امروز ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
 
اعمال خاموشی در ۲۰۰دستگاه دولتی
سخنگوی صنعت برق گفت: درحال حاضر بیش از ۷۵ درصد نیاز صنعت سیمان با برق تامین می‌شود البته همچنان در ساعات اوج مصرف با محدودیت مواجه هستیم.
مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه درحال حاضر با محدودیت در تأمین نیاز صنعت سیمان مواجه نیستیم افزود: در تعطیلات اخیر، بیش از ۷۰ درصد نیاز صنعت فولاد با برق تأمین شد؛ هم اکنون نیز در شیفت‌های شبانه بدون محدودیت و در طول روز نیز در حد توان، برق مورد نیاز این بخش تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه طبق پیش بینی سازمان هواشناسی، تا نیمه شهریور ماه دمای هوا گرم خواهد بود گفت: با کاهش دما تلاش می‌شود محدودیت‌های تأمین برق برطرف شده و شرایط پایدارتر و برنامه‌های مدیریت مصرف نیز از شدت کمتری برخوردار شود.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه هم اکنون در ساعات اوج مصرف محدودیت‌های ما جدی است ادامه داد: در این ساعات، لازم است علاوه بر همکاری مشترکان بزرگ، مشترکان خانگی و اداری نیز همچنان همکاری لازم را با ما داشته باشند.
رجبی مشهدی افزود: با شروع دوباره فعالیت در ادارات دولتی، این نهادها موظف هستند طبق مصوبه دولت میزان مصرف برق خود را به ویژه در ساعات اوج مصرف، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دهند.

احتمال ۲۲۵ هزار دلاری شدن بیت کوین!
اگر تاریخ تکرار شود، احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۲ شاهد عبور قیمت بیتکوین از سطح ۲۲۰ هزار دلار خواهیم بود.  
به گزارش کوین تلگراف، تحلیل تکنیکال چارت بیتکوین نشان می دهد که شاخص مک دی از محدوده قرمز وارد محدوده سبز شده و بیتکوین این قابلیت را دارد تا با افزایشی ۵.۵ برابری مواجه شود. در ماه جاری شاخص هایی که پیش بینی صعود بیتکوین را کنند کم نبوده اند و وضعیت بنیادین شبکه هم وضعیت امیدوار کننده ای دارد.  
آخرین باری که شاخص مک دی چنین وضعیتی پیدا کرده بود، ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ بود که ارزش بیتکوین از قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ دلاری حدودا ۵.۵ برابر شد. اگر تاریخ تکرار شود، احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۲ شاهد عبور قیمت بیتکوین از سطح ۲۲۰ هزار دلار خواهیم بود.  
این پیش بینی احتمالا خوش بینانه ترین پیش بینی از قیمت بیتکوین تاکنون است اما تنها پیش بینی حاکی از یک صعود تند این رمزارز در ماه های آتی نیست: پیشتر نیز بنیان گذار مدل پلن بی اعلام کرده بود بر اساس مدل سنجی های صورت گرفته، قیمت بیتکوین در ماه دسامبر از ۱۳۵ هزار دلار عبور خواهد کرد.  
آنتونی پامپلیانو، بنیان گذار موسسه مورگان کریگ گفت: فکر
 می کنم که به زودی شاهد آغاز یک دوره صعود سریع قیمت بیتکوین خواهیم بود. سال ۲۰۱۷ نیز این اتفاق افتاد و قیمت بیتکوین تنها در ۱۸ روز از ۱۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار رسید. خیلی احمقانه نخواهد بود اگر امیدوار باشیم که این اتفاق اواخر امسال یا اوایل سال آینده نیز رخ بدهد.
بیتکوین پس از ریزش سریع ماه قبل که در جریان آن قیمتش از ۶۲ هزار دلار نصف شد، مجددا در مدار صعودی قرار گرفته و ارزش آن در ماه اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه بیتکوین در حال حاضر در حال جدال بر سر فتح کانال ۵۰ هزار دلاری قرار دارد اما شاخص ها به ویژه شاخص های میانگین متحرک حاوی خبرهای خوشی برای بیتکوین در روزهای آینده هستند.   

شرایط صدور دسته چک صیادی جدید به اشخاص حقوقی 
با تغییر مقررات ناظر بر تعیین تکلیف چک‌های صیادی از ۱۰ مرداد امسال، شرایط اعطای دسته چک جدید به اشخاص حقوقی تسهیل شد.
طبق اعلام بانک مرکزی، بر اساس تغییرات صورت گرفته در مقررات ناظر بر قاعده کنترل چک‌های صیادی اشخاص حقوقی، از ۱۰ مرداد امسال اگر ۸۰ درصد چک‌های صادر شده توسط اشخاص حقوقی در سامانه صیاد ثبت صدور شده باشند، امکان تخصیص دسته چک جدید به این اشخاص فراهم خواهد بود.
تا پیش از این، بر اساس دستورالعمل اجرایی اصلاحی قانون چک، اشخاص حقوقی و حقیقی تنها در صورتی می‌توانستند نسبت به دریافت دسته چک صیادی جدید اقدام کنند که ۸۰ درصد از تعداد چک‌های صادره قبلی آن‌ها، توسط گیرندگان چک، تعیین تکلیف شده باشد. 
از آنجاکه این قاعده برای اشخاص حقوقی با توجه به میزان بالای چک های در گردش، مشکلاتی را ایجاد کرده بود، بانک مرکزی که تعاملات بازار را با هدف رفع مشکلات احتمالی دائما رصد می‌کند، تغییری در این قاعده به وجود آورده است که بر اساس آن، از ۱۰ مرداد ماه سال جاری اگر ۸۰ درصد چک‌های صیادی اشخاص حقوقی صرفا در سامانه صیاد توسط صادرکننده چک ثبت صدور شده باشند، امکان تخصیص دسته چک جدید برای آن‌ها در سامانه صیاد وجود دارد و نیازی به تأیید گیرنده یا وصول آنها برای دریافت دسته چک جدید نیست.

توزیع هویج زیر ۱۰ هزار تومان تا هفته آینده
رییس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار تهران گفت: قیمت هویج به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده و برای هفته آینده هویج به زیر
 ۱۰ هزار تومان خواهد رسید.
مصطفی دارایی نژاد ضمن اشاره به عدم کمبود هویج در کشور گفت: دزفول حدود ۵ میلیون تولید هویج برای کل کشور دارد و فاصله ۲۰ روزه ای پس از اتمام هویج دزفول تا به بار نشستن هویج در سایر استان ها موجب بروز این مشکلات شده است.
دارایی نژاد تصریح کرد: قیمت هویج به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده و از حدود ۶۵۰ تن باری که دیشب وارد میدان تره بار شده، نزدیک به ۴۰۰ تن آن به فروش رسیده و برای هفته آینده هویج به زیر ۱۰ هزار تومان خواهد رسید.
وی ضمن اشاره به بی سابقه بودن این افزایش قیمت خاطرنشان کرد: به دلیل کرونا، استقبال از هویج بسیار زیاد شده و 
آبمیوه گیری هایی که تنها چند کیسه هویج تهیه می کردند این مقدار را به ۱ تن افزایش دادند و همچنین استقبال مردم نیز زیاد شده است.
رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار تهران با اشاره به صادرات دلالان به کشورهای همسایه که به کمبودها دامن زده افزود: به استاندارها اعلام شده که با توجه به کمبود در این فاصله ۲۰ روزه اجازه صادرات گرفته شود و خوشبختانه از دیشب آرامشی بر بازار حاکم شده است.
همچنین رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  ضمن اشاره به قاچاق هویج در الیگودرز و ازنا و نگهداری هویج در آنجا گفت: به دلیل کرونا، قیمت آب هویج و آب سیب به لیتری ۵۰ هزار تومان رسیده است.
 
 
افزایش ۶۵ درصدی صادرات 
 حمید زادبوم، معاون وزیر صمت گفت: صادرات غیرنفتی در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: اولویت تولید صادراتی از نگاه رئیس جمهور توسعه اشتغال را در پی داشته و در نهایت منتج به رونق اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد شد که با مطالعه دقیق، مشورت‌های متعدد و بررسی دغدغه‌های صادرکنندگان برنامه‌ریزی شده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راه‌های توسعه اقتصادی کشور توجه به توسعه صادرات غیرنفتی است، افزود: تمرکز دولت سیزدهم بر ثبات در بخش تجارت خارجی نشان از اهمیت مضاعف این بخش برای رئیس جمهور داشته که موجب آسودگی خاطر صادرکنندگان را فراهم می‌آورد.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تجارت جهانی گفت: در سال ۲۰۲۰ صادرات کالایی دنیا به رقمی بیش از ۱۷.۵ تریلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۵.۳ درصد را نشان می‌دهد. همچنین صادرات خدمات نیز به ۵ هزار میلیارد دلار رسید.
زادبوم اضافه کرد: در دو فصل نخست از سال جاری میلادی تجارت جهانی رشد بیش از ۵ درصد را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۸ درصد افزایش یابد.
وی در تشریح تجارت خارجی کشورمان بیان داشت: ایران با توجه به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی می‌تواند در تعامل با اقتصاد جهانی، به ویژه، کشورهای دوست و همسایه و شرکای تجاری مهم، نقش قابل توجهی در تجارت بین‌المللی داشته باشد.
معاون وزیر صمت ادامه داد: مبادلات تجاری کشورمان در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار رسید که در این میان صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.
زادبوم در خصوص آرایش بازار هدف و شرکای تجاری کشور گفت: بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۴.۴ میلیارد دلار، عراق با ۲.۸ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۱.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۹۲۱ میلیون دلار و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار بوده است.
وی اضافه کرد: در مدت یاد شده ترکیب واردات از نظر ارزشی حدود ۸۴ درصد کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و ۱۶ درصد کالاهای مصرفی بوده که بیشترین واردات به ترتیب از کشورهای امارات به میزان ۴.۷ میلیارد دلار، چین به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار. ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان با ۵۶۲ میلیون دلار و سوئیس به میزان ۵۳۸ میلیون دلار صورت گرفته است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده برای رفع تعهدات ارزی با توجه به اختیارات کمیته اقدام ارزی مستقر در سارمان توسعه تجارت ایران پیش‌بینی کرد با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم تا پایان سال جاری صادرات غیر نفتی به میزانی بیش از رشد صادرات سال ۹۸ خواهد رسید. زادبوم گفت: در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا مرداد ماه سال جاری صادرات غیر نفتی به استثنای گاز و فرآورده‌های نفتی ۶۹ میلیارد یورو بوده که ۵۶.۶ میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و مابقی فرآیند ایفا را دنبال می‌کنند.

کاهش تولید خودرو را گران کرد
 فرهاد طهماسبی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید کاهش تولید خودروسازان، عرضه قطره چکانی و عدم تحویل به موقع خودرو به ثبت‌کنندگان در افزایش قیمت خودرو در بازار موثر بود. وی با انتقاد از گرانی خودرو در بازار، گفت: یکی از دلایل نابسامانی بازار خودرو، نبود وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم‌گیر است در واقع به دلیل انتقال دولت،  وزیر کنونی حضور موثری ندارد. نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش تولید خودروسازان، عرضه قطره چکانی و عدم تحویل به موقع خودرو به ثبت‌کنندگان در افزایش قیمت خودرو در بازار موثر بوده است. وی اضافه کرد: خودروسازان باید به تعهدات خود در موعد مقرر عمل کنند چراکه در صورتی که این شرکت‌ها بتوانند کشش بازار را پاسخ دهند، واقعی شدن قیمت‌ها و ثبات بازار محقق می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت جدید باید با تصمیمات مناسب زمینه ساماندهی بازار را فراهم کند، ادامه داد: با استقرار دولت سیزدهم و تعیین تکلیف کابینه پیش‌بینی می‌شود، قیمت کالاها در بازار متعادل شود.

شرط تداوم فعالیت صنایع کوچک و متوسط 
 مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در حال حاضر در تامین زیرساخت‌ها، آب، برق، راه، زمین، تامین نقدینگی و زمین موردنیاز صنایع کوچک و متوسط کوتاهی می‌شود حال آنکه با فراهم کردن این نیازها می‌توان سود بسیاری از این بنگاه‌ها به دست آورد.
وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط، گفت: در صورت توجه به SMEها، می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک، اشتغال بسیار ایجاد کرد و از آنجا که با شیوع ویروس کرونا، افراد بسیاری بیکار شدند، استفاده از این ظرفیت یکی از ضرورت‌ها است.
وی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات می‌توان زمینه ایجاد صنایع کوچک و متوسط را فراهم کرد، اضافه کرد: تامین زمین یکی از موانع این بنگاه‌ها است در حالیکه دیده می شود برخی مسئولان اراضی ملی را به نزدیکان خود تحت عناوینی مانند زمین‌های کشاورزی می‌دهند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برخی موارد با وجود اینکه سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید دارند، اما به دلیل مانع‌تراشی دستگاه‌های دولتی از این کار منصرف می‌شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اکنون چین به قطب اقتصادی دنیا تبدیل شده زیرا تولید را از خانه‌ها آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر در تامین زیرساخت‌ها، آب، برق، راه، تامین نقدینگی و زمین کوتاهی می‌شود حال آنکه با فراهم کردن نیازها می‌توان انتفاع بسیار از صنایع کوچک و متوسط برد.
 
شتاب رشد شاخص بورس  
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته  ۲۷ هزار و ۵۵۳ واحد رشد داشت که در نهایت شاخص در کانال یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد تداوم یافت.
در معاملات دیروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۲ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۱ هزار و ۸۱ واحد افزایش به ۴۵۱ هزار و ۲۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۹۹۲ واحد رشد به ۲۸۴ هزار و ۷۲۱ واحد رسید.
شاخص بازار اول ۲۳ هزار و ۸۸۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۳ هزار و ۹۳۶ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۶۰۵ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۱۰۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۹۵ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۹۸۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۸۱۶ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۷۷۶ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۷۳۷ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۷۲۱ واحد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۶۳۶ واحد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با ۶۱۸ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۵۹۱ واحد و سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۵۷۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۱۵ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۱۴۴ واحد، گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۱۰۲ واحد، حمل و نقل پتروشیمی (حپترو) با ۸۳ واحد، شرکت سرمایه گذاری استان اصفهان (وسصفا) با ۶۳ واحد و خوراک دام پارس (غدام) با ۲۳ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. برپایه این گزارش، روز گذشته نماد سپید ماکیان (سپید)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران‌خودرو (خودرو) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۵۸ میلیون و ۶۱۷ هزار برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۲۲ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۲۲۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۶۰۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۷ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.
روز گذشته نماد پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی مارون (مارون)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بانک دی (دی)،‌ تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه سامان (بساما)،‌ شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند)، و کشت و صنعت شریف آباد (زشریف) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.
 
نوسانات ارز موقتی است
رییس کل اسبق بانک مرکزی نوسانات ارزی و پولی اخیر را تاحدودی طبیعی دانست  و با اشاره به نوسانات در بازارهای مالی و پولی در دو الی سه هفته گذشته گفت: آنچه در این مدت شاهد هستیم ادامه روند قبلی است و این‌گونه نیست که دولت اقدامی انجام داده باشد و روی بازار ارز اثر گذاشته باشد.
طهماسب مظاهری  با بیان اینکه تصمیمات و تفکراتی که رئیس جمهور از روز تحلیف تا امروز گرفته و اعلام کرده است از نظر روانی روی بازار اثر مثبت گذاشته است، تصریح کرد: از نظر روانی یک انتظار بهبودی برای مردم ایجاد شده است.
رییس کل اسبق بانک مرکزی با تصریح بر اینکه یک انتظار مثبت و امید به بهبود در بین فعالان اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: در عین حال پارامترهای اقتصادی نظیر نقدینگی و هزینه های دولت و همچنین سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی با همان روند قبلی که در دولت آقای روحانی بود پیش می رود.
مظاهری با تأکید بر اینکه تسهیلات تکلیفی و دستوری به بانک ها از سوی دولت نباید داده شود، گفت: دولت نباید درباره منابع بانک ها تصمیم بگیرد زیرا مدیر عامل بانک ها اعلام می کنند مجبور هستند به افرادی وام و تسهیلات بدهند و دنبال بازپرداخت آن‌ها نیز نباشند. این شرایط بانک ها را به وضعیتی کشانده است که امروز مشاهده می کنیم.
رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به فرصت های خیلی خوب رئیس جمهور بیان کرد: یک 
مجموعه ای تجربیات مثبت و منفی در طول زمان بعد از جنگ تحمیلی در اقتصاد وجود دارد و باید از این تجربیات راه حل های درست را استخراج کنند.
گفتنی است قیمت دلار از اردیبهشت ماه روند صعودی یافته و از 21 هزار تومان به 27 هزار تومان رسیده است. در پی نوسانات افزایشی نرخ ارز، قیمت سکه و طلا نیز با افزایش رو به رو شد.   قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۱۰۵ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۸۰۲ دلار و ۱۰ سنت قیمت خورد.
از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۱ میلیون تومان در نوسان بوده و حرکت آرام را به سمت قیمت ۱۲ میلیون تومان آغاز کرده است.
 
بودجه ۱۴۰۱ استارت خورد 
با برگزاری اولین جلسه ستاد تدوین بودجه، فرایند بودجه ریزی سال آینده آغاز شد. روز گذشته اولین جلسه ستاد تدوین بودجه ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است، بودجه‌ای که دولت سیزدهم باید آن را به عنوان این لایحه پیشنهادی خود در نیمه آذرماه به مجلس تحویل دهد.
اگرچه جزییاتی از این جلسه منتشر نشده ولی با توجه به شرایط موجود در بودجه ۱۴۰۰ و ابعاد مختلف درآمد و هزینه ای و کسری که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تدوین بودجه سال بعد می‌تواند برای دولت جدید بسیار پرچالش باشد. برای بودجه امسال که رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به کسری آن اذعان داشته و برخی نمایندگان این کسری را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌اند، با دستور رییس جمهور قرار بر بررسی و اصلاح و حتی ارائه متمم شده است که البته هنوز اعلامی درباره اقدام در این رابطه از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت نگرفته است. به هر صورت عملکرد بودجه امسال و نحوه مدیریت دولت در منابع و مصارف و ایجاد راه‌های درآمدزایی قابل اطمینان و از سویی مدیریت هزینه در سال بعد در لایحه‌ای که در دستور کار قرار دارد حائز اهمیت خواهد بود، این در حالی است که در بودجه سال جاری رشد شدید هزینه‌ها به ویژه چند برابر شدن هزینه های جاری و از سویی افزایش منابع دولت در صورتی که تضمینی برای تحقق بخش هایی از آن نبوده، اکنون دولت را با مشکل در تامین منابع مواجه است.
آنطور که اخیرا میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است عملکرد درآمدی در سال جاری فقط ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بوده در صورتی که در همین مدت مصارف به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است، از منابع مورد استفاده نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواهی  بوده که دولت از بانک مرکزی گرفته است، اقداماتی که عاملی برای افزایش پایه پولی و تشدید کننده تورم است.
بودجه امسال که خود با اعداد و ارقام قابل ملاحظه و رشد یافته ای نسبت به سال گذشته از سوی دولت راهی مجلس شده بود با افزایش بیشتری مواجه شد؛ به گونه ای که سقف کلی بودجه از ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان لایحه به بیش از ۲۸۸۰ میلیارد تومان رسید.
از بودجه کل، منابع عمومی که در سال گذشته کمتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود در لایحه امسال به۸۴۱ هزار میلیارد افزایش یافت که همراه با ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی  بودجه عمومی را به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان می رساند، با این وجود در مصوبه نهایی، بودجه رشد بیشتری کرد و منابع و مصارف عمومی در ۱۲۲۷ هزار میلیارد تومان تراز شد و بودجه عمومی از ۱۳۷۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
اکنون با توجه به این شرایطی که بودجه ۱۴۰۰ دارد اینکه دولت در سال بعد در بودجه چه برنامه ای برای پیش‌بینی منابع نفتی که در بودجه امسال چهار برابر شده و بسیار بحث برانگیز بود دارد یا در مورد تامین ارز کالاهای اساسی و مدیریت ارز ۴۲۰۰ چه تصمیمی می‌گیرد، مصارف را چگونه صرفه جویی خواهد کرد، فرار ها و معافیت های مالیاتی را چطور اصلاح می‌کند یا اهداف تورمی، اشتغال و مدیریت یارانه‌های پنهان و آشکار را بر چه اساسی انجام خواهد داد بخشی از اما و اگرهای اساسی تدوین اولین بودجه دولت سیزدهم خواهد بود.
 
روند گرانی محصولات پروتئینی ادامه دارد
گره کور تامین نهاده های دامی
قیمت مرغ که از مدت‌ها قبل در بازار دو نرخی شده بود، مجدداً روند صعودی گرفته و قیمت آن در مراکز خرده فروشی به ۴۰ هزار تا ۴۳ هزار تومان و بعضاً بیشتر رسیده است؛ این در حالی است که نرخ مصوب این ماده پروتئینی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. گوشت گوساله هم که در تیر ۹۹، کیلویی ۸۵هزار تومان بود و ماه گذشته ۱۳۰هزار تومان فروخته شد در روزهای آغازین هفته جاری در بعضی از مناطق تهران از ۱۵۰هزار تومان هم عبور کرده ‌است. مشکل اصلی این مساله به تامین نهاده‌های دامی بازمی گردد؛ گرهی که در دو سال گذشته نهادهای زیادی قصد باز کردن آن را داشتند، اما حتی انتقال مسوولیت تامین خوراک دام از وزارت صمت به وزارت جهادکشاورزی هم نتوانست این مشکل را حل کند.
با تداوم روند پرداخت ارز 4200 به واردکنندگان نهاده های دامی و در حالی که بارها عنوان شده این روش از پرداخت نه تنها منجر به کاهش قیمت ها نشده بلکه زمینه ساز گرانی نیز شده است مجددا شاهد  افزایش قیمت محصولات پروتئینی در بازار هستیم.  

 جهش قیمتی  گوشت قرمز و مرغ
اگرچه به گفته تولیدکنندگان، شرایط بازار خوراک دام نسبت به پارسال بهتر است، اما قیمت این کالا همچنان صعودی است. تولیدکنندگان پاییز سال گذشته نسبت به کاهش تولید و افزایش قیمت گوشت قرمز هشدار دادند و بخش خصوصی بارها خواستار واردات آزاد نهاده‌های دامی شد، اما تاکنون اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته ‌است. نمودار قیمت گوشت گوساله زمانی صعودی شد که به سبب جهش قیمت گوشت گوسفندی بخشی از تقاضا به سمت گوشت گوساله کشیده‌ شد. نخستین نمود آن اسفند پارسال در آستانه نوروز بود که گوشت گوساله از کیلویی ۹۰هزار تومان به ۱۲۰هزار تومان رسید. کمبود خوراک دام باعث شده است تا تولیدکنندگان دام‌ها را زودتر به کشتارگاه بفرستند و روی هم رفته حجم گوشت کشتار کاهش یافته ‌است.
قیمت مرغ نیز در شرایطی به بیش از 40 هزار تومان رسیده است که نرخ مصوب این ماده پروتئینی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. ضمن اینکه عرضه آن نیز نسبت به ماه‌های قبل محدودتر شده و آن طور که مردم اظهار می‌کنند برای خرید این ماده پروتئینی مجبور هستند به چندین مرکز خرید مراجعه کنند.
در میادین میوه و تره بار هم که عرضه مرغ به قیمت مصوب به صورت روزانه در حال انجام است، از یک سو میزان عرضه کاهش یافته و از سوی دیگر افزایش رجوع مردم به میادین برای خرید به نرخ مصوب، موجب شکل‌گیری صف‌های طولانی در میادین شده است.
در همین زمینه حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغ داران گوشتی در واکنش به افزایش شدید قیمت مرغ در تهران، گفت: عرضه مرغ به این قیمت‌ها، گران‌فروشی و سودجویی است و دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند. وی افزود: تولیدکنندگان مرغ را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، اما به دست مصرف کننده ارزان نمی‌رسد و ما از سازمان حمایت می‌خواهیم که به این مسأله ورود و با متخلفان برخورد جدی کند. اسدالله نژاد اضافه کرد: قیمت مرغ در بازار تهران نباید بیشتر از ٢۶ تا ٢٧ هزار تومان باشد. 
بنابراین قیمت فعلی مرغ در بازار (۴۳ هزار تومان) با نرخ مصوب (۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان)، حدود ۱۸ هزار تومان و با قیمت معقولی که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند حدود ۱۶ هزار تومان فاصله دارد، به عبارتی قیمت مرغ در بازار با نرخ مصوب آن ۷۲ درصد اختلاف دارد.
طی هفته‌های اخیر سناریوی فوق، عیناً درباره تخم مرغ نیز تکرار شده است و  قیمت هر شانه تخم مرغ در مراکز خرده فروشی به حدود ۴۳ هزار تومان رسیده است. در حالی که طبق اعلام مسئولان مربوطه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۴ هزار تومان، درب عمده فروشی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است؛ با در نظر گرفتن کرایه حمل به میادین میوه و تره بار، قیمت تخم مرغ برای مصرف کنندگان نهایی ۱۷ هزار تومان تعیین شده و هر شانه تخم مرغ دو کیلوگرمی باید با نرخ ۳۴ هزار تومان به دست مصرف کنندگان در سراسر کشور برسد. این نرخ‌های مصوب در حالی است که افزایش هزینه‌های تولید تولیدکنندگان تخم مرغ را بر آن داشته تا درخواست افزایش نرخ مصوب را مطرح کنند.  تولیدکنندگان تخم مرغ یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول را کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار طی ماه‌های گذشته به دلیل شرایط نامساعد تولید، عنوان می‌کنند و می‌گویند که دولت دوازدهم وقتی که قیمت بالا می‌رفت با اهرم زور و فشار سعی در سرکوب قیمت و تولید داشت اما وقتی که قیمت افت می‌کرد و تولیدکننده در شرایط زیان قرار می‌گرفت، حاضر نبود نرخ را اصلاح کند. 

 ضرورت اصلاح ارز 4200
از سال ۹۷ دولت دوازدهم سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار خود قرار داد. حمایت از مصرف کنندگان و تعادل قیمت‌ها برای این قشر از جامعه، اصلی‌ترین هدف این سیاست عنوان شد. این در حالی است که مصرف کنندگان کمترین بهره را از این سیاست بردند و ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان هم بهره‌ای نداشت بلکه با توزیع رانت قابل توجه میان عده‌ای خاص، بازار نهاده را بهم ریخت و تولیدکنندگان زنجیره دام و طیور را دچار مشکل کرد. اخیرا کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی نیز به این مساله اذعان داشته و عنوان کرده است که من به عنوان یک کارشناس؛ با تجربه‌ای ۱۵ ماهه معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود. پیشنهاد این اتفاق را چندین بار در دولت مطرح کردیم و تمام جوانب را طوری دیده بودیم که به مردم هم آسیب نرسد، اما در این خصوص باید سطحی بالاتر از دولت تصمیم بگیرد. وی اضافه کرد: برای مثال شورای عالی اقتصادی می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است.  همچنین مجید موافق قدیری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان درباره راهکار حل چالش بازار نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی، اولین قدم را حذف سیاست ارز ترجیحی عناون کرد و گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی باید حذف شود و این یارانه در اختیار حداقل ۵ دهک اول کم درآمد جامعه قرار بگیرد.  براین اساس انتظار می‌رود دولت سیزدهم بلافاصله پس از تعیین تکلیف کابینه و اخذ رأی اعتماد از مجلس، در اولین گام، ارز ترجیحی را تعیین تکلیف کند و با یک برنامه هدفمند و کارشناسی، به درخواست چندساله بخش خصوصی برای اصلاح روش پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دولت باید این یارانه را مستقیماً به گروه مصرف کننده بدهد، آن هم نه همه مصرف کنندگان بلکه تنها دهک‌های محروم جامعه سزاوار دریافت این یارانه هستند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال