امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

ایران و قطر ۶ سند همکاری امضا کردند
جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر در راستای توسعه همکاری ها در حوزه حمل و نقل هوایی و جام جهانی ۶ سند و توافقنامه امضا کردند.آیین امضای این توافقنامه روز گذشته با حضور  رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات  قطر در سالن خلیج فارس مرکز همایش های جزیره کیش برگزار شد. این اسناد شامل سند فارسی توافق نامه امضا شده در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به قطر، سه سند توسعه همکاری های مشترک بین ایران و قطر در حوزه های حمل و نقل هوایی و یک سند همکاری حمل و نقل دریایی، و صورتجلسه مفاد همکاری های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی قطر است.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر امضاکنندگان سند فارسی و صورتجلسه همکاری های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی بودند. سه سند همکاری حمل و نقل هوایی توسط رییس سازمان هواپیمایی ۲ کشور و سند همکاری در خصوص همکاری های حمل و نقل دریایی نیز توسط روسای سازمان های بنادر ۲ کشور به امضا رسید.جزیره کیش از روز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه میزبان وزیران راه۲ کشور ایران و قطر است که مذاکرات مربوط به امضای این توافقنامه ها عصر روز گذشته در یک جلسه نهایی شد و در خصوص همکاری های مناطق آزاد مذاکراتی نیز انجام شده که در سفرهای آتی مسوولان قطر به ایران امضا خواهد شد.

کاهش نسبی قیمت گوشت گوسفندی
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت این نوع گوشت در بازار خبر داد و گفت: تقاضا برای گوشت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به شدت کاهش یافته است.علی اصغر ملکی وضعیت بازار گوشت را آرام توصیف کرد و گفت: بازار به شدت دچار رکود شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.ملکی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بعد از تعطیلات عید نوروز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه ممتاز برای مغازه داران بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان و قیمت شقه با کیفیت پایین‌تر بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان است. ضمن اینکه مغازه داران این کالا را با احتساب ۱۰ درصد سود به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند.
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کاهش مصرف گوشت قرمز در عید نوروز ۱۴۰۱ گفت: به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و کاهش شدید توان خرید مردم تقاضا برای گوشت قرمز بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد.
وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید در روزهای آینده وضعیت قیمت گوشت گوسفندی به چه صورت باشد، گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بره‌های تَرَکی (بره‌هایی که علف تر می‌خورند) وارد بازار می‌شوند و بازار معمولاً اشباع می‌شود بنابراین نباید التهابی وجود داشته باشد. ملکی درباره اینکه آیا پیش بینی کاهش بیشتر قیمت را در روزهای آینده دارید، تصریح کرد: در حال حاضر برای دامداران بیشتر مساله نهاده مطرح است، با توجه به اینکه شرایط مراتع و صحراها نیز برای چریدن دام‌ها مطلوب نیست. در استان کردستان که استان دام خیز کشورمان است در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کاه ۶ هزار تومان، یونجه ۷ هزار تومان و جو ۸,۵۰۰ تومان است که این قیمت‌های بالا باعث می‌شود دامدار نتواند دام خود را با قیمت پایین‌تر عرضه کند چرا که دچار زیان می‌شود.وی تاکید کرد: به همین جهت از مسئولان درخواست می‌کنیم به وضعیت دامداران رسیدگی کنند و نهاده‌ها به سهولت و با قیمت‌های بهتر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد در این صورت شرایط بازار بهبود خواهد یافت. قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی در مغازه‌های سطح شهر بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان و قیمت ران گوساله نیز کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت سیمان صحت ندارد
در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت سیمان، آهن‌آلات و میلگرد، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان این موضوع را تایید نکرد و ضمن اشاره به اینکه تمامی معاملات در بورس کالا صورت می‌گیرد و طی روزهای اخیر اثر و گزارشی از افزایش قیمت‌ها دیده نشده، تاکید کرد سیمان با قیمت پایه همچنان عرضه می‌شود و افزایش نرخی رخ نداده است.

قرعه‌کشی خرید خودرو با افزایش عرضه به مرور حذف خواهد شد
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حذف قرعه کشی خودروسازان به مرور و با افزایش تیراژ تولید اتفاق خواهد افتاد.وی  درباره حذف قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، با اشاره به اینکه هیچ اتفاقی در فرودین امسال نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰ برای حذف قرعه کشی‌ها نیفتاده گفت: مطلبی که وزیر صمت درباره حذف قرعه کشی گفته بود کاملاً درست است، اما در ماه‌های آینده و با بالا رفتن تیراژ تولید اتفاق خواهد افتاد.منطقی افزود: وقتی تقاضا در بازار زیاد و عرضه کم است قیمت خودرو بالا می‌رود و در حال حاضر در عرضه و تقاضای بازار، فاصله معناداری وجود دارد که یکی از راه‌های حذف قرعه کشی این است که تولید و عرضه خودرو بیشتر شود.معاون وزیر صمت با بیان اینکه محاسباتی انجام شد که اصولاً در بازار ایران چه تعداد خودرو باید عرضه شود تا به نقطه‌ای برسد که تقاضا برای قرعه کشی نباشد، گفت: اگر تولید خودرو به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد دیگر کسی به دنبال قرعه کشی نخواهد رفت، بنابراین تولید امسال روی عدد یک و نیم میلیون برنامه ریزی شد که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.
وی تصریح کرد: بنابراین در ماه‌های آینده متناسب با عرضه‌هایی که در خودروهای مختلف انجام خواهد شد، می‌توانیم بگوییم که تقاضاها پایین‌تر می‌آید و هر چقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرایند قرعه کشی حذف خواهد شد.منطقی افزود: حتی می‌شود پیش بینی کرد که در برخی خودروها عرضه آنقدر زیاد شود که فروش نقدی هم داشته باشند و به صورت اقساطی ارائه شوند، بنابراین بحثی که آقای وزیر مطرح کردن کاملاً درست است و با افزایش تولید این اتفاق خواهد افتاد، البته به مرور و در ماه‌های آینده به وقوع می‌پیوندد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تصریح کرد: وقتی که می‌گوئیم ابتدای سال قرعه کشی حذف می‌شود باید یک اتفاقی افتاده باشد، اما هیچ اتفاقی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیافتاده است، اما وقتی جلوتر برویم و عرضه خودرو یک و نیم برابر شود تقاضا و عرضه به هم نزدیک می‌شود و شاهد خواهیم بود که در اواخر بهار تعدادی از خودروها و در آخر تابستان یک مقدار دیگر از این‌ها و تا آخر سال تعداد بیشتری از خودروها از قرعه کشی حذف خواهند شد.منطقی تاکید کرد: وزارت صمت تلاش می‌کند در سال جدید بدهی قطعه‌سازان به صورت مناسب و یکسان و منصفانه پرداخت شود و این موضوع با مدیریت روش نقدینگی که خودروسازان دارند و وزارت صنعت بر آن نظارت خواهد کرد، انتظار می‌رود بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان به حد مطلوب برسد تا نهایتاً ظرف ۴ ماه یا ۱۲۰ روز آینده به آن‌ها 
پرداخت شود.

تعیین سقف قیمتی سوخت صنایع
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعیین سقف قیمتی برای نرخ سوخت صنایع، تصمیم منطقی دولت و مجلس برای کاهش ریسک پذیری واحد‌های تولیدی است.وی در مورد تعیین سقف برای نرخ سوخت صنایع تصریح کرد: نرخ سوخت صنایع باید رقم مشخصی داشته باشد، باز گذاشتن این ارقام ریسک و خطرات زیادی برای صنایع به همراه دارد.وی افزود: اقدام دولت و مجلس در قانون بودجه سال جاری منجر به تعیین سقف برای نرخ سوخت صنایع شد تا واحدهای تولیدی بتوانند نرخ تمام شده را به صورت قابل قبولی محاسبه و برنامه‌ریزی بهتری در تولید داشته باشند.پورابراهیمی تاکید کرد: اگر ما شرایطی را فراهم کنیم که نرخ تمام شده محصولات داخلی در تناسب با نوسانات قیمت جهانی، قابل تغییر باشند، در آن صورت، مدل نرخ شناور الگوی منطقی تری خواهد بود، ولی در شرایط کنونی کشور ما چنین وضعیتی ندارد.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: به دلیل اعمال سیاست‌های کنترل قیمت در کشور، واحدهای تولیدی باید در قالب سیاست‌های تنظیم بازار کالای خود را عرضه کند، بنابراین اگر مبنای خرید گاز صنایع مبتنی بر نوسانات  قیمت بازارهای جهانی باشد، طبیعتاً نرخ تمام شده محصولات آنها را در زمان افزایش قیمت سوخت در بازار جهانی، به شدت افزایش خواهد یافت و در این صورت امکان تبعیت از سیاست‌های تنظیم بازار داخلی فراهم نیست.
پور ابراهیمی افزود: در این حالت واحدهای تولیدی باید مواد اولیه خود را در زمان افزایش قیمت جهانی با قیمت بالاتری خریداری کنند، اما با توجه به تصمیمات ستاد تنظیم بازار و ارکان نظارتی با قیمت کمتری عرضه کنند؛ این  اقدام صنایع کشور را دچار بحران می‌کرد. بهمن ماه 1400 با اقدام بموقع دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر سقف نرخ خوراک و سوخت ۶ صنعت بورسی ابلاغ شد.به گفته وی،‌ بر این اساس سقف نرخ خوراک و سوخت برای پترو پالایشی‌ها، فولادی‌ها، صنایع فلزی، سیمان، قند و شکر، کاشی و سرامیک از ۵ و ۲ هزار تومانی تعیین و صورت‌حساب‌ها تعدیل شد. این اقدام نه تنها به نفع سهامداران و بازار سرمایه است، بلکه هم‌زمانی آن با سرمای اروپا و بحران اوکراین صنایع کشور را از زیان دهی گسترده نجات داد.

ریزش قابل توجه قیمت اوراق مسکن
سرنوشت هزینه وام مسکن در سال جدید دستخوش دو تغییر مهم بود. نخست آنکه تخفیفی که برای آن اعمال شده بود متوقف شده و دوم آنکه قیمت هر برگ از این اوراق پس از مدت ها به زیر ۱۰۰ هزار تومان رسید.
بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۷۸ هزار و ۶۰۰، ۷۷ هزار و ۱۰۰ و ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در خرداد، تیر و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۷۶ هزار و ۸۰۰، ۷۶ هزار و ۹۰۰ و ۷۷ هزار تومان داد و ستد می‌شود.همچنین این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰، ۷۷ هزار و ۲۰۰، در آبان ماه ۱۴۰۰، ۷۷ هزار و ۸۰۰ و در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز ۷۶ هزار و ۹۰۰تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن  سال گذشته نیز با قیمت های ۷۸ هزار و ۲۰۰، ۸۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. این گزارش نیز بر اساس قیمت بهمن ماه نوشته شده است.بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۸۰ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۳۲ میلیون و ۲۸۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۴۵ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان می‌رسد.
زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۶۴ میلیون و ۵۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۲ میلیون و ۱۹۲هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۷۶ میلیون و ۷۵۲هزار تومان پرداخت کنند.سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۲۵ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان و متاهل ها نیز باید ۴۵ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان پرداخت کنند.بر اساس این گزارش در سال قبل قیمت هر برگ اوراق برای نخستین مرتبه از ۱۰۰ هزار تومان گذشت و حتی به بیش از ۱۶۵ هزار تومان نیز رسید. از سوی دیگر بانک مسکن برای خرید این اوراق به مدت چند ماه تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته بود که البته زمان این تخفیف تا انتهای سال گذشته بود.
به نظر می رسد یکی از مهمترین موانع تردید خریداران با این مساله مرتفع شود.  عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن در سال گذشته چندان قابل ملاحظه نبود اما این‌که در اسفندماه شاهد رشد شش درصدی در تهران بودیم به تصور عمومی از وضعیت اقتصاد در سال آینده برمی‌گردد.وی افزود: چیزی که در فرهنگ اقتصادی ما از گذشته وجود داشته این است که معمولا می‌خواهیم از یک خط عبور کنیم و وقتی عبور می‌کنیم آرام می‌شویم. این انتظارات تورمی ناشی از همین دیدگاه است.این کارشناس بازار مسکن، افزایش نسبی قیمت خانه را ناشی از شرایط عمومی اقتصاد دانست و گفت: رشد قیمتی که در کالاها دیده شد در بخش ساختمان نیز بروز پیدا کرد. این اتفاق معمولا هر ساله می‌افتد. به نظر من بازار مسکن در سال جاری آرام می‌شود. البته بسیار بعید است که برگشت قیمت اتفاق بیفتد.زینعلی تاکید کرد: به شکل موردی در معاملات، افت قیمت رخ می‌دهد؛ کما این‌که از سال گذشته نرخ‌ها در شمال تهران به طور محسوسی شکسته شده اما در کلیت بازار برگشت قیمت اتفاق نخواهد افتاد.
وی، کشف قیمت در بازار مسکن را دارای منطق دانست و گفت: قیمت‌ها در نظام عرضه و تقاضا طراحی می‌شود. بنابراین هیچ محصولی به صورت غیرمنطقی به یک قیمت مشخص نمی‌رسد. کاهش نرخ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که عرضه نامحدودی از یک محصول در یک جغرافیای مشخص ایجاد شود. اما در بخش مسکن کشور ما چنین چیزی وجود ندارد و کماکان با فشار تقاضا مواجه هستیم.زینعلی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده ما توان تولید مسکن مطابق با تقاضای واقعی را نداریم. بنابراین در محدوده زمانی چهار ساله که دولت تعریف کرده، ساخت چهار میلیون واحد قابل انجام نیست. با این حال بهتر است قضاوت منفی نداشته باشیم و دولت را در این حرکت تشویق کنیم. یک امیدی در بین مردم ایجاد شده که امیدواریم ظرفیتش به وجود بیاید.
 
آخرین وضعیت حذف ارز ۴۲۰۰ از عوارض واردات
اگر چه قانون بودجه ابلاغ شده و باید بر اساس آن نرخ محاسبه عوارض گمرکی از ۴۲۰۰ تا ۲۳ هزار تومان افزایش یابد ولی هنوز به دلیل مشخص نبودن وضعیت سود بازرگانی و تغییراتی که در حقوق گمرکی کالاهای غیر اساسی اعمال خواهد شد، فعلا بر اساس سال قبل واردات در حال انجام است و بعد از تصویب هیات وزیران این افزایش اعمال خواهد شد.
با ابلاغ قانون بودجه به گمرک، در اهم تکالیفی که بر عهده آن قرار دارد تغییر محاسبات عوارض واردات است؛ به طوری که طبق تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس نرخ ETS بوده و نرخ چهار درصد حقوق گمرکی، برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش یابد. در این حالت برای سایر کالاها حقوق گمرک تغییر نکرده و درصد آن ثابت مانده ولی نرخ محاسبات به ETS افزایش پیدا کرده است.بر این اساس در هفته گذشته دفتر واردات گمرک به  دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی این سازمان اعلام کرد که به قید فوریت نسبت به اعمال نرخ ارز سامانه مبادله الکترونیک در سامانه جامع گمرکی اقدام لازم انجام شود.
با توجه به تبعات تورمی ناشی از گران شدن عوارض واردات، بحث کاهش سود بازرگانی مطرح است و اخیرا رییس کل گمرک ایران اعلام کرد که حتی تغییراتی در تعرفه سایر کالاها اتفاق خواهد افتاد. مقدسی گفت که وزارت  صمت نسبت به کاهش سود بازرگانی کلیه کالاهای قابل ورود به تناسب اهمیت آنها در تولید و نیاز کشور و نیز کاهش تعداد طبقات ماخذها اقدام کرده که در هفته جاری به تصویب دولت خواهد رسید. وی همچنین وعده  کاهش چشمگیر حقوق گمرکی سایر کالاها را داده که قرار است این هفته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شود تا افزایش‌های نامتناسب در میزان وجوه متعلق به واردات تعدیل شود.به گزارش ایسنا، این در حالی است که اعلام لطیفی، سخنگوی گمرک ایران از این حکایت دارد که با وجود آمادگی نرم افزاری در گمرک، تا زمان ابلاغ سود بازرگانی و تعرفه گمرکی از سوی وزارت صمت مانند سنوات گذشته عمل می‌شود و برخلاف برخی خبرها مبنی بر اجرایی شدن تغییر نرخ از ۴۲۰۰ به ETS  این اتفاق هنوز نیفتاده است. وی گفت که هنوز تشریفات اداری ابلاغ کتاب مقررات و صادرات  ۱۴۰۱ به تائید 
هیات وزیران نرسیده است و تا هنگامی که انجام نشده و تکلیف سود بازرگانی و درصد حقوق گمرکی سایر کالاهای غیر اساسی مشخص نشود و ابلاغی به گمرک صورت نگیرد، همچنان بر اساس روال سال گذشته اقدام خواهد شد.طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران در حال حاضر محاسبات گمرک در واردات به صورت علی الحساب  بر مبنای نرخ ۴۲۰۰ برای تمامی کالاها اعم از اساسی و غیر اساسی است و با حقوق گمرکی چهار درصد برای کالاهای اساسی اعمال و در سایر کالاها نیز به مانند سال گذشته حقوق گمرکی و سود بازرگانی اعمال می‌شود. از سویی با توجه به اینکه قانون بودجه از ابتدا تا انتهای یکسال را در بر می‌گیرد، لطیفی گفت که در ترخیص‌های اخیر از ابتدای امسال، گمرک مانند هر سال تا تعیین سود و تعرفه گمرکی جدید  از واردکنندگان تعهد دریافت کرده که بعد از تعیین تکلیف نحوه محاسبات و افزایش عوارض واردات، مابه التفاوت دریافت شود.اما در این رابطه اقدام به موقع وزارت صمت جهت تعیین تکلیف سود بازرگانی قابل توجه است که هنوز اتفاق نیفتاده است، ولی با توجه به وعده رئیس کل گمرک جهت بررسی و مشخص شدن وضعیت سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالاها در هفته جاری به نظر می‌رسد اگر این اقدامات انجام شود، به زودی محاسبات گمرک تغییر کند.
 
رییس کل دادگستری استان هرمزگان خبر داد
دستور قضایی برای تعیین تکلیف ۲۰ هزار تن کاغذ وارداتی در بندرعباس
رییس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور دستور قضایی برای تعیین تکلیف ۲۰ هزار تن کاغذ وارداتی موجود در انبار‌های اطراف بندر شهید رجایی بندرعباس و ترخیص ۳ هزار تن از این کاغذ‌ها ظرف یک هفته خبر داد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، پس از کشف محموله بزرگ کاغذ وارداتی در یکی از انبار‌های اطراف بندر شهید رجایی بندرعباس، رییس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه مدیرکل تعزیرات حکومتی این استان و جمعی از مسئولان قضایی و انتظامی با حضور در محل این انبار، به منظور تعیین تکلیف کالا‌های موجود تصمیمات لازم را اتخاذ کردند.مجتبی قهرمانی در جریان این بازدید با اشاره به سابقه نگهداری حدود ۳ هزار تن کاغذ وارداتی در این انبار، گفت: یکی از شرکت‌های بخش خصوصی با دریافت ارز دولتی و ترجیحی در سال ۱۳۹۸ حدود ۲ هزار تن از این کاغذ‌ها را وارد کرده و در ادامه بدون اخذ مجوز‌های لازم و به قصد سودجویی ۷۰۰ تن از آن را در بازار آزاد عرضه کرده است.وی همچنین بیان کرد: در پی گزارش ضابطان و کشف انبار مورد نظر، اداره کل تعزیرات حکومتی استان هرمزگان به این موضوع ورود کرد و ضمن رسیدگی به تخلفات صورت گرفته توسط مسئولان این شرکت، آنها را به اتهام احتکار و عرضه خارج از شبکه کالا به پرداخت ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است.
رییس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از اقدام به موقع پلیس امنیت اقتصادی و تعزیرات حکومتی این استان، تأکید کرد: طبق قانون، نظارت بر نحوه مصرف ارز ترجیحی بر عهده ادارات متولی این حوزه است و با عنایت به شواهد و قرائن موجود، متأسفانه ادارات مربوطه در این خصوص نظارت خوبی نداشته و کوتاهی کرده اند که بر این اساس با توجه به اینکه تخلفات مذکور در خارج از حوزه قضایی هرمزگان و در استان تهران اتفاق افتاده است، جزییات ماوقع به مراجع قضایی تهران اعلام شده است تا در صورت لزوم ضمن اعلام جرم و تعقیب متهمان، به موضوع تخلفات ارتکابی نیز رسیدگی شود.وی با اعلام اینکه بر اساس اخبار و اطلاعات غیررسمی در انبار‌های اطراف بندر شهید رجایی بندرعباس حدود ۲۰ هزار تن کاغذ وارداتی نگهداری می‌شود، تصریح کرد: دستورات ویژه‌ای در این مورد صادر شده است تا پس از بررسی دقیق موجودی انبار‌های مذکور، ضمن رسیدگی سریع به موضوع، اقدامات لازم جهت تعیین تکلیف فوری کالا‌های موجود در این انبار‌ها صورت پذیرد.
قهرمانی خاطرنشان کرد: در پی تأکیدات رییس قوه قضاییه، دادگستری استان هرمزگان با محوریت شورای پیشگیری از وقوع جرم به منظور صیانت از حقوق عامه و با هدف برخورد قاطع با محتکران اقلام و مایحتاج ضروری مردم، نظارت و کنترل صنوف و انبار‌ها را با جدیت در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا پس از کشف احتکار صورت گرفته در این انبار، دستور توزیع کالا‌های موجود در آن، شامل بیش از ۳ هزار تن کاغذ وارداتی را صادر کرده است و این محموله، ظرف یک هفته با قیمت مصوب دولتی تحویل نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد شد تا به منظور عرضه در شبکه توزیع، در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.وی گفت: با توجه به گزارش مسئولان در خصوص مشکلات موجود برای حمل این محموله‌های بزرگ کاغذ وارداتی نیز تمهیدات لازم از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان جهت تأمین کامیون‌های مورد نیاز برای بارگیری و ارسال این محموله‌ها به اقصی نقاط کشور اتخاذ شده است.
 
ثبت آنلاین شکواییه سرقت
افراد با مراجعه به سامانه adliran.ir می‌توانند شکواییه خود درباره سرقت را از منزل ثبت و پیگیری کنند.
اگر تا همین چند وقت پیش برای گزارش سرقت و تنظیم شکواییه به کلانتری، نیروی انتظامی و دادسرا مراجعه می‌کردید، اکنون درگاه یکپارچه ملی خدمات قضایی، به صورت الکترونیک و غیرحضوری، امکان ارائه شکواییه سرقت را فراهم کرده است.بدیهی است برای ثبت شکواییه سرقت مانند سایر خدمات قضایی آنلاین نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی دارید.به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، تقریبا همه مردم به خاطر دارند که یکی از علل ازدحام در مراکز نیروی انتظامی و دادسراها، حضور شهروندانی بود که اموال آنها از قبیل اثاثیه منزل، گوشی موبایل و خودرو یا تجهیزات آن به سرقت رفته بود.فرایند زمانبر و خسته‌کننده ثبت شکایت حضوری، هم مردم را ناراضی می‌کرد و هم حجم امور محوله کارکنان مراجع ذی‌ربط را افزایش می‌داد. اما حالا کافی است با مراجعه به سامانه مورد اشاره ،  شکواییه خود درباره سرقت را در محیطی آرام ثبت و از همان طریق، شکایت خود را پیگیری کنید.

  مرحله اول ثبت شکایت
پس از ورود به صفحه احراز هویت و وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، رمز موقت خود را که با سرشماره ADLIRAN برای شما پیامک شده است، وارد کنید تا به صفحه «خدمات قضایی من» وارد شوید.پس از کلیک روی آیکون «ثبت شکواییه سرقت» وارد صفحه‌ای می‌شوید که با انتخاب قسمت «ثبت و اصلاح شکواییه» فرایند شکایت آغاز می‌شود.در صورتی که به عنوان شخص حقیقی وارد سامانه شده اید، به طور پیش فرض عبارت «شخصا شکواییه سرقت را ارائه می‌نمایم» برای شما انتخاب شده است.اگر هم به عنوان وکیل یا نماینده یک شخصیت حقوقی وارد سامانه شده باشید، یکی از این عناوین انتخاب شده است.در پایین این صفحه روی «مرحله بعدی» کلیک کنید تا به صفحه‌ای هدایت شوید که اطلاعات شخصی شما از جمله مشخصات فردی، محل اقامت و اطلاعات تماس در آن قابل مشاهده است.

 ثبت اطلاعات شکات و طرف‌های شکایت
در صورتی که قصد دارید اشخاص دیگری را به فهرست شکات اضافه کنید، روی دکمه «افزودن» کلیک کنید تا صفحه‌ای شبیه همین صفحه برای درج اطلاعات شخص جدید باز شود.با کلیک روی «مرحله بعدی» وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید اطلاعات طرف شکایت را ثبت کنید.۳ گزینه «حقیقی ایرانی»، «حقیقی غیرایرانی» و «شخص ناشناس است» به عنوان طرف شکایت شما نمایش داده می‌شود.در صورتی که شما به شخصی مظنون هستید، یکی از ۲ گزینه اول را انتخاب کنید و اطلاعات او را در فرم اینترنتی پیش رو ثبت کنید. کادر‌های ستاره‌دار حتما باید تکمیل شوند.اما اگر طرف شکایت ناشناس است، بدیهی است که نیازی به تکمیل اطلاعات او نیست. همچنین با کلیک روی «افزودن» می‌توانید اشخاص دیگری را به عنوان طرف شکایت معرفی کنید.

 موضوع شکایت، تاریخ و محل سرقت
اکنون با کلیک روی «مرحله بعدی» به صفحه «موضوع شکایت» هدایت می‌شوید. در این صفحه موضوع پرونده و موضوع شکایت به طور پیش فرض ثبت شده است.در صورتی که تاریخ و محل وقوع جرم را می‌دانید، ثبت کنید و اگر نمی‌دانید، بخش‌های «نمی‌توانم تاریخ وقوع جرم را تعیین کنم» و «نمی‌توانم محل وقوع جرم را تعیین کنم» را تیک بزنید. همچنین می‌توانید در بخش «ضرر و زیان مالی» میزان اموال مسروقه را به ریال ثبت کنید.

 شهود و مستندات
با کلیک روی «مرحله بعدی» وارد صفحه‌ای می‌شوید که عنوان آن «تحقیقات و اقدامات مورد تقاضا» است.عناوین شهادت شهود و مطلعین، تحقیقات محلی، شماره پرونده استنادی و سایر دلایل و مستندات مشاهده می‌شود که اگرچه انتخاب آنها الزامی نیست، اما در عین حال، می‌توانید یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

 شرح شکواییه سرقت
اکنون با کلیک روی مرحله بعد، باید به شرح شکواییه سرقت بپردازید. در این صفحه، یک متن پیشنهادی به شرح زیر مشاهده می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید آن را تغییر دهید. «احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب به شرح ذیل از طرف شکایت خود تحت عنوان سرقت شکایت داشته و درخواست تعقیب کیفری و مجازات وی را دارم. موضوع شکایت از این قرار است که ........» پس از شرح ماوقع، روی «ثبت موقت و ادامه» کلیک کنید. در این هنگام پیامی با محتوای «شکواییه سرقت با موفقیت ثبت شد» نمایش داده می‌شود.

 دریافت کد رهگیری
پس از مشاهده پیام، آن را ببندید تا همان صفحه اول ثبت شکواییه برای شما با تغییراتی نمایش داده شود. این تغییرات شامل یک «کد رهگیری» در سمت چپ بالای صفحه و عبارت «ایجاد شده» به عنوان آخرین وضعیت است.از این صفحه و البته کد رهگیری، عکس یا اسکرین‌شات بگیرید یا کد رهگیری را در یک جای محفوظ نگه دارید. چراکه طی چند روز آینده، برای پیگیری‌های بعدی به آن نیاز دارید.برای پیگیری شکواییه سرقت، دوباره به صفحه «خدمات قضایی من» وارد شوید و روی «ثبت شکواییه سرقت» کلیک کنید.سپس کد رهگیری را در کادر سمت راست بالای صفحه وارد و روی «جستجو» کلیک کنید تا از آخرین وضعیت شکایتی که ثبت کرده اید، مطلع شوید و اقدامات بعدی را انجام دهید.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال