امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

رییس مجلس خطاب به دولت:

مردم از بی‌برنامگی در خاموشی برق کلافه‌اند

محمدباقر قالیباف با انتقاد از بی تدبیری دولت در قطعی مکرر و بی برنامه برق تاکید کرد: اگر افزایش مصرف مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه‌های اعلام شده خاموشی ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند.
قطعی برق و خاموشی‌هایی که در روزهای گذشته زمینه بروز نارضایتی گسترده را فراهم کرد، پیشتر تنها در خاطرات مرتبط با دوران جنگ تحمیلی و شرایط موشک‌باران یافت می‌شد. با توجه به وابستگی همه ابعاد زندگی مردم به برق، قطعی‌های مکرر و طولانی می‌تواند چرخه فعالیت روزمره خیل عظیمی از مردم و صنایع کشور را مختل کند. میزان نارضایتی مردم از شرایط تامین برق زیاد شده و این نارضایتی بیانگر کاهش تاب‌آوری مردم نسبت به شرایط موجود تلقی می‌شود. 
بی‌برنامگی در قطعی برق، با واکنش برخی از مقامات کشور هم روبرو شد. در این رابطه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، در واکنش به بی‌برنامگی دولت در قطعی مکرر برق نوشت: قطعی مکرر برق در سراسر کشور و مختل شدن زندگی و کسب و کار مردم نیازمند تدبیر و مدیریت است. وی تاکید کرد: اگر افزایش مصرف مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه‌های اعلام شده خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند. مردم از این بی‌برنامگی کلافه شده‌اند. قالیباف همچنین در حاشیه آیین تودیع و معارفه رییس قوه قضائیه، درباره قطع شدن مکرر برق، گفت: به طور جد پیگیر موضوع قطعی‌های برق هستیم و حل این مشکل را دنبال خواهیم کرد. وی افزود: اگر چه با کمبود آب و گرمای هوا مواجه هستیم. البته می شد در حوزه اورهال کردن نیروگاه‌ها اقداماتی را انجام داد تا شاهد این اتفاقات و قطعی برق نباشیم. رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هم خاموشی صورت می‌گیرد، باید با نظم و برنامه‌ریزی باشد تا مردم بدانند در چه زمانی و چه ساعتی با قطعی برق مواجه می شوند. قالیباف در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس شورای اسلامی تذکرات لازم را به مسئولان ذیربط به جهت قطعی برق می‌دهد یا خیر، گفت: غیر از تذکر، ما پیگیر رفع این مشکل هستیم. در ادامه این واکنش‌ها،  فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در چند روز گذشته، گفت: قطعی مکرر و بدون برنامه‌ریزی که در چند روز گذشته اتفاق افتاده، موجب نگرانی و اعتراض مردم شده که این موضوع به‌جا و به حق است. وی ادامه داد: انتظار این بود که قبل از وقوع اتفاقات اخیر وزارت نیرو به عنوان متولی این موضوع، نسبت به پیش‌بینی و اتخاذ تمهیدات لازم اقدام می‌کرد. به هر حال برخی اتفاقات قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. رییس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: وزارت نیرو باید از ابتدای سال نسبت به اورهال بخشی از نیروگاه‌ها و جلوگیری از استخراج رمزارزها -که برخی غیرقانونی و برخی با مجوزهای دولت استخراج می‌شوند-، اقدام می‌کرد. حسنوند تصریح کرد: البته علی‌رغم تاکیداتی که از سوی کمیسیون انرژی مجلس انجام شد، همچنان شاهد استخراج غیرقانونی رمزارزها در کشور هستیم که به صورت غیرقانونی بخشی از برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند که وزارت نیرو و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به صورت قانونی با آن‌ها برخورد کنند. رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره اقدامات این کمیسیون برای کاهش قطعی‌های برق، بیان کرد: در روزهای گذشته، اعضای کمیسیون انرژی مجلس تماس‌های را با مسئولان وزارت نیرو درباره علت قطعی مکرر برق داشته‌اند. وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه نمایندگان اکنون برای سرکشی در حوزه‌های انتخابیه خود هستند، کمیسیون جلسه فوق‌العاده‌ای را روز چهارشنبه هفته جاری با مسئولان وزارت نیرو درباره قطعی مکرر برق خواهد داشت.

 شرط مجلس برای وزیر بعدی نیرو
سیدمحسن دهنوی یک عضو هیات رییسه مجلس نیز با انتقاد از قطعی برق گفت: در رای اعتماد به وزیر جدید(نیرو) توسعه ظرفیت تولید برق را شرط می‌کنیم. وی تأکید کرد: ‏انتظار معجزه از برجام منجر به عدم سرمایه‌گذاری ۸ساله در صنعت برق و انتخاب راحت‌ترین راه برای جبران، یعنی قطعی برق شده است.

 خاموشی‌ها باید با اطلاع قبلی باشد
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پایان جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جمع خبرنگاران گفت: اگر قرار است خاموشی داشته باشیم، بهتر است برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی مردم باشد. رحمانی فضلی تاکید کرد: عواملی مانند خشکسالی، خارج شدن نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌هایی که به تعمیر نیاز داشتند از جمله دلایل قطعی برق عنوان شده است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال