امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

جزییات عرضه خوراکی های تنظیم بازاری
اسماعیل قادری فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از عرضه میوه شب عید با ۲۵ درصد زیر قیمت بازار خبر داد و گفت: امسال توزیع نخستین بار بصورت هوشمند خواهد بود و در کلانشهر‌ها درب منازل توزیع می‌شود.همچنین معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز قیمت مرغ قطعه بندی  (۴ تکه) برای مصرف کنندگان را اعلام کرد که براساس آن قیمت ران بدون پوست کمرگیری شده ۴۱هزار و ۷۰۰ تومان، سینه با استخوان بدون پوست، ۵۰هزار و ۴۶۵ تومان، کتف (بازو) ۳۱هزار و۸۵۰ تومان، بال ۴۰ هزار و۲۵۰ تومان، گردن ۱۵هزار و۲۵۰ تومان، مخلوط ران و سینه بدون پوست، ۴۷هزار و۳۰۰ تومان و مخلوط بال و کتف ۳۵هزار و۱۰۰ تومان تعیین شده است.علاوه بر این  بنا بر آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، توزیع گوشت گوساله منجمد هر کیلو با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت گوسفندی منجمد با قیمت هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان از طریق سامانه بازرگام در تهران آغاز شد و از روز دوشنبه نیز این عرضه در ۲۲ مرکز استان صورت گرفت.

کشاورزی قراردادی در ایران اجرا می شود
وزیر جهاد کشاورزی از اجرایی شدن کشاورزی قراردادی خبر داد و گفت: فاز نخست قرارگاه رصدخانه کشاورزی در سال آینده در دولت سیزدهم راه‌اندازی می‌شود.سید جواد ساداتی نژاد افزود: دیپلماسی قضائی در دستور کار وزارت جهادکشاورزی است و باید صادرات محصولات کشاورزی در خاورمیانه افزایش یابد.ساداتی‌نژاد عنوان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است که امسال ۲۵۰ هزار هکتار از گندمزارهای کشور به صورت قراردادی زیر کشت رفت و در نظر داریم در سال آینده این سطح را تا ۲ میلیون هکتار افزایش بدهیم و در سایر محصولات زراعی و باغی نیز این طرح را اجرا کنیم.

مشمولان جامانده از سود سهام عدالت شماره شبا اعلام کنند
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: براساس آخرین آمارها بیش از 2 میلیون و 300 هزار سهامدار مشمول سهام عدالت، سود سهام سال 1398 خود را دریافت نکرده اند که این افراد باید هر چه زودتر اقدام به اعلام شماره شبای خود کنند. بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام  منتهی به 29 اسفندماه سال 1399 مشمولان سهام عدالت حدود 550 هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت های سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند، خواهد بود. 

نصب 5/4 میلیون کنتور هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف برق
 سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر 500 هزار دستگاه کنتور هوشمند در سراسر کشور برای مشترکان پرمصرف نصب شده است و برنامه نصب تا پیش تابستان سال آینده ادامه دارد. مصطفی رجبی مشهدی اظهار داشت: برنامه نصب 4.5 میلیون کنتور هوشمند برق برای مشترکان خانگی در کنار نصب حدود یک میلیون کنتور هوشمند سه فاز برای مشترکان دیماندی با اولویت مشترکان پرمصرف در دستور کار صنعت برق است.

فرآیند جذب سرمایه خارجی باید تغییر کند
سید مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در شیوه‌های جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در حال حاضر سرمایه گذار خارجی بین دستگاه‌ها سرگردان است و به این شیوه جهش جذب منابع رخ نمی‌دهد. وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد، افزود: متأسفانه گاهی با فشارهای سیاسی طرح‌های بدون توجیه اقتصادی آغاز می‌شود. معاون رییس جمهور ادامه داد: در حال حاضر متوسط عمر طرح‌ها به ۱۷ سال رسیده، اگر با شیوه‌های فعلی بخواهیم راه را ادامه دهیم این طرح‌ها را باید طرح‌های باستانی نامید. وی تاکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به علت ایجاد جو بی اعتمادی سرمایه‌های بخش خصوصی و مردم در جهت رشد اقتصادی هدایت نشد، در حالی که حجم نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد. میرکاظمی گفت: با اهرم شدن منابع این صندوق‌ها تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی داده می‌شود تا طرح‌هایی که در  رشد اقتصادی مؤثر هستند و بر مبنای سند ملی آمایش مشخص شده‌اند را اجرا کنند.وی تاکید کرد: باید در طرح‌های نیمه تمام اولویت بندی کرد تا موضوعاتی که با معیشت، اشتغال و رشد اقتصادی گره خورده زودتر به سرانجام برسد.

فرمول محاسبه مالیات خانه‌های خالی
جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی و محاسبه مالیات بیش از ۵۷۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه خبر داد. وی در خصوص نرخ مالیات خانه‌های خالی گفت: بر اساس ارزش اجاره ماهیانه واحد مسکونی خالی و سپس کسر ۲۵ درصد استهلاک سالیانه ساختمان از رقم به دست آمده، برای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی در ۱۵ و حقوقی در ۲۵ درصد ضرب می‌شود. سپس این رقم در تعداد ماه‌های خالی مانده ضرب می‌شود. رحیمی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در سال اول خالی بودن، رقم به دست آمده در ۶ در سال دوم در ۱۲ و در سال سوم به بعد در ۱۸ ضرب می‌شود؛ حال اگر مالک این واحد مسکونی خالی اگر بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، عدد به دست آمده در ۲ ضرب می‌شود. وی در خصوص نحوه شناسایی خالی بودن ۱۲۰ روزه یک واحد مسکونی تأکید کرد: متصدی شناسایی بودن خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی و بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور است که نحوه شناسایی این خانه‌ها را باید وزارت راه و شهرسازی توضیح بدهد. این مقام مسئول در دستگاه مالیاتی کشور درباره تفاوت آمار ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی وزارت راه با آمار ۵۶۸ هزار واحدی جدید که در سامانه سازمان مالیاتی بارگذاری شده، گفت: آن اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم، همان ۵۶۸ هزار واحد خالی است ولی هر اطلاعاتی که وزارت راه به ما بدهد بررسی و اعمال خواهیم کرد.

بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات در هیأت رسیدگی به تخلفات رسیدگی می‌شود
اصلاح گام به گام رویه بانک‌ها
رییس جمهور در جلسه ای که چند هفته گذشته با مدیران بانکی داشت، 5 فرمان ویژه صادر کرد که چکیده آن «اصلاح رویه بانک‌ها در جهت تسهیل امور مردم» بود. پس از این جلسه وزیر اقتصاد از برنامه دولت برای حذف ضامن از وام های خرد و جایگزین شدن نظام اعتبارسنجی رونمایی کرد. حال پس از گذشت سه هفته از اجرای این قانون وزیر اقتصاد اعلام کرده که دراین مدت بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند. خاندوزی همچنین تاکید کره که در کنار دستورالعمل تشویقی و با همکاری مدیران عامل بانک‌ها با متخلفان نیز برخورد شد و تسهیل شرایط وام خرد برمبنای اعتبارسنجی با جدیت ادامه خواهد داشت. همچنین تازه ترین اظهارات مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی نیز نشان می دهد برنامه های دیگری در راستای اصلاح رویه بانک‌ها در دستور کار است. حمیدرضا غنی‌آبادی از رسیدگی به تخلفات برخی بانکها در خصوص بلوکه کردن بخشی از مبلغ تسهیلات خبر داده است. در صورت تداوم نظارت بر روند عملکرد بانکها به نظر می رسد اصلاح گام به گام نظام بانکی این بار با سرعت بیشتری اجرا شود.
اصلاح نظام بانکی از مهمترین توصیه های کارشناسان در سال های گذشته بوده است. بررسی ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی از اهمیت نظام بانکی در اقتصاد کشور حکایت دارد. این در شرایطی است که در سال های گذشته بسیاری از بانکها عملکرد مناسبی نداشته و به صورت سلیقه ای برخورد کرده اند. این موضوع هم شامل تخلفات آنها در زمینه اضافه برداشت، هم در زمینه نوع تسهیلات دهی و هم در خصوص میزان سودهای بانکی و بسیاری دیگر از این موارد بوده است.دولت درصدد است تا اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد. در این راستا برنامه های متعددی در دستور کار قرار گرفته که یکی از مهمترین آنها جایگزین شدن نظام اعتبارسنجی به جای اخذ ضمانت برای وام های خرد است. واقعیت آن است که در استفاده از اعتبارات خرد رضایتمندی لازم وجود ندارد و در حال حاضر  با وضعیت مطلوب فاصله داریم. در این باره مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی  یکی از برنامه‌های این بانک را تسهیل دریافت اعتبارات خرد دانست و تأکید کرد: این امر به صورت رسمی نیز اعلام شده است و ما در بانک مرکزی به دنبال آن هستیم که دریافت اعتبارات بانکی برای عموم سهل‌الوصول‌تر شود. 
​​​​​​​حمیدرضا غنی‌آبادی  در یک گفتگوی تلویزیونی در توضیح وثایق نقدی یادآور شد: بانک برای ضمانت تسهیلات از وثایق مختلفی استفاده می‌کند که ممکن است بخشی از ضمانت را به عنوان وثیقه نقدی دریافت کند. ولی در خصوص بلوکه کردن بخشی از تسهیلات این موضوع منع قانونی و دستورالعملی دارد؛ چراکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات به لحاظ فقهی، قانونی و مقرراتی محل ایراد است، آن هم به این دلیل که نرخ مؤثر سود تسهیلات را افزایش می‌دهد و تخطی از قوانین تلقی می‌شود.وی افزود: همانطور که رییس‌کل بانک مرکزی نیز تأکید کرد، چنین تخلفی در هیأت رسیدگی به تخلفات بانک‌ها رسیدگی می‌شود.

 افزایش و بهبود خدمات  غیرحضوری بانکها
مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: طرح شمولیت مالی بانک مرکزی در واقع تأمین مالی خرد خانوارها در شبکه بانکی است که به‌صورت غیرحضوری، چهار مرحله افتتاح حساب، اعتبارسنجی، تأمین وثایق و امضای الکترونیکی را پوشش داده و از ابتدای سال آینده نیز عملیاتی می‌شود.وی با اشاره به آمادگی اجرای مراحل یادشده در طرح شمولیت مالی از جمله تصویب افتتاح حساب غیرحضوری در شورای عالی مبارزه با پولشویی به ریاست وزیر اقتصاد گفت: مقررات مرتبط با امضای الکترونیکی نیز در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شده و از سال آینده انشالله محقق می‌شود.غنی‌آبادی ادامه داد: مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از آن است که هرچه شمول و فراگیری خدمات مالی بیشتر باشد، به رشد اقتصادی و توسعه مالی آن کشور منتج می‌شود. به همین دلیل همواره یکی از اهداف و مقاصد سیاست‌گذاران و به طور ویژه سیاستگذار پولی بحث توسعه شمولیت مالی است و البته خوشبختانه از این نظر شرایط خوبی داریم.این مقام مسئول بانک مرکزی ضمن برشمردن شاخص‌های شمول مالی تصریح کرد: برای مثال گستردگی شعبه در سطح کشور، دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروشگاهی برای خرید و غیره شاخص‌هایی هستند که ارزیابی‌کننده شمول مالی در یک کشور محسوب می‌شود. همچنین امکان افتتاح حساب یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی در ارزیابی شمول مالی است که هم‌اکنون در این خصوص پوشش حساب‌های بانکی بالای ۱۵ و ۱۸ سال و در به‌طورکلی بزرگسال در سطح قابل قبولی است.

 همگرایی و وحدت رویه میان بانک‌ها افزایش می‌یابد
عدم وحدت رویه‌ در بانکها نیز یکی از دیگر از مشکلات نظام بانکی است. غنی‌آبادی در این باره با تاکید بر اینکه مقررات برای همه بانک‌ها یکسان است؛ عنوان کرد: براین اساس و با تمهیدی که از این هفته در نظر گرفته شده است، قطعاً به سمت همگرا شدن بانک‌ها در زمینه بهره‌مندی از خدمات بانکی پیش خواهیم رفت. البته این احراز هویت روش‌های مختلفی دارد و معمولا از ابزارهای بیومتریک، فیلم، امضای دیجیتال یا حرکاتی از سوی مشتری که نشان‌دهنده رعایت شدن پرونکل های شناسایی از سوی بانک است، استفاده می‌شود.وی همچنین از فروش سفته الکترونیکی در راستای تسهیل خدمات دهی به مردم خبر داد و گفت:  امکان استفاده از سفته به صورت الکترونیکی، شبانه‌روزی و بدون مراجعه حضوری ممکن است. البته هم‌اکنون این امر توسط سه بانک، به صورت آزمایشی در حال اجراست و هنوز به طور کامل اجرایی و فراگیر نشده و امیدواریم که به احتمال بسیار زیاد از اوایل سال آینده عملیاتی شود.وی یادآور شد: همچنین در خصوص امضای الکترونیکی نیز در حال فراهم‌سازی بسترهای لازم آن هستیم. مقررات مرتبط با امضای الکترونیکی نیز در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شده و از سال آینده محقق می‌شود.
 
برگزاری هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهرداری شهریار
متهم حیدری: دریافت سکه و دلار به دستور مستقیم شهردار بود
هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.
قاضی بابایی در هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار، از وکیل متهمان ردیف‎های ۱۷ تا ۲۷ خواست در جایگاه قرار گیرد. به گزارش مرکز رسانه قوه‎قضاییه، محمد حیدری وکیل متهمان علی سلیمی، احسان رهنما، محمد شهریاری، حبیب‌الله طاهری، مرتضی صدرا، رضا یعقوب‎پور، علی‎اکبر رهنما، صادق تبار، محمد حسینی، محمود تقوایی و مصطفی بیاتی‎نیا در جایگاه قرار گرفت وگفت: کیفرخواست ایراداتی دارد و ابلاغیه کارشناسی به موکلان داده نشده است. کیفرخواست از جهت ادله انتسابی و مستندات قانونی، نقص دارد.وی افزود: موکلانم پرداخت اضافه صورت‎حساب به پیمانکاران را تکذیب می‌کنند. تقاضا می‎کنم موکلانم تبرئه شوند یا نظریه کارشناسی به تک‎تک آنان ابلاغ شود تا از فرصت اعتراض بهره‌مند شوند.در ادامه، متهم حمزه حیدری در جایگاه قرار گرفت و گفت: اتهامات مطرح‎شده در کیفرخواست را قبول دارم و به‎عنوان مسئول دفتر شهردار مشغول به کار بودم. تمام مبالغی که تحت عنوان هبه دریافت کرده‌ام را در دفتری یادداشت کرده‌ام.این متهم با تاکید بر اینکه دریافت وجه نقد، سکه یا دلار به‎دستور مستقیم شهردار بوده است، افزود: درخشان‎نسب به من دستور می‌داد که مبالغی را به‎صورت هبه از برخی افراد دریافت کنم یا وجه دریافت‌شده را به فرد دیگری تحویل دهم. هر کس هر مبلغی به من می‌داد، آن را در دفتری یادداشت می‌کردم. برخی از این وجوه را به خود درخشان‎نسب می‌دادم و برخی را به افرادی که خود ایشان اعلام می‌کرد، تحویل می‌دادم.
درخشان‎نسب قبل از اینکه هر کسی بیاید، به من اطلاع می‌داد و هماهنگ می‌کرد. این مبالغ به‎صورت وجه نقد، گاهی سکه یا دلار بود.این متهم در پاسخ به سوال قاضی بابایی مبنی بر اینکه پول‌هایی که به درخشان‎نسب داده می‌شد، در قبال چه امتیاز‌هایی بود؟ گفت: من در جریان کارهایشان نبودم. فقط پول را می‌گرفتم و به هر کس که می‌گفت تحویل می‌دادم.موسی حسین‎وند وکیل حمزه حیدری، نیز در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: هبه یک امر معمول در شهرداری و برخی از نهاد‌هاست و تا جایی که اطلاع دارم هم‎اکنون نیز در حال انجام است، اما موکلم نسبت به اینکه این مبالغ دریافت‎شده رشوه بوده، آگاهی نداشته است. موکلم تمام موارد را در دفتر خودش یادداشت می‌کرد و خودش هم گفته که از مجرمانه بودن این کار اطلاعی نداشته و فکر می‌کرده که این موضوع کار خیر بوده است.محمدباقر دولتی، متهم ردیف بعدی این پرونده نیز در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: اتهامات مطرح‎شده در کیفرخواست را قبول ندارم. من دفتردار رئیس سابق شورای شهر شهریار بودم و هیچ‎گاه واسطه میان اعضای شورای شهر و شهرداری نبودم، هیچ واسطه‎گری انجام نداده‌ام و در مدت ۲۶ سال خدمتم همیشه بدون حاشیه کار کردم.
دنبال هیچ رفاقتی در شورای شهر نبودم و در این پرونده بی‎گناه هستم.سارا کردی نیز با حضور در جایگاه گفت: از پرسنل بیمارستان هستم و اتهامات مطرح‎شده را قبول ندارم. این آقایان را نمی‌شناسم و آنان هم مرا نمی‌شناسند. کارت بانکی من به‌صورت امانت نزد خورشیدی‎فر بوده است. با خواهر خورشیدی‎فر رابطه دوستی چند ساله داشتم و به دلیل اینکه کارت‌های خورشیدی‎فر به‎علت اجرا گذاشته شدن مهریه توقیف شده بود، کارتم را در اختیار خواهرش قرار دادم. مرتکب سهل‎انگاری شدم و این موضوع به دلیل اعتماد من به آنان بوده است و از باقی ماجرا خبری ندارم.در ادامه این جلسه دادگاه، هوشنگ معصوم‎خانی متهم بعدی این پرونده در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: اتهامات را به هیچ عنوان نمی‌پذیرم و هیچ شناختی از قوانین در اداره‌ها ندارم. یک ارباب‎رجوع ساده هستم و ملکی داشتم که بیشتر از حد مجاز ساخته شده است. جریمه آن را واریز کردم و پایان کار گرفتم، اما نه رشوه‌ای گرفتم و نه رشوه‌ای دادم.متهمان، امیرصالح موقر و حامد احسانی نیز جداگانه در جایگاه قرار گرفته و ضمن رد اتهامات عنوان کردند که رشوه ای نگرفته و نداده‎اند.ناصر کوهزادی نیز در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: اتهامات مطرح‎شده در کیفرخواست را قبول ندارم و نه به کسی رشوه داده‌ام و نه از کسی رشوه گرفته‌ام و فکر نمی‌کردم پرداخت هبه، جرم باشد.بهرام ایوبی، دیگر متهم این پرونده نیز با حضور در جایگاه، ضمن رد اتهامات گفت: کارمند شهرداری بودم و تخلفی انجام نداده‌ام. نه پولی به عنوان رشوه دریافت و نه پولی پرداخت کرده‎ام. تنها و به دستور شهرداری، انتقال دستور مبلغ ۵۸ میلیون یعنی ۲۸ میلیون و ۳۰ میلیون تومان را به احمدی و درخشان دادم.
در ادامه این جلسه دادگاه، محمدرضا غفاری، وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و تاکید کرد: درخشان‌نسب به‎عنوان عالی‌ترین مقام شهرداری به موکل من دستور داده است که دو سازنده مراجعه می‌کنند، این مبالغ را از آنان بگیر و به سید جواد درخشان و مرتضی احمدی بده. موکل من تنها انتقال دستور را انجام داده و نه پولی گرفته و نه پولی داده است.در ادامه این جلسه دادگاه، حسین قره‌وند دیگر متهم این پرونده در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: اتهامات مطرح‎شده در کیفرخواست را قبول ندارم و نمی‌دانم چرا اسمم در این دفترچه قرار دارد. در حالی که کار من ساخت‎وساز نیست و اصلا به شهرداری مراجعه نکرده‌ام.در ادامه این جلسه دادگاه، نماینده دادستان از قاضی دادگاه خواست یکی از متهمان را به جایگاه فرا خواند تا از او سوالاتی پرسیده شود. متهم حمزه حیدری در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به این سوال دادستان که آیا افرادی که به دفتر شهرداری مراجعه می‌کردند، وجوه را خودشان می‌آوردند یا همراه سازندگان می‌آمدند و این وجوه در چه زمانی و چه مکانی پرداخت می‌شد؟ گفت: این افراد گاهی با هم می‌آمدند و گاهی جدا به دفتر شهردار مراجعه می‌کردند. بعضی اوقات در ساعات اداری بود و برخی از اوقات خارج از وقت اداری مراجعه می‌کردند. برخی از متهمانی که در این جلسه حاضر هستند خودشان می‌آمدند، اما بعضی از آنها با اعضای شورای شهر مراجعه می‌کردند و به من می‌گفتند که شهردار گفته است این پول را تحویل بگیر.این متهم تاکید کرد: همان روز پول‌هایی که دریافت می‌کردم را به شهردار می‌دادم یا طبق دستور شهردار به افراد دیگری تحویل می‌دادم.
​​​​​​​معصوم‌خانی، حامد احسانی، فیروزی، احمدی و برخی دیگر از متهمانی که در این جلسه حاضر هستند، به دفتر مراجعه می‌کردند و وجوه را به من می‌دادند و من آن را به رسم امانت یادداشت می‌کردم.وی در پاسخ به سوال دادستان شهریار مبنی بر اینکه آیا از این پول‌های دریافتی، مبلغی را به شورای شهر انتقال داده‌اید؟ گفت: بله، درخشان‎نسب به من دستور می‌داد از آن پول‌ها، مبالغی را به شورای شهر بفرستم. من هم از طریق راننده، پول‌ها را نزد دولتی دفتردار رئیس شورای شهر می‌فرستادم.این متهم با تأکید بر اینکه من به هیچ عنوان حق دریافت یک ریال بدون اجازه شهردار را نداشتم، بیان کرد: علاوه بر وجه نقد، کارت هدیه و سکه هم می‌دادند، اما حضور ذهن ندارم که چه تعداد بوده است. اما به رسم امانت همه آنها را در دفتری یادداشت کردم.قاضی بابایی در پایان این جلسه دادگاه ضمن تشکر از صداقت‌گویی این متهم، جلسه بعدی دادگاه را روز یکشنبه اول اسفند سال جاری اعلام کرد.
 
بازگشت به تولید کارخانه لبنیات بافت با حمایت‎های قضایی
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافت استان کرمان گفت: کارخانه لبنیات بافت که از یک سال پیش تعطیل شده بود، با تلاش دادگستری این شهرستان مجددا راه‎اندازی شد.عنایت‎الله دهقانی بیان کرد: کارخانه لبنیات بافت که از یک سال پیش به علت مشکلات مالی و اختلاف شرکا تعطیل شده بود، با تلاش دادگستری این شهرستان مجددا راه‎اندازی شد.وی افزود: پس از چندین ماه تعطیلی و بیکار شدن کارگران، هم‎اکنون ۱۵ کارگر این کارخانه به کار بازگشته‎اند و با افزایش تولید، تعداد کارگران بیشتر خواهد شد.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافت ادامه داد: این چندمین واحد تولیدی شهرستان است که از ابتدای سال رونق دوباره گرفته و در مجموع بیش از ۵۰ نفر در این واحد‌ها مشغول به کار شده‎اند.وی بیان کرد: سال گذشته نیز با تلاش‌های انجام‎شده در دادگستری شهرستان بافت استان کرمان، از بیکار شدن تعدادی از کارگران در تعدادی از واحد‌های تولیدی جلوگیری شد.
 
تخریب مستحدثات غیرمجاز در محدوده جنگل‌های حرا
رییس ‎کل دادگستری استان هرمزگان از آزادسازی ۴ کیلومتر دیگر از نوار ساحلی شهر درگهان در جزیره قشم و تخریب مستحدثات غیرمجاز ایجادشده در محدوده جنگل‌های حرا خبر داد.
مجتبی قهرمانی از رفع تصرف و آزادسازی ۴ کیلومتر دیگر از نوار ساحلی جزیره قشم و تخریب مستحدثات ایجادشده در محدوده جنگل‌های حرا خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه امتداد برخی از این مستحدثات و دیوارچینی‌ها تا محدوده جنگل‌های حرا ادامه داشت که در راستای حفاظت از محیط زیست و حفظ حقوق بیت‎المال، به محض شناسایی، ضمن تخریب ساخت‎وساز‌های غیرمجاز، حریم جنگل‌های حرا آزادسازی شد.وی با بیان اینکه اراضی رفع‎تصرف‎شده در ضلع غربی شهر درگهان جزیره قشم قرار دارد، تصریح کرد: این مستحدثات شامل دیوارچینی، پی‎سنگی، سازه‌های غیرمسقف و سرپوشیده بدون سکنه و سد و بند خاکی بود که به دستور دادستان شهرستان قشم و با همکاری یگان حفاظت از اراضی ملی، دولتی و اجراییات سازمان منطقه آزاد و مأموران پلیس امنیت اقتصادی و یگان امداد نیروی انتظامی قشم، تخریب شد.رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان همچنین بیان کرد: با حضور دادستان عمومی و انقلاب بندرلنگه و جمعی از مسئولان این شهرستان، ٣٠ هزار مترمربع از اراضی واقع در حریم ۶۰ متری دریا که در مالکیت دستگاه هاى دولتى بود، آزادسازى شد.وی تأکید کرد: مستحدثات ایجادشده در این اراضی و در حریم ۶۰ متری ساحل نیز تخریب شد و این زمین‌های ساحلی برای استفاده در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

 تخریب یک بنای لوکس غیرمجاز در چالوس 
همچنین در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفاظت از اراضی زراعی و باغی با حکم دادستانی شهرستان چالوس و با همکاری نیروی انتظامی، یک بنای لوکس غیرمجاز با زیربنای ۱۶۰ متر و ۳۶ قطعه دیوارکشی غیرمجاز در منطقه دلگشا شهر هچیرود تخریب شد که با این اقدام بیش از ۳۰ هزار متر مربع اراضی کشاورزی آزادسازی شد.بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه ساخت‎وساز در خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و روستا‌ها بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون مذکور ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.بر اساس اعلام روابط عمومی دادگستری استان مازندران، مردم باید از خرید املاک فاقد مجوز خودداری کرده و قبل از انجام معامله از مراجع ذی‎صلاح از جمله جهاد کشاورزی استعلام کنند تا مورد سوءاستفاده افراد سودجو واقع نشوند.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
گردش همزمان اومیکرون و دلتا
به نظر می‌رسد، افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید19 توسط سویه اومیکرون در کشورمان، در کنار گردش همزمان سویه دلتا را باید هشداری جدی تلقی کرد، البته این را هم باید گفت که  محققان در دیگر کشورها نیز نسبت به این امر اظهار نظر کرده‌اند، آنچه که مصداق بارزش کشور انگلیس بوده که از شناسایی یک بیمار مبتلا به عفونت ترکیبی از دلتا و اومیکرون در این کشور خبر داده است.
 
فوت۱۶۷ بیمار کرونایی

 طبق معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دوهزار و۷۶۸ نفر از آنها بستری شدند.براین اساس مجموع به ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار و۲۵۵ نفر رسید.همچنین در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۷ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری ۱۳۴ هزار و ۵۳ نفر شد.این در حالی بوده که براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت سه هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
۸۵ درصد ابتلاها اومیکرون است
آنگونه برخی از متخصصان عنوان کرده اند، ویروس فعلی بیماری کووید19 که در حال گردش است، تنها اومیکرون نبوده و  بلکه ویروس دلتا را نیز شامل می شود. به طور مثال می‎توان به اظهارات نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در این باره اشاره داشت که بیان کرده است، به نظر می‌رسد درصدی از سویه موجود دلتا بوده و بنابراین شانس درگیری ریه در بیماران مبتلا به دلتا بالا است. البته وی نیز مانند بسیاری دیگر از متولیان امر در زمینه  مقابله با بیماری کووید19 بیان کرده است که غالب موارد موجود در مراجعه به مراکز درمانی اومیکرون بوده و به طور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد اومیکرون و مابقی به عبارتی 15 تا 20 درصد هم مربوط به دلتا است. براین اساس و طبق آنچه که عنوان شد می‌توان بیان کرد که از مبتلایان به بیماری کووید19 افرادی که درگیر سویه دلتا هستند همچنین بیمارانی که با بیماری زمینه‌ای یا وزن بالا یا بدون تزریق واکسن دچار سویه جدید شده‌اند، امکان دارد در بیمارستان‌ها بستری شوند. 

 ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز 
این شرایط موجب شده تا شاهد افزایش مستمر تعداد شهرهای در وضعیت بحرانی باشیم، به طور نمونه و با اشاره به آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، باید گفت که طبق نقشه رنگ بندی کرونایی کشور اکنون  ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز به سر می‌برند، علاوه براین ۱۱۲ شهرستان نارنجی، ۸۹ شهرستان زرد هستند و شهری که در وضعیت آبی باشد نیز در کشور نداریم.

 زنگ خطرهای شکل گیری سویه‌های جدید
در این میان اما اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که باید همواره به شدت مراقب بود تا دچار شکل گیری سویه جدیدی نشد، این در حالی بوده که گفته می‌شود دانشمندان دانمارکی توانسته‎اند سویه جدید اومیکرون  مخفی را کشف کنند که این روزها به نظر می‌رسد، 24 درصد مبتلایان به کووید19 در این کشور را درگیر خود کرده  است. این سویه از ویروس کرونا، که دانشمندان آن را BA.2 نامیده‌اند، از سویه اصلی اومیکرون مخفی‌تر است، زیرا ویژگی‌های ژنتیکی خاص تشخیص آن را کمی دشوارتر می‌کند. از سوی دیگر در هفته اخیر مقامات انگلیس بعد از شناسایی یک بیمار مبتلا به عفونت ترکیبی از دلتا و اومیکرون در این کشور، به طور رسمی نظارت بر این سویه هیبریدی از دلتا و اومیکرون کرونا معروف به دلتاکرون را آغاز کردند. در این خصوص به نظر می‌رسد که این ویروس در بیماری جهش یافته باشد، بیمارانی که به هر دو نوع ویروس کرونا به عبارتی دلتا و اومیکرون به طور همزمان دچار شده اند، البته باید عنوان کرد همچنان مشخص نیست که این اتفاق برای نخستین بار در انگلیس یا کشور دیگری رخ داده است.

 امکان انتقال اومیکرون از یک مبتلا به 500 فرد دیگر
با توجه به همه آنچه که عنوان شد باید بیان کرد که اومیکرون شتاب بالایی برا بیمار کردن قربانیان خود در پیش گرفته تا از این طریق بتواند سریع تر به قله پیک ششم برسد.این در حالی بوده که بی‌توجهی به رعایت مقوله قرنطینه در فرد مبتلا به اومیکرون موجبات انتقال ویروس به صدها نفر دیگر را رقم زده است.در توضیح بیشتر می‌توان به اظهارات حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد که بیان کرده است خارج شدن فرد مبتلا به اومیکرون  از منزل به معنای انتقال آن به ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دیگر است.به هر حال و با توجه به اظهارت بیان شده به این موضوع باید اشاره کرد که سویه جدید کرونا همچنان در تهران رو به افزایش بوده و اینکه چرخش همزمان دلتا و اومیکرون پیش‌بینی را دشوار کرده است، اما شاید با درصد اطمینان متوسط بتوان پیش‌بینی کرد که شاید تا آخر بهمن و هفته اول اسفندماه به پیک برسیم.

 نیمی از بستری‌ها زیر 50سال هستند
در این میان به نکته مهم دیگری نیز باید پرداخت، اینکه گفته می‌شود، نیمی از بستری‌های کرونایی در پیک ششم افرادی هستند که زیر ۵۰ سال، سن دارند. به عبارتی می توان بیان کرد که ۱۵ تا ۲۰ درصد از ابتلاها در افراد زیر ۱۰ سال بوده به طور کلی برخلاف سویه‌های قدیمی، نیمی از بیماران بستری شده زیر 50 سال هستند. البته نباید فراموش کرد که در کودکان آنچه بیشتر منجر به بستری می‌شود، با علائمی مانند استفراغ، سرفه‌های شدید که بیشتر علتش التهاب در مجاری تنفسی فوقانی بوده و حالت خروسک دارد، است. این علائم و سرفه‌های شدیدی که ایجاد حالت خفگی می‌کند، کودکان را به بیمارستان می‌کشاند. درگیری ریه ناشی از کرونا در کودکان بسیار کم است.

 بیشترین میزان مرگ‌ومیردر چه سنی است؟
در این رابطه البته توکلی بیان کرده است که مرگ‌ومیر ناشی از کرونا هم در کودکان بسیار کم است، در عین حال بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا همچنان در سنین بالای ۶۰  سال است. روال مرگ‌ومیر کماکان همان الگوی سنی قبلی را دارد و بیشتر مرگ‌ها در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.براین اساس باز هم باید توجه داشت که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن، مهمترین اصل دیگر این است که مبتلایان به این بیماری در زمان بروز علائم از تردد در فضاهای مختلف اجتماعی خودداری کنند، مدت زمان قرنطیته را به درستی سپری کرده تا از ابتلای دیگر افراد به این بیماری جلوگیری کنند، موضوعی که به نظر می‌رسد برخی از افراد به آن توجهی ندارند و این امر می‌تواند هشداری جدی برای اطرافیان و نزدیکان آنها حتی برای هه ساکنان شهر و کشور مان باشد.
 
وجود ۲۸۰ هزار پلاک بافت فرسوده در پایتخت
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: در بافت فرسوده نزدیک به ۲۸۰ هزار پلاک داریم که ۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی مالکیت هستند و مردم در آنها مشغول زندگی هستند. برای نوسازی در قدم اول باید حق مالکیت آنها به رسمیت شناخته شود و با ساز و کار فعلی شاید سالی کمتر از یک درصد مشکل مالکیت آنها رفع خواهد شد. هنگامی که با این کندی مواجه هستیم نمی توان انتظار سرعت گرفتن نوسازی بافت فرسوده را داشت. کاوه حاجی علی اکبری افزود: از سوی دیگر نزدیک به چهار هزار پلاک در بافت فرسوده در حریم درجه یک دکل های فشار قوی برق قرار دارند و به‌رغم پیگیریهای انجام شده این معضل حل نشده و باقی مانده است.

برنامه‌ریزی برای مهارت‌آموزی ۵۰۰ هزار سرباز 
دستیار و مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح از پوشش ملی مهارت آموزی سربازان در سال ۴۰۱ با آموزش ۵۰۰ هزار نفر خبر داد.سردار موسی کمالی گفت: در سال ۱۴۰۰ که به عنوان سال گسترش مهارت‌ها است و در راستای طرح جامع توانمندسازی و مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، تا بهمن ماه تعداد ۱۰۹ هزار نفر از کارکنان وظیفه در ۱۵ میلیون نفر ساعت در ۱۸۶۴ کارگاه آموزشی و ۵۶۵۴ محیط واقعی کار در ۵۰۰ رشته مختلف مهارتی، در مراکز و یگان‌های نیروهای مسلح، دوره‌های آموزش تخصصی فنی و حرفه‌ای را سپری کرده اند.

بارش‌های پراکنده در برخی استان‌ها 
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از بارش پراکنده برف و باران در برخی استان ها خبر داد.صادق ضیائیان با اشاره به پیش بینی‌ها از شرایط جوی کشور در چند روز آینده گفت: در برخی مناطق آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و به صورت پراکنده در مازندران بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: امروز در اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان و ارتفاعات رشته کوه البرز بارش باران و برف و در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، دامنه‌های جنوبی البرز در برخی نقاط استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و همچنین در استان‌های همدان و مرکزی بارش پراکنده و وزش باد خواهیم داشت.

اطلاعیه پیش ثبت نام سفرهای نوروزی به سوریه
پیش ثبت نام سفرهای نوروزی عتبات عالیات از صبح ۳۰ بهمن آغاز می‌شود و تا پایان روز جمعه ۶ اسفندماه ادامه دارد.براین اساس متقاضیان تشرف به عتبات عالیات در دوره نوروزی ۲۴ اسفندماه امسال تا هشت فروردین‌ماه ۱۴۰۱ می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه در سایت عتبات عالیات برای خود و همراهانشان فرایند پیش ثبت‌نام را انجام دهند. گفتنی است؛ اعزام‌های برنامه ریزی شده فقط به صورت هوایی است.
 
تلاش برای دسترسی عادلانه مناطق محروم به خدمات سلامت
 معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر تلاش برای کاهش محرومیت در کشور، از برنامه ریزی برای توسعه عدالت محوری در مناطق محروم کشور تا سال ۱۴۰۴ و ایجاد زمینه‌های دسترسی عادلانه مردم این مناطق به خدمات حوزه سلامت خبر داد.سعید کریمی ایجاد زیرساخت‌های جدید را به منزله ایجاد فرصتی برای بهره وری‌های بهتر از مراکز قدیمی دانست.

خدمات اجتماعی جایگزین مساعدت‌های موردی می شود
 رییس کمیته امداد بابیان اینکه شرایط امروز توجه علمی به پدیده‌های مختلف اجتماعی را می‌طلبد، گفت:خدمات اجتماعی برنامه‌ریزی شده به تدریج جایگزین فعالیت‌ها و مساعدت‌های موردی می‌‌شود. سیدمرتضی بختیاری همچنین بیان کرد: مددکاری اجتماعی به عنوان یک «ضرورت سازمانی» در این نهاد مقدس که اثرات مثبت آن تاکنون در جامعه اسلامی جاری و ساری بوده و توانسته حتی‌المقدور چهره فقر را کم رنگ‌تر و رنج و اندوه حاصل از آن را بکاهد.

پذیرش دانشجوی ارشد فراگیر در دانشگاه آزاد 
 رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: چندی پیش دانشگاه آزاد در درخواستی از سنجش خواست تا با پذیرش دانشجو به صورت فراگیر در مقطع کارشناسی ارشد موافقت کند.معصومه طباطبایی افزود: قرار است در سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد به این شیوه دانشجوی ارشد بپذیرد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال