امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
توزیع برنج و سیب زمینی تنظیم بازاری تا شب عید
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی و توزیع ۲۰۰هزار تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی تا شب عید در بازار خبر داد.علیرضا رضازاده در خصوص مصوبات قرارگاه امنیت غذایی گفت: در این نشست مقرر شد ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع گواهی شده خارج از کشور با رعایت پروتکل‌های قرنطینه‌ای و تحت نظارت سازمان حفظ نباتات برای مصارف صنعتی، خوراکی و بذری وارد کشور شود.وی افزود: همچنین تعیین عوارض صادراتی برای صادرات سیب‌زمینی در دستور کار کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی قرار گرفت.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که از شنبه سیب‌زمینی با قیمت ۱۰ هزار تومان در سطح میادین تره‌بار عرضه می‌شود، تصریح کرد: مقرر شد سامانه بازارگام توزیع هوشمند سیب‌زمینی با قیمت ۹۸۰۰ تومان برای تحویل درب منازل را  آغاز کند.رضازاده در ادامه از توزیع ۲۰۰ هزار تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی تا شب عید در بازار خبر داد.به گفته وی، همچنین مقرر شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ و سازمان میادین تره‌بار تهران، برنج خارجی با نرخ تنظیم بازار به مصرف کنندگان عرضه کنند.وی با اشاره به توزیع هوشمند برنج تایلندی، هندی و پاکستانی به درب منازل، یادآور شد: این برنج‌ها با تخفیف ویژه توزیع می‌شوند.
رضازاده نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر بازار و برخورد جدی با گرانفروشی و احتکار برنج را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.وی گفت: واردات برنج از پاکستان نیز در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.این اقدامات در پی افزایش نامتعارف نرخ سیب زمینی و برنج در بازار صورت می گیرد. بر اساس گزارش ها قیمت سیب‌زمینی به 14 هزار تومان و برنج نیز به 60 تا 90 هزار تومان رسیده است.  یک فعال صنفی درباره دلایل گرانی برنج گفت:  میزان تولید برنج در سالجاری از ارقام اعلام شده بسیار کمتر بوده و آمارهایی که ارائه می شود با اختلاط برنج های پاکستانی محاسبه شده است.سالار ساکت، عضو هیأت ناظر انجمن وارد کنندگان برنج ایران اظهار داشت: یکی از دلایل گرانی این است که برنامه ریزی های انجام شده در ابتدای سال اشتباه بود، وزارت جهاد کشاورزی براساس تَرسالی سال گذشته میزان تولید برنج را بین ۲ میلیون تا ۲.۲ میلیون تن برآورد کرده بود که این میزان تولید تحقق نیافت و کاهش محسوسی را در این زمینه شاهد بودیم.این فعال صنفی به مهر گفت: افزایش قیمت، واردکنندگان را شوکه کرد و آنها نتوانستند در ابتدای فصل اقدام به خرید و واردات برنج کنند.
 
کاهش مجدد قیمت سکه و طلا 
طبق تحلیل نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر علیرغم افزایش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی اما بازارهای داخلی روندی ریزشی به خود دیده است؛ در حقیقت افزایش قیمت اونس جهانی نتوانست مانع از کاهش قیمت‌ سکه و طلا در بازارهای داخلی باشد و بر این اساس سکه و طلا مجدد ارزان شد؛ این در حالیست که طی یک هفته اخیر حباب سکه تغییرات زیادی داشته است.محمد کشتی‌آرای  گفت: تغییرات نرخ ارز به‌ عنوان شاخص عمده قیمت‌گذاری بر روی سکه و طلا در بازارهای داخلی تاثیر بسیاری در قیمت سکه و طلا داشته و سبب شد که افزایش قیمت اونس جهانی نتواند عاملی بر افزایش قیمت سکه و طلای داخلی باشد. در هفته‌ای که گذشت، نشانه‌ها و اخبار مثبت بین المللی و مهمتر از آن، آزادسازی بسیاری از منابع مالی ایران که وارد کشور شد و همچنین مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، باعث شد نرخ ارز در تمام بازارها از جمله بازار متشکل ارزی، سامانه نیما، بازار ارز آزاد و... با کاهش همراه باشد. طی یک هفته اخیر هر دلار آمریکا حدود ۷۰۰ تومان کاهش داشت که رقم قابل توجهی است. وی تاکید کرد: همین کاهش نرخ ارز منجر به تغییرات کاهشی در بازار سکه و طلا داخلی شد و همانطور که اشاره شد، افزایش قیمت اونس جهانی طلا مانع کاهش قیمت سکه و طلا نشد و عامل نرخ ارز تاثیر بیشتری در قیمت سکه و طلا داشت.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، در رابطه با تغییرات قیمت سکه و طلا طی یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌های معاملاتی هفته اظهار کرد: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم روز پنجشنبه ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود که با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی مواجه بود. سکه طرح جدید نیز در آخرین معاملات پنج شنبه ۱۲ میلیون و ۸۵ هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته ۱۶۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت. در پایان هفته نیم سکه نیز 6 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد و بدین ترتیب نسبت به ابتدای هفته بطور متوسط ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد و ربع سکه با افت ۵۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی اما با توجه به تقاضای بازار بر روی این قطعه سکه، در این هفته تغییری نداشت و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.کشتی‌آرای افزود: قیمت هر مثقال طلا آب شده که مبنای معاملات طلا در کشور است، بطور متوسط ۷۶ هزار تومان هر مثقال طلا کاهش داشت و در آخرین معاملات هفته پنج میلیون و ۲۴۶ هزار تومان دادوستد شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بطور متوسط در این هفته ۱۸ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان در آخرین معاملات هفته رسید.نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه حباب سکه در طول هفته‌ای که گذشت، با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و کاهش نرخ ارز در داخل، تغییرات بسیاری را در روزهای مختلف هفته داشته است، گفت: حباب سکه در اواسط هفته به ۸۰ هزار تومان که پایین‌ترین حد آن بود.
 
عبور قیمت نفت از مرز ۹۱ دلار
قیمت نفت روز گذشته از 91 دلار در هر بشکه نیز عبور کرد. به نظر می رسد با توجه به تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و شرق اروپا قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان صعودی باشد.در یک ماه اخیر قیمت نفت ۱۵ درصد افزایش یافت و تنش‌های ژئوپلیتیکی در سرتاسر جهان نیز بالا گرفت، با این حال اعضای اوپک تنها ۱۶ دقیقه زمان لازم داشتند تا تصمیم بگیرند که به افزایش تولید خود طبق برنامه ریزی های قبلی پایبند باشند.ظاهراً در نشست روز چهارشنبه سران اوپک هیچ بحث طولانی در مورد شکست کشورهای عضو گروه تولیدکننده در رسیدن به اهداف خود صورت نگرفت.این در حالی است که این ماه یکی از شلوغ‌ترین ماه‌ها در عرصه ژئوپلیتیک در سال‌های اخیر بوده است. اوپک پلاس که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه است با افزایش اندک تولیدات خود در ماه مارس موافقت کرد و هدف تولید نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال در ۲۸ ژانویه به بالاترین سطح هفت ساله خود یعنی ۹۱.۷۰ دلار در هر بشکه رسید و در حال حاضر حدود ۹۰ دلار معامله می‌شود.
برخی از نمایندگان اوپک پلاس گفتند که آخرین مرحله رشد قیمت نفت ناشی از نگرانی در مورد کاهش عرضه به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی است.یکی از نمایندگان به رویترز گفت: «قیمت‌های نفت نه به دلیل عوامل بنیادی بازار، بلکه به دلیل ژئوپلیتیک بالا است».در ماه جاری علاوه بر بحران بین‌المللی بر سر اوکراین، یمنی‌ها هواپیماهای بدون سرنشین را روانه امارات متحده عربی کردند.استفان برنوک، تحلیلگر بازار نفت در این خصوص گفت: «با ادامه بن‌بست روسیه و اوکراین و تحریک حوثی در یمن، یک امتیاز ژئوپلیتیکی در قیمت‌های نفت ایجاد می‌شود.یکی دیگر از نمایندگان اوپک پلاس در پاسخ به سوالی درباره عامل اصلی افزایش اندک تولید اوپک گفت: «این تصمیم برای همه مناسب است، چه آنهایی که ظرفیت افزایش عرضه خود را دارند و چه آنهایی که این ظرفیت را ندارند».
وی با اشاره به کاهش ظرفیت برخی از اعضا اوپک افزود: با این تصمیم انسجام گروه را حفظ می‌کنیم و بحث‌های چالشی را به بعد واگذار می‌کنیم.داده‌های اوپک پلاس نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ این گروه به طور متوسط بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف تولید خود نفت تولید کرده است، زیرا برخی از تولیدکنندگان - عمدتاً کشورهای آفریقای غربی - با کمبود سرمایه گذاری در این زمینه مواجه بودند.تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان بیشتر از ظرفیت مازاد جهانی نفت در اختیار دارند که از آن جمله می‌توان به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق اشاره کرد.بسیاری از تحلیلگران، از جمله گلدمن ساکس می‌گوید که ظرفیت مازاد بسیار کم می‌تواند قیمت نفت را در اواخر امسال به بالای ۱۰۰ دلار برساند.
تحریم‌های ایالات متحده همچنین میلیون‌ها بشکه تولید نفت در ایران و ونزوئلا را متوقف کرده است.این تصمیم اوپک به گروه زمان بیشتری می‌دهد تا منتظر جهت‌گیری مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب باشد که راه را برای لغو تحریم‌های صادرات نفت از عضو اوپک هموار می‌کند.جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفته است که تهران آماده بازگشت سریع به بازار نفت است و می‌تواند عرضه را به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.در ماه جاری، گمرک چین اولین واردات نفت خام ایران را در یک سال گذشته با وجود تحریم‌های مداوم گزارش داده است و نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن نفتی خود تخلیه کرده است.هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به احتمال زیاد اوپک پلاس را مجبور خواهد کرد که سهمیه‌های تولید خود را مجدداً مورد بازبینی قرار دهد تا مانند سال‌های گذشته فضا برای صادرات بشکه‌های نفت ایران باز شود.

رشد 16 درصدی میانگین ارزش معاملات خرد بورس
بورس در هفته گذشته با یک روند صعودی همراه شد و هر چه به انتهای هفته نزدیک‌تر شد، این حرکت صعودی کندتر و در نهایت در روز پایانی هفته کار بورس با افت به پایان رسید.شاخص‌های عملکردی بازار سهام که در هفته گذشته نشان از افزایش توان در سمت تقاضا داشت و همین مساله باعث رشد بورس در هفته گذشته شد، رویدادهای اثرگذار دیگری مانند مذاکرات برجامی در وین و بررسی لایحه بودجه 1401 و البته دستور رییس جمهور و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، بخش عمده‌ای از این موضوع بود که خریداران وارد معامله شوند.البته بررسی رفتار بازار سرمایه در هفته دوم بهمن ماه، نشان داد که معامله گران در یک الگوی رفتار پلکانی از بورس حمایت کردند و این قدرت پلکانی با رسیدن به آخر هفته کاهش یافت.افزایش معاملات یکی از نشانه‌های همین قدرت در سمت تقاضا بوده که می‌تواند در صورت تداوم به بازار کمک زیادی کند. به عبارت دیگر، در موقعیت کنونی بورس، نشانه‌های مثبتی از سمت تقاضا دیده می‌شود. این نشانه‌ها عبارتند از به بالا رفتن ارزش معاملات و افزایش سهم ارزش معاملات خُرد اشاره کرد که در طول هفته میانگین بالای 4 هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات در روز پایانی هم بالای 8 هزار میلیارد تومان رسید. البته باید ارزش معاملات دوشنبه‌های هر هفته را که با عملیات بازار باز بانک‌ها همراه است، از این روند تفکیک کرد.
در هفته گذشته شاخص کل بورس وارد کانال 1.3 میلیون واحدی شد و توانست با این کانال را در پایان هفته حفظ کند. یکی از نکات مثبت بورس در هفته گذشته افزایش معامله در بخش حقیقی بورس بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد معاملات به بالای 5 هزار میلیارد تومان می‌تواند کمک قابل توجهی به صعودی شدن بورس کند. در هفته دوم بهمن ماه شاخص کل بورس تنها در روز چهارشنبه نزولی بود و کاهش 73 واحدی را تجربه کرد. در روز شنبه رشد بورس 29 هزار و 540 واحد بود. در روز یکشنبه این رشد به 25 هزار و 685 واحد رسید. روز دوشنبه نیز شاخص کل بورس با رشد 9 هزار و 972 واحدی و روز سه شنبه با افزایش 6 هزار و 615 واحدی به جلو حرکت کرد. شاخص کل در نهایت در این هفته با رشد 71 هزار و 739 واحدی توانست به عدد یک میلیون و 301 هزار و 161 واحدی برسد. بازدهی شاخص کل دراین هفته 5.8 درصد بوده و پس از دو ماه در مجموع یک هفته مثبت بوده است.شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل در این هفته، تنها در روز چهارشنبه به میزان 262 واحد کاهش یافت و در باقی روزهای هفته رشد را تجربه کرد. در روز شنبه رشد 6 هزار و 379 واحدی و در روز یک شنبه رشد دو هزار 624 واحدی را به ثبت رساند.روز دوشنبه شاخص کل هموزن بورس افزایش دو هزار و970 واحدی داشت و روز سه شنبه رشد دو هزار 551 واحدی را تجربه کرد. این شاخص در هفته دوم بهمن ماه با رشد 14 هزار و 262 واحدی به عدد 333 هزار و 18 واحدی رسید و نتوانست مقاومت 334 هزار واحدی را بشکند. بازدهی شاخص کل هموزن کمتر از شاخص کل و عدد 4.47 درصد بود.
 
تحقق شبکه ملی اطلاعات در دستور کار
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات گفت: تمام ظرفیت‌های وزارتخانه را برای تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه فضای مجازی کشور در دستور کار قرار دادیم.
وی  با اشاره به اینکه  10 کشور در دنیا توانایی ساخت و پرتاب ماهواره دارند که جمهوری اسلامی ایران یکی از آنهاست، گفت: شورای عالی فضایی، برنامه ریزی کلان سالانه حوزه فضایی را انجام می‌دهد که متأسفانه در 10 سال گذشته تشکیل نشده بود و برای اولین با بعد از 10 سال در دو ماه گذشته این جلسه با حضور رئیس جمهور و همه نقش آفرینان صنعت فضایی کشور تشکیل شد.وی خاطرنشان کرد: دراین جلسه برنامه یکساله صنعت فضایی کشور را تصویب کردیم که یکی از مهمترین آن‌ها تثبیت ارسال ماهواره به لایه لئو از 200 تا 2000 کیلومتر است.زارع پور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که داریم باید به فناوری تثبیت شده برسیم تا هر ماهواره‌ای که ساختیم با ضریب اطمینان بالای 99.9 درصد موفق باشد.
زارع پور گفت: طبق هدف گذاری که برای سال 1401 شد باید ماهواره حداقل 100 کیلوگرمی را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهیم که در نزدیکی هدف هستیم و در آخرین پرتاب تحقیقاتی که انجام شد به فاصله 470 کیلومتری زمین رسیدیم و برای اولین با 3 محموله را با یک پرتاب فرستادیم، اما به سرعت لازم نرسیدیم تنها 8 ثانیه لازم داشت تا به 7600 متر بر ثانیه برسد، ولی به 7500 متر بر ثانیه رسید و مرحله آخر انجام نشد.وی افزود: تلاش‌های شبانه روزی ادامه دارد تا به هدف یکساله برسیم و یکی از برنامه‌ها، طراحی یک منظومه ماهواره‌ای بومی است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تثبیت ارسال ماهواره زودتر انجام شود تا ماهواره‌هایی که در صف پرتاب هستند و تعداد زیادی ماهواره تحقیقاتی پرتاب شوند، گفت: البته در تمام دنیا تثبیت یک ماهواره بر حداقل به 10 تا 12 پرتاب احتیاج دارد تا به نقطه مطلوب برسد.
وی خاطرنشان کرد: پرتابگر اخیر که فرستادیم شش یا هفتمین پرتاب بود که در هر مقطعی موفقیت‌های خوبی داشت و امیدواریم این هدف محقق شود.وزیر ارتباطات تصریح کرد: موضوع بعدی در برنامه یکساله توسعه کاربردهای صنعت فضایی است تا این حوزه اقتدار آفرین را به حوزه کاربردی برای مردم تبدیل کنیم.زارع پور گفت: صنعت فضایی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در جهان است و کشوری که در این حوزه ورود پیدا می‌کند پیشرفت صنعت آن از بقیه کشورها بالاتر است و از طرفی استانداردهای فضایی بسیار سختگیرانه است و اگر محصولی استانداردهای فضایی را داشته باشد یعنی محصول با کیفیتی است.وی تصریح کرد: بنابراین اگر این دو محور را در نظر بگیریم کشوری که ماهواره و پرتاب گر بومی با موفقیت می‌سازد، نشان دهنده پیشرفت صنعت آن است و این مایه افتخار و غرور ملی خواهد بود و البته نتیجه این فناوری‌ها می‌تواند صنایع دیگر از قبیل خودروسازی و لوازم خانگی را هم ارتقا دهد.

پیشرفت 52 درصدی سیستم های آبیاری پس از انقلاب
‌علی‌مراد اکبری، معاون امور خاک وزیر جهاد کشاورزی از42 سال فعالیت پس از انقلاب در حوزه آب و خاک کشور سخن گفت و افزود: نتیجه این اقدامات رشد 5 برابری محصولات کشاورزی و افزایش 52 برابری تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری دردوران پس از انقلاب است.وی درباره وضعیت اجرای پروژه‌های آب و خاک قبل از انقلاب اسلامی گفت:  قبل از انقلاب فقط 48 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به آبیاری بارانی یا نوین مجهز بود به اندازه‌ای کم که نمی‌توانست بهره‌وری مناسبی در بخش آب ایجاد کند. کشور میانگین 230 میلیمتر بارش دارد و جزو کشورهای مناطق خشک و نیمه خشک به حساب می‌آید بنابراین همه تلاش دولت‌ها باید در جهت استفاده بهینه از آب و بالا بردن بهره‌وری آب باشد.
اکبری در ادامه گفت: تولید محصولات کشاورزی آن زمان از 26 میلیون تن فراتر نرفته بود و بخش عمده‌ای از آن به دلیل توسعه نیافتگی روستاها و عدم توجه به بخش کشاورزی و از همه مهم‌تر استفاده نکردن بهینه از ظرفیت‌های آب و خاک کشور بود. در سال 1355 کل گندم که دولت آن زمان از کشاورزان خریداری کرد 550 هزار تن بود و در حقیقت وابسته صرف به واردات بودیم.معاون امور خاک وزیر جهاد کشاورزی در خصوص دستاوردهای بخش کشاورزی در سالهای پس از انقلاب گفت:  پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توصیه‌های رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری برای توجه به بخش کشاورزی و امنیت غذایی،‌ توسعه روستاها و کشاورزی به عنوان محور اصلی قرار گرفت و با علم به اینکه روش‌های نوین آبیاری، بهره‌وری آب و تولید محصولات کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری‌هایی در این بخش انجام شد و اکنون 2.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده است که توانسته 8 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی آب در کشور ایجاد کند که از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.با چنین اقداماتی تولید محصولات کشاورزی کشور به حدود 130 میلیون تن رسیده که تقریبا افزایش پنج برابری نسبت به آن زمان دارد.
وی افزود:  علاوه بر راه‌اندازی سیستم‌های نوین آبیاری، اجرای شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی در مساحت 3.2 میلیون هکتار در پایاب سدهای مخزنی انجام شده که بیش از 1.6 میلیون هکتار آن شبکه‌های فرعی است که باعث دسترسی آسان کشاورزان به آب شده است، قبل از انقلاب کل شبکه‌های فرعی ایجادشده در بخش کشاورزی 141 هزار هکتار بود که اکنون بیش از 10 برابر شده است. همچنین تجهیز و نوسازی مدرن اراضی یکپارچه‌سازی و ایجاد کانال‌های درجه 3 و 4، هندسی‌سازی قبل از انقلاب تنها 12 هزار هکتار بود که الان به یک میلیون و 650 هزار هکتار افزایش یافته است.اکبری  افزود: زهکشی قبل از انقلاب اصلا وجود نداشت و اکنون 500 هزار هکتار از زمین‌های کشور زهکشی شده تا کشاورزان در بستر خاک مناسب و بدون شوری اقدام به کشت کنند. 
 
دستیابی به رکورد فروش در مزایده الکترونیک اموال تملیکی استان هرمزگان
رییس‎کل دادگستری هرمزگان از دستیابی به رکورد فروش یک‏هزار و ۱۷۰ میلیارد ریالی در مزایده الکترونیک اموال تملیکی این استان خبر داد. مجتبی قهرمانی با اشاره به تأکیدات رییس قوه‌‎قضاییه در خصوص لزوم تسریع در تعیین تکلیف اموال موجود در انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، از برگزاری مزایده سراسری اموال تملیکی استان هرمزگان و دستیابی به رکورد فروش یک‎هزار و 170 میلیارد ریالی در جریان برگزاری آن خبر داد و عنوان کرد: این مزایده، طی یک هفته و به‎صورت الکترونیک برگزار و خوشبختانه با استقبال گسترده متقاضیان شرکت در آن مواجه شد.وی ادامه با اشاره به عرضه ۱۶۱ ردیف کالا شامل مواد اولیه تولید، ماشین‎آلات و تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات راه‎سازی و انواع کالاهای بادوام عمومی در مزایده سراسری اموال تملیکی استان هرمزگان، تصریح کرد: این اقلام در مجموع به مبلغ یک‏هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال به فروش رسیدند.

تعیین تکلیف پرونده محموله ۳ هزار کارتنی قاشق و چنگال قاچاق
بازرس کل استان بوشهر گفت: در جریان سفر استانی رییس سازمان بازرسی کل کشور به بوشهر، محموله سه هزار کارتنی قاشق و چنگال و کارد قاچاق تعیین تکلیف شد.اسحاق شهبازی از اجرایی شدن یکی دیگر از مصوبات سفر استانی رییس سازمان بازرسی کل کشور به استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد: یکی از موارد مورد تاکید رییس سازمان بازرسی در جریان سفر به این استان، تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های اداره جمع‎آوری و فروش اموال تملیکی بود که در این راستا پیگیری‌های موثری صورت گرفته است.وی افزود: از جمله موارد قابل توجه می‌توان به محموله بالغ بر 3 هزار کارتن قاشق، چنگال و کارد مکشوفه در سال ۱۳۹۸ به ارزش زمان کشف بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اشاره کرد که تاکنون در شعب تعزیرات حکومتی مطرح، ولی منجر به صدور رأی نشده بود. بازرس کل استان بوشهر تصریح کرد: امکان فروش این کالا با وجود اشغال فضای قابل توجه در انبارها، وجود نداشت که گزارش آن در سفر استانی به اطلاع رییس سازمان بازرسی رسید و نظر به دستور موکد رییس سازمان بازرسی، بلافاصله پس از سفر استانی، اسناد مربوطه اخذ و جلسات حضوری برگزار و مکاتباتی با مدیرکل تعریزات استان بوشهر صورت گرفت. شهبازی با اشاره به تعیین تکلیف پرونده موصوف، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت‎گرفته، حکم ضبط قطعی محموله به نفع دولت و جریمه صادر شد.
 
درمان سرپایی بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت
افزایش جان باختگان کووید19
درحالیکه کشور در پیک ششم کووید19 ناشی از سویه اومیکرون است و تعداد تلفات این بیماری این روزها افزایش یافته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که طبق بخشنامه قانونی، سازمان تأمین اجتماعی این حمایت را در حوزه درمان سرپایی بیماران کرونایی خواهد داشت.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۱ میلیون و ۲۰ هزار و ۴۸۷ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۴۳ نفر دوز دوم و ۱۹ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۴۰ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۴ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۲۷۰ دوز رسید. در شبانه روز گذشته ۳۱۲ هزار و ۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین برای ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۹۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۶۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۱۳۰ هزار و ۵۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. دو هزار و ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۵ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۵۹۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 کمبود انواع تخت‌های اطفال 
در همین رابطه، علیرضا زالی با بیان اینکه حتماً باید همه کادر بهداشت و درمان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، افزود: ترجیح این است که با توجه به فراوانی انواع واکسن‌ها در کشور، کادر درمان دوز سوم را از نوع دیگری نسبت به واکسن‌های دوز نخست و دوز دوم تزریق کنند. وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته میزان مرگ پایین است و این نشان از دو چیز دارد، بالا بودن کیفیت درمان و مراقبت‌ها و همچنین به میزان کشندگی کمتر ویروس اومیکرون نیز ارتباط دارد. زالی با اشاره به کسب تجربیات در موج‌های دیگر کووید ۱۹ نسب به تقویت کلینیک‌ها و تیم‌های تنفسی تاکید کرد و افزود: باید در تشکیل تیم‌های ترخیص نیز توجه ویژه ای به عمل آید. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های دارویی که از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود، گفت: دوره اومیکرون کوتاه است و احتمالاً نیاز به مصرف برخی داروها نیست. ولی با این وجود باید ذخایر دارویی کشور در شرایط کافی و مناسبی باشد. زالی ادامه داد: رعایت انجام و یا اجرا نکردن جراحی‌ها در این ایام بر عهده رؤسای بیمارستان‌ها است ولی به دلیل درگیری بیشتر اطفال با بیماری اومیکرون، بحث کمبود انواع تخت‌های اطفال مورد توجه قرار گیرد، زیرا بیمارستان‌های خصوصی نیز در این چند سال برای تخت‌های اطفال سرمایه گذاری لازم را انجام ندادند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با تاکید بر آمادگی بخش اورژانس‌های کودکان به رؤسای بیمارستان‌ها پیشنهاد کرد حتماً برای موج ششم برای به روز رسانی تأسیسات، دستگاه‌ها و لجستیک اکسیژن بیمارستان‌ها اقدام کنند. زالی با اشاره به اقدام بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن درمان سرپایی بیماران کرونایی، افزود: حتماً طبق بخشنامه قانونی، سازمان تأمین اجتماعی نیز این حمایت را در حوزه درمان سرپایی بیماران کرونایی خواهد داشت.

 کرونا در جهان
از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer» تا صبح دیروز 388 میلیون و 526 هزار و 107 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 5 میلیون و 731 هزار و 634 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 307 میلیون و 928 هزار و 924 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند. کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 255 هزار و 994 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 77 میلیون و 150 هزار و 412 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 920 هزار و 829 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند. کشور هند پس از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 149 هزار و 394 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 41 میلیون و 952 هزار و 712 مبتلا رسیده است، در این کشور تاکنون 500 هزار و 87 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. کشور برزیل به‌عنوان سومین کشور جهان با افزایش 286 هزار و 50 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 26 میلیون و 99 هزار و 735 مبتلا رسیده است، در این کشور تاکنون 630 هزار و 1 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌‌اند.
کشورهای فرانسه، انگلیس، روسیه، ترکیه و ایتالیا نیز به‌ترتیب با 20 میلیون و 147 هزار و 341، 17 میلیون و 607 هزار و 832، 12 میلیون و 284 هزار و 564، 11 میلیون و 940 هزار و 695 و 11 میلیون و 348 هزار و 701 نفر مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای آلمان با 10 میلیون و 543 هزار و 318 مبتلا و اسپانیا نیز با 10 میلیون و 199 هزار و 716 نفر مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند. از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب با 47 میلیون و 313 هزار و 736، 40 میلیون و 17 هزار و 88 و 22 میلیون و 602 هزار و 506 نفر بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.
 
المپیادها زمینه‌ساز تحقیقات بنیادین و توسعه هستند
 یوسف نوری اظهار داشت: اگر حمایت‌های مقام معظم رهبری از استعدادهای برتر نبود، امروز نه این مدارس را داشتیم و نه این میتینگ‌ها را؛ لذا حمایت مقام معظم رهبری که یک حمایت و اعتقاد درونی است، موجب شده شما روز به روز در این عرصه‌ها بیشتر بدرخشید. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وصیت امام (ره) عنوان کرد: کسی که به قلب مطمئنه برسد او را خدا صدا می‌زند. 

بارقه امید برای نجات یوزپلنگ ایرانی 
 چندی پیش محیط زیست اعلام کرد فرآیند لقاح طبیعی تنها یوز ماده زادآور در پارک ملی توران یعنی ایران انجام شده است که با انتشار این خبر بارقه ای از امید در تولیدمثل این گربه سان ارزشمند در دل ها زده شد. امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با تشریح فرآیند لقاح طبیعی تنها یوز ماده زادآور در پارک ملی توران یعنی ایران، گفت: اگر این لقاح موفقیت آمیز بوده و منجر به تشکیل سلول تخم شده باشد، اردیبهشت ۱۴۰۱ زمان تولد نوزادان احتمالی ایران خواهد بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران منصوب شد
 براساس پیشنهاد شورای عالی سازمان انتقال خون و تایید و ابلاغ این حکم توسط بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، مصطفی جمالی به عنوان مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران منصوب شد. در سوابق علمی وی، فارغ‌التحصیلی رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ‌التحصیلی تخصص آسیب‌شناسی تشریحی و بالینی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چشم می‌خورد.
 
تداوم برف و کولاک 
سازمان هواشناسی، با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به کولاک و برف، آبگرفتگی، ریزش بهمن و انسداد راه‌های روستایی هشدار داد.بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی سامانه بارشی دیروز در نوار غربی، شمال فارس و بوشهر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران و مناطقی از مرکز و شرق کشور فعال بود و باعث بارش برف، باران و وزش باد شدید و رعد و برق در استان‌های جنوبی شد. شدت بارش‌های دیروز به صورت برف برای استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شرق خوزستان بود. اوایل دیشب با نفوذ جریانات شمالی به غرب سواحل دریای خزر بارش همراه با کاهش دما در شرق اردبیل و گیلان شروع شد. روز شنبه به جز جنوب شرق کشور در سایر مناطق برف و بارانی است.براساس اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌های امروز برای شرق مازندران، گلستان، غرب فارس و نیمه شمالی بوشهر است. روز یکشنبه در سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها ادامه دارد و و به تدریج سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. دوشنبه آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق وزش باد، کاهش نسبی دما و در ارتفاعات بارش پراکنده برف روی می‌دهد.

دستگیری اعضای باند جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌ آزاد
سیروس صابری، رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام خبر شناسایی و بازداشت اعضای چند باند جعل مدارک تحصیلی، گفت: از مردادماه سال جاری برخورد با باندهای جعل مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و با اقدامات خاص اطلاعاتی و بررسی‌های بسیار، باندهای جعل مدارک تحصیلی دانشگاهی شناسایی شدند. وی افزود: پس از در اختیار قرار دادن اطلاعات به دست آمده از سوی مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی به مراجع قضایی و انتظامی، بررسی موضوع آغاز شد و متهمان جعل توسط نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شدند. رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بر مبنای اطلاعات مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، مشخص شد که این باندهای جعل با دریافت مبالغ هنگفت مدارک تحصیلی دانشگاه‌های مختلف دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی را در مقاطع مختلف صادر می‌کردند. 
گزارش‌های مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی سبب شد که پلیس آگاهی تهران بزرگ شناسایی و روند قضایی این باند را در دستور کار قرار دهد. صابری با تاکید بر اینکه این باند جعل مدارک تحصیلی هیچ ارتباطی با دانشگاه آزاد اسلامی ندارد، خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های پلیس آگاهی تهران، متهم اصلی با تعداد زیادی مدرک جعلی دستگیر شد. متأسفانه این باند علاوه بر جعل مدرک اقدامات مجرمانه دیگری نظیر جعل برگه‌های واکسن، جعل اسناد ملکی و تعرض به دختران بی‌سرپناه را انجام می‌داد. هم‌اکنون 5 متهم اصلی این پرونده دستگیر شده‌اند و مراحل قضایی پرونده در حال انجام است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال