امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

در پی کمبود نهاده های دامی قیمت شیرخام افزایش یافت

ترکش ارز 4200 این بار در بازار لبنیات
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، دولت با افزایش قیمت شیر خام به 6400 تومان موافقت کرد. این در شرایطی است که پیش تر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده بود که در صورت افزایش قیمت شیرخام، قیمت لبنیات نیز باید اصلاح شود. دامداران دلیل اصلی افزایش قیمت ها را کمبود نهاده های دامی و گرانی آن اعلام کرده بودند؛ مشکلی که ریشه آن به ارز 4200 باز می گردد. ارز یارانه ای پیش تر موجب اختلال در بازار مرغ و تخم مرغ نیز شده بود و این اختلال البته همچنان ادامه دارد. این مساله تا جایی بود که منجر به جوجه کشی شد. کارشناسان معتقدند تا زمانی که شیوه اختصاص یارانه به همین منوال و از طریق ارز دولتی ادامه داشته باشد این وضعیت ادامه دارد.
کمبود نهاده های دامی مهمترین معضل دامداران در دو سه سال گذشته بوده است و ریشه این مساله نیز به اختصاص ارز 4200 باز می گردد. در واقع در این شرایط واردکننده به جای توزیع صحیح نهاده های دامی، آن را به قیمت آزاد به دامدار می فروشد. نتیجه این مساله به هدررفت منابع قابل توجهی از یارانه ها منجر شده است. 

  گرانی نهاده های دامی  با وجود ارز دولتی
اخیرا تصاویری و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که برخی از دامداران در اعتراض به پایین بودن نرخ مصوب شیرخام، شیرهایشان را دور ریختند. این دامداران می گویند که تامین علوفه به دلیل خشکسالی بسیار سخت شده است و  قیمت علوفه، یونجه و ... در بازار  آزاد نیز بسیار گران است و با توجه به این گرانی ها دولت باید نرخ مصوب شیرخام را اصلاح کند.
احمد مقدسی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران پیش از  موافقت دولت با افزایش قیمت ها گفته بود: قیمت تمام شده شیرخام برای دامداران ۶۹۲۵تومان است اما میانگین فروش شیرخام در کشور ۴۹۰۰ تومان است. این یعنی دامداران در هرکیلو شیرخام حدود ۲۰۰۰ تومان ضرر می کنند. وی ادامه داد: قیمت تمام شده شیرخام برای دامداران به ازای هرکیلو شیر ۶۹۲۵ تومان است اما میانگین فروش شیرخام در کشور کیلویی۴۹۰۰ تومان است. این یعنی دامداران در هرکیلو شیرخام حدود ۲۰۰۰ تومان ضرر 
می کنند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: خشکسالی آسیب بسیاری به صنعت دامپروری زده است. ۶۰ درصد غذای دام کاه، یونجه و ذرت علوفه است که به دلیل خشکسالی سطح برداشت مزارع کاهش یافته است. همچنین این اقلام نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. بنابراین دولت باید در این زمینه به دامداران کمک کند.

  دومینوی گرانی ها با تصمیمات غلط 
مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران سراسری کشور ضمن انتقاد از افزایش قیمت شیر خام گفت: این مساله بر قیمت لبنیات تاثیر گذار است و  دولت به  جای این نوع مداخله هایی که تاثیر منفی در بازار دارد، نهاده دامداران را تامین کند. وی در ادامه افزود: قیمت سبوس را هفته پیش آزاد کردند و قیمت آن 3.5 برابر افزایش یافته و از کیلویی 1400 تومان  در بازار آزاد به 5000 تومان رسیده است.
عالی با بیان اینکه هرج و مرج عجیبی شکل گرفته گفت: با تصمیم هایی که گرفته شده اکنون قیمت گندم با سبوسی که از گندم به دست می آید برابر شده و هر دو کیلویی 5 هزار تومان است.
وی ادامه داد: دولت با این افزایش قیمت شیرخام در حقیقت بهانه افزایش قیمت لبنیات را درست کرده است.
به گفته این مسئول تولید شیرخام به دلیل خشکسالی، کمبود و گرانی نهاده و گرمای بیش از حد 40 تا 50 درصد کم شده است و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی باید به هشدارهای هواشناسی و کارشناسان درباره خشکی هوا توجه می کرد وبرای تامین خوراک و یونجه دامها برنامه ریزی می کرد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی نیز پیش تر  با بیان اینکه ۶۵ درصد قیمت تمام شده تولید لبنیات وابسته به نرخ شیرخام است، گفته بود: با توجه به افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت لبنیات نیز احتمالاً قریب به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

  ضرورت اصلاح پرداخت یارانه ها
کمبود و گرانی نهاده های دامی علی رغم اختصاص ارز دولتی،  تنها نشانه ناکارآمدی ارز یارانه ای نیست. در حال حاضر بررسی قیمت انواع کالاهای اساسی نیز نشان می دهد با وجود اختصاص بیش از 5.5 میلیارد دلار ارز دولتی در سال جاری برای واردات کالاهای اساسی، قیمت ها در این بازار همچنان افزایشی است.
سال گذشته در جریان بررسی بودجه، مجلس انتقادات جدی به این ارز وارد دانست اما در دقیقه نود به دلیل نگرانی از اثرات حذف آن، موافقت خود را با ادامه پرداخت آن اعلام کرد. حالا در سال جاری زمزمه هایی از احتمال تغییر این تصمیم شنیده می شود. انتظار می رود که دولت سیزدهم و مجلس،  اهتمام ویژه به اصلاح روند پرداخت یارانه ها داشته باشند. 
کارشناسان معتقدند شیوه ارز دولتی زمانی موثر واقع می شود که نظام توزیع در شرایط کارآمدی باشد. در غیر این صورت به گفته آنها امکان ردیابی ارزهای دولتی نیست و این مساله یعنی هدررفت یارانه ها. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال