امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

کلاهبرداری در پوشش فروش اتوبوس!
 سردار حمید هداوند جانشین پلیس تهران بزرگ از دستگیری زنی خبر داد که تحت پوشش شرکت فروش اتوبوس 550 میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود. وی در تشریح جزئیات خبر فوق اظهار داشت: در پی ارجاع پرونده‌ای به قرارگاه جلب پلیس پیشگیری تهران بزرگ مبنی بر بازداشت یک زن کلاهبردار، شناسایی مخفیگاه متهم و بررسی موضوع در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت. وی افزود: در بررسی های اولیه مشخص شد که متهم در سال 1391 تحت پوشش شرکت فروش اتوبوس اقدام به تاسیس شرکت خصوصی در شهر تهران کرده و با تبلیغ ذی نفوذ بودن در دستگاه های اجرائی و توانایی واگذاری اتوبوس با برند شرکت های معروف جهانی، اقدام به جذب مشتری و دریافت مبالغ هنگفتی از شهروندان کرده بود. این مقام ارشد پلیسی با اشاره به اینکه متهم پس از کلاهبرداری با هویت جعلی به زندگی مخفیانه پرداخته و به طور مرتب محل سکونتش را تغییر می داد، گفت: ماموران انتظامی با تحقیقات دقیق تر موفق به شناسایی مخفیگاه متهم در محله بریانک شدند. جانشین پلیس تهران از دستگیری متهم در مخفیگاهشان خبر داد و گفت: متهم با 20 شاکی روانه مرجع قضائی شد و کارشناسان ارزش کلاهبرداری انجام شده را 550 میلیارد ریال محاسبه کرده اند.

دستورالعمل شهرداری در حوزه مسکن
 شهردار تهران در صفحه فضای مجازی خود نوشت: شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی‌تفاوت باشد. در بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران صادر کردم. در یکی از بندهای این دستور آمده است؛به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوز‌ها و جز آن) برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر. بند دیگر این دستور بر در اولویت قرار دادن و بکارگیری همه ابزار‌های مورد نیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تاکید دارد.

پارکینگ عروجیان بهشت زهرا(س) رایگان شد
سعید غضنفری گفت: با مصوبه هیأت مدیره سازمان بهشت حضرت زهرا (س) و جهت آرامش و آسایش خانواده‌های معزز متوفی و مراجعه‌کنندگان، پارکینگ ورودی ساختمان عروجیان واقع در ضلع شمال غربی این مجتمع از آغاز دهه مبارک فجر رایگان شد. مدیرعامل سازمان بهشت حضرت زهرا (س) خاطرنشان کرد: تبدیل سازمان درآمدی صرف، به سازمان خدماتی- درآمدی، تسهیل امور و برداشتن بار از دوش خانواده‌های متالم از اهداف تیم مدیریتی جدید سازمان بهشت حضرت زهرا (س) و در راستای تحقق خدمت بی‌منت و رهنمودهای شهردار شهر تهران است. وی اظهار کرد: پارکینگ مجتمع عروجیان به صورت روزانه میزبان ۱۵۰۰ خودرو است و تیم مدیریتی جدید در راستای تحقق سیاست‌های اعلامی مبنی بر کاهش حداکثری هزینه‌های مرتبط با مجتمع عروجیان، خدمات این پارکینگ را رایگان کرده است.

صدور پروانه تاکسیرانی بدون تاخیر انجام می شود
رییس اداره پذیرش سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: صدور و تمدید به روز و بدون تاخیر پروانه‌های تاکسیرانی و بهره‌برداری رانندگان تاکسی شهر تهران طی روزهای اخیر محقق شده است. اعظم خلج، با بیان این خبر افزود: از چندی پیش مشکلات سخت‌افزاری ناشی از تحریم‌ها موجب شده بود صدور پروانه‌های تاکسیرانی و بهره‌برداری با تاخیر مواجه شود که با تلاش‌های صورت پذیرفته این معضل به طور کامل مرتفع شد. وی افزود : از ابتدای بهمن ماه تا نخستین روز از ایام الله دهه مبارکه فجر بیش از ۳۰۰۰ پروانه تاکسیرانی و بالغ بر یکهزار و ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری صادر و تحویل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران شده و طبق روال کاری آن شرکت به دست متقاضیان خواهد رسید.

قطارهای مترو تهران نیازمند تعمیرات اساسی است
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به فرسودگی این ناوگان گفت: در حال حاضر ۴۲ رام قطار DC خطوط یک و ۲ مترو تهران فرسوده است و باید به فوریت این قطارها تعمیر و بازسازی شوند. مهدی شایسته اصل افزود: برخی قطعات و همچنین واگن های مترو تهران از زمان بازسازی و تعمیرات اساسی(اورهال) آنها گذشته و باید نسبت به بازسازی واگن ها و بخشی از تجهیزات ثابت از جمله پله برقی ها اقدام شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تاکید بر افزایش خدمت رسانی به شهروندان گفت: در برخی مواقع شاهد خرابی در پله برقی ها هستیم که این امر بدلیل فرسودگی تجهیزات است. وی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده که در صحن شورای شهر تهران تصویب شد گفت: در این لایحه شاهد افزایش ۵۱ درصدی بودجه بودیم که سهم حمل و نقل عمومی از جمله مترو حدود ۳۰ درصد افزایش بود که با نظر اعضای کمیسیون تخصصی حمل و نقل عمران و بودجه شورای شهر این بودجه در حال بازبینی است.

اخبار کوتاه
 
 
تمایل به خرید کلید نخورده ها
واسطه‌های ملکی شهر تهران از وضعیت نسبتا مطلوب خرید و فروش مسکن خبر می‌دهند و علت آن را رکود بازارهای موازی می‌دانند؛ در عین حال گفته می‌شود که واحدهای مرغوب و نوساز در بازار کم شده و مالکان از فروش آن خودداری می‎کنند. با وجود اختلاف قیمت واحدهای نوساز با آپارتمانهای قدیمی، کلیدنخورده ها در بازار نیمه کساد فعلی هنوز مشتری خود را دارند.

انتقاد از میزان افزایش مالیات بر سیگار
انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در نامه‌ای به رئیس مجلس، شوک و تحیر فعالان این حوزه را نسبت به مالیات غیرمتعارف بر محصولات دخانی توسط کمیسیون تلفیق اعلام کرد. طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ این مالیات بر سیگار داخلی ۲۵ درصد و خارجی ۶۵ درصد تعیین شده که از ۱۳ دی دریافت آن شروع شد.

اذعان شورای آتلانتیک به کاهش ضریب جینی پس از انقلاب
شورای آتلانتیک در  گزارشی اعلام کرد که شرایط توزیع ثروت در کشورمان بهبود یافته است. بر همین اساس نرخ ضریب جینی کشورمان نسبت به ابتدای انقلاب کاهش نسبتا خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده که نشان‌دهنده بهبود توزیع درآمد و ثروت میان مردم ایران نسبت به دوران قبل از انقلاب است. این مسأله نشان می‌دهد که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه توسعه عدالت اقتصادی با وجود مشکلات اما روند رو به بهبودی را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کرده‌ایم.

شاخص بورس 3 هزار واحد رشد کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز با رشد ۳ هزار واحدی روبرو شد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 521میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 696میلیارد تومان در بیش از 366هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 3260واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 304هزار و 422واحد قرار گرفت.

جلسه برای تعیین دستمزد کارگران 
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به برگزاری جلسه برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ گفت: ما توقع داریم مزد ۱۴۰۱ به گونه‌ای تعیین شود که قدرت خرید از دست رفته کارگران بازگردد. فتح الله بیات، یک مقام مسئول کارگری نیز با بیان اینکه بسیاری از کارگاه ها مزایای جانبی دستمزد کارگر نظیر حق مسکن و بن خواربار را نمی دهند از شورای‌عالی کار خواست پایه حقوق کارگران برای سال آینده را افزایش دهد تا همه کارگران بتوانند آن را دریافت کنند.

کاهش تولید در آذر
 بررسی وضعیت تولید در آذر ماه سال جاری نشان می دهد که از۳۶ کالای منتخب صنعتی و معدنی ۱۳ کالا روند منفی تولید را تجربه کرده اند که اغلب آنها نیز مواد اولیه صنایع دیگر محسوب می شوند.مروری بر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نهمین ماه سال جاری نشان می‌دهد که از ۲۵ کالای صنعتی ۷ کالا و از ۱۱ کالای معدنی ۶ کالا نسبت به مدت مشابه پارسال روند نزولی را تجربه کرده و ۱۸ کالای صنعتی و ۵ کالای معدنی نیز افزایش تولید داشته‌اند.
 
100 درصد درآمدهای مالیاتی کشور تحقق یافت
محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه 100 درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته است، گفت: با وجود تحریم‌ها نقش مالیات دوچندان شد و تلاش این بوده که کسری بودجه را از طریق مالیات و با استفاده از تجارب بین المللی پوشش دهیم.  وی  بیان داشت: پیش‌نویس دستورالعمل سوت زنی یا مقابله با فرار مالیاتی تا پایان سال ابلاغ می شود. فرار مالیاتی در همه کشورهای دنیا وجود دارد و همه به خصوص رسانه ها در قبال شفاف سازی آن مسئولیت دارند. مسیحی در مورد ساماندهی کارتخوانهای بانکی نیز اظهار داشت: این موضوع طبق ماده ۱۱ سامانه مودیان و پایانه فروشگاه مطرح بوده و با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود. 

مشارکت شرکت‌های ایرانی در ابر پروژه چینی‌ها
اتاق بازرگانی تهران از فراهم شدن مقدمات لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی در ابر پروژه کمربند – جاده خبر داد.  فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی گفت: کشور ما با برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و به دلیل موقعیت بالقوه استراتژیک خود می‌تواند به عنوان هاب منطقه و نقطه اتصال چین و کشورهای کمربند-جاده با غرب آسیا و اروپا در این ابتکار نقش برجسته‌ای ایفا کند که در صورت بهره‌برداری صحیح و کنش فعال، آگاهانه و با درنظر گرفتن جمیع جوانب، امکان جذب سرمایه‌گذاری و ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند فراهم کند. وی افزود: بر همین اساس لزوم مشارکت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی در کنار متولیان دولتی به منظور تلاش برای هماهنگی و ایجاد زیرساخت برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این ابتکار بیش از پیش ضرورت می‌یابد. مستوفی با تاکید بر اهمیت نقش‌آفرینی مشترک بخش خصوصی و دولتی در ابتکار کمربند-جاده عنوان کرد که در همین راستا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران طی ماه‌های گذشته تلاش‌ زیادی داشته تا با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و همفکری، آگاهی بنگاه‌های بخش خصوصی و مسوولان دولتی در مورد این ابرپروژه را افزایش دهد و اکنون نیز در نظر دارد با تشکیل یک اتاق فکر و کارگروه‌های انرژی، مالی، حمل و نقل و ... در آن، بستر تبادل‌نظر، مباحثه و همفکری با صاحب‌نظران و خبرگان بخش خصوصی و دولتی را ایجاد کند.
 
دلار به کانال 26 هزار تومان عقب‌نشینی کرد
بازار سرد ارز در نیمه زمستان
مسیر کاهش قیمت ارز که از پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد روز گذشته نیز تداوم یافت. در معاملات دیروز قیمت هر دلار با کاهش بیش از 1000 تومانی وارد کانال 26 هزار تومانی شد. هر دلار آمریکا در ساعات پایانی معاملات دیروز به 26 هزار و 450 تومان کاهش یافت. در پی این کاهش نرخ سکه و طلا نیز نوسان کاهشی را تجربه کرد تا به این ترتیب بازار سردی را در نیمه زمستان 1400 شاهد باشیم. افزایش شیوع کرونا و همچنین زمزمه ها از احتمال آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی بلوکه شده ایران از مهمترین دلایل این مساله بود. سخنگوی دولت نیز روز گذشته با تاکید بر به ثبات رسیدن بازار ارز گفت: برنامه دولت ایجاد ثبات در بازارهای اقتصادی است و بررسی بازار ارز نیمایی و آزاد نشان می‌دهد که در این زمینه به ثبات رسیده‌ایم.
نرخ دلار روز گذشته در صرافی‌های بانکی نیز با ۲۵۴ تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته با قیمت ۲۴ هزار و ۹۹۶ تومان معامله شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۶۱۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۸۳۸ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۸۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۴۴۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز گذشته، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۱۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۸۴۸ تومان معامله شد.قیمت هر گرم طلای 18عیار نیز یک میلیون و 198  هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 950 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و800 هزار تومان بود.  همچنین نرخ نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 700 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شد.فعالان بازار آزاد شدن منابع بلوکه شده ارزی را از مهمترین مولفه های کاهش نرخ ارز عنوان می کنند. البته در این میان برخی اقدامات از جمله تداوم پرداخت ارز 4200 بر تامین منابع ارزی و وضعیت بازار ارز تاثیرگذار است و این مساله می تواند تامین منابع ارزی را با چالش هایی رو به رو کند. کما اینکه یکی از عوامل مهم افزایش نرخ ارز نیز تا کنون همین مساله بوده است. هر چند قرار بود بر اساس بودجه پیشنهادی دولت، پرونده ارز دولتی در سال آینده بسته شود، اما آنگونه که اظهارنظرها نشان می دهد به نظر نمی‌رسد این مساله مورد تایید مجلس قرار گیرد. 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ روز گذشته با اشاره به مصوبه مهم این کمیسیون در راستای تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی جهت واردات کالاهای اساسی و دارو، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم ۹۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد؛ بر این اساس احتمالاً نیاز داخل از این طریق تأمین خواهد شد. محسن دهنوی درباره برخی ابهامات تخصیص ارز 4200 تومانی که اخیراً در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1401 مقرر شده است که در سال آینده حدود 9 میلیارد دلار بابت واردات کالاهای اساسی و دارو ارز ترجیحی تخصیص داده شود. همچنین در سال بعد، خرید تضمینی گندم نیز با قیمت هر کیلو 9500 تومان انجام خواهد شد.نایب‌رییس کمیسیون تلفیق بودجه همچنین در خصوص ابهامات حذف یارانه نان گفت: سال آینده خرید تضمینی گندم انجام خواهد شد و بر این اساس نان نیز به نرخ یارانه‌ای توزیع می‌شود. در کمیسیون تلفیق بودجه، منابع تأمین گندم برای سال آتی به صورت ریالی لحاظ شده است. مبنای کمیسیون تلفیق نیز این است که منابع به صورت ریالی تخصیص داده شود و هر میزان دولت صلاح دید از گندم تولید داخل تهیه کند و در صورت نیاز با استفاده از همان منابع ریالی واردات گندم انجام شود.
وی افزود: برآوردمان این است وقتی نرخ خرید تضمینی گندم در سال آتی افزایش یافته، حاشیه سود کشاورزان داخلی به حدی بالا برود که تمام نیاز داخلی از محل تولید داخل گندم تأمین شود.دهنوی در پاسخ به اینکه در بحث تخصیص 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی جهت واردات کالاهای اساسی، خبری مطرح می‌شود که گویا قیمت نان آزاد خواهد شد، آیا در این باره در کمیسیون تلفیق تصمیم خاصی لحاظ شده است؟ گفت:‌ اتفاقاً اصلاً قرار نیست قیمت نان آزاد بشود، نه دولت چنین پیشنهادی داده است و نه کمیسیون تلفیق چنین نظری دارد؛ بر این اساس به هیچ وجه بحث آزادسازی قیمت نان مطرح نیست. حداقل قیمت خرید تضمینی گندم 9500 تومان لحاظ شد تا از این طریق از کشاورزان برای کاشت گندم حمایت شود. این بحث اصلاً ارتباطی به حذف یارانه گندم و نان ندارد. دولت یارانه‌اش را باید کمافی‌السابق بدهد و می‌خواهد و این روند ادامه خواهد داشت.بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1401، سال آینده حدود 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی جهت واردات کالاهای اساسی و دارو لحاظ شده است. برای تأمین گندم نیز با توجه به لحاظ شدن منابع ریالی با قیمت خرید تضمینی 9500 تومان، قیمت نان همچنان به صورت یارانه‌ای ادامه خواهد یافت.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال