امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

بهره‌برداری باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان ۱۴۰۱
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از آزادراه تهران-شمال از بهره برداری از باند رفت منطقه دو این آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و با اشاره به حمایت دولت برای تزریق منابع مالی در این پروژه گفت: با توجه به حجم کار و فعالیت در این پروژه، دولت در بخش تامین مالی، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.مسعود میرکاظمی گفت: همچنین مقرر شد تا با بررسی های کارشناسی بیشتر، کار در منطقه سوم آزادراه تهران-شمال نیز تعیین تکلیف شود.

آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی
آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه حدود ۵۵۳ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ معادل ۱.۶ و ۱۹.۶ درصد افزایش داشته است.از سوی دیگر، حدود ۶ میلیون فقره با ارزشی حدود ۲۳۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۰.۱ و ۲.۸ درصد افزایش دارد. همچنین در این مدت، در استان تهران حدود ۲.۱ میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۱۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران بیش از ۱.۹ میلیون فقره به ارزشی حدود  ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی حدود ۱۵۷ هزار فقره به ارزشی بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

رایزنی وزارت نیرو و یونیسف درباره خشکسالی
محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل و مدیر دفتر یونیسف تهران در خصوص توسعه همکاری‌های دو جانبه، آبرسانی به روستاهای مرزی، وضعیت پناهندگان افغانستانی، کمبود آب و خشکسالی به گفت‌وگو پرداختند.وی با اشاره به اهمیت آب و برق برای مردم ایران و کاهش سهم حقابه شرق کشور به دلیل کاهش جریان آب هیرمند، میزبانی ایران از پناهندگان افغانی و مشکلات آن و کمبود آب و خشکسالی که ایران با آن مواجه است، خواستار افزایش همکاری و تقویت روابط میان وزارت نیرو و یونیسف، افزایش سهم بودجه ایران در یونیسف، افزایش حمایت‌ها، همکاری یونیسف در زمینه پروژه‌های تأمین انرژی برای جوامع ایرانی و پناهگاه پناهندگان افغانستانی شد.وی همچنین در این دیدار، چشم انداز ایران در تبادل اطلاعات تخصصی، فنی، کارشناسی و تجهیزات تأمین آب و ارائه برنامه‌های اجرایی برای انجام پروژه‌های مقطعی و کوتاه مدت با یونیسف (بین سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳) را تشریح کرد.رابین ناندی، نماینده و مدیر دفتر یونیسف نیز با اشاره به کسب تجربه از همکاری‌های گذشته، گفت: همکاری‌هایی آینده از چشم‌انداز خوبی برخوردار بوده و ورود به فاز توسعه برنامه‌ریزی و همکاری‌های آتی با ایران (بین سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۲) امیدوار کننده است.

قیمت مسکن کاهش یافته است 
مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بازار مسکن با افت قیمت مواجه شده است گفت: اگر سایتهای فروش مسکن، مراکز آماری و برخی غیرکارشناس‌ها باعث ایجاد تلاطم و تشنج نشوند، انتظار افت بیشتر قیمت خانه وجود دارد اما نمی‌توان توقع ریزش شدیدی داشت.
وی اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آمار رسمی حدودا متری ۳۲ میلیون تومان است اما میانگین قیمتهای پیشنهادی در سایتهای فروش بیش از ۵۰ میلیون تومان است. این یعنی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند. بارها اعلام کردیم نرخهای دلبخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود اما کماکان شاهد قیمتهای کاذب در سامانه‌های ملکی هستیم. وی افزود: خوشبختانه در ماههای اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از لغو تحریم ها است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

3 راهکار مهار تورم 
حسین درودیان، کارشناس اقتصادی در تشریح صحبت‌های وزیر اقتصاد در مورد کنترل تورم گفت: تورم محصول کسری بودجه، ایجاد پول غیرمولد و انقطاع در تراز پرداخت است که با کنترل این سه مولفه می‌توان بر مهار آن امیدوار بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تورم در کشور ما بالاتر از متوسط و میانگین جهانی است گفت: اختلاف تورم کشور در چند سال اخیر از تورم میانگین، پایدار شده و این نگران کننده است. وی ادامه داد: در کشور ما تورم محصول سه مولفه کسری بودجه دولت، ایجاد پول غیرمولد توسط نظام بانکی و شوک‌ها و جهش‌های نرخ ارز و انقطاع‌ در تراز پرداخت است. وی با تاکید براینکه حل و فصل موضوع تورم نیازمند رفع کسری بودجه، کنترل شوک و جهش‌های نرخ ارز و تراز پرداخت‌هاست، افزود: چنانچه به این سه مورد توجه نشود و هر کدام از اینها دچار معضل و مشکل باشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.وی گفت: هر چه کسری بودجه، ایجاد پول غیرمولد و جهش‌های نرخ ارز کمتر شود به همان اندازه بر تورم تاثیر مثبت خواهد داشت. درودیان اظهارداشت: هدف‌گذاری واقع بینانه نمی‌تواند تورم میانگین در سال‌های غیرشوکی باشد. هدفگذاری تورم ۱۵ و ۱۶ درصدی برای افق ۲ یا سه ساله واقع‌بینانه است. وی با اشاره به اینکه تورم در کشور ما روی دیگر سکه بخش واقعی است، گفت: تولید، اشتغال و رکود اقتصادی واقعیت اقتصاد کشور است و اینها به اقتصاد ضربه می‌زند و تورم افزایش می‌یابد زیرا تورم جدا از عملکرد اقتصاد نیست و نمی‌توان بسته‌ای جدا برای آن معرفی کرد.

معیارهای تعیین شهریه مدارس غیردولتی
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره الگوی شهریه اظهار کرد: مبنای الگوی شهریه امسال درصدی نیست و در نگاه جدید سازمان به موضوع شهریه، آنچه اهمیت و وزن بیشتری دارد، کارهای پرورشی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همچنین ساحت‌های 6 گانه است که شاخص‌های آن را در مدرسه تعیین می‌کنیم.احمد محمودزاده گفت: با توجه به این که 85 درصد از مدارس کشور استیجاری هستند و نرخ شهریه در شهرهای مختلف متفاوت است، تعیین میزان شهریه به عواملی از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش، افزایش و کاهش تراکم کلاسی، سرانه فضا، تجهیزات نوسازی، امکانات تربیتی و آموزشی، مباحث پرورشی و ... ارتباط مستقیم دارد.

افزایش مزاحمت های اورژانس تهران 
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران از افزایش ۲۰ درصدی مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تهران خبر داد. پژمان آقازاده گفت: راهکار مهم دیگری که می توان برای کاهش مزاحمت های تلفنی پیش گرفت برخوردهای قانونی است. در حال حاضر مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می شود با یکدیگر توازن ندارد. به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم‌کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم‌کارتش را می سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی تواند بازدارنده باشد. وی با اشاره به برگزاری جلساتی در این زمینه گفت:  موضوع جلسات این است که چه جرمی برای مزاحمان تلفنی در نظر گرفته شود که حتی در این جلسات پیشنهاد دو تا 6 ماه حبس در صورت محرز شدن جرم نیز مطرح شد.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور
طبق اعلام سازمان هواشناسی از بعد از ظهر امروز با ورود سامانه بارشی برای نواحی غربی، زاگرس مرکزی، دامنه‌های البرز جنوبی و سواحل دریای خزر بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود و در سواحل دریای خزر نیز شاهد روند افزایش دما ۶ تا هشت درجه‌ای دما خواهیم بود. همچنین در تهران نیز آسمانی نیمه ابری تا ابری، گاهی با غبار محلی خواهد بود.

افزایش ۲۵درصدی نرخ حمل و نقل عمومی 
رییس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: این کمیسیون فارغ از اینکه قیمت تمام شده برای مترو و اتوبوسرانی چقدر خواهد بود، نرخ حداکثر ۲۵درصد را برای نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال آینده پیش بینی کرده است.جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه حتی اگر افزایش هزینه‌ها بیشتر از این نرخ باشد که حتما بیشتر است، شورای شهر بیشتر از افزایش ۲۵درصد را تصویب نخواهد کرد، ادامه داد: طبیعا مابه التفاوت این مبلغ را از محل کمک های شهرداری و اگر بتوانیم از محل کمک دولت جبران می‌کنیم.

تدابیر مدیریت شهری برای پیشگیری از تشدید فرونشست زمین در پایتخت
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تشریح اقدامات مدیریت شهری تهران برای کمک به پیشگیری از تشدید فرونشست زمین در تهران از شناسایی بیش از ۷۰ گونه درخت و گیاه مناسب با اقلیم تهران که به خشکی مقاوم هستند و آبیاری کمی نیاز دارند خبر داد.
مهدی پیرهادی اظهار کرد: درباره فرونشست باید همه ابعاد پیدایش آن مورد توجه قرار گیرد؛ استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی تنها به عنوان یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در این امر شناخته می‌شود و در خصوص سایر عوامل مهم فرونشست زمین در شهر تهران می‌توان به خشکسالی، تغییر اقلیم، خروج منابع آبی به خارج از حوزه منابع آب شهر تهران، کاهش ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی و در نهایت استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد. وی افزوذ: منابع آب‌های زیرزمینی و فضای سبز شهری در کلانشهر تهران که دارای آب و هوایی خشک و نیمه خشک است، مانند دو گوهر گرانبهاست که باید از آنها محافظت کرد و برقراری توازن در این خصوص از اهداف مدیریت شهری در این دوره است که از طرفی با توسعه فضای سبز ریه‌های تنفسی شهر تقویت و از سوی دیگر با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی از خطر فرونشست پیشگیری شود. به گفته پیرهادی در حال حاضر شهرداری تهران از طریق به کارگیری اقدامات ویژه، کوشش می‌کند تا ضمن حفاظت از منابع آبی محدود شهر تهران بر حفظ و شادابی فضای سبز شهر تهران بیفزاید. برخی از اقدامات اجرایی در این حوزه شامل طراحی و اجرا ی شبکه آب خام به منظور آبیاری فضای سبز، اجرای شیوه‌های نو ین آبیاری و الگوی سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای در بوستان‌ها و فضای سبز حاشیه معابر و افزایش راندمان آبیاری و حذف شیوه‌های سنتی، تدوین برنامه‌های کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی و سازگار با شرایط اقلیمی شهر تهران به منظور بهره‌برداری کمتر از منابع آبی است.
 
«حمایت» از جدیدترین تدابیر برای مقابله با بیماری کووید19 گزارش می‌دهد
اجرای پویش همگانی تقویت واکسیناسیون کرونا
افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی در کنار روند صعودی مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از بیماری کووید19 موجب شده تا صحبت از طرح‌ها و تدابیر جدید به میان آید، برنامه‌هایی که تلاش می‌شود تا با کمک آنها به مقابله با سویه جدید کرونا پرداخت.
۱۹۳۱۷ بیمار جدید کووید19
طبق معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۶۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۴۲۷ نفر رسید. در این میان اما در بازه زمانی 24 ساعت اخیر، ۱۸۷ بیمار جان خود را از دست دادند و تعداد کل فوت‌شدگان این بیماری ۱۳۴ هزار و ۶۰۷ نفر شد. البته تاکنون ۶ میلیون ۴۲۷ هزار و ۳۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سوی دیگر سه هزار و ۸۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
​​​​​​​ 
 شهر آبی کرونایی نداریم
آنگونه که آمار و ارقام نشان می دهد در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد و تعداد شهرهای در وضعیت بحرانی نیز روند نزولی در تجربه کرده است، براین اساس اکنون ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز به سر می برند و البته ۱۱۲ شهرستان نارنجی و ۸۹ شهرستان هم زرد کرونایی هستند.

 شیب صعودی نمودار فوت‌شدگان کرونا
این در حالی بوده که شیب نمودار فوت‌شدگان نیز صعودی بوده و آمارهای روزانه مربوط به جان‌باختگان بیماری کووید19 روند صعودی هر چند کم شتابی را تجربه می‌کند که خود نگران کننده است.آنچه که اکنون موجب شده تا صحبت از اجرای پویش همگانی تقویت واکسیناسیون در کشور به میان آیند، زیرا که گفته می‌شود تزریق سه دوز واکسن کرونا می‌تواند به میزان زیادی مانع از مرگ و میر مبتلایان شود.به گفته حمید عمادی، رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) برخی از افراد حالات شدید بیماری را تجربه می‌کنند که این گروه اشخاصی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند. در واقع بستری و مرگ و میر واکسن‌نزده‌ها در صورت ابتلاء به کرونا، به شکل واضح ۹۰ درصد بیش از سایر گروه‌ها است. براین اساس محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز گفته است که در راستای تقویت مشارکت گروه‌های مختلف سنی و افزایش پوشش واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ در کشور، پویش‌هایی طراحی و اجرا می‌شود.  

 ضرورت مقابله با سویه جدید و افزایش ایمنی کودکان 
این در حالی بوده که برآوردها نشان می‌دهد همچنان بخشی از جمعیت واجد شرایط در گروه های سنی مختلف از جمله بزرگسالان و کودکان، واکسن کرونا تزریق نکرده اند. ضمن اینکه باید عنوان کرد؛ سوش اومیکرون به نسبت سایر جهش‌ها بچه‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و براین اساس به طور حتم اقداماتی صورت گیرد تا برخورد کودکانی که هنوز واجد شرایط تزریق واکسن نیستند با بیماری کاهش یابد، یکی از اقدامات مناسب تزریق واکسن به مادران باردار است. آنچه که باعث شده تا متولیان امر در قالب پویش‌هایی با شعار بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن و در انتخاب نوع واکسن کرونا سخت‌گیری نکنید این موضوع را به احاد جامعه تاکید کنند.از سوی دیگر اما برای مقابله با سویه جدید و افزایش ایمنی کودکان باید علاوه بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، تزریق واکسن کرونا برای کودکان در اولویت خانواده‌ها نیز قرار بگیرد.  آنچه که موجب شده تا هاشمی از این امر خبر دهد که در این خصوص هشتک های در فضای مجازی مربوط به وزارت بهداشت و دانشگاه ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، جایگزین هشتک های قبلی شده و می شود.
این شعارها از روز اول مورد تاکید وزارت بهداشت و سازمان های بین المللی بوده و بر لزوم در تسریع واکسیناسیون عمومی و ایمنی ناشی از واکسیناسیون تاکید دارند.   در این زمینه البته سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم از این موضوع نیز هم خبر داده است که واکسن‌های موجود در بازار صرف نظر از داخلی یا خارجی بودن آن، بهترین واکسن‌ها هستند که اثرات آن به تایید مراجع مهم از جمله سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو ایران رسیده است.  براین اساس وی نیز مانند دیگر متولیان از مردم دعوت می کند تا به سرعت واکسیناسیون خود را تکمیل،  همچنین والدین، نسبت به واکسیناسیون کودکان خود در اسرع وقت اقدام کنند. توصیه‌ای مهم که به طور قطع به سود همه مردم جامعه خواهد بود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال