اصلاح ساختار بودجه دولت به مجلس خبر داد.  سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده که  با نظر اندیشمندان و صاحب نظران طرح اصلاح ساختار بودجه که بر چهار محور «درآمدزایی پایدار،‌ هزینه‌کرد کارا،‌ ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی بودجه» استوار است و مشتمل بر ۹ بسته، ۲۳ برنامه و ۶۵ پروژه است را طراحی کرده است.  اصلاح نظام بودجه ریزی، اصلاح ساختار شرکتهای دولتی، اصلاح سیاستهای حمایت و نظام تامین اجتماعی، اصلاح ساختار تعهدات و بدهی های دولت، اصلاح نظام مالیاتی، ساماندهی یارانه های انرژی، اصلاح نظام مالیه نفت و گاز و اصلاح نحوه مدیریت بر دارایی های دولت مهمترین محورهای اصلاح بودجه عنوان شده است. 
 
پی‌گیری تصویب لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌بها
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اعتقاد کارشناسی ما این است که اگر برای دهک‌های ۴ تا ۷ اقدامی در خصوص تامین مسکن انجام نشود، آنها دچار مشکلات جدی برای تامین مسکن و پرداخت اجاره‌بها خواهند شد، گفت: در کلانشهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند. وی  در خصوص کارت مصالح ساختمانی و راهکارهای اجرایی آن که منجر به کاهش قیمت تمام‌شده مسکن خواهد شد، گفت: به منظور ارایه کارت مصالح ساختمانی، پیش‌تر مصوبه‌ای گذرانده شده مبنی بر اینکه شرکتی با مشارکت بانک‌مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شود تا شرکت تشکیل‌شده نسبت به فروش اعتباری مصالح ساختمانی، اقدام کند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در مرحله اول تاسیس این شرکت برنامه‌ریزی شده تا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تحت مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با پشتوانه تامین مصالح شرکت مشترک تامین شود که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که این شرکت تاسیس شده است و مراحلی از کار آن شرکت در حال پیشرفت است، در خصوص دیگر راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای رونق مسکن، توضیح داد: در خصوص بورس مسکن، وزارت راه و شهرسازی، گام‌هایی برداشته است تا غیر از دو  مصالح اصلی که از طریق بورس، معامله می‌شود سایر مصالح ساختمان نیز از طریق بورس، خرید و فروش شوند. محمودزاده از دیگر برنامه‌های در حال پیگیری معاونت مسکن و ساختمان را پیگیری موضوع خرید تعهدی و تهاتری عنوان کرد و گفت: با روش‌های طراحی‌شده، پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ درصد قیمت تمام شده ساخت، با مجموعه راهبردهای وزارت راه و شهرسازی کاهش یاید. مجموعه این روش‌ها یکی از تاثیرگذارترین موارد در کاهش قیمت تمام شده و مدیریت قیمت ساخت است.
محمودزاده در خصوص بازار اجاره و قیمت افسارگسیخته مسکن و راهکارهای وزارتخانه راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره‌بها، اعلام کرد: اعتقاد کارشناسی ما این است که اگر برای دهک‌های ۴ تا ۷ اقدامی در خصوص تامین مسکن انجام نشود، آنها دچار مشکلات جدی برای تامین مسکن و پرداخت اجاره‌بها خواهند شد. به همین دلیل لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌بها در حال پیگیری است. وی تصریح کرد:هدف از تدوین لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌بها، تعیین قیمت نیست بلکه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها، مدنظر است. در عین حال، با توجه به اینکه بر اساس آخرین سرشماری در کشور، به طور متوسط جمعیت اجاره نشین به جمعیت صاحب خانه در  مقیاس کشوری ۳۱.۷ درصد و در مقیاس شهر تهران ۴۳.۵ درصد برآورد شده و با این احتساب در کلانشهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین ساماندهی این بخش ضرورت داشت که  در برنامه نیز قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت باید از منافع قشر ضعیف که امکان تامین مسکن را ندارند، حمایت کند، پیگیری تصویب قانونی به منظور ساماندهی بازار اجاره‌بها را برای تامین این هدف ضرورت دانست. محمودزاده توضیح داد: با توجه به اینکه حوزه مسکن، حوزه‌ای پیچیده و چندبعدی است بنابراین مباحث و موضوعات گوناگون این بخش از قانون و مقررات تا ساماندهی فعالان این بخش همه باید همزمان انجام شود تا به خروجی موثری دست یافت.  وی بخشی از مشکلات امروز کشور را در خصوص بازار اجاره‌بها به عدم عرضه و تولید کافی مسکن در سال‌های گذشته، مرتبط دانست و گفت: با اجرای طرح اقدام ملی مسکن تلاش خواهد شد تا بخشی از کمبودها در تولید ناکافی مسکن در سال‌های گذشته جبران شود.

خصوصی‌سازی واقعی راه نجات اقتصاد کشور
احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در دور یازدهم مجلس گفت:باید با خروج از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی واقعی یک اقتصاد ملی و مردمی را بوجود آورد.
وی  با بیان اینکه اولویت مجلس یازدهم باید کمک به خروج دولت از اقتصاد باشد، گفت: تمام مشکلات امروز کشور مانند رانت‌ها به این دلیل بوده که دولت احساس می‌کرده، می‌تواند اموال و ثروت مردم را بهتر از خود آنها اداره کند. وی ادامه داد: باید با خروج از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی واقعی یک اقتصاد ملی و مردمی را بوجود آورد. این موضوع راه نجات کشور است و پرهیز از این موضوع نتیجه‌ای غیر از هدر رفت سرمایه‌های کشور نمی‌تواند داشته باشد.
نماینده مردم تبریز در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث واگذاری‌ها به بخش خصوصی نقص قانونی وجود دارد، افزود: تمام مشکلات ایجاد شده در روند خصوصی‌سازی به دلیل نواقص موجود در قانون و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بوده است که باید اصلاح شود.

سلامت مردم فدای رضایت خودروسازان نشود
لطف اله سیاه کلی، نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت:  مادامی‌که خودروسازان از انحصاری بودن بازار اطمینان داشته باشند، دغدغه ای برای افزایش کیفیت خودروی تولیدی نخواهند داشت و نه تنها شرایط کنونی اصلاح نمی شود، بلکه وضعیت بدتر نیز خواهد شد. وی درباره وضعیت صنعت خودروسازی در ایران، گفت: هرچند بیش از 40 سال به خودروسازان برای تولید خودروی باکیفیت و تامین نیاز بازار فرصت داده شده، اما تولیدات این شرکت ها از نظر کیفیت و کمیت انتظارات جامعه را برآورده نمی کند.
نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم با بیان اینکه علیرغم اینکه مردم برای خرید خودرو پول زیادی پرداخت می کنند اما نمی توانند از محصولات باکیفیت برخوردار شوند، افزود: برای ساماندهی بازار خودرو و بهبود وضعیت صنعت خودروسازی باید مهلت مشخصی برای خودروسازان در نظر گرفته شود تا این شرکت ها با برنامه ریزی دقیق به صورت پلکانی به دنبال تولید خودروی باکیفیت و افزایش تیراژ تولید باشند. سیاه کلی با بیان اینکه اگرچه باید از تولیدات داخل حمایت کرد اما توجه به رفاه، سلامت و تولید محصولات باکیفیت ضرورت دارد، اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند با آسودگی خیال از خودروی شخصی خود استفاده کنند، نباید به دنبال رضایت شرکت های خودروسازی بود و در این شرایط از سلامت مردم غافل شد. 
 
چرخش گردونه خودروسازان برای متقاضیان خودرو
مراسم قرعه کشی ثبت نام کنندگان اولیه محصولات ایران خودرو روز گذشته برگزار و امروز (یکشنبه) نیز انجام می‌شود.   براساس آمار در ثبت نام اولیه طرح فروش فوق‌العاده 25 هزار دستگاه خودرو که سهم ایران خودرو 15 هزار دستگاه بود، حدود 4 میلیون و 744 هزار و 984 نفر متقاضی خرید 4 محصول این شرکت بوده اند. روز گذشته اسامی منتخبین این طرح پس از پایان قرعه کشی و تایید نهادهای نظارتی به صورت عمومی منتشر شد. البته متقاضیانی که در قرعه کشی طرح فروش فوق العاده ایران خودرو برنده نشوند نیز می توانند در طرح پیش فروش 12‌مدل از محصولات تولیدی این خودروساز مشارکت کنند.
این قرعه کشی در شرایطی انجام می شود که طی سال‌های گذشته که خودروسازان با روش‌های ثبت‌نامی خود اقدام به توزیع خودروهای تولیدی خود می‌کردند، بسیاری از مردم از حضور در پروسه خرید خودرو با نرخ کارخانه باز می‌ماندند و در مقابل، اکثرا دلالان بودند که در ثبت‌نام‌ها موفق شده و خودروها را صاحب می‌شدند. در شرایطی که بازار خودرو از عطش بسیار بالایی از سوی مصرف‌کنندگان واقعی برخوردار بود، این دلالان بودند که با روش‌های متفاوت به سایت‌های فروش خودرو طراحی شده از سوی خودروسازان نفوذ کرده و ظرف چند دقیقه، با واریز وجه، تمام خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری می‌کردند و این خریداران واقعی بودند که هیچگاه دستشان به خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان با قیمت کارخانه نمی‌رسید، اما نکته حائز اهمیت آن است که هر چقدر که خودروسازان خودرو با نرخ کارخانه عرضه می‌کردند، بازار دلالی آن را می‌بلعید و در نتیجه، عطش بازار همچنان پابرجا بود.
اکنون خودروسازان روش دیگری را با سیاستگذاری وزارت صنعت برگزیده‌اند که در آن، قرعه‌کشی برای عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو انجام خواهد شد و البته درست بر خلاف شرایطی که پیش از این روش برای فروش خودروها برگزیده شده بود، تمامی متقاضیان در یک بازه زمانی ده روزه فرصت داشتند تا درخواست خود را تکمیل کرده و ثبت‌نام انجام دهند؛ پس دیگر خبری از پر شدن ظرفیت فروش خودرو ظرف کمتر از چند دقیقه نبود و این بار همه می‌توانستند درخواست خود را به ثبت برسانند؛ اگرچه به دلیل محدودیت تعداد خودروها، به طور قطع همه نیازها پاسخ داده نمی‌شود؛ اما این روش می‌تواند آغازی بر اصلاح روش‌های فروشی باشد که به هیچ عنوان خودروها را به دست مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌رساند.
یک مقام مسئول در صنعت خودرو گفت: «بر اساس آمار ارائه شده از سوی خودروسازان، بالغ بر ۸۷ درصد از ثبت‌نام کنندگان برای خودروهایی ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترین حاشیه بازار قیمتی را دارد و به همین جهت، به نظر می‌رسد که برخی از مردم ممکن است باز هم به دلیل حاشیه قیمتی که نرخ کارخانه با بازار آزاد دارد، این خودروها را انتخاب کرده باشند.»
وی افزود: «البته بخشی از این آمار مرتبط با تقاضاهایی است که به صورت واقعی در بازار وجود دارد و مصرف‌کنندگان واقعی این خودروها، نسبت به انتخاب آنها ثبت‌نام کرده‌اند؛ در حالی که در برخی از خودروهای اعلامی به خصوص خودروهای تجاری، میزان استقبال بسیار کمتر است و البته حاشیه قیمت مؤثری هم در این حوزه دیده نمی‌شود.»
این مقام مسئول در صنعت خودرو به مهر گفت: «نکته حائز اهمیت آن است که با مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌های خودروسازان، چندین مرحله فروش دیگر نیز در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند در آن شرکت کنند و همین امر، نسبت به کنترل قیمت اقدام خواهد کرد؛ بنابراین اگر عده‌ای بر اساس حاشیه بازار موجود در انتخاب خودرو اقدام کرده‌اند، تا سه ماه دیگر که خودروهای خود را تحویل بگیرند، ممکن است با قیمت‌های ارزانتری در بازار مواجه شوند.»
مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به سایر طرح‌های فروش در نظر گرفته شده برای فروش خودرو، گفت: «تا پایان سال خودروسازان در مجموع در چندین نوبت، فروش خودرو خواهند داشت که بر اساس آن، از روزهای آینده، این فروش‌ها آغاز خواهند شد و خود می‌تواند در حوزه پاسخگویی به نیاز متقاضیان خودرو مؤثر باشد.»
وی افزود: «کسی که حائز شرایط نمی‌شود، می‌تواند در طرح‌های دیگر که طرح پیش فروش و مشارکت در طرح یک سال و دو سال و فروش‌های فوق العاده که تا پایان سال خواهد بود، شرکت کند؛ البته فروش فوق العاده در مناسبت‌های مختلف اطلاع رسانی و حداقل تا پایان سال سه بار اجرا خواهد شد ضمن اینکه برنامه بعدی ما پیش فروش یک ساله با ۷۵ هزار دستگاه خودرو است که هفته بعد اطلاع رسانی خواهد شد.»
وی اظهار داشت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حداقل تا پایان سال، سه بار دیگر قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت؛ اما گام بعدی در برنامه‌ریزی‌ها برای فروش، پیش فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو به صورت یکساله است که به زودی در قالب اطلاعیه‌هایی از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد.»
 
رشد بازار سرمایه تا کجا امکان پیشروی دارد؟
صعود ۴۰ هزار واحدی شاخص بورس
بازار سرمایه نخستین روز معاملاتی را با چراغ سبز آغاز و شاخص کل بورس با بیش از ۴۰ هزار واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۸ واحد رسید. آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز شاخص بورس 40 هزار واحد افزایش یافته بود. ثبات دلار در بازار آزاد، تحرکات مثبت شرکت ها در بورس کالا و گزارش مناسب تولید و فروش شرکت ها در اردیبهشت از مهمترین دلایل روند صعودی بازار سرمایه در روزهای اخیر بوده است. بسیاری از کارشناسان با توجه به نبود بازارهای رقیب بورس، پیش بینی می کنند این روند صعودی ادامه دار باشد. تحلیلگران تکنیکال معتقدند در صورتی که شاخص بورس از مرز یک میلیون و 50 هزار واحد عبور و موقعیت خود را تثبیت کند می‌تواند ارقام بالاتری از جمله یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد را تجربه کند.
در بازار روز گذشته صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گلگهر، بانک ملت و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را گذاشتند و نمادهای پربیننده این بازار نیز بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌ گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌ گذاری خوارزمی بودند.
شاخص فرابورس نیز با ۳۶۳ واحد رشد وارد کانال ۱۲ هزار واحد شد و رقم ۱۲ هزار و ۶۰ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۴۹۵ هزار معامله به ارزش ۳۶ هزار و ۷۳۶ میلیارد ریال انجام دادند.
پتروشیمی مارون، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌ گذاری صبا تامین، پتروشیمی زاگرس، سنگ آهن گوهرزمین، پتروشیمی تندگویان و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
نمادهای پربیننده فرابورس از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، داروسازی تولید دارو، گروه سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی، صنایع ماشین‌های اداری ایران و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان تشکیل شده است.
بررسی ها نشان می دهد بحث توافق نفتی اوپک میان عربستان و روسیه باعث شد تا نفت برنت به ارقامی بیش از ٤١ دلار صعود کند و موقعیت مناسبی را در معاملات گروه پالایشی ایجاد کند. از طرف دیگر انتشار خبرهای مثبت سیاسی نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر روند معاملات بورس است.  همچنین کارشناسان معتقدند بخش قابل توجهی از رشد بازار سرمایه ناشی تورم انتظاری بوده است.
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس، گوی سبقت را از بازار ارز و طلا می‌رباید، گفت: «بعد از تغییر در سود پالایشی‌ها و افزایش آن شاهد تازه شدن روح بازار و تغییر مسیر شاخص بورس در بازار بودیم.» امیرعلی امیرباقری افزود:  «در پایان هفته شاخص بورس درصدد بود تا قسمتی از افت و اصلاح قیمتی که در چند روز گذشته تجربه کرد را پس گیرد که با توجه به چنین موضوعی در کلیت بازار با ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها روبرو بودیم.»
وی خاطرنشان کرد: «براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند معاملات بورس در هفته جاری با روند صعودی همراه خواهد شد و بازار سرمایه در راس دیگر بازارها و مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد.»
  امیرباقری به ایرنا گفت: «عواملی مانند افزایش قیمت نفت، کاهش ریسک سیاسی و اصلاح شاخص دلار باعث افزایش قیمت کامودیتی‌ها در دنیا شد که این موضوع در روند صعودی شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است و ممکن است همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث اصلاح نرخ در بازار ارز شود.» این کارشناس بازار سرمایه افزود: «انتظار داریم که در میان مدت و بلندمدت شاهد روند صعودی در کلیت بازار سهام باشیم.»
وی اظهار داشت: «نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که راه سهام به مرور زمان از یکدیگر جدا می‌شود و بازار سرمایه بازار حرفه‌ای‌تری خواهد شد.»
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «نکته‌ای که درباره بازارهای موازی وجود دارد، این است که اکنون در بازار مسکن، سرانه قیمت مسکن با عددی که چند وقت گذشته مطرح شد عدد بسیار بالایی است، به همین دلیل چشم‌انداز سرمایه‌گذاری برای این بازار چندان مناسب نیست، سرمایه‌گذار باید به فروش ملک و توان بازار برای این قیمت‌ها توجه داشته باشد که اکنون چنین کششی برای بازار وجود ندارد.»
آنچه مشخص است در صورت عبور قدرتمند شاخص کل از قله قبلی خود، اصلاح را باید تمام شده قلمداد کرد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه در صورت تحقق این مهم، شاخص کل با قدرت به سمت محدوده های بالاتر حرکت می کند. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال