امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
 

آخرین آمار ابتلا و فوتی‌های مبتلا به کرونا در ۲۱ خرداد

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار ابتلا، بهبود یافته و جان باختگان ناشی از بیماری کرونا ویروس در کشور را تا تاریخ ۲۱ خرداد ماه ۹۹ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیما سادات لاری در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص آمار جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز _ چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه _ اظهار کرد: در این بازه زمانی بر اساس جدیدترین نتایج آزمایش‌های کرونا در کشور دو هزار و ۱۱ نفر مبتلای جدید شناسایی شده که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر رسیده است.

وی افزود: از تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور تاکنون ۱۴۰ هزار ۵۵۰ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد افرادی که تست کرونا ویروس آن‌ها تاکنون مثبت اعلام شده، از میان یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۲ مورد آزمایش انجام شده در ۱۳۰ آزمایشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت تشخیص داده شده‌اند.

وی تعداد جانباختگان بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در کشور را ۸۱ نفر اعلام کرد و گفت: با احتساب این آمار از ابتدا تاکنون در کشور بر اثر بیماری کرونا هشت هزار و ۵۰۶ نفر جان باخته‌اند.

لاری گفت: از تعداد مبتلایان شناسایی شده ۸۱۱ مورد در موارد بیمارستانی و یک هزار و ۲۰۰ مورد در مراکز درمانی سرپایی ۱۶ ساعته بوده است.

وی ادامه داد: وضعیت کرونای استان خوزستان، کردستان و کرمانشاه قرمز است، استان‌های کرمان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی در وضعیت هشدار قرار دارند.


اسامی استان‌های دارای بیشترین مبتلا کووید19 اعلام شد
ایران در مرحله تحقیق تولید واکسن کرونا
آمار ابتلای روزانه و تغییر الگوی مبتلایان و بستری بیماران کووید 19 در کشور گویای این مطلب است که همچنان باید توصیه‌های بهداشتی در این خصوص به طور جدی و با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که ایران نیز همپای بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در تلاش برای تولید واکسن این بیماری است.
 کمتر بودن میزان کشندگی در ایران 
عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، در رابطه با روند این بیماری در کشور و مقایسه با دنیا، گفت: خوشبختانه در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته است. احسان مصطفوی گفت: در این خصوص یک فاکتور تعیین کننده بافت سنی نسبتا جوان کشور بوده و موضوع دوم تاثیرگذار نیز مجاهدت‌های سیستم بهداشتی و درمانی در چند ماه اخیر است.

 دلیل بروز روند صعودی
وی افزود: همچنین در هفته‌های اخیر یک روند نسبتا صعودی گزارش موارد جدید بیماری را در کشور داریم که از عوامل مختلفی متاثر می‌شود؛ ابتدا اینکه در یک ماه اخیر میزان تست موارد مشکوک به کووید ۱۹ را به طور قابل توجهی افزایش داده‌ایم، همچنین برخی بازگشایی‌ها اتفاق افتاده است و انتظار داریم پیک اپیدمی و موج‌های دوم و سوم را شاهد باشیم. اکنون نیز استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها درگیری بیشتری را با بیماری دارند.

 تلاش برای دستیابی به واکسن
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران همچنین درباره اقدامات انستیتوپاستور ایران برای دستیابی به واکسن کرونا هم‌راستا با اقدامات جامعه جهانی، گفت: چه انستیتو پاستور ایران و چه برخی از مجموعه‌های دولتی و شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی را در این زمینه شروع کردند و پروپوزال‌هایی داده شده و در مرحله انقعاد قرارداد است. به نظر می‌رسد ایران هم همپای کشورهای دیگر حرفی برای گفتن خواهد داشت. امیدواریم ما هم بتوانیم همپای سایر کشورها تکنولوژی این موضوع را کسب کنیم. فعلا در مرحله تحقیقاتی تولید واکسن هستیم.

 ریسک در افراد پرخطر
عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ وزارت بهداشت ادامه داد: در کل به نظر می‌رسد با بیماری مواجه هستیم که سرایت پذیری  نسبتا قابل توجهی دارد، اما فرم‌های شدید بیماری و مرگ و میر در سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر است و این افراد در معرض ریسک بالاتری هستند. مصطفوی گفت: در تحلیل کمیته اپیدمیولوژی منتهی به ۱۷ خردادماه، روند کشوری بیماری به نظر می‌رسد تغییر مختصر صعودی داشته باشد. اما در مورد برخی از استان‌ها که شامل ۱۳ استان آذربایجان شرقی، هرمزگان، کردستان، مرکزی، یزد، قم، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کرمان است یک روند صعودی و شروع پیک اپیدمی را داشتند. در مورد هفت استان تغییر مختصر صعودی مشاهده می‌شود که شامل خوزستان، اصفهان، زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان رضوی و چهار محال و بختیاری است. در مورد استان‌هایی مثل کرمانشاه و تهران یک روند ثبات با تغییرات مختصر دیده شده و در مورد سه استان خراسان شمالی، البرز و سیستان و بلوچستان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. استان‌های لرستان، اردبیل، سمنان، قزوین، مازندران و گیلان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل روند اپیدمی را نداده است.

 آخرین گزارشWHO
وی گفت: آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت به این موضوع اشاره دارد که مبتلایان بدون علامت خیلی نقش جدی به عنوان ناقل کووید۱۹ ندارند و این موضوع می‌تواند تغییر دهنده چارچوب‌های پیشگیری در روزهای آینده باشد.

بازگشایی مهدهای کودک 
مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، گفت: با توجه به شرایط موجود و بازگشایی مهدهای کودک از ۲۴ خرداد تمهیداتی برای حضور کودکان در مهدهای کودک پیش‌بینی شده است که با تصویب آن این موارد را اعلام خواهیم کرد.سعید بابایی افزود: بر این اساس مهدهای کودک حداکثر یک سوم تا 50 درصد می‌توانند کودکان را پذیرش کنند. همچنین اولویت باکودکانی است که والدین آنها شاغل هستند.

استان‌های دارای بیشترین مبتلا
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: طبق معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 95 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و مجموع آمارها به 175 هزار و 927 نفر رسید. سیما سادات لاری افزود: در طول 24 ساعت، 74 بیمار جانبخاتند و مجموع جان‌باختگان به هشت هزار و 425 نفر رسید. به‌گفته وی استان‌های کردستان، خوزستان، سیستان بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه بیشترین آمار را داشته‌اند.

افزایش مراجعات در تهران
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رشد 5/3درصدی مراجعه به بخش‌های درمانی بر اثر بیماری کرونا در تهران خبر داد.علیرضا زالی افزود: آمار ابتلای روزانه و تغییر در الگوی بستری حاکی از آن است که باید مستمرا توصیه‌های بهداشتی را با دقت بیشتری مورد توجه شهروندان قرار گیرد. هرگونه تسامح نسبت به این ویروس فریبنده می‌تواند نتایج بسیار جدی را به‌دنبال داشته باشد، بنابراین بیماری کماکان باید یک مسئله جدی تلقی شود. 

ابتلای کمتر از ۱۰درصد مردم
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز میزان مبتلایان کرونا در کشور به ۱۰درصد نیز نرسیده است، گفت: میزان بستری بیماران در این روزها، یک‌پنجم میزان بستری در اوج بیماری بوده، بنابراین با آن‌‌چه پیک بیماری نامیده می‌‌شود فاصله داریم و شاهد پیک مجددی نبوده‌ایم. کیانوش جهانپور افزود: اگر واکسنی ساخته نشود پیش‌بینی می‌شود، در یک بازه زمانی، 40 تا 70درصد مردم، به کرونا مبتلا شوند.

افزایش تراکم مسافران در مترو 
رییس پلیس پایتخت درباره اجرای مجدد طرح ترافیک گفت: برقراری مجددطرح ترافیک یک تصمیم جمعی با نظارت وتصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است. سردار رحیمی وادامه داد: مانیز از موافقان برگزاری طرح بودیم. البته گزارش‌هایی نیز مبنی بر تراکم مسافر وجمعیت در مترو دریافت کرده‌ایم، اما تصمیمی بوده که گرفته شده است. وی این را هم گفت که با اجرای دوباره این طرح ترافیک کاهش یافته است.

مردان آسیب پذیرترند
رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: برخی ویژگی های بیولوژیک مردان، آنها را در ابتلا به کووید۱۹ آسیب پذیرتر می‌کند، مانند وجود آنزیم ACE در مردان که عاملی برای ایجاد عفونت بوده، همچنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم اضافی در زنان عامل ایمنی بهتر است. مطهره علامه در ادامه بیان کرد: در برخی مطالعات وجود هورمون استروژن در زنان را عاملی برای بهبودی سریع‌تر دانسته‌اند. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال