امروز ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

مردم بیشتر چک های رمزدار می دهند یا عادی؟

مردم بیشتر چک های رمزدار می دهند یا عادی؟

از ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک وصول شده در فروردین امسال ۶۴.۴ درصد آن مربوط به چک‌های عادی است که ۳۵.۶ درصد دیگر آن را نیز چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، جدیدترین آمار بانک مرکزی بیانگر این است که از مجموع چک‌های مبادله شده معادل ۶.۸ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بالغ بر ۶.۴ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۴ میلیون فقره رمز دار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۴.۴ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۵.۶ درصد را چک‌های رمز دار تشکیل می‌دهند.

از نظر مبلغی نیز، از ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور معادل ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۷۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است.

بر این اساس، در کل کشور ۶۴.۴ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۳۵.۶ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های دارای چک‌های وصول شده رمزدار

طبق این گزارش، در فروردین امسال در کـل کشـور بیش از ۳۷۵ هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بالغ بر ۷۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵۶.۲ و ۵۸.۴ درصد کاهش داشته است.

در ماه مورد بررسی، در استان تهران ۱۰۲ هزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی معادل ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۴۵.۵ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (۲۷.۲ درصـد)، اصفهان (۱۰ درصد) و خراسان رضوی (۸.۳ درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنــین، ۶۶.۲ درصــد از ارزش چــک‌هــای فــوق در اســتان‌هــای تهــران (۵۵.۲ درصــد)، اصفهان ( ۶.۱ درصد) و خراسان رضوی ( ۴.۹ درصد) وصول شده است.

چک عادی و رمزدار چیست؟ 

گفتنی است؛ چک‌های عادی به چک‌هایی گفته می‌شود که اشخاص به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکن است خود صادرکننده یا حامل آن بوده یا چک در وجه شخصی معین یا به حواله کرد آن صادر شده باشد.

چک‌های رمزدار، چک‌هایی هستند که بنا به درخواست مشتری و به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط بانک به عهده همان بانک یا شعب آن و همچنین می‌تواند بر عهده سایر بانک‌ها تحت عنوان چک رمزدار بین بانکی صادر شود.

این قبیل چک‌ها جهت تسهیل و تسریع در نقل و انتقال وجوه بین بانکی صادر شده و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمین می‌شود.


هرآنچه درباره چک رمزدار باید بدانید

هرآنچه درباره چک رمزدار باید بدانید

امروزه جابجایی مبالغ بزرگ در بیشتر کشورها از جمله ایران، توسط چک‌ها انجام می‌شود که می‌توان از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار نقل و انتقال مالی در معاملات بزرگ نام برد.

به گزارش بازار، کاربرد بسیار زیاد چک، به عنوان یکی از مهمترین اوراق تجاری کشور، باعث شده تا علاوه بر چک‌های کاغذی رایج، انواع دیگری از آن، نظیر چک‌های رمزدار و چک‌های تضمین شده نیز ایجاد شوند.

در اینجا توضیحات کاملی را درباره چک رمزدار ارائه می‌کنیم:
 
ابتدا باید بدانید که چک رمز دار، چکی است که به درخواست مشتری، توسط بانک صادر می‌شود. در این چک از رمز استفاده می‌شود تا ضریب امنیت آن افزایش پیدا کند و از خطراتی مانند جعل جلوگیری شود. استفاده از چک رمزدار بین بانکی در معاملات با مبالغ زیاد، بهتر از استفاده از چک تضمین شده و چک عادی است،، زیرا خطرات مفقودی چک تضمین شده و چک عادی را ندارد و پرداخت آن بر خلاف چک عادی توسط بانک تضمین شده است.
 
وجه چک‌های بین بانکی، نقداً قابل پرداخت نبوده و بایستی به حساب متقاضی در بانک مقصد منظور گردد و در واقع، غیرقابل انتقال به شخص ثالث است.
 
چک‌های رمزدار از سوی بانک مبدا به تقاضای مشتری برای بانک مقصد، در وجه حساب شخص مشخص صادر می‌شود و تنها قابلیت واریز به حساب نامبرده را دارد. در حال حاضر از این چک‌ها در معاملات سنگین که افراد آشنایی با یکدیگر ندارند، مانند معاملات خانه و ماشین استفاده می‌شود. هم‌اکنون فرآیند پردازش و وصول چک‌ها از طریق سامانه چکاوک انجام می‌شود.
 
محدودیت زمانی برای وصول چک رمزدار:
 تعیین سقف زمانی برای وصول چک‌های رمزدار یکی از تازه‌ترین سیاست‌های بانکی است که بانک مرکزی در راستای اجرای طرح چکاوک به بانکداران ابلاغ کرده است.
 
چک رمزدار طبق زمان‌بندی سیستم چکاوک در روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۱۳ و روزهای پنج شنبه تا ساعت ۱۲:۳۰ در چکاوک قابل پردازش است و از آن ساعت به بعد، سیستم توسط بانک مرکزی برای چک‌های رمزدار بسته می‌شود. البته این طرح، مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده، چراکه احتمال دارد، دارنده چک رمز دار برای وصول آن پول برنامه ریزی کرده باشد و با این سیاست، تمام برنامه‌هایش بهم می‌خورد.
 
چک رمزدار نیز خود به دو نوع چک رمز دار بانکی و چک رمزدار بین بانکی تقسیم می‌شود.
 
چک رمزدار بین بانکی
زمانی که نسبت به دریافت چک رمزدار بین بانکی اقدام کنید بانک طبق درخواست شما چک را به عهده‌ی یک بانک دیگر صادر می‌کند تا با استفاده از رمز صادر شده به نسبت به بهره گیری از آن اقدام کنید. چک رمزدار بین بانکی از نظر امنیت یکی از ایمن‌ترین انواع چک است. چنانچه چک گم شود یا مورد سرقت قرار گیرد، هیچ خطری منافع چک را تهدید نمی‌کند. یکی از مواردی که باعث میشود امنیت چک رمزدار بین بانکی بسیار بالا باشد این است که درخواست کننده چک، از بانک می‌خواهد که چک را در وجه شماره حساب، بانک و شعبه‌ای مشخص صادر کند؛ بنابراین اگر برای چک هر اتفاقی بیفتد، وجه چک تنها و تنها برای شماره حساب مشخص شده واریز می‌گردد.
 
چک رمزدار بانکی
برای صدور چک رمزدار بانکی نیز مانند چک رمزدار بین بانکی ابتدا صاحب حساب باید به بانک درخواست دهد تا بانک چک بانکی را در وجه اشخاص حقیقی و شرکت‌های خصوصی قرار دهد. این چک با یک رمز مخصوص صادر می‌شود و این امکان وجود دارد که آن را در تمام شعبه‌های بانکی نقد کرد. برای صدور چک بانکی، شخص درخواست کننده، باید در بانکی که به عنوان پرداخت کننده معرفی می‌شود نیز حساب داشته باشد.
 
نحوه ابطال چک رمزدار بین بانکی

۱ - مهر کردن پشت چک توسط بانک مقصد
۲- ذکر کتبی این نکته در پشت چک که عملیاتی روی چک انجام نشده است

در این صورت می‌توان اقدامات لازم جهت برگشت وجه چک به حساب متقاضی را انجام دهید.
 
مهمترین قوانین چک رمزدار:
برای اینکه یک چک رمزدار به رسمیت شناخته شود و قانونی باشد باید در صدور آن به برخی قوانین توجه کرد.
برای صدور چک‌های رمزدار حتما باید متقاضی حقیقی یا حقوقی آن وجود داشته باشد و صدور چک در وجه حامل یا بدون نام ممکن نیست.
 
مقدار مبلغ چک‌های رمزدار نباید به صورت دست نویس نوشته شود، بلکه باید به صورت چاپی روی چک درج شود تا رسمیت پیدا کند.
برای صدور چک‌های رمز دار متقاضی درخواست کننده باید فرمی که حاوی امضا و اثر انگشت شخص نیز هست را پر کند.
بعد از دریافت حواله، متقاضی چک‌ها باید سندهای مرتبط با موضوع را امضا کند و اثر انگشت بزند.
 
استعلام چک رمزدار
 چک‌های رمزدار تقلبی مهمترین دلیلی هستند که استعلام چک رمزدار را پراهمیت می‌کنند. این روزها وجود چک‌های رمزدار تقلبی هم دیگر چیز عجیبی نیست، به همین منظور بانک مقصد باید چک مورد نظر را از بانک صادر کننده استعلام بگیرد و شماره سری و سریال آن را بررسی کند.


مبادلات کلان و خرید و فروش‌هایی که نیاز به جابجایی مبلغ زیادی دارند، توسط چک ها صورت می گیرند. چک های بانکی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع جابجایی و مبلغ مورد نظر، می توان از آن ها استفاده کرد. تنوع در چک ها به این دلیل به وجود آمد که روند انتقال با توجه به موضوع و میزان مبلغ مورد نظر، سرعت بیشتری پیدا کند. همچنین این تفاوت ها باعث می شود که پیگیری روند آن ساده تر شود. در این مقاله درباره چک بین بانکی و تفاوت آن با چک بانکی برای شما گفته ایم. اگر تا به حال از انواع چک و تفاوت های آن ها بی خبر بوده اید، با این مطلب همراه باشید.

چک بین بانکی چیست؟

افرادی که به طور معمول در معاملات خود از چک ها استفاده می کنند، با روند و قوانین هر دسته به خوبی آشنایی دارند. با این حال ممکن است تنها یک بار برای معاملاتی مانند خرید ماشین یا خرید و فروش خانه، سروکارتان به استفاده از چک و جابجایی پول با کمک آن بیفتد. در این شرایط ممکن است کمی برای انتخاب نوع چک، سردرگم شوید و ندانید که کدام انتخاب درست است.

چک بین بانکی یکی از کارآمدترین چک ها در انواع معاملات است. با کمک چک بین بانکی می توانید مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کنید.

این چک که از انواع چک رمزدار شناخته می شود، یکی از معتبرترین وجوه غیر نقد است. چراکه تامین امنیت آن بر عهده بانک است و خطر گم شدن و سرقت نیز آن را تهدید نمی کند. از طرفی چک بین بانکی مانند چک تضمینی، از طرف بانک و طبق مبلغ موردنظر برای شما صادر می شود و به همین دلیل نیازی به صدور دسته چک وجود ندارد.

کاربردهای چک بین بانکی رمزدار، معتبرترین چک در معاملات ارزشمند

چک بین بانکی یکی از کاربردی ترین وجوه غیر نقد برای افرادی است که جابجایی پول و گردش حساب آن ها، از سقف معمول بالاتر است. بالا بودن امنیت این نوع از چک های بانکی، باعث می شود تا برای معاملات بزرگی مانند خرید و فروش ملک، بهترین گزینه پرداخت باشد. از طرفی در صورت مفقود شدن، فرد دیگری نمی تواند چک را نقد کند. چراکه به جای امضای فرد، امضای افراد معتبر بانک روی آن درج شده و دارای پرفراژ است.

اعتبار این چک از سوی بانک تضمین شده و به همین دلیل اعتباری مانند پول نقد دارد. این موضوع باعث می شود که در بسیاری از معاملات تجاری ارزشمند، از این چک برای دریافت وجه استفاده شود. چرا که در این صورت خیال فرد از نقد شدن وجه چک راحت است و دیگر برای تضمین به دنبال اسناد ضمانت نخواهید بود.

آیا دریافت چک بین بانکی در معاملات معتبر است؟ استعلام چک رمزدار را جدی بگیرید

اگرچه این نوع از چک ها را می توان معتبرترین وجوه غیر نقد برای خرید و فروش دانست، اما این روزها ممکن است در بعضی از معاملات، چک رمزدار بین بانکی به صورت تقلبی به شما تحویل داده شود. برای اینکه از اعتبار این چک مطمئن شوید، به بانک صادر کننده مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که اعتبار چک را استعلام بگیرند.

مدت زمان وصول چک رمزدار، آشنایی با قوانین بانک برای وصول چک بین بانکی

وصول چک رمزدار بین بانکی معمولا یکی از ساده ترین راه های دریافت وجه در حساب را نسبت به دیگر انواع چک دارد. تنها باید به بانک مقصد مراجعه کنید. این بانک بعد از استعلام و طی کردن روند معمول، اقدامات لازم برای وصول چک را برای شما انجام می دهد.

تنها نکته ای که برای وصول این چک ها باید به آن توجه کنید، این است که در هر روز کاری تا قبل از ساعت 13 برای وصول چک فرصت دارید. طبق قانون جدید، وصول چک بعد از این ساعت ممکن نیست و باید تا روز بعد منتظر بمانید.

تفاوت چک بانکی و بین بانکی، کدام چک برای شما مناسب تر است؟

چک بانکی معمول‌ترین نوع چک است که از حساب یک شخص به حساب شخص دیگر صادر می شود. در حقیقت بانک در این روند، نقش واسطه و انتقال دهنده وجه میان دو فرد حقیقی را دارد. از این چک نیز می توان در همه معاملات بزرگ و به عنوان وجه غیر نقد استفاده کرد.

 

مزیت چک بین بانکی نسبت به چک بانکی را فراموش نکنید

تفاوت چک رمزدار بین بانکی و چک بانکی، در نحوه صدور و جابجایی وجه است. چک بین بانکی از بانک مبدا در وجه بانک مقصد صادر می شود. به همین دلیل خیال شما از میزان کافی موجودی آن راحت است و امکان برگشت خوردن آن وجود ندارد. به همین دلیل در معاملاتی مثل خرید و فروش خانه و یا پرداخت مبالغ رهن، درخواست این نوع چک از سمت فرد ذی نفع وجود دارد.

از طرفی بر خلاف چک بین بانکی، برای استفاده از چک بانکی ساده به دسته چک نیاز دارید. همچنین برای نقد کردن این چک، باید به شعبه بانک صادر کننده آن مراجعه کنید.

استفاده از چک بین بانکی در معاملات شرکت های تجاری

اعتبار چک بین بانکی باعث شده تا معاملات تجاری بزرگ و ارزشمند، سرعت بیشتری داشته باشند و همچنین باعث اعتماد سازی میان دو طرف خریدار و فروشنده می شود. از طرفی سرعت وصول چک بین بانکی باعث تعادل و نظم در ثبت موجودی شرکت های بزرگ در سیستم حسابداری آن ها است. امکانی که با دریافت چک بانکی مدت دار کمی سخت به انجام می رسد. به همین دلیل بهتر است برای انجام خرید و فروش های کلان در شرکت های تجاری، از چک رمزدار بین بانکی استفاده کنید.

شما چه تجربه ای در استفاده از انواع چک دارید؟ اگر تا به حال از چک رمزدار بانکی در معاملات خود استفاده کرده اید، تجربه های خود را با ما در سپیدار سیستم در میان بگذارید. ما پذیرای نظرات، سوالات و تجربه های شما هستیم.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال