امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

نحوه دریافت وام سهامداران بورسی 
معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از عملیاتی شدن امکان توثیق سهام اشخاص برای دریافت وام با همکاری دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران خبر داد. حسنلو در این‌باره گفت: در تلاش هستیم زیر ساخت وثیقه قرار گرفتن همه نمادها یا همه سهام سهامداران را آماده کنیم و به صورت الکترونیکی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند به پشتوانه وثیقه سهام به سهامداران تسهیلات ارائه دهند. وی افزود: بانک ملی و بانک قرض الحسنه مهر ایران در این زمینه پیشتاز هستند و به زودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد.  حسنلو اضافه کرد: آن چیزی که برای شرکت سپرده گذاری مهم است احراز هویت سهامداران است که به صورت کاملاً الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.  معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: همه کسانی که می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند حتماً باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.  وی افزود: در جریان اجرای این طرح مشتری می‌تواند آن سهامی که می‌خواهد وثیقه شود و تعدادشان را از طریق سامانه انتخاب کند و ما این درخواست را به بانک ارسال می‌کنیم تا بقیه مراحل وثیقه سهام انجام شود.

کاهش قیمت آهن در بازار
رییس اتحادیه فروشندگان آهن با اعلام اینکه دولت باید با برنامه‌ریزی‌های لازم از کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند، گفت: می‌توان با افزایش تولید هزینه‌ها را کاهش داد چرا که در زمان حاضر ظرفیت تولید ۵۵میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد.حمیدرضا رستگار با اشاره به اینکه واقعیت بازار آهن نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به نیمه دوم اسفندماه سال گذشته روند کاهشی داشته است، اظهار کرد: در اسفندماه سال گذشته هرکیلو تیرآهن 18 هزار و 200 تومان بود اما روز دوشنبه هر کیلو میلگرد به 17 هزار و 500 تومان رسیده است. وی با اعلام اینکه البته هنوز اختلاف زیادی میان قیمت‌های بین‌المللی و داخلی در بخش آهن و فولاد وجود دارد، افزود: همین امر عاملی شده است تا واحدهای تولیدی با بهانه افزایش نرخ دستمزد و قیمت حامل‌های انرژی درصدد افزایش قیمت‌ها باشند اما به‌نظر ما می‌توان با افزایش تولید هزینه‌ها را کاهش داد؛ چرا که در زمان حاضر ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد اما میزان تولید ما حدود 30 میلیون تن است. رییس اتحادیه فروشندگان آهن با اعلام اینکه دولت باید با برنامه‌ریزی‌های لازم از کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند، گفت: ما به‌عنوان توزیع‌کننده آهن بازار را رصد می‌کنیم و می‌گوییم براساس هزینه‌های تولید حتی قیمت‌ها می‌تواند یک مقدار کاهش هم داشته باشد، ولی تولیدکنندگان این موضوع را قبول ندارند، در همین زمینه دولت باید یک برنامه‌ریزی مناسب را برای بازار اعمال کند تا در آینده با توجه به سیاست‌های ساخت مسکن با مشکل در تأمین مواد اولیه روبه‌رو نشویم.

انتقاد انجمن خودروسازان  به شیوه جدید قرعه‌کشی 
دبیر انجمن خودروسازان گفت: نسبت به بخشنامه وزیر صمت مبنی بر شیوه جدید قرعه‌کشی انتقاد داریم.احمد نعمت‌بخش گفت: تاکنون بخش خصوصی کار خود را انجام می‌داد و بدون سیستم قرعه‌کشی  مردم به‌سهولت خودرو را ثبت‌نام می‌کردند و تحویل می‌گرفتند.وی افزود: نامه وزیر صمت به رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با سیاست‌های رئیس جمهور نیز مغایرت دارد؛ حتی آقای وزیر گفته بودند "امسال قرعه‌کشی نخواهیم داشت." و اکنون این سؤال مطرح است؛ چرا  سیستم قرعه‌کشی را تغییر دادند؟به‌گفته دبیر انجمن خودروسازان این‌ روش برای قرعه‌کشی خودرو درست نیست و باید اجازه داد هیئت مدیره خودروسازان خود تصمیم به روش فروش بگیرند. بر اساس این گزارش وزیر صمت به سازمان حمایت بخشنامه‌ای را مبنی بر لزوم اجرایی شدن قرعه‌کشی توسط این سازمان ابلاغ کرده است که خودروسازان باید از 18 اردیبهشت از این شیوه تبعیت کنند. بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص بخشنامه وزیر صمت به سازمان حمایت مبنی بر اینکه تمامی خودروسازان چه خصوصی و چه دولتی باید زین پس بر اساس قرعه کشی خودروهای خود را به بازار عرضه کنند، گفت:  این رویه به بازار خودرو آسیب زیادی خواهد زد؛ چرا که خودروسازان خصوصی برخلاف خودروسازان دولتی طی این مدت به موقع خودروهای خود را به بازار عرضه می‌کردند و مشکلی نداشتند.رحیمی با تاکید بر اینکه اکنون خودروسازان دولتی فروش فوق العاده برگزار می کنند و خودروها را سه ماهه تحویل می دهند، در حالی که خودروسازان خصوصی کمتر از سه ماه خودرو را تحویل مشتری می‌دهند، گفت: اگر خودروسازان خصوصی هم بخواهند از سیستم قرعه کشی تبعیت کنند، دچار مشکل خودروسازان دولتی می شوند که برای بازار کنونی خودرو موضوعی غیرقابل جبران است.

کالابرگ الکترونیکی‌ ‌اجرایی می‌شود
تداوم برنامه های دولت برای پرداخت یارانه نان و دارو
موضوع اصلاح روند پرداخت ارز 4200، ابهاماتی برای مردم به وجود آورده و بر این اساس این روزها، سکانداران دستگاه های متولی، درصدد شفاف سازی درباره سیاست های جدید دولت هستند. مجموع آخرین اظهارنظر وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد نشان می دهد، موضوع پرداخت یارانه به گندم و دارو تداوم دارد و این روش به احتمال زیاد به صورت کالابرگ الکترونیکی خواهد بود و البته تا زمان فراهم شدن این سازوکار، یارانه ها به صورت نقدی به واجدین پرداخت می شود. درباره رقم یارانه ها نیز هنوز رقم قطعی اعلام نشده است.
وزیر جهادکشاورزی ضمن تاکید بر اینکه یارانه نان و دارو تغییر نمی‌کند و در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ کالاهای اساسی فراهم نشود، یارانه این اقلام بصورت نقدی واریز خواهد شد.سید جواد ساداتی نژاد در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱،  افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های توزیع کالا برگ الکترونیک زمانبر است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، طبق قانون پیش خواهیم رفت. ساداتی نژاد همچنین درباره لزوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: عواملی مانند دستمزدها، تورم، افزایش بهای انرژی و خشکسالی که کمبود جهانی مواد غذایی را در پی داشته، باعث افزایش قیمت‌ها شده و اخیرا نیز بحران اوکراین به آن دامن زده است.

    یارانه‌ها  از کالاها به افراد منتقل می‌شود
وی با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع مهم مورد نظر مجلس و دولت است و باید اجرا شود، به برخی از آسیب‌های ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: حذف این نوع اختصاص ارز یک اصلاح بزرگ اقتصادی است که دولت‌ها باید آن را انجام می‌دانند و دولت سیزدهم این کار را اصلاحی به سود مردم می‌داند.وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد و مردم دغدغه‌ای از این لحاظ نداشته باشند، تصریح کرد: دو ماه قبل از اجرای این طرح، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود تا قدرت خرید مردم بالا برود.وی تعیین مهلت بازپرداخت ۳ ماهه برای هزینه گندم بخش صنف و صنعت را از اقدامات دولت برای کمک به این بخش خواند.ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه یارانه‌ها حذف نمی‌شود، ‌ تصریح کرد:‌ هدف اصلی از اجرای این طرح، عدالت در حوزه یارانه‌هاست و از کالاها به افراد منتقل می‌شود.

   کالابرگ الکترونیکی‌ ‌اجرایی می‌شود
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز روز گذشته از اجرای کالا برگ الکترونیکی در راستای طرح اصلاح یارانه‌ها خبر داد.سیداحسان خاندوزی در حاشیه نشست مشترک معاون اول رئیس‌جمهور و همه وزیران با استانداران و فرمانداران کشور در مورد هماهنگی طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی و آرد و نان در وزارت کشور اعلام کرد: برای اجرای طرح اصلاح یارانه آرد و نان لازم بود بعد از ماه مبارک رمضان همه ارکان اجرای این طرح نسبت به جزئیات، ابهام و سؤالات توجیه شوند.وی افزود: در این زمینه امروز جلسه‌ای با حضور وزرا، معاونان وزرا، همه استانداران و مقامات اجرایی مؤثر با اجرای این طرح در محل وزارت کشور برگزار شد و سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرکز هماهنگی اصلاح یارانه‌ها الگویی ارائه کرد.

   کارت اعتباری کالاهای اساسی شبیه کارت سوخت است
همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از پرداخت کارت اعتباری کالاهای اساسی خبر داد و تغییر تخصیص یارانه را امری ضروری خواند و گفت: در مدل جدید اختصاص ارز ترجیحی به مصرف‌کننده، کارت اعتباری همچون مدل سوخت پیش‌بینی می‌شود.وی افزود: شکی نیست که باید روش تخصیص یارانه تغییر پیدا کند چون بخش عمده‌ای از مصرف کشور به دلیل عدم مدیریت و نظارت در حوزه تصمیم‌گیری تبدیل به مصرف غیرواقعی شده است. در حال حاضر متوسط مصرف دهک‌های کم درآمد پایین آمده و در عین حال میزان مصرف کل واردات افزایش یافته است. فرض کنید در سال‌های قبل به ۸ میلیون تن گندم نیاز داشتیم اما اکنون این میزان به ۱۲ میلیون تن رسیده است این یعنی گندم با نرخ ارز ترجیحی وارد می‌شود اما معلوم نیست کجا مصرف شده و به صورت واقعی مصرف نمی‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت در صورت اتخاذ روش جدید باید زیرساخت‌های خود را فراهم کند چون در صورت تعیین نشدن زیرساخت‌ها ما هم چوب و کتک خوردیم و هم سیاست را اصلاح نکردیم پس بهتر است در این صورت همان روش قبلی تخصیص ارز اتخاذ شود. حال از سوی دیگر با فراهم شدن زیرساخت‌ها اتفاقی به نفع مردم رخ خواهد داد. در این روش به مردم کالابرگ داده می‌شود که مدل آن همچون کارت سوخت است در مورد کارت سوخت مردم دچار تلاطم افزایش قیمت جهانی سوخت نمی‌شوند بلکه آنها می‌دانند ماهانه ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان دارند و در صورت مصرف بیشتر از این میزان می‌توانند بنزین را به نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند حالا قیمت جهانی بنزین هرچه هم شود برای مردم تفاوتی ندارد آنها خیال‌شان از بابت بنزین راحت است. کارت اعتباری کالاهای اساسی چیزی شبیه مدل کارت سوخت است.
پورابراهیمی اضافه کرد: در کارت اعتباری کالاهای اساسی، فلان مقدار مرغ و تخم‌مرغ و گوشت پیش‌بینی می‌شود که مردم آن را با قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ می‌خرند و مازاد آن با نرخ تعرفه‌ای تعریف می‌شود در این شرایط خیال مردم راحت است یعنی آنها همچون کارت سوخت کارت اعتباری کالاهای اساسی در دست‌شان است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هرگونه تصمیم‌گیری برای نان و دارو شامل همه آحاد کشور می‌شود، گفت: نان و دارو به عنوان دو کالای مهم بوده که برای آحاد کل کشور است و در این مورد تصمیم برای دهک‌های خاص در نظر گرفته نمی‌شود اما در مورد کالاهای دیگر مانند مرغ، تخم‌مرغ، روغن و امثال آن که کالاهای اساسی مردم محسوب می‌شود، تصمیم‌گیری طبق قانون بودجه است بدین صورت که اگر دولت می‌خواهد یارانه را به انتهای چرخه مصرف منتقل کند، روش اعطای آن یارانه همچون مدل کارت سوخت در کارت اعتباری تعبیه می‌شود. باز هم برای چندمین بار می‌گویم که کارت اعتباری کالاهای اساسی مدلی همچون کارت سوخت است که براساس آن یک سرانه مشخص برای این کالاهای اساسی با قیمت ثابت شهریورماه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته می‌شود و مردم براساس آن کالاهای اساسی را خریداری می‌کنند مابه‌التفاوت این قیمت را دولت پرداخت می‌کند تا پایان دوره مالی این قیمت ثابت می‌ماند و مردم آن میزان مشخص و تعیین شده در قالب کارت اعتباری در اختیار دارد و می‌تواند مصرف کند.


پرمصرف‌ها منتظر کنتورهای هوشمند باشند
سخنگوی صنعت برق ایران گفت: از حدود ۳۰ میلیون مشترک بخش خانگی، حدود ۶۵۰ هزار مشترک بیش از دو برابر الگو، مصرف برق دارند که جزو افراد پرمصرف هستند و تا زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال، این مشترکان به کنتورهای هوشمند مجهز می شوند.مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه احتمال افزایش دما از اواخر اردیبهشت‌ماه وجود دارد که به معنای دوره طولانی پیک مصرف برق و ضرورت حفظ آمادگی شرکت‌ها برای مدیریت این دوره است، گفت: برای گذر از پیک سال ۱۴۰۱، تمرکز  بر بحث هوشمندسازی مشترکان و قابلیت کنترل پذیری، انعقاد تفاهم‌نامه با مشترکان صنعتی و کشاورزی، بکارگیری حداکثری مشترکان خود تامین، دیزل ژنراتورها و همچنین فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف و صرفه‌جویی برای تمام مشترکان قرار دارد.  وی با بیان اینکه با هوشمند شدن کنتورها علاوه بر نظارت شرکت‌های برق بر میزان مصرف، مشترکان برق نیز در لحظه از میزان مصرف و هزینه‌های برق خود آگاه می‌شوند، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیرگذار بسیاری داشته باشد.
وی درباره قیمت هر دستگاه کنتور برق هوشمند بخش خانگی گفت: در حال حاضر قیمت یک دستگاه کنتور هوشمند بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است. وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار  کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده است، اظهار کرد: تمام بخش‌های اداری، صنعتی، عمومی و کشاورزی کشور با مصرف ۳۰ کیلوولت آمپر به بالا که حدود ۷۰۰ هزار کنتور برآورد می‌شود هم‌اکنون به کنتورهای هوشمند برق، مجهز و رویت‌پذیر شده‌اند.سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه این بخش‌ها حدود ۵۰ درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص می دهند، گفت: بیش از ۳۰ میلیون دستگاه کنتور برق نیز در بخش خانگی و تجاری کشور داریم که ۶۰ درصد آن‌ها کنتورهای دیجیتال و مابقی مکانیکی هستند و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده‌ است.به گفته رجبی مشهدی با احتساب بخش خانگی و تجاری هم اکنون یک میلیون دستگاه کنتور برق هوشمند در کشور نصب شده است.وی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان برای ایجاد یک نیروگاه، گفت: مدیریت مصرف نقش مهمی در اقتصاد انرژی وشکوفایی اقتصاد کشور دارد و در اولویت برنامه کاری شرکت‌های توزیع برق قرار گرفته است.

جزییات «طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی»
علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی جزییات«طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی» را تشریح کرد.وی با اعلام ثبت طرح دو فوریتی «کنترل و ساماندهی اجاره‌ بهای املاک مسکونی»  گفت: بخش قابل توجهی از هزینه خانوارها به پرداخت اجاره‌بهای منزل اختصاص دارد و رشد افسارگسیخته نرخ اجاره منازل باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده است.سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه تاکنون راهکار کنترلی یا قیمت‌گذاری در این باره انجام نشده،  افزود: صرفاً ستاد ملی کرونا چندی قبل مصوبه‌ای در خصوص اجاره املاک مسکونی داشت که به دلیل فقدان ضمانت اجرایی کافی، توفیق قابل توجهی در این حوزه نیافت. از این رو لازم است با ملاحظه اصول و قواعد حقوقی و فقهی راهکار مناسبی در این زمینه اندیشیده شود.
وی یکی از مشکلات در مسیر قانون‌گذاری برای قراردادهای اجاره را در قوانین حقوقی و فقهی دانست و اظهار داشت: طبق اصول حقوقی (اصل آزادی قراردادها) و فقهی (اصل تسلیط) مداخله اشخاص ثالث از جمله حاکمیت در حوزه توافقات خصوصی افراد از قبیل تعیین میزان ثمن معامله، میزان اجاره بها، میزان مهریه و نحوه پرداخت آنها ممنوع است و دخالت قانونگذار یا دولت در زمینه تعیین موارد مذکور و نحوه توافقات اشخاص در عقود و معاملات خصوصی، از نظر شرع و قانون اساسی مورد ایراد شورای محترم نگهبان واقع خواهد شد.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دریافت اجاره‌بها توسط صاحبان منازل، یکی از راه‌های درآمدزایی است و حاکمیت می‌تواند در راستای ساماندهی این درآمدها با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی، آنها را به دریافت اجاره‌بهای کمتر تشویق و از دریافت اجاره‌های غیرمتعارف دور کند. خضریان تصریح کرد: در طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی، پیشنهاد شده که آن دسته از صاحبان منازل که قرارداد اجاره خود را در دفتر اسناد رسمی یا در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند و میزان اجاره‌بهای آنها به میزان افزایش شاخص سالانه کالاهای اعلامی از سوی بانک مرکزی باشد، از امتیاز دریافت تسهیلات خرید و بازسازی مسکن به صورت خارج از نوبت و با تضامین و نحوه بازپرداخت آسان‌تر از سایر داوطلبان بهره‌مند شده و عوارض و مالیات وصولی از آنها کاهش یابد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: در مقابل آن نیز اگر موجر در قرارداد اجاره خود، اجاره‌بها را به میزان بیش از شاخص فوق افزایش دهد، در خصوص مبلغ مازاد، مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره به نحو مضاعف گردند.عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه با این راهکار بدون دخالت در توافقات خصوصی اشخاص در معاملات، ایراد حقوقی و شرعی بر این قانون مترتب نمی‌گردد، گفت: با سیاست‌گذاری، افراد به تعیین اجاره‌بهای متعارف سوق داده می‌شوند. خضریان خاطرنشان کرد: در طرح پیشنهادی با پیش‌بینی سازوکارهای غیر کیفری، ضمانت اجرای مناسبی نیز برای الزام صاحبان منازل به ثبت قرارداد در سامانه‌های مربوطه پیش‌بینی شده است و امیدواریم با تصویب این طرح در مجلس یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها رفع و از افزایش افسارگسیخته هرساله اجاره بهای منازل مسکونی در کشور جلوگیری شود.

خط قرمز وزارت ارتباطات ارتقا کیفیت و سرعت اینترنت است
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه‌های اینترنت از سال ۹۵ تاکنون با وجود چند برابر شدن قیمت‌ها، ثابت مانده، گفت: اپراتورها معتقدند که امکان توسعه خدمات را ندارند زیرا درآمدها آن‌ها ثابت مانده و هزینه‌ها چند برابر شده بنابراین خواستار افزایش تعرفه هستند که وزارت ارتباطات فعلا با درخواست آن‌ها موافقت نکرده البته اجازه حذف بسته‌هایی که بهای آن‌ها کمتر از کف قیمت بوده‌، صادر شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس تصمیم دولت مقرر شد، بخشی از سهم درآمد دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف این پروژه شود یعنی دولت از 28 درصد سهم خود، 8 واحد درصد برای توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها هزینه شود.وی  درباره تغییر نرخ اینترنت، تصریح کرد: تعرفه‌های اینترنت ثابت و تلفن همراه از سال 95 تاکنون با وجود چند برابر شدن، ثابت مانده است؛ وزارت ارتباطات به دنبال ارتقا کیفیت شبکه است اما از آنجا که سرمایه‌گذاری برای توسعه توسط بخش خصوصی یعنی اپراتورها انجام می‌شود، این شرکت‌ها مطرح می‌کنند که امکان توسعه وجود ندارد زیرا درآمدها ثابت مانده و هزینه‌ها چند برابر شده است و از وزارت ارتباطات درخواست افزایش تعرفه دارند.
زارع‌پور اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلا با درخواست آن‌ها موافقت نکرده اما اجازه حذف بسته‌هایی که براساس مصوبه سال 95 کمیسیون تنظیم مقررات کمتر از کف قیمت بوده‌اند را داده اما برای ارائه بسته‌های جدید ما این موضوع را منوط به افزایش کیفیت کردیم به این معنا که این شرکت‌ها ظرف 3 سال آینده سرعت را دو برابر کنند، پوشش 4g را صد درصد کنند و 10 درصد ارتباطات نیز مبتنی بر نسل 5 شود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اپراتورها باید برنامه خود برای تحقق این اهداف را ارائه کنند در صورتی که این اتفاق رخ دهد ما اجازه معرفی بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید را مشروط بر اینکه فشار به مردم وارد نشود، خواهیم داد خط قرمز ما در وزارت ارتباطات ارتقا کیفیت و سرعت ارتباطات است ما به دنبال افزایش درآمد و سود اپراتورها نیستیم.

دستور رییس دیوان عالی کشور پیرامون اعاده دادرسی در ملاقات  مردمی
رییس دیوان عالی کشور در جریان ملاقات مردمی، پیرامون درخواست یکی از مراجعان درخصوص صدور درخواست اعاده دادرسی و اعمال مقررات ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در مورد حکم الزام به تخلیه یک باب مغازه، دستورات لازم را صادر کرد.برنامه ملاقات مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، در جهت تکریم ارباب رجوع و رسیدگی بی‌واسطه به مشکلات حقوقی مراجعین، طبق روال هر هفته برگزار شد.رییس دیوان عالی کشور ضمن استماع مسائل و مشکلات مراجعان، پس از بررسی پرونده‌های حقوقی و قضایی آنها، دستورات لازم را در حدود موازین قانونی برای پیگیری و رفع مشکلات صادر کرد.
وی در جریان یکی از این ملاقات‌ها،  پیرامون یک پرونده حقوقی و درخواست یکی از مراجعان  در خصوص حکم الزام به تخلیه یک باب مغازه، دستورات لازم را در چارچوب مقررات صادر کرد.
در این پرونده یک خواهر و برادر که به دلیل حکم دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان مبنی بر تخلیه یک باب مغازه، تقاضای ملاقات مردمی با رئیس دیوان عالی کشور را داشتند، مدعی بودند که دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان، برخلاف دادنامه حقوقی و بدون توجه به دفاعیات و مدارک موجود حکم به تخلیه یک باب مغازه کرده است.
متقاضی ملاقات پیرامون جریان پرونده وعلت مراجعه به دیوان عالی کشور گفت:  پدرم در سال ۱۳۷۵ یک باب مغازه (سرقفلی واحد تجاری)  به صورت سرقفلی از مرحوم پدر تجدیدنظرخواهان خریداری کرده بود که پس از فوتش این مغازه به اینجانب و سایر وراث منتقل شد.
وی ادامه داد: وراث فروشنده و مالک اولیه سرقفلی، طی دادخواستی ادعایی مبنی بر تعمیرات و تغییرات در مغازه را مطرح کردند که دادگاه عمومی حقوقی اصفهان با توجه به گزارش‌های کارشناسی، اظهارات شهود و اسناد و مدارک ارائه شده، تعمیر و تغییر مورد ادعا را مصداق تعدی و تفریط ندانست و حکم بر بی‎حقی خواهان دادند.این مراجعه‌ کننده مدعی شد: دادگاه تجدیدنظر در شهریور ماه سال گذشته، بدون توجه به اسناد و مدارک، دادنامه بدوی را نقض کرد و به استناد سوابق مضبوط  در شهرداری و نظریه کارشناسان اعلام کرد که تغییرات صورت گرفته در مغازه بیش از تعمیرات جزئی و تزئینی و خارج از حدود متعارف بوده است؛ در حالی که در دادگاه صرفا به یکی از مدارک شهرداری استناد شده و حتی اظهارات شهود نیز منقطع و گزینشی بیان شده است.وی گفت: با توجه به مستندات ارائه شده مبنی بر اینکه تعمیرات صورت گرفته در مغازه برای استفاده بهینه انجام شده است، از محضر رییس دیوان عالی کشور استدعای پذیرش و صدور درخواست اعاده دادرسی و اعمال مقررات ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در رابطه با پرونده را دارم.
رییس دیوان عالی کشور ضمن بررسی دقیق لایحه، اوراق قضایی و استماع اظهارات نامبرده گفت: صرف تعمیر مغازه استیجاری و نصب پارتیشن در حالی که منجر به صدمه به اساس بنا نشود، تعدی و تفریط تلقی نمی‌شود تا برابر ماده ۱۵ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ حق تخلیه برای مالک ایجاد کند، لذا در اجرای دستورالعمل ریاست قوه قضاییه،  با توجه به اینکه رأی قطعی از دادگاه‌های تجدیدنظر استان اصفهان صادر شده است، موضوع به نظر ریاست کل دادگستری استان اصفهان برسد و ظرف یک ماه از پرونده مذکور گزارش تهیه شود.پس از تهیه گزارش از پرونده راجع به شمول ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری اظهارنظر و نتیجه آن به این معاونت ارسال شود.

بازدید دادستان تهران از دادسرای ناحیه ۷ 
دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه برنامه‌های حضور میدانی به منظور نظارت بر نحوه خدمت رسانی به مردم، به صورت سرزده از دادسرای ناحیه ۷ بازدید کرد.علی صالحی در جریان این بازدید با حضور در بخش‌های مختلف دادسرای ناحیه ۷ تهران، از نزدیک در جریان عملکرد این مجموعه و نحوه رسیدگی به پرونده‌های قضایی قرار گرفت.وی همچنین با حضور در بخش‌های مختلف این دادسرا، ضمن اطلاع از فعالیت‌های انجام شده، با هدف بهبود روند امور، توصیه‌ها و تذکرات لازم را خطاب به مسئولان مربوطه ارائه کرد.وی ضمن دیدار و گفت‌وگو با قضات و کارکنان اداری، بر لزوم کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها، حفظ نظم و انضباط در محیط کار و رعایت اصول و دستورالعمل‎‌های بایگانی تأکید و دستور داد همکاران قضایی و اداری تمام تلاش خود را برای تسریع در رسیدگی و تکریم مراجعان به کار گیرند.صالحی پس از استماع گزارش مسئولان دادسرای ناحیه ۷ تهران، بر لزوم پاسخگویی مناسب به مردم و تکریم ارباب رجوع تأکید کرد و از مسئولان و کارکنان این دادسرا خواست با همان جدیتی به امور مردم رسیدگی کنند که کار اعضای خانواده خود را پیگیری می‌کنند.
همچنین در جریان این بازدید دادستان تهران با جمعی از شکات و مالباختگان یکی از پرونده‌های کثیر الشاکی ملاقات و پس از شنیدن درخواست‌های آن‌ها دستورات لازم جهت رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها را صادر کرد .صالحی در دیدار چهره به چهره با برخی از مراجعان دادسرای ناحیه ۷ نیز پس از استماع مطالبات مردم، دستورات لازم را به منظور رسیدگی به درخواست‌های مطرح شده، صادر کرد.

صدور کیفرخواست مدیران سابق شرکت عمران صدرا
رییس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست متهمان پرونده فساد مالی مسئولان سابق شرکت عمران صدرا در دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز خبر داد.حجت الاسلام سید کاظم موسوی با بیان اینکه پرونده فساد مالی در شرکت عمران صدرا سال گذشته، طبق گزارش نهادهای امنیتی استان فارس و گروه های جهادی امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد، گفت: این پرونده 13 متهم دارد که هرکدام از آنها با اتهامات گوناگونی روبرو هستند.وی اتهامات وارده به متهم ردیف اول این پرونده را 58 فقره اهمال در انجام وظایف، منتهی به تضییع بیت المال، 46 فقره تبانی و تدلیس در معاملات دولتی، 6 فقره ارتشا، 5 فقره پولشویی، اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع عنوان کرد و افزود: 12 متهم دیگر پرونده نیز با اتهامات مشابه و دریافت یا پرداخت رشوه مواجهند.رییس کل دادگستری استان فارس گفت: در این کیفرخواست 64 صفحه ای، به اعترافات و اظهارات همه متهمان و نحوه ارتکاب جرایم و تبانی های صورت گرفته و اخذ و پرداخت رشوه و سایر بزه ها اشاره شده و کارشناسی های دقیقی نیز درخصوص محاسبه تضییع بیت المال، حیف و میل اموال عمومی، محاسبه رشوه های پرداخت شده و اخذشده توسط مسئولان وقت این شرکت و اموال نامشروع تحصیل شده انجام شده است.
وی بیان کرد: مدیرعامل و برخی اعضای هیأت مدیره شرکت عمران صدرا، ضمن تبانی با تعدادی از پیمانکاران و دلالان شهر صدرا، اقدام به واگذاری اراضی دولتی به قیمتی پایین تر از ارزش واقعی کرده و قسمتهای زیادی از اراضی فضای سبز شهر را نیز به صورت غیرقانونی به باغ مسکونی، تجاری، اداری و مسکونی تغییر کاربری داده و به افراد و پیمانکاران خاصی واگذار کردند. علاوه بر کسب منافع کلان و پولشویی، خسارت های گسترده مالی به اموال عمومی و بیت المال وارد شده و حقوق عمومی مورد تضییع قرار گرفته است.موسوی عنوان کرد: در این پرونده پس از گزارش اولیه ضابطین، شکایتی نیز از سوی شهرداری صدرا مبنی بر تغییر کاربری غیرمجاز اراضی فضای سبز بدون اخذ رضایت و پرداخت حق و حقوق قانونی همراه با ارائه مستنداتی به مرجع قضایی واصل شده است. برای روشن شدن همه ابعاد موضوع و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و نیز اقناع وجدان قضایی و رعایت حقوق متهمان، کارشناسی های متعددی انجام و پس از اخذ نظر کارشناسی 9 نفره، ضرر و زیان وارده به بیت المال و وجوه نامشروع حاصله  به میزان 122 میلیارد و 890 میلیون و 915 تومان برآورد شد.
 
 افزایش جمعیت 3 میلیونی دانش آموزی طی یک دهه
 وزیر آموزش و پرورش گفت: معماری مدارس باید متناسب با بوم باشد و عناصر فرهنگی آن جامعه در مدارس وجود داشته باشد و این عناصر فرهنگی دانش بنیان شوند به طوری که در یزد کاه‌گل قدیمی با عناصر نانو به کاه‌گل ضد آب تبدیل می‌شوند. کمبودمدارس به دلایل متعددی اتفاق افتاده است که یکی از دلایل آن افزایش 3 میلیونی جمعیت دانش آموزی در دهه گذشته  بوده است، که به تنهایی نمی‌توانیم این مشکل را رفع کنیم و در حوزه مدرسه‌سازی خیرین کمک جدید به ما کرده‌اند. یوسف نوری افزود: باید برای تکمیل بناهای نیمه اعتبار مناسب گذاشته شود و مدارس نیمه کاره سریعتر تکمیل شوندکه در همین مسیربه بیش از۱۰۰هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی نیاز داریم. هشت هزار مدرسه کانکسی و سنگ خشک چین داریم که خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام تعهد کرده‌اند که ظرف سه سال این مدارس را برچینند، اما برخی مدارس مانند مدارس عشایری به دلیل تغییر محل سکونت آنها نمی‌توانند ثابت باشند.

ترفند جدید کلاهبرداران با پرداخت وام فرزندآوری
  رئیس پلیس فتا پایتخت نسبت به کلاهبرداری یا سودجویی از اطلاعات شخصی و هویتی شهروندان در پوشش وام فرزندآوری هشدار داد. سرهنگ داوود معظمی گودرزی، با اشاره به سودجویی در پوشش وام فرزندآوری اظهار کرد: بارها گفته شده که افراد سودجو همواره از هر فرصتی برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از کاربران اقدام می‌کنند، یکی از این موارد سوءاستفاده از تسهیلات و وام‌های بانکی است. در همین راستا نیز این احتمال وجود دارد که مجرمان سایبری تحت عنوان ثبت نام وام فرزندآوری یا دریافت خارج از نوبت این وام اقدام به درج تبلیغ در فضای مجازی کنند.
 
پلمب شش واحد آلاینده محیط زیست در جنوب تهران 
علیرضا فاضلی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه واحد‌های سنگشویی زیادی در حواشی شهرستان ری فعال هستند، گفت: این واحد‌ها با توجه به نداشتن مجوز‌های لازم، آلایندگی بالا و تخلیه فاضلاب آلاینده به اراضی کشاورزی و زمین‌های اطراف، مورد تائید محیط زیست نیستند و مصداق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و تهدید بهداشت عمومی هستند. وی با اشاره به تجمع این واحد‌های صنفی در روستای فیروزآباد و معرفی ۱۲ واحد غیرمجاز به مراجع قضایی افزود: در  دو هفته اخیر ۱۰ واحد از آن‌ها پلمب شده است و پلمب دو واحد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

دستگیری فروشندگان آرد به ۱۰ برابر قیمت 
 سرهنگ علی  ولی پور گودرزی گفت: پلیس امنیت اقتصادی، ۲۸۰ تن کالای اساسی شامل برنج، آرد، شکر و ... از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی کشف و ضبط شد که ارزش ریالی این کالا‌ها بیش از ۶۸ میلیارد تومان برآورد شده بود.رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ افزود: به عنوان مثال در یکی از این پرونده‌ها افراد سودجویی که اقدام به دریافت آرد یارانه‌ای به قیمت ۳۵ هزار تومان کرده و آن را به قیمت ۳۵۰ هزار تومان به فروش رسانده بودند، شناسایی و دستگیر شدند و مقادیر قابل توجهی نیز آرد از آنان کشف و ضبط شد، این افراد آرد را با ۱۰ برابر قیمت به فروش می‌رساندند که دستگیر شدند. یا حدود ۲۰۰ تن برنج در عملیاتی دیگر کشف شد که در آن افراد سودجو اقدام به ترکیب برنج ایرانی و پاکستانی با یکدیگر کرده و آن را به قیمت برنج ایرانی به فروش می‌رساندند.

کیفیت هوا در تهران قابل قبول شد
شاخص آلودگی هوا دوشنبه بر روی عدد ۶۶ قرار گرفت و کیفیت هوای تهران قابل قبول بود. شاخص آلودگی هوا دیروز بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۶۶ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول شد. طی روز گذشته هم شاخص کیفیت هوا بر روی عدد ۱۵۶ قرار داشت و هوای تهران برای همه افراد آلوده بود. همچنین تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک و 35 روز هوای قابل قبول و 9 روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس جامعه، ۲ روز ناسالم برای همه افراد و یک روز هوای خطرناک داشته است. بیشترین دمای هوای پایتخت دیروز ۲۲ و کمترین دمای هوا ۱۳ درجه بود.

شرایط مهار کرونا در ایران بهتر از کشورهای مدعی است
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرایط ایران از نظر مهار کرونا بسیار خوب و در مقایسه با این همه‌گیری در کشورهای مدعی مانند کره، آلمان، فرانسه و آمریکا بسیار بهتر است.  سعید کریمی در مراسم هفته سلامت در سالن همایش‌های رازی افزود: موارد ابتلای کرونا در ۴۰ کشور صعودی و در ۱۵ کشور دو برابر شده و با انجام پروتکل‌ها، مداخلات درمانی، همراهی مردم و واکسیناسیون گسترده وضعیت تحت کنترل قرار گرفت. 
 
زاکانی در نشست خبری:
تراکم فروشی و فساد خط قرمز شهرداری است
 
شهردار تهران از برنامه های شهرداری در حوزه حمل و نقل، تغییر و تحول در شهر، مسکن، قرارگاه جمعیت، پرونده رسا تجارت، مقابله با فساد، ساخت و ساز خبرداد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اشاره به این که کشور در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار گرفته و امروز نیازمند الگوسازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم، افزود: شهرداری تهران ۹۰ کلان پروژه را دنبال می کند و ۴۸۵ پروژه در دست اقدام خواهیم داشت.شهردار تهران با اشاره به اینکه ۲ هزار ۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری شده که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشته اند، گفت: این عدد جوابگوی حمل و نقل مسافر نبوده و بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده است.

 متعهد به ساخت ۱۸۰ هزار واحد هستیم
وی در پاسخ به سئوالی درباره نهضت مسکن سازی گفت: در بحث مسکن، تعهد شهرداری  ۱۸۰ هزار واحد در سال است اما مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود.جنس مسکن حداقل دوساله است. از این میزان  ۱۱۷ هزار واحد در قاعده جهش مسکن و تفاهم با وزارت راه انجام می شود تا بافت فرسوده و ناپایدار و زمین های راکد شهری را وارد چرخه کنیم. الباقی را باید از طریق تسهیلات تسهیل کنیم و برای این کار قرارگاه تشکیل دادیم و در آن قدرالسهم ۲۲ منطقه مشخص شده است.زاکانی افزود: میزان صدور پروانه ساخت  از ۳۱ هزار پروانه در سال ۹۰ به حدود ۵۰۰۰ هزار  پروانه در سال ۱۴۰۰ رسیده است. باید در این زمینه قبول مسئولیت کنیم، اینکه چقدر از این مسکن ها استیجاری و  چه میزان ملکی می شود؟ بستگی به شرایط و قدرالسهم شهرداری و وزارت راه دارد.

 در تهران بن بست مشکلات نداریم
وی تاکید کرد: در تهران هیچ بن بستی نداریم، هرچند مشکلاتی داریم، اما این مشکلات و موانع هیچکدام راه ما را نبسته و امید ما را قطع نکرده است.زاکانی گفت: شهرداری تراکم فروشی نمی‌کند و این موضوع را برای خودمان خط قرمز می‌دانیم اما به دنبال ساخت و ساز هستیم، چون اگر ساخت و ساز را رونق ندهیم تهران  روی مردم خراب می‌شود.

 آخرین وضعیت پرونده رسا تجارت
وی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده رسا تجارت گفت: اقداماتی از قبل انجام شده است. این شکایت را دوباره فعال کرده ایم و سیر قضایی آن در حال انجام است.آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم. وی با اشاره به اینکه تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده ایم و به زودی خبر خوشی برای مردم خواهد داشت، افزود: یک سری پرونده از سابق مانده بود که آنها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم. شهردار تهران گفت:عمده مسائل آن به صورت شکلی است و بخش محدودی از آن مربوط به سواستفاده است.زاکانی تصریح کرد: در برخی موارد چون جنبه مفسده انگیزی وجود ندارد، به صورت تخلفات رسیدگی می‎ گردد.

 خط قرمز شهرداری فساد است
وی با اشاره به این که پرونده ۴۰۰ نفر از افرادی که پرونده تخلفات داشتند، بسته خواهد شد، گفت: خط قرمز ما فساد است و مدیر باید جرات اقدام داشته باشد.وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص قرارگاه اجتماعی و برنامه‌های آن برای حل مسئله کودکان کار گفت: باید درباره قرارگاه‌ها با توجه به اینکه مدیریت ما مدیریت مشارکتی است توضیحی ارائه دهم، مدیریت قرارگاهی به این معنی است که مسئولین مرتبط با یک موضوع دور هم جمع شوند تا هدف محقق شود.

 کاهش فاصله شمال و جنوب تهران
زاکانی درباره روند اجرای پروژه‌های شهری ابراز داشت: در این چند ماه موفق شدیم پروژه‌های  بزرگی را پیش ببریم.مثلا در منطقه یک، ۳ هزار میلیارد تومان احقاق حقوق شد. مسأله ما در این حوزه درآمد شهرداری نیست بلکه جان مردم است.وی درباره گود برج میلاد توضیح داد: برج میلاد ۵ لکه قابل ساخت و طراحی اولیه ساخت دارد.‌ در این زمینه کارگروهی تشکیل و بنا شد ایده جدید و جایگزینی برای ایده قبلی بیابد تا حداکثر بهره مندی را برای ساخت این مجموعه داشته باشیم . البته باید برج میلاد با همه اجزای جانبی فرهنگی و اقتصادی و رفاهی به بهترین نحوی در خدمت مردم تهران باشد.زاکانی درباره اصلاح عوارض نوسازی عنوان کرد: این کار را انجام دادیم و در ۵ سرفصل عوارض را تغییر دادیم. این سهم ‌در برخی پهنه‌ها ۴۰ درصد و در برخی از پهنه‌ها صفر است. میانگین آن ۲۰ درصد است. در بحث کاهش فاصله شمال و جنوب در ۹۰ کلان پروژه تعریف شده و این فاصله کاهش پیدا خواهد کرد.

 خانه خبرنگاران تاسیس می‌‎شود
وی در ادامه از راه‌اندازی خانه خبرنگاران خبر داد و گفت: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران، تاسیس خانه خبرنگاران را در دستور کار داریم.وی گفت: باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم.امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

 چگونگی حل معضل آلودگی هوا
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بر چگونگی حل معضل آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳ دستگاه مسئول آن هستند. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک صورت گرفته تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود. شهرداری به سمتی حرکت می‌کند تا موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به سمت موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی  تبدیل کند.زاکانی افزود: ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شود. همچنین باید از طریق بازسازی و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها، آلودگی‌های گازی را کاهش داد. مشکل عمده تهران ذرات معلق است چرا که سطح آلاینده‌های گازی طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. جلساتی با حضور اندیشمندان و مسئولان برگزار شده تا راهکارهای کاهش ذرات معلق بررسی و دنبال شود. البته بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به شرایط اقلیمی جهانی و  کشورهای همسایه است که از عهده شهرداری خارج است و محیط زیست باید به آن بپردازد.
 
پلمب شش واحد آلاینده محیط زیست در جنوب تهران 
علیرضا فاضلی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه واحد‌های سنگشویی زیادی در حواشی شهرستان ری فعال هستند، گفت: این واحد‌ها با توجه به نداشتن مجوز‌های لازم، آلایندگی بالا و تخلیه فاضلاب آلاینده به اراضی کشاورزی و زمین‌های اطراف، مورد تائید محیط زیست نیستند و مصداق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و تهدید بهداشت عمومی هستند. وی با اشاره به تجمع این واحد‌های صنفی در روستای فیروزآباد و معرفی ۱۲ واحد غیرمجاز به مراجع قضایی افزود: در  دو هفته اخیر ۱۰ واحد از آن‌ها پلمب شده است و پلمب دو واحد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

دستگیری فروشندگان آرد به ۱۰ برابر قیمت 
 سرهنگ علی  ولی پور گودرزی گفت: پلیس امنیت اقتصادی، ۲۸۰ تن کالای اساسی شامل برنج، آرد، شکر و ... از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی کشف و ضبط شد که ارزش ریالی این کالا‌ها بیش از ۶۸ میلیارد تومان برآورد شده بود.رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ افزود: به عنوان مثال در یکی از این پرونده‌ها افراد سودجویی که اقدام به دریافت آرد یارانه‌ای به قیمت ۳۵ هزار تومان کرده و آن را به قیمت ۳۵۰ هزار تومان به فروش رسانده بودند، شناسایی و دستگیر شدند و مقادیر قابل توجهی نیز آرد از آنان کشف و ضبط شد، این افراد آرد را با ۱۰ برابر قیمت به فروش می‌رساندند که دستگیر شدند. یا حدود ۲۰۰ تن برنج در عملیاتی دیگر کشف شد که در آن افراد سودجو اقدام به ترکیب برنج ایرانی و پاکستانی با یکدیگر کرده و آن را به قیمت برنج ایرانی به فروش می‌رساندند.

کیفیت هوا در تهران قابل قبول شد
شاخص آلودگی هوا دوشنبه بر روی عدد ۶۶ قرار گرفت و کیفیت هوای تهران قابل قبول بود. شاخص آلودگی هوا دیروز بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۶۶ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول شد. طی روز گذشته هم شاخص کیفیت هوا بر روی عدد ۱۵۶ قرار داشت و هوای تهران برای همه افراد آلوده بود. همچنین تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک و 35 روز هوای قابل قبول و 9 روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس جامعه، ۲ روز ناسالم برای همه افراد و یک روز هوای خطرناک داشته است. بیشترین دمای هوای پایتخت دیروز ۲۲ و کمترین دمای هوا ۱۳ درجه بود.

شرایط مهار کرونا در ایران بهتر از کشورهای مدعی است
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرایط ایران از نظر مهار کرونا بسیار خوب و در مقایسه با این همه‌گیری در کشورهای مدعی مانند کره، آلمان، فرانسه و آمریکا بسیار بهتر است.  سعید کریمی در مراسم هفته سلامت در سالن همایش‌های رازی افزود: موارد ابتلای کرونا در ۴۰ کشور صعودی و در ۱۵ کشور دو برابر شده و با انجام پروتکل‌ها، مداخلات درمانی، همراهی مردم و واکسیناسیون گسترده وضعیت تحت کنترل قرار گرفت. 

ضمانت اجرای انتقال سند بعد از فوت موکل
به دلیل اینکه عقد وکالت با فوت یکی از طرفین پایان می یابد، انتقال سند بعد از فوت موکل، امکانپذیر نیست و نیاز به رضایت ورثه وی دارد. ضمانت اجرای حقوقی انتقال سند بعد از فوت موکل، این است که این انتقال غیرنافذ است و نیاز به تنفیذ ورثه دارد و ضمانت اجرای کیفری آن، ممکن است به صورت مجازات فرد مرتکب، به جرم انتقال مال غیر باشد.
وکالت از جمله عقودی است که به موجب آن، شخصی به دیگری نیابت می دهد تا از جانب وی، امور مشخصی را به انجام برساند و در این قرارداد، شخصی که انجام اموری را به دیگری تفویض می کند، موکل و شخصی که نماینده یا نایب موکل در انجام امور است، تحت عنوان وکیل شناخته می شود.یکی از عقود مهمی که در قانون مدنی، پیش بینی شده، بیع یا خرید و فروش است که در خصوص اموال منقول و غیرمنقول انجام می شود. برای انعقاد قرارداد بیع یا خرید و فروش، لازم نیست حتما خود مالک، اقدام به انعقاد معامله و انتقال سند کند، بلکه می تواند برای انجام این امر، به شخص دیگری وکالت داده و در واقع، فرد دیگری را وکیل خود کند که به جای وی، اقدام به انعقاد معامله یا انتقال سند کند.علاوه بر این، مرسوم است که در حال حاضر، پس از خرید و فروش املاک به موجب مبایعه نامه، فروشنده به خریدار ملک وکالت می دهد تا به جای وی، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند را به نام خودش، انتقال دهد؛ بدون اینکه نیاز به هیچ گونه حضوری از جانب موکل یا فروشنده باشد. در عمده موارد، چنین وکالتی به صورت وکالت بلاعزل داده می شود. وکالت بلاعزل در خصوص انتقال سند، به این معناست که موکل یا فروشنده نمی تواند اقدام به بر هم زدن عقد وکالت کند و به عبارت دیگر، عزل وکیل یا خریدار امکانپذیر نیست.با این حال، در مواردی ممکن است موکل یا فروشنده، پس از اعطای وکالت به وکیل، فوت کند. در این شرایط، این پرسش مطرح می شود که آیا انتقال سند بعد از فوت موکل، ممکن است یا خیر؟در پاسخ به این پرسش، باید گفت که طبق قانون مدنی، عقد وکالت، نوعی عقد جایز محسوب می شود. جایز بودن قرارداد وکالت، به این معناست که هم وکیل و هم موکل، می توانند با اراده خود، به عقد وکالت خاتمه دهند.
همچنین به موجب ماده 678 قانون مدنی، عقد وکالت، با استعفای وکیل و همچنین، با فوت یا جنون هر یک از وکیل و موکل، از بین می رود و دیگر این وکالت نامه، اعتباری نخواهد داشت.بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال سند بعد از فوت موکل امکان پذیر است یا خیر، باید گفت که اصولا بعد از اینکه موکل فوت کند، قرارداد وکالت نیز به پایان می رسد. حتی اگر عقد وکالت، به صورت وکالت بلاعزل بوده باشد نیز به محض فوت موکل، اعتبار وکالت داده شده، خاتمه یافته و دیگر موکل نمی تواند به حق و اختیاری که به موجب سند وکالت نامه به وی داده شده است، استناد کند. به همین دلیل، انتقال سند بعد از فوت موکل، به لحاظ حقوقی، امکانپذیر نیست و در صورتی که کاشف به عمل آید که در زمان انتقال سند، موکل فوت کرده، ولی وکیل، سند را به شخص دیگری یا به خودش انتقال داده است، از این باب ، مسئولیت حقوقی و کیفری پیدا خواهد کرد. با این حال، ممکن است این پرسش مطرح شود که تکلیف مال خریداری شده چه می شود و آیا فوت موکل که مانع انتقال سند توسط وکیل می شود، منجر به از بین رفتن حقوق قانونی خریدار ملک می شود یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت که اصولا زمانی که مالک یا موکل فوت می کند، حقوق قانونی وی، به ورثه اش منتقل می شود. به همین دلیل، در صورت فوت موکل، ورثه وی باید اقدام به انتقال سند کنند.

  ضمانت اجرای حقوقی  
بر اساس ماده 247 قانون مدنی، معامله کردن مال دیگران، تنها در صورتی که امکانپذیر است که معامله کننده، ولی قهری، وصی یا وکیل دیگری بوده یا مالک، راضی به انجام آن باشد.حتی اگر مالک اصلی، باطنا رضایت به انجام معامله داشته باشد، باز هم معامله کردن اموال دیگران، بدون اجازه آنها یا داشتن سمت ولایت یا وکالت، نافذ نیست.چنین قراردادی را در اصطلاح حقوقی، قرارداد فضولی می نامند که به معنای آن است که معامله اموال دیگران، بدون رضایت یا داشتن سمت صورت گرفته است.اما در خصوص اینکه ضمانت اجرای حقوقی معامله فضولی یا انتقال سند توسط موکل بعد از فوت وکیل چیست، باید گفت که قرارداد مذکور، غیرنافذ خواهد بود و غیرنافذ بودن این قرارداد، بدان معناست که نیازمند تنفیذ یا رضایت مالک اصلی است و چون در این مورد خاص، مالک اصلی فوت کرده، ورثه وی، قائم مقام متوفی شده است و باید معامله انجام شده توسط فرد را، تنفیذ یا اجازه کنند.اما ممکن است ورثه به جای تنفیذ معامله، انتقال سند بعد از فوت موکل توسط وکیل را نپذیرفته و اصطلاحا، آن را رد کنند. البته اگر مبایعه نامه تنظیم یا ثمن معامله پرداخت شده باشد، ورثه قادر به رد آن نیستند.

 ضمانت اجرای کیفری  
بر اساس قوانین و مقررات جزایی، در صورتی که شخصی مال دیگری را بدون رضایت وی یا داشتن سمت مشخصی، از روی علم و آگاهی به تعلق آن به مالک، به فرد دیگری منتقل کند و در انجام این امر، سوء نیت داشته باشد، ممکن است بتوان علیه وی، بابت فروش مال غیر، شکایت کرد.انتقال مال غیر، به نوعی یکی از مصادیق جرم کلاهبرداری محسوب می شود که بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، قابل مجازات خواهد بود. البته اگر قبل از انتقال سند توسط وکیل، مبایعه نامه تنظیم یا ثمن معامله پرداخت شده باشد، جرم انتقال مال غیر محقق نشده است.تفاوت جرم انتقال مال غیر با معامله فضولی، در داشتن سوء نیت و توسل به وسایل متقلبانه برای انتقال سند به نام دیگری است.
به این معنا که مرتکب باید با علم به اینکه مال موضوع انتقال، متعلق به فرد دیگری است، اقدام به انجام این کار کرده باشد.بنابراین در صورتی که موکل، که اقدام به انتقال سند بعد از فوت موکل می کند، سوءنیتی در انجام این امر نداشته باشد، نمی توان وی را به دلیل جرم انتقال مال غیر، به مجازات فروش مال غیر محکوم کرد .اما در خصوص اینکه ضمانت اجرای کیفری انتقال سند بعد از فوت موکل چیست، باید به مجازات کلاهبرداری، مذکور در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مراجعه کرد که بر اساس ماده یک این قانون، این مجازات شامل حبس مرتکب از یک تا 7 سال، جزای نقدی معادل مالی که به دست آورده و همچنین، رد مال به صاحب آن است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال