امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

برنج ایرانی با قیمت پایین در راه است
مدیر عامل مرکز تجارت بین الملل و پایانه صادراتی آمل به مردم توصیه کرده است که برنج کهنه نخرند زیرا زمان برداشت برنج‌های سال جدید نزدیک است و به قیمت‌های پایین‌تری عرضه خواهد شد.صحبت‌های این مسئول بیشتر به دلیل انبار کردن برنج از سوی محتکران اشاره دارد که در روزهای گذشته، قیمت‌ها را بی دلیل افزایش داده‌اند در صورتی که مردم خرید خود را کمتر کنند، قیمت‌ها پایین می‌آید و هدف محتکران و سودجویان هم محقق نخواهد شد.بر اساس گزارش از بازار قیمت برنج طارم در بازار از کیلویی ۸۴ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود این در حالی است که این برنج‌ها کیلویی ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری شده است، یعنی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان هر کیلو برنج حباب قیمت دارد.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای وزارت جهاد کشاورزی در برنامه صدا و سیما ضمن اینکه علت افزایش قیمت برنج را احتکار از سوی برخی سودجویان مربوط دانست از طرحی خبر داد که معتقد است تا یک هفته آینده می‌تواند قیمت‌ها را در بازار به نرخ‌های قبلی برگرداند. بر اساس این طرح «تا پایان ماه مبارک رمضان به همه واحدهای بازرسی و نظارت سراسر کشور دستور داده شده چنانچه بازرسان با محتکران و گرانفروشان روبه‌رو شوند، علاوه بر برخورد جدی با آنها به سازمان تعزیرات حکومتی برای صدور رأی معرفی می‌شوند. مدیرعامل مرکز تجارت بین‌الملل و پایانه صادراتی آمل همچنین از فراوانی برنج در انبارها خبر داد و گفت: برنج تنظیم بازاری هم به مراکز توزیع تحویل داده‌ایم و هیچ مشکلی از نظر تأمین نیست و التهاب قیمت‌ها به زودی فروکش می‌کند.

نوسان افزایشی نرخ سکه
قیمت هر مثقال طلا در بازار دیروز به ۵ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان رسیده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۲۳ هزار تومان قیمت خورده است. در بازار فلزات گرانبها، هر قطعه سکه امامی با افزایش ۶۷ هزار تومانی به ۱۳ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسید. نرخ دلار نیز در معاملات دیروز به 27 هزار و 900 تومان رسید.

آغاز توزیع شکر یارانه ای 
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، گفت: وزارت جهاد کشاورزی از روز دوشنبه (امروز) شکر یارانه‌ای ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومانی توزیع می‌کند.قاسمعلی حسنی با بیان اینکه مدتی است قیمت شکر در بازار سیر صعودی دارد و هم اکنون تا 25 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در طرحی با عنوان طرح رمضان، از دوشنبه شکر دولتی با قیمت هر کیلو 16 هزار و 350 تومان را در مراکز خرید و فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌کند.در حال حاضر هر کیلو قند از 21 هزار و 500 تومان در هفته گذشته به قیمت 26 هزار و 500 تومان در عمده فروشی ها رسیده است. شکر نیز از 19 هزار و 500 تومان به قیمت 23 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که قیمت های عنوان شده در سطح عمده فروشی هاست و در نهایت هر کیلو قند با قیمت 32 تا 33 هزار و 500 تومان بدست مصرف کنندگان می رسد. در بخش شکر هم فروش کاهش یافته وفروشندگان ترجیح می دهند برای سود بیشتر کالا را در انبارها نگهداری کنند.
 
تسهیلات بانک ها در خدمت توسعه بنگاه ها
علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی گفت: تا انتهای بهمن سال گذشته نظام بانکی حدود ۲۵۰۰ همت تسهیلات پرداخت کرده که حدود ۶۶ درصد این تسهیلات سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی بوده و ۱۱.۵ درصد به ایجاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته است. وی  در حاشیه نشست کمیسون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های نظام بانکی ارائه شد. وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که مقرر شد در جلسه دیگری این موارد بررسی شود، افزود: مهم‌ترین دغدغه نمایندگان هدایت تسهیلات بانکی به سمت تولید است تا رونق تولید محقق شود. وی اضافه کرد: تا انتهای بهمن ماه سال گذشته نظام بانکی حدود 2500 همت تسهیلات پرداخت کرده که حدود 66 درصد این تسهیلات سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی بوده و 11.5 درصد به ایجاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته است. رییس بانک مرکزی درباره مهلت اجرای قانون صدور چک و ایجاد امکان اطلاع‌­رسانی پیامکی به گیرنده چک جهت اطمینان و اطلاع وی از ثبت چک در سامانه صیاد ، گفت: این پیامک هفته گذشته راه‌اندازی  شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: بانک‌ها براساس تکالیفی که در این قانون دارند، باید سرویس‌ها مورد تاکید را ارائه کنند که اگر ارائه نکنند، مشمول مجازات‌های انضباطی می شوند.

بازگشت یک شبه قیمت‌ها را تکذیب می‌کنم
عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لزوم بازگشت یک شبه قیمت‌ها را تکذیب کرد و گفت: تغییر قیمت ۵۰ قلم کالای اساسی، حساس و ضروری مشمول قیمت‌گذاری پیشین، مستلزم طی فرایند قانونی است. وی در حاشیه جلسه مشترک ستاد قاچاق درباره الزام بازگشت قیمت کالاها به سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: یک موضوعی از قول من در خبرگزاری ها پخش شد و مشخص نیست به چه منظوری بود، اما به کل غلط بود. بنابراین این صحبت را که باید یک شبه قیمت‌ها برگردد را تکذیب می‌کنم. وی با بیان اینکه تغییر قیمت ۵۰ قلم کالای اساسی، حساس و ضروری مشمول قیمت گذاری پیشین، یعنی مستلزم طی فرایند قانونی است، گفت: اگر تولید کننده یا صاحب کالایی بخواهد قیمت این ۵۰ کالا را تغییر دهد، اول باید مستندات تغییر قیمت را به سازمان حمایت ارائه کند تا کارشناسی و بعد در ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود تا افراد بتوانند افزایش قیمت دهند.
 
بازار سرمایه به ساحل آرامش می رسد؟
افزایش دامنه نوسان در بورس از امروز
فقر سازوکارهای منسجم و همزمان با آن محدودیت‌هایی چون دامنه نوسان و حجم مبنا سبب شده است زمینه شکل‌گیری ابرنوسان‌ها چه در مسیر صعودی و چه نزولی فراهم شود. بر این اساس یکی از خواسته های پرتکرار کارشناسان، رفع محدودیت های دامنه نوسان بود که سرانجام و پس از گذر از روزهای پر فراز و نشیب، وعده رییس سازمان بورس در این خصوص محقق و از امروز ۲۹ فروردین دامنه نوسان با افزایشی یک درصدی، مثبت و منفی ۶ خواهد شد. فارغ از اختلاف نظر کارشناسان در خصوص نحوه افزایش یا حذف دامنه نوسان، اما همگی بر ناکار‌آمدی دامنه نوسان و عواقب به‌کارگیری آن تاکید دارند. با توجه به ظرفیت های صعود بورس، در صورت پرهیز از تصمیمات خلق الساعه، این تصمیم می تواند عملیات نجاتی برای به آرامش رساندن بازار سرمایه باشد.
دامنه نوسان در بازار سرمایه کشورمان که به عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام و به ‌منظور کاهش نوسان بازار در اثر تصمیمات هیجانی استفاده می‌شود، طی دو سال گذشته و همراه با روزهای پرصعود و پرنزول بازار، روزهای پرنوسانی را از سر گذارنده است. به طوری که از ۲۵ بهمن‌ سال ۱۳۹۹ از مثبت و منفی پنج به مثبت شش و منفی دو تغییر کرد؛ تصمیمی که توسط شورای عالی بورس و با هدف تعادل‌بخشی به این بازار گرفته شد. البته عمر این تصمیم حدود سه ماه بود و دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به مثبت شش و منفی سه افزایش یافت و در نهایت از  ۲۵ اردیبهشت همان سال، دوباره دامنه نوسان قیمت همه شرکت های حاضر در بورس و فرابورس، متقارن و در محدوده مثبت و منفی پنج درصدی داد و ستد شد.با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از آنکه مجید عشقی عنوان دار ریاست سازمان بورس شد، اعلام کرد باز کردن دامنه نوسان در دستور کار این سازمان قرار دارد.در نهایت وعده عشقی به تحقق پیوسته و دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول (تابلو اصلی و فرعی) بورس تهران از روز دوشنبه، ۲۹ فروردین ماه، مثبت و منفی ۶ می شود.

   مزایا و معایب دامنه نوسان
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  با بیان اینکه تغییرات دامنه مجاز نوسان دارای نقاط مثبت و منفی است و باید هر دو بخش مد نظر قرار گیرد به ایسنا گفت: افزایش دامنه نوسان به مدیریت ایجاد شرایط تعادلی کمک می‌کند، یعنی دوره زمانی رسیدن به نرخ تعادلی را بیشتر کرده و به جای اینکه تعدیل در یک بازه زمانی کوتاه و یک روزه رخ دهد در فاصله چند روزه اعمال می شود.وی با اشاره به نبود برخی از محدودیت‌ها از جمله دامنه مجاز نوسان و حجم مبنا در بعضی از کشورها اظهار کرد: گر چه در این سال‌ها شاهد اقدامات خوبی برای حرفه‌ای شدن سهامداران خرد بودیم ولی همچنان نیازمند اعمال مولفه هایی چون دامنه مجاز نوسان و حجم مبنا هستیم. پور ابراهیمی تصمیم اخیر هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش دامنه نوسان را به منظور تعدیل سریعتر قیمت‌ها دانست و تاکید کرد: هر چه بازار سرمایه به سمت کاهش محدودیت‌ها پیش برود؛ بازار روانتر، نقدشونده‌تر، شفاف‌تر و عملیاتی‌تر خواهد بود.

   پیش بینی افزایش حجم و ارزش معاملات
حسین کاظم زاده، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت دامنه نوسان در سال‌های قبل، اظهار کرد: سال ۱۳۸۷ معاملات بسیار کم رونق، دامنه نوسان دو درصدی و رکود دوره دولت نهم باعث شده بود بسیاری از نمادها روزهای متمادی بدون معامله باشند. در همان سال  دامنه نوسان به سه درصد افزایش پیدا کرد. به مرور در سال های بعد ابتدا به چهار درصد، در سال ۱۳۹۴ به پنج درصد رسید و از آن زمان دامنه نوسان به غیر از چند مقطع کوتاه در دو سال گذشته، ثابت بوده است.وی با تاکید بر اینکه اولین و مهمترین تاثیر افزایش دامنه نوسان در معاملات، افزایش حجم و ارزش معاملات است، گفت: زمانی که دامنه نوسان دو درصد بود، بسیاری از نمادها با اینکه باز بودند بعضا ۵۰ روز معامله نمی شدند. زمانی که دامنه نوسان از دو به پنج درصد رسید بورس ایران توانست به بازاری جذاب تبدیل شود.

    افزایش نقدشوندگی
مدیرعامل فرابورس نیز در این باره گفت: با توجه به روند کلی بازار سرمایه که از ابتدای امسال روند مثبتی داشت و متغیرهای اثرگذار، بازار مساعد افزایش دامنه نوسان بود.فدایی درباره تأثیر اقدام فرابورس و کمک آن به بازار سرمایه هم گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سرمایه، بحث نقدشوندگی هست. دامنه نوسان یک محدودیتی بود که برای جلوگیری از هیجانات بازار در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده بود که با رشد و بلوغ سرمایه گذاران و افزایش عمق تحلیلی سرمایه گذاران، به تناسب آن دامنه نوسان افزایش پیدا کرده است.

    ضرورت شفافیت بیشتر شرکت‌ها
عباس کشوری، کارشناس بورس هم در این باره گفت:  بهترین حالت برای افزایش متناوب و در نهایت حذف کامل دامنه نوسان، حالتی است که سهام شناور شرکت‌ها بالا باشد؛ این موضوع باعث می‌شود که بازار عمق بیشتری داشته باشد و امکان دستکاری آسان قیمت‌ها از سوی برخی اشخاص وجود نداشته باشد، به دلیل اینکه دستکاری و نوسان قیمت‌ها بدون توجه به ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، باعث متضرر شدن بسیاری از فعالان خرد بازارسرمایه خواهد شد. وی با بیان اینکه لازمه حذف کامل دامنه نوسان، شفافیت بیشتر شرکت‌ها و حرکت بازار به سوی یک بازار کاراست گفت:  این موضوع سبب می‌شود، قیمت سهام شرکت‌های موجود در بازار به ارزش ذاتی آنها نزدیک‌تر شود و به تبع آن، امکان دستکاری شدید قیمت‌ها و نوسان زیاد خنثی می‌شود و در نهایت، فعالان بازارسرمایه، به‌ویژه فعالان خرد، از بابت حذف دامنه نوسان متضرر نخواهند شد.
 
اعطای تسهیلات استفاده از پابند الکترونیک به ۲ هزار مددجو
رییس کل دادگستری استان فارس گفت: به ۲ هزار نفر از زندانیان این استان، تسهیلات قضایی استفاده از پابند الکترونیک اعطا می‌شود.حجت الاسلام سید کاظم موسوی در جمع خیرین و مسئولان استان فارس در جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: یکی از برنامه‌های که در سال جدید در مجموعه قضایی این استان با همت قضات اجرایی خواهد شد اعطای تسهیلات قضایی پابند الکترونیک به ۲ هزار نفر از زندانیان واجد شرایط در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاست.وی افزود: دادگستری استان فارس در سال گذشته با همت خیرین، زمینه آزادی ۴۷۰ نفر را فراهم کرد و ۲۹۷ نفر نیز از طریق کمیسیون عفو آزاد شدند.موسوی ادامه داد: در سال گذشته با استفاده از تأسیسات حقوقی همچون آزادی مشروط ۸۳۸ نفر و تعلیق اجرای مجازات ۵۵۸ نفر از زندان‌ها آزاد شده اند.وی همچنین از تخفیف مجازات و اخذ رضایت از شکات ۷۴۸ زندانی، تعویق صدور حکم ۳۴ نفر و آزادی تحت مراقبت الکترونیک ۲۴۰ محکوم در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با پذیرش اعسار ۴۸۹ نفر، زمینه آزادی این تعداد زندانی از زندان‌های استان فراهم شد و ۲۰ هزار و ۳۰۵ نفر نیز با صدور دستور قضایی به مرخصی اعزام شدند.

آزادی ۲۳۶ مددجو توسط شورا‌های حل اختلاف سیستان و بلوچستان
رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از آزادی ۲۳۶ مددجو توسط شعب شورا‌های حل اختلاف این استان در سال گذشته خبر داد.حجت الاسلام علی مصطفوی نیا بیان کرد: رییس قوه قضاییه در جلسه با مسئولان عالی قضایی و اعضای شورا‌های قضایی کشور ۱۵ اولویت را مطرح کرده اند که این ماموریت‌ها بر مبنای سند تحول و تعالی تدوین شده است و در استان‌ها باید به مرحله اجرا درآید.وی ضمن برسی برنامه تحولی قوه قضاییه، بر ترویج هر چه بیشتر فرهنگ صلح و سازش و استفاده از ظرفیت‌های ریش سفیدان و بزرگان طوایف با توجه به شرایط بومی استان سیستان و بلوچستان تاکید و گفت: در سال گذشته ۲۳۶ زندانی توسط شعب شورا‌های حل اختلاف این استان از زندان آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال گذشته ۸۰۰ پرونده مربوط به خوردرو‌های بلاتکلیف در انبار‌های سازمان اموال تملیکی تعیین تکلیف شد، عنوان کرد: باید نظارت دقیق و مستمر از انبارها به عمل آید و پرونده‌ای بلاتکیف نماند. وی افزود: همچنین لازم است برنامه مدونی برای ساماندهی انبار‌های اموال تملیکی پیش بینی شود تا آسیبی به بیت المال وارد نشود. مصطفوی نیا بر ارتباط با مردم، حضور موثر در میان آنان و دریافت گزارش‌های مردمی تاکید و آن را جزء برنامه‌های تحولی قوه قضاییه عنوان کرد و از همه اعضا خواست تا ارتباط خود را با مردم از طرق مختلف افزایش دهند.
 
توقف کار ۵ معدن برداشت شن و ماسه در زمین‌های کشاورزی گرگان 
با دستور دادستان گرگان، بررسی برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شد.محمود اسپانلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان، از آغاز بررسی برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از زمین‌های کشاورزی شهرستان گرگان خبر داد و بیان کرد: در نخستین گام معادن برداشت شن و ماسه در زمین‌های کشاورزی روستای آهنگر محله و توسکستان گرگان بررسی و فعالیت ۵ معدن متوقف شد.وی افزود: سه مورد از این معادن مجوز کار نداشتند و ۲ مورد هم با وجود داشتن مجوز فعالیت، با ایجاد گودال‌های عمیق بیشتر از استاندارد تعیین شده، برداشت می‌کردند.اسپانلو ادامه داد: رسیدگی به پرونده مالکان این معادن در دادسرای گرگان آغاز شده و نماینده جهاد کشاورزی هم مکلف است تا زمان تعیین تکلیف پرونده، از این معادن سرکشی و از فعالیت احتمالی آنان جلوگیری کند.وی گفت: در روستای آهنگرمحله ۶ معدن مجاز برداشت شن و ماسه همچنان فعال است و قرار شد برای جلوگیری از خطر سقوط افراد، گودال‌های برداشت شن و ماسه حصار کشی شود. برای جلوگیری از ورود خسارت به محصولات کشاورزان بر اثر گرد و خاک ناشی از تردد ماشین‌های حمل شن و ماسه نیز مالکان این معادن مکلف شدند جاده بین مزارع مسیر این معادن را زیرسازی و قیرپاشی کنند.

صدور حکم تخریب رستوران غیرمجاز ۵۰ میلیارد تومانی در بندر انزلی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان از صدور حکم تخریب رستوران غیرمجاز ۵۰ میلیارد تومانی در بندر انزلی خبر داد.احمد آقایی اظهار کرد: یک رستوران در بندر انزلی به مساحت ۲ هزار و ۹۵۰ متر متشکل از رستوران و چندین ویلا برخلاف قانون احداث شده و محکوم به قلع و قمع است. وی با بیان اینکه صاحب پروژه متعهد شده است ظرف ۴ روز نسبت به تخریب کامل و خارج کردن نخاله های ساختمانی اقدام کند، اظهار کرد: طبق  دستور رییس کل دادگستری گیلان و به درخواست مالک، با درنظرگرفتن رافت اسلامی و قانونی، فرد مذکور می‌تواند شخصا بنای رستوران را تخریب کند تا خسارات کمتری به وی وارد شده و مصالح ساختمانی نیز در بستر تالاب انباشته نشود. آقایی ارزش این پروژه را بیش از ۵۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: این عرصه در بستر تالاب است و اگر طی ۴ روز عملیات تخریب به طور کامل اجرایی نشود، دستگاه قضایی بر اساس قانون حکم قلع و قمع را اجرا خواهد کرد.
 
تمدید مهلت انتخاب رشته کنکور دکتری 
مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۱ تا فردا خبر داد. علیرضا کریمیان در ادامه اظهار کرد: طبق آمارهای موجود تا روز گذشته تعداد ۶۳ هزار و ۲۰۰ نفر از افراد مجاز نسبت به انتخاب رشته در آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۱ اقدام کرده‌اند.


اجرای طرح ضربتی مبارزه با قاچاق در تهران
 رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به اجرای طرح ضربتی مبارزه با قاچاق در تهران از کشف بیش از ۵۵ هزار عدد انواع کالای قاچاق در اجرای طرح ضربتی این پلیس خبر داد.سرهنگ علی ولی پور گودرزی افزود: با رصدهای اطلاعاتی بیش از ۲۰باب انبار دپوی کالاهای قاچاق و باندهای انتقال کالای قاچاق توسط خودروهای تندرو موسوم به شوتی شناسایی شد.

رفع کاستی‌های آموزشی مناطق مرزی در دستورکار 
 مشاور وزیر آموزش و پرورش از طراحی برنامه‌های عدالت آموزشی باهدف ریشه‌کن کردن کاستی‌های آموزشی- تربیتی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ خبر داد. حمیدرضا خان محمدی افزود: کیفیت آموزش چیزی نیست که بتوان با کلاس‌های مجازی به آن دست یافت. در حقیقت آموزش در فضای مجازی در ایام شیوع کرونا یک گریز ناگزیر برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بود. 
 
فروش ۱۲۴میلیارد تومانی بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی 
معاون صنایع‌دستی کشور از فروش ۱۲۴ میلیارد تومانی بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. پویا محمودیان بیان کرد: نوروز امسال، ۷۲۴ بازارچه موقت صنایع‌دستی با ۸۵۰۷ غرفه در سراسر کشور برپا شد که در مجموع ۱۲۴ میلیارد تومان محصولات صنایع‌دستی در این بازارچه‌های موقت نوروزی به فروش رسید. وی تصریح کرد: ین میزان فروش مربوط به فعالیت بازارچه‌های موقت نوروزی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱  است. محمودیان به برنامه‌های فرهنگی، ترویجی و آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های حوزه صنایع‌دستی در نوروز می‌توان به اعطای هدایای صنایع‌دستی به مسافران نوروزی، برگزاری مسابقات صنایع‌دستی در مناطق پرگردشگر استان‌ها، برگزاری مسابقات با موضوعات میراث‌شناسی، ورزشی و...اشاره کرد.

کلاهبرداری با عنوان پیش‌فروش بلیت جام جهانی
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت (فتا) نسبت به کلاهبرداری به روش پیش‌فروش بلیط مسابقات جام جهانی قطر هشدار داد. در هشدار این پلیس آمده است: در این روش مجرمان سایبری با هدایت کاربران به لینک‌های آلوده و طراحی صفحات جعلی اطلاعات کارت بانکی کاربران را سرقت می‌کنند.

برپایی مسابقه دانش‌آموزی نور 
دبیر پنجمین مسابقه بین‌المللی دانش‌آموزی نور با بیان نام‌گذاری این دوره به نام دانشمند بزرگ جهان اسلام ابوریحان بیرونی گفت: این دوره از مسابقه شامل ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای شامل دو محور علمی عمومی و ویژه است. حازم فریپور با بیان کرد: در چهار دوره گذشته بیش از ۱۶ هزار دانش آموز از 11 کشور ایران، مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان و افغانستان در این رویداد شرکت داشته‌اند.وی یادآور شد: دانش‌آموزان علاقمند می‌توانند در قالب گروه های دو یا سه نفره دانش‌آموزی و یا مشارکت اعضاء خانواده خود در این رویداد شرکت کرده و از طریق درگاه  www.noor.mstfdn.org  آثار خود را تا پایان تیرماه به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

اجرایی شدن فاز نخست احداث خطوط جدید مترو تا ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه فاز نخست احداث خطوط جدید مترو تا ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود، درباره اولویت برنامه‌های اجرایی شرکت مترو در سال جدید گفت: برنامه ریزی‌های صورت گرفته مبتنی بر تحقق اهداف طرح جامع حمل و نقل شهرتهران است و ما مکلف به حرکت طبق این برنامه طی سال‌های پیش رو هستیم.مسعود درستی تصریح کرد: خطوطی که تا کنون به بهره برداری رسیده‌اند، دارای نواقصی است که حتما باید آنها را رفع کنیم تا راندمان شبکه متروی پایتخت نیز افزایش یابد؛ به همین دلیل رفع این قبیل نواقص از قبیل تکمیل ایستگاه‌های باقی مانده خطوط ۶ و ۷ ، احداث پایانه ها و پارکینگ های مترویی، ساخت چند پست برق و طرح‌های توسعه‌ای خطوط موجود در اولویت کاری سال جدید و سال‌های آینده شرکت مترو  قرار دارد.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
افزایش کانون‌های گرد و غبار در کشور
اگرچه مسئولان امر معتقدند کانون‌های تولید گرد و غبار در خارج از کشور سهم زیادی در جولان ریزگردها در استان‌های مختلف دارد اما به نظر می‌رسد تعداد کانون‌های گرد و غبار داخلی نیز رو به افزایش است.
آنگونه که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرده اند، ریزگردها را باید یکی از ۱۱ مخاطره اصلی کشور دانست، موضوعی که در روزهای اخیر به دغدغه جدی مردم برای بهره بردن از هوای پاکیزه بهاری در مناطق مختلف کشور تبدیل شده است.

 تبدیل مناطق زیست به خاستگاه ریزگردها
این در حالی بوده که البته این معضل سال‌هاست ساکنان برخی از استان‌های کشور به ویژه مناطق جنوبی را با مشکلات عدیده‌ای روبه رو کرده است. براین اساس و با توجه به اتفاقات چندی قبل به نظر می‌‍رسد؛ دامنه این پدیده اقلیمی به دیگر شهرهای کشور رو به گسترش است. البته در این میان باید عنوان کرد؛ طبق اظهارات متولیان امر بخش قابل توجهی از این ریزگردها منشا خارجی دارند، هرچند که واقعیت این بوده که برخی از بی‌توجهی‌ها و نبود مدیریت‌ها در سالیان اخیر موجب شده تا بخش قابل توجهی از مناطق زیست محیطی کشورمان تبدیل به خاستگاهی برای تولید گرد و غبار شوند،  به طور مثال زمانی که تالابی خشک شود، به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود.
با این وجود نباید از سهم کانون‌های خارجی نیز در این زمینه به سادگی گذشت، همچنین مواردی که نبود دیپلماسی موفق موجب شده تا اکنون شاهد بروز چنین شرایطی شویم. این در حالی است که اکنون مسئولان سازمان محیط زیست از پیگیری و شناسایی هشت کانون گرد و غبار در منطقه خاورمیانه سخن به میان آورده‌اند. کانون‌ها بخش‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مشکلات زیادی به وجود می‌آورند. اما این هشت کانون در کدام کشورهای منطقه خاور میانه قرار دارند؟ موضوعی است که در پاسخ به آن باید بیان کرد؛ طبق اظهارات علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار؛ نخستین کانون در عربستان واقع شده است و بعد از آن نیز امارات، شمال عربستان، جنوب عراق، شمال عراق و ترکمنستان کانون‌های دوم تا ششم را در بر می‌گیرند همچنین باید گفت؛ در دسته‌بندی اعلام شده ازبکستان، تاجیکستان و کانون هفت و کانون هشت افغانستان و پاکستان را در بر می‌گیرد ضمن اینکه بخشی از این کانون‌ها هم در ایران واقع شده است.این در حالی بوده که علی سلاجقه، رییس محیط‌ زیست این موضوع را نیز بیان کرده است که با توجه تغییرات اقلیمی رخ داده در کشور کانون های گرد و غبار در حال افزایش است و ما باید بر مبنای این شرایط اقدامات مورد نظر را مدیریت کنیم، ضمن اینکه باید بدانیم دیگر آبی در کشور وجود ندارد.

 مهاجرات ساکنان 5 استان به مناطق شمالی
بروز این شرایط موجب شده تا خبرها حکایت از این موضوع داشته باشد که : طبق آمارهای موجود از پنج استان کشور بیش از ۵۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی مهاجرت کرده‌اند که علت آن کم آبی و نامساعد بودن شرایط محیط زیستی است.

 عملی نشدن تفاهمنامه‌های منعقد شده  با همسایگان!
در چنین اوضاع و احوالی اما موضوع تاثر برانگیز این بوده که براساس سخنان دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار می‌توان گفت؛ هیچکدام از تفاهمنامه‌های ما با همسایگان برای مدیریت گرد و غبار عملیاتی نشده است. چنین اظهار نظری بیانگر این مطلب بوده که این روند به عبارتی تولید کانون‌های جدید ریزگردها تداوم خواهد داشت و ما باید خود را برای بروز شرایط سخت‌تر در این زمینه آماده کنیم. در نهایت وی پیشنهاد کرده است که باید با گرد و غبار ناشی از تغییرات اقلیمی سازگار شویم. اظهار نظری که ما را به یاد برخی از مسئولان سازمان محیط زیست در ادوار گذشته می‌اندازد که عنوان کرده بودند برای رهایی از ذرات آلاینده باید چشم انتظار باد و باران بود.

 نقش کانون‌های داخلی در بروز ریزگردهای تهران
در کنار آنچه که تا به اینجا بیان شد این را نیز باید عنوان کرد که از نظر صادق ضیاییان، رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کاهش ۸۸ درصدی بارش و افزایش 5/2 درجه‌ای دمای هوا در فروردین امسال باعث می‌شود اغلب مناطقی که باید در این ماه از سال سبز می‌شدند، اکنون تبدیل به منشا تولید گرد غبار شوند. وی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرده است که علاوه بر گرد و غبار گسیل شده از عراق، قدری از کانون‌های داخلی هم در بروز پدیده گرد و غبار تهران موثر بودند. مقوله‌ای که نشان می‌دهد کانون‌های داخلی نیز در کنار کانون‌های خارج از مرزهای کشورمان در جولان ریزگردها نقش آفرین هستند. براین اساس باید عنوان کرد اگرچه شناسایی دقیق چنین کانون‌هایی اهمیت زیادی دارد، اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که اصلی‌ترین بحث بعد از شناسایی کانون‌ها در این زمینه تدوین راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط است که به طور قطع بخشی از آنها نیز باید برون مرزی باشد، براین اساس می‌طلبد تا متولیان امر دقت بیشتری به این موضوع داشته و بررسی‌های خود را تنها منوط به شناسایی کانون‌های خارجی نکنند.
 
بررسی تخلف تجاوز به معابر شهر در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
 
از جمله مصادیق تخلفات ساختمانی، تجاوز به معابر شهر است که رسیدگی به آن در صلاحیت کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است.
یکی از مصادیق تخلفات ساختمانی، تجاوز به معابر شهر است که رسیدگی به آن در صلاحیت کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است. تجاوز به معابر شهر در دو صورت، شامل طرح های توسعه شهری و در نتیجه عقب نشینی ملک و نیز ناشی از تجاوز به معابر به صورت علی الراس حادث می شود.کمیسیون ماده ١٠٠ شهرداری هر دو مورد را بررسی و تصمیم گیری می کند و باید رایی مبنی بر اعاده به دلیل مغایرت آشکار با اصول شهرسازی صادر کند.در ارتباط با تجاوز به معابر شهر، مالکان مکلفند که در زمان نوسازی مطابق با پروانه ساختمان و طرح های مصوب، برهای اصلاحی را رعایت کرده و در صورتی که این مورد برخلاف پروانه یا بدون پروانه، انجام گیرد، شهرداری موظف است از ادامه عملیات جلوگیری کند و پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دهد.در شرایطی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است، اما دستور شهرداری اجرا نشود، شهرداری می تواند با استفاده از ماموران اجراییات و در صورت لزوم ماموران انتظامی، عملیات ساختمانی را متوقف کند.تجاوز به معابر عمومی از جمله تخلفات سنگین ساختمانی است که شهرداری باید فوراً از ادامه کار جلوگیری کند و اغلب در آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ اینگونه تخلفات منتج به تخریب خواهد شد.

 مصادیق تجاوز به معابر شهر
1- عدم عقب نشینی در زمان نوسازی ملک یکی از مصادیق تجاوز به معابر شهر است.در یک حالت، تخلف تجاوز به معابر شهر، مذکور در تبصره ۶ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، مربوط به زمانی است که مالک در زمان نوسازی برخلاف پروانه یا بدون پروانه و با عدم رعایت برهای اصلاحی مصوب، شروع به ساختن ملک جدید کند یا به نحوی تجاوزی به ملک سابق خود و ملک فعلی شهرداری انجام دهد.در این حالت در واقع کسی که تحت عنوان تجاوز به معابر شهر، متخلف شناخته شود، ابتدا به ساکن مالک بوده و در واقع تجاوز به ملک سابق خود انجام داده، ولی متعاقبا ملک مذکور تماما یا بعضا در طرح های مصوب واقع شده است.2- مصداق دیگر تجاوز به معابر شهر، ساخت و ساز و انجام هرگونه عملیات عمرانی در محل هایی است که در زمان قبل از اقدام به ساخت بنا، جزء معابر بوده که تجاوز مذکور نوعی تصرف اراضی دولتی و ملقب به خیابان خواری یا معبرخواری است.همچنین مطابق با ماده ۴۶ آیین نامه مالی شهرداری ها، حفاظت از اموال عمومی شهرداری ها و آماده کردن و مهیا ساختن آن برای استفاده عموم و جلوگیری از تجاوز و تصرف اشخاص نسبت به آنها بر عهده شهرداری است.در هر حال تجاوز به معابر شهر مشمول عناوین کیفری همچون تصرف عدوانی موضوع ماده ۶۹۰ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ نیز می شود.

 نکات مرتبط با موضوع
اگر مالکان در زمان نوسازی یا احداث ساختمان مطابق با پروانه و طرح های مصوب، برهای اصلاحی را رعایت کنند و داوطلبانه اصلاحات و عقب نشینی موضوع تبصره ۶ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را انجام دهند، نمی توانند بهای آن قسمت از زمین را که در اثر اجرای طرح و احداث ساختمان در تعریض معبر، خیابان یا کوچه و … قرار گرفته است، از شهرداری مطالبه کنند.در واقع اگر مالک راسا ملک خود را تبدیل به کوچه یا راه عبور مردم کند، وجه آن قابل مطالبه نیست.اگر شهرداری راسا اقدام به تملک زمین یا ملک شهروندان و تعریض معبر کند، باید قیمت آن را برابر ضوابط بپردازد.در شرایطی که شهرداری قصد اجرای برنامه های عمرانی را دارد، لازم است قبل از تملک املاک مردم، به صاحب ملک اطلاع دهد که ملک وی در محدوده اجرای طرح است و از مالک بخواهد که برای توافق در واگذاری به شهرداری مراجعه کند.بنابراین پیش از اجرای تشریفات فوق، امکان تملک اجباری این حقوق وجود نخواهد داشت.نکته مهم این است که رعایت بر اصلاحی از قواعد آمره بوده و هرگونه توافقی برخلاف آن برخلاف نظم عمومی و باطل است. لذا شهرداری موظف است در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، از تجاوز مالک به معبر جلوگیری کرده و موضوع تصرف عدوانی را در دادسرای محل تجاوز پیگیری کند.
 
آیا به زن ناشزه نفقه تعلق می گیرد؟ 
عقد نکاح سبب می شود که زوجین در مقابل یکدیگر حقوق و تکالیفی را به عهده داشته باشند که یکی از این تکالیف متقابل، حق دریافت نفقه توسط زن است که البته در مقابل این تکلیف، زن موظف به تمکین در مقابل مرد خواهد شد.
بر اساس قانون مدنی، در صورتی که زن از تمکین در برابر شوهر خودداری کرده باشد، به وی ناشزه گفته می شود. اما سوال مهمی که ممکن است مطرح شود، آن است که آیا به زن ناشزه نفقه تعلق می گیرد؟ و نیز اینکه تکلیف نفقه زن ناشزه چیست؟ 

 نفقه
یکی از مهمترین تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده مرد قرار می گیرد، تامین نیازهای مادی همسر خود است که به آن نفقه می گویند. به موجب ماده 1106 قانون مدنی، در عقد دائم پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است.در ماده 1107 قانون مدنی نیز این پرسش که نفقه زن شامل چیست، پاسخ داده شده که بر اساس آن، نفقه زوجه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، خوراک، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج.در مقابل وظیفه ای که مرد از بابت پرداخت نفقه به همسر خود دارد، زن مکلف به تمکین در مقابل همسر خود است. تمکین از شوهر را می توان به دو نوع تمکین خاص و تمکین عام از شوهر تقسیم کرد که تمکین عام به معنای اطاعت از شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی است و تمکین خاص به معنای پاسخگویی به نیازهای متعارف زناشویی مرد است. در صورتی که زن از انجام این تکلیف در مقابل همسرش خودداری کند، در اصطلاح به وی ناشزه گفته می شود.

 نفقه زن ناشزه
همان گونه که اشاره شد، در مقابل تکلیف مرد به پرداخت نفقه زن، زن نیز مکلف به تمکین از شوهر است. بنابراین در صورتی که زن از همسر خود تمکین نکند، حقی بابت دریافت نفقه نخواهد داشت. به عبارت دیگر، به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد.اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، آن است که در برخی از موارد، بر اساس قانون مدنی، زن مجاز به عدم تمکین در مقابل همسر است؛ مانند زمانی که تمکین از شوهر برای زن ضرر جانی یا شرافتی داشته باشد یا خود مرد اسباب عدم تمکین زن را فراهم کرده باشد یا زن به حق حبس خود استناد کند. در چنین شرایطی، نه تنها عدم تمکین از سوی زن موجب تحقق نشوز زن نمی شود، بلکه حق دریافت نفقه نیز به قوت خود باقی است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال