امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

صادرات غیرنفتی از مرز ۴۵ میلیارد دلار گذشت
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هم اندیشی با صادرکنندگان نمونه کشور از صادرات غیرنفتی بیش از ۴۵ میلیارد دلاری در ۱۱ ماهه امسال خبر داد.فرهاد نوری افزود: از ۴۵ میلیارد دلار صادرات کشورمان، ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات کالا و بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

قیمت آجیل در آستانه سال نو
بررسی گزارشی از مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی در بهمن ماه امسال از این حکایت دارد که مغز گردو، پسته و بادام افزایش ۱۷ تا ۴۰ درصدی قیمت داشته‌اند.بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلو پسته به طور متوسط از ۲۲۷ هزار تومان در بهمن پارسال به ۳۱۸ هزار تومان در بهمن سال جاری رسیده و تا بیش از ۳۹۰ هزار تومان هر کیلو قیمت خورده است،  این کالا در مقایسه با آذر سال جاری ۲.۶ و بهمن پارسال ۳۹.۸ درصد گران شده است.در رابطه با قیمت مغز گردو نیز از متوسط ۲۵۷ هزار تومان در بهمن ماه سال گذشته به ۳۰۰ هزار تومان در همین ماه در سال جاری رسیده که حتی تا بیش از ۳۳۵ هزار تومان هم قیمت خورده است. مغز گردو نسبت به آذرماه امسال ۱.۳ درصد و بهمن پارسال ۱۷.۱ درصد گران شده است.
متوسط قیمت بادام درختی نیز در بهمن امسال بیش از ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو بوده و تا ۳۶۰ هزار تومان هم فروش رفته است، متوسط قیمت بادام در بهمن پارسال ۲۹۵ هزار تومان بوده است. بر این اساس بادام نسبت به آذرماه سال جاری ۲.۱ و بهمن سال پیش ۲۴.۶ درصد گران شده است. اما وضعیت صادرات این کالاها در آمار گمرک ایران نشان می دهد که در ۱۰ ماهه امسال ۲۷۴۸ تن به ارزش بیش از ۲۳.۲ میلیون دلار بادام، ۴۲۶ تن به ارزش بیش از ۲.۵ میلیون دلار گردو، ۱۰۳.۳ هزار تن به ارزش بیش از ۶۲۱.۵ میلیون دلار پسته با پوست، ۱۵.۳ هزار تن به ارزش بیش از ۱۷۰.۷ میلیون دلار مغز پسته و ۶۴۷ تن به ارزش بیش از ۵.۱ میلیون دلار سایر پسته‌ها از ایران صادر شده است.

جریمه عوارض آزادراهی از لایحه بودجه حذف شد
دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده جریمه عدم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها را آورده بود که مجلس آن را از لایحه حذف کرد.خدایار خاشع گفت: مطابق قرارداد همه آزادراه‌ها که به صراحت در آنها قید شده، وزارت راه و شهرسازی باید تا پیش از ابتدای فروردین هر سال عوارض جدید عبور از آزادراه‌ها را به بخش خصوصی ابلاغ کند ولی متأسفانه هر ساله وزارت راه دیرتر از موعد مذکور در قرارداد عوارض را ابلاع می‌کند. دبیر انجمن شرکت‌های آزادراهی کشور ادامه داد: بر اساس لایحه بودجه سال آینده سهم مشارکت دولت در آزادراه‌ها به طور متوسط ده درصد است در حالی که بر اساس ماده ۲۶ قانون مشارکت دولت در ساخت آزادراه‌ها در صورتی که درآمد آزادراه‌ها از ۸۵ درصد هزینه‌های انجام شده کمتر باشد دولت باید ۲۵ درصد باقی مانده را پرداخت کند. این قانون مربوط به ۳۰ سال قبل است و در تمام این سال‌ها دولت حتی یک بار هم این ما به التفاوت را نداده است.
خاشع یادآور شد: همچنین بر اساس قانون دولت باید از محل عوارض سایر آزادراه‌های دولتی میزان ضرر و زیان آزادراه‌های خصوصی را جبران کند ولی در سال‌های اخیر درآمد عوارض آزادراه‌های خصوصی که به دولت بازگشته است حتی ریالی به آزادراه‌های خصوصی برنگشته و وزارت راه درآمد آنها را به سازمان راهداری می‌دهد.این فعال صنعت راهسازی از دیگر مشکلات شرکت‌های آزادراهی را تفاوت هزینه ساخت با درآمد عوارض عنوان و اظهار کرد: بر اساس نرخ اعلامی سازمان برنامه و بودجه ۳۸ درصد تعدیل به هزینه ساخت آزادراه‌ها اضافه شده است اما معمولاً عوارض سالانه به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. این ارقام پاسخگوی هزینه نگهداری آزادراه‌ها نیست لذا کیفیت راه کاهش می‌یابد.خاشع با اشاره به ابلاغ نرخ جدید عوارض سال ۹۹ با 6 ماه تأخیر در شهریور همان سال گفت: هنوز با وجود گذشت بیش از ۱۱ ماه نرخ عوارض آزادراهی سال ۱۴۰۰ ابلاغ نشده است.
دبیر انجمن شرکت‌های آزادراهی کشور درباره اخذ الکترونیکی عوارض عبور از آزادراه‌ها بیان کرد: ۱۰ سال قبل در پایان دولت دهم اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی مطرح شد به آن دولت، ما اعلام کردیم که اجرای این طرح علاوه بر نرم افزار و سخت افزار به قوانین حمایتی نیاز دارد. با این حال در سال ۹۱ در آزادراه‌های قم و سپس پردیس اخذ الکترونیکی عوارض آغاز شد اما چون قوانین حمایتی وجود نداشت مردم عوارض نمی‌دادند.خاشع یادآور شد: وزارت راه به این نتیجه رسید که قانون الزام به پرداخت عوارض تصویب شود و اگر خودروهای عبوری عوارض آزادراهی ندادند، جریمه شوند. پیش از آن هم شرکت ساخت تفاهم نامه‌هایی را با پلیس راه امضا کرده بود اما اجرایی نشد با این حال در بند «ک» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ جریمه عدم پرداخت عوارض آمد همچنین اگر خودرویی عوارض نمی‌داد علاوه بر پرداخت اصل آن باید دو درصد جریمه آن را هنگام تهیه مفاصا حساب فروش خودرو پرداخت می‌کرد.
خاشع گفت: متأسفانه مجلس بدون مشورت با بخش خصوصی هنگام بررسی لایحه در صحن علنی این بند را از لایحه حذف کرد.به گفته این فعال صنعت راه سازی سال گذشته تنها ۲۸ درصد خودروهای عبوری از آزادراه ارومیه-تبریز عوارض دادند. متوسط کشوری پرداخت عوارض آزادراهی ۶۰ درصد خودروهای عبوری است. وی با تاکید بر اینکه پرداخت عوارض آزادراه‌ها به توسعه آنها می‌انجامد گفت: ما از تمام همسایگان خود به جز افغانستان طول آزادراه‌های کمتری داریم. سالانه ۱۷ هزار کشته در جاده‌ها و ۳۳۰ هزار مجروح و اشغال ۳۰ درصد ظرفیت بخش‌های درمانی از سوی مجروحان سوانح جاده‌ای عدم توسعه آزادراه هاست.

خرید نفت‌ ایران توسط چین بیشتر از ‌دوران پیش از تحریم‌ها‌
رویترز گزارش داد: میزان واردات نفت چین از ایران حتی از دوران پیش از اعمال تحریم‌ها هم بیشتر شده است.  بر اساس ارزیابی‌های سه مؤسسه رهگیری خطوط نفتکش‌ها چین در ماه ژانویه روزانه 700 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال 2017 و پیش از خروج آمریکا از برجام در بالاترین رقم 623 هزار بشکه در روز بوده است.یکی از این مؤسسه‌ها می‌گوید، بین ماه نوامبر تا دسامبر سال 2021  چین به طور متوسط 780 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است.بالا رفتن خرید نفت ایران توسط چین بدین معناست که مشتریان قبلی نفت ایران شامل هند و برخی کشورهای اروپایی فرصت کمتری برای خرید نفت از کشورمان خواهند داشت.

مقاومت دستگاه‌های دولتی در برابر حذف مجوزهای زائد
 موسی شهبازی، مدیرکل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس گفت: با راه اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی منافع فردی و دستگاهی به خطر می افتد، به همین دلیل دستگاه های دولتی دربرابر آن مقاومت می کنند.وی در مورد چالش کسب و کارها، اظهار کرد: موضوع مجوزها یکی از چالش‌های اصلی محیط کسب وکار در کشور ما است، به این معنی که چالش‌های کسب وکار به دو دسته پیش از فعالیت وحین فعالیت تقسیم می‌شود. پیش از شروع فعالیت عمده چالش‌های ما به همین صدور مجوزها، اخذ استعلام از دستگاه‌ها و تاییدیه گرفتن از مراجع قانونی بازمی گردد. مشکلات حین فعالیت هم شامل مشکلات تأمین مالی، تأمین اجتماعی، بی ثباتی قوانین و مقررات و مشکلات از این دست می‌شود.مدیرکل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: در بحث اخذ مجوزها ما برای شروع کسب و کار عمدتاً همه مشاغل را با یک چشم نگاه می‌کنیم و دسته بندی برای آنها انجام نداده ایم. نظام ادارای و بروکراسی ما همواره یک نگاه کلی به تمامی مشاغل داشته و کار را برای مشاغل خرد و نوپا همگام با سرمایه گذاری‌های بزرگ در صدور مجوز سخت کرده است. با توجه به اینکه نظام ادرای دولتی ما متأسفانه در بستر یک اقتصاد نفتی بوده، دستگاه‌های دولتی ما به شدت عریض و طویل شدند، از همین روز مراحل مجوزدهی را بر اساس یک فرایند تقسیم بندی نکرده ایم؛ به همین دلیل موجودیت بسیاری از این دستگاه‌ها همان امضای آنهاست.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها برای حذف فرآیندهای زائد در زمینه مجوزدهی مقاومت می‌کنند، گفت: نظام بروکراسی معیوب دولتی موجب شده تا بحث مجوزها که چندین سال است مطرح شده تسهیل نشود. قانون گذار تاکنون حداقل سه مرتبه قانون مربوط به مجوزها را اصلاح کرده که به مواد ۱ و ۷ قانون کلی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باز می‌گردد که آخرین بار بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت و در بحث مجوزها اصلاحاتی انجام شد و هیأت مقررات زدایی وزارت اقتصاد بازبینی روی آن انجام داد. در این راستا درگاه ملی مجوزهای کشور در این شرایط تعریف شد و بر اساس قانون سال ۱۳۹۹، سامانه‌ای که مدیریت و راهبری همه مجوزها را بر عهده دارد، فعال است.شهبازی با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی، تصریح کرد: تعارض منافع فردی و دستگاهی از مواردی است که با راه اندازی سامانه یکپارچه به خطر می‌افتد، به همین دلیل دستگاه‌های دولتی برای راه اندازی این سامانه مقاومت می‌کنند. از طرفی قوانین و مقررات ما برای وظایف و اختیارات دستگاه‌ها در ارتباط با یکدیگر واضح و شفاف نیست.مدیرکل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس یادآوری شد: ایجاد سامانه یکپارچه مجوزدهی اقدام قابل تحسینی برای سهولت کار کسب و کارهای نوپا به شمار می‌آید ولی باید توجه کنیم اصلاح نظام مجوزها در کشور به اصلاح قانون مجوزدهی در کشور کمک خواهد کرد.

قیمت نهضت ملی مسکن  فعلا متری 5/4 میلیون
 محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس آخرین فهرست بها قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است که شاید در آینده تغییر کند گفت: قیمتی که در حال حاضر با سازنده‌های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می‌شود، صرفا مربوط به هزینه ساخت است و نهایی نیست؛ قیمت تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می‌رسد با لحاظ سایر هزینه‌ها مثل نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر موارد اعلام خواهد شد.وی افزود: نباید اینطور تفسیر شود نرخی که در حال حاضر با سازنده‌های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می‌شود قیمت تمام شده واحدها خواهد بود. از ابتدا اشاره کردیم که بهای تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می‌رسد اعلام می‌شود. البته این پروژه غیرانتفاعی است و با ارزان‌ترین قیمت ممکن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون بر اساس جدیدترین فهرست بها قرارداد سازندگان نهضت ملی مسکن برای پروژه هایی با مشخصات معین با قیمت ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع منعقد می‌شود. اگر امکانات و کیفیت پروژه‌ها متفاوت باشد قیمت نهایی نیز متفاوت خواهد بود.
محمودزاده با بیان اینکه ملاک ما در تعیین بهای واحدهای نهضت ملی مسکن، نظام فنی و اجرایی کشور است، تاکید کرد: نرخی به عنوان قیمت روز اعلام می‌شود و انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد. در طول دوره ساخت، افزایش قیمت مصالح ممکن است وجود داشته باشد، لذا آیتمی به اسم تعدیل به این قیمتها اضافه می‌شود. هر سه ماه یک بار سازمان برنامه و بودجه کشور، ضریبی را به عنوان تعدیل به کل قرارداهای عمرانی کشور اعلام می‌کند. لذا این عدد پایه قرارداد است و مربوط به متقاضیان نیست بلکه مربوط به سازندگان است.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در نظر گرفتن قیمت ثابت، چند ایراد دارد؛ یا باید نرخ را بالا بگیریم که سازنده متضرر نشود و این به ضرر مردم است یا پایین‌تر تعیین کنیم که ممکن است سازنده پروژه را تعطیل کند. بنابراین تصمیم گرفته شد بر اساس قیمتهای موجود قراردادها منعقد شود. دولت تلاش می‌کند با تخفیفات مختلف این قیمت را به حداقل ممکن برساند و این مراقبت صورت گیرد که واحدها با حداقل قیمت تمام شده به متقاضیان تحویل شود.

گرانی مسکن تداوم می یابد؟
سهم 67 درصدی خانه‌های قدیمی در معاملات
در حالی که پیش از شروع آخرین دوره جهش قیمت مسکن در سال 97، بیش از نیمی از معاملات ملکی در گروه سنی نوساز و تازه ساز صورت می ‌گرفت، تازه ترین گزارش ها حاکی از این است که در حال حاضر این سهم به حدود 33 درصد کاهش یافته و 67 درصد از بازار معاملات ملکی در سیطره خانه ‌های با سن بنای بیش از پنج سال ساخت است.
قیمت ‌های پیشنهادی نسبتا مناسب در بازار آپارتمان ‌های قدیمی سبب شده طی چند ماه اخیر مراجعه برای خرید از این گروه سنی افزایش پیدا کند. مقصد اول بازار مسکن به لحاظ گروه سنی این روزها خانه ‌های به قیمت رسیده با حداقل سن بنای ۱۰ سال است. 

 هماهنگی استطاعت متقاضیان مسکن با قیمت واحدهای قدیمی
گزارش ها نشان می‌دهد دلیل اصلی افزایش تمایل به خرید آپارتمان‌های قدیمی به ویژه املاکی که بیش از 20 سال از ساخت آنها می‌گذرد، هماهنگی استطاعت متقاضیان مسکن با قیمت این واحدها است. در حال حاضر عمده خریداران آپارتمان‌های قدیمی متقاضیان مصرفی هستند و آن‌گونه که واسطه‌ها می‌گویند، سرمایه‌گذاران ملکی اغلب تمایل دارند نسبت به فروش آپارتمان‌های خود قبل از رسیدن به سن 20 سال اقدام کنند.همچنین در چند مدت اخیر، یک گروه اصلی از عرضه‌کنندگان آپارتمان‌های قدیمی با سن بنای حول و حوش 20 سال یا قدری کمتر و بیشتر، خریداران سرمایه‌ای هستند که بعضا شاید حدود یک دهه از اجاره‌داری این واحدها بهره‌مند شده‌اند و اکنون تمایل دارند واحد خود را فروخته و آن را به واحد نوساز یا تازه‌ساز تبدیل کنند. همچنین گزارش جدید بانک مرکزی نشان می دهد سهم خانه های کمتر از 2 میلیارد تومان نیز افزایش یافته است.  طبق این گزارش، خانه‌های کمتر از ۲ میلیارد سهم ۴۷ درصدی از معاملات بازار مسکن را داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در بهمن ماه سال 1400، به 8.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 13.1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 117.8 درصد افزایش نشان می دهد.همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 330.6 میلیون ریال بود که حاکی از افزایش اندک 0.4 درصدی نسبت به ماه قبل است. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 16.4 درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه بهمن ماه سال 1399 (معادل 97.2 درصد) به مراتب کمتر بوده و مُبین کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معاملات در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه نشان می‌دهد که از مجموع 8532 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت، 33.6 درصد سهم را به خود اختصاص داده‌اند، این آمار در مقایسه با بهمن سال گذشته حدود 5.8 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های 6 تا 10 سال، 16 تا 20 سال و بیش از 20 سال افزوده شده است.به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع، سهمی معادل 57.4 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین 59.9 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی (330.6 میلیون ریال) معامله شده و 46.7 درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از  میلیارد تومان اختصاص داشته است.

 سمت و سوی بازار مسکن در یکسال پیش رو
مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مسکن نیز سمت و سوی این بازار را کاهشی اعلام کرد و گفت: با توجه به رویکرد متولیان امر، احتمال این‌که افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم، وجود ندارد. تازه اگر واقعا دولت یک برنامه مطلوب‌تری برسد و از طرف دیگر، دستور رییس جمهور در خصوص فروش مازاد املاک عملیاتی شود، به طور مسلم کاهش قیمت خانه را شاهد خواهیم بود.محمد صادق‌الحسینی، کارشناس اقتصادی نیز لغو تحریم ها را از عوامل موثر بر کاهش قیمت ها در بازار مسکن دانست و گفت: در این شرایط پیش بینی کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و میزان کمتری در شهرهای کوچک خواهیم بود.
وی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن، پایین تر از میزان تورم خواهد بود افزود: حتی درصورت عدم لغو تحریم ها، باز هم مسکن دارایی خوبی برای سال ۱۴۰۱ نیست، زیرا قیمت مسکن در بازار براساس دلار ۳۳ هزار تومانی است.مهدی سلطان محمدی، یکی دیگر از  کارشناسان بازار مسکن هم  در این باره گفت: از آبان سال گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت خانه در شهر تهران ۱.۵ درصد بوده که به نصف تورم عمومی رسیده، در واقع قیمت واقعی مسکن کاهش یافته و انتظار داریم این روند حداقل تا یک سال آینده ادامه پیدا کند.وی افزود: وضعیتی که هم‌اکنون در بازار مسکن وجود دارد معمولا در دوره رکودی مسکن اتفاق می‌افتد. در این مدت حباب دوره رونق به طور آرام تخلیه می‌شود.
این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: یکی از تفاوتهای بازار مسکن با سایر بازارها این است که به دلیل چسبندگی قیمتها در بازار مسکن، تغییرات قیمت در جهت تخلیه حباب، به کندی صورت می‌گیرد. دوره رکود عموما با کاهش قیمت اسمی مسکن همراه نیست ولی میزان رشد آن آرام می‌شود و از تورم عمومی جا می‌ماند.سلطان محمدی با بیان اینکه علیرغم رشد حدود ۲۰ درصد قیمت مسکن در شهر تهران حباب قیمت آن نیز حدود ۲۰ درصد تخلیه شده است پیش‌بینی کرد: این روند برای یک سال آینده هم احتمالا تداوم می‌یابد. به دلیل فشارهای تورمی، افزایش قیمت خانه را خواهیم داشت اما افزایش کمتر از تورم خواهد بود. البته این در میان‌مدت ممکن است متغیرهایی منجر به شوکهای مثبت و منفی شود و روند با نوسانات ماهیانه همراه باشد. یعنی در ماه هایی شاهد شیب بالا یا شیب پایین باشیم ولی انتظار داریم روند افزایشی با شیب کمتر از تورم ادامه یابد.
 
طرح جدید برای عرضه تک نرخی خودرو
تغییر سازوکار فروش خودرو و ورود آن به بورس کالا از موضوعاتی است که هر از چندگاهی پیگیری شده و تا کنون نتیجه نداشته است. این طرح از سوی نمایندگان مجلس در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو ارائه شد. در این شرایط  روز گذشته ایسنا گفتگویی از مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران منتشر کرد که  او در این مصاحبه از طراحی یک مدل جدید برای عرضه خودرو در بستر این بورس خبر داد و گفت با اجرای این طرح، قیمت خودرو تک نرخی شده و توسط عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.
جواد فلاح با اشاره به شیوه قیمت گذاری خودرو در کشور، اظهار کرد: تا کنون خودروی نو در کشور، مخصوصا در سال های اخیر، توسط دولت قیمت گذاری شده است و تولیدکنندگان بر اساس قیمتی که دولت تعیین کرده خودرو را عرضه کرده اند. بر این اساس خودرو در بازارهای دست دوم با قیمت های بسیار متفاوت با قیمتی که توسط خودروساز عرضه می شود، مورد معامله قرار گرفته و این مدل معاملاتی به دلیل صف تقاضایی که ایجاد کرده است باعث شده توسط قرعه کشی مشخص شود چه افرادی صاحب خودروهایی شوند که اختلاف قیمت شدیدی با بازار دارند.وی در مورد مدلی که در بورس کالا برای عرضه خودرو طراحی شده است، توضیح داد: یکی از 
مدل هایی که در بورس کالا مطرح شده این است که خودرو در بورس کالا عرضه شود و کشف قیمت بر اساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد. برای این مدل، می‌توان از قراردادهای سلف استاندارد بهره برد. یعنی خودروساز، خودروی خود را در قالب قرارداد سلف عرضه کند. قاعدتا برخی عرضه ها می تواند در قابل سلف کوتاه مدت و برخی سلف بلندمدت باشد. خریدار نیز خودرو را در قالب قرارداد سلف پیش خرید می‌کند و در زمان سررسید قرارداد،  خودرو را از خودروساز تحویل می‌گیرد. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران ادامه داد: از زمانی هم که خودرو در بورس معامله و خریدار مشخص می شود، تا زمان سررسید می‌توان از امکان بازار ثانویه استفاده کرد که اگر فردی که خودرو را خریداری کرده است تمایل داشته باشد آن را در بازار ثانویه به شخص دیگری بفروشد، بتواند این معامله را انجام دهد.فلاح درمورد مزیت این طرح توضیح داد: مزیت این طرح نسبت به مدل فعلی این است که خودرو تک نرخی می‌شود و یک قیمت که همان قیمت کشف شده در بازار است، خواهد بود. این قیمت هم قیمتی خواهد بود که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کشف می‌شود. شخصی که خودرویی را در قالب قراردادهای یادشده، روی تابلوی بورس خریده است، می‌تواند آن را همانطور که خودروساز خودرو را می فروشد، روی تابلو به فرد دیگر عرضه کند.
وی با بیان اینکه  تضمین تعهدات خودروساز در بورس اتفاق می افتد، گفت: اگر خودروساز به هر دلیل نتوانست کالا را در زمان سررسید تحویل دهد، بورس خسارت را از محل تضامینی که از عرضه کننده اخذ کرده است، به خریدار خودرو پرداخت می‌کند.مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه مدل مذکور را می‌توان برای خودروهای پرتیراژ استفاده کرد، افزود: خودروسازی برای خودروهای کم تیراژ که تصوری برای شکل‌گیری بازار ثانویه و فروش مجدد برای آن ها وجود ندارد، می تواند از بستر بازار فرعی بورس کالا به صورت بازار  یک بار معامله در قالب قراردادی که می تواند سلف یا نقدی باشد بهره ببرد.فلاح به این سوال که این طرح در چه مرحله ای قرار دارد، پاسخ داد: جلساتی بین بورس کالا با خودروسازها در این مورد برگزار شده است. البته تصمیم گیری در این حوزه با بورس کالا یا خودروساز نیست و مراجع ذی صلاح باید در این مورد تصمیم گیری کنند. این طرح پیشنهادی از سوی بورس کالا مطرح شده و این بورس آمادگی دارد که بر اساس مدل های معاملاتی، خودرو را مانند سایر کالاها عرضه کند.
 
محکومیت قطعی متخلفان در حوزه مجوز‌های غیرقانونی معادن 
ريیس‎کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: رای قطعی در مورد پرونده متخلفان در حوزه صدور مجوز‌های غیرقانونی معادن اين استان صادر شد.ناصر عتباتی با اشاره به صدور رای محکومیت قطعی متخلفان در حوزه صدور مجوز‌های غیرقانونی معادن در استان آذربايجان غربي اظهار کرد: این پرونده با گزارش پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان در شعبه ویژه بازپرسی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و پس از انجام تحقیقات کامل و صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری ۲ ارومیه رسیدگی قضایی با حضور متهمان و وکلای آنان معمول و رای محکومیت متهمان صادر و پس از تجدیدنظر خواهی متهمان پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان مورد بررسی دقیق و همه‎جانبه قرار گرفت و رای قطعی در این خصوص صادر شده است.
وي افزود: در این پرونده ۱۱ نفر از صاحبان مجوز بهره‎برداری از معادن، کارشناسان حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت، منابع طبیعی و... به علت دریافت رشوه در صدور مجوز‌های غیرقانونی برداشت از این معادن در شهرستان‌های مهاباد و تکاب به مجازات حبس، جزای نقدی، انفصال از خدمات دولتی محکوم شده‎اند.ريیس‎ کل دادگستری استان آذربایجان غربی با بيان اینکه منابع ملی و طبیعی جزء حقوق عامه و بیت‎المال هستند و حفظ و صیانت از آنها، تکلیف همگانی، خصوصا براي ادارات متولی در این امر است، ادامه داد: دستگاه قضایی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تعدادی سودجو با انتفاع غیرقانونی، حقوق عامه را تضییع و به نفع شخصی برداشت کنند و با افرادی هم که در ادارات و نهاد‌های متولی در ارتکاب این جرایم و تخلفات مشارکت یا معاونت می‌کنند با قاطعیت برخورد خواهد شد.

 دستور نظارت و کنترل قیمت سیب بازار شب عید
عتباتي همچنين در دستوری از دادستانی و اداره‌كل بازرسی استان آذربايجان غربي خواست تا به مقوله قیمت‎گذاری و خرید دولتی سیب برای تنظیم بازار عید ورود کنند و تصریح کرد: باید با نظارت و پایش مستمر به نحوه قیمت‎گذاری و عرضه سیب، امکان بهره‎مندی اقشار مختلف مردم را از این نعمت الهی فراهم و همچنین از سودجویی تعدادی واسطه که موجب افزایش بی‎رویه قیمت میوه شب عید مردم می‌شوند، جلوگیری کنیم.وي با تاکید بر رعایت الزامات و مقررات قانونی و حفظ مصلحت و منافع مردم و باغداران به مجموعه‌های دادستانی مرکز استان و بازرسی کل استان دستور داد در راستای حفاظت و صیانت از حقوق عامه و بیت‎المال و نظارت دقیق بر عملکرد مجموعه‎ها، از تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و شهروندان در ایام پایانی سال جلوگیری کنند.
 
«حمایت» از جدیدترین اقدام برای مقابله با بیماری کووید19 گزارش می‎دهد
تزریق نخستین واکسن ایرانی اومیکرون
اگرچه آمار روزانه فوتی‌های ناشی از کرونا در بازه زمانی 24ساعت اخیر افزایش نسبی داشته است، اما امید‌ می‌رود تا با رعایت پروتکل‌ها و آغاز کارآزمایی بالینی واکسن برکت پلاس بتوان به زودی شاهد پیروزی محققان کشور علیه سویه اومیکرون باشیم.
 افزایش تعداد جان‌باختگان روزانه
اگرچه آمارها حکایت از روند کاهشی نسبی میزان ابتلا به بیماری کووید19 و البته سویه اومیکرون در کشور دارد، اما نباید از یاد برد که تعداد فوت‌شدگان روزانه ناشی از این بیماری همچنان بیش از 200نفر در روز است، عدد و رقمی که باید همچنان آن را نوعی هشدار جدی تلقی کرد.  به طور نمونه باید عنوان کرد که در بازه زمانی 24ساعت گذشته متاسفانه روزشمار زندگی ۲۲۶نفر به سطر پایانی خود رسید و خانواده‌هایشان را داغدار از دست دادن عزیزانشان کرد. آماری که نسبت به روز گذشته افزایش 19نفری را به نمایش می‌گذارد.با این وجود اما بسیاری از افراد همچنین متولیان امر بر این باور هستند که اومیکرون در کشور رو به افول بوده و به زودی می‌توان شاهد رخت بر بستن این سویه و البته بیماری کووید19 از کشور بود.

 4027 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه
این درحالی بوده که البته برخی از افراد از جمله مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اگر چه معتقد است که در حال رفتن به سمتی هستیم که اومیکرون را کنترل کنیم، ولی متاسفانه همچنان درICU بیمارستان‌ها، بیماران بدحال بستری هستند و به همین دلیل هم هست که همچنان مرگ و میر در حد بالایی قرار دارد. بیمارانی که طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت به عنوان اصلی‌ترین متولی مقابله با این ویروس منحوس و انتشار تعداد آنها به چهار هزار و ۲۷ نفر از بیمار می‌رسد که اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت و درمان قرار دارند. براین اساس می‌توان گفت هنوز هم این ویروس منتظر بوده تا با کوچکترین غفلت افراد آنها را مبتلا کند، به ویژه که اکنون در روزهای پایانی سال و در پیش بودن سال جدید بسیاری از افراد سرگرم خریدهای نوروزی بوده و در میان ازدحام بازارها تلاش دارند کالاهای مورد نیازشان را خرید کنند. روندی که اگر چه گفته می‌شود طبق مشاهدات میدانی گذر از قله پیک ششم کرونا در کشور در حال رخ دادن است اما کوچکترین بی‌احتیاطی می‌تواند بسترساز بروز موج‌های جدید دیگری از این بیماری در کشور باشد. در این میان اما اشاره به موضوع دیگری نیز دارای اهمیت است، اینکه این روزها روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید۱۹ که تاکنون در ۲۲۴ کشور و منطقه جهان شایع شده است، همچنان ادامه داشته و این بیماری در حال قربانی گرفتن بوده، شرایطی که کشورما نیز دچار آن است.

 آغاز تزریق برکت پلاس
براین اساس و برای مقابله موثرتر با این بیماری روز گذشته، واکسن کووایران برکت پلاس به ۲۱۰ داوطلب در دو محل هتل ارم و فرهنگسرای اشراق تزریق شد. داوطلبانی که دوز اول و دوم خود را یکی از دو واکسن برکت و سینوفارم زده بودند.در این رابطه مینو محرز، مسئول کارآزمایی بالینی واکسن برکت نیز بیان کرد که در این مطالعه به سه گروه ۷۰ نفره واکسن تزریق خواهد شد. 
براین اساس از تمام این داوطلبان پیش از تزریق آزمایش‌های لازم گرفته می‌شود و دو هفته پس از تزریق واکسن نیز در مطالعه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. به این ترتیب  به محض آماده شدن نتایج، مستندات را به وزارت بهداشت ارسال می‌شود تا هرچه سریع‌تر بتوانیم به این واکسن امن و مؤثر دست یافت و با قدرت بیشتر به مقابله با اومیکرون پرداخت. با این وجود اما باز هم باید گفت مانند تمامی دوسال اخیر همچنان رعایت پروتکل‎های بهداشتی باید مدنظر باشد تا بتوان نبرد مقابل بیماری کووید19 را با پیروزی به پایان رساند.
 
راه‌اندازی موزه اختصاصی تهران 
قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی از راه‌اندازی موزه اختصاصی تهران خبر داد.علی دارابی با اشاره به منطقه شهرری، اظهار کرد: این منطقه پر از جاذبه های تاریخی است و امیدواریم با اهتمام شهرداری، میراث فرهنگی و سایر نهادها، مجموعه تاریخی شهر ری، برج طغرل، منطقه‌ باستانی کهریزک، حرم حضرت امام خمینی(ره)، بهشت زهرا و قبول مطهر شهدا به یک سایت بزرگ تاریخی، زیارتی و گردشگری در قلب تهران می‌تواند شکل بگیرد.وی ادامه داد: کمک برای شناساندن موزه‌ها و مراکز تاریخی از جمله تابلوهای راهنمای شکیل و وزین، حتی فضای سبز اطراف آن بخشی از کارهایی است که شهرداری می تواند به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک کند.

بارندگی در راه است
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به کشور در روزهای پایانی هفته خبر داد.صادق ضیاییان توضیح داد: پنج‌شنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور در نوار غربی کشور، غرب اصفهان و فارس، شمال نوشهر و به‌تدریج دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد رخ می‌دهد که در ارتفاعات بارش به صورت برف است. رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: بارش در جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهار محال و بختیاری و غرب اصفهان شدت خواهد داشت. جمعه نیز گستره فعالیت سامانه کل کشور به جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در بر خواهد گرفت. 

اتوبوس‌های پایتخت نونوار می‌شوند
مدیرعامل جدید سازمان اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه  اتوبوس‌های پایتخت در سال جدید نونوار می‌شوند، در خصوص اینکه اتوبوس‌هایی که اخیراً رونمایی شده در کدام مسیرها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: اتوبوس‌هایی که اخیرا رونمایی شد از نوع اتوبوس‌های تک کابین است که به‌طور عمده در مناطق پرمسافر و محروم به کارگیری شده‌اند. بهرام نکاحی در ادامه افزود: ظرفیت استفاده از اتوبوس‌های کارکرده به عنوان یک گزینه پیشنهادی مطرح شده است و می‌توان به عنوان یک روش آن را مدنظر قرار داد. البته این قضیه فقط در حد پیشنهاد است و در اولویت قرار ندارد.

لغو ثبت‌نام آزمون ارشد فراگیر پیام‌نور
سازمان سنجش اعلام کرد: با توجه به نامه وزارت علوم مبنی بر پذیرش دوره های فراگیر برای سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ثبت‌نام این دوره در دانشگاه پیام نور انجام نخواهد شد.براین اساس زمان ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور سال ۱۴۰۰ (نوبت بیست و دوم) تغییر کرد.این درحالی است که قرار بود ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشددوره های فراگیر دانشگاه پیام نور سال ۱۴۰۰ از روز گذشته آغاز شود که با توجه به نامه وزارت علوم ثبت‌نام لغو شد. 
 
نقل و انتقال وسایل نقلیه آنلاین می‎‌شود
 رییس پلیس راهور ناجا گفت: از سال ۱۴۰۱ نقل و انتقال وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت به‌صورت برخط مالکیت انجام می‌شود.سردار سیدکمال هادیانفر افزود: براین اساس فقط مالکان وسایل نقلیه برای احراز هویت، اصالت وسیله و تعویض پلاک به مراکز مراجعه خواهند کرد.

افزایش نیاز به اهدای خون در3ماه آینده
 مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:در سه ماه آینده به دلیل اینکه آخر اسفند اعمال جراحی زیاد می‌شود، تعطیلات نوروز و بعد از آن ماه مبارک رمضان است نیاز به خون و فرآورده‌های آن افزایش پیدا می‌کند.مصطفی جمالی افزود: اگر در تعطیلات نوروز و ماه رمضان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون خوب باشد، دچار بحران خون نخواهیم شد.

پرونده بورسیه‌های بلاتکلیف بسته شد
 رییس هیأت عالی جذب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از بسته شدن پرونده بورسیه‌های بلاتکلیف خبر داد و گفت: تمام بورسیه‌هایی که حکم بورس وزارت علوم را داشتند، تعیین تکلیف شدند.محمدعلی کی‌نژاد بیان کرد: به جز این پیگیر وضعیت حدود ۳۹ نفر از بورسیه‌ها نیز هستیم. همچنین کمتر از ۲۰ نفر از کارمندان ایثارگر را که ادامه تحصیل داده‌اند را نیز به وزارت علوم معرفی کرده‌ایم، تا براساس ماده ۲۱ برای این افراد حکم صادر کنند و در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها مشغول فعالیت شوند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال