امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
 
 
احتمال کاهشی شدن نرخ طلا و سکه
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به ایام محرم، اهتمام دولت به کنترل بازار ارز و روند کاهشی نرخ دلار احتمال کاهشی شدن نرخ طلا و سکه در روزهای آینده وجود دارد.
نادر بذرافشان در مورد وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار داشت: از شروع هفته گذشته تا پایان روز کاری بازارهای جهانی در روز یکشنبه، نرخ اونس جهانی طلا ۲۵ دلار افزایش یافت که این موضوع با افزایش نرخ ارز همراه و موجب بالا رفتن نرخ طلا و سکه در بازارهای ایران شد. دبیر هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: از دوشنبه بازارهای جهانی بازگشایی شد و نرخ اونس جهانی ۲ دلار کاهش یافت. همچنین با توجه به کاهش نرخ دلار و اهتمام دولت به کنترل بازار ارز، نرخ سکه و طلا از روز یکشنبه روند کاهشی داشته‌اند؛ به شکلی که یکشنبه نرخ سکه ۲۰۰ هزار تومان و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۵ هزار تومان کاهش یافت که احتمال تداوم روند کاهشی قیمت‌ها وجود دارد. وی با بیان اینکه ۳ عامل اثرگذار روی بازار طلا و سکه ایران، نرخ ارز، نرخ اونس جهانی و وضعیت عرضه و تقاضاست، گفت: هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم اما از اوایل هفته جاری، تقاضا کاهش یافت.
بذرافشان تصریح کرد: از ابتدای سال که نرخ سکه به حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده بود بسیاری از کارشناسان اعتقاد به کاهش بیشتر داشتند اما در آن زمان نرخ سکه به ثبات نسبی رسیده بود و احتمال کاهش وجود نداشت. دبیر هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در واقع بیشتر از هر عامل نرخ دلار روی نرخ طلا و سکه در ایران اثرگذار است و هر چه بازار ارز کنترل شود احتمال کاهشی شدن نرخ طلا و سکه وجود دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به ایام محرم، اهتمام دولت به کنترل بازار ارز و روند کاهشی نرخ دلار احتمال کاهشی شدن نرخ طلا و سکه در روزهای آینده (نسبت به روزهای اوج قیمت‌ها) وجود دارد. گفتنی است قیمت دلار که شنبه به 28 هزار و 400 تومان رسیده بود روز گذشته به 26 هزار 900 تومان کاهش یافت. 

علت خاموشی های مجدد تهران
در روزهای اخیر شاهد خاموشی های پراکنده در تهران هستیم که مسوولان برقی علت آن را افزایش مصرف و کاهش همکاری صنایع اعلام کرده اند.
فصل جدید خاموشی های پایتخت دوباره آغاز شده است و شاهد اعمال خاموشی ها در مناطق مختلف تهران هستیم، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص چرایی این موضوع به ایسنا گفت: یکشنبه نیاز مصرف کشور ۶۴ هزار ۲۰۰ مگاوات و میزان تولید نیروگاه های حرارتی و برق آبی ۵۳ هزار مگاوات بود که این اختلاف ۱۱ هزار مگاواتی بخشی با کاهش مصرف مشترکان عمده، صنایع و چاه های کشاورزی که در طرح های تشویقی مات قرار دارند مدیریت شد. وی افزود: الباقی را ناچار به اعمال محدودیت بر مشترکان مطابق با جداول هستیم البته روز گذشته دو حادثه نیز اتفاق افتاد که آن ها خارج از برنامه بود و هرکدام نهایت تا یک ساعت بعد از حادثه برطرف شد.
سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: امیدواریم مشترکان به ویژه در ساعت ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ همکاری بیشتری با صنعت برق داشته باشند در این صورت محدودیت ها به حداقل ممکن خواهد رسید.
رجبی مشهدی با بیان اینکه میزان همکاری صنایع نسبت به یکماه گذشته کمتر شده است که بخشی از آن مربوط به تولید اکسیژن می شود و بخشی نیز مربوط به خواست صنایع برای افزایش تولید است، گفت: هماهنگی های لازم با صنایع صورت گرفته که از روزهای آینده میزان همکاری افزایش یابد.
به گفته وی، قطعا با همکاری صنایع و مشترکان محدودیت ها کاهش می یابد لذا تقاضا ما از همه مشترکان رعایت الگو مصرف و توجه بیشتر به صنعت برق است.
 
دلیل انباشت کالاهای اساسی در بنادر
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از موجودی حدود ۴.۵ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: ورودی و خروجی کالا در بنادر همخوانی ندارد و یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام داد، افزایش تعرفه‌های انبارها به اندازه‌ای است که انباشت کالا در بنادر برای صاحب آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.
فرهاد منتصر کوهساری اظهار کرد: هم اکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور وجود دارد  که البته نسبت به ماه‌های گذشته روند تخلیه و بارگیری کالا سرعت بیشتری پیدا کرده است.
وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی به عنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، افزود: طی ماه‌های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن به حدود ۴.۵ میلیون تن رسیده است و در زمینه رشد و تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در پایان مرداد ماه امسال به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان می‌دهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می‌کردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به ۲۲۰۰ دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار  تعداد کامیون‌ها باید به حداقل ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسد.

افت 5/22 درصدی پروانه بهره‌برداری معادن 
طی 4 ماه اول امسال تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده برای معادن 22.5 درصد و اشتغال این بخش 8 درصد کاهش یافت. در مقابل، هزینه عملیات اکتشاف ذخایر معدنی با رشد 38.4 درصدی همراه بوده است. همچنین در این مدت 143 فقره گواهی کشف ذخایر معدنی توسط وزارت صنعت صادر شده که برابر با تعداد گواهی های صادر شده در 4 ماهه اول سال قبل است. در مورد تعداد پروانه بهره برداری معدنی صادر شده طی 4 ماهه اول امسال نیز باید به رقم 158 فقره اشاره کنیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.5 درصد کاهش داشته است. طی 4 ماهه اول سال 99 معادل 204 فقره پروانه بهره برداری معدنی در کشور صادر شده بود.
در مورد اشتغال پروانه بهره‌برداری صادر شده برای معادن طی 4 ماهه اول امسال نیز باید به کاهش 8 درصدی نسبت به 4 ماهه اول سال قبل اشاره کنیم، به طوری که طی 4 ماهه اول امسال اشتغال پروانه بهره برداری معادن هزار و 553 نفر بوده اما این رقم در 4 ماهه اول سال قبل هزار و 688 نفر بوده است.در کنار این ارقم باید به رشد 38.4 درصدی هزینه عملیات اکتشاف ذخایر معدنی نیز توجه کنیم. طی 4 ماهه اول امسال هزینه عملیات اکتشاف معدنی 458 میلیارد ریال بوده در حالی که این رقم برای 4 ماهه اول سال قبل 331 میلیارد ریال اعلام شده است.
 
ثبت بزرگترین افتِ ۱۴۰۰ شاخص بورس
بازار سرمایه برای دومین روز متوالی روند ریزشی داشت. پرونده شاخص بورس در جریان معاملات دیروز با ثبت افت حدود 50 هزار واحدی بسته شد و   شاخص در ارتفاع یک‌میلیون و 523هزار و 997واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته  به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و نفت سپاهان با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 12335واحد، کل (هم‌وزن) 13141واحد، قیمت (هم‌وزن) 8292واحد، آزاد شناور 53198واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 38917 و 91022واحد افت کردند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4 میلیارد و 17میلیون ورقه به‌ارزش 20هزار و 62میلیارد تومان در 641هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 692واحد افت کرد و در ارتفاع 22هزار و 111واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و توزیع دارو پخش بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در اصلاح شاخص بورس، گفت: افق بازار با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست.
جلال روحی به دیگر عوامل تاثیرگذار در افت معاملات این بازار اشاره کرد و گفت: در چند وقت گذشته، میزان صفوف فروش در بازار کاهش زیادی یافت و حتی در معاملات روز گذشته از نظر تعداد و مبلغ به کمترین میزان رسید.
وی اظهار داشت: صنایع پالایشی، پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها با گزارش‌های مثبت خود بر بازار تاثیرگذار بودند و آن را به روند معاملات بورس منتقل کردند.
روحی خاطرنشان‌کرد: از چند وقت گذشته اقبال بازار به سمت این دسته از سهام و گروه‌ها رفت و باعث شد تا شاخص بورس از یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد برسد و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد رشد پیدا کند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بررسی روند بازار نشان دهنده رشد مشهود گروه پالایشی، پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها در بازار در چند وقت اخیر است، گفت: با توجه به وجود چنین رشدی در بازار، شاخص بورس از نظر تکنیکالی نیاز به اصلاح داشت، با توجه به وجود برخی از پتانسیل‌ها در بازار ایجاد چنین روند اصلاحی در بازار منطقی بود و نباید نگرانی چندانی در میان سهامداران از این روند بازار وجود داشته باشد. 
وی به وجود مقاومتی جدی در معاملات فعلی بازار تاکید و خاطرنشان‌کرد: شاخص بورس در مسیر رشد ۴۰۰ هزار واحدی خود با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو بود که به‌راحتی از همه  آنها عبور کرد اما از نظر روانی کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به عنوان مقاومت جدی برای بازار تلقی می شود که سبب روند اصلاحی معاملات در بازار روز گذشته شد.
روحی، به دیگر عامل تاثیرگذار در روند اصلاحی روز گذشته شاخص بورس اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد بازگشایی و عدم معامله نماد «شبندر» (پالایش نفت بندرعباس) از لحاظ روانی باعث ایجاد نوسان در معاملات و رفتار هیجانی از سوی فعالان بازار شد.
این کارشناس بازار سرمایه به کاهش نرخ دلار تاکید کرد و به ایرنا گفت: همچنین در این میان خبری درباره از سر گرفته شدن مذاکرات برجام منتشر شد که توانست تاثیر خود را بر معاملات بازار بگذارد و سهامداران از ترس کاهش نرخ دلار و تاثیر آن بر معاملات بورس اقدام به عرضه سهام خود در بازار کنند.
وی ادامه‌داد: همچنین دیروز به دنبال انتشار چنین خبری نرخ دلار از ٢٨ هزار تومان کاهشی و وارد کانال ٢٧ شد که هم‌سو با چنین اتفاقی بازار هم در مسیر نزولی قرار گرفت.
روحی با بیان اینکه بازار همیشه به دنبال بهانه برای اصلاح است، گفت: این مسایل در بازار روز گذشته بهانه‌ای برای تاثیرگذاری بر روند بازار و افت شاخص بورس بودند که به دنبال آن سهامداران اقدام به شناسایی سود در بازار کردند.
این کارشناس بازار سرمایه به میزان خروج سرمایه توسط سهامداران حقیقی و نیز خرید سهام از سوی حقوقی‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که بررسی میزان ورود و خروج پول نشان‌دهنده خروج حدود یک‌هزار و ١٠٠ میلیارد تومان نقدینگی از بازار و از سوی سهامداران خرد است و در مقابل، حقوقی‌ها اقدام به خرید یک‌هزار و ٢٠٠ میلیارد سهام در بازار کردند که این موضوع نشان‌دهنده وجود جذابیت در معاملات این بازار است.
روحی، کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد را مقاومت روانی برای شاخص بورس اعلام کرد و گفت: عبور از آن ممکن است زمان‌بر باشد اما افق بازار با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار به خوبی در حال کنترل و حمایت است، اظهار داشت: سهامداران از اصلاح‌های ایجاد شده در بازار که موقتی هستند نباید ترسی داشته باشند، زیرا با توجه به منابع موجود در بازار خطری تهدیدکننده بازار نیست و می‌توان به‌راحتی اقدام به کنترل معاملات بازار کرد.
مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره گفت:  نوسانات مقطعی در انتظار سهامداران است.
 
 تعرفه‌گذاری پلکانی موجب ایجاد عدالت در استفاده از انرژی می شود
پرویز قاضی‌نژاد محله، عضو کمیسیون انرژی ضمن تأکید بر لزوم بهره‌مندی عادلانه همه مردم از یارانه انرژی، گفت: مصرف 75 درصد مشترکین طبق الگوی مصرف است و باقی که مشترکین پرمصرف هستند باید بهای واقعی برق را بپردازند.
وی ضمن اشاره به تصمیمات کمیسیون انرژی برای بهبود اقتصاد برق گفت: یکی از مواردی که کمیسیون انرژی با جدیت آن را پیگیری می‌کند، بحث اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی است که باعث عادلانه‌تر شدن بهره‌مندی از امکانات عمومی و کاهش بار مصرف می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: البته این بحث از سال‌ها پیش مطرح بود ولی قانون قدیمی که برای این نوشته شده بود موجب ایجاد تغییرات نمی‌شد، زیرا فردی که در پلکان ششم بود باز قیمت واقعی برق را پرداخت نمی‌کرد و بازدارندگی نداشت.
وی افزود: این قانون طوری است که مصرف ۷۵ درصد مشترکین در الگوی مصرف قرار می‌گیرد و ۲۵ درصد مشترکین که مصرف خارج از عرف دارند و پرمصرف حساب می‌شوند باید قیمت واقعی برق را بپردازند.
قاضی‌نژاد در ادامه با اشاره به پرداخت یارانه‌های پنهان انرژی توسط دولت گفت: به عنوان مثال دولت چرا باید به افرادی که خانه‌های لوکس و بسیار بزرگشان را می‌خواهند همیشه روشن نگه دارند، استخر و جکوزی شأن مصارف بالایی دارد یارانه انرژی بدهد؟ در حالی که عموماً پرداخت قیمت واقعی برق توسط این مشترکین مبلغی حساب نمی‌شود. مثال بارز آن را در قبض فوتبالیست معروف که منتشر شد دیدیم.
وی افزود: قیمت واقعی یعنی بهای تمام شده هر واحد انرژی که دریافت می‌شود. این مقدار به قیمت صادراتی که طبق قراردادها و روابطی نوشته می‌شود تفاوت دارد ولی عموماً به آن مقدار نزدیک است.
نماینده مردم لنگرود با اشاره به ارائه این طرح به صحن علنی مجلس گفت: جمع‌بندی ما این است که این قانون می‌تواند تأثیر به‌سزایی در کاهش بار مصرفی داشته باشد، در عین اینکه هیچ آسیبی به مشترکین معمولی نمی‌رساند. وی ادامه داد: اعمال این قوانین در کنار طرح برق امید که سال گذشته اجرا شد و نیاز به تکمیل و تصحیح دارد، می‌تواند موجب عادلانه‌تر شدن بهره‌مندی از خدمات انرژی شود.

توافق با وزارت صمت برای حذف دلالان مصالح ساختمانی
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری وزارت راه برای بخش مسکن ضعیف است از راه‌اندازی بانک زمین در کشور خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در تهران حدود 40 درصد مردم مستاجر هستند و بنابراین تامین مسکن برای خانوارها یکی از موضوعات مهم دولت است، تصریح کرد:  پنج مولفه در موضوع مسکن که شامل زمین، خدمات، تامین منابع مالی، مواد و مصالح ساختمانی، و توان فنی و مهندسی حائز اهمیت و مورد تاکید است.
قاسمی با اشاره به این‌‌که بیش از 50 درصد هزینه ساخت ساختمان را زمین تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: برای اقشار متوسط و کم درآمد دولت خدماتی را  که شامل انشعابات و سایر موارد است تامین می‌کند. در خصوص موضوع سوم و منابع مالی نیز دولت برای احداث یک میلیون مسکن برای اقشار متوسط و میان درآمدی تامین منابع مالی و تسهیلات بانکی و سایر موارد را سیاست‌گذاری می کند.
وی گفت: مواد و مصالح ساختمانی به عنوان مولفه چهارم ساخت مسکن در کشور فراهم است. در ساخت مسکن مهر، زیرساخت‌ها برای مسکن مهر بیش از یک میلیون سالانه فراهم بود. ایران در مصالح مادر همچون سیمان و فولاد به عنوان چهارمین تولید کننده سیمان  دنیا مشکلی ندارد. بیش از 80 میلیون تن ظرفیت سالانه تولید سیمان در کشور است و برای احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال به 32 میلیون تن سیمان نیاز داریم که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین در خصوص تامین و تولید فولاد نیز حدود 12 میلیون تن در سال به فولاد نیاز داریم که ظرفیت تولید فولاد بیش از دو برابر است. در سایر مصالح ساختمانی نیز مشکلی خاص وجود ندارد.
وی تصریح کرد: علاوه بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و تامین مواد و مصالح ساختمانی امکان صادرات مصالح ساختمانی نیز فراهم است. امروز در کشور شرکت های توانمند انبوه‌ساز و مهندسان فراوانی وجود دارند که می‌توانند با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دولت احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال را محقق کنند. توانمندی و ظرفیت‌های لازم برای تولید 4 میلیون واحد مسکونی طی 4 سال وجود دارد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.
قاسمی بیان کرد: بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها، جوار شهرها و شهرهای جدید متعلق به دولت است که برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شناسایی شده است. زمین‌های درون شهرها نیاز به خدمات و هزینه های سنگین ندارد. بخشی از اراضی پیرامون شهرها،شهرهای جدید و شهرک‌ها هستند که به زودی اراضی تملک خواهند شد.
قاسمی با اشاره به اینکه اراضی درون شهرها که نیازمند تغییر کاربری هستند، در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به اراضی مسکونی تبدیل خواهند شد، گفت: در خصوص اراضی کنار شهرها که متعلق به دولت است به شهرها الحاق می‌کنیم. در خصوص اراضی روستایی و احداث مسکن روستایی نیز مشکل زمین وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در شهرهای میانی و کوچک توسعه عمودی نیست، اعلام کرد: اراضی کشاورزی جزو سرمایه‌های ما هستند و تغییر کاربری در آنها انجام نخواهد شد. 
قاسمی در ادامه گفت: 20 درصد تسهیلات بانک‌های کشور باید به بخش مسکن تعلق بگیرد. سود تسهیلات نیز با توجه به تورم مناسب است. در عین حال برای افرادی که بازگشت سود برای آنها با مشکل مواجه است تلاش می‌کنیم تا زمان آن را طولانی‌تر کرده و کمک‌هایی را از محل درآمدهای صندوق مسکن تامین کنیم. همچنین پلکانی کردن نرخ سود تسهیلات در دستور کار قرار دارد. با توافقی که با وزارت صمت داشتیم مقرر شده است تا مواد و مصالح ساختمانی به منظور کاهش قیمت تمام شده بدون واسطه به مردم واگذار شود.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع اجاره‌بها نیز اعلام کرد: هدف ساخت مسکن تامین مسکن برای مستاجران است. در برنامه است که واحدهای مسکونی در شهرها احداث شوند. هدف ما شهرسازی و توجه به ملزومات آن است. برای حل موضوع اجاره بها در کوتاه‌مدت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران ارایه می‌شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال