امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا
قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روز گذشته با افزایش همراه بود به‌طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید، با افزایشی ۳۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان فروخته شد.
در ساعت ۱۵و ۳۰دقیقه دیروز، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۷۰۰هزار تومان، ربع‌سکه ۵ میلیون و ۱۰۰هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۸۰میلیون تومان تعیین شد. در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و۲۸۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروخته شد.
 انس جهانی طلا نیز روز گذشته به قیمت یک هزار و ۹۰۳ دلار معامله شد.
فعالان بازار طلا معتقدند با وجود افزایش نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، به دلیل باز شدن کانال‌های عرضه ارز و کاهش نرخ آن در داخل، سکه و طلا نیز روند نزولی درقیمت‌ها پیش گرفته اند به طوری که حباب سکه یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان شد حبابی که حتی تا دو میلیون تومان نیز پیش رفته بود.

توافق برای تنظیم واردات متناسب با صادرات غیرنفتی
یک مقام آگاه گفت: بانک مرکزی و وزارت صمت توافق کرده‌اند واردات کشور معادل و متناسب با صادرات غیرنفتی باشد و قرار است جزئیات در قالب دستورالعملی تدوین و نهایی شود.
به‌تازگی خبرهایی مبنی بر واگذاری واردات به صادرکنندگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. زمزمه‌های مشابهی نیز در نهادهای مرتبط بافعالیت‌های تجاری در کشور شنیده می‌شد.
اما پیگیری فارس از نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه تجاری و ارزی کشور حاکی از آن است که قرار نیست واردات کشور به صادرکنندگان محول شود. یک مقام آگاه در این باره با بیان اینکه قرار نیست فرایند واردات کشور به صادرکنندگان محول شود، به فارس گفت: باتوجه به اینکه صادرات نفتی کشور کاهش قابل توجهی داشته است، بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی توافق شد که میزان واردات کشور معادل میزان فروش ارز حاصل از صادرات باشد.
وی افزود: بر این اساس میزان واردات حداکثر باید معادل صادرات غیرنفتی باشد و بیش از آن واردات نشود. به‌عنوان مثال اگر میزان صادرات غیرنفتی کشور معادل 30 میلیارد دلار بود، واردات هم حداکثر 30 میلیارد دلار باشد. این مقام آگاه تصریح کرد: این توافق کلی بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معادن و تجارت انجام شده است و قرار شد جزئیات و دستورالعمل آن بر اساس این رویکرد تدوین شود.
میزان واردات کشور در پایان شهریور ماه 3 میلیارد دلار بیش از صادرات غیرنفتی بوده است و با توجه به محدودیت‌های صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، پیشی گرفتن واردات از صادرات فشار مضاعفی به منابع ارزی کشور وارد می‌کند. فشار روی منابع ارزی نیز به نوبه خود باعث افزایش نرخ ارز می‌شود.‌ مدیریت واردات در شرایط محدودیت منابع ارزی یکی از راه‌های کنترل تقاضای ارز و نرخ ارز است.

نظارت بر بازار از شنبه تشدید می‌شود
علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشدید نظارت بر بازار از شنبه خبر داد و گفت: بازرس‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیروهای بسیج به تجهیزاتی که نیازمند کنترل هوشمند است، تجهیز شده و کنترل‌ها بیشتر می‌شود.
وی  پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: گزارشی از وضعیت کالاهای اساسی، اقلام موردنیاز مردم، وضعیت قیمت‌ها و نظارت بر بازار ارائه شد؛ از شنبه نظارت و کنترل بر بازار به صورت هوشمند تشدید می‌شود؛ بازرس‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیروهای بسیج به تجهیزاتی که نیازمند کنترل هوشمند است، تجهیز شده و کنترل‌ها بیشتر می‌شود. وی با بیان اینکه با مراکز اصلی، انبارها و بنکدارانی که گرانفروشی کرده یا تخلف کنند، برخورد می‌شود، افزود: در حال حاضر واردات کالاهای اساسی به خوبی انجام می‌گیرد و بانک مرکزی همکاری خوبی با وزارت صمت آغاز کرده است که در نیمه دوم سال نسبت به افزایش واردات کالاهای موردنیاز مردم اقدام کنیم. رزم حسینی  اضافه کرد: براساس مصوبه کمیسیون جهش تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهوری 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های تولید داخلی پیش‌بینی شده است که رشد تولید محقق شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا جای ممکن نسبت به کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم، ادامه داد: هرچند بخش عمده‌ای از افزایش قیمت‌ها به دلیل رشد نرخ ارز است، اما ما در تلاش هستیم تا ثبات قیمتی در بازار ایجاد شود.


ادامه گرانی روغن 
عدم مبادله اسناد مالکیت بین شرکت خریدار ایرانی و فروشنده خارجی به دلیل تامین نشدن ارز، گره اصلی عدم ترخیص روغن خام وارداتی است که تبعات ناشی از آن در بازار داخلی خود را نشان می‌دهد.
طی مدت اخیر بازار روغن با حواشی همراه بوده که افزایش قیمت را نیز در پی داشته است، موضوعی که در آمار مرکز آمار به وضوح دیده شده و شاخص تورم در مهرماه نشان داد که قیمت در گروه روغن و چربی ها نسبت به شهریورماه ۱۶.۲ و در مقایسه با مهر سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش دارد. این در حالی است که بر اساس شواهد در ماه‌های اخیر محموله های روغن وارداتی در کشتی ها مانده و امکان ترخیص پیدا نکرده است. بررسی موضوع از این حکایت دارد که مانند بسیاری دیگر از کالاها، مانع ارزی، عامل عدم ترخیص روغن های وارداتی بوده است؛ به طوری که مشکل ارزی بین صاحب کالا و فروشنده موجب عدم انتقال اسناد مالکیت این کالا است. طبق اعلام لطیفی، سخنگوی گمرک  حتی روغن‌های وارد شده هنوز به گمرک اظهار نشده و فرآیند آن طی نشده است. به گفته وی باید در مرحله اول بین صاحب کالا و فروشنده اسناد مالکیت مبادله شود که هنوز به دلیل تامین نشدن ارز توسط شرکت ایرانی این کالا امکان انتقال اسناد به صاحب ایرانی را ندارد و این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در تولید روغن در کشور شده است.
طبق گزارش گمرک در سال جاری تاکنون ۵۲۳ هزار تن روغن ترخیص شده و حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار تن دانه‌های روغنی از گمرکات وارد کشور شده است. در عین حال که آمار ۶ ماهه نشان می دهد از لحاظ وزنی ۴۰۰ هزار تن روغن خام تامین و وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دارد. در ۶‌ماه اول سال گذشته ۸۰۰ هزار تن انواع روغن وارد کشور شده بود.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرخام
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی از افزایش هزینه های تولید چون شیرخام، حمل و نقل، بسته بندی و چربی سخن گفت و با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری شرکت های لبنیاتی را تحت فشار قرار داده است، گفت:قیمت مصوب شیرخام ۳۱۰۰ تومان است اما تا به امروز نه تنها این قیمت در خرید و فروش شیر خام رعایت نشده  بلکه  ۳۰ درصد هم افزایش یافته است و شرکت های لبنی  شیر خام را با قیمت بیش از ۴۰۰۰تومان از دامداران خریداری می کنند.
محمدرضا بنی طبا با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار ۲۶ شهریور مصوبه ای را ابلاغ کرد که به فوریت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه نهاده های دامی برای محصولات لبنی و شیر خام قیمت گذاری جدیدی کند،  اظهار کرد: از آن زمان تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و این در حالیست که هزینه های تولید همچنان رو به افزایش است.
دامداران نیز معتقدند که قیمت تمام شده شیرخام برای آنها بیشتر از قیمت مصوب دولتی است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی تصریح کرد: هزینه های حمل و نقل ۴۰ درصد افزایش یافته است. قیمت مواد پتروشیمی طی ۶ ماه با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است. همچنین قیمت مصوب چربی هر یک دهم درصد ۵۰ تومان است که در بازار  با قیمت بیش از ۷۰ تومان معامله می شود. کاغذ بسته بندی تتراپک در بازار یافت نمی شود و اگر هم پیدا شود بسیار گران است و با وجود این شرایط  قیمت لبنیات همچنان سرکوب می شود. بنی طبا در ادامه گفت: صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند ولی توجهی نمی شود و کارخانه های لبنی تحت فشار هستند.
وی با بیان اینکه ۱۰ محصول لبنی که ستاد تنظیم بازار برآنها قیمت گذاری کرده و ۸۰ درصد تولیدات کارخانه ها را شامل می شود، شرکت ها را به مرز ضرر و زیان رسانده، گفت: اگر قیمت ها اصلاح نشود کارخانه های لبنی قدرت تولید خود را از دست می دهند و با این شرایط دیگر امکان تولید وجود نخواهد داشت.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال