امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

ایران ۳ محموله گازوئیل به مقصد آسیا صادر کرد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات سه محموله گازوئیل ایران به مقصد کشورهای آسیایی در ماه گذشته خبر داد. جلیل سالاری ظهر درباره ظرفیت صادراتی ایران با توجه به بحران سوخت اروپا، گفت: هم‌اکنون ظرفیت‌هایی در بحث صادرات فرآورده ایجاد شده، اما تمرکز ما در این بحث بر تأمین نیاز داخل کشور و ذخیره‌سازی مطمئن به‌ویژه در فصول سرد سال است.وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌ها در بحث توسعه صادرات فرآورده در کشور، افزود: در ماه جاری و از اواخر ماه گذشته، سه کشتی نفت‌گاز تولید پالایشگاه‌های داخلی را به مقصد کشورهای آسیایی حمل کرده‌اند. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت سوخت، منافع و تمرکز ما بر بحث ذخیره‌سازی سوخت در شرایط کنونی و موکول کردن صادرات به آینده است. سالاری درباره تعهدهای گذشته در حوزه صادرات فرآورده گفت: بخشی از تعهدها در حال انجام است و بخشی نیز با مجوزهایی که دریافت شد، تعیین تکلیف شده است، بخش دریایی هم‌اکنون به‌طور کامل حل و فصل شده و بخش زمینی نیز در حال انجام است.

وام ودیعه مسکن افزایش می‌یابد
معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره مسکن از پیشنهاد افزایش سقف وام ودیعه مسکن برای سال آینده خبر داد.محمود محمودزاده گفت: همچنین نظام اجاره‌داری حرفه‌ای نیز در دستور کار است که در حال راه اندازی و تشکیل آن هستیم، با مقیاسی که نهادها و دستگاه‌هایی که به نوعی از نظر قانونی تکالیفی دارند همچون شهرداری‌ها و دستگاه‌های حمایتی در آن مشارکت داشته باشند و شرکت‌های خصوصی بتوانند وارد عرصه شوند. مقرر است تا نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کنار اجاره‌داری سنتی به ساماندهی بازار کمک و تاثیرات مناسبی را  در بازار اجاره ایجاد کند. وی تصریح کرد: راه‌اندازی و تشکیل نظام اجاره‌داری مدت‌هاست در کمیسیون‌های تخصصی دولت دستور کار است که پیگیر هستیم تا هرچه زودتر به نتیجه برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش تولید و عرضه واحد مسکونی به عنوان طرح‌های حمایتی که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است می‌تواند موثر باشد. از سال آینده که شروع واگذاری‌ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است حتما تاثیرات مثبتی در بازار اجاره خواهد گذاشت.

هشدار تحلیلگران درباره عواقب تحریم نفت روسیه
تحلیلگران هشدار دادند اگر غرب نفت روسیه را تحریم کند، قیمت جهانی نفت ممکن است تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند.هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت "آر بی سی کپیتال” در یادداشتی نوشت: اگرچه بعضی به این ایده چسبیده اند که توافق ایران مانع صعود بیشتر قیمتهای نفت خواهد شد اما این توافق هنوز حاصل نشده است و میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت نمی تواند اختلال صادرات نفت روسیه را جبران کند. صادرات نفت روسیه در حال حاضر مختل شده و مسکو با چالشهای روزافزونی برای فروش نفت و فرآورده های نفتی دریابرد خود روبرو شده و بازرگانان، پالایشگاهها، بانکها، بیمه گران و مالکان نفتکش تمایلی ندارند با نفت روسیه سر و کار داشته باشند.

«حمایت» گزارش می‎دهد
شرط سفر رفتن برای واکسن نزده‌ها در نوروز
درحالی که اصلی‌ترین شرط در کنار ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مسافران تزریق واکسن است، اما متولیان امر از راهکاری خبر داده‌اند که برخی اشخاصی که به دلایلی اقدام به این کار نکرده‌اند نیز بتوانند راهی سفر نوروزی شوند.
اگرچه آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کووید19 در کشور همچنان دستخوش نوسان است، اما بسیاری از متولیان امر در حوزه بهداشت و درمان بر این باور هستند که به زودی در سراشیبی موج ششم کرونا قرار خواهیم گرفت، خبر خوبی که البته با توجه به قرار داشتن در آستانه روزهای پایانی سال  تعطیلات نوروزی دلنگرانی‌هایی را درباره احتمال افزایش دوباره تعداد مبتلایان و شاید هم فوتی ها را مطرح کرده است. آنچه که دلیلش می‌تواند دید و بازدیدهای نوروزی، به خصوص سفرهایی باشد که به زودی شاهد آنها خواهیم بود.

واکسن «نورا» به‌زودی در سبد واکسیناسیون 
وزیر بهداشت با بیان اینکه ششمین واکسن کرونای کشور با عنوان نورا تولید شده که به زودی در سبد واکسیناسیون قرار خواهد گرفت، گفت: ما در واکسیناسیون از کشورهای پیشرفته دنیا جلو افتادیم. بهرام عین اللهی با اشاره به موفقیت‌های ایران در اجرای واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: ما در واکسیناسیون از کشورهای پیشرفته دنیا جلو افتادیم؛ به طوری که اکنون در تهران 94 درصد یک دوز واکسن را‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کرده‌اند؛ این در حالی است که در آمریکا میزان تزریق واکسن 60 درصد بوده است و این نشانه قدرت واقعی مردم ماست.

 راهکاری برای واکسن نزده‌ها
در این میان اما مسئولان نظام سلامت و دیگر نهادهای دخیل در این حوزه تلاش کرده‌اند تا با توجه به شرایط کنونی و برای پیشگیری از بروز موج بعدی این بیماری تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند. تدبیرهایی که جدا از تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری‌ اجتماعی موجب شده تا شاهد تاکیدات ویژه بر تزریق واکسن نیز باشیم. این در حالی بوده که هنوز هم هستند افرادی که به رغم همه توصیه‌ها خود را در برابر بیماری کووید19 واکسینه نکرده‌اند و اکنون با توجه به اینکه به طور قطع ممکن از برخی از این اشخاص اقدام به تردد در جاده‌ها و شهرها در ایام نوروز داشته باشند، در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی را اتخاذ کرده است تا افرادی که به دلایلی نمی‌توانند اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند از غافله سفرهای نوروزی جا نمانند. براین اساس عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرده است که در صورتی که فردی به ‌هر دلیلی نتوانسته باشد واکسن کرونای خود را تزریق کند، نیز می‌تواند با تست منفی کرونا به عبارتی آزمایش PCR راهی سفر شود.

 ضرورت تزریق هر 3 دوز واکسن
این در حالی بوده که البته شروط اصلی برای رفتن به سفر همانطور که اشاره شد تزریق واکسن است، به عبارتی شرط نخست برای مسافر نوروزی شدن تزریق هر سه دوز واکسن بوده که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافران که قصد تهیه کرد بلیت برای سفر و اقامت در مراکز اقامتی را دارند باید هر سه دوز واکسن مذکور را تزریق کرده باشند.البته آنگونه که بیان شده در صورتی که فردی باشد که اقدام به تزریق هر دو دوز واکسن کرونا را در بازه زمانی تعریف شده برای آن کرده و فاصله بین دوز دوم تا سفر نوروزی، کمتر از سه ماه باشد باز هم می‌تواند می‌تواند بدون تزریق دوز سوم راهی سفر شود.

 قله موج ششم پشت سر گذاشته‌ایم
توصیه به تزریق واکسن و اعمال چنین تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای در شرایطی مدنظر قرار گرفته است که طبق سخنان مسئولان وزارت بهداشت به عنوان اصلی‌ترین نهاد مسئول در این زمینه بیمارانی که جان‌ خود را در اثر ابتلا به بیماری کووید19 از دست داده‌اند، یا افراد واکسن‌نزده بوده یا افرادی هستند که واکسیناسیون کامل نداشته‌اند یا مدت ‌زمان زیادی یعنی بیشتر از سه ماه از واکسیناسیون آنها گذشته است، البته افرادی بوده‌اند که بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند.به هر حال اکنون که گفته می‌شود،  قله موج ابتلا، بستری و فوت را در موج ششم پشت سر گذاشته‌ایم، باید با دقت بیشتری مباحث پیشگیرانه را رعایت کنیم زیرا بوده‌اند کشورهایی که بی‌توجی به این موارد موجب بازگشت مجدد کرونا به انها شده است، به طور مثال در دو کشور ایتالیا و فنلاند بازگشت مجدد بیماری رخ داده است، ضمن اینکه نباید از سویه‌ها و واریانت‌های جدید احتمالی نیز غافل ماند. به ویژه اکنون که صحبت از شیوع زیرگروه اومیکرون در برخی مناطق جهان به میان آمده است. 

 انقلابی بزرگ در حوزه صدور مجوزها در حال رخ دادن است
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه انقلابی بزرگ در حوزه صدور مجوزها در حال رخ دادن است، گفت: نهایی شدن قانون تسهیل صدور برخی مجوزها و اختیارات هیات مقررات‌زدایی ضامن اجرایی ساماندهی مجوزهای کسب و کار است. وی  گفت: بسیاری از دستگاه‌ها یا از تعداد مجوز‌هایی که در اختیارشان بود، مطلع نبودند یا برخی از آن‌ها را مخفی می‌کردند که با مصوبه سال ۹۹ مجلس، امکان تغییر این مسیر ایجاد شد. سه دسته مانع بر سر شروع یک فعالیت اقتصادی وجود داشت؛ دسته اول وابستگی اقتصاد کشور به نفت بود که اساساً دستگاه‌های اجرایی احساس نیاز به شروع فعالیت‌های کسب و کار جدید نداشتند، دسته دوم انحصارگرایانی بودند که تمایلی به اضافه شدن شرکت‌های جدید نداشتند و دسته سوم نیز مامورانی بودند که می‌خواستند حق امضای طلایی خود را حفظ کنند. وی افزود: این سه جریان در حال حذف شدن است نخست آنکه تمام مجوز‌ها باید از درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار صادر شود تا رصد و پایش فرایند صدور مجوز انجام شود. هدف دوم، صدور الکترونیک و غیر حضوری مجوز است و سوم این که اگر برای یک فعالیت اقتصادی در یک دستگاه اصلی مجوزی وجود دارد و مابقی دستگاه‌ها فرعی محسوب می‌شوند، خود دستگاه اصلی با آن‌ها در ارتباط باشد و نیاز نباشد که فعالان اقتصادی میان سازمان‌ها دوندگی کنند.

ضرورت توجه به معیشت مردم پس از تغییر هزینه کرد  ارز 4200
مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح نیست و فقط نوع و نحوه هزینه کرد آن تغییر می‌کند، گفت: براساس مصوبه مجلس، دولت مجاز است که به صورت پرداخت‌های جبرانی یا کالابرگ الکترونیکی یا سایر راهکارها این موضوع را به نحوی جبران کند که معیشت مردم از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییری نکند و قدرت خرید آن‌ها حفظ شود. وی با بیان اینکه براساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی، 30 درصد از منابع اختصاص یافته برای ارز ترجیحی در سال‌های گذشته به هدر رفته است، اضافه کرد: با روشی که امروز پیش بینی شد از یک سو هدررفت منابع ارزی کاهش می‌یابد، از سوی دیگر از قاچاق آن جلوگیری خواهد شد و این منابع به دست جامعه هدف می‌رسد.

شاخص کل، کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را پس گرفت
سیگنال های مثبت به بورس
 
بازار سرمایه در هفته جاری با رشد همراه بوده و افزایش میزان ورود پول حقیقی از نشانه‌های صعود بورس در روزهای آینده است. روز گذشته در ادامه روند صعودی در بازار سرمایه شاخص کل بورس توانست با رشد 23 هزار و 835 واحد دوباره وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود. خبرهای مثبت بین المللی و رشد بهای کامودیتی‌ها در معاملات هفتگی بازارهای جهانی دو بال صعود این روزهای بورس است. همچنین روز گذشته خبری از سوی رییس سازمان بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان اعلام شد که این مساله نیز می تواند عاملی دیگر برای تداوم رشد بورس باشد.
نمادهای ریالی بازار از جمله خودرویی‌ ها، بانکی‌‌ها و شستا  در جریان معاملات دیروز سبزپوش بودند. کارشناسان علت این مساله را افت و خیز نمادهای دلاری می‌دانند.البته نباید از رشد نمادهای کوچک بازار سرمایه نیز در روزهای اخیر گذشت. این روزها سهم های کوچک با استقبال بیشتری از سوی سهامداران خرد مواجه شده‌اند. علت این موضوع را می‌توان پایین بودن میزان نقدینگی لازم برای حمایت دانست.میانگین خرید هر کد حقیقی در معاملات دیروز 32 میلیون تومان و میانگین فروش هر کد حقیقی نیز حدود 20 میلیون تومان بود.

    رشد 580 درصدی ورود پول حقیقی به بورس
در جریان معاملات روز یکشنبه، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بود و نسبت به روز شنبه 580 درصدی داشت. دیروز 282 میلیارد تومان پول وارد توسط سهامداران حقیقی وارد بازار سرمایه شد تا امیدواری ها برای صعود بورس بیشتر شود.نمادهای تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و فزر (پویا زرکان آق دره) بیشترین میزان خروج پول را داشتند و سهم های فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، کچاد (معدنی ‌و صنعتی ‌چادرملو) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) نیز بیشترین میزان پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم
 8 هزار و 454 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات کل در بازار سرمایه نسبت به شنبه رشد 4 درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 804 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 22 درصدی نسبت به روز شنبه به رقم 4 هزار و 478 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است. در معاملات دیروز ارزش معاملات خرد 57 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل داد.در پایان معاملات دیروز، 66 درصد نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به روز شنبه 47 درصد رشد کرد و در رقم 369 میلیارد تومان ایستاد. تعداد 106 نماد در صف خرید قرار داشتند. 

    دامنه نوسان تغییر می‌کند
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در حاشیه رونمایی از دیتاسنتر بازار سرمایه در جمع خبرنگاران از تغییر دامنه نوسان خبر داد و گفت: فرایندی برای تغییر دامنه نوسان طی شده است و دامنه به تدریج بازتر خواهد شد. تصمیمی که در این مورد گرفته شده است در سال جدید اعلام خواهد شد. کارشناسان تغییر دامنه نوسان را از الزامات رشد بورس عنوان می کنند. مجید عشقی در ادامه با اشاره به تاثیر به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی بر بازار سرمایه اظهار کرد: سیاست دولت در خصوص نرخ ارز بر عهده بانک مرکزی  و سیاست اصلی نیز ثبات نرخ ارز است. عشقی ادامه داد: در حال حاضر نیز نرخ ارز به ثبات رسیده و شرکت‌ها بر این اساس خرید و فروش خود را انجام می‌دهند.

    اوراق بهادار وثیقه وام خواهند شد
رییس سازمان بورس همچنین از وثیقه شدن اوارق بهادار خبر داد و  گفت: بعد از فروردین ماه سال آینده اوراق بهادار شامل اوراق بدهی، سهام عدالت، ای تی اف و غیره پشتوانه توثیق وام های خواهند شد که از شبکه بانکی گرفته می شود.

   پالایشی یکم در انتظار تغییرات جدید
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد پالایشی یکم گفت: سازمان بورس نمی‌تواند در مورد قیمت سهام اظهار نظر کند. قیمت سهام هم قابل پیش بینی نیست، اما شواهد حاکی از اصلاح این روند دارد.عشقی ادامه داد: تصمیماتی در خصوص مدیریت صندوق‌ها در هیات دولت گرفته شده، اما قطعی نشده است. اما تغییراتی در اساس‌نامه صندوق‌ها اعمال می‌شود که به NAV نزدیک‌ شود.وی با اشاره به سود رسوب شده مردم در برخی شرکت‌ها گفت: در بودجه سال آینده واریز سود از طریق سامانه سجام دیده شده است. در فاز اول سود سال جاری از طریق سجام پرداخت می‌شود و در فاز دوم سودهای سنوات سال گذشته از شرکت‌ها جمع اوری شده و از طریق سجام پرداخت می‌شود. البته سهام داران باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.
عشقی همچنین  در مورد اینکه برخی شرکت‌ها سود خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جهت واریز سود مشمولان سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند، گفت: برخی شرکت‌ها با توجه به مشکلات مالی امکان پرداخت سود خود را ندارند، اما سازمان بورس باید به وظیفه خود عمل کرده و از مجاری مختلف این موضوع را پیگیری می‌کند.وی ادامه داد: بحث عدم پرداخت سود از سوی شرکت مخابرات مطرح است که باید گفت میزان این سود زیاد نیست و تاثیر زیادی روی میزان سود ندارد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ گفت: این سود تا ۲۱ اسفند در حساب مردم است. 
 
بازگشت به زندگی ۱۱ محکوم به قصاص در استان اردبیل
رییس ‎کل دادگستری استان اردبیل گفت: به همت کارگروه جهادی بخشایش و با اعلام رضایت قطعی اولیای دم، ۱۱ نفر از محکومان قصاص نفس در طول سال ۱۴۰۰ در این استان به زندگی بازگشتند.حجت‎الاسلام حسین کثیرلو با اشاره به اینکه عفو و گذشت در اسلام و بر اساس آیات و روایات از نیکو‌ترین و پسنده‌ترین اخلاق‏هاست، بیان کرد: مردم ولایی و حسینی استان اردبیل با تأسی از ائمه اطهار (ع) همواره این اخلاق نیکو را مد نظر قرار داده و با در نظر گرفتن رضایت و خشنودی باری‎‏تعالی با گذشت از حق مسلم خود و به همت کارگروه جهادی بخشایش، موجب بازگشت مجدد به زندگی ۱۱ نفر از محکومان قصاص نفس شده‌‎اند.

شاهد تحولات اساسی در مراکز و ندامتگاه‌های تهران خواهیم بود
مدیرکل زندان‎های استان تهران در بازدید از ندامتگاه قزلحصار گفت: به زودی شاهد تحولات اساسی جدید در مراکز و ندامتگاه‌های این استان خواهیم بود.سید حشمت‌الله حیات‎الغیب که به منظور بررسی وضعیت مددجویان و بازدید از واحدهای مختلف در ندامتگاه قزلحصار حضور یافته بود، اظهار کرد: به زودی با محوریت برنامه اصلی سازمان زندان‎ها که اصلاح و تربیت افراد بزهکار و مهیا کردن بستری جهت بازگشت سازنده آنان به اجتماع است، شاهد تحولات اساسی جدید در تمام مراکز خواهیم بود. وی ادامه داد: ارتقای فعالیت‎های تربیتی، فرهنگی، رفاهی، بهداشت و درمان و اشتغال مددجویان، اولویت اصلی اداره کل زندان‎های استان تهران است و اجرای این امر تنها با صرف هزینه، وقت و استفاده از ابزار و دانش متخصصان و اقدامات تربیتی محقق خواهد شد. حیات الغیب با تاکید بر ضرورت تلاش جهادگونه در زندان‎ها و رسیدن به اهداف متعالی سازمانی تصریح کرد: کارکنان زندان‎های استان تهران با وجود دوران سخت مبارزه با بیماری کرونا، ایثارگرانه حافظ سلامتی مددجویان و همچنین تامین‎ کننده نظم و آرامش در جامعه هستند. مدیرکل زندان‎های استان تهران همچنین ضمن اشاره به تاثیر باورهای دینی و عقیدتی در رشد فکری و اخلاقی زندانیان اظهار کرد: ایجاد محیط شاداب و زیباسازی اماکن موجب ارتقای انگیزه تربیتی و خودسازی در زندانیان می‌شود که بر اساس آن مسیر بازگشت سالم به جامعه روشن‎ تر می‎شود. وی با تقدیر از تلاش‎ های مدیر ندامتگاه قزلحصار و مجموعه کارکنان این مرکز افزود: روند بازسازی در این مرکز باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و تا پایان سال بخش عمده‎ای از اندرزگاه‎ها و فضاهای عمومی بهسازی و زیباسازی خواهد شد.
 
گلستان «عدالت» افتتاح شد 
همزمان با میلاد امام حسین (ع) و روز درختکاری، گلستان «عدالت» در ارتفاعات پارک کوهسار تهران افتتاح شد.همزمان با میلاد امام حسین (ع) و روز درختکاری، گلستان «عدالت» در ارتفاعات پارک کوهسار تهران با حضور حجت ‏الاسلام محسن ابراهیمی، رییس امور فرهنگی قوه‎ قضاییه و احسان شریفی شهردار منطقه ۵ تهران افتتاح شد.طرح گلستان عدالت که با همکاری مشترک امور فرهنگی قوه‎ قضاییه و شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید، پوشش ۱۰ هکتاری فضای سبز در ارتفاعات شمال غرب تهران را به ارمغان خواهد داشت و به همت کارکنان دستگاه قضایی، ۱۰۰ هزار مترمربع به فضای سبز ارتفاعات تهران اضافه می‌شود.این طرح فرهنگی عمرانی قرار است در مرحله نخست با کاشت ۴۷۰ اصله نهال به بهره‏برداری برسد.
در ابتدای مراسم افتتاح گلستان عدالت ضمن قرائت فاتحه بر سر مزار شهدای گمنام پارک کوهسار، سند درخت با حضور رییس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‎ قضاییه و شهردار منطقه ۵ تهران به امضا رسید و در ادامه با یاد و نام شهدا چند اصله درخت به نام شهدای دستگاه قضا نامگذاری شد.رییس امور فرهنگی قوه ‏قضاییه در این مراسم گفت: در بین تمامی نعمت‌هایی که خدا به ما ارزانی داشته و تمام بهره‌هایی که پروردگار عالم برای ما در نظر گرفته، نعمت طبیعت و منابع طبیعی یک نعمت فوق‌العاده و ویژه است.حجت‎ الاسلام محسن ابراهیمی افزود: اگر روایاتی که درباره منابع طبیعی و طبیعت وجود دارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم، یک سازوکار، نظام و سیستمی را مشاهده می‌کنیم که دائما در حال تشویق و ترغیب برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی است.
وی بیان کرد: در بین کشور‌های دنیا، ایران از تراز و استاندارد منابع طبیعی بالایی برخوردار است و کلان شهر‌های کمی در دنیا مثل تهران هستند که امکان بهره‏ مندی از منابع طبیعی به ‎ویژه در کوه پایه و آستانه سلسله کوه‌هایی مانند البرز را دارند؛ بنابراین باید برای منابع طبیعی برنامه جامع داشته باشیم و نمی‌توانیم فقط این منابع را مصرف کنیم.حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: بخش زیادی از برنامه جامع حفظ و توسعه این منابع خدادادی، به فرهنگ‎ سازی و ترویج فرهنگ درختکاری بر می‌گردد که هر یک از کارکنان قوه‎ قضاییه نیز بایستی در این زمینه نقش‎ آفرینی داشته باشد.
وی بیان کرد: تلاش دستگاه قضایی این است که در حفظ منابع طبیعی پیشگام باشد. براین اساس در کنار انجام وظایف محوله به قوه ‎قضاییه، هر یک از کارکنان دستگاه قضا با ایجاد ارزش افزوده به دنبال حفظ ویژه منابع طبیعی باشند که امروز افتتاح گلستان عدالت می‌تواند در این زمینه نقطه عطفی محسوب شده و الهام بخش سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها باشد.رییس امور فرهنگی قوه‎ قضاییه عنوان کرد: ان‌شاءالله سال آینده روز ۱۵ اسفند، منطقه ۱۰ هکتاری گلستان عدالت به درختان متعددی مزین خواهد بود و آحاد مردم شریف پایتخت می‌توانند از آن استفاده کنند. گفتنی است، این گلستان در راستای توسعه کمربند سبز تهران، قابلیت کاشت بیش از ۲۰ هزار اصله نهال را داراست و همه ساله مطابق برنامه تعدادی نهال از سوی دستگاه قضایی به این گلستان اهدا خواهد شد.
 
مهلت ۴۰ روزه به متصرفان دولتی اراضی باع بهادران حاشیه رودخانه زاینده ‎رود
رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: به متصرفان دولتی حاشیه رودخانه زاینده رود در باغ بهادران ۴۰ روز مهلت داده شده است تا نسبت به رفع تصرف اراضی حاشیه این رودخانه اقدام کنند.
حجت الاسلام اسدالله جعفری با اشاره به تاکیدات رییس قوه ‎قضاییه در خصوص آزادسازی و رفع تصرف اراضی حاشیه رودخانه‎ ها و نیز موضوع آزادسازی و رفع تصرفات حاشیه رودخانه زاینده‎رود، عنوان کرد: با ورود دادگستری استان اصفهان به این موضوع و در پی بازدید‌های سرزده به حوزه‌های قضایی این استان، مناطق قرمز در ساخت‎وساز حاشیه زاینده‌ رود شناسایی شد و در همین راستا از منطقه باغ ‎بهادران که یک منطقه جنگلی و دارای آب در حاشیه زاینده رود است، بازدید صورت گرفت.وی با بیان اینکه در جریان بازدید از حوزه قضایی باغ بهادران، دستورات لازم برای رفع تصرف اراضی حاشیه زاینده رود صادر شد، افزود: برخی دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت از جمله آموزش و پرورش، شهرداری و سایر دستگاه‌ها در حاشیه این رودخانه مبادرت به ساخت وساز کرده‌اند که دادگستری استان اصفهان به این موضوع ورود کرد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، جعفری با بیان اینکه به متصرفان دولتی حاشیه رودخانه زاینده رود در باغ بهادران ۴۰ روز مهلت داده شده است، عنوان کرد: ۴۰ روز حداکثر مدت مجاز برای رفع تصرف اراضی حاشیه رودخانه زاینده رود است و دستگاه‌ های دولتی با توجه به امکانات منطقه و تعطیلات پیش‎رو ظرف این مدت باید نسبت به آزادسازی و رفع تصرف این اراضی اقدام کنند.رییس کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: به جهت اینکه منطقه باغ بهادران از مناطق قرمز در ساخت وساز در حاشیه رودخانه زاینده‎ رود است و نیز ضرورت بسیج امکانات برای رفع تصرفات و در راستای استفاده حداکثری عموم مردم از فضای حاشیه زاینده رود، دادگستری این استان، اخطار‌های لازم را به متصرفان برای رفع تصرف اراضی داده است تا بیشترین بخش تصرف شده از اراضی حاشیه این رود آزادسازی شود.وی با اشاره به طرح سازمان آب منطقه‌ای و استانداری برای رفع تصرفات حاشیه رودخانه زاینده رود، گفت: دادگستری استان اصفهان از جهت وظیفه نظارتی، اجرای این طرح را پیگیری خواهد کرد تا در خصوص اراضی حاشیه رودخانه زاینده‏ رود و سایر رودخانه‌های این استان، رفع تصرف و آزادسازی صورت گیرد.

 بستر و حریم رودخانه قشلاق سنندج به زودی آزادسازی می ‎شود
حجت الاسلام سید حسین حسینی، رییس‏ کل دادگستری استان کردستان نیز گفت: در اجرای سیاست‌های دستگاه قضایی و تاکیدات موکد رییس قوه ‎قضاییه در امر حفاظت از بیت المال و اراضی ملی و حریم و بستر رودخانه‌ها و با ورود جدی و مستمر دادگستری این استان، به زودی بستر و حریم رودخانه قشلاق سنندج به طول ۸ کیلومتر آزادسازی و رفع تصرف می‌شود.وی افزود: هرگونه ساخت وساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه، جرم محسوب شده و از سوی دیگر این امر باعث بروز خطرات ناشی از طغیان رودخانه در بارندگی‌های فصلی برای ساکنان مناطق پایین ‎دست شهرستان سنندج می‌شود. همچنین آلودگی زیست‏ محیطی و آب سد قشلاق که منبع آب شرب مردم است، با خروج فاضلاب بنا‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه قشلاق، مورد تهدید جدی قرار دارد.رییس کل دادگستری استان کردستان بیان کرد: در بازدید‌های به عمل آمده توسط شورای حفظ و صیانت از حقوق بیت المال این استان و همچنین قرارگاه جهادی متشکله در این خصوص، مختصات دقیق جغرافیایی بستر این رودخانه طی دستور قضایی دادستانی مرکز استان در تیرماه سال جاری مورد بازبینی کمیسیون موضوع ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب قرار گرفت. علت این بازبینی، حفظ حقوق بیت المال و در عین حال جلوگیری از هرگونه اجحاف احتمالی به زارعان محل است که مدعی مالکیت به استناد اسناد ارایه شده بوده‎ اند.
وی تاکید کرد: با توجه به حجم کمی و کیفی این موضوع، بازبینی مذکور حدود ۳ ماه طول کشید و در نهایت پس از تعیین دقیق حد بستر این رودخانه و طی مراحل قانونی و با انجام اخطار‌های لازم، آگهی قانونی و تعیین مهلت اعتراض به آن و عدم ارائه هر گونه اعتراضی، دستور قضایی لازم در اجرای قانون صادر و زمان‎بندی و برنامه ‎ریزی دقیق جهت آزادسازی بستر رودخانه انجام شده است.حسینی عنوان کرد: اخطار قانونی به متصرفان در بستر و حریم این رودخانه داده شده است و این افراد باید در زمان مشخص ‎شده از این حریم رفع تصرف کنند؛ در غیر این صورت این اراضی توسط دادگستری استان کردستان رفع تصرف شده و به بیت‎المال بازخواهد گشت.وی ضمن اشاره به تعیین فرصت دو هفته‌ای به افرادی که ادعای داشتن اسناد مالکیتی در بستر این رودخانه را دارند، تاکید کرد: در صورت احراز تخلف یا وقوع جرم از سوی هر شخص یا اشخاص یا مسئول در هر جایگاه مسئولیتی حتی در مسئولیت‌های گذشته با تشکیل پرونده، پیگرد قضایی صورت خواهد گرفت و هرگونه تعلل و سنگ ‏اندازی در اجرای این تصمیم، تعقیب کیفری به دنبال خواهد داشت.
 
نحوه استرداد دعوا
استرداد دعوا وقتی صورت می‌گیرد که دعوا به خوانده ابلاغ شده و وی در مقام تدارک دفاع برآمده و موضوع در جریان رسیدگی دادگاه قرار گرفته است.
استرداد دعوا به معنای پس گرفتن دعوا یا اعراض از آثار آن از طرف خواهان با شرایط مقرر در قانون است و گاه ممکن است خواهان به جهتی از دعوا اعراض کرده و ترک مخاصمه را تقاضا کند. استرداد دعوا وقتی صورت می‌گیرد که دعوا به خوانده ابلاغ شده، وی در مقام تدارک دفاع برآمده و موضوع در جریان رسیدگی دادگاه قرار گرفته است. بنابراین مرحله استرداد دعوا از تاریخ تقدیم دادخواست تا مرحله صدور حکم است. قانون دو نوع استرداد دعوا را پذیرفته که شامل استرداد دعوا قبل از اتمام دادرسی و استرداد دعوا بعد از انجام دادرسی و قبل از صدور رأی است.

  استرداد دعوا قبل از اتمام دادرسی
خواهان می‌تواند تا زمانی که دادرسی تمام نشده است، دعوای خود را مسترد کند. در این صورت دادگاه قرار رد دعوا را صادر می‌کند. در این نوع استرداد، خواهان از دعوای خود به کلی انصراف نمی‌دهد و بعداً دوباره می‌تواند دادخواست، تقدیم دادگاه کند.

 استرداد دعوا بعد از انجام دادرسی و قبل از صدور رأی
در این نوع استرداد تقریباً نتیجه دعوا معلوم است، خواهان امیدی به صدور رأی به نفع خود ندارد بلکه می‌داند که علیه او رأی صادر خواهد شد. دادگاه ختم دادرسی را اعلام کرده و خواهان در مقام آن است که از صدور رأی محکومیت خود به‌نحوی جلوگیری کند. بنابراین در مقام استرداد دعوا برمی‌آید. این استرداد دو صورت دارد:

 استرداد با رضایت خوانده
در این فرض چون با تراضی طرفین است، مسأله مطالبه خسارت مطرح نمی‌شود. گویا طرفین به هم مهلت می‌دهند که با مذاکره و سازش مثلاً موضوع را حل کنند و اگر ممکن نشد دوباره خواهان بتواند دعوا را طرح کند.خوانده احتمال می‌دهد که رأی علیه او باشد. با استرداد دعوا از طرف خواهان دادگاه قرار رد دعوا را صادر می‌کند و دعوا به حالت قبل از طرح درمی‌آید یعنی خواهان دوباره حق تقدیم دادخواست را دارد.

 استرداد کامل دعوی
خواهان برای جلوگیری از صدور رأی محکومیت خود تنها یک راه دارد و آن این است که از دعوای خود به کلی صرف نظر کند. بنابراین دادگاه قرار سقوط دعوا را صادر می‌کند. یعنی خواهان تحت هیچ عنوانی نمی‌تواند آن دعوا را دوباره مطرح کند.استرداد دعوا فقط از طرف خواهان مطرح می‌شود. همچنین در مرحله تجدیدنظر تنها استرداد دادخواست پیش‌بینی شده است. چون در این مرحله نیز مثل واخواهی، فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی، استرداد دادخواست به منزله پایان دادن به دادرسی است.پس از صدور حکم، استرداد دعوا قابل پذیرش نیست. چون اگر چنین شود و استرداد پذیرفته شده و قرار رد دعوا صادر شود، خواهان دوباره می‌تواند دادخواست تقدیم کرده و دوباره وقت دادگاه را اشغال کند.استرداد می‌تواند ضمنی یا صریح بوده و نیز کتبی یا شفاهی باشد. پس از استرداد دعوا، تحقیق انجام شده دادرسی نیز منتفی می‌شود. با اقامه دوباره دعوا، ذی‌نفع باید اعمال مزبور را از نو انجام داده و هزینه صرف کند. اما اقرار در مورد پرونده اعتبار خود را از دست نمی‌دهد.بعد از صدور قرار رد دعوا، خوانده می‌تواند از دادگاه خسارت دادرسی را درخواست کند. مگر اینکه طرفین خلاف آن را توافق کرده باشند. اگر خواهان تا اولین جلسه دادرسی دادخواست خود را مسترد کند، این عمل استرداد دادخواست بوده و قرار ابطال دادخواست از طرف دادگاه صادر می‌شود. 
 
تخصیص بودجه اشتغال مددجویان امداد
 مدیرکل پارلمانی کمیته امداد از اختصاص ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه برای اشتغال خانواده‌های تحت پوشش در سال ۱۴۰۱ خبر داد.علی اکبر بسطامی با اشاره به درخواست کمیته امداد به تخصیص مبلغی بالغ بر ۳۰هزار میلیارد تومان براساس تبصره۱۶ افزود: این رقم در کمیسیون تلفیق، ۲۰هزار میلیارد تومان تصویب شد درحالی که اراده مجلس این است که بتواند همان ۳۰هزار میلیارد تومان درخواستی کمیته امداد را محقق سازد.

زمان پرداخت عیدی بازنشستگان جامانده 
 مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت عیدی بازنشستگان کشوری جامانده با حقوق اسفند خبرداد.علی خدامی توضیح داد: احکامی که در نیمه دوم بهمن تا قبل از تاریخ مصوبه هیات وزیران به صورت قطعی و جاری تغییر پیدا کرده، ولیکن عیدی آنها در پایان بهمن کارسازی نشده است؛ حسب پردازش، احکام عیدی آنها در اسفند کارسازی خواهد شد.

حمایت از مسکن زوج‌های جوان دانشجو 
 مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، حمایت از مسکن زوج‌های جوان با توسعه و تجهیز خوابگاه های متاهلی مناسب و فرهنگسازی لزوم حمایت از مادران دانشجو را از جمله سیاست‌های افزایش جمعیت برشمرد.مجید احمدی افزود: فرهنگسازی لزوم حمایت از مادران دانشجو با تخصیص مرخصی زایمان، پاس شیردهی در میان اساتید و مدیران مراکز آموزشی و درمانی، 
بهره گیری از اداره مشاوره برای ترویج ازدواج صحیح و زودهنگام و ترویج فرزندآوری از سیاست‌های این موضوع است.
 
الزام دستگاه ها به رعایت قانون هوای پاک
معاون عمرانی وزارت کشور گفت: شهرداری‌ها بر اساس قانون هوای پاک ملزم به برنامه ریزی و اجرای طرح‌های توسعه فضای سبز شهری در همکاری با دستگاه‌های متولی در محدوده و حریم شهرها هستند.
مهدی جمالی نژاد افزود: در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در قانون هوای پاک، امسال در یک اقدام هماهنگ و یکپارچه پویش ملی ایران سرسبز- ایران قوی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت شهروندان، سازمان‌های مردم‌نهاد، بسیج محلات و گروه‌های جهادی برای کاشت درخت، ایجاد بوستان‌های جدید و پایش و بهسازی وضعیت باغچه‌های خانگی و درختان موجود در حاشیه معابر عمومی و…، اجرا می‌شود.  وی در ادامه به قانون هوای پاک اشاره کرد و توضیح داد: در این قانون با هدف افزایش سرانه فضای سبز شهری تاکید شده که شهرداری‌های شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به ۱۵ مترمربع برسانند. معاون عمرانی وزارت کشور با اشاره به بحران منابع آبی در کشور اضافه کرد: بر اساس قانون هوای پاک، توسعه فضای سبز باید از سوی مدیریت شهری با همکاری وزارت نیرو با بهره گیری از بازچرخانی منابع آبی و پساب شهرها و روش‌های نوین آبیاری و با استفاده از گیاهان کم نیاز آبی، مقاوم و سازگار با اقلیم صورت پذیرد.
جمالی نژاد همچنین عنوان کرد: بر اساس ماده ۲۷ قانون هوای پاک، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلفند حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و با اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد کنند. رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه فضای سبز شهری در ارتقا کیفیت محیط زیست و ارائه خدمات اجتماعی و اکولوژیکی به شهروندان نقش به‌سزایی داشته و توجه به آن در مدیریت شهری به‎ویژه در شهرهای بزرگ که با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، حائز اهمیت است، گفت: تحقق این موضوع در کشور، نیازمند هم افزایی، همدلی و همکاری مستمر تمامی دستگاه‌های متولی فضای سبز مندرج در قانون هوای پاک با جلب مشارکت مؤثر اقشار مختلف مردم، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها و ارائه آموزش‌های شهروندی است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال