امروز ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اشتیاق طلبکاران وزارت نیرو برای گرفتن نفت به جای مطالبات

رضا اردکانیان، وزیر نیرو از اشتیاق طلبکاران وزارت نیرو برای گرفتن نفت به جای مطالبات با استفاده از راهکار قانونی تهاتر نفت خبر داد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم از این سازوکار استفاده کنیم.
وی  اظهار داشت: امسال قانون بودجه این امکان را برای ما فراهم کرده که بتوانیم بدهی های وزارت نیرو را به صورت تهاتر نفت خام پرداخت کنیم که برای اجرای این کار ضوابط و شرایط وزارت نفت نیز مهم است و قطعا آنچه را که مصلحت می‌دانند در چارچوب کلی سیاست‌های دولت مدنظر قرار خواهند داد.
وی افزود: طلبکاران وزارت نیرو برای گرفتن نفت به جای مطالبات خود ابراز اشتیاق و تمایل کرده اند و امیدواریم امسال بتوانیم از این سازوکار استفاده کنیم؛ ممکن است این افراد شخصا توان صادرات نداشته باشند، اما به لحاظ ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند از مجموعه‌هایی که دارای اهلیت این کار هستند استفاده کنند.
وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر احتمالی ساعات ادارات در تابستان امسال به منظور کنترل پیک مصرف برق گفت: یکی از ویژگی‌هایی که شرایط کرونا برای کشور رقم زده به اصطلاح تغییر ساعات کاری بوده که تا حدی نیز ما از آن بهره‌مند شده‌ایم، اما من با وزیر کشور در خصوص تغییر ساعات اداری صحبت داشتم و گویا ایشان جلسه‌ای با استانداران خواهند داشت و قطعا در مورد این مساله صحبت خواهند کرد و اگر نیاز باشد در این موضوع تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.
وی افزود: اگر قرار باشد این موضوع در یک استان بسته به شرایط دما و مسائل دیگر اعمال شود، در روزهای آتی نتیجه کار عنوان خواهد شد و این مساله از سوی وزارت کشور اطلاع‌رسانی می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به ضرورت استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای تبدیل نیروگاه‌ها از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی گفت: امیدواری ما همچنان برقرار است که بتوانیم از این سازوکار قانونی برای تبدیل 7500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی به سیکل ترکیبی استفاده کنیم که دراین رابطه نیز مذاکرات خوبی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام شده است و سازمان برنامه و بودجه نیز همکاری خوبی با ما دارد که امیدواریم امسال اتفاقات خوبی در این زمینه محقق شود.
وی افزود: وزارت نیرو از جمله دستگاه‌هایی است که بخش قابل توجهی از آنچه به عنوان دستاورد و اجرای پروژه دارد به اتکای سرمایه داخلی است؛ به عنوان مثال 60 درصد سرمایه‌ گذاری‌هایی که در نیمه دوم سال گذشته به افتتاح رسید، معادل 33 هزار و 453 میلیارد تومان با اتکای سرمایه‌ گذاری غیردولتی بوده است.

مهار قیمت ها در بازار با کنترل نرخ ارز ممکن می شود
رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه طبیعی است افزایش نرخ دلار، موجب رشد قیمت ها می‌شود، گفت: مدیریت موثر نرخ ارز از لازمه های کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار است.
وی  با انتقاد از رشد نرخ ارز در هفته‌های اخیر، گفت: اگرچه در حال حاضر کشور با کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو است اما دولت می‌تواند با گسترش صادارت غیرنفتی به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار ارزی بوده و نیاز ارزی کشور را تامین کند. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از راهکارهای بهبود وضعیت ارزی کشور را بازگشت ارز صادراتی دانست و افزود: اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادارت را به کشور باز گردانند، منابع ارزی تامین و نرخ دلار کاهش می‌یابد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول ملی، مردم به دنبال حفظ سرمایه خود هستند، اظهار کرد: با سیاست‌گذاری‌های مناسب می‌توان نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بورس و استفاده در تولید هدایت کرد، با تحقق این مهم نه تنها شعار سال یعنی"جهش تولید"محقق می شود بلکه از افزایش قیمت دلار نیز جلوگیری خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: تجربه بیانگر این است همواره افزایش نرخ دلار، علاوه بر تاثیر اقتصادی در گرانی‌ها، از بُعد روانی نیز به رشد قیمت ها دامن زده و فرصتی برای سوداگران در زمینه ایجاد هرج و مرج در بازار فراهم می‌کند، بنابراین بدیهی است مدیریت موثر نرخ ارز از لازمه های کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار است.

بهبود وضعیت اینترنت با افزایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات
سجاد بنابی، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: افزایش ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات و شبکه بین‌الملل و همچنین ترغیب کاربران به استفاده از ‌اینترنت ثابت، به‌ بهبود وضعیت شبکه در مقایسه با دو ماه گذشته منجر شده است. وی  گفت: حجم مصرف داده از بهمن ۹۸ تا فروردین ۹۹ نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشت که سهم عمده  این رشد متعلق به ترافیک و محتوای داخلی بود. این عدد اکنون نسبت به فروردین با ۲۰ درصد کاهش مواجه شده که البته خیلی هم کم نشده و همچنان از بهمن‌ماه بیشتر است. اما در همین مدت چند اتفاق اساسی افتاد که در بهبود وضعیت لایه دسترسی نقش داشت. بنابی ادامه داد: شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات را حدود ۱.۴ ترابیت‌برثانیه، معادل ۱۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه و ظرفیت شبکه بین‌الملل کشور را حدود ۵۰ درصد افزایش داد، در لایه دسترسی هم ظرفیت اپراتورهای ثابت یعنی مخابرات و FCP‌ها حدود ۲۰۰ درصد رشد یافت. این افزایش ظرفیت باعث شد ما سعی کنیم رشد مصرف شبکه موبایل را تا حد زیادی کاهش داده و کاربران را به سمت استفاده از شبکه ثابت از جمله ADSL، VDSL، FTTH و شبکه ثابت وایرلس TD-LTE ترغیب کنیم.
نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به محدودیت فرکانسی اظهار کرد: باتوجه به اینکه فرکانس اپراتورها تا حد زیادی اشباع شده بود، مخصوصا فرکانس‌های پایین که برای کیفیت مکالمه و پوشش لازم است و نه انتقال داده، تلاش کردیم فضایی ایجاد کنیم که با ورود تکنولوژی VDSL توسط مخابرات و FCP‌های دیگر، مصرف کاربران را به سمت اینترنت ثابت ببریم.

شاخص بورس در یک قدمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد
روند افزایشی شاخص بورس همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص کل با بیش از ۴۹ هزار واحد رشد در آستانه ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار گرفت.
شاخص کل بورس با ۴۹ هزار و ۴۶۴ واحد صعود رقم یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۱ هزار و ۱۲۴ واحد رشد کرد و در رقم ۴۳۰ هزار و ۴۴۲ واحد ایستاد.
از بازار فرابورس نیز خبرها از افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، حکایت دارد. به گونه‌ای که تقریباً همه نمادهای معاملاتی زیرمجموعه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در تابلوی روز گذشته معاملات، سبزپوش بودند.
در این معاملات، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بیشتر نمادهای معاملاتی تسه، به بالای ۶۰ هزار تومان رسید و در تعدادی نیز بین ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان در نوسان بود؛ این در حالی است که از روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ماه امسال (تسه ۹۹۰۳) وارد بازار شد که معمولاً انتشار اوراق تازه، بازار این برگه‌ها را با افزایش عرضه و کاهش قیمت مواجه می‌کند. با این حال روز گذشته کمی بیش از ۳۸ هزار برگه تسه ۹۹۰۳ (اوراق مسکن خرداد امسال) به فروش رسید در حالی که در نیمه نخست خرداد امسال که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به نزدیک ۸۸ هزار تومان رسیده بود، تعداد فروش برگه‌های تازه انتشار یافته متعلق به اردیبهشت ۹۹ (تسه ۹۹۰۲)، به روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار برگه می‌رسید.
به نظر می‌رسد در این روزها نیز که افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه مرتباً در حال رکورد زنی است، برخی خریداران هیجانی و غیر حرفه‌ای به سمت خرید اوراق تسهیلات مسکن متمایل شده اند که باید بدانند تسه جای سرمایه گذاری و بازدهی نیست. بلکه ابزاری برای خرید زمان پس انداز منابع مالی در بانک عامل بخش مسکن و دریافت تسهیلات مسکن است.
همین موضوع سبب شد تا بار دیگر قیمت اوراق از کانال ۵۰ هزار تومان صعود کرده و وارد دامنه قیمتی ۶۰ هزار تومانی شود. 

لیست جدید قیمت لوازم خانگی 
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به روزترین لیست قیمت لوازم خانگی از طریق نشانی www.۱۲۴old.ir در بخش “خوداظهاری بنگاه‌های اقتصادی” به ثبت رسیده و آماده بهره برداری است.
در این اطلاعیه به آغاز اجرای طرح نظارت ویژه شبکه تولید، توزیع و فروش لوازم خانگی از روز چهارشنبه (۲۸ خرداد ماه) و الزام تولیدکنندگان به ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴  اشاره و گفته شده که خریداران لوازم خانگی می‌توانند قبل یا حین خرید کالا، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالاوخدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق نشانی  www.۱۲۴old.ir   در بخش “خوداظهاری بنگاه‌های اقتصادی” با جستجوی برند و مدل کالای مورد نظر خود، از آخرین قیمت‌های اظهار شده توسط شرکت‌های تولیدکننده مطلع شوند.
همچنین قیمت های مذکور از طریق منوی «مشاهده قیمت خوداظهاری شرکت‌ها» در مرورگر موبایلی سامانه ۱۲۴ به آدرس ۱۲۴.ir نیز قابل مشاهده است.
بر اساس این اطلاعیه  این امکان برای خریداران محترم وجود دارد که در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی، از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۴ و یا با مراجعه به اپلیکیشن آپ نسبت به ثبت شکایت و پیگیری موضوع اقدام کنند.
در هفته‌های گذشته افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد که در سال جاری لوازم خانگی ایرانی ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالاهای خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
در نهایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده است؛ به طوری‌که تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال گذشته هستند و تولیدکنندگان تا پایان روز سه شنبه (۲۷ خرداد ماه) فرصت دارند قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴ درج کنند که ملاک بازرسی از واحدهای صنفی قرار گیرد. 
بر اساس قیمت‌های ثبت شده در این سامانه، نرخ فریزر ۱۷ فوت تولید داخل باید بین شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت یخچال ۱۷ فوت تولید داخل بین پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان باشد.  همچنین قیمت اجاق گاز پنج شعله فردار چهار میلیون تا شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است. محدوده قیمت تعیین شده برای ماشین لباسشویی شش کیلویی و هفت کیلویی نقره‌ای ساخت داخل به ترتیب پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تا هفت میلیون تومان و پنج تا ۱۱ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین قیمت ماشین لباسشویی هفت کیلویی سفید ساخت داخل در بازار باید بین چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد. محدوده نرخ تعیین شده برای تلویزیون LED ساخت داخل ۴۳ اینچ و ۵۵ اینچ به ترتیب سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا هفت میلیون تومان و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۱ میلیون تومان است. البته مشتریان برای آگاهی از جزئیات قیمت کالای مورد نظر خود به تفکیک برند و جزئیات دیگر می‌توانند به طبق مراحل یاد شده اقدام کنند.

صعود دوباره قیمت خودرو! 
با فروکش کردن تب کنترل بازار خودرو سیر صعودی قیمت ها همچنان ادامه دارد و در این میان رشد نرخ ارز نیز بر بازار تاثیرگذار بوده است. در این وضعیت قیمت گذاری خودروها به صورت سلیقه ای انجام می شود و علی رغم نبود خریدار در بازار، فروشندگان هر روز قیمت جدیدی را اعلام می کنند.
این اتفاقات باعث شده تا قیمت هر دستگاه پراید در بازار با رشد 6 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته به 76 میلیون تومان برسد. همچنین قیمت تیبا هاچ بک نیز 6 میلیون تومان افزایش یافته و روز گذشته در بازار 95 میلیون تومان عرضه می شود. در عین حال قیمت ساینا در بازار به 95.5 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه کوئیک دنده‌ای نیز با قیمت 102 میلیون تومان عرضه می شود.
در مورد پژو 405 نیز باید به رشد 10 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار نسبت به هفته پیش اشاره کنیم به طوری که هم اکنون با قیمت 125 میلیون تومان به فروش می رسد. قیمت سمند ال ایکس نیز با افزایش 2 میلیون تومانی در بازار به 125 میلیون تومان رسیده و پژو 207 دنده اتوماتیک نیز با قیمت 265 میلیون تومان رسیده و پژو پارس نیز با افزایش قیمت 16 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، با قیمت 153 میلیون تومان در بازار عرضه می شود. قیمت پژو پارس با موتور TU5 نیز به 176 میلیون تومان رسیده است.
افزایش قیمت بازار در مورد خودروهای مونتاژی نیز اتفاق افتاده است که می توان به رشد قیمت 25 میلیون تومانی جک S5 و عرضه آن با قیمت 445 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت النترا 2018 صفر نیز در بازار با رشد 22 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، به 760 میلیون تومان رسیده است. با توجه به کمبود خودروهای خارجی صفر در بازار، رشد قیمت ارز باعث بالارفتن قیمت خودروهای خارجی دست دوم نیز شده است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال