امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد
اعطای کارت اعتباری با وثیقه سهام عدالت چندی است که در دستور کار قرار گرفته و روز گذشته جزییات آن از سوی عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد اعلام شد. بر این اساس دارندگان سهام عدالت می توانند معادل 50 درصد از ارزش روز سهام عدالت خود که در حال حاضر مبلغی حدود 9 میلیون تومان برای دارندگان سهام 492 هزار تومانی است را از طریق چهار بانک ملی، سپه، صادرات، تجارت و ملت، کارت اعتباری دریافت کنند. وثیقه این کارت ها نزد بانکها، سهام عدالت اشخاص است. بر اساس اعلام معمارنژاد هر فرد از اولین تراکنش یک ماه فرصت دارد تسویه کند اگر تسویه کرد یک ریال هم به بانک به عنوان بهره نیاز نیست پرداخت کند و بلافاصله از ماه بعد دوباره می‌تواند این کار را انجام دهد. اما در صورتی که این مبلغ در مدت زمان عنوان شده تسویه نشود این مبلغ به عنوان وام و با نرخ سود ۱۸درصد و دوره بازپرداخت ۳ ساله محاسبه می شود.
معاون وزیر اقتصاد روز گذشته در نشست خبری جزییات اعطای کارت اعتباری با وثیقه سهام عدالت را اعلام کرد و گفت: «براساس طرح جدید وزارت اقتصاد که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است 50درصد ارزش روز سهام عدالت وثیقه کارت اعتباری  خواهد شد.» 

    سود صفر درصد در صورت تسویه یکماهه
وی افزود: «این تسهیلات در قالب کارت اعتباری مرابحه به متقاضیان ارائه خواهد شد.  در خصوص کارت اعتباری باید متذکر شد اگر در یک دوره مشخص از ظرفیت کارت اعتباری مذکور استفاده شود نیازی به پرداخت سود به بانکها نیست، در غیر این صورت متقاضیان مشمول سود 18 درصدی خواهند شد.»
معمار نژاد گفت: «کل مشمولان سهام عدالت  حدود49میلیون نفر هستند، گفت: ارزش اولیه سهام واگذار شده 26هزار 600میلیارد تومان بود اما امروز ارزش سهام عدالت به شدت افزایش یافته است؛ بر این اساس ارزش 16هزار میلیاردی سهام افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند حدود 700هزار میلیارد شده است.»
همچنین ارزش سهام 10هزار میلیاردی افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند حدود 450هزار میلیارد تومان شده است.
معمارنژاد گفت: «بانک‌های مختلف کشور از جمله ملی، سپه، صادرات، تجارت و ملت آمادگی دارند در صورتی که افراد نیاز مالی کوتاه مدت دارند از طریق وثیقه‌گیری سهام عدالت، نیاز مالی کوتاه مدت مالی مردم را تأمین کنند تا مردم مجبور نشوند سهام عدالتشان را بفروشند.»
وی به سازوکار وثیقه گذاری سهام عدالت در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «مبنای کار به صورت کارت اعتباری مرابحه است که این موضوع مطابق با سیاست شورای پول و اعتبار و دستور العمل بانک‌مرکزی است.»

    سازوکار وثیقه گذاری سهام عدالت در بانک‌ها
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: «همه بانک‌ها توافق کردند که حداقل 50 درصد ارزش روز سهام عدالت آزاد شده را به عنوان وثیقه بپذیرند و تسهیلات بدهند.»
این مقام مسئول گفت: «برخی از بانک‌ها فرایند را به صورت کاملا الکترونیکی آماده کرده‌اند و برخی نیز در حال آماده‌سازی هستند؛ سامانه بانک ملی کاملاً آماده است و نیاز به مراجعه حضوری به هیچ وجه نیست. بانک ملت هم این اقدام را انجام داده و به‌زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. بانک صادرات، سپه و تجارت هم در حال آماده کردن زیرساختها هستند تا مردم برای دریافت این وام، نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک نداشته باشند.»
معمارنژاد ادامه داد: «در سامانه بانک ملی هم احراز هویت و هم ثبت درخواست و پرداخت به شیوه الکترونیکی انجام می‌شود.» وی افزود: «دارندگان سهام عدالت برای دریافت این وام باید به همان بانکی مراجعه کنند که آنجا حساب دارند و شماره شبایشان را معرفی کرده‌اند.»

    ۶۰ درصد سهام عدالت قابل معامله شد
خبر مهم دیگر در خصوص سهام عدالت اینکه از روز گذشته امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت فراهم شده است و مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، از دیروز می توانند نسبت به فروش ۶۰ درصد سهام خود اقدام کنند.
طبق آمار از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند. این افراد از هشتم خردادماه امکان فروش ۳۰ درصد از سهام خود را با مراجعه به بانک ها یا کارگزاری ها داشتند که اکنون به 60 درصد افزایش یافته است. 
همچنین افرادی هم که پیش از این ۳۰ درصد سهام خود را فروخته بودند، می توانند نسبت به فروش ۳۰ درصد دیگر سهام خود اقدام کنند. سهام داران باید توجه داشته باشند برای فروش سهام خود محدودیت زمانی ندارند و اگر امسال هم اقدام به فروش سهام خود نکنند، حق فروش از آن ها سلب نخواهد شد.
هرچند افرادی که پیش تر اقدام به فروش سهام عدالت خود کرده بودند با مشکلات زیادی برای دریافت پول خود رو به رو شدند. یکی ازاین مشکلات تاخیر در واریز مبالغ بود.  در این خصوص معمارنژاد با اشاره به اینکه وجوه 96درصد درخواستهای فروش سهام عدالت به حساب متقاضیان واریز شد، گفت: « 5600 میلیارد سفارش فروش سهام عدالت به سیستم بانکی کشور ارائه شد.»
همچنین یکی دیگر از مشکلات سهامداران عدالت، ارزان خرید این سهام توسط بانکها بوده است. این مساله روز گذشته مورد توجه وزیر اقتصاد قرار گرفت. فرهاد دژپسند در واکنش به انتقادات مردمی نسبت به عدم واریز پول فروش سهام عدالت توسط برخی بانک‌ها به حساب سهامداران گفت: «هیچ بانکی اجازه ندارد، کمتر از ارزش بازار بورس سهام عدالت را خریداری کند بلکه سهامداران می‌توانند متناسب با شرایط بازار و به موجب فرمول تعیین شده سهام عدالت خود را به بانک‌ها بفروشند.»
وی تاکید کرد: «احتمالا اشتباهی در محاسبات ارزش بازار بورس صورت می‌گیرد و این موضوع موجب تاخیر در واریز پول خرید سهام عدالت می‌شود.»
دژپسند همچنین در خصوص اعطای کارت اعتباری یا وثیقه سهام عدالت گفت: «شرایطی فراهم شده تا مردم بتوانند با استفاده از سهام عدالت خود به عنوان وثیقه وام دریافت کنند و دیگر سهامشان را نفروشند.»

    تکذیب خبر تغییر روش مدیریت سهام عدالت
یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر مطرح شده بود فراهم شدن تغییر روش مدیریت سهام عدالت از غیرمستقیم به مستقیم بود.  اما رییس روابط عمومی شرکت سپرده گذاری روز گذشته ضمن رد این موضوع گفت: «خبر منتشر شده ناشی ازبرداشت اشتباه بوده وتغییر روش غیرمستقیم به مستقیم یابالعکس به هیچ وجه امکان پذیر نیست.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال