امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری شهریار برگزار شد
متهم: قرض گرفتم نه رشوه!
چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.
قاضی بابایی در ابتدای جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار، خطاب به متهمان این پرونده، مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد و از متهم ارسلان محمدی خواست در جایگاه قرار گیرد.این متهم در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات از وکیل خود خواست تا به دفاع از او بپردازد. حمید ابراهیم‌زاده، وکیل متهم ارسلان محمدی در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد اقرار‌ها و اعترافاتی که موکلش داشته، درست نیست.این وکیل با بیان اینکه کیفرخواست دارای ایراداتی است، نسبت به افرادی که به‌عنوان گواه معرفی‌شده‌اند، انتقاداتی مطرح کرد و از نحوه مواجهه حضوری این افراد با موکلش ایراداتی گرفت و از دادگاه تقاضا کرد تا مواجهه حضوری در حضور قاضی بابایی انجام گیرد.در ادامه این جلسه دادگاه، متهم محمد فاتحی در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات مطرح‌شده، مدعی شد: من رشوه‌ای دریافت نکردم و ارسلان محمدی اقرار داشته که مبلغ ۷۰ میلیون تومان را به‌عنوان قرض به اینجانب داده است.
این متهم با بیان اینکه مبلغ گرفته‌شده در مقابل دوربین مداربسته بوده است و من این کار را با اشراف به وجود دوربین مداربسته انجام داده‌ام، مدعی شد: این مبلغ به‌عنوان قرض از ارسلان محمدی گرفته ‌شده است.این جمله متهم با واکنش قاضی بابایی همراه شد.به گزارش میزان، قاضی بابایی خطاب به متهم گفت: چرا این مبلغ را گرفته‌اید؟ چرا در محل کار خود این مبلغ را دریافت کرده‌اید و چرا آن را به دلار دریافت کرده‌اید که متهم پاسخ داد: این دلار‌ها را به‌عنوان قرض و بنا به سلیقه او دریافت کردم.قاضی بابایی از متهم کامبیز رشیدی نیز خواست در جایگاه قرار گیرد.این متهم در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات مطرح‌شده در کیفرخواست گفت اقرار‌های خود را قبول ندارد.متهم رشیدی در ادامه اتهام پرداخت رشوه به رهنما به‌صورت واسطه به احسانی‎نسب را رد کرد و افزود: من با حسین رهنما از گذشته مراوده مالی داشتم و موضوع رشوه را نمی‌پذیرم.این متهم همچنین اتهام جعل را رد کرد.
در ادامه جلسه دادگاه، روح‌الله غلامی، وکیل متهم رشیدی در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد اعداد مندرج در کیفرخواست باهم هم‌خوانی ندارد.این وکیل با ادعای اینکه بازداشت موکلش غیرقانونی بوده است، اضافه کرد: اقرار‌ها و اعتراف‌هایی که از موکل اینجانب گرفته ‌شده است را نمی‌توان به‌عنوان ادله در دادگاه پذیرفت.در ادامه این جلسه دادگاه، مصطفی عبدالکریم در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات مطرح‌شده در کیفرخواست، گفت: من رشوه‌ای دریافت نکردم. اگر رشوه‌ای دریافت کردم چگونه و کجا آن مبلغ را گرفته‌ام؟این متهم از دادستان شهریار تشکر کرد که به علت بیماری، وی را به زندان اعزام نکرده است.وی مدعی شد: هیچ عمل خلاف قانونی را انجام نداده است.دادستان شهریار با کسب اجازه از قاضی، در جایگاه قرار گرفته و در واکنش به اظهارات متهم گفت: آقای عبدالکریم اقرار کرده در قرارداد مشارکت در ساخت‌وساز املاک واقع در کوچه اوستا با آقای رشیدی، سهم وی ۴۵ درصد و سهم آقای رشیدی ۵۵ درصد بوده است. علت ۵ درصد افزایش به لحاظ قراردادن امتیاز به آقای احسان نسب، بابت الحاق املاک مزبور به بافت شهرداری بوده است.قاضی از متهم پرسید این اقرار را قبول دارید که متهم پاسخ منفی داد.در پایان این جلسه رسیدگی، قاضی بابایی جلسه بعدی دادگاه را سه‌شنبه ۵ بهمن سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.
 
رسیدگی به پرونده ۶۰ نفر از زندانیان اردبیل  در کمیسیون عفو و بخشودگی
رییس‎کل دادگستری استان اردبیل گفت: در راستای عمل به سیاست‌های کلان قوه‌قضاییه در خصوص کاهش جمعیت کیفری، پرونده‌های بیش از ۶۰ نفر از مددجویان رسیدگی و دستورات لازم از جمله اعطای مرخصی پایان محکومیت، آزادی مشروط و...، صادر شده است.در راستای عمل به سیاست‌های کلان قوه‌قضاییه در خصوص کاهش جمعیت کیفری و حبس‎زدایی، جلسه کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری استان اردبیل با حضور رییس کل دادگستری و دادستان مرکز این استان و مدیران و مسئولان اداره‎کل زندان‌های استان اردبیل برگزار شد.حجت‎الاسلام حسین کثیرلو، رییس‎کل دادگستری استان اردبیل در حاشیه بازدید از بندها‌ی مختلف زندان مرکزی این استان، ضمن دیدار رودررو با مددجویان و استماع مسایل و مشکلات آنان گفت: در طول یک هفته و در جلسات کمیسیون عفو و بخشودگی، به پرونده‌های بیش از ۶۰ نفر از مددجویان رسیدگی شده و دستورات لازم از جمله اعطای مرخصی پایان محکومیت، آزادی مشروط و...، صادر شده است.وی همچنین به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز بزرگداشت مقام مادر و زن، از بند نسوان زندان مرکزی اردییل بازدید کرد.

رسیدگی به درخواست ۱۳۵ مددجوی زن زندان کرمان
همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، رییس‎کل دادگستری استان کرمان با حضور در زندان مرکزی این استان، به درخواست‌های ۱۳۵ مددجوی زن رسیدگی کرد.یدالله موحد همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، با حضور در زندان مرکزی کرمان به درخواست‌های ۱۳۵ مددجوی زن زندان مرکزی کرمان رسیدگی کرد و تخفیفات قانونی برای آزادی و کمک به آنها اعمال شد. وی در جریان این نشست گفت: همزمان با روز زن، دیدار با محکومان زن زندان کرمان اجرایی شد تا زمینه آزادی تعدادی از آنها و نیز ارائه تخفیف مجازات به افراد واجد شرایط ایجاد شود.رییس‎کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: در این نشست، درخواست‌های مددجویان مطرح شد و مورد رسیدگی قرار‌گرفت.وی خطاب به خیران اظهار کرد: تعدادی از بانوان به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های مالی خود وارد زندان شده‎اند و با توجه به اینکه فرزندان آنها بدون سرپرست هستند و در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارند، جلب کمک خیران برای آزادی این افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قطعا اجر والایی خواهد داشت.
 
بازدید رییس‎‏کل دادگستری کرمانشاه از واحد‌های تولیدی
رییس‎‏کل دادگستری استان کرمانشاه از واحدهای تولیدی مختلف این استان از جمله شرکت دانش‎بافت البرز، بزرگترین فراوری‎کننده ایمپلنت‎های آلوگرافت در ایران بازدید کرد.پرویز توسلی‌زاده به همراه عبدالرضا مصری، نایب‎رییس مجلس شورای اسلامی در قالب هیاتی از واحدهای تولیدی مختلف استان کرمانشاه از جمله شرکت دانش‌‎بافت البرز، بزرگترین فراوری‎کننده ایمپلنت‎های آلوگرافت در ایران بازدید و مشکلات آنان را بررسی کردند.وی در حاشیه این بازدیدها، با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های مدون قوه‎قضاییه، بررسی مسایل و مشکلات کارآفرینان و تولیدکنندگان و کمک به رفع مشکلات آنهاست، گفت: عمل به شعار سال یعنی حمایت از تولید، پشتیبانی‎ها و مانع‎زدایی‎ها میسر نمی‌شود، مگر اینکه از کارآفرینان، تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مشروع حمایت شود و برای رفع مشکلات آنها اقدام صورت گیرد. به همین منظور دستگاه قضایی وظیفه خود می‌داند به رفع مشکلات قضایی آنها کمک کند.وی ادامه داد: باید هر مسئولی دغدغه حمایت از سرمایه‎گذاری، اشتغال و تولید داشته باشد؛ چرا که اکنون بزرگترین مشکل خانواده‌ها، معیشت و اشتغال است و رفع این مشکل جز با چرخیدن چرخ‌های تولید در استان و رونق گرفتن اقتصاد تولیدی میسر نیست.رییس‎‏کل دادگستری استان کرمانشاه با تأکید بر حمایت دادگستری از تولیدکنندگان و کارآفرینان خاطرنشان کرد: به قضات تاکید کرده‌ایم که در صدور آرای قضایی خود به‎گونه‌ای عمل کنند که هیچ واحد تولیدی متوقف نشود. چرا که در شرایط کنونی یکی از نیاز‌های اساسی کشور، توجه به بخش تولید و سرمایه‎گذاری است و همان‎گونه که ریاست قوه‎قضاییه تأکید داشته‏اند، نباید به بهانه بدهکاری، هیچ واحد تولیدی تعطیل شود.

تخریب 22 بنای غیرمجاز در زمین‎های کشاورزی نوچمن گرگان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: 22 بنای غیرمجاز در زمین‎های کشاورزی روستای نوچمن شهرستان گرگان تخریب شد. محمود اسپانلو از تخریب 22 بنای غیرمجاز در زمین‎های کشاورزی روستای نوچمن گرگان خبر داد و اظهار کرد: 14 مورد از این بناها، به طور غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی ساخته شده بود که روز گذشته در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری زمین‎های کشاورزی و باغی، تخریب شد. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان گلستان، وی افزود: با تخریب این بناها هفت هزار و 255 متر زمین کشاورزی آزادسازی شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان بیان کرد: 8 بنای غیرمجاز هم جمعا به مساحت بیش از یک‏هزار مترمربع با رای دادگاه در روستای نوچمن و جاده قدیم گرگان به کردکوی تخریب شد. وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 80 مورد ساخت و سازغیرمجاز در زمین‎های کشاورزی و باغی شهرستان گرگان تخریب شده است. پیش‎تر رییس‎کل دادگستری استان گلستان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‎المال این استان، بر برخورد قاطعانه با تغییر کاربری اراضی و دست‎اندازی به عرصه‎های ملی و منابع طبیعی تاکید کرده بود.
 
عوامل ثبات نرخ ارز چیست؟
سد محکم مقابل دلالان ارزی
سیگنال‌های مثبت در بازار ارز، سد محکمی برای فعالیت دلالان ارزی شده است. شنیده‌ها از بازار ارز تهران نیز همچنان خبر از کاهش چشمگیر حجم معاملات می‌دهد. قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات روز گذشته به 27 هزار و 950 تومان رسید.
بانک مرکزی اخیرا در گزارش تحولات اقتصاد کلان آذر ماه سال جاری عنوان کرده است که تحولات بازار رسمی ارز در ماه یاد شده حاکی از آن است که در این ماه متوسط نرخ دلار حواله‌ای و اسکناس در سامانه سنا به ترتیب معادل ۲۳ هزار و ۸۹۰ تومان و ۲۷ هزار و ۱۴۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب معادل ۲.۲ و ۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.همچنین علی‌رغم افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی طی نیمه نخست آذر ماه، این مؤلفه از اواسط ماه مورد گزارش روند نزولی را تجربه کرد. اما چگونگی تحقق این مهم و بازگشت بازار ارز به مدار ثبات را ناشی از برخی عوامل دانست.

   وضعیت مناسب منابع ارزی
روابط عممومی بانک مرکزی چندی پیش اشاره کرد که در هفته‌های گذشته، فروش نفت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و با توجه به بازگشت ارز حاصل از صادرات، وضعیت ذخایر ارزی کشور را قابل قبول ارزیابی کرده بود. بر اساس اعلام این بانک در روزهای اخیر هم، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر از تقاضا بوده و آرامش و ثبات خوبی در این زمینه داریم. ‌همچنین  عرضه ارز در سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسیده؛ یعنی ۶۷ درصد بیشتر از کل سال گذشته.علاوه بر آن رییس‌کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که حتی با فرض تداوم تحریم‌ها و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، باز هم وضعیت اقتصادی سال آینده بهتر خواهد بود.همچنین در گزارش تحولات اقتصاد کلان بانک مرکزی نیز اینگونه عنوان شده است که در حوزه تجارت خارجی با استناد به گزارش انتشار یافته از سوی گمرک ایران، طی ۹ ماهه سال جاری ارزش صادرات گمرکی ۳۵.۱ میلیارد دلار بوده که نشانگر افزایش حدود ۳۹.۸ درصدی آن در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۹ است.
بر این اساس ارزش صادرات گمرکی در نه‌ماهه سال جاری فراتر از ارزش صادرات در کل سال ۱۳۹۹ بوده است. همچنین ارزش واردات گمرکی در دوره مزبور در حدود ۳۶.۹ میلیارد دلار گزارش شده است که حاکی از افزایش حدوداً ۳۷ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

  اصلاح قوانین و خروج سفته بازان از بازار
طی ماه‌های اخیر اصلاحاتی در حوزه ارزی و به طور ویژه سرفصل‌های مرتبط با ارز خدماتی در بانک مرکزی رخ داده است.بر این اساس بانک مرکزی تلاش کرده است طی مدت یاد شده ضمن اصلاح سرفصل‌های پرداخت ارز، به تأمین نیازهای اساسی و حقیقی در بازار ارز پاسخ داده شود و تقاضاهای سفته بازانه از مسیر خارج شود.همچنین از دیگر اقدامات بانک سیاست‌گذاری می‌توان به تشکیل کارگروه مشترک و عملیاتی وزارت صمت و بانک مرکزی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور و هدایت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاری و تولیدی کشور اشاره کرد.
همچنین هفته گذشته کمیته ماده ۲ تمهیداتی را در حمایت از صادرکنندگان و در راستای همراهی و مساعدت با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی به منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ کرد. این موارد می‌تواند شاهدی بر عزم دولت و دستگاه‌های ذی ربط در بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باشد.

   برخورد‌ دلار به هسته سخت
در کنار موارد فوق الذکر، همچنین در خبرها آمده بود که روز شنبه شبکه ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی درباره روند مذاکرات ایران و ١+٤ در وین به نقل از دو منبع آگاه مدعی شد که تیم مذاکره‌کننده آمریکا اخیرا تغییر کرده است. بنا بر ادعای ان‌بی‌سی نیوز، ریچارد نفیو یکی از اعضای کلیدی تیم آمریکایی در وین، در حال ترک هیأت مذاکره‌کننده است تا نقش متفاوتی را در وزارت امورخارجه آمریکا بر عهده بگیرد.تحلیگران، کنار گذاشتن ریچارد نفیو ملقب به معمار تحریم‌ها را سیگنال مثبتی در نظر گرفتند. در واقع آنها چنین تفسیری را مطرح می‌کردند که تغییر ریچارد نفیو می‌تواند پالس مثبتی تلقی شود.تحلیلگران بازار ارز تهران نیز که از روز‌های آغازین هفته گذشته و با اولین برخورد‌های دلار به هسته سخت خود کلید عبور نرخ شاخص بازار ارز از کانال ۲۷‌هزار تومانی را پمپاژ اخبار مثبت سیاسی و ارزی می‌دانستند، معتقدند این سیگنال‌های مثبت با افزایش انتظارات کاهشی معامله‌گران از بازار توانسته به میزان قابل‌توجهی از حجم معاملات ارزی تهران بکاهد و نرخ اسکناس آمریکایی را مجددا در کانال ۲۷‌هزار تومانی نگاه دارد.همزمان با ثبات نرخ دلار، قیمت سکه و طلا نیز تقریبا ثابت ماند. نادر بذرافشان، دبیر هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا و اعمال این مالیات بر سود و اجرت طلا از ۱۳ دی ماه سال جاری، انتظار داریم که طی هفته‌های پیش رو هم قیمت طلا ثبات پیدا کند و هم صنعت طلا و جواهر که سال‌ها دچار آسیب شده بود، رونق بگیرد.وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار طلا و جواهر و سکه به ثبات رسیده است و در صورتی که خبر خاص در فضای بین المللی و اقتصادی منتشر نشود و بازار ارز هم کنترل شود، قیمت طلا تنها بین ۲ تا ۵ درصد نوسان خواهد داشت.
 
خروج 6 هزار میلیارد تومان از بورس در یک ماه اخیر
طبق گزارش ها در یک ماه گذشته 6 هزار میلیارد تومان از بورس خارج شده است.  شاخص کل بورس دیروز نیز با افت همراه بود و  با ۲۵ هزار و ۲۵۴ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۹۴۴ واحد نزول کرد و به رقم ۳۲۸ هزار و ۲۴۴ واحد رسید. در این بازار ۳۱۲ هزار معامله به ارزش ۳۲ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال انجام شد.
فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پردیس و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۲۰۱ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد ایستاد.در این بازار ۱۵۸ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار و ۳۲ میلیارد ریال انجام شد. پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان، شرکت آهن و فولاد ارفع، پالایش نفت لاوان، سنگ آهن گوهرزمین و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.در بازار دیروز ۲۸ نماد به ارزش ۱۱۲۲ میلیارد ریال صف خرید و ۲۶۹ نماد به ارزش ۵۹۳۱ میلیارد ریال صف فروش بودند. کارشناسان مهمترین دلیل این مساله را نگرانی از تصمیمات در بودجه عنوان می کنند. در این شرایط سازمان برنامه و بودجه روز گذشته اعلام کرد  مصوبات ستاد اقتصادی دولت در مورد بورس اجرا می‌شود. براساس اعلام این سازمان، ستاد اقتصادی دولت در جلسه ۲۸ آذر ماه مصوبه ای ۱۰ بندی برای حمایت از بازار سرمایه داشت.از این مصوبه ۱۰ بندی فقط یک بند که در خصوص سوخت گاز و خوراک صنایع بود، نیاز به تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است. 
بر اساس این مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال آینده با فرمول سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و نرخ سوخت گاز صنایع هم ۴۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها خواهد بود.بند دیگر مصوبه ستاد اقتصادی دولت از جمله موارد مرتبط با تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، بحث نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری یا اوراق مشارکت از طریق تصویب آیین‌نامه در درون دولت اجرا می‌شود و نیاز به تغییر بودجه و مصوبه مجلس ندارد.از نظر دولت بهبود شرایط بازار سرمایه با تغییر وضع متغییرهای کلان اقتصادی رقم خواهد خورد، اما دولت بدون دخالت مستقیم از اجرای مصوباتی که به شرایط بازار کمک کند حمایت خواهد کرد.
پیش از این وزیر اقتصاد جزئیات مصوبات اقتصادی دولت برای حمایت از بورس را تشریح کرد. این بندها شامل مواردزیر است: ۱) سال‌ آینده سقف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها پنج‌هزار تومان برای هر متر مکعب یعنی به نرخ صادراتی خواهد بود. همچنین سوخت گاز کارخانه‌های فولادی ۴۰ درصد قیمت خوراک پتروشیمی خواهد بود، قبلاً این مرجع ۱۰۰درصد بود که اکنون به ۴۰ درصد رسیده، یعنی هر مترمکعب حداکثر ۲ هزار تومان خواهد بود. نرخ خوراک صنایع سیمانی معادل ۱۰ درصد قیمت نرخ خوراک پتروشیمی است، البته همه اینها مستلزم تصویب در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.
۲) مالیات شرکت‌های تولیدی در سال آینده پنج واحد درصد کاهش می‌یابد.
۳) سال آینده فرمول حقوق دولتی معادن تغییر نمی‌کند.
۴) معادل مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه برای تقویت صندوق توسعه و تثبیت بازار اختصاص می‌یابد.
۵) علاوه بر اوراق قبلی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار اختصاص می‌یابد، به شرط اینکه اوضاع بازار مناسب باشد.
۶) ۱۰ درصد وجوه سهام دولتی که در بازار عرضه اولیه می‌شود برای بازارگردانی همان سهام اختصاص می‌یابد.
۷) انتشار اوراق دولتی در بازار با رعایت ۵۰ درصد جریان ورودی منابع به بازار سرمایه انجام می‌شود. یعنی در ماه‌هایی که جریان ورودی نقدینگی بیشتر است، اوراق دولتی منتشر می‌شود.
۸) بانک مرکزی موظف شد نرخ تسعیر دارایی‌های دولتی را معادل ۹۰ درصد نرخ سامانه نیما در ۶ ماه گذشته اعلام کند که این مسئله مورد تقاضای فعالان بانکی و بورسی بوده است.
۹) رییس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و کمیته «و» بند ۵ دعوت می‌شود.
۱۰)  بانک مرکزی برای مداخله در بازار ثانویه اوراق نرخ سود بین بانکی را در سقف ۲۰ درصد در نظر می‌گیرد.
در صورتی که بازار سرمایه نتواند برای سرمایه‌گذاری جذابیت لازم را ایجاد کند، پول وارد بازارهای موازی شده و باید منتظر حرکت نقدینگی به این بازارها بود، این مساله می‌تواند اقتصاد کشور را نیز چالش مواجه کند، ارزش معاملات هم همچنان حاکی از روند رکودی بازار دارد و همین امر موجب کاهش نسبت‌‌های P/E و P/S  گذشته نگر بازار به محدوده ۷.۹ و ۲.۷ شده است.در صورتی که این پول از بازار سرمایه خارج نشود می‌توان امیدوار بود، هم مشکل نقدینگی در بازار سرمایه حل شود و هم ارزش کل معاملات و معاملات خُرد افزایش یافته و یک تغییر روند در بورس ایجاد شود؛ به عبارت دیگر، خارج نشدن پول از بورس و افزایش تقاضا برای خرید سهام و در نتیجه آن افزایش ارزش بازاری سهام و در نهایت افزایش شاخص کل بازار سرمایه شود.بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر و با کاهش معاملات در بورس، تمایل سهامداران به خرید سهم‌های تدافعی و صندوق ‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده و با توجه به روند نزولی بازار، سرمایه‌گذاران ریسک خود را به شدت کاهش داده و صندوق‌ها با درآمد ثابت و بانک‌ها مقصد پول سهامداران خواهد شد.
خودرو در بازار کمی ارزان شد
بررسی بازار روز یکشنبه و مقایسه آن با قیمت‌ها در ابتدای هفته گذشته، نشان می‌دهد که دلالان (دارندگان خودرو) که تعیین‌کننده اصلی قیمت خودروها در بازار آزاد هستند، کمی عقب‌نشینی کرده و قیمت محصولات را نسبت به هفته گذشته هر چند محدود کاهش داده‌اند.البته قیمت برخی محصولات تغییری نداشته و تعداد محدودی هم گران‌تر شدند؛ در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، سمند LX از ثبات قیمت برخوردار است اما پژو ۲۰۷ دنده‌ای و هایما نسبت به هفته گذشته، گران‌تر قیمت‌گذاری شدند.در حالیکه اکثریت محصولات ایران‌خودرو حدود دو میلیون کاهش قیمت داشته‌اند اما پژو پارس هشت میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک شش میلیون و راناپلاس پنج میلیون تومان ارزان شده‌اند. بیشترین کاهش قیمت را دناپلاس دنده‌ای توربو داشته معادل ۱۵ میلیون تومان داشته است.در محصولات گروه سایپا نیز بالاخره پرایدهای متوقف تولید دست از صعود برداشته و دو میلیون تومانی ارزان‌تر شدند. در سایر محصولات سایپا، ساینا تغییر قیمت نداشته است و الباقی یک تا دو میلیون تومان کمتر قیمت‌گذاری شده‌اند.

فراهم شدن امکان ویرایش اطلاعات در سامانه املاک 
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات سکونتی کسانی که برای آنها پیامک خانه خالی ارسال شده فراهم است.اواخر بهمن‌ماه امسال پیامک‌هایی با سرشماره V.MASKAN با این مضمون که خانه شما خالی تلقی شده است از سوی وزارت راه و شهرسازی برای برخی افراد ارسال شد.محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی  در این خصوص اعلام کرد که به دلیل ثبت نشدن اطلاعات سکونتی برخی خانوارها در سامانه املاک و اسکان، خانه های آن ها به عنوان خانه خالی تلقی شده و خانوارها باید نسبت تعیین وضعیت واحد خود در سامانه اقدام کنند.دیروز هم محمودزاده ضمن اعلام این موضوع که ثبت نام در سامانه املاک و اسکان به نشانی Amlak.mrud.ir ادامه دارد، خبر داده که امکان ویرایش اطلاعات آن دسته از افرادی که پیامک خانه خالی دریافت کرده‌اند وجود دارد.روز ۲۸ دیماه ۱۴۰۰ و پس از حدود ۹ ماه کشمکش بر سر نحوه معرفی خانه های خالی، به فاصله دو روز مانده به پایان مهلت قانونی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر معرفی فهرست اولیه واحدهای خالی از سکنه، این وزارتخانه اعلام کرد که اطلاعات یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.
همزمان،  سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد  «بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی (سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های  مستقیم) نسبت به محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.۴.۳۱ اقدام نموده و نتایج حاصل از آن در درگاه الکترونیکی سازمان منتشر کرده است».
بر اساس این اطلاعیه که در بخش درگاه ملی مالیات سازمان امور مالیاتی منتشر شد «کلیه مالکان واحدهای مسکونی می­‌توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR  مراجعه نمایند. حسب مقررات جزء ۲ بند ط تبصره ۶  ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال جاری (۳۰/۱۱/ ۱۴۰۰) تعیین شده است. در صورت عدم پرداخت مالیات تعیین شده در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ مطالبه اقدام خواهد شد. ابلاغ اوراق مطالبه مالیات، اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی تابع مقررات قانون مالیات­های مستقیم است». بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

افزایش عرضه گوشت قرمز
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی به سه دلیلی که باعث افزایش قیمت گوشت در روزهای اخیر شد اشاره کرد و گفت: از روز یکشنبه با عرضه بیشتر گوشت با بازار، روند کاهشی قیمت آغاز شده و
 5 هزار تومان در هر کیلو از قیمت افزایش یافته قبل، عقب نشینی کرد. علی اصغر ملکی گفت: لاشه گوسفند را به قیمت کیلویی 140 تا 145 هزار تومان به مغازه داران می دهند و آنها هم 10 تا 12 درصد روی این قیمت می کشند. با این حساب قیمت هر کیلو گوشت شقه گوسفندی 154 تا 168 هزار تومان می شود.

موبایل چقدر گران شد؟
عضو انجمن موبایل از افزایش هفت درصدی نرخ ارز نیما و متناسب با آن قیمت انواع موبایل از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا در پایان سال احتمالاً تا پایان سال به چهار تا پنج میلیون موبایل دیگر در کشور نیاز است.حبیب الله اسدی اظهار کرد: روند تامین ارز هم در سال جاری با ثبات بوده که به ثبات بازار هم کمک کرده است. در اصل علت تغییرات قیمت در بازار خرده‌فروشی، وضعیت تقاضاست و نرخ ارز آزاد ملاک محاسبه نیست.وی با اشاره به افزایش تقاضا در پایان سال و احتمال افزایش قیمت در ماه بهمن و اسفندماه تصریح کرد: علاوه بر این اعمال قرنطینه و تعطیلی در برخی کشورها در پی شیوع گونه امیکرون هم ممکن است در ماه‌های پیش رو باعث مشکلاتی در تامین کالا شود و روی قیمت تاثیر بگذارد. بنابراین به نظر می‌رسد این روزها بهترین زمان برای خرید تلفن همراه است. این در حالی است که مردم به دلیل شرایط سیاسی برای خرید دست نگه داشته‌اند.عضو انجمن موبایل در ادامه با بیان این که در ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد و ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار دستگاه مصرف شده، اظهار کرد: احتمالا بخشی از مصرف مربوط به واردات سال گذشته بوده است. طی ماه گذشته نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل به کشور وارد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه فعال شده است. اسدی با بیان اینکه از آذرماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال ۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار دستگاه موبایل  وارد کشور شده تاکید کرد: از این تعداد ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه فعال شده است البته سال گذشته و امسال به دلیل کار و آموزش مجازی مصرف کشور افزایش پیدا کرده است. علاوه بر موارد یاد شده، به گفته این عضو انجمن موبایل با توجه به افزایش تقاضا در پایان سال احتمالاً تا پایان سال به چهار تا پنج میلیون موبایل دیگر در کشور نیاز است. وی افزود: به طور کلی در سال‌های اخیر به جز در مقاطعی خاص کمبودی در بازار موبایل وجود نداشته و در حال حاضر نیز شاهد کمبود نیستیم.
 
ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و ۵G
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه برنامه اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در توافق ایران و چین همکاری‌هایی در حوزه فناوری ارتباطات مثل ۵G پیش بینی شده است، گفت: بله، ما در همکاری هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.وی افزود: همچنین توسعه حضور پلتفرم‌های ایرانی در کشورهای همسایه را مد نظر داریم. ظرفیت‌های خوبی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما می‌توانیم استفاده کنیم و همکاری‌های متقابل می‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت ICT در کشور شود.وزیر ارتباطات با اشاره به اتصال هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات گفت: مشاهده کردید که با یکی از دورافتاده‌ترین روستاها در اردیبل به شکل تصویری با کیفیت بسیار خوب ارتباط برقرار کردیم این نشان می‌دهد که سرعت شبکه در آن نقطه مناسب است.وی افزود: امیدوارم که ۳ هزار و ۶۰۰ روستا که فاقد هرگونه ارتباط دیتا هستند و ۳ هزار و ۵۰۰ روستای دیگر که ارتباطشان ناپایدار است در ۴ فاز تا پایان ۱۴۰۱ در صورت تأمین اعتبار به سرعت ارتباطاتشان برقرار شود.وزبر ارتباطات ادامه داد: به دنبال این هستیم که فیبر نوری را هم توسعه دهیم و روستاهایی که در مسیر قرار می‌گیرند و متقاضی هستند را متصل کنیم.عیسی پور ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این است که ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور راه اندازی کنیم که کار بسیار بزرگی و نیازمند عزم ملی است.وی بیان کرد: شبکه زیر ساخت کشور ظرفیت خوبی دارد و حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم؛ کل ترافیک ما ۱۰ ترابیت بر ثانیه است اما در حال تقویت آن هستیم. برنامه داریم که تا پایان دولت سیزدهم این را به ۱۰۰ ترابیت بر ثانیه برسانیم و همین الان قرارداد ۲۰ ترابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات بومی بسته شده و در دهه فجر عملیات آن آغاز می‌شود.وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقدند ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری نشدنی است و با توجه به اینکه در دولت‌های گذشته وعده‌هایی داده شد و عمل نشد، آیا برنامه زمان بندی دارید و چقدر با سازمان‌های دیگر مثل شهرداری تعامل کردید که این کار بزرگ انجام شود، گفت: این یک کار ملی است و همه باید پای کار بیایند آنچه باعث شده با قاطعیت اعلام کنیم که این اتفاق خواهد افتاد، همین همگرایی در دولت سیزدهم است. همین دیروز در خدمت وزیر نیرو بودیم و توافقات خوبی صورت گرفت تا از شبکه توزیع برق در سراسر کشور استفاده کنیم که این پروژه با سرعت بیشتری جلو برود. سازمان همیاری‌های شهرداری سراسر کشور نیز باید پای کار بیایند.وی یادآور شد: زمانی که گازکشی در کشور اتفاق می‌افتاد، همه همکاری می‌کردند، باید یک چنین نهضتی اتفاق بیفتد که من عزم و اراده آن را در دولت سیزدهم می‌بینم. در دهه فجر شاهد برنامه کلان و زمان بندی خواهیم بود و تعداد زیادی هم پورت آماده واگذاری داریم.
زارع پور همچنین درباره سرعت پایین اینترنت در تهران و اختلالات تلفن همراه و علت آن گفت: یک کار اساسی و اصولی که باید انجام شود، توسعه ارتباطات ثابت است باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کار هدایت کنیم. معنی ندارد که در منزل هستید، از گوشی تلفن همراه برای ارتباط استفاده کنید.وی با بیان اینکه ارتباطات سیار محدودیت دارد گفت: ما توسعه ارتباطات ثابت به عنوان یک راهکار بلندمدت را در دستور کار داریم که البته در کوتاه مدت کار را شروع کرده‌ایم و همین امسال قریب به نیم میلیون پورت فیبر نوری را راه اندازی می‌کنیم.

مشترکان پرمصرف برق باید  اضافه پرداخت داشته باشند
مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: سقف الگوی مصرف باید به گونه‌ای تعیین شود که برای یک زندگی معمولی و مصرف عادی پاسخگو باشد و مشترکان پرمصرف برق باید پول مصرف مازاد خود را بپردازند.وی با اشاره به مصوبه هیات دولت درخصوص افزایش پلکانی تعرفه مصرف مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف برق، گفت: عدالت بر این حکم می‌کند تا هر فرد به هر میزانی -که بیشتر از سقف الگوی مصرف از برق، آب و گاز استفاده می‌کند-، بهای واقعی آن را بپردازد.نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین این موضوع نباید صرفا مختص مشترکان خانگی باشد چراکه صنایع کشور نظیر فولاد یا سیمان و حتی خودروسازان که نرخ محصولات تولیدی خود را با نرخ دلار با مردم حساب می‌کنند نباید انرژی را رایگان دریافت کنند.یوسفی با بیان اینکه صنایعی نظیر پتروشیمی ‌و فولادها که سودهایی چند ده هزار میلیارد تومانی دارند باید پول انرژی خود را بپردازند، اضافه کرد: به یقین در حوزه مصارف خانگی نیز اقشاری که در شمال تهران و در مناطق خوش آب و هوا ویلا و استخر دارند باید پول مصرف مازاد خود را بپردازند، در حوزه گاز نیز همین طور است. چراکه اکنون ثروتمندان بیشتر از یارانه استفاده می کند. وی بیان کرد: ما از مصوبه هیات دولت در این حوزه حمایت کرده چراکه منابع انرژی برای کشور ارزشمند بوده و برای ضابطه‌مند کردن مصرف چه در حوزه خانگی و چه در حوزه صنعتی باید گام برداشته شود اما ازسوی دیگر انتظار می‌رود سقف مصرف الگو واقعی در نظر گرفته شود نه اینکه فردی که در خانه خود نیز مصرف متوسطی دارد مشمول این مصوبه شود یا اینکه برق کوره‌های آجرپزی یا کارگاه‌های کوچک که 10 درصد پتروشیمی‌ها مصرف دارند نیز با نرخ بالا محاسبه شود و توان اندک این بخش گرفته شود.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: از نظر ما مصوبه هیات دولت برای افزایش پلکانی تعرفه برق مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند به عدالت نزدیک‌تر است اما این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که سقف الگوی مصرف باید برای یک زندگی معمولی و مصرف عادی دربرگیرنده باشد.
 
تحرکات نسبی بازار مسکن
با وجود ثبات نسبی بازارهای رقیب مسکن، به دلیل قرار گرفتن در ماههای پایانی سال، تحرک بازار مسکن افزایش یافته است؛ به طوری که بررسی‌های غیررسمی از افزایش ۳۵ درصدی تمایل برای خرید و رشد ۲.۵ درصدی قیمت طی یک ماه گذشته حکایت دارد.آمار غیررسمی، رشد ۳۵ درصدی معاملات و افزایش ۲.۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در دی ماه نسبت به آذرماه را نشان می‌دهد. مطابق بررسی‌های خام که از آگهی‌های ملکی شهر تهران با وزن‌دهی به مناطق بر اساس معاملات قطعی به دست آمده، متوسط قیمت مسکن از متری ۳۲.۹ میلیون تومان در آذرماه ۱۴۰۰ به ۳۳.۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده که از افزایش ۲.۵ درصدی حکایت دارد.
در ماه گذشته تمایل برای خرید مسکن در پایتخت نیز افزایش یافته است. تغییرات میزان بازدید آگهی‌های دی ماه در مقایسه با آذرماه از افزایش ۳۵ درصدی حکایت دارد. تعداد آگهی‌ها نیز که به عنوان شاخصی برای میزان عرضه و تمایل برای فروش مسکن تلقی می‌شود ۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد که نسبت به افزایش تقاضا بسیار کمتر بوده است.بر اساس این آمار که از سامانه کلید به دست آمده، تقاضا برای رهن و اجاره در تهران نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته، اما نرخ اجاره مسکن در آگهی‌ها ۴.۲ درصد در مقایسه با ماه گذشته افزایش دارد. این برآورد با آمار مرکز آمار ایران که رشد ۴.۶ درصدی ماهیانه قیمت اجاره در کل کشور را نشان می‌دهد تطبیق دارد.رشد نسبی قیمت مسکن در ماههای پایانی سال، مساله‌ای دور از انتظار نیست و معمولا در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده است. با پیش‌فرض مطابقت این آمارهای غیررسمی با گزارش بانک مرکزی که طی روزهای آینده ارایه می‌شود در سه ماه گذشته تورم ماهیانه مسکن در تهران به ترتیب ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۲.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها بازار با نزدیک شدن به شب عید مقداری رونق گرفته است.
 
لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط وام‌
مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دنبال تدابیری برای اجرای کامل ابلاغیه ممنوعیت قطعی اخذ سود از جرائم دیرکرد تسهیلات است.مصطفی قمری وفا اعلام کرد: پیرو سوالات مختلف و با عنایت به ممنوعیت قطعی اخذ سود از جرائم دیرکرد تسهیلات و ابلاغ رسمی این موضوع به شبکه بانکی، بانک مرکزی بدنبال تدابیری است که از اجرای کامل این ابلاغیه در شبکه بانکی اطمینان حاصل کند.
در سال‌های اخیر مراجع عظام تقلید همواره در دیدارها با مسئولان نظام بانکی دولت قبل خواستار لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط وام‌ها می‌شدند و آن را جایز نمی‌دانستند. اکنون در دولت سیزدهم با توجه ویژه بانک مرکزی به حفظ احکام شرعی در مسائل نظام بانکی، قرار است این خواسته دیرینه مراجع عظام اجرایی شود.خبر دیگر در حوزه بانکی اینکه  براساس اعلام وزیر اقتصاد پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های دولتی آغاز شده است و صحبت‌های معاون وزیر اقتصاد حاکی از آن است که شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی و ... می‌توانند از شعبات بانکی که حقوق دریافت می‌کنند، تنها با یک نامه کسر از حقوق ۵۰ میلیون تومان بدون ضامن وام بگیرند.توضیحات تکمیلی معاون امور بانکی وزیر اقتصاد حاکی از آن است که شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و ... می‌توانند از شعبات بانکی که حقوق دریافت می‌کنند، تنها با یک نامه کسر از حقوق ۵۰ میلیون تومان بدون ضامن وام بگیرند.همچنین، طبق اعلام عباس حسینی، متقاضیان دریافت وامی بالای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باید علاوه بر ارائه گواهی کسر از حقوق، یک سفته یا چک نیز تحویل دهند. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال