امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
تهران به بازگشت بخشی از معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد
توافق کاغذی ممنوع!
دبیر شورای عالی امنیت ملی: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی آزمایی شرط لازم برای شکل گیری توافق است
مقامات کشورمان در واکنش به بازگشت بخشی از معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای کشورمان از سوی آمریکا، حقوق هسته‌ای ایران را غیرقابل محدود شدن دانسته و تأکید کردند: قرار نیست تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شوند، زیرا قبلاً چنین شده و مردم ما تقریباً هیچ را دیدند.
بامداد روز گذشته بود که خبری، فضای رسانه‌ای کشور را تحت‌شعاع قرار داد؛ واشنگتن برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد! اما اصل ماجرا، ارتباطی به لغو تحریمی که نیاز ایران برای قبول احیای برجام را برآورده کند، ندارد بلکه یک مقام بلندپایه دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن بخشی از معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران را که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ لغو شده بود، بازگردانده است. این معافیت تحریمی مربوط به نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران است که در سال2020 توسط دولت قبلی آمریکا لغو شده بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقام آمریکایی گفته است که این تصمیم «برای اطمینان از پایبندی سریع ایران به تعهداتش در صورت حصول توافق در مذاکرات وین ضروری خواهد بود». مسئول آمریکایی تأکید کرد که با فقدان این معافیت‌های تحریمی، نمی‌توان گفت‌وگوهای فنی مفصلی درباره ایران انجام داد. مقامات آمریکایی مدعی شد که این معافیت‌های محدود تحریمی در حوزه هسته‌ای، به مفهوم بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی نیست.
بر اساس این گزارش، معافیت‌های فوق هیچ تاثیر اقتصادی نداشته و حتی نمی‌توان آن را به عنوان سیگنال حسن‌نیت طرف آمریکایی قلمداد کرد. بالعکس این معافیت‌های تحریمی در حوزه‌ای اعمال شده که دغدغه آمریکا و طرف‌های اروپایی است. ضمن آنکه، تحریم فوق بخش ناچیزی از بیش از 1700تحریم پسابرجامی است که علیه ایران اعمال شده است. بنابراین، چنین اقدامی به دلیل فقدان تاثیر اقتصادی، نه سیگنال حسن‌نیت بوده و همچنین وزن چندانی در حوزه رفع تحریمی ندارد. برجسته‌سازی این موضوع توسط رسانه‌های غربی، در راستای اهرم‌سازی روانی برای تیم‌های غربی در مذاکرات و تحت فشار قرار دادن تیم ایرانی به منظور اعطای امتیازات بیشتر در گفت‌گوهای وین است. این خبر در شرایطی منتشر شد که مذاکرات وین قرار است طی هفته جاری، پس از تنفس چند روزه، از سر گرفته شود. تیم‌های مذاکره کننده پس از گفت‌وگوهای فشرده به پایتخت‌ها بازگشته‌اند تا درباره موضوعات باقیمانده تصمیمات سیاسی اخذ کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که طرف آمریکایی باید تصمیمات سیاسی مهمی را در زمینه رفع تحریم‌ها بگیرد و اینکه دستیابی به هرگونه توافقی منوط به تصمیم‌گیری آمریکاست.

 ایران به تعهداتش بازنگردد از لغو تحریم خبری نیست!
از سوی دیگر و در هفته‌های اخیر و همزمان با توقف یک هفته‌ای در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های آمریکایی از هر فرصتی برای اعمال فشار به جمهوری اسلام ایران استفاده می‌کنند و سعی دارند به گونه‌ای جلوه دهند که ایران باید به تعهدات برجامی بازگردد تا آمریکا گامی را برای لغو تحریم‌ها بردارد. در همین راستا «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به خبر بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای ایران شرط و شروط تعیین کرد و طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، مدعی شد: تا زمانیکه تهران به تعهداتش ذیل برجام بازنگردد، ما هیچ‌گونه رفع تحریم‌هایی برای ایران نداشتیم و نخواهیم داشت. پرایس با مقایسه عملکرد دولت بایدن با ترامپ در قبال ایران ادامه داد: ما دقیقاً آنچه که دولت قبلی انجام داد، انجام دادیم: به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم تا به خطرات رو به رشد عدم اشاعه هسته‌ای و ایمنی در ایران رسیدگی کنند.
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» با تأکید بر اینکه زمان احیای برجام رو به اتمام است، ادعا کرد: در صورت احیای توافق هسته‌ای ایران، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع خواهد کرد اما تحریم‌هایی که غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است، همچنان حفظ خواهد شد. وی سپس صراحتا مدعی شد: سیستم قوانین آمریکا به نحوی است که رییس‌جمهور بعدی این کشور ملزم به اجرای برجام نیست.

 با هیچ توافقی حق هسته‌ای ایران قابل معامله نیست
اقدام واشنگتن و نوع موضع‌گیری متکبرانه مقامات آمریکایی با واکنش تهران روبرو شد. علی شمخانی ‌دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: حق قانونی ایران برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندی‌ها و دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای در کنار تامین امنیت آن در برابر شرارت‌های حمایت شده با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست. وی همچنین در پیام دیگری در واکنش به اظهارات یک مقام دولت بایدن که از تمدید معافیت تحریمی ایران خبر داد، نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. شمخانی همچنین تصریح کرد: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود. به گزارش فارس، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این نیز طی پیامی با بیان این‌که تاکنون ارتباط با هیأت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود، اعلام کرد: این روش تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: : قرار نیست تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شوند، زیرا قبلاً چنین شده بود، اما پس از آن شاهد بودیم که هم مردم آن را حس کردند و هم رییس بانک مرکزی پشت تریبون ایستاد و گفت که تقریباً هیچ چیزی حاصل نشده است.

 آمریکا حسن نیتش را در عمل نشان دهد
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز در حاشیه مراسم تجدید بیت با آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، در ارتباط با اقدام اخیر آمریکا در ارتباط با تمدید برخی از معافیت‌های هسته‌ای، اظهار داشت: ما به طرف‌های آمریکایی به واسطه برخی از افرادی که این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کنند اعلام کرده‌ایم که آنها باید حسن‌نیت خود را در عمل نشان دهند. حسن‌نیت در عمل یعنی اینکه بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد. امیرعبداللهیان ادامه داد: لغو برخی از تحریم‌ها به معنای واقعی خود می‌تواند ترجمان حسن‌نیت‌شان باشد. آمریکایی‌ها از این موضوع صحبت می‌کنند ولی باید دانست آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست. وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده که ما نمی‌توانیم این تضمین را بدهیم که در صورت رسیدن به توافق دولت بعدی آمریکا توافق حاصل شده و برجام را اجرا کند، اظهار داشت: در بحث مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی گرفتن تضمین‌های لازم به ویژه از طرف‌های غربی برای اجرای تعهداتشان است لذا آنچه که ایران درخصوص تضمین‌ها دنبال می‌کند در این راستا است. ما به دنبال اخذ تضمین در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی هستیم و این موضوع را مطالبه می‌کنیم. در برخی از بخش‌ها توافقاتی حاصل شده و تیم مذاکره‌کننده ما با جدیت اخذ تضمین‌های ملموس از طرف‌های غربی برای اجرای تعهداتشان را در جریان مذاکرات وین دنبال می‌کند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال