امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
برنامه های حمایتی دولت از مستاجران بررسی شد
طناب کشی در بازار مسکن
«افزایش انتظارات تورمی از سوی فروشندگان و صاحبخانه ها» و «کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و کاهش بودجه مستاجران» دو شمایی کلی از وضعیت این روزهای بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن است که منجر به طناب کشی عرضه کنندگان و متقاضیان شده است. همزمانی این دو، با قرار گرفتن در فروردین و ماه رمضان که به طور کلی منجر به رکود سنتی می شود، واسطه های مسکن را از میزان رکود بازار متحیر کرده است. برخی از واسطه‌های فعال می‌گویند روزانه حتی یک تماس برای بازدید از آگهی‌‌های ثبت شده در موتورهای جست‌وجوی پرمراجعه ندارند و این در حالی است که پارسال همین موقع با وجود شیوع بیشتر کرونا، حداقل تماس‌‌های بیشتری با آگهی‌‌دهندگان ملکی صورت می‌گرفت اما امسال حتی تماس‌‌ها نیز بسیار محدود شده است.
یکی از مهمترین دلایل کم رمقی بازار مسکن به گفته فعالان بازار، کاهش قدرت خرید  و اجاره است. این مساله در بازار اجاره بها منجر به تمدید قراردادها شده است؛ چرا که با وجود قیمت‌های تند اعلامی از سوی موجران بی‌رغبتی مستاجران به جابه‌جایی زیاد است و آنها ترجیح می‌دهند به نحوی با موجر قبلی خود توافق کنند.

   اعلام قیمت های تند از سوی موجران
در منطقه ۱۰ که همواره به عنوان یکی از مناطق با قیمت مناسب و مطلوب خانوارهای دهک‌های میانی شناخته می‌شد، تغییرات قیمتی اجاره مسکن باورنکردنی است؛ واحد ۶۰ متری در محله هاشمی خیابان استاد معین با ودیعه ۸۰ و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومانی فایل شده است. در نازی آباد واحد ۵۵ متری ۳ سال ساخت طبقه ۳ با آسانسور و پارکینگ ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل برای اجاره قرار داده شده است. یک مشاور املاک نیز از فایل شدن یک واحد ۷۵ متری ۳۰ سال ساخت در خیابان خوش منطقه ۱۰ با ودیعه ۴۰ و اجاره ماهانه ۸ میلیون تومانی خبر داد؛ واحد ۵۰ متری در رودکی جنوبی طبقه زیر همکف ۲۰ سال ساخت با ودیعه ۷۰ و اجاره ماهانه ۲.۵ میلیون تومانی از دیگر فایل‌های گران قیمت اجاره مسکن در دفاتر مشاوران املاک مناطق میانی و جنوبی تهران است. واحد ۵۰ متری در منطقه ۲۰ نیز ۳۵ میلیون تومان ودیعه و ۴.۵ میلیون تومان اجاره بها به واسطه‌های ملکی معرفی شده است.

   کاهش عرضه فایل های مرغوب برای فروش
در بازار خرید و فروش مسکن نیز شاهد همین مساله هستیم. در حال حاضر گزارش ها از کاهش عرضه فایل های مرغوب در بازار مسکن و همچنین افزایش انصراف فروشندگان حکایت دارد.کارشناسان افزایش عرضه مسکن و ساماندهی بازار اجاره و اجاره‌داری حرفه‌ای را از مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت مسکن عنوان می کنند. همچنین اخذ مالیات از دارندگان ملک نیز از دیگر راهکارهای ساماندهی بازار مسکن است. 

    افزایش عرضه از طریق طرح ملی مسکن
در این خصوص دولت اقداماتی در دستور کار قرار داده است. طرح ملی مسکن یکی از اقدامات دولت است که بر اساس ان ساخت یک میلیون واحد مسکونی به صورت سالانه در چهار سال در دستور کار است. در حال حاضر عمده کار تامین زمین این واحدها انجام شده است اما همچنان مساله تامین اعتبارات برای ساخت از چالش های این طرح است.
یکی از مسائلی که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را تحت تأثیر خود قرار داده، اختلاف سازندگان و دولت در قیمت تمام شده واحدهاست. بر اساس اعلام برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن حدود 4 میلیون تومان است، این در حالی است که انبوه‌سازان با استناد به قیمت نهاده‌های ساختمانی و سایر هزینه‌های مترتب به ساخت وساز می‌گویند هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای مذکور حدود 7 میلیون تومان خواهد بود. به همین دلیل نیز بسیاری از سازندگان هنوز قراردادهای ساخت و ساز را امضا نکرده‌اند.
از سوی دیگر یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود به ادغام طرح اقدام ملی مسکن در نهضت ملی مسکن برمی‌گردد. در طرح ملی مسکن سازندگان با یک عدد مشخص ساخت و سازها را شروع کردند که به دلیل تطویل آن،‌ هزینه‌ها افزایش یافته است. از این رو مشخص نیست با چه روشی قرار است واحدهای نهضت ملی مسکن (همان واحدهای قبلی طرح ملی مسکن) مشمول تعدیل قیمتی شود که سازندگان حاضر به تکمیل آنها شوند.شاید یکی از دلایل اصلی مذاکره وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای نیز اختلاف با سازندگان داخلی باشد. مذاکراتی که البته چند وقتی است خبری از آن نیست. گفته می‌شود شرکت‌های خارجی هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن را حدود 3 میلیون تومان خواهند ساخت. البته نباید فراموش کرد یک شرکت ترکیه‌ای سال‌هاست در حال ساخت واحدهای مسکن مهر فاز 11 پردیس است که همچنان تعداد قابل توجهی از آنها نیمه‌تمام است و در زمان حاضر پروژه‌های این شرکت ترکیه‌ای متوقف شده است.

   برنامه دولت برای حمایت از مستاجران
همچنین در زمینه اجاره مسکن نیز دولت برنامه هایی در دستور کار قرار داده است.  هر چند به خاطر کمبود منابع، بسیاری از مستأجران در دو سال گذشته نتوانستند وام ودیعه را دریافت کنند، اما در قانون بودجه امسال 40 هزار میلیارد تومان به‌عنوان ودیعه مسکن اجاره‌ای پیش‌بینی شده است. تلاش دولت بر این است تا فاصله بین قیمت اجاره و توان مستأجران با پرداخت کمک ودیعه اجاره جبران شود. در دو سال قبل حدود 10هزار میلیارد تومان برای وام مسکن در نظر گرفته شده بود بنابراین امسال میزان وام ودیعه حدود 4 برابر شده است. دلیل دیگر افزایش قیمت اجاره بها در چند سال اخیر، افزایش تعداد مستأجران است. به‌خاطرجهش قیمت مسکن بسیاری از متقاضیان از خرید مسکن بازماندند و به صف مستأجران پیوستند. برنامه نهضت ملی مسکن که بر اساس آن 4 میلیون مسکن ساخته می‌شود می‌تواند به کاهش تعداد مستأجران و در نتیجه کاهش قیمت در بازار اجاره منجر شود. هر چه تعداد متقاضی در بازار اجاره بیشتر باشد از سوی دیگر به خاطر کاهش عرضه، فشار قیمتی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین نهضت ملی مسکن با افزایش عرضه مسکن به بازار موجب کنترل قیمت‌ها هم در بازار خرید و فروش و هم در بازار اجاره می‌شود.موضوع ساماندهی بازار اجاره و اجاره‌داری حرفه‌ای که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دست بررسی است نیز در حال پیگیری است که در صورت تصویب و اجرایی شدن آن بازار اجاره تا حدودی ساماندهی خواهد شد. 
 
مخالف افزایش تعرفه اینترنت بدون توسعه کیفیت هستیم 
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که خط قرمز این وزارتخانه افزایش تعرفه اینترنت، بدون افزایش کیفیت آن است و همچنین هیچکس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست.وی اظهار داشت: هرگونه افزایش تعرفه‌ای که قرار است اتفاق بیفتد حتماً باید با تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدماتشان به مردم باشد. این مسئله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ‌وجه به‌دنبال افزایش قیمت اینترنت برای افزایش سود اپراتورها نیستیم. وزیر ارتباطات در ادامه گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تأکید می‌کنم که خط قرمز ما کیفیت است و این تعرفه را زمانی بالا می‌بریم که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترننت دسترسی پیدا می‌کنند. وی در خصوص تدارک دیدن بسته‌های رایگان برای اقشار ضعیف جامعه افزود: ما وعده‌ای داده‌ایم که برای اقشار آسیب‌پذیر یک بسته حداقلی رایگان در نظر بگیریم که کارهای مربوط به آن در حال برنامه‌ریزی است و آن را اعلام خواهیم کرد. هیچکس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند. در غیر این صورت ما با هرگونه افزایش تعرفه‌ای که منجر به توسعه شبکه نشود مخالفیم.

ورود مجلس به مانع‌تراشی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، سلیقه‌ای شرایط ضامنین را تعیین می‌کنند و متاسفانه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه ضعف نظارتی دارند و کمیسیون بودجه به عنوان حافظ اجرای قانون به این موضوع ورود می‌کند. وی ضمن انتقاد از مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج با تعیین سلیقه‌ای شرایط ضامنین و وثایق گفت: مجلس یازدهم در بودجه سال 1401 وام خوبی را برای ازدواج جوانان تصویب کرد اما هنوز چارچوب درستی در این خصوص برای بانک ها ترسیم نشده است.  نماینده مردم رشت در مجلس بیان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی دو بخشی هستند که روی بانک‌ها در کشور تسلط دارند و کمیسیون اقتصادی مجلس باید به این بخش ورود کند.
 
فتح کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در بورس
بازار سرمایه به تصمیم افزایش دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶ واکنش مثبت نشان داد و شاخص کل بورس با بیش از ۲۶ هزار واحد افزایش، پس از حدود هشت ماه دوباره کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را فتح کرد.شاخص کل بورس دیروز با ۲۶ هزار و ۶۵۴ هزار واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۶۷۸۲ واحد افزایش یافت و در رقم ۳۹۷ هزار و ۷۱۲ واحد ایستاد. معامله گران این بازار با انجام ۶۴۴ هزار معامله، ارزش معاملات را به ۷۱ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال رساندند که طی چند ماه گذشته بی سابقه بوده است.سرمایه گذاری تامین اجتماعی، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پردیس و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.شاخص کل فرابورس نیز روز گذشته با ۳۱۱ واحد افزایش در رقم ۲۰ هزار و ۷۰۴ واحد ایستاد. در این بازار ۳۱۷ هزار معامله به ارزش ۱۸۴۷ میلیارد ریال صورت گرفت.پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، بیمه پاسارگاد، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، پالایش نفت لاوان، شرکت آهن و فولاد ارفع و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

اولین فروش بدون محدودیت قرعه‌کشی خودروسازان
به دنبال تمامی بحث‌های اخیر پیرامون حذف قرعه‌کشی خودرو که صحبت‌ها در مورد آن از سال گذشته آغاز شد و این روزها نیز بسیار داغ شده است، اکنون برای اولین بار برای سایپا رقم خواهد خورد. این گروه خودروسازی قصد دارد برای اولین بار فروش خودرو شاهین بدون محدودیت قرعه‌کشی را اجرایی کند.

توزیع شکر با قیمت مصوب
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از توزیع شکر با قیمت مصوب هر کیلو ۱۶هزار و ۳۵۰ تومان برای مصرف‌کننده در خرده‌فروشی‌های سطح شهر خبر داد.قاسمعلی حسنی در این باره اظهار کرد: به دلیل افزایش غیرمنطقی قیمت شکر در روزهای اخیر وزارت جهادکشاورزی به منظور تعدیل قیمت‌ها و اشباع بازار در قالب طرحی با عنوان رمضان حواله چند صد تن شکر را به اتحادیه بنکداران داده است.وی ادامه داد: اعضای اتحادیه این حواله‌ها را به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تحویل داده‌اند و شکر مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند. این شکرها به شرکت‌های بسته‌بندی فرستاده شده و قرار است این شکرها در بسته‌های یک کیلوگرمی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها توزیع شود.دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی شکر را با قیمت هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۳۵ تومان به اتحادیه تحویل داده که با احتساب هزینه‌های جانبی قرار است با قیمت هر کیلو ۱۶هزار و ۳۵۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد. یعنی همان قیمتی که سازمان حمایت مصوب کرده‌ است. به گفته وی این طرح باید ادامه‌دار باشد و وزارت جهادکشاورزی حواله‌های بیشتری صادر کند تا با توزیع شکر با نرخ مصوب بازار شکر به ثبات برسد.
 
تعزیرات حکومتی در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی است
رییس کل دادگستری استان اصفهان، تعزیرات حکومتی را در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی برشمرد. حجت‌الاسلام اسد الله جعفری در آیین تکریم و معارفه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان، اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌های آن را نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری همه دستگاه ها دانست و بیان کرد: دستاورد‌های غیرقابل انکاری در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب در حوزه‌های مختلف داشتیم و در حوزه‌های زیادی به شکوفایی و جایگاه مطلوب رسیده‌ایم، اما در حوزه اقتصاد و مبارزه همه جانبه با فساد نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی همه دستگاه هستیم. وی تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ازجمله تأکیدات رهبر معظم انقلاب را نیازمند یک نگاه واحد در همه حوزه ها برشمرد و بر قاچاق، احتکار، توزیع خارج از شبکه و تعرفه و گران فروشی به عنوان موانع بهبود وضعیت اقتصاد، تولید، اشتغال و معیشت مردم تأکید کرد و افزود: تعزیرات حکومتی در خط مقدم مبارزه در این میدان است و ضرورت دارد این سازمان با یک نگاه فرابخشی و البته همکاری و همراهی همه مسئولان و سازمان‌ها و ظرفیت سازی متناسب با وسعت استان به صورت جدی در این حوزه ورود مؤثر داشته باشد. رییس کل دادگستری استان اصفهان به آمادگی دستگاه قضایی استان در برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه اشاره و اضافه کرد: دستگاه قضایی استان اعلام آمادگی می‌کند که با تمامی ظرفیت‌های خود و همچنین حضور دادستان‌ها در سراسر استان در این حوزه وارد میدان عمل شود و  ضروری است، تمامی اقدامات بازدارنده محسوس و ملموس برای مردم باشد. گفتنی است، در این آیین، از تلاش‌ها و خدمات منصور انصاری با اهدای لوح، تقدیر و علی اکبر مختاری به عنوان مدیرکل جدید تعزیرات حکومتی استان اصفهان معرفی شد.

دستگاه قضا آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام با بیان اینکه دستگاه قضا آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: باید تلاش شود با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام مهمی جهت کاهش وابستگی به واردات انجام شود. عبدالوهاب بخشنده در نشستی با حضور رییس پارک علم و فناوری و همچنین مدیران شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید گام مهمی جهت کاهش وابستگی به واردات انجام شود. وی تاکید کرد: دستگاه قضایی تلاش می کند تا پشتیبانی قاطع قضایی از تولیدات دانش بنیان و اشتغال‌آفرین را محقق کند. این دستگاه برای حمایت از شعار سال آماده است همکاری لازم را با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد.
 
مخالف افزایش تعرفه اینترنت بدون توسعه کیفیت هستیم 
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که خط قرمز این وزارتخانه افزایش تعرفه اینترنت، بدون افزایش کیفیت آن است و همچنین هیچکس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست.وی اظهار داشت: هرگونه افزایش تعرفه‌ای که قرار است اتفاق بیفتد حتماً باید با تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدماتشان به مردم باشد. این مسئله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ‌وجه به‌دنبال افزایش قیمت اینترنت برای افزایش سود اپراتورها نیستیم. وزیر ارتباطات در ادامه گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تأکید می‌کنم که خط قرمز ما کیفیت است و این تعرفه را زمانی بالا می‌بریم که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترننت دسترسی پیدا می‌کنند. وی در خصوص تدارک دیدن بسته‌های رایگان برای اقشار ضعیف جامعه افزود: ما وعده‌ای داده‌ایم که برای اقشار آسیب‌پذیر یک بسته حداقلی رایگان در نظر بگیریم که کارهای مربوط به آن در حال برنامه‌ریزی است و آن را اعلام خواهیم کرد. هیچکس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند. در غیر این صورت ما با هرگونه افزایش تعرفه‌ای که منجر به توسعه شبکه نشود مخالفیم.

ورود مجلس به مانع‌تراشی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، سلیقه‌ای شرایط ضامنین را تعیین می‌کنند و متاسفانه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه ضعف نظارتی دارند و کمیسیون بودجه به عنوان حافظ اجرای قانون به این موضوع ورود می‌کند. وی ضمن انتقاد از مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج با تعیین سلیقه‌ای شرایط ضامنین و وثایق گفت: مجلس یازدهم در بودجه سال 1401 وام خوبی را برای ازدواج جوانان تصویب کرد اما هنوز چارچوب درستی در این خصوص برای بانک ها ترسیم نشده است.  نماینده مردم رشت در مجلس بیان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی دو بخشی هستند که روی بانک‌ها در کشور تسلط دارند و کمیسیون اقتصادی مجلس باید به این بخش ورود کند.
 
تعیین تکلیف ۱۰ واگن مسافربری موجود در گمرک رازی
رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از تعیین تکلیف ۱۰ واگن مسافربری موجود در گمرک رازی این استان در جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری خبر داد.ناصر عتباتی در جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی که به منظور تعیین تکلیف ۱۰ دستگاه واگن مسافربری موجود در گمرک رازی و نیز بررسی مشکلات چاپخانه سنائی برگزار شد، به نامه معاون دادستان کل کشور در امر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته اشاره و اظهار کرد: با توجه به نیاز مبرم استان به ناوگان حمل و نقل عمومی و وجود ۱۰ دستگاه واگن مسافربری در گمرک رازی، مکاتبه‌ای با دادستانی کل در خصوص تعیین تکلیف این واگن‌ها صورت گرفت و معاون دادستانی کل کشور در پاسخ اعلام کرد که با توجه به نیاز مبرم ناوگان حمل مسافر به واگن‌های توقیفی و در راستای ایجاد تداوم فعالیت شرکت‌ها و فعالان اقتصادی و جلوگیری از ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی، واگذاری واگن‌های مذکور به واردکننده شرکت حمل و نقل بلامانع است.
وی افزود: امروز نیاز است تصمیماتی در کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی اتخاذ شود که خروجی آن تقویت ناوگان حمل و نقل استان بوده و در نهایت، نتیجه آن نه تنها منتفع شدن هم استانی ها، بلکه مردم عزیز کشورمان که به این استان سفر می‌کنند، باشد.رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی بیان کرد: با ورود این واگن‌ها به چرخه حمل و نقل برای ۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغال زایی ایجاد و سالانه در جابجایی ۱۰۰ هزار مسافر نقش آفرین خواهند بود و این یک اقدام عملی در تحقق فرمان مقام معظم رهبری در تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است.حسین مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: در واگذاری این واگن‌ها به واردکننده قطعاً باید استاندارد‌هایی که لازم است، کسب شود و حقوق دولتی و گمرکی نیز در این واگذاری مدنظر قرار گیرد.
در پایان این جلسه، مصوباتی به تصویب حاضران رسید که در خصوص تعیین تکلیف ۱۰ واگن موجود در گمرک رازی مقرر شد این واگذاری با پرداخت تمامی تعرفه‌های قانونی و حقوق دولتی و گمرکی تحت نظارت دادستان مرکز استان و مدیرکل اموال تملیکی بین واردکننده و گمرک، به صورت تهاتری صورت پذیرد، همچنین مقرر شد که طی مکاتبه‌ای با مدیرکل راه آهن سراسری کل کشور خواسته شود تا نسبت به رصد و نظارت دقیق بر عملیات بازسازی و اجرا با لحاظ کلیه استاندارد‌های قانونی اقدام و نیز واردکننده متعهد شود که پس از طی تشریفات، این واگن‌ها در راستای خدمت رسانی به مردم استان آذربایجان غربی به کار گرفته شود.در مورد مشکل چاپخانه سنائی و اداره امور مالیاتی نیز مقرر شد با توجه به اینکه مالک چاپخانه حق اعتراض داشته و اظهارات وی قابل استناد است اعتراض وی در یک هیات حل اختلاف مطرح شود و کارشناسان آن هیات مجدداً نسبت به ارزیابی دقیق مالیاتی اقدام کنند.
 
تعزیرات حکومتی در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی است
رییس کل دادگستری استان اصفهان، تعزیرات حکومتی را در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی برشمرد. حجت‌الاسلام اسد الله جعفری در آیین تکریم و معارفه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان، اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌های آن را نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری همه دستگاه ها دانست و بیان کرد: دستاورد‌های غیرقابل انکاری در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب در حوزه‌های مختلف داشتیم و در حوزه‌های زیادی به شکوفایی و جایگاه مطلوب رسیده‌ایم، اما در حوزه اقتصاد و مبارزه همه جانبه با فساد نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی همه دستگاه هستیم. وی تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ازجمله تأکیدات رهبر معظم انقلاب را نیازمند یک نگاه واحد در همه حوزه ها برشمرد و بر قاچاق، احتکار، توزیع خارج از شبکه و تعرفه و گران فروشی به عنوان موانع بهبود وضعیت اقتصاد، تولید، اشتغال و معیشت مردم تأکید کرد و افزود: تعزیرات حکومتی در خط مقدم مبارزه در این میدان است و ضرورت دارد این سازمان با یک نگاه فرابخشی و البته همکاری و همراهی همه مسئولان و سازمان‌ها و ظرفیت سازی متناسب با وسعت استان به صورت جدی در این حوزه ورود مؤثر داشته باشد. رییس کل دادگستری استان اصفهان به آمادگی دستگاه قضایی استان در برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه اشاره و اضافه کرد: دستگاه قضایی استان اعلام آمادگی می‌کند که با تمامی ظرفیت‌های خود و همچنین حضور دادستان‌ها در سراسر استان در این حوزه وارد میدان عمل شود و  ضروری است، تمامی اقدامات بازدارنده محسوس و ملموس برای مردم باشد. گفتنی است، در این آیین، از تلاش‌ها و خدمات منصور انصاری با اهدای لوح، تقدیر و علی اکبر مختاری به عنوان مدیرکل جدید تعزیرات حکومتی استان اصفهان معرفی شد.

دستگاه قضا آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام با بیان اینکه دستگاه قضا آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: باید تلاش شود با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام مهمی جهت کاهش وابستگی به واردات انجام شود. عبدالوهاب بخشنده در نشستی با حضور رییس پارک علم و فناوری و همچنین مدیران شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید گام مهمی جهت کاهش وابستگی به واردات انجام شود. وی تاکید کرد: دستگاه قضایی تلاش می کند تا پشتیبانی قاطع قضایی از تولیدات دانش بنیان و اشتغال‌آفرین را محقق کند. این دستگاه برای حمایت از شعار سال آماده است همکاری لازم را با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد.
 
رییس کل دادگستری استان مرکزی در بازدید از شرکت آذرآب اراک تاکید کرد
حمایت همه جانبه دستگاه قضا از مجامع صنعتی
رئیس کل دادگستری استان مرکزی بر حمایت همه جانبه در تحقق و اجرایی شدن شعار سال، که به جد توسط دستگاه قضایی دنبال خواهد شد ، تاکید کرد.
حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در بازدید از شرکت آذرآب اراک اظهار کرد: رییس قوه قضاییه در نخستین جلسه شورای عالی قضایی، سیاست‌ها و سرفصل‌های اولویت دار پانزده گانه قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ را اعلام کردند که دو مورد از آن مرتبط با همین جلسات است؛ یکی کمک به دولت برای فائق شدن به مشکلات اقتصادی و یاری کردن دولت در اجرای برنامه‌ها و دیگری حمایت همه جانبه در تحقق و اجرای شعار سال، که به طور جدی توسط دستگاه قضایی دنبال خواهد شد.وی افزود: دادگستری استان مرکزی بر مبنای تعیین اولویت‌ها توسط رییس قوه قضاییه، تجارب و شناختی که از مجامع صنعتی استان داشته و مشاوره‌ای که با اهل فن صورت داده، سعی کرده است در سال ۱۴۰۱ برای حل مشکلات صنایع و واحد‌های تولیدی، هم افزایی و تعامل جامع و کاربردی بین مسئولان استان ایجاد کند و با کم کاری مسئولان و مدیران در این حوزه و کارشکنی‌هایی که موجب اخلال در پیگیری و رفع مسایل و مشکلات می‌شود، برخورد قضایی کند.رییس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: سعی ما در این است که از طریق انجام مذاکرات و بحث و بررسی موضوعات، مشکلات مجامع صنعتی استان را حل و فصل کنیم، اما اگر احساس کنیم مدیرانی با ترک فعل‌هایی درصدد ایجاد نابسامانی در حوزه تولید و اشتغال زایی هستند، حتما پشت این نگاه تنگ نظرانه و منفعل متوقف نخواهیم شد و برخورد مناسب قانونی و قضایی صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: در بحث انعکاس مسایل و مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی به مسئولان کشوری نیز باید هماهنگی و یک صدایی در زیرمجموعه‌های قوای سه گانه در استان وجود داشته باشد تا نتیجه کار و اتخاذ تصمیمات کلان نیز به نفع استان باشد.موسوی تصریح کرد: با تغییرات مدیریتی استان در دولت جدید، تعامل و وحدت خوبی در میان مسئولان اجرایی و قضایی استان مرکزی به جهت حل مشکلات صنایع و واحد‌های تولیدی ایجاد شده و مسئولان با یک روحیه جهادی و عملیاتی پای کار آمده اند و در حال خدمت رسانی هستند.وی افزود: شرکت آذرآب چه از حیث تجمع و تراکم دانش فنی و مهندسی و دانش بنیان بودن و چه از حیث سخت افزار و تجهیزات، یک مجموعه بی بدلیل در صنایع کشور محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر متأسفانه با اتخاذ تصمیمات نادرست و بی تدبیری‌ها گرفتار مشکلاتی شده که به چرخه تولید در این شرکت صدمه زده است. امیدواریم با پیگیری‌هایی که در بعد استانی و ملی در حال انجام است، به زودی شاهد مرتفع شدن این مشکلات باشیم و بار دیگر آذرآب با قدرت به افزایش تولیدات خود و اشتغال آفرینی در استان مرکزی ادامه دهد.

  بازداشت عامل ضرب و جرح اتباع افغانستان در ساوه
رییس کل دادگستری استان مرکزی همچنین در خصوص انتشار فیلمی از ضرب و جرح اتباع افغانستان توسط یکی از اشرار ساکن در شهرستان ساوه در فضای مجازی اظهار کرد: پس از اطلاع از موضوع و مذاکره با دادستان ساوه مبنی بر برخورد سریع و قاطع قانونی و نیز تلاش ضابطین، فرد مورد نظر شناسایی و به همراه همدستش دستگیر و با تشکیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای شهرستان ساوه فرایند انجام تحقیقات در خصوص این موضوع آغاز شد.وی بیان کرد: پس از احراز عنوان اتهامی در مورد عامل اصلی این اقدام مجرمانه، بازپرس به اتهام تحریک عملی و اغوای دیگران به درگیری با هدف تشویش اذهان عمومی از طریق ایراد ضرب و جرح عمدی به تبع خارجی و تهیه فیلم و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به صدور قرار بازداشت موقت این فرد اقدام کرد و متهم به زندان معرفی شده است.
 
پرداخت مسئله معوض در عقب نشینی ملک به دستور شهرداری
بسیاری از مالکان تصور می کنند که در هنگام مواجهه با دستور شهرداری در خصوص عقب نشینی در زمان اخذ پروانه تخریب و نوسازی، مکلفند متراژ مشمول عقب نشینی را به طور رایگان واگذار کنند. این موضوع در حالی است که شهرداری‌ها طبق قانون موظف به پرداخت خسارات وارده به اشخاص و پرداخت معوض هستند. مریم حیدری، وکیل پایه یک دادگستری با ارسال یادداشتی به روزنامه «حمایت» این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می خوانید:
در بسیاری از مواقع، مالکان هنگام اخذ پروانه تخریب و نوسازی، با دستور شهرداری مبنی بر عقب نشینی مواجه می شوند و با این تصور که برای صدور پروانه، مکلف به واگذاری رایگان متراژی که مشمول عقب نشینی شده، هستند، هیچ گاه تصور دریافت معوض یا ارزش متراژی که عقب نشینی شده است را ندارند.در اینجا این پرسش مطرح می شود که چرا مالک باید عقب نشینی کند و قسمتی از ملکش تبدیل به گذر عمومی شود و آیا شهرداری بابت این عقب نشینی باید مبلغی به مالک پرداخت کند؟ توضیح اینکه؛ شهرداری‌ها، هر چند سال یک بار اقدام به تعریض معابر می‌کنند و طرح‌های جدیدی برای اصلاح رفت و آمد و زیباسازی شهرها ارائه می‌دهند. در بسیاری از موارد، عملی شدن این طرح‌ها به معنای تخریب تعدادی از بناهای موجود در منطقه است. بسته به طرح مهندسان و هدفی که از اجرای آن طرح دارند، میزان تخریب‌ها متفاوت خواهد بود. ممکن است تمامی یک ملک به تصرف شهرداری درآید یا بخشی از آن در محدوده طرح باشد و مساله عقب‌نشینی ساختمان اتفاق افتد.
​​​​​​​بعضا مشاهده شده است که شهرداری ها هنگام صدور پروانه تخریب و نوسازی بدون لحاظ حقوق اشخاص و هنگام صدور دستور نقشه ، حقوق مالکانه اشخاص را نادیده گرفته و مالکان هم با تصور اینکه این عقب نشینی، بهای دریافت مجوز تخریب و نوسازی است، مطالبات خود را در این خصوص مطرح نمی‌کنند؛ حال آن که بر اساس نظریه شورای نگهبان «حکم به عقب نشینی به طور رایگان برخلاف موازین شرع اعلام شده است» و شهرداری‌ها طبق قانون موظف به پرداخت خسارات وارده به اشخاص و پرداخت معوض هستند؛ این معوض می تواند در قالب پرداخت بهای روزملک باشد یا در برخی موارد و در صورت امکان، برای بازسازی ملکی که بخشی از آن تخریب شده است، جواز تراکم بیش از حد مجاز منطقه صادر خواهد شد.  برای برخی املاک نیز تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. حال چنانچه مالک بدون دریافت هرگونه معوض عقب نشینی کرده و قسمتی از ملکش را در اختیار شهرداری قرار داده و حتی سند ملک نیز اصلاح شده باشد، اصلاح سند رسمی مالکیت توسط مالک بدون دریافت ارزش ملک، دلیلی بر اعراض مالک از حق خود نیست. در این راستا نیز رای هیات عمومی از دیوان عدالت اداری صادر شده است؛ با این مضمون که ماده ۴۵ آیین نامه قانون ثبت در مقام ثبت وضعیت واقعی ملک است که بعد از اصلاحات حاصل شده و مانع ادعای صاحب ملک در خصوص غرامت وارده و مطالبه بهای آن قسمت از ملک که به وسیله اصلاحات از مالکیت وی منتزع شده، نیست. بنابراین حتی اگر مالک بعد از عقب نشینی نسبت به اصلاح سند اقدام کرده و آن متراژی که مشمول عقب نشینی قرار گرفته است، از سند وی کسر شده باشد، باز هم امکان مطالبه بهای ملکش که در اثر طرح تفصیلی عقب نشینی کرده است را دارد.
 
موارد پایان یافتن کار مدیر ساختمان
با افزایش آمار آپارتمان نشینی، قانونگذار قوانین مختلفی را برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و مسایل آپارتمان نشینی و حفظ آرامش و قانون مداری پیرامون این موضوع وضع کرده است. به این دلیل که زندگی آپارتمان نشینی مجموعه کوچکی از جامعه است که باید با اصول و ضوابط قانونی شکل بگیرد و ساکنان این آپارتمان ها نیز موظف به رعایت قوانین هستند. اما امروزه پرونده های زیادی در خصوص آپارتمان ها در مراجع قضایی مطرح است؛ مانند عدم پرداخت شارژ ساختمان و یا تغییر در ظاهر ساختمان و تعمیرات ساختمان و موضوعاتی از این قبیل که با توافق میان ساکنان قابل حل است.
راهکاری که برای پیشگیری از این قبیل مشکلات اندیشیده شده، انتخاب مدیر ساختمان است که با توجه به تعداد ساکنان و بزرگی ساختمان ها، یک یا چند مدیر انتخاب می شوند تا قوانین و مقررات را اعمال کنند. به عبارت دیگر، مالکان یا ساکنان، فرد یا افرادی را برای مدت محدود تحت عنوان مدیر ساختمان یا هیات مدیره انتخاب می کنند تا به نمایندگی از اعضا بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. اما گاهی قبل از پایان یافتن مدت مدیریت ساختمان، مدیر یا هیات مدیره مایل یا قادر به ادامه وظیفه خود نیستند یا توسط مالکان عزل می شوند.موارد پایان ماموریت مدیر یا هیات مدیره ساختمان در قانون تملک آپارتمان ها بیان شده است. بر طبق ماده 16 این قانون، «در صورت استعفا، فوت، عزل و حجر مدیر یا مدیران قبل از انقضای مدت، مجمع عمومی فوق العاده به منظور انتخاب جانشین تشکیل خواهد شد.»در ادامه به بررسی هر یک از عوامل پایان ماموریت مدیر ساختمان می پردازیم.استعفای مدیر: اگر فردی که به عنوان مدیر یا یکی از اعضای هیات مدیره انتخاب شده است، به هر دلیلی نتواند به ماموریت خود ادامه دهد، می تواند استعفای خود را اعلام کرده و از سمت خود در ساختمان کناره گیری کند. بدین ترتیب قبل از پایان یافتن مدت مدیریت می تواند استعفا دهد.
عزل مدیر: اگر مالکان به هر دلیلی قبل از پایان مدت مدیریت مدیر، قصد برکناری مدیر از مدیریت ساختمان را داشته باشند، بر اساس ماده 16 قانون تملک آپارتمان ها می توانند در مجمع عمومی، مدیر یا هیات مدیره را منعزل کنند؛ البته باید تقصیر و کوتاهی مدیر احراز شود تا این اختیار را داشته باشند و پس از منعزل کردن وی، انتخاب دوباره انجام می شود.فوت مدیر: فوت یا مرگ واقعه‌ای است که آثار و تبعات حقوقی دارد و قوانین مختلفی در این مورد تصویب شده است. بدیهی است که اگر مدیر فوت کند، سمت و ماموریت وی به عنوان مدیر ساختمان خاتمه می یابد و مجمع عمومی فرد دیگری را برای مدیریت ساختمان انتخاب می کند.محجور شدن مدیر: یکی دیگر از عوامل برکناری مدیر، محجور شدن وی است. حجر در حقوق به این معناست که کسی به حکم قانون، از اینکه بتواند امور خود را به طور مستقل و بدون دخالت دیگری، اداره کند، منع شده باشد و قانونا اجازه انجام این کار نداشته باشد و به کسی که در انجام برخی از امور خود چه مالی و چه غیرمالی منع شده باشد، محجور می گویند. بر همین اساس مشخص است که اگر فردی در طول مدت مدیریت محجور شود، از سمت مدیریت خود برکنار خواهد شد.در صورت وقوع هر یک از عوامل فوق، مجمع عمومی به صورت فوق العاده تشکیل شده و مدیر جدید انتخاب می شود. به دلیل اهمیت داشتن مدیر در ساختمان، مجمع عمومی متشکل از مالکان به صورت فوق العاده و سریع تشکیل می شود.
 
فعالیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون ایرانی در حوزه رمزارز 
 معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا گفت: بین ۱۲ تا ۱۵میلیون نفر از هموطنان در بازار رمزارز به صورت رسمی و غیررسمی فعالیت دارند. سرهنگ رامین پاشایی افزود: تمرکز ویژه‌ای توسط مجرمان در حوزه بازار رمزارزها وجود دارد، متأسفانه نابه‌سامان‌ترین و بی‌قانون‌ترین بازار موجود در کشور در حوزه رمزارزها است.

ساخت ۷۰درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیران
 رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ساخته شدن ۷۰درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیران مدرسه ساز خبر داد.حمید طریفی حسینی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش استثنایی مردمی سازی امور است، گفت: این سازمان در حال تدوین یک الگوی مدیریت مشارکتی در مدرسه است تا خیران فقط در ساخت مدارس مشارکت نداشته بلکه در اداره امور مدرسه نیز همکاری داشته باشند.

اعزام ۵۸هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات 
 رییس سازمان حج و زیارت گفت: از حدود چهار ماه قبل سفرهای عتبات عالیات را از سرگیری کردیم و در این مدت ۵۸هزار ایرانی به عراق سفر کردند که در عید نوروز ۱۵هزار ایرانی به صورت هوایی به عتبات اعزام شدند.سید صادق حسینی بیان کرد: شیوع کرونا اعزام زائران ایرانی به عتبات را متوقف و به حداقل رسانده بود چراکه ما در گذشته اعزام یک میلیون و 300هزار نفر در سال، غیر از اربعین را نیز داشته‌ایم.
 
اعلام نحوه بازپرداخت وام دانشجویان خارجی 
بر اساس آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، معاونت دانشجویی دانشگاه موظف است درباره دانشجویانی که دارای تابعیت ایران نیستند و در سنوات گذشته از وام‌های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بهره‌مند شده‌اند، قبل از تحویل هرگونه مدرک یا تأییدیه تحصیلی و نیز خروج از کشور آنها نسبت به تعیین تکلیف بازپرداخت تمامی بدهی به صورت یکجا و اخذ تسویه حساب از آنان اقدام کنند.همچنین آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد مهاجرت و ترک تابعیت به کشور دیگری را دارند ملزم هستند قبل از هرگونه اقدام در این خصوص، نسبت به پرداخت کل بدهی خود به صندوق و اخذ تسویه حساب اقدام کنند.

اجرای طرح تغذیه پاک از مهرماه برای ۴میلیون دانش‌آموز 
سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به اجرایی شدن طرح تغذیه پاک برای چهار میلیون دانش‌آموز از مهرماه گفت: هرچه بتوان از سایر دستگاه‌ها منابع بیشتری جذب کرد و آورده بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم پوشش دانش آموزان در این طرح را افزایش دهیم.صادق ستاری فرد با بیان اینکه نهادهای متولی، خدمات رسان، خیرین و نهادهای انقلابی برای کمک به طرح تغذیه پاک ورود کردند، افزود: این موضوع مهم از سال تحصیلی آینده دنبال‌ می‌شود و البته قرار است به صورت آزمایشی در ماه مبارک رمضان اجرایی شود تا با توجه به سناریوهای موجود تجربه این طرح به‌دست آید.

افزایش تدریجی دما
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران و وزش باد و خیزش گرد و خاک در ۷ استان خبر داد. صادق ضیاییان بیان کرد: امروز در خراسان رضوی و برخی مناطق خراسان شمالی و خراسان جنوبی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ داده و سامانه بارشی که در کشور شاهدش هستیم به تدریج از شرق کشور خارج خواهد شد. به گفته وی چهارشنبه در شمال غرب و پنج شنبه در شرق سواحل دریای خزر وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و از امروز تا چهارشنبه در شمال غرب، غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و استان‌های ساحلی دریای خزر و از سه شنبه تا پنج شنبه در شمال شرق و شرق کشور افزایش تدریجی دما رخ می‌دهد.

تجهیز مساجد محله‌های محروم به جعبه کمک‌های اولیه
مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: اداره کل سلامت همزمان با ماه مبارک رمضان در راستای تجهیز مساجد به جعبه کمک‌های اولیه گام برداشته است.حمید صاحب، هدف از اجرای این طرح را ضرورت خدمت رسانی به محله‌های کم‌برخوردار عنوان کرد و افزود: یکی از اولویت‌های اداره کل سلامت شهرداری تهران اخذ تدابیر لازم برای ارائه خدمات فوری در وقوع حوادث غیر مترقبه و انجام فعالیت‌ها به طور مسجد محور است؛ در همین راستا و به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن(ع) ۳۰۰ جعبه کمک‌های اولیه میان  ۳۰۰ مسجد در مناطق محروم‌ توزیع شد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال