امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اعلام نرخ های متفاوت منجر به سردرگمی متقاضیان شده است
لزوم شفاف سازی درباره قیمت خانه‌های نهضت ملی مسکن 
یکی از مهمترین چالش های طرح های انبوه سازی در کشور، نبود چشم انداز مناسب از زمان تکمیل و عرضه واحدها و همچنین ابهام در خصوص قیمت های تمام شده بوده است. این مساله را هم در مسکن مهر و هم در طرح اقدام ملی مسکن و هم اکنون به دلیل برخی سوء تفاهمات در طرح ملی مسکن به عنوان یکی از پروژه های مهم انبوه سازی دولت سیزدهم شاهد هستیم. هر چند شرایط تعریف شده برای طرح ملی مسکن و همچنین سرعت ساخت و ساز و میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای این طرح، نسبت به سایر پروژه های انبوه سازی کشور مناسب تر و بر این اساس با تقاضای بیشتری همراه بوده، اما اعلام قیمت های متفاوت که یکی از نمونه های آن را اخیرا از سوی مدیرعامل شهرهای جدید شاهد بودیم، ابهاماتی برای متقاضیان ایجاد می کند که ضروری است با اطلاع رسانی صحیح و یکپارچه از تکرار این مشکلات جلوگیری شود.
هر روز اعداد و ارقام متفاوتی از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان شنیده می‌شود که منجر به سردرگمی متقاضیان شده است. پس از آن‌که محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ و با اتکا به برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های دولتی هزینه هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد، روز شنبه رییس بنیاد مسکن گفت که نرخ هر متر از واحدهای واقع در بلوک‌های بالای 6 طبقه کمتر از ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان نخواهد بود.پیش از آن هم انبوه‌سازان و سازندگان با استناد به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با صنعت ساختمان از قیمت‌های متری ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن سخن گفته بودند.اما ماجرای سردرگمی متقاضیان نهضت ملی مسکن بین اعداد و رقم‌های مختلف به این‌جا ختم نمی‌شود. شنبه شب علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هزینه هر متر مربع از واحدهای پروژه مذکور را بین 
۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده است. البته محمد نظری، مدیر روابط عمومی شرکت عمران گفت که این رقم باید اصلاح شود و احتمالا اشتباه کلامی صورت گرفته است.از طرف دیگر، جعفری در سخنان خود به تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت که اقساط این تسهیلات بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است.نکته دیگر صحبت‌های مدیرعامل شرکت عمران این بود که به طور تلویحی اعلام کرد هزینه زیرساخت‌ها باید توسط متقاضیان پرداخت شود. او در عین حال که تلاش برنامه‌ریزان تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی را به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها از طریق کاهش قیمت زمین عنوان کرد از خدمات و زیرساخت‌هایی سخن گفت که قیمت‌ها را بالا می‌برد.وی اظهار کرد: بسیاری از زمین‌ها نیاز به آماده‌سازی دارد. بر اساس تاکید وزیر، ما صرفا مسکن‌سازی نمی کنیم بلکه به زیربناها و مراکز خدماتی مورد نیاز در نگاه شهرسازی توجه داریم. شاید اشکال طرح‌های گذشته این بود که صرفا مسکن تولید شد و توجه به حوزه زیربنایی و روبنایی پروژه‌ها کمتر بوده است. ما باید بتوانیم هم زیست سکونتی متقاضیان را به صورت مطلوب درآوریم و هم زیست اجتماعی‌شان را توجه کنیم.
صحبت‌های جعفری در شرایطی عنوان شده که در طرح جهش تولید و تامین مسکن، اشاره‌ای به تامین منابع زیرساخت‌ها توسط متقاضیان نشده است. اما اگر قرار باشد این مبالغ توسط متقاضیان پرداخت شود قیمت واحدها چقدر خواهد بود؟در این خصوص یکی از سازندگان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد گفت: توسعه شبکه آب، برق، گاز، محوطه‌سازی و آماده‌سازی برای هر واحد بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.طبق صحبت‌های مدیرعامل  شرکت عمران شهرهای جدید هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود. اما با توجه به اشتباه کلامی او بر اساس صحبت‌های کارشناسان و سازندگان، متوسط هزینه ساخت واحدهای ۱۰۰ متری با لحاظ مشاعات حدود ۸۵ متر خالص، برای پروژه‌هایی که از سال قبل آغاز شده ۷۰۰ میلیون تومان درمی‌آید. اگر وام ۴۵۰ میلیون تومان باشد متقاضیان باید۲۵۰ میلیون تومان آورده بیاورند. اگر به این رقم هزینه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی زیرساخت‌ها را هم اضافه کنیم قیمت یک واحد ۱۰۰ متری، آن هم بر اساس هزینه‌های سال گذشته بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود که ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و حدود ۳۵۰ میلیون تومان توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.
​​​​​​​این رقم با توجه به گزارش اخیر بانک مرکزی که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران را 35 میلیون تومان اعلام کرده برای متقاضیان مصرفی مسکن رقمی مناسب و با توجه به وام آن در دسترس تر است. بنابراین ضروری است تا با اطلاع رسانی صحیح و شفاف، از ابهام و سرگردانی متقاضیان جلوگیری شود. طبق برنامه های دولت، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است. بنابر گزارش ها در حال حاضر 800 هزار واحد در حال ساخت است و علاوه بر ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت، برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن، زمین تامین شده و ثبت نام هم بیش از ۵ میلیون نفر بوده است.  کارشناسان، عرضه واحدهای طرح ملی مسکن را در کنترل قیمت ها تاثیرگذار دانسته و نسبت به آن امیدوارند. 
 
انتشار اسامی بدهکاران بزرگ شبکه بانکی در بانک مرکزی
بانک مرکزی در چارچوب برنامه جامع اصلاح شبکه بانکی و بر مبنای ‎انضباط مالی و ‎بهداشت اعتباری بانک‌ها، از هفته آینده، اسامی ‎بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را منتشر می کند.بر اساس بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ تحت عنوان احکام تنظیمی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و عنداللزوم اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی (موضوع جز (۲) این بند) براساس تعاریف و مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هریک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذی‌نفع واحد)، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک‌الوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافت شده، بر تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی به‌روزرسانی کند.
همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند اطلاعات مندرج در جز (۱) این بند را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.درصورت استنکاف از ارسال تمام یا بخشی از اطلاعات، در موعد مقرر، مؤسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی، به یکی از جرایم مندرج در ماده (۴۴) قانون پولی و بانکی کشور یا اجزای (۳) یا (۴) بند (الف) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ترتیبات مندرج در مواد مذکور محکوم می‌گردد.بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به صورت فصلی به کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

اقتصاد ایران در آستانه رونقی تازه
اتاق بازرگانی ایران جدیدترین آمار شامخ – شاخص مدیران خرید – را منتشر کرده که نشان می‌دهد این عدد در قله پنج ماهه خود ایستاده است. شامخ در هر ماه از سوی اتاق بازرگانی و بر اساس اظهارات فعالان اقتصادی در نقاط مختلف کشور سنجیده می‌شود. هر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده رونق و هرچه از ۵۰ پایین‌تر باشد نشان دهنده ورود به دوره جدیدی از رکود است.پس از افتی که شامخ در ماه‌های پایانی سال گذشته داشت، بر اساس اطلاعات جدید از وضعیت شامخ در اسفند ۱۴۰۰، این عدد به قله پنج ماه خود رسیده که نشان دهنده ورود به دوره جدیدی از امید به رونق تازه در اقتصاد ایران است.

صعود  15 هزار واحدی شاخص بورس
بازار سرمایه دیروز برخلاف روز شنبه سبزپوش بود و شاخص کل بورس توانست بیش از ۱۵ هزار واحد افزایش یابد و به رقم یک میلیون و ۴۷۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۴۲۵ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۸۳ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. در این بازار ۵۳۷ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال انجام شد.  
 
خودروی ارزان‌قیمت داخلی بهمن ماه رونمایی می‌شود 
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه خودروی ارزان‌قیمت در بهمن ماه امسال رونمایی می‌شود، گفت: در دنیا قیمت این خودرو کمتر از ۶ هزار دلار است. وی  از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای تولید خودروی ارزان‌قیمت خبر داد و گفت: تولید خودروی ارزان قیمت تنها مسئله ایران نبوده و مربوط به تمام کشورها است زیرا خودروهای موجود برای همه جمعیت جهان مناسب نیست و تنها برای 2 میلیارد نفر مناسب است. وی افزود: دو مسیر موازی در صنعت خودروسازی دنیا ایجاد شده؛ نخست مسیری که برای دهک‌های درآمدی بالا ایجاد شده و دومین مسیر تولید خودرو برای دهک‌های درآمدی پایین.معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه خودروی اقتصادی باید به روز بوده، از نظر ظاهری جذابیت لازم را داشته و ارزان‌قیمت باشد، اضافه کرد: روش نوآوری‌های مقتصدانه، روشی علمی برای تولید خودروی ارزان قیمت است به این معنا که در این روش ویژگی‌های لازم و مناسب برای یک خودرو حفظ می‌شود اما هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه مطالعات مربوط به تولید خودروی ارزان قیمت آغاز و این موضوع با خودروسازان مطرح شده، ادامه داد: از آنجا که این مهم در نامه رئیس جمهور و وزیر صمت نیز آمده، به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

پیش‌بینی دبیر کل کانون صرافان از آینده بازار ارز
 سعید مجتهدی، دبیرکل کانون صرافان درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز طی روزهای آتی گفت: با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت که در ارزآوری تاثیر مثبتی دارد و تکانه جدی نیز در بازار دیده نمی‌شود، نمی‌توان برای آینده نزدیک بازار ارز نوسانات قابل توجهی را متصور شد.وی  درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار کرد: ملاک بررسی وضعیت بازار ارز و پیش‌بینی آینده آن، بازار متشکل ارزی و تغییرات نرخ‌ها در این بازار است که نرخ‌ها در بازار متشکل ارزی با نرخ پارسال تفاوتی نداشته است. با افزایش قیمت نفت که در اواخر سال گذشته شاهد آن بودیم و کنترل سیستم بانک مرکزی روی حساب‌های ریالی که توان انجام حوالجات بالای ۲۰۰ میلیون تومان را ندارد، نمی‌توان برای آینده نزدیک بازار ارز نوسانات قابل توجهی را متصور شد.
 
«حمایت» گزارش می دهد
رکوردداران تصادفات جاده‌ای در نوروز
تعطیلات نوروز امسال در شرایطی به پایان رسید که اگرچه شاهد کاهش آمار فوت شدگان ناشی از تصادفات در این ایام بودیم، اما به نظر می‌رسد باید با توجه به اینکه برخی خودروهای داخلی صدرنشین و رکورددار میزان تصادفات در جاده‌ها بوده‌اند  باید در این رابطه نهادهای متولی امر فکری اساسی کنند، مقوله‌ای که این روزها رییس پلیس راهور بر آن تاکید ویژه دارد.
    وقوع 53  درصد تصادفات در 7 استان
آنگونه که اطلاعات اعلام شده از سوی مسئولان پلیس راهور نشان می دهد،  بیش از نیمی از تصادفات منجر به فوت در رانندگی مربوط به جاده‌های هفت استان کشور بوده است، به عبارتی اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع اشاره داشته باشیم، باید بیان کرد که ۵۳ درصد از تصادفات فوتی در بازه زمانی اشاره شده در استان‌های سیستان وبلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خورستان به وقوع پیوسته است.این درحالی بوده که آمار و ارقام نشان می‌دهد؛ در ایام عید در جاده‌های مختلف کشور ۸۶ میلیون و ۷۱۵ تردد به ثبت رسیده که تعداد قابل توجهی از این آمار به استان و شهر تهران اختصاص داشته است.

    کاهش ۵۹  درصدی فوتی‎ها در مسافرپذیرترین استان
البته در راستای کاهش آمارهای ناشی از تصادفات نوروزی طبق اظهارات متولیان امر، سال گذشته و همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1400 تلاش شد تا کاهش تلفات تصادفات در نوروز در اولویت همه دستگاه‌های اجرایی و دخیل در این زمینه قرار گیرد. آنچه که به طور مثال یکی از نتایجش این بود تا با اتمام این تعطیلات مرتضی میرزایی، فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی ترددها در نوروز 1401 از کاهش ۵۹ درصدی کشته شدگان در حوادث رانندگی خبر دهد. آن هم در استانی که یکی از مسافرپذیرترین مناطق کشور در این ایام بوده است، زیرا که نوروز امسال طبق سخنان مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی مازندران در صدر استان‌های پر مسافر قرار گرفته است. همچنین باید گفت؛ بعد از مازندران به ترتیب گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان بیشترین ورودی‌ مسافر را داشته‌اند، علاوه براین همچنین کمترین تعداد ورودی‌ها نیز به ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان بلوچستان اختصاص داشته است.

    فوت 2 نفر در هر ساعت
در این شرایط پلیس راهور نیز اعلام کرده است که در نوروز 1401 هر ساعت 6/1 یا دو نفر در حوادث ترافیکی جاده‌ها و شهرها جان خود را از دست داده اند.

    پژو صدرنشین جدول آمار تصادفات
اما در این میان شاید این پرسش در ذهن بسیاری از افراد شکل گیرد که رکودداران تصادفات نوروزی چه خودروهایی هستند. در این زمینه می توان با استناد به سخنان سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور کشور عنوان کرد که پژوه 405، پژه پارس، پژوه 206 و پراید رکوردداران تصادفات رخ داده در این ایام بوده‌اند. اما موضوع قابل توجهی که وی در اظهاراتش به آن پرداخته این است که ۸۶ درصد تصادفات منجر به فوت و جرحی  مربوط به خودروهای داخلی بوده است، موضوعی که اگرچه وی تلاش کرده است تا با بیان اینکه شاید این عدد به دلیل فراوانی خودروهای داخلی باشد، اما به واقع عددی تامل برانگیز است.آنچه که در مجموع موجب شد تا نوروز امسال خانواده‌های  ۸۳۸ نفر داغدار عزیزان خود شود، عددی که اگرچه در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال اخیر 21درصد کاهش داشته است، اما نباید از این موضوع مهم نیز غافل ماند که هر تصادف که به فوت منجر می شود، برای کشورمان 1/5 میلیارد تومان خسارت دارد، آماری که با در نظر گرفتن سالانه حدود 17 هزار جان‌باخته در تصادفات به عددی بالغ بر ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی و هشت درصد تولید ناخالص ملی می رسد که این عدد نیز بسیار قابل تامل و تفکر است.

    گلایه جدی از خودروسازان داخلی
در این میان اما نکته جالبی که سردار هادیانفر به آن اشاره کرده است این بوده که در سال 1384 تا 1386 یکی از شاخصه‌های بسیار مهم که موجب شد تا ۲۷ هزار کشته سوانح رانندگی به ۱۶ هزار در سال برسد، شاید مقوله واردات خودروهای استاندارد و ایمن بوده است. بحثی که رییس پلیس راهور به آن در قالب گلایه از خودروسازان داخلی اشاره کرده است. وی حتی به وضوح به این موضوع پرداخته که ساخت خودرو با پلت‌فرم، آلیاژ و فلز مشخص یا ضخامت آن‌ها یا آپشن‌های خودرو مانند کیسه هوا، کمربند و ترمز ABS نجات‌دهنده راننده یا سرنشینان و این موارد در خودروهای داخلی دچار مشکل است، تا چه زمانی باید هر روز گزارش تصادفات، انفجار خودروها و مرگ هموطنان باشیم. ما خودمان را مسئول می‌دانیم، بنابر قانون و تأیید وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست باید پلاک کنیم اما اگر این‌ها دخالت نکنند حتماً ارائه پلاک را متوقف می‌کنیم و دیگر اینگونه خودروها را پلاک نمی‌کنیم.
براین اساس به نظر می‌رسد با توجه به آمارها و میزان تصادفات بالای برخی خودروهای داخلی می‌طلبد این بار جدا از مباحثی که در گذشته برای کاهش آمارهای مربوط به تصادف خودروها در جاده‌ها مدنظر قرار می‌گرفته است، فکر جدی‌تری برای کیفیت وسایل نقلیه تولید شده در داخل کشور شود، مقوله‌ای که مدتی است پلیس راهور به طور جدی با توجه به وقوع تصادفاتی که نشان از ایمن نبودن این خودروها دارد، بر آن تاکید دارد و بیش از گذشته تلاش می‌کند تا این موضوع را پیگیری کند.
 
صدور کارت ملی هوشمند برای ایرانیان مقیم خارج از کشور 
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: عملیات صدور کارت هوشمند ملی با ثبت‎نام و اخذ مشخصات متقاضیان در کنسولگری‌های فرانکفورت، کوالالامپور و وین با صدور نمونه‌های اولیه حسب تقاضاهای دریافت شده وارد فاز اجرایی شد.هاشم کارگر افزود: عملیات تجهیز و توسعه زیرساخت‌های لازم، پس از برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با وزارت امور خارجه و طراحی و اجرای مراحل مختلف پایلوت به مرحله اجرا رسید.صدور کارت هوشمند ملی جهت ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایر کنسولگری‌های ایران نیز به تدریج اجرایی خواهد شد.

زمان ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی
ثبت نام داوطلبان آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی از ۳۰فروردین ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.بر این اساس داوطلبان باید دارای شرایطی از جمله داشتن تابعیت ایرانی باشند، همچنین تمام دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در پایه نهم سال تحصیلی جاری مجاز به ثبت نام در این آزمون هستند.ضمن اینکه رقابت علمی در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های نمونه دولتی بین دانش‌آموزان همان منطقه خواهد بود.چنانچه برخی از مناطق فاقد مدارس نمونه دولتی باشند دانش‌آموزان این مناطق با تشخیص کارگروه استان می‌توانند در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی سایر مناطق شرکت کنند.

 گرد و غبار مدارس و ادارات برخی شهرها را تعطیل کرد
استانداری خوزستان اعلام کرد:روز گذشته ادارات و مدارس این استان به دلیل گردو غبار تعطیل شد.  پیش از این تعطیلی دبستان و پیش دبستانی‌های استان در نوبت صبح دیروز نیز اعلام شده بود.دلیل بروز این امر افزایش میزان ذرات معلق در هوا بوده است، همچنین مدارس استان ایلام نیز با دستور استاندار در نوبت شیفت صبح روز گذشته به دلیل آلودگی هوا و تداوم گرد و غبار تعطیل شد.مدارس ابتدایی و پیش دبستانی شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، گیلانغرب ،سرپل ذهاب، دالاهو و اسلام آباد، نیز دیروز و در نوبت صبح به علت آلودگی هوا تعطیل شد. تعطیلی مدارس ابتدایی و متوسطه اول مشهد نیز یکی از تصمیماتی بود که با توجه به آلودگی هوا در این شهر گرفته شده بود. 

لازم الاجرا بودن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور 
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی گفت: مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور از سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرده، لازم الاجرا است.منصور کبگانیان درباره مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و سردرگمی داوطلبان برای کنکور ۱۴۰۲ گفت: نمایندگان حق دارند اعلام نظر کنند، اما مبنای ما، مبنای قوانین و ضوابط کشور است.وی ادامه داد: تمام این مصوبات در حضور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، رؤسای کمیسیون‌های مختلف، رئیس مجلس شورای اسلامی بحث شده است.
 
«حمایت» گزارش می دهد
تعیین سهمیه حج تمتع ایران بعد از امضای تفاهم‌نامه با عربستان
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت بابیان اینکه امسال یک میلیون نفر از حجاج داخل و خارج در انجام مناسک حج تمتع حضور خواهند داشت، گفت: سهمیه حجاج ایران برای ادای مناسک حج تمتع نیز بعد از انجام مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه اعلام می‌شود.اکبر رضایی تصریح کرد: مطابق روال وزارت حج عربستان از نمایندگان کشورهای حاضر در حج دعوت کرده و بعد از امضا یادداشت تفاهم مابین، سهمیه هرکشور مشخص
 می‌شود.

ارز ۳میلیارد دلاری  برای دارو در ۱۴۰۱
وزیر بهداشت با بیان اینکه سال قبل دو میلیارد دلار ارز برای دارو داشتیم، اما امسال این عدد به سه میلیارد دلار افزایش یافته است، افزود: هیچ مشکلی در رابطه با تامین دارو نداریم.بهرام عین‌اللهی افزود: البته داروهایی که به صورت برند و داروهای غیرضروری است، وضعیت متفاوتی دارند، زیرا اگر دارویی را مشابه تولید داخلی داشته باشیم، ضرورتی برای مصرف نوع خارجی نیست. 

بازرسی از ۳۵  هزار مدرسه در نخستین هفته بازگشایی 
سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازدید از ۳۵هزار مدرسه از نخستین روز آغاز آموزش حضوری گفت: حضور دانش آموزان در مدارس به ۸۹درصد رسیده است.مجتبی هاشمی افزود: نظارت آموزش و پرورش تا روزهای پایانی سال تحصیلی ادامه دارد.
 
7طرح بازی با محوریت خانواده در مرحله ارزیابی نهایی
از میان ۲۱ طرح ارسال شده به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تولید بازی­‌های موبایلی با محوریت مفهوم «خانواده» ۷ طرح وارد مرحله ارزیابی نهایی شدند.به دنبال انتشار فراخوان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تولید بازی‌های موبایلی با محوریت مفهوم «خانواده» در اسفند سال گذشته ۲۱ طرح بازی به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی و داوری اولیه، از این میان ۷ طرح وارد مرحله ارزیابی نهایی شدند.فرآیند داوری نهایی ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به طور آنلاین برگزار شد که در آن، ارائه‌دهندگان این طرح‌ها ضمن معرفی طرح خود به سوالات داوران نیز پاسخ دادند. در این میان اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که این طرح با هدف تقویت کارکردهای ارزشی نهاد خانواده از طریق فناوری‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های نوین از جمله ظرفیت‌های موجود در بازی‌های دیجیتال و در راستای اهداف بنیاد مبنی بر تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید بازی‌های بومی و تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی اجرا می‌شود.
گفتنی است؛ بر اساس این فراخوان، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد حمایت کامل از ظرفیت‌های موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی و ایجاد زمینه رقابت میان دست‌اندرکاران فعال این حوزه به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی این صنعت، در ساخت طرح‌های برگزیده با تخصیص منابع مالی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به هر طرح، مشارکت می‌کند. علاوه براین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نتایج نهایی جلسه داوری و اسامی طرح‌های برگزیده به زودی اعلام خواهد شد.
 
عدم نشانه‌گذاری به موقع سواحل برخورد قانونی به دنبال دارد
رییس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به ضرورت اجرای طرح نشانه‌گذاری سواحل پس از آزادسازی حریم آن، به مسئولان هشدار داد که عدم نشانه‌گذاری به موقع سواحل، برخورد قانونی به دنبال دارد.حجت‌الاسلام حمزه خلیلی در نشست بررسی مشکلات سواحل آزادشده، با بیان اینکه ارائه خدمات تفریحی و رفاهی در سواحل دریاها از حقوق مردم است، بر اهمیت تأمین امنیت در سواحل تاکید و خاطرنشان کرد: باید طرح‌های تفریحی ساحلی با تأمین امنیت برای عموم مردم در مناطق خاصی اجرایی شود. رییس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به ضرورت اجرای طرح نشانه‌گذاری سواحل پس از آزادسازی حریم آن عنوان کرد: باید طرح نشانه‌گذاری سواحل جهت جلوگیری از تعرض به این اراضی بعد از آزادسازی حریم 60 متری سواحل و همچنین 12 متر بعد از آن، آغاز شود. خلیلی با بیان اینکه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی طبق قانون وظیفه تشخیص و شناسایی این محدوده را بر عهده دادند و باید به سرعت این طرح در استان گیلان اجرایی شود، تصریح کرد: انتخاب منطقه‌ای به عنوان پایلوت و نمونه جهت اجرایی شدن طرح نشانه‌گذاری الزامی است.وی ضرورت انجام اقدامات به موقع در این زمینه توسط متولیان امر را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: عدم اقدام به موقع مسئولان و متولیان امر در این عرصه، مصداق ترک فعل بوده و دستگاه قضایی با این موارد برخورد می‌کند.

سارقان مسلح ملایر در کمتر از چهار ساعت بازداشت شدند
دادستان شهرستان ملایر گفت: سرقت سارقان مسلح از یک طلافروشی ناکام ماند.مسلم سلگی با اشاره به سرقت رخ داده در ملایر اظهار کرد: این سرقت مسلحانه توسط دو برادر که اصالتاً از یکی از استان‌های همجوار هستند و چندین سال در ملایر سکونت داشته اند، رخ داده است.وی تاکید کرد: این دو با همکاری یکدیگر و پس از تهیه دو قبضه سلاح کمری سبک به قصد سرقت در طلافروشی واقع در خیابان خیام شلیک کردند و تیری در حین درگیری به ناحیه قفسه سینه طلافروش اصابت کرد و در نهایت مجروح به بیمارستان منتقل شد. دادستان ملایر افزود: به دلیل موقعیت و تجمع پس از تیراندازی، سرقت سارقان ناکام ‌ماند و آنان متواری ‌شدند که با شگرد‌های اطلاعاتی هر دو دستگیر شدند.وی عنوان کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود، هر دو متهم به جرم و نحوه آن اعتراف کردند و در حال حاضر در پلیس آگاهی ملایر تحت نظر هستند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال