امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
فروش خودرو در سامانه یکپارچه
با هدف افزایش شفافیت در شیوه قرعه کشی انجام می شود
با دستور وزارت صمت، فروش خودرو از طریق خودروسازان متوقف و از هفته آینده فروش خودرو در سامانه یکپارچه آغاز می شود. روز گذشته در حالیکه قرار بود گروه خودروسازی بهمن‌موتور، طرح پیش‌فروش محصول فیدلیتی پرایم را به مرحله اجرا درآورد، با توجه به دستور توقف هرگونه فروش خودرو خارج از سامانه یکپارچه، وزارت صمت این طرح پیش‌فروش را ابطال کرد و براین اساس بهمن‌موتور نیز اعلام کرد که زمان عرضه این محصول متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. به نظر می رسد عقب ماندگی خودروسازان از اهداف در نظر گرفته برای افزایش تولید و نابسامانی در بازار خودرو و فشار به سیاستگذار از این ناحیه در کنار تاکید وزارت صمت برای افزایش شفافیت در شیوه قرعه کشی از مهمترین دلایل این تصمیم گیری ناگهانی باشد. افزایش نقش دولت در مدیریت خودروسازان در شرایطی است که پیش از این قرار بود روند واگذاری سهام دو شرکت خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو وسایپا تا شهریور سال‌جاری طی شود.
هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ سامانه‌ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد: به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود اما حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارت صمت خواهد بود.براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه خودروسازها از امروز ۱۸ اردیبهشت  باید هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

    اهداف سیاستگذار از سامانه فروش یکپارچه خودرو
سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در مورد سامانه فروش یکپارچه خودرو، گفت: از خودروسازان می‌خواهیم که به کسب و کار اصلی خود که تولید خودرو است بپردازند و با مکانیسم عرضه شفاف در سامانه یکپارچه فروش، هرگونه شائبه‌ای را درباره بازارسازی‌های کاذب که در ذهن مردم ایجاد شده است برطرف کنند.عبدالله توکلی لاهیجانی با بیان اینکه زیر ساخت عرضه خودرو در  سامانه متمرکز فراهم شده است، افزود: وزرات صمت از خودروسازان خواسته است تا توان عرضه خود را به صورت شفاف اعلام کنند تا بتوانیم در هفته آینده در سامانه متمرکز عرضه خودرو  (سامانه یکپارچه فروش خودرو) عرضه شفاف انجام شود. سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه از هفته آینده اولین فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو  را خواهیم داشت، گفت: از مزیت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو آن است که بیش از آنچه توان تولید خودروساز است فروش صورت نگیرد و تعهداتی که فراتر از توان است اتفاق نیفتد، بلکه براساس همان تعدادی که مجوز فروش داده می‌شود، فروش فوری و پیش فروش انجام شود و به عبارتی در عرضه خودروها شفافیت ایجاد شود. 
توکلی لاهیجانی افزود: خودروسازان بخش خصوصی نیز از طریق این سامانه خودروهای خود را عرضه خواهند کرد. سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: شائبه‌ای وجود داشت، مبنی بر اینکه خودروسازان بخش خصوصی بازارهایی را ایجاد می‌کنند و در آن بازارها به قیمت های گزاف خودرو فروخته می‌شود و برخی از غوغاسازی‌‌هایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده ناشی از همین مساله است. وی گفت: شفاف‌سازی ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد، اما وزارت صمت مطابق دستور رئیس جمهور این شفافیت را به نفع مصرف کننده واقعی انجام می‌دهد و ان شاء الله خودروسازان در سال تولید دانش بنیان به کسب و کار اصلی خود که تولید خودرو است متمرکز شوند.

    ابهام در  جزییات سازوکار اجرا
موضوع مهم اما اینجاست که با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت از امروز  عرضه خودرو صرفا از طریق سامانه مذکور خواهد بود و تمامی خودروسازها از تاریخ 18 اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت و صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمام خودروهای تولیدی فراهم شود.این در حالیست که در نامه سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به خودروسازان همچنان به سازوکار و حتی آدرس این سامانه اشاره نشده و اعلام شده است که اطلاعات متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود.  اکنون این سوال مطرح است که پس چه  زمانی وزارت صمت می‌خواهد اطلاعات تکمیلی را اعلام کند.

    دوران‌ گذار برای حذف  قرعه‌کشی 
بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده است در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند. بر این اساس در کوتاه مدت فروش خودرو در سامانه یکپارچه تا حدودی می تواند روند را تا حذف تدریجی قرعه کشی خودرو تغییر بدهد.حذف قرعه کشی خودرو از دستورات 8 بندی رییس جمهور در حوزه خودرو بوده است که اگرچه قرار بود در ابتدای سال اجرایی شود، اما به دلیل فراهم نبودن سازو کار آن فعلا به تعویق افتاده است. در واقع سیاستگذار خودرو به خوبی می‌داند که حذف قرعه‌کشی از مسیر افزایش تیراژ تولید در کوتاه‌مدت ممکن نیست، از این رو به دنبال این است که در دوران‌ گذار برای حذف  قرعه‌کشی با نظارت بر روند عرضه شرکت‌های خودروساز سروسامانی به بازار خودرو بدهد و از این مسیر حقوق مصرف‌کنندگان را نیز حفظ کند. بنابراین این اتفاق را نیز می‌توان به عنوان یکی از دلایل وزارت صمت برای ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو مدنظر قرار داد. به اعتقاد سیاستگذار کلان خودرو این سامانه می‌تواند جلوی دلالی و سوداگری در عرضه خودرو در مبدا را گرفته و سبب تضییع نشدن حقوق مصرف‌کننده واقعی شود.کارشناسان معتقدند سامانه فروش به‌طور حتم در آغاز راه خود دشواری‌هایی خواهد داشت. آنچه مشخص است ثبت درخواست و هجوم به سامانه برای ثبت‌نام خودرو یکی از دردسرهایی است که مردم با آن روبه‌رو می‌شوند و در قدم دوم می‌توان به امکان عدم‌همکاری جامع دو خودروساز بزرگ کشور و بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال