امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
 
 
نوسان کاهشی نرخ سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۹۵ هزار تومان شد.
همچنین هر اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۷۹۵ دلار و ۶۲ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و اونس جهانی است. 
از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۱ میلیون تومان در نوسان بود.  با پایان یافتن تعطیلات یک هفته‌ای کرونا در مردادماه وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شده و در این کانال نوسان داشته است.

مصوبه افزایش قیمت تایر لغو شد
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: اعضای این انجمن مصوبه خود در خصوص افزایش قیمت 15 درصدی تایر از ابتدای شهریور ماه را ملغی کردند.
هفته پیش تولیدکنندگان تایر در جلسه ای افزایش 15 درصدی قیمت تولیداتشان را از ابتدای شهریور ماه مصوب کردند و بر این اساس مقرر شد نرخ های جدید از روز نخست ماه جاری اعمال شود اما پس از گذشت سه روز از موعد تعیین شده، سخنگوی انجمن تایر از تصمیم جدید تایرسازان برای لغو این مصوبه خبر داد.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه در جلسه قبلی انجمن، افزایش 15 درصدی قیمت تایر و اعمال آن از ابتدای شهریورماه مصوب شده بود، اظهار داشت: فعلا اجرای این مصوبه عقب افتاده و تولیدکنندگان این رشد قیمت را ملغی کرده اند.
وی دلیل این تصمیم را امیدوار شدن تولیدکنندگان به بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تولید عنوان کرد و گفت: شرایط طوری است که همه امیدوارند اتفاق مثبتی بیفتد تا قیمت تمام شده تولید در حدی باشد که صنعتگران ضررده نباشند.
وی با اشاره به رشد قیمت تمام شده تولید تایر در کشور، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان تایر با زیان روبرو هستند ولی با توجه به اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصمیم گرفتیم که نرخ ها را فعلا تغییر ندهیم.
تنها در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حمایت مانع از اجرای مصوبه افزایش قیمت تایر شده است؟ اظهار داشت: خیر، اینطور نیست و تولیدکنندگان، خودشان تصمیم گرفتند که مصوبه افزایش قیمت را اجرا نکنند.
وی در واکنش به این موضوع که چرا اعضای انجمن تایر هفته گذشته به این نتیجه نرسیدند و رشد قیمت را مصوب کردند؟ گفت: شرایط کشور طوری شده که همه به بهبود وضعیت امیدوار شده اند، هرچند وضعیت بازار خوب نیست اما امیدواریم که اتفاقات خوبی رخ دهد.
سخنگوی انجمن تایر ادامه داد: فعلا قیمت های مصوب در دی 99 برای عرضه تایر اعمال می شود.
وی با بیان اینکه نرخ گذاری لاستیک به فعالان صنعت تایر واگذار شده اما سازمان حمایت بر آن نظارت خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت مولفه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه از جمله دوده، روغن،‌ کائوچو، نخ و اکسید روی مشکلاتی را به وجود آورده و در این شرایط تولید برای کارخانه‌ها به صرفه نخواهد بود.
داوود سعادتی نژاد رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران اخیراً با بیان اینکه افزایش قیمت تایر اتفاق نیفتاده است، گفته بود: تا امروز مصوبه ای در این خصوص ارسال نشده است و نمی توان خودسرانه تایر را گران کرد، این گران شدن باید از طریق سازمان حمایت  و تنظیم بازار کارشناسی و به ما ابلاغ شود.
به گفته وی، لاستیک در بازار اشباع شده است و هیچ خریداری حضور ندارد. با این اوضاع و اشباع لاستیک، افزایش قیمت به نفع نیست چرا که تقاضا کاهش پیدا کرده است.
وحید خراسان، یک فعال بازار لاستیک نیز در مورد وضعیت این بازار اظهار داشت: هم اکنون شاهد رسوب تایرهای تولیدی در بازار تایر هستیم و در صورت افزایش قیمت این کالا، رسوب در انبارهای تایر بیشتر خواهد شد زیرا قدرت خرید مردم پاسخ‌گوی این افزایش قیمت نیست.

امتیاز ویژه صندوق ارزی برای وام اشتغال
بعد از سپرده‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری منابع صندوق توسعه ملی در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال، اکنون پرداخت تسهیلات تکمیلی به طرح‌های مربوط به این قانون مصوب شده است و متقاضیان واجد شرایط می توانند تا ۴۰ درصد تسهیلات اولیه، تسهیلات تکمیلی دریافت کنند.
قانون «حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری»مقرر شد که صندوق توسعه ملی معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار را برای اجرای این قانون به صورت قرض‌الحسنه در موسسات مالی  تعیین شده،سپرده گذاری کند.
این در حالی است که گزارش اخیر صندوق توسعه ملی نشان داد که در پنج مرحله و در سال‌های ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به سپرده گذاری حدود ۹۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۱.۵ میلیارد دلار در بانک‌ها یا صندوق‌های منتخب در قانون از سوی صندوق اقدام شده و از تلفیق این منابع با منابع بانکها تامین مالی حدود ۱۴۶ هزار طرح متقاضی در بخش‌های مختلف اقتصادی جهت اجرای قانون مربوطه از این محل انجام شده است. اما تازه‌ترین اعلام صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که طی مصوبه‌ای مقرر شد تا تسهیلات تکمیلی نیز در این رابطه پرداخت شود. بر اساس این مصوبه، تمامی متقاضیان تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی که تا پایان سال ۱۳۹۹ از محل این قانون تامین مالی شده اند، می توانند از طریق موسسه‌ عامل اعطا کننده تسهیلات اولیه شامل بانک توسعه تعاون، پست بانک ایران، بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید، حداکثر تا سقف ۴۰ درصد تسهیلات اولیه، تسهیلات تکمیلی دریافت کنند.
اما اینکه متقاضیان با چه شرایطی می توانند این تسهیلات را دریافت کنند به این صورت است که استفاده کنندگان از تسهیلات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، با استفاده منابع صندوق توسعه ملی می توانند با مراجعه به یکی از موسسات عامل که در ابتدا از طریق آن تسهیلات اولیه را دریافت کرده اند، درخواست دریافت تسهیلات تکمیلی را ارائه کرده تا پس از تطبیق درخواست با ضوابط و شرایط پرداخت تسهیلات تکمیلی در ارکان اعتباری بانک‌ها از جمله اطمینان از به بهره‌برداری رسیدن طرح ظرف مدت حداکثر یک سال و سایر ضوابطی که صندوق پیش از این طی فرم مخصوصی برای بانکها تعیین کرده است و همچنین دستورالعمل ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متناسب با میزان پیشرفت پروژه از این تسهیلات استفاده کنند.
گفتنی است که در ۹ ماهه‌ اول سال گذشته مطابق با ابلاغ مرحله پنجم تخصیص اعتبار قانون حمایت از توسعه پایدار در مناطق روستایی و عشایری دستور برداشت و تسعیر مانده مصرف نشده‌ این اعتبارات به میزان ۲۴۵ میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی صادر شد و از تعداد چهار فقره قرارداد ابلاغ شده، سهم مبلغ ریالی مربوط به دو بانک عامل نیز به حساب آن ها واریز شده است.

افزایش ۶۵ درصدی صادرات 
 حمید زادبوم، معاون وزیر صمت گفت: صادرات غیرنفتی در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: اولویت تولید صادراتی از نگاه رئیس جمهور توسعه اشتغال را در پی داشته و در نهایت منتج به رونق اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد شد که با مطالعه دقیق، مشورت‌های متعدد و بررسی دغدغه‌های صادرکنندگان برنامه‌ریزی شده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راه‌های توسعه اقتصادی کشور توجه به توسعه صادرات غیرنفتی است، افزود: تمرکز دولت سیزدهم بر ثبات در بخش تجارت خارجی نشان از اهمیت مضاعف این بخش برای رئیس جمهور داشته که موجب آسودگی خاطر صادرکنندگان را فراهم می‌آورد.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تجارت جهانی گفت: در سال ۲۰۲۰ صادرات کالایی دنیا به رقمی بیش از ۱۷.۵ تریلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۵.۳ درصد را نشان می‌دهد. همچنین صادرات خدمات نیز به ۵ هزار میلیارد دلار رسید.
زادبوم اضافه کرد: در دو فصل نخست از سال جاری میلادی تجارت جهانی رشد بیش از ۵ درصد را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۸ درصد افزایش یابد.
وی در تشریح تجارت خارجی کشورمان بیان داشت: ایران با توجه به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی می‌تواند در تعامل با اقتصاد جهانی، به ویژه، کشورهای دوست و همسایه و شرکای تجاری مهم، نقش قابل توجهی در تجارت بین‌المللی داشته باشد.
معاون وزیر صمت ادامه داد: مبادلات تجاری کشورمان در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار رسید که در این میان صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.
زادبوم در خصوص آرایش بازار هدف و شرکای تجاری کشور گفت: بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۴.۴ میلیارد دلار، عراق با ۲.۸ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۱.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۹۲۱ میلیون دلار و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار بوده است.
وی اضافه کرد: در مدت یاد شده ترکیب واردات از نظر ارزشی حدود ۸۴ درصد کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و ۱۶ درصد کالاهای مصرفی بوده که بیشترین واردات به ترتیب از کشورهای امارات به میزان ۴.۷ میلیارد دلار، چین به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار. ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان با ۵۶۲ میلیون دلار و سوئیس به میزان ۵۳۸ میلیون دلار صورت گرفته است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده برای رفع تعهدات ارزی با توجه به اختیارات کمیته اقدام ارزی مستقر در سارمان توسعه تجارت ایران پیش‌بینی کرد با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم تا پایان سال جاری صادرات غیر نفتی به میزانی بیش از رشد صادرات سال ۹۸ خواهد رسید. زادبوم گفت: در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا مرداد ماه سال جاری صادرات غیر نفتی به استثنای گاز و فرآورده‌های نفتی ۶۹ میلیارد یورو بوده که ۵۶.۶ میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و مابقی فرآیند ایفا را دنبال می‌کنند.

کاهش تولید خودرو را گران کرد
 فرهاد طهماسبی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید کاهش تولید خودروسازان، عرضه قطره چکانی و عدم تحویل به موقع خودرو به ثبت‌کنندگان در افزایش قیمت خودرو در بازار موثر بود. وی با انتقاد از گرانی خودرو در بازار، گفت: یکی از دلایل نابسامانی بازار خودرو، نبود وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم‌گیر است در واقع به دلیل انتقال دولت،  وزیر کنونی حضور موثری ندارد. نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش تولید خودروسازان، عرضه قطره چکانی و عدم تحویل به موقع خودرو به ثبت‌کنندگان در افزایش قیمت خودرو در بازار موثر بوده است. وی اضافه کرد: خودروسازان باید به تعهدات خود در موعد مقرر عمل کنند چراکه در صورتی که این شرکت‌ها بتوانند کشش بازار را پاسخ دهند، واقعی شدن قیمت‌ها و ثبات بازار محقق می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت جدید باید با تصمیمات مناسب زمینه ساماندهی بازار را فراهم کند، ادامه داد: با استقرار دولت سیزدهم و تعیین تکلیف کابینه پیش‌بینی می‌شود، قیمت کالاها در بازار متعادل شود.

شرط تداوم فعالیت صنایع کوچک و متوسط 
 مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در حال حاضر در تامین زیرساخت‌ها، آب، برق، راه، زمین، تامین نقدینگی و زمین موردنیاز صنایع کوچک و متوسط کوتاهی می‌شود حال آنکه با فراهم کردن این نیازها می‌توان سود بسیاری از این بنگاه‌ها به دست آورد.
وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط، گفت: در صورت توجه به SMEها، می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک، اشتغال بسیار ایجاد کرد و از آنجا که با شیوع ویروس کرونا، افراد بسیاری بیکار شدند، استفاده از این ظرفیت یکی از ضرورت‌ها است.
وی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات می‌توان زمینه ایجاد صنایع کوچک و متوسط را فراهم کرد، اضافه کرد: تامین زمین یکی از موانع این بنگاه‌ها است در حالیکه دیده می شود برخی مسئولان اراضی ملی را به نزدیکان خود تحت عناوینی مانند زمین‌های کشاورزی می‌دهند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برخی موارد با وجود اینکه سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید دارند، اما به دلیل مانع‌تراشی دستگاه‌های دولتی از این کار منصرف می‌شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اکنون چین به قطب اقتصادی دنیا تبدیل شده زیرا تولید را از خانه‌ها آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر در تامین زیرساخت‌ها، آب، برق، راه، تامین نقدینگی و زمین کوتاهی می‌شود حال آنکه با فراهم کردن نیازها می‌توان انتفاع بسیار از صنایع کوچک و متوسط برد.

تقاضای حقیقی به‌ بورس بازگشت پیشروی قیمت‌ها در بازار سهام 
روند رو به رشد سهام در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نیز ادامه یافت. شاخص کل بورس در معاملات دیروز ۶ هزار و ۶۷۲ واحد افزایش داشت که در نهایت در کانال یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی قرار گرفت. خوش بینی به حمایت های دولت از بورس، افزایش نرخ دلار و جبران افت قیمت ها در بازارهای جهانی، سه عامل مهم برای پیشروی قیمت‌ها در بازار سهام است. این وضعیت موجب شده تا از خرداد شاهد بازدهی حدود 40 درصدی در این بازار باشیم.
بازار سرمایه در این روزها با چراغ سبز به راه خود ادامه می دهد؛ به طوریکه روز گذشته شاخص کل بورس توانست در ارتفاع یک میلیون و 550 هزار واحد قرار گیرد.

   اثر رشد دلار بر بازار سرمایه
اینطور که به‌نظر می‌آید بازار سهام‌ دارد بر اساس تغییرات قیمت دلار قدم به‌قدم تحولات بازار ارز را تعقیب می‌کند.قیمت دلار از اردیبهشت ماه روندی صعودی داشته و از کانال 21 هزار تومان به مرز 28 هزار تومان نزدیک شده است. این متغیری مهم برای فعالان بازار سرمایه است. به نظر می رسد بازار سهام‌ دارد بر اساس تغییرات قیمت دلار قدم به‌قدم تحولات بازار ارز را تعقیب می‌کند و در نظر‌دارد تا پس از تجربه ‌تلخ تورم در سال‌های قبل این‌بار انتظارات خود را به‌شکل پیوسته با ‌آمار اقتصادی تطبیق دهد. این مساله بر سهام شرکتهای صادرات محور تاثیرگذار است. بر این اساس تقاضا برای خرید سهام های با این قابلیت افزایش یافته است.  در معاملات دیروز افزایش تقاضا در بسیاری از نمادها سبب شد که دلاری‌های بازار نظیر گروه فلزات اساسی و شیمیایی‌ها مجددا با اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی مواجه شوند و همین‌امر خالص خرید سرمایه‌گذاران خرد در این گروه‌ها را به‌شکل معنا‌داری مثبت کند.

   پیش بینی کارشناسان 
کلیت وضعیت بازار سهام از نظر اغلب کارشناسان این حوزه متعادل پیش بینی می شود. افزایش عرضه ارز از سوی بازارساز  و همچنین انتظارات تورمی از مولفه های مهم برای این پیش بینی است. به صورتی که اولین مساله منجر به توقف نسبی روند صعود بورس و دومین مساله منجر به رشد آن می شود.  روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در این باره  با بیان اینکه قیمت ارز به عنوان مهمترین متغییر تاثیرگذار روی ۷۰ درصد بازار سرمایه است، گفت: در تیرماه نگاه بازار سرمایه همراه تغییرات مذکور تغییر کرد و انتظارات تورمی باعث رشد قیمت های دلار و بازار سرمایه شد. چند سال قبل ابتدا قیمت دلار افزایش می یافت بعد روند بازار سرمایه صعودی می‌شد، اما اکنون بازار سرمایه به هوشمندی و عقلانیتی رسیده است که گاهی زودتر از بازار حواله و دلار متوجه می‌شود شرایط اقتصاد کلان به کدام سمت می‌رود. طبعا بازاری که خود را با دلار ۲۰ هزار تومانی هماهنگ کرده بود زمانی که دلار ۲۵ هزار تومانی را قیمت گذاری کند، ۲۵ درصد رشد می‌کند. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل بورس از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد گذر کرده است، اظهار کرد: از اینجا به بعد باید احتمال زد و خورد عرضه و تقاضا زیاد است، یعنی اگر قرار باشد دلار در محدوده ۲۷ هزار تومان و دلار نیما در محدوده ۲۵ هزار تومان باقی بماند انتظار نمی‌رود شاخص کل بورس به دو میلیون واحد برسد. احتمالا در شهریورماه کمی درجا زدن را در بازار تجربه کنیم. البته باز هم بستگی به قیمت دلار دارد. وی معتقد است، اگر قیمت دلار توسط دولت جدید کنترل شود و ارزپاشی صورت بگیرد، روی بازار سرمایه تاثیر مثبت نمی‌گذارد اما اگر قیمت بالا رود که بعید است، بازار با هیجان به راه خودا ادمه می‌دهد. اما به طور کلی انتظار می‌رود تعادل ایجاد شود.

    بازار از دریچه اعداد
در معاملات دیروز بیش از ۱۳ میلیارد و ۳۴۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۰ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۷۸ واحد افزایش به ۴۵۶ هزار و ۲۹۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۲۰۴ واحد رشد به ۲۸۷ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. شاخص بازار اول هشت هزار و ۸۶۴ واحد و شاخص بازار دوم ۹۹۹ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و۴۰۴ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۱۸۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۱۳۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۸۹۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۶۶ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۶۱۳ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۵۴۷ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۴۲۳ واحد و بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۳۶۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس 
داشتند.
در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۷۱۶ واحد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۷۷۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۷۳۱ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۶۲۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۴۴۹ واحد، پتروشیمی شیراز (شراز) با ۳۸۹ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۲۴۸ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) با ۱۹۳ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۱۸۴ واحد، سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) با ۱۵۴ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱۳۷ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.
برپایه این گزارش، دیروز نماد سپید ماکیان (سپید)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سیمان سفید نی ریز (سنیر)، خوراک دام پارس (غدام)، سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و ایران‌خودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.
گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۶۹ میلیون و ۳۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال دادوستد شد. دیروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۳۱۷ واحد ثابت ماند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال