امروز ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
بزرگترین کاهش هفتگی طلا در ۵ ماه گذشته
قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه آمریکا کاهش یافت و این فلز ارزشمند در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی از اوایل ژوئن تاکنون قرار گرفت.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۹۵۰ دلار و ۹۴ سنت رسید. بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون چهار درصد نزول کرده که بزرگترین کاهش هفتگی از اوایل مارس محسوب می شود.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد کاهش، به ۱۹۵۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.
به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر بازار، طلا به دلیل رشد بازده اوراق خزانه آمریکا که باعث فروش از سوی سرمایه گذاران شده، تحت فشارهای کاهشی قرار گرفته است.
بالا رفتن بازده اوراق خزانه هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را افزایش داده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را کمتر می کند.
طلا در معاملات روز جمعه آمار اقتصادی اخیر چین که کمتر از حد مطلوب بودند و باعث عقب نشینی بازارهای سهام شدند را نادیده گرفت.
بازارهای مالی اکنون به بن بست در واشنگتن بر سر بسته کمک مالی جدید و مذاکرات تجاری آمریکا و چین در ۱۵ اوت چشم دوخته اند.
بر اساس گزارش رویترز، طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون تحت تاثیر اقدامات محرک مالی کم سابقه که برای حمایت از اقتصادها در برابر تبعات شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشته شده اند بیش از ۲۸ درصد رشد قیمت داشته است.
تحلیلگران بانک استاندارد چارترد در یادداشتی نوشتند روند صعودی بلندمدت طلا با توجه به ضعف دلار آمریکا و گستردگی اقدامات محرک مالی تغییری نکرده و ما انتظار داریم نرخهای بهره اندک یا منفی بمانند. قیمتهای پایین احتمالا فرصتهایی برای خرید دیده می شوند زیرا عوامل کلان به نفع قیمت بالاتر طلا مانده اند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۹ درصد سقوط کرد و به ۲۷ دلار و دو سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، ۹۵۲ دلار و یک سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افت کرد و در ۲۱۵۲ دلار و ۵۰ سنت ایستاد.

وعده بازگشت تعادل به بازار ارز
رییس بانک مرکزی گفت: با سیاست‌های اتخاذ شده، قیمت ارز متعادل می‌شود. عبدالناصر همتی اظهار داشت: قیمت واقعی ارز نرخ‌هایی که در بازار و فضای مجازی مطرح می‌کنند نیست و با برنامه و سیاست می‌توان این نرخ را تعدیل کرد.
وی ادامه داد: این سیاست را آغاز کردیم و در سامانه نیما و در تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان این سیاست‌ها اعمال شده و ارز متقاضیان واقعی ارز را به تدریج تأمین می‌کنیم.
رییس بانک مرکزی گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده و اقدامات مورد نظر شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود. همتی تصریح کرد: سیاست کسانی که می‌خواهند اقتصاد کشور را بهم بریزند به نتیجه نمی‌رسد.

برنامه جدید برای تولید مسکن ارزان قیمت
طی 2 سال اخیر درچهار مرحله بازار مسکن دستخوش تغییرات قیمتی بوده است. در جدیدترین نمونه طی تیرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران کمی بیش از 10 درصد افزایش یافته و به مرز 21 میلیون تومان نزدیک شده است. بررسی روند تصاعدی افزایش قیمت می توان پیش بینی کرد طی ماه جاری (مرداد 99) متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان افزایش 5 تا 10 درصدی را تجربه خواهد کرد.
شایان، مدیرعامل بانک مسکن در خصوص نوسانات قیمت مسکن و تاثیر آن بر برنامه های بانک مسکن، اظهار کرد: برای این که بتوانیم در واقع هزینه های ساخت مسکن کاهش دهیم با توجه به شرایط بازار، یکی از برنامه های اصلی بانک مسکن این است که زنجیره تامین کالا برای این بخش تامین کنیم. ضمن این که از طرح "گام" که بانک مرکزی آنرا سال گذشته رونمایی کرد و امسال با توجه به توافق با بازار سرمایه، بتوانیم کالا را خریداری کنیم اما مهلت پرداخت وجه این کالا برای سازندگان 6 تا 9 ماه باشد.
وی با یادآوری این که تعهد بانک همان 6 تا 9 ماه است، اضافه کرد: در این صورت سازنده می تواند محصولاتی مانند میلگرد، سیمان، آجر، سیمان را خریداری می کند و بانک پرداخت وجه را برای 6 تا 9 ماه بعد تضمین می کند.
وی با طرح این پرسش که طرح بانک مسکن چه حسنی برای سازنده دارد، ادامه داد: اگر پرداخت 6 ماهه باشد سازنده می تواندن بعد از یک ماه در بازار سرمایه آنرا به پول نقد تبدیل کند.  بعد از 6 و در نهایت که سررسید شود به مشتری می گوییم که بیایید و پول مصالح ساختمانی خریداری شده را به بانک مسکن پرداخت کنید.
وی یکی از مزیت های این طرح را جلوگیری از تورم اعلام کرد و گفت: با برنامه بانک مسکن در تامین نهاده های ساختمانی، تورم در مسیر مذکور برای سازندگان حذف می شود.
مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: بانک شش یا 9 ماه بعد، پول مصالح ساختمانی را بدون هیچ افزایش قیمتی از سازندگان دریافت می کند و تورم به سازنده و پس از آن به خریدار منتقل 
نمی شود.
وی با یادآوری این که 800 هزار نفر از متقاضیان طرح ملی مسکن واجد شرایط هستند که به 400 هزار نفر آنها این واحدها تعلق می‌گیرد، اظهار کرد:  بانک مسکن برای 140 هزار واحد قرارداد امضا کرده و به ازای هر نفر 100 میلیون تومان وام پرداخت می شود و تمرکز ما تولید مسکن است.
شایان با یادآوری این که برای 140 هزار واحد طرح ملی مسکن تفاهمنامه امضا کرده ایم، اظهار کرد: سقف تسهیلات برای هر واحد این طرح یک میلیارد ریال (100 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد با توجه به الگوی متراژ این مبلغ 80 درصد هزینه های ساخت را پوشش می دهد.
وی بیان کرد: این برنامه در شهرستان ها و مناطق روستایی اجرایی می شود، یعنی در جاهایی که درآمد مردم پایین تر است.
مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش قیمت مسکن و تاثیر آن بر ساخت و سازها، اظهار کرد: با توجه به این مسئله برای امسال پیش بینی انجام شده در خصوص مشارکت در ساخت 250 میلیون تومان برای ساخت هر واحد مسکونی با فناوری های نوین پرداخت خواهد شد. این وام سال گشته 150 میلیون تومان بود.
شایان با اعلام این که امسال همچنین برای  ساخت هر واحد مسکونی با روش نیمه صنعتی در تهران 200 میلیون تومان پرداخت می شود، افزود: سال گذشته این وام حدود 120 میلیون تومان بود.
وی تاکید کرد: کمیسیون عمران مجلس و دولت این است که به جای تقویت سمت تقاضا، تولید مسکن تقویت شود. در این راستا در اولویت و سیاست های بانک مسکن پیش بینی شده که در سال جهش تولید، عرضه مسکن تقویت شود.
کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی مهم‌ترین ابزار کنترل تورم
کامران ندری، کارشناس اقتصادی گفت: در شرایطی که با تورم بالا و فشار حداکثری بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه روبرو هستیم، دولت سعی می‌کند برخی از قیمت‌ها همچون قیمت کالاهای اساسی را سرکوب کند که این رفتار قابل فهم است اما در اقتصادی به وسعت کشور امکان سرکوب وجود ندارد زیرا شاید بتوان قیمت چند قلم کالا را کنترل کند اما کنترل قیمت تمام کالاها به طور دستوری برای دولت ممکن نیست‌ و دولت باید علت تورم را شناسایی کند تا بتواند رشد قیمت‌ها را کنترل کند.
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه بهترین ابزار سیاسی بانک مرکزی برای کنترل تورم را نرخ بهره در بازار بین بانکی دانست و گفت: این ابزار بستری را برای اجرای هدف‌گذاری تورم فراهم می‌کند؛ بنابراین نرخ بهره و همچنین نرخ ارز دو متغیر مهم هستند که می توان تورم را با آن‌ها کنترل کرد.
وی تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها نرخ ارز گرچه در کنترل تورم موثر است اما کنترل آن به دلیل تحریم ‌ها با سختی مواجه شده است، زیرا پیش از تحریم‌ها عمده توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به ارزهای صادرات نفتی مربوط بود که اکنون این توان کم شده است. باید از یک ابزار جایگزین در این زمینه استفاده شود که آن هم نرخ بهره بانکی است و به اعتقاد من تاکنون بانک مرکزی از این ابزار برای کنترل نرخ ارز استفاده مناسبی نکرده است.

ابهامات طرح اقدام ملی مسکن  برطرف شود
وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی گفت: با افزایش قابل توجه ساخت‌وساز مسکن شاهد بهبود اوضاع معیشتی، کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.
وی  با اشاره به مبهم بودن جزئیات طرح اقدام ملی مسکن گفت: با وجود پیگیری‌های متعدد در رسانه‌ها، تاکنون اطلاعات قابل توجهی در خصوص این پروژه ارائه نشده و موارد غیرشفاف بسیاری درباره طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که باید این ناآگاهی از سوی وزارت راه و شهرسازی مرتفع شود.
وی با بیان این‌که روند تولید مسکن در چند سال اخیر نزولی بوده، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مسکن شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و تمایل برای ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است. این بی‌میلی به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت مسکن در شرایطی است که سالانه باید حدود ۱ میلیون خانه ۵۰ الی ۷۰ متری در کشور با تمرکز بر تولید در کلان‌شهرها ساخته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به لزوم سیاست‌گذاری برای تولید مسکن توسط بخش خصوصی ادامه داد: تحقق تولید میلیونی مسکن، نیازمند حمایت در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌ها، ارائه زمین‌های ارزان قیمت با تعیین شروط مشارکتی مناسب و تسریع در فرآیند کسب مجوزهای ساخت‌وساز است تا بدین ترتیب سرمایه‌گذاری برای تولید مسکن جذاب شود.
وی با بیان این‌که ناهماهنگی نرخ بازدهی بین بازارهای دارایی، اثر سو در حوزه ساخت مسکن داشته، اظهار داشت: زمانی که در بازار سرمایه سود قابل توجه و غیرمتعارفی عاید سرمایه‌گذاران می‌شود، کمتر کسی پیدا خواهد شد تا با توجه به تنش‌های ساخت‌وساز، به حوزه تولید مسکن ورود کند.
این کارشناس اقتصادی وقوع بحران ارزی و افزایش فشار تحریمی را از عوامل افزایش قیمت و التهاب در بازار فروش و اجاره مسکن دانست و افزود: دولت می‌بایست با تعیین سقف قیمت و بهره‌گیری از ابزارهای کنترلی، شرایط فعلی را مدیریت کند.
شقاقی‌شهری در پایان با تأکید بر اثرپذیری اقتصاد کلان از کنترل بازار مسکن، گفت: بخش مسکن دستکم ۳۰ درصد هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده است. با رفع مشکلات در این حوزه به ویژه افزایش میزان ساخت‌وساز شاهد بهبود اوضاع معیشتی، کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.

عمر بالای ناوگان حمل و نقل هوایی 
رحمت الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس آمارها، ایرلاین ها حدود ۳۰۰ هواپیما تحت تملک دارند، اما از این میزان تنها حدود ۱۴۰ هواپیما در خط پروازی مشغول به فعالیت هستند.
وی  با اشاره به مشکلات حمل و نقل هوایی کشور، گفت: صنعت هوایی کشور جزء صنایعی است که بیشتر تحریم ها علیه آن وضع شده است، همین مسائل و اقدامات موجب شده که ما نتوانیم اقدام به خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان حمل و نقل  هوایی کنیم.
نماینده مردم قمصر، بادرود و نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: در دو دهه اخیر هر هواپیمایی که وارد کشور شده به جزء برخی موارد اخیر، هواپیماهای دست دوم و کارکرده بوده که این مسئله تحت تأثیر تحریم‌های گسترده دشمنان علیه کشورمان بوده است.
وی با بیان اینکه قطعا نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور بسیار ضروری است، افزود: البته شرکت های هواپیمایی به دلیل تحریم و مشکلات دیگر نتوانسته اند اقدام به خرید هواپیما کنند و این مسئله موجب افزایش عمر ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شده است.
فیروزی افزود: اگر بتوانیم در راستای تقویت شرکت های هواپیمایی اقدام کرده و دولت در این حوزه به عنوان یک عرصه بسیار مهم سرمایه گذاری کند، قطعا صنعت هوانوردی کشور مسیر رشد به خود خواهد گرفت.
وی گفت: بر اساس آمارها ایرلاین ها حدود 300 هواپیما تحت تملک دارند، اما از این میزان تنها حدود 140 هواپیما در خط پروازی مشغول به فعالیت هستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: از طرف دیگر شیوع بیماری کرونا آسیب بسیاری به صنعت هوایی کشور وارد کرده که باید در راستای حمایت از ایرلاین ها و فعالان این حوزه گام های بلندی برداشته شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال