بازار سهام در طول سالهای فعالیت خود در دهههای گذشته فراز و نشیبهای گوناگونی را شاهد بوده و تقریبا در هر مرتبه از فعالیت خود به شکل تورمی به دامنه رونق یا حباب پیرامون آن افتاده، اما هیچگاه از سوی سیاستگذاران با دیدگاهی کلان مورد بررسی قرار نگرفته است.
بررسی تحولات بازار سرمایه در طول سالهای گذشته موید آن است که در تمامی این سالها هر بار که بازار در مسیر صعود قرار گرفته و اقبال عمومی به بازار افزایش یافته، دولتمردان نیز با نگاهی مملو از افتخار رشد شاخص بورس را مورد توجه قرار داده و با مفتخر شدن نسبت به آن بر تغییرات نماگری که با اشتباه محاسباتی رو به رو است، بالیدهاند.
این در حالی است که همین بازار پیچیده و اغلب به دور مانده از دید سیاستگذاران از بسیاری از جوانب مهجور مانده و در شرایطی که میتواند به نفع کلیت اقتصاد عمل کند، تنها به بستری پرریسک برای حفاظت ارزش داراییها از شر تورم بدل شده است.
بایدها و نبایدهای دولت جدید در بازار سرمایه
کارشناسان تنوع بخشی به ابزارهای بورسی را یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای تعمیق بازار سرمایه عنوان می کنند.
با توجه به اینکه در بسیاری از بازارهای پیشرفته هماکنون سهم اختیار معامله بیش از ۵۰ درصد است، میتوان اینطور قلمداد کرد که در نبود ابزارهای اختیار معامله بازار سرمایه بخش عمدهای از ظرفیت خود برای ایجادفرصتهای سرمایهگذاری غیرتورمی را از دست داده است.
همچنین مساله کارآیی نیز مهمترین مساله بدونشک دامنه نوسان و حجم مبناست که طی سالهای متمادی همواره بازار سرمایه را در معرض مخاطراتی همچون گرههای معاملاتی قرار داده و با تشکیل صفوف خرید و فروش سنگین بر تشدید جو هیجانی در بازار سهام افزوده است. این در حالی است که هم حجم مبنا و هم دامنه نوسان با سازو کار فعلی تنها در ایران مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل وقفه در روند طبیعی عرضه و تقاضا مانع کارآیی بازار وتخصیص بهینه قیمتها خواهد بود.
از سویی دیگر رتبه بندی نیز از مهمترین راهکارها برای افزایش کارآیی در بازار سرمایه است. وارد شدن به بحث شرکتها و اوراق بدهی می تواند نقش مهمی در رقابتیشدن و بهبود بهرهوری و شافیت در بازار ایفا کنند. این مساله بدون شک هم به کار بازار سهام میآید و هم میتواند با ایجاد تفاوت میان شرکتها بازار بدهی را رقابتیتر و جذابتر کند. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که کارشناسان برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در دولت سیزدهم پیشنهاد می دهند موضوع پرهیز از ایجاد حاشیه در بازار سرمایه است. این مساله تاثیر عمده ای در سقوط و ریزش متوالی بازار سهام در سال گذشته داشت.
در بازار دیروز چه گذشت؟
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته ۳۰ هزار و ۴۱۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید.
در معاملات روز گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هموزن) با ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش به ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هموزن) با یکهزار و ۶۲۷ واحد رشد به ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۷۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۸۱۲ واحد رشد داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیجفارس (فارس) با چهار هزار و ۱۳۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲هزار و ۶۳۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یکهزار و ۹۰۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یکهزار و ۶۶۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یکهزار و ۶۶۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یکهزار و ۶۲۵ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یکهزار و ۴۱۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل ایرانخودرو با ۲۲۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۵۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۱۰۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۸۷ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۷۸ واحد، شرکت سرمایهگذاری سهام عدالت استان رضوی (وسرضوی) با ۷۸ واحد، فولاژ آلیاژی ایران (فولاژ) با ۶۲ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۵۶ واحد و گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو (خگستر) با ۵۵ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد سپید ماکیان (سپید)، شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرایان (پترول) و ایرانخودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۵۹۳ میلیون و ۷۵۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.
روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
بررسی تحولات بازار سرمایه در طول سالهای گذشته موید آن است که در تمامی این سالها هر بار که بازار در مسیر صعود قرار گرفته و اقبال عمومی به بازار افزایش یافته، دولتمردان نیز با نگاهی مملو از افتخار رشد شاخص بورس را مورد توجه قرار داده و با مفتخر شدن نسبت به آن بر تغییرات نماگری که با اشتباه محاسباتی رو به رو است، بالیدهاند.
این در حالی است که همین بازار پیچیده و اغلب به دور مانده از دید سیاستگذاران از بسیاری از جوانب مهجور مانده و در شرایطی که میتواند به نفع کلیت اقتصاد عمل کند، تنها به بستری پرریسک برای حفاظت ارزش داراییها از شر تورم بدل شده است.
بایدها و نبایدهای دولت جدید در بازار سرمایه
کارشناسان تنوع بخشی به ابزارهای بورسی را یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای تعمیق بازار سرمایه عنوان می کنند.
با توجه به اینکه در بسیاری از بازارهای پیشرفته هماکنون سهم اختیار معامله بیش از ۵۰ درصد است، میتوان اینطور قلمداد کرد که در نبود ابزارهای اختیار معامله بازار سرمایه بخش عمدهای از ظرفیت خود برای ایجادفرصتهای سرمایهگذاری غیرتورمی را از دست داده است.
همچنین مساله کارآیی نیز مهمترین مساله بدونشک دامنه نوسان و حجم مبناست که طی سالهای متمادی همواره بازار سرمایه را در معرض مخاطراتی همچون گرههای معاملاتی قرار داده و با تشکیل صفوف خرید و فروش سنگین بر تشدید جو هیجانی در بازار سهام افزوده است. این در حالی است که هم حجم مبنا و هم دامنه نوسان با سازو کار فعلی تنها در ایران مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل وقفه در روند طبیعی عرضه و تقاضا مانع کارآیی بازار وتخصیص بهینه قیمتها خواهد بود.
از سویی دیگر رتبه بندی نیز از مهمترین راهکارها برای افزایش کارآیی در بازار سرمایه است. وارد شدن به بحث شرکتها و اوراق بدهی می تواند نقش مهمی در رقابتیشدن و بهبود بهرهوری و شافیت در بازار ایفا کنند. این مساله بدون شک هم به کار بازار سهام میآید و هم میتواند با ایجاد تفاوت میان شرکتها بازار بدهی را رقابتیتر و جذابتر کند. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که کارشناسان برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در دولت سیزدهم پیشنهاد می دهند موضوع پرهیز از ایجاد حاشیه در بازار سرمایه است. این مساله تاثیر عمده ای در سقوط و ریزش متوالی بازار سهام در سال گذشته داشت.
در بازار دیروز چه گذشت؟
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته ۳۰ هزار و ۴۱۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید.
در معاملات روز گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هموزن) با ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش به ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هموزن) با یکهزار و ۶۲۷ واحد رشد به ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۷۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۸۱۲ واحد رشد داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیجفارس (فارس) با چهار هزار و ۱۳۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲هزار و ۶۳۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یکهزار و ۹۰۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یکهزار و ۶۶۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یکهزار و ۶۶۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یکهزار و ۶۲۵ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یکهزار و ۴۱۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل ایرانخودرو با ۲۲۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۵۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۱۰۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۸۷ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۷۸ واحد، شرکت سرمایهگذاری سهام عدالت استان رضوی (وسرضوی) با ۷۸ واحد، فولاژ آلیاژی ایران (فولاژ) با ۶۲ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۵۶ واحد و گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو (خگستر) با ۵۵ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد سپید ماکیان (سپید)، شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرایان (پترول) و ایرانخودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۵۹۳ میلیون و ۷۵۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.
روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
شاخص بورس از مرز مقاومتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور کرد
بازگشت امید به آینده بازار سرمایه
شاخص بورس روز گذشته از مرز مقاومتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور کرد. با رشد 30 هزار واحدی شاخص در معاملات دیروز و تداوم این رشد طی هفته های اخیر، خوش بینی ها نسبت به آینده بازار افزایش یافت. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه انتظار دارند با توجه امیدواری سهامداران و شروع فعالیت رئیس جمهور جدید بایدها و نبایدهایی برای کارآمدی بازار سهام باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد.
بازار سهام در طول سالهای فعالیت خود در دهههای گذشته فراز و نشیبهای گوناگونی را شاهد بوده و تقریبا در هر مرتبه از فعالیت خود به شکل تورمی به دامنه رونق یا حباب پیرامون آن افتاده، اما هیچگاه از سوی سیاستگذاران با دیدگاهی کلان مورد بررسی قرار نگرفته است.
بررسی تحولات بازار سرمایه در طول سالهای گذشته موید آن است که در تمامی این سالها هر بار که بازار در مسیر صعود قرار گرفته و اقبال عمومی به بازار افزایش یافته، دولتمردان نیز با نگاهی مملو از افتخار رشد شاخص بورس را مورد توجه قرار داده و با مفتخر شدن نسبت به آن بر تغییرات نماگری که با اشتباه محاسباتی رو به رو است، بالیدهاند.
این در حالی است که همین بازار پیچیده و اغلب به دور مانده از دید سیاستگذاران از بسیاری از جوانب مهجور مانده و در شرایطی که میتواند به نفع کلیت اقتصاد عمل کند، تنها به بستری پرریسک برای حفاظت ارزش داراییها از شر تورم بدل شده است.
بایدها و نبایدهای دولت جدید در بازار سرمایه
کارشناسان تنوع بخشی به ابزارهای بورسی را یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای تعمیق بازار سرمایه عنوان می کنند.
با توجه به اینکه در بسیاری از بازارهای پیشرفته هماکنون سهم اختیار معامله بیش از ۵۰ درصد است، میتوان اینطور قلمداد کرد که در نبود ابزارهای اختیار معامله بازار سرمایه بخش عمدهای از ظرفیت خود برای ایجادفرصتهای سرمایهگذاری غیرتورمی را از دست داده است.
همچنین مساله کارآیی نیز مهمترین مساله بدونشک دامنه نوسان و حجم مبناست که طی سالهای متمادی همواره بازار سرمایه را در معرض مخاطراتی همچون گرههای معاملاتی قرار داده و با تشکیل صفوف خرید و فروش سنگین بر تشدید جو هیجانی در بازار سهام افزوده است. این در حالی است که هم حجم مبنا و هم دامنه نوسان با سازو کار فعلی تنها در ایران مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل وقفه در روند طبیعی عرضه و تقاضا مانع کارآیی بازار وتخصیص بهینه قیمتها خواهد بود.
از سویی دیگر رتبه بندی نیز از مهمترین راهکارها برای افزایش کارآیی در بازار سرمایه است. وارد شدن به بحث شرکتها و اوراق بدهی می تواند نقش مهمی در رقابتیشدن و بهبود بهرهوری و شافیت در بازار ایفا کنند. این مساله بدون شک هم به کار بازار سهام میآید و هم میتواند با ایجاد تفاوت میان شرکتها بازار بدهی را رقابتیتر و جذابتر کند. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که کارشناسان برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در دولت سیزدهم پیشنهاد می دهند موضوع پرهیز از ایجاد حاشیه در بازار سرمایه است. این مساله تاثیر عمده ای در سقوط و ریزش متوالی بازار سهام در سال گذشته داشت.
در بازار دیروز چه گذشت؟
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته ۳۰ هزار و ۴۱۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید.
در معاملات روز گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هموزن) با ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش به ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هموزن) با یکهزار و ۶۲۷ واحد رشد به ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۷۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۸۱۲ واحد رشد داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیجفارس (فارس) با چهار هزار و ۱۳۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲هزار و ۶۳۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یکهزار و ۹۰۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یکهزار و ۶۶۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یکهزار و ۶۶۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یکهزار و ۶۲۵ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یکهزار و ۴۱۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل ایرانخودرو با ۲۲۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۵۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۱۰۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۸۷ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۷۸ واحد، شرکت سرمایهگذاری سهام عدالت استان رضوی (وسرضوی) با ۷۸ واحد، فولاژ آلیاژی ایران (فولاژ) با ۶۲ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۵۶ واحد و گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو (خگستر) با ۵۵ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد سپید ماکیان (سپید)، شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرایان (پترول) و ایرانخودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۵۹۳ میلیون و ۷۵۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.
روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
بررسی تحولات بازار سرمایه در طول سالهای گذشته موید آن است که در تمامی این سالها هر بار که بازار در مسیر صعود قرار گرفته و اقبال عمومی به بازار افزایش یافته، دولتمردان نیز با نگاهی مملو از افتخار رشد شاخص بورس را مورد توجه قرار داده و با مفتخر شدن نسبت به آن بر تغییرات نماگری که با اشتباه محاسباتی رو به رو است، بالیدهاند.
این در حالی است که همین بازار پیچیده و اغلب به دور مانده از دید سیاستگذاران از بسیاری از جوانب مهجور مانده و در شرایطی که میتواند به نفع کلیت اقتصاد عمل کند، تنها به بستری پرریسک برای حفاظت ارزش داراییها از شر تورم بدل شده است.
بایدها و نبایدهای دولت جدید در بازار سرمایه
کارشناسان تنوع بخشی به ابزارهای بورسی را یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای تعمیق بازار سرمایه عنوان می کنند.
با توجه به اینکه در بسیاری از بازارهای پیشرفته هماکنون سهم اختیار معامله بیش از ۵۰ درصد است، میتوان اینطور قلمداد کرد که در نبود ابزارهای اختیار معامله بازار سرمایه بخش عمدهای از ظرفیت خود برای ایجادفرصتهای سرمایهگذاری غیرتورمی را از دست داده است.
همچنین مساله کارآیی نیز مهمترین مساله بدونشک دامنه نوسان و حجم مبناست که طی سالهای متمادی همواره بازار سرمایه را در معرض مخاطراتی همچون گرههای معاملاتی قرار داده و با تشکیل صفوف خرید و فروش سنگین بر تشدید جو هیجانی در بازار سهام افزوده است. این در حالی است که هم حجم مبنا و هم دامنه نوسان با سازو کار فعلی تنها در ایران مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل وقفه در روند طبیعی عرضه و تقاضا مانع کارآیی بازار وتخصیص بهینه قیمتها خواهد بود.
از سویی دیگر رتبه بندی نیز از مهمترین راهکارها برای افزایش کارآیی در بازار سرمایه است. وارد شدن به بحث شرکتها و اوراق بدهی می تواند نقش مهمی در رقابتیشدن و بهبود بهرهوری و شافیت در بازار ایفا کنند. این مساله بدون شک هم به کار بازار سهام میآید و هم میتواند با ایجاد تفاوت میان شرکتها بازار بدهی را رقابتیتر و جذابتر کند. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که کارشناسان برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در دولت سیزدهم پیشنهاد می دهند موضوع پرهیز از ایجاد حاشیه در بازار سرمایه است. این مساله تاثیر عمده ای در سقوط و ریزش متوالی بازار سهام در سال گذشته داشت.
در بازار دیروز چه گذشت؟
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته ۳۰ هزار و ۴۱۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید.
در معاملات روز گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هموزن) با ۲ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش به ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قیمت (هموزن) با یکهزار و ۶۲۷ واحد رشد به ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۷۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۸۱۲ واحد رشد داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیجفارس (فارس) با چهار هزار و ۱۳۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲هزار و ۶۳۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یکهزار و ۹۰۳ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یکهزار و ۶۶۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یکهزار و ۶۶۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یکهزار و ۶۲۵ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یکهزار و ۴۱۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل ایرانخودرو با ۲۲۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۵۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۱۰۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۸۷ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۷۸ واحد، شرکت سرمایهگذاری سهام عدالت استان رضوی (وسرضوی) با ۷۸ واحد، فولاژ آلیاژی ایران (فولاژ) با ۶۲ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۵۶ واحد و گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو (خگستر) با ۵۵ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد سپید ماکیان (سپید)، شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرایان (پترول) و ایرانخودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۵۹۳ میلیون و ۷۵۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال دادوستد شد.
روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال دادوستد شد.
استمرار ارز ترجیحی به صلاح نیست
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تکلیف نرخ ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومانی را مشخص کند، گفت: باید سیاست حمایتی تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر باشد. استمرار ارز ترجیحی به صلاح کشور نیست.
وی گفت: باید دولت بر تخصیص ارز ترجیحی نظارت داشته باشد تا باعث نابودی تولید و قاچاق معکوس نشود. نوسانات و بی ثباتی قیمتها در بازارهای مختلف، یکی از مهمترین نگرانیهای مردم و فعالان اقتصادی در حال حاضر است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ تورم سالیانه روند صعودی گرفته و تورم ماهیانه نیز در تیرماه ۱۳۹۹ به بالاترین سطح خود از آبان ماه ۱۳۹۷ رسید.
پورابراهیمی با بیان اینکه دولت دوازدهم به دلایل مختلف اصلاح ساختار بودجه را دستور کار خود قرار نداد گفت: بازار ارز نیز از این بحران بی نصیب نبوده و قیمت ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
وی افزود: اگرچه دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها، واردات بسیاری از کالاهای اساسی با ارز ترجیحی (نرخ چهار هزار و دویست تومانی) را در نظر گرفت، اما این اقدام دولت از همان ابتدا با، اما و اگرهای فراوانی روبرو بود.
وی کسری بودجه امسال دولت را بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: جبران این کسری بودجه در اولویت کار دولت جدید است. تاکنون هیچ گونه اصلاح ساختار بودجه سنواتی در دولت گذشته انجام نشده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از فشار اقتصادی بیش از این بر مردم گفت: دولت باید مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار ارز را محاسبه کرده و به روش معقول به مردم بازگرداند. وی از دولت سیزدهم خواست قوانین اقتصادی را به جد اجرا کند.
دولت در درمان اقتصاد بیمار کشور شتابزده عمل نکند
محمد خوشچهره، اقتصاددان با بیان این که دولت جدید برای اصلاح امور اقتصادی ابتدا تشخیص درست بدهد سپس اقدام مناسب کند گفت: نباید در درمان اقتصاد بیمار کشور تعجیل و یکجانبهنگری کرد.
وی اقتصاد کشور را بیمار خواند و گفت: درک صحیح مفاهیم مشکلات بسیار مهم است. اقتصاد کشور از مشکلاتی مانند تورم و توزیع نامناسب ثروت رنج میبرد. صرف ذکر علائم اقتصاد بیمار برای اهلفن قابل قبول نیست. دیدن این علائم برای افراد عادی هم میسر است درحالی که کارشناسان و اهلفن علتهای بیماری اقتصادی را تشخیص میدهند و برای درمان آن اقدام به تحلیل میکنند.
وی افزود: نباید در درمان اقتصاد بیمار کشور تعجیل و یکجانبهنگری کرد. درمان درد اقتصاد امروز را باید از 4 دوره دولت گذشته جستوجو کرد.
خوشچهره شباهتهای 4 دوره دولتهای گذشته را وابستگی به "خامفروشی نفت" و "واردات" کالا اعلام کرد و گفت: دولتها یکی پس از دیگری در این دو قلم رکورد شکستند. حاصل این عملکرد آسیبپذیری اقتصاد و تأثیر تحریمها است.
وزیر نفت دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی را جدی بگیرد
قاسم ساعدی، نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزیر نفت دولت جدید باید دیپلماسی قوی در اقتصاد نفت داشته باشد.
وی با اشاره به موضوعاتی که وزیر و وزارت نفت دولت سیزدهم باید در اولویتکاری خود قرار دهند، گفت: وزیر نفت دولت جدید باید رویکرد دیپلماسی قوی در اقتصاد نفت داشته باشد تا بتواند بازار نفت را از حالت رکود به یک پویایی و تحرک قابل قبولی رساند البته این مهم با تقویت روابط دیپلماسی نفتی با کشورهای منطقه و دیگر کشورها محقق خواهد شد، همچنین ایجاد صنایع پایین دستی برای نفت با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی ضروری است.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهبود وضعیت نیروی انسانی نفت مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود؛ چراکه کمبود انگیزه که بر کارمندان نفت غلبه کرده میتواند پویایی را از این وزارتخانه دور کند.
وی با بیان اینکه توجه ویژه به میادین نفتی مشترک که متاسفانه سالها است به آنها توجهی نشده ضروری است، اظهار کرد: درواقع باید استخراج نفت از میادین مشترک تسریع شود چراکه همسایگان ما سالهاست با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در حال استخراج نفت از این میادین هستند لذا باید با یک برنامهریزی دقیق در راستای جبران خلاءهای سالهای گذشته قدم برداشت.
ساعدی معتقد است استفاده از تکنولوژی و دانش شرکتهای دانشبنیان در عرصه اکتشاف و بهرهبرداری نیز بسیار حائزاهمیت است لذا باید پیش از گذشته امکانات را در اختیار آنها قرار داد.
این نماینده مجلس به حداقل رساندن فروش نفت به صورت خام را مسئله مهم دیگری دانست که وزرات نفت دولت سیزدهم باید در اولویت کاری خود قرار دهد. نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مسیر هماهنگی بین بخشی میان وزارتین نفت، اقتصاد و امورخارجه میتواند صادرات نفت را تصریح کند.
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تکلیف نرخ ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومانی را مشخص کند، گفت: باید سیاست حمایتی تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر باشد. استمرار ارز ترجیحی به صلاح کشور نیست.
وی گفت: باید دولت بر تخصیص ارز ترجیحی نظارت داشته باشد تا باعث نابودی تولید و قاچاق معکوس نشود. نوسانات و بی ثباتی قیمتها در بازارهای مختلف، یکی از مهمترین نگرانیهای مردم و فعالان اقتصادی در حال حاضر است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ تورم سالیانه روند صعودی گرفته و تورم ماهیانه نیز در تیرماه ۱۳۹۹ به بالاترین سطح خود از آبان ماه ۱۳۹۷ رسید.
پورابراهیمی با بیان اینکه دولت دوازدهم به دلایل مختلف اصلاح ساختار بودجه را دستور کار خود قرار نداد گفت: بازار ارز نیز از این بحران بی نصیب نبوده و قیمت ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
وی افزود: اگرچه دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها، واردات بسیاری از کالاهای اساسی با ارز ترجیحی (نرخ چهار هزار و دویست تومانی) را در نظر گرفت، اما این اقدام دولت از همان ابتدا با، اما و اگرهای فراوانی روبرو بود.
وی کسری بودجه امسال دولت را بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: جبران این کسری بودجه در اولویت کار دولت جدید است. تاکنون هیچ گونه اصلاح ساختار بودجه سنواتی در دولت گذشته انجام نشده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از فشار اقتصادی بیش از این بر مردم گفت: دولت باید مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار ارز را محاسبه کرده و به روش معقول به مردم بازگرداند. وی از دولت سیزدهم خواست قوانین اقتصادی را به جد اجرا کند.
دولت در درمان اقتصاد بیمار کشور شتابزده عمل نکند
محمد خوشچهره، اقتصاددان با بیان این که دولت جدید برای اصلاح امور اقتصادی ابتدا تشخیص درست بدهد سپس اقدام مناسب کند گفت: نباید در درمان اقتصاد بیمار کشور تعجیل و یکجانبهنگری کرد.
وی اقتصاد کشور را بیمار خواند و گفت: درک صحیح مفاهیم مشکلات بسیار مهم است. اقتصاد کشور از مشکلاتی مانند تورم و توزیع نامناسب ثروت رنج میبرد. صرف ذکر علائم اقتصاد بیمار برای اهلفن قابل قبول نیست. دیدن این علائم برای افراد عادی هم میسر است درحالی که کارشناسان و اهلفن علتهای بیماری اقتصادی را تشخیص میدهند و برای درمان آن اقدام به تحلیل میکنند.
وی افزود: نباید در درمان اقتصاد بیمار کشور تعجیل و یکجانبهنگری کرد. درمان درد اقتصاد امروز را باید از 4 دوره دولت گذشته جستوجو کرد.
خوشچهره شباهتهای 4 دوره دولتهای گذشته را وابستگی به "خامفروشی نفت" و "واردات" کالا اعلام کرد و گفت: دولتها یکی پس از دیگری در این دو قلم رکورد شکستند. حاصل این عملکرد آسیبپذیری اقتصاد و تأثیر تحریمها است.
وزیر نفت دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی را جدی بگیرد
قاسم ساعدی، نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزیر نفت دولت جدید باید دیپلماسی قوی در اقتصاد نفت داشته باشد.
وی با اشاره به موضوعاتی که وزیر و وزارت نفت دولت سیزدهم باید در اولویتکاری خود قرار دهند، گفت: وزیر نفت دولت جدید باید رویکرد دیپلماسی قوی در اقتصاد نفت داشته باشد تا بتواند بازار نفت را از حالت رکود به یک پویایی و تحرک قابل قبولی رساند البته این مهم با تقویت روابط دیپلماسی نفتی با کشورهای منطقه و دیگر کشورها محقق خواهد شد، همچنین ایجاد صنایع پایین دستی برای نفت با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی ضروری است.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهبود وضعیت نیروی انسانی نفت مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود؛ چراکه کمبود انگیزه که بر کارمندان نفت غلبه کرده میتواند پویایی را از این وزارتخانه دور کند.
وی با بیان اینکه توجه ویژه به میادین نفتی مشترک که متاسفانه سالها است به آنها توجهی نشده ضروری است، اظهار کرد: درواقع باید استخراج نفت از میادین مشترک تسریع شود چراکه همسایگان ما سالهاست با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در حال استخراج نفت از این میادین هستند لذا باید با یک برنامهریزی دقیق در راستای جبران خلاءهای سالهای گذشته قدم برداشت.
ساعدی معتقد است استفاده از تکنولوژی و دانش شرکتهای دانشبنیان در عرصه اکتشاف و بهرهبرداری نیز بسیار حائزاهمیت است لذا باید پیش از گذشته امکانات را در اختیار آنها قرار داد.
این نماینده مجلس به حداقل رساندن فروش نفت به صورت خام را مسئله مهم دیگری دانست که وزرات نفت دولت سیزدهم باید در اولویت کاری خود قرار دهد. نائب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مسیر هماهنگی بین بخشی میان وزارتین نفت، اقتصاد و امورخارجه میتواند صادرات نفت را تصریح کند.