امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
سکه ۲۰۰ هزار تومان و طلا ۱۴ هزار تومان ارزان‌تر شد
تعداد بازدید : 3
احتمال کاهش نرخ ارز در بازار
 
در معاملات دیروز نرخ انواع ارز و همچنین سکه و طلا با نوسانات کاهشی رو به رو بود. نرخ دلار روز گذشته با کاهش 200 تومانی به 29 هزار و 200 تومان و در مقطعی از روز به 28 هزار و 800 تومان نیز رسید. در پی این نوسانات قیمت انواع سکه نیز کاهش یافت و هر سکه تمام ریزش 200 هزار تومانی را تجربه کرد.
در پی برخی اظهار نظرها مبنی بر افزایش قیمت سکه و طلا در نتیجه آغاز مذاکرات، روز گذشته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران این موضوع را رد کرده و ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار در شرایط آرامی به سر می‌برد و تقاضای کاذب و هیجانی در بازار سکه و طلا دیده نمی‌شود، از ریزش قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در معاملات روز سه‌شنبه خبر داد. ابراهیم محمدولی اعلام  کرد: هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار که در محدوده 5 میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قرار داشت، کاهش حدودا ۶۲ هزار تومان را تجربه کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ریزش ۱۴ هزار تومانی  یک میلیون و ۲۵۲ هزار تومان تعیین قیمت شد.
وی افزود: سکه تمام قدیم نیز با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نیم سکه و سکه‌های یک گرمی اما بدون تغییر ادامه مسیر دادند. 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: همه این‌ ریزش ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به روز دوشنبه، نه‌تنها افزایش نداشته‌اند بلکه کاهش قیمت هم دیده شده و قیمت‌ سکه و طلا رو به کاهش بوده است. 
این مقام صنفی در رابطه با وضعیت میزان تقاضا در بازار نیز گفت: در اینگونه موارد که نوسان بر بازار وجود دارد، به‌ویژه زمانیکه نوسان‌ها کاهشی هستند، چندان انتظار تقاضا و دادوستد بالا وجود ندارد؛ چراکه در مسیر نوسان کاهشی، مشتریان و مصرف‌کنندگان برای رسیدن قیمت‌ها به قیمت‌های نزدیک به واقعیت دست نگه می‌دارند. اما بطور کلی طی چند ماهه اخیر آن تقاضایی که برای بازار سکه و طلا انتظار همیشه مرسوم بوده است، وجود ندارد. البته صفر نیست اما تقاضای قابل توجهی که سال‌های گذشته دیده می‌شد، وجود ندارد. در حال حاضر حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد داد و ستد در بازار انجام می‌شود. 
محمدولی تصریح کرد: نسبت به برخی مواقع همچون چند ماه پیش یا نسبت به اواخر سال گذشته که بازار با التهابات زیاد روبرو شده بود، آن التهاب‌ها وجود ندارد و بازار با نوسان‌های آرام پیش می‌رود و آرامش بر بازار سکه و طلا حاکم است.
فعالان بازار ارز نیز وضعیت معاملات روز گذشته را آرام ارزیابی کردند. این در شرایطی است که در روزهای اخیر بانک مرکزی ارز سهمیه ای با کارت ملی را حذف کرد. با این وجود کارشناسان همچنان فاصله دلار آزاد با بازار آزاد را مهمترین دلیل تقاضا عنوان می کنند. 
یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی با پایش لحظه‌ای نرخ ارز می‌تواند اختلاف نرخ دلار رسمی و بازار آزاد را به نحوی تنظیم کند که جذابیت برای سوداگری از طریق اجاره کارت ملی و گذرنامه از بین برود.
وحید شقاقی  افزود: شایسته نیست به واسطه این اختلاف نرخ، شغل‌های کاذبی نظیر فروش کارت ملی در کشور ما ایجاد شود؛ البته بخشنامه اخیر بانک مرکزی تا حدی از سوداگری در این زمینه جلوگیری می‌کند اما وجود اختلاف بین بازار آزاد و صرافی ملی همواره این فرصت را برای سودجویان فراهم می‌کند.
این کارشناس اقتصادی اخذ اسناد دقیق‌تر توسط صرافی‌ها و بانک‌ها از خریداران ارز را ضروری دانست و گفت: با این اقدام، خرید ارز غیرضروری و خارج از چارچوب‌های مشخص شده سخت‌تر خواهد شد اما بهترین راه‌‌‎حل جلوگیری از افزایش اختلاف نرخ دلار صرافی ملی و بازار ارز خواهد بود.
شقاقی با اشاره به ضرورت بازنگری در قوانین خروج ارز از کشور اظهار داشت: از آنجا که افراد ثروتمند در کشور ما معمولاً با بهره‌مندی از نظام یارانه‌ای اقدام به تولید کرده و از این راه سرمایه هنگفتی نیز به دست می‌آورند بنابراین به هنگام خروج سرمایه از کشور باید مالیات خود را بپردازد؛ موضوعی که در بسیاری از کشورها درحال انجام است.
وی تصریح کرد: در کشور ما ماهیانه بیش از 230 هزار میلیارد تومان، یارانه انرژی پرداخت می‌شود و این یارانه شاید نصیب 10 درصد مردم شود و مابقی آن به جیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی انرژی‌محور می‌رود. بنابراین اگر این بنگاه‌ها بدون پرداخت مالیات سرمایه خود را از کشور خارج کنند، خیانت بزرگی به کشور کرده‌اند.
همچنین کامران سلطانی‌زاده، رییس سابق کانون صرافان نیز معتقد است تا زمانی که اختلاف قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد وجود دارد، با دور زدن مفاد این بخشنامه برای دریافت ارز سهمیه‌ای، همچنان تشکیل صف‌های طویل مقابل صرافی‌ها دور از انتظار نیست.
رییس سابق کانون صرافان گفت: در مصوبه اخیر بانک مرکزی فقط سرفصل سایر موارد برای سرفصل‌های خدماتی ارز برداشته شده است؛ بنابراین سهمیه ارزی ۲۲۰۰ یورویی با کارت ملی به افراد تعلق نمی‌گیرد و این سهمیه با بلیت یا ویزا به هر فرد پرداخت می‌شود که این مورد نیز می‌تواند موجب صدور بلیت‌های رزروی شود و با این شیوه این بخشنامه به راحتی دور زده شود.
 
پیش‌بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد
سید مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است، از ابتدا هم دولت گفته بود برای اقتصاد برنامه دارد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد. وی در این نشست گفت:‌ بودجه سال آینده بر مبنای سند آمایش تدوین شده است ازاین‌رو ظرفیت‌های داخلی هر استان تا سطح شهرستان تعیین و سهم هریک از این مناطق در رشد اقتصادی استان و کشور مشخص شده است. معاون رییس جمهور با اشاره به اهمیت شهرهای مرزی، گفت: اولویت دولت سیزدهم افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه است و در این راستا در برنامه‌های این سازمان شهرهای مرزی مورد توجه قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه لایحه بودجه 1401 با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است؛‌ تأکید کرد: ما از لغو تحریم‌ها و استیفای حقوق ملت استقبال می‌کنیم، اما با توجه به سوابق کشورهای غربی دوباره کشور را هشت سال معطل مذاکرات نمی‌کنیم؛ تا سفره مردم بیش از این آسیب نبیند. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر در کشور تورم کنترل شود و فضای کار برای مردم فراهم گردد، قطعاً گره‌های اقتصادی باز خواهند شد، در بودجه سال آینده رشد اقتصادی 8درصدی با فرض ادامه تحریم‌ها دیده شده است؛ این هدف با توجه به کنترل کرونا و رکود ناشی از عملکرد دولت قبل واقع‌بینانه است.

استمرار تولید گاز نیازمند حفظ و نگهداشت تولید پارس جنوبی
عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تحقق استمرار تولید گاز را نیازمند حفظ و نگهداشت تولید از پارس جنوبی و توسعه دیگر میدان‌های گازی دانست.
وی در رابطه با افت فشار مخازن میدان گازی پارس جنوبی هشدار داد و گفت: حدودا یک دهه است که کارشناسان نسبت به افت فشار مخزن پارس جنوبی هشدار می‌دهند و علیرغم گزارش‌های تخصصی متعدد و ترسیم آینده این پیش آمد، دولت‌ها تدبیری برای نگهداشت تولید این مخزن نداشته‌اند.
نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افت فشار میدان گازی پارس جنوبی آغاز شده است، ادامه داد: کشور قطر برای جبران افت فشار، اقدام به نصب سکوهایی جهت جبران افت فشار کرده و امسال نیز برای افزایش ۴۰ درصدی استحصال گاز از مخزن برنامه‌ریزی می‌کند اما از طرفی کشور کماکان، رویه خود را بر استفاده حداکثری و استحصال، بدون اینکه برای افت فشار آن تدبیری بی‌اندیشد استوار کرده است و این یک زنگ خطر برای کشور است.
 
هشدار وزیر نفت درخصوص واردات بنزین
وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت پالایشی از رسالت‌های مهم دولت سیزدهم است، درباره افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی کشور هشدار داد و گفت: رئیس‌جمهوری هم در این باره مکاتباتی با مقام معظم رهبری داشته که اگر دغدغه‌ای در تامین خوراک باشد برطرف شود.
جواد اوجی در نشست با سرمایه‌گذاران شرکت‌های پتروپالایش کشور گفت: تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده است، اما مصرف نیز به همان میزان افزایش یافته، اگر کرونا نبود شاید مصرف بنزین در کشور بیش از 120 میلیون لیتر در روز بود در حالی که تولیدمان 106 میلیون لیتر در روز است.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر برای افزایش ظرفیت پالایش کشور سرمایه‌گذاری نشده و طرح‌ها به بهره‌برداری نرسیده است که اگر این طرح‌ها زمین بمانند دغدغه‌ای که امروز برای کسری گاز وجود دارد به مرور وارد حوزه فرآورده‌ها هم می‌شود و دو تا سه سال آینده باید به مقدار نصف مصرف فرآورده کشور، واردات داشته باشیم.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم و رسالت‌های مهم آن افزایش ظرفیت پالایشی است، اظهار کرد: برای این موضوع نظام پای کار آمده است، طرح‌ها مصوب شده و مجوز لازم هم داریم و خوشبختانه زحمات زیادی کشیده شده هرچند پیشرفت پروژه‌ها همچنان با حد مطلوب فاصله دارد.
اوجی بیان کرد: ظرفیت پالایشی کشور تعریف چندانی ندارد و مصرف در بخش حمل و نقل و استفاده در صنایع و نیروگاه‌ها افزایشی است بنابراین این طرح‌ها باید به بهره‌برداری برسد و وزارت نفت هم حمایت می‌کند، این نشست‌های مشترک هم هر دو تا سه ماه یه بار برگزار می‌شود.
وی همچنین اعلام کرد که هر طرحی هم که پیش نرود شامل لغو مجوز و واگذاری به دیگر شرکت‌ها می‌شود.
در ادامه این نشست، مسئولان هشت پروژه پتروپالایشی شامل سه پروژه با خوراک میعانات گازی و پنج پروژه با خوراک نفت خام گزارشی به وزیر نفت ارائه کردند.

آغاز خرید دام مازاد دامداران
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از آغاز خرید حمایتی دام مازاد تولیدکنندگان در استان تهران خبر داد و گفت: اجرای این طرح هفته پیش در چند استان دیگر آغاز شده بود .
سید احمد مقدسی  گفت:  براساس بخش نامه وزیر جهاد کشاورزی ذخایر استراتژیک گوشت کشور باید از محل دام داخلی تأمین شود.
مقدسی افزود: هر کیلوگرم گوسفند نر به قیمت ۶٢ هزار تومان و گاو نر به قیمت ۵٩ هزار تومان از دامداران خریداری  می‌شود.
وی ادامه داد: ۵٠ هزار تومان از این مبلغ به صورت نقدی به دامداران پرداخت می‌شود و به ازای ٩ هزار تومان باقی مانده ٢.٨ کیلوگرم کنسانتره به دامداران داده می‌شود.
مقدسی درباره صادرات دام زنده از کشور نیز گفت: قرار است بعد از پر شدن ذخایر استراتژیک از محل تولیدات داخلی، اجازه صادرات به دام زنده سنگین داده شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال