امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 

‌پیش‌فروش بلیت قطارهای‌ تیرماه با نرخ‌های جدید از ‌۲۴ خرداد‌

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی یکم تا ۳۱تیرماه سال جاری، به صورت اینترنتی و حضوری، از روز شنبه ۲۴خرداد در سراسر کشور آغاز می‌شود.
طبق مصوبه و ابلاغ شورای عالی ترابری، نرخ بلیت قطار به درخواست شرکت‌های ریلی با توجه به افزایش هزینه‌ها از اول تیرماه 99 به صورت متوسط 20 درصد افزایش می‌یابد.
پیش از این شرکت‌های ریلی با توجه به افزایش هزینه‌ها، رشد قیمت قطعات ناوگان و همچنین الزام فاصله‌گذاری اجتماعی بابت جلوگیری از شیوع کرونا درخواست افزایش قیمت بلیت قطار تا 60‌درصد را به راه‌آهن ارائه دادند. 
شرکت‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی موضوع باافزایش 40 درصدی قیمت بلیت‌ها موافقت کرد و بابت تأیید به شورای عالی ترابری فرستاد. شورای عالی ترابری نیز پس از بررسی همه جوانب، با افزایش متوسط 20 درصدی قیمت بلیت قطارها موافقت و این افزایش قیمت را ابلاغ کرد.
طبق گفته معاون مسافری راه‌آهن، با همکاری شرکت‌های ریلی، مقرر شد این افزایش قیمت بلیت از اول تیرماه 99 اعمال شود.
‌پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ساعت 10 صبح روز شنبه 24 تیرماه از طریق اینترنت‌ و مراکز مجاز فروش بلیت قطار به صورت حضوری در سراسر کشور انجام خواهد شد.
طبق اعلام راه‌آهن، به منظور حفظ سلامت مسافران و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، طرح فاصله گذاری اجتماعی در قطارهای مسافری اجرا می‌شود؛ هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به صورت شبانه روزی با سامانه صدای مسافر راه آهن با شماره تلفن 5149 تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی
 www.rai.ir مراجعه کنند.

مانع تراشی کره جنوبی در دسترسی به منابع ارزی ایران
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی از مانع‌تراشی کره جنوبی در دسترسی به منابع ارزی ایران حاصل از صادرات نفت که در بانک‌های این کشور قرار دارد، انتقاد کرد.
وی با انتقاد از مقامات کره جنوبی در بلوکه کردن منابع ارزی کشورمان اظهار کرد: درآمدهای حاصل از صادرات خود را در بانک‌های کره جنوبی دریافت کرده‌ایم اما مسئله این است که منابع ما به طور غیرقانونی در بانک‌های کره‌ای مسدود شده است.
وی افزود: قصد داریم از منابع خود در بانک‌های کره‌ای برای خرید مواد غذایی و پزشکی استفاده کنیم که صراحتاً مشمول تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده نمی‌شوند.
همتی ادامه داد: مقامات کره‌ای و بانک‌ها باید به تعهدات خود نسبت به ما عمل کنند. اگر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ما پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین المللی به اقدامات قانونی روی آوریم و ما مقامات کره جنوبی را در این فرآیند مسئول می‌دانیم.
وی تصریح کرد: بانک‌های کره‌ای با خیال راحت تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند و به توافقات مالی بین المللی رایج عمل نمی‌کنند و تصمیم گرفته اند وارد بازی سیاست شوند.رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: میلیاردها دلار در کره جنوبی داریم. این منابع متعلق به ماست و ما حق ویژه داریم که آنها را برای واردات دارو و مواد غذایی استفاده کنیم.
به گفته این مقام ارشد شبکه بانکی ایران، آمریکا قصد داشت با اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی ایران را خرد کند، این امر هیچ گاه اتفاق نیفتاد و قمار نتیجه‌ای نداشت. آنچه آنها فشار حداکثری می‌نامند اهداف آمریکا را محقق نساخت و با وجود اینکه موانعی بر سر راه رشد اقتصادی ما ایجاد کرد نتوانست آنگونه که آنها در رؤیای خود انتظار داشتند اقتصاد ما را از مسیر خارج کند.
رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: تلاش‌های خود را برای هدایت اقتصاد، ثبات اقتصادی و کمک به پیشرفت ملت خود ادامه می‌دهیم. تاریخ طولانی این کشور گواهی بر آن است که ایران رشد می‌کند. ما با فشارها قدرتمندتر، متحدتر و مقاوم‌تر می‌شویم.

نیمی از مطالباتمان از عراق را دریافت کرده ایم
رضا اردکانیان، وزیر نیرو،  عراق را از بزرگترین مشتری های صنعت برق کشور از سال 2008 میلادی خواند و افزود: البته از سال 2004 عراق مشتری برق کشورمان بوده اما تا سال 2008 روند صادرات برق به عراق نوساناتی داشته است.
اردکانیان گفت: قراردادهای صادرات برق به عراق یک ساله امضا می شد اما سال گذشته توانستیم با وزارت برق عراق برنامه سه ساله ای را برای بازسازی سیستم برق این کشور و فعالیت بخش خصوصی ما در عراق به نتیجه برسانیم زیرا تلفات برق در شبکه آنها حدود 50 درصد است.
وی با بیان اینکه میزان تلفات برق کشورمان را در شبکه سال گذشته تک رقمی و به 9 و 76 صدم درصد کاهش دادیم، افزود: در ابتدای سال میلادی کشور عراق از امضای قرارداد برای سال 2020 خودداری کرد که دلایل گوناگونی از جمله تغییر دولت در این کشور و پیشنهادهای دیگر کشورهای همسایه عراق برای فروش برق به آنها داشت.
اردکانیان گفت: 14 خرداد گذشته سفر یک روزه ای را به عراق داشتیم و توانستیم قرارداد دو ساله ای را با همان تعرفه قبلی با عراق به امضا برسانیم. تا کنون 50 درصد مطالباتمان از عراق را دریافت کرده ایم و 50 درصد باقی مانده را وعده داده اند در آینده نزدیک پرداخت کنند.
وزیر نیرو گفت: صادرات برق به وسیله دولت به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست بلکه این به روابط دولت ها و ارتباط های دو جانبه که تابع مسائل گوناگون است باز می گردد. اگر خود را در این زمینه کنار بکشیم، شرایط تأمین انرژی کشور دچار اختلالاتی می شود.
وی با بیان اینکه 250 مگاوات برق خریداری شده از ترکمنستان به شبکه برق کشور وارد می شود اضافه کرد: این در حالی است که چند سال این کار انجام نمی شد و از سرگیری آن به روابط دو دولت باز می گردد.اردکانیان گفت: بازآرایی های یارانه های انرژی می تواند پایداری صنعت برق کشور را تضمین کند زیرا اکنون یارانه انرژی به صنایع موجب می شود کشورهای دیگر در قالب تعرفه های واردات این یارانه ها را به نفع خود جذب کنند.

مالیات بر تجمیع درآمد به نفع طبقات پایین جامعه دریافت شود
حمد راستینه هفشجان، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس، گفت: باید مالیات بر تجمیع درآمد و بخش سرمایه‌های غیرمولد به نفع طبقات پایین جامعه اخذ و همزمان مالیات بخش مولد کاهش داده شود.
وی  در خصوص اهمیت حوزه اقتصاد و رونق تولید، گفت: مسئله معیشت مردم از اولویت‌های اقتصادی کشور بوده و در طول سه سال گذشته سبد معیشتی مردم به یک سوم و در 9‌سال گذشته ارزش پول ملی نیز به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فاصله طبقاتی افزایش یافته و مردم شدیدا در تنگنای اقتصادی قرار دارند، ادامه داد: هدفمند کردن یارانه‌ها باید در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد، باید در مجلس تلاش کنیم یارانه‌ها در حوزه توسعه و تقویت قدرت خرید مردم اصلاح کنیم.وی افزود: دهک‌هایی از جامعه صلاحیت دریافت یارانه را ندارند زیرا از نظر اقتصادی بهره‌مندی گسترده‌ای دارند، یارانه برای ترمیم طبقات پایین جامعه پرداخت می‌شود.
راستینه  با بیان اینکه سرمایه‌های کشور باید از بخش غیرمولد به بخش مولد انتقال داده شود، تصریح کرد: بخش زیادی از نقدینگی کشور متاسفانه در حوزه مسکن، زمین، سکه و فعالیت‌های دلالی قرار دارد زیرا حوزه سرمایه‌های غیر مولد بسیار جذاب و مورد توجه دلالان قرار دارد.
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مالیات بر تجمیع درآمد و بخش سرمایه‌های غیرمولد به نفع طبقات پایین جامعه اخذ و همزمان مالیات بخش مولد کاهش داده شود، خاطرنشان کرد: کاهش مالیات بر بخش مولد منجر به افزایش تولید و قدرت خرید مردم می‌شود.

 
۱۵ هزار واحد مسکن مهر پردیس خالی از سکنه
بر اساس مستندات موجود و بررسی‌های میدانی انجام شده ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در پردیس با امکانات کامل افتتاح شده و ۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد آن ساکن شده‌اند. ۱۵ هزار  واحد مسکن مهر خالی از سکنه است که اغلب آن در تملک محتکران مسکن، دلالان و سرمایه‌گذاران است و بر اساس همین گزارش، ٨٠٠٠ مالک برای تحویل واحد خود مراجعه نمی کنند و همچنین ٧٠٠٠ مالک دیگر که واحد خود را تحویل گرفته اند منجربه سکونت نشده است.
گفتنی است بیش از ٣٠٠٠ واحد مسکونی تحویل شده، عمر بیش از  ۳۰ سال دارند که همچنان خالی از سکنه است. حال به نظر می رسد، اخذ تصمیم های پیشگیرانه و بازدارنده می‌تواند روند تحویل واحدهای مسکونی که منجر به سکونت واقعی باشد را افزایش داده و بازار مسکن مهر پردیس را به یک ثبات قیمتی رسانده و موجب رشد سریعتر امکانات رفاهی شهری شود.

چگونه از جزییات قبوض گاز مطلع شویم؟
سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: قبوض کاغذی گاز از بهمن ماه سال گذشته به طور رسمی حذف شد و تمام مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت گاز هر استان از جزییات قبوض خود مطلع شوند.
محمد عسگری با بیان اینکه فرایند حذف قبوض کاغذی گاز از آبان ماه سال گذشته آغاز شد و درنهایت در بهمن ماه 98 تمام قبوض کاغذی حذف شدند، اظهار کرد: تنها در موارد خاص و با درخواست مشترکان قبض گاز چاپ می‌شود.
وی با بیان اینکه در سایت شرکت گاز هر استان، جزییات قبوض گاز مشترک به طور کامل وجود دارد، تصریح کرد: مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت مورد نظر اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند و تا کنون نیز هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشته است.
سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه در حال حاضر 24 میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: تقریبا تمام این افراد شماره تلفن خود را در اختیار ما قرار داده‌اند و افرادی که توانایی قرائت اعداد و یا استفاده از اینترنت را نداشته باشند، معمولا از فرزندان خود و یا کارمندان شرکت گاز کمک می‌گیرند.
اواخر پاییز سال ۱۳۹۷ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.
آمارها حاکی از آن بود که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز در ایران وجود دارد و برآوردها نشان می‌داد ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. این در حالی بود که به گفته آذری جهرمی، ظرفیت کامل برای صدور تمام این قبوض به صورت الکترونیکی فراهم است.
تا کنون قبوض کاغذی برق و گاز در کل کشور حذف شده اما برای حذف قبوض کاغذی آب هنوز این امر به طور رسمی رقم نخورده است و طبق گفته مسوولان این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.

تورم نهاده های ساختمانی  ۳۵ درصد افزایش یافت
شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ با ٣٥.١ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٧، به عدد ٤٢٣.٤ رسید. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ با ٣٥.١ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٧، به عدد ٤٢٣.٤ رسید، در حالی که این شاخص در سال ١٣٩٧ عدد ٣١٣.٤ بوده و نسبت به سال ١٣٩٦، ٤٧.٨ درصد افزایش یافته بود. شاخص مذکور در تمامی فصل‌های سال مورد بررسی (١٣٩٨) با افزایش رو به رو بوده است.
لازم به ذکر است که بیشترین تغییرات فصلی مربوط به این شاخص، در فصل بهار با تورم فصلی ١٤.١ درصد است. در میان گروه‌های اجرایی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، گروه سیمان، بتن، شن، ماسه با ٤٨.٦ درصد، گروه گچ و گچ‌کاری ٤٣.٤ درصد، گروه انواع بلوک سفالی آجر با ٥٣.٩ درصد، گروه موزائیک، کاشی، سرامیک با ٤٥.٣ درصد، گروه سنگ با ٣٤.٦ درصد، گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره با ٢٨.٥ درصد، گروه چوب با ٤٢.٠ درصد، گروه ایزوگام، قیر و گونی و آسفالت با ١٩.٤ درصد، گروه شیرآلات بهداشتی با ٢٧.٨ درصد، گروه تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی با ٣٩.٢ درصد، گروه یراق آلات درب و پنجره با ٣٦.٥ درصد، گروه نقاشی ساختمان با ٣٦.٧ درصد، گروه تأسیسات برقی با ٤٥.٠ درصد، گروه شیشه با ٢٨.٩ و گروه خدمات با ٢٥.٢ درصد افزایش نسبت به سال١٣٩٧ رو به رو بودند.
شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در گروه سیمان، بتن، شن، ماسه با ٤٨.٦ درصد گروه خدمات با ٢٥.٢ درصد، گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره با ٢٨.٥ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به سال قبل (١٣٩٧) داشته‌اند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال