امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
«حمایت» گزارش می دهد
 
در پی افزایش نوسانات اخیر نرخ ارز، تب افزایش قیمت ها در بازارهای داخلی تند شد. نرخ دلار طی چند روز اخیر افزایش سریع و نامتعارفی داشت و روز گذشته به 19 هزار و 500 تومان رسید. این مساله عاملی برای گرانی قیمتها در بازار سکه، خودرو، مسکن و البته رونق بورس شده است. قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی تا ساعت 16 روز گذشته به 8 میلیون و 250 هزار تومان رسید. همچنین قیمت خودرو نیز به این بهانه و با توجه به کمبود عرضه از سوی خودروسازان در یک هفته گذشته افزایش 5 تا 20 میلیون تومانی داشت. افزایش نرخ دلار بر بازار مسکن نیز تاثیرات گسترده ای داشت و گزارش ها از گرانی نامتعارف در این بازار طی هفته های اخیر حکایت دارد. این مساله تا جایی است که تعداد زیادی از جلسات اخیر اقتصادی دولت به موضوع مسکن اختصاص یافت. روز گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور،جلسه ساماندهی بازار مسکن تشکیل و هفته قبل نیز در ستاد اقتصادی دولت تصمیماتی برای کنترل قیمت ها در این بازار اتخاذ شد.
کارشناسان مهمترین دلیل نوسانات ارزی را کاهش سرعت بازگشت ارزهای صادراتی عنوان می کنند. این موضوع در هفته های اخیر مورد تاکید بانک مرکزی قرار گرفته است و دیروز نیز اطلاعیه ای در این خصوص صادر شد.  بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای به صادرکنندگان هشدار داد درصورت عدم بازگشت ارز صادراتی، اسامی متخلفان را رسانه‌ای 
می‌کند.
 البته دلایل دیگری نیز در خصوص افزایش نرخ ارز از سوی فعالان بازار مطرح شده است که عمده ترین آن جو روانی ناشی از خبرهای بین المللی، ورود نقدینگی های جدید به این بازار و افزایش فعالیت سفته بازان در سایه کمبود نظارت است. در هر صورت با توجه به تاثیرگذاری بازار ارز بر سایر بازارها این مساله عاملی برای التهابات بازارهای داخلی شده است. 
   عبور قیمت سکه 
از کانال 8 میلیون تومان
آیت محمدولی، رییس اتحادیه طلا عمده ترین دلیل افزایش نرخ سکه را نوسان قیمت دلار و افزایش قیمت طلای جهانی عنوان کرد و گفت: «یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ سکه مربوط به گرانفروشی صرافی هاست.»  وی در خصوص اختلاف قیمت ۴۰۰-۵۰۰ هزار تومانی فروش سکه در صرافی‌ها گفت: «برخی صرافی‌ها که مجوز فروش مسکوکات هم دارند قیمت‌های بالاتری برای فروش سکه اعلام می کنند. قبلا این مشکل را با بورس داشتیم و حالا با صرافی‌ها البته درحال مکاتبه با مسئولان مربوطه هستیم.»
محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز با اشره به عبور قیمت سکه از کانال 8 میلیون تومان گفت: «هیچ تقاضای اضافی در بازار ایجاد نشده است و معاملاتی هم به صورت گسترده انجام نمی شود.» وی  درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای اخیر، اظهار داشت: «درحالی که قیمت جهانی طلا طی دو روز گذشته ثابت مانده ولی از صبح شنبه با افزایش شدید قیمت ارز در بازار شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بوده ایم.» در بازار آزاد قیمت طلای 18 عیار هر گرم 800 هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 8 میلیون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 53 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 253 هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و 172 هزار تومان به فروش رسید.

   نابسامانی در بازار خودرو
همچنین در بازار خرید و فروش خودرو نیز متأثر از افزایش قیمت دلار شاهد روند صعودی قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی بودیم. این در حالی است که قرار بود با عرضه خودرو و اجرای طرح‌های فروش التهابات بازار خودرو کاهش و رونق به این بازار باز گردد.  افزایش قیمت‌ها در حالی هر روز در بازار اتفاق می افتد که تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود و فقط فروشندگان برای سود بیشتر قیمت های بالاتری را برای محصولات خود پیشنهاد می‌کنند. 
علاوه بر تاثیرگذاری نرخ دلار، ناهمخوانی عرضه و تقاضا نیز ازدیگر دلایل مهم نابسامانی بازار خودروست که نشان می دهد طرح پیش فروش خودروسازان نیز تاثیر کوتاه مدتی بر این بازار داشته است. کارشناسان افزایش عرضه را مهمترین راهکار ساماندهی این بازار می دانند.  در حال حاضر سالانه به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو نیاز داریم اما بر اساس آمار تولید خودروسازان، تولید خودرو حدود ۷۶۰ هزار دستگاه بوده و واردات خودرو هم ممنوع است و این تولید ناکافی، عرضه و تقاضا را برهم می‌زند. 

   اعلام قیمت های نامتعارف در بازار مسکن
در پی نوسانات اخیر نرخ ارز و با وجود آنکه بازار مسکن در حال ورود به فاز کسادی معاملات است، قیمت‌های نامتعارف از سوی مالکان به خصوص در مناطق یک تا سه پایتخت ارائه شده است. آخرین آمارهای رسمی نشان می دهد  میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد.  علاوه  بر نقش پررنگ دلالان مسکن و برخی از مشاوران املاک در این افزایش، ناهمخوانی عرضه و تقاضا نیز از دیگر دلایل مهم گرانی مسکن است.  مهدی سلطان محمدی،  کارشناس بازار مسکن علاوه بر تاثیر نرخ دلار تورم و سیاست های پولی و مالی را عاملی برای گرانی مسکن عنوان  کرد.  وی با بیان اینکه تورم مسکن طی ۲۷ سال گذشته سالیان ۲۴ درصد بوده است گفت:«80 درصد افزایش قیمت مسکن از رشد نرخ تورم نشات می گیرد که اگر کنترل شود قیمت همه کالاها از جمله مسکن نیز کنترل خواهد شد.» کارشناسان اصلاح سیاست های پولی و مالی و کنترل نقدینگی را راهکار اصلی ساماندهی بازارها و کنترل تورم عنوان می کنند و معتقدند در غیر این صورت شاهد تداوم وضعیت نابسامان بازارها خواهیم بود. همچنین افزایش نظارت  واتخاذ سیاست های صحیح در راستای تولید نیز ازدیگر راهکارهای مهم در این زمینه است. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال