امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

آغاز واردات نفت سنگین ایران توسط ونزوئلا
ونزوئلا در راستای قرارداد نفتی که در سال گذشته با ایران بسته بود، نفت خام سنگین ایران را برای تغذیه پالایشگاه‌های داخلی وارد می‌کند.رویترز با بیان این مطلب در گزارشی نوشت: مدارک شرکت نفت دولتی ونزوئلا نشان می‌دهد این کشور واردات نفت خام سنگین ایران را برای تغذیه پالایشگاه‌های داخلی آغاز کرده است. این قرارداد توافقی را که در سال گذشته بین ایران و ونزوئلا برای معاملات پایاپای نفتی بسته شده بود گسترش می‌دهد. این دو کشور سال گذشته توافق کردند ونزوئلا میعانات گازی ایران را برای رقیق کردن نفت فوق سنگین خود جهت صادرات وارد کند و در عوض نفت خام این کشور از طریق شرکت نفت ملی ایران منتقل شود. نفت خام سنگین ایران که از نظر کیفیت مشابه نفت خام مسا 30 ونزوئلا است، قرار است برای تغذیه پالایشگاه‌های این کشور مورد استفاده قرار گیرد. طبق قراردادهای همکاری که بین این دو کشور بسته شده، ونزوئلا طی سال‌های اخیر تجهیزاتی برای تعمیر پالایشگاه‌های خود از ایران وارد کرده است. پالایشگاه ال‌پالیتو با ظرفیت پالایش 146 هزار بشکه در روز، فعالیت خود را در این هفته پس‌از تعمیرات گسترده و ارتقا با استفاده از تجهیزات واردشده از ایران آغاز می‌کند. جواد اوجی، وزیر نفت ایران هفته گذشته برای دیدار با «نیکلاس مادورو» و مذاکره در مورد قراردادهای تجاری به ونزوئلا سفر کرد. حداقل 200 هزار بشکه نفت خام سنگین ایران در اواسط آوریل به پالایشگاه کاردون ونزوئلا با ظرفیت 310 هزار بشکه در روز که دومین پالایشگاه بزرگ این کشور است، تحویل داده شد. 400 هزار بشکه دیگر از نفت ایران در این هفته در بندر خوزه‌ ونزوئلا تخلیه خواهد شد.ایران به صادرات میعانات گازی به ونزوئلا ادامه خواهد داد. طبق گزارش شرکت ردیابی نفت‌کش‌های تانکر ترکرز، نفت‌کش ونزوئلایی ماکسیم گورکی قرار است 2 میلیون بشکه میعانات گازی ایران را در بندر خوزه تخلیه کند. نفت‌کش دریا با پرچم ایران هم در آب‌های ونزوئلا منتظر تخلیه بار خود است.

کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت میوه و صیفی 
رییس اتحادیه بارفروشان تهران از کاهش ۱۰تا۲۰ درصدی قیمت برخی از اقلام میوه و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره بار خبر داد.مصطفی دارایی نژاد، با بیان اینکه قیمت میوه و صیفی در داخل میدان مرکزی میوه و تره بار در این هفته کاهش داشته است، گفت : در میدان مرکزی  گوجه‌فرنگی با قیمت هر کیلو ۶ تا ۱۰ هزار تومان ، پیاز سفید ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰  تومان، پیاز زرد ۵۵۰۰ تومان‌، سیب زمینی کهنه ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان  و سیب زمینی نو ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. وی ادامه داد: توت فرنگی و زردآلو نیز ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت داشته است؛ به طوری که قیمت زردآلو از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در روزهای گذشته به کیلویی ۶۵ هزار تومان رسیده است.رییس اتحادیه بارفروشان تهران اضافه کرد: در میدان مرکزی قیمت زردآلوی کاشان ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان، توت فرنگی گرگان ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و توت فرنگی بهنمیربابلسر نیز ۵۰ هزار تومان است.به گفته وی اینکه این اقلام در مغازه ها با چه قیمتی فروخته می‌شود دست اتحادیه بارفروشان نیست و متولی مربوط به خود را دارد.دارایی نژاد تصریح کرد: تعزیرات، بازرسان صمت، جهاد کشاورزی و اتحادیه بارفروشان در میدان مرکزی حضور دارند و بدون فاکتور هیچکس اجازه فروش بار ندارد. همچنین مغازه‌ها نیز می‌توانند بر روی فاکتور متحدالشکل اتحادیه  ۳۰تا ۳۵ درصد سود خود را اعمال کنند.

 دولت دنبال رها‌سازی ارز نیست
سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: دولت در سیاست اصلاح ارز ترجیحی دنبال رهاسازی نرخ ارز و یا تامین کسری بودجه خود نیست.وی اظهار داشت:  برخی می‌گویند باید سیاست آزادسازی کل اقتصاد و رهاسازی انجام شود که این هم غلط است و اگر از آنها بپرسید در مورد قیمت کالاهای اساسی و کمبود در بازار جهانی و مقابله با قاچاق چه باید بکنیم پاسخی ندارند.خاندوزی عنوان کرد: یکی از نهادهای امنیتی گزارش داد در 40 روز اول سال جاری در برخی استان‌های شرقی روزانه هزار تن روغن به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد که این مربوط به موارد کشف شده است و قطعاً دو سه برابر این مقدار روغن یارانه‌دار از مرزهای کشور خارج می‌شود.
وی گفت: تفکر دولت مبتنی بر عدالت و مردمداری است و به سمت آزادسازی و رهاسازی نمی‌رود به ویژه در شرایط منطقه و جنگ اوکراین باید این اطمینان را به مردم بدهیم که از آنها حمایت می‌کنیم. به گفته وزیر اقتصاد،‌ بهترین شیوه برای کاهش فساد و رانت اصلاح ارز ترجیحی است که در روش قبلی رفاه مردم هم کاهش پیدا کرده بود، اما سیاست باید طوری اجرا شود که دهک‌های پایین درآمدی بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. خاندوزی خاطرنشان کرد: دولت نه تنها برای کسری بودجه و یا سایر سیاست‌ها به اصلاح ارز ترجیحی نمی‌پردازد، بلکه دولت منفعت بودجه‌ای ندارد و می‌خواهد سیاست ارزی بهتری به نفع مردم اجرا کند و دولت می‌خواهد ارز نفتی را علاوه بر اینکه به کالای اساسی می‌دهد برای کارهای عمرانی هم اختصاص دهد.

اهرمی برای ارتقاء تولیدات خودرو
حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با واردات خودرو نه تنها عرضه در بازار افزایش یافته و قیمت‌ها تعدیل می‌شود بلکه خودروسازان نیز ناچارند که برای رقابت با خودروهای وارداتی محصولات باکیفیت تولید کنند.وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره خودروسازی، گفت: با وجود حمایت‌های همه جانبه از خودروسازان طی سال‌های گذشته، این شرکت‌ها نتوانستند خواسته مردم را محقق کنند که این وضعیت موید این نکته است که، باید از تولیدات  باکیفیت، موفق و اقتصادی حمایت شود.نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان نباید انتظار داشته باشند که با وجود برخورداری از تمامی امکانات طی سال‌های گذشته، اکنون نیز پس از 40 سال همانند صنایع نوپا، از حمایت‌ها برخوردار باشند چراکه خودروسازی‌ها اکنون باید صنعتی پیشرو باشد.

معضل چاه‌های غیرمجاز خراسان شمالی تعیین تکلیف شود
رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی گفت: معضل چندین ساله چاه‌های غیرمجاز به عنوان یکی از عوامل تهدید منابع آبی، تاکنون بلاتکلیف مانده است و باید تعیین تکلیف شود.حجت الاسلام رضا براتی‌زاده اظهار کرد: معضل چندین ساله چاه‌های غیرمجاز  به عنوان یکی از عوامل تهدید منابع آبی، تاکنون لاینحل مانده و باید تعیین تکلیف شود.وی با انتقاد از موضع انفعالی برخی دستگاه‌های متولی که وظیفه جلوگیری و مقابله با چاه‌های غیرمجاز را بر عهده دارند، افزود: دادگستری استان خراسان شمالی از حیث صیانت از حقوق عامه و بیت المال، در موضوعات متعددی که به نحوی از انحا با حقوق عمومی شهروندان مرتبط است از جمله مسأله چاه‌های غیرمجاز ورود پیدا کرده است. حال آن که باور داریم اگر دستگاه‌های مسئول به درستی وظایف، تعهدات و تکالیف خود را به انجام می رساندند، اصولا نیازی به مداخله دستگاه قضایی در این حوزه ها احساس نمی‌شد.رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران، در خصوص هر گونه تساهل، تسامح، قصور و تقصیر در این خصوص هشدار داد و گفت: با وجود مشکلاتی که از سوی دستگاه‌های مسئول به‌عنوان موانع پیشبرد اهداف و برنامه‌ها در این حوزه مطرح می‌شود، انتظار می‌رود به گونه‌ای تدبیر و برنامه ریزی شود که تبعات منفی بحران آب به دیگر حوزه‌های اجتماعی تسری نیابد.

دستگیری بزرگترین تامین کننده ترامادول و متادون خرده فروشان گرگان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: تامین کننده قرص و شربت های متادون و ترامادول همه خرده فروشان شهرستان گرگان با گزارش مردمی، شناسایی و دستگیر شد. محمود اسپانلو از شناسایی و دستگیری تامین کننده قرص و شربت‌های متادون و ترامادول همه خرده فروشان شهرستان گرگان با گزارش‌های مردمی خبر داد و با بیان اینکه تعیین میزان تعداد قرص و شربت‌های موجود در این انبار به علت حجم زیاد آن زمانبر است، اظهار کرد: تخمین زده می شود بیش از یکصد هزار قرص متادون و ترامادول در این انبار موجود باشد. وی ادامه داد: گالن های شربت متادون و و اوپیوم همراه با دست کم یک‌هزار شیشه حاوی این شربت‌های مخدر نیز در این انبار کشف شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: متهم این پرونده، شربت‌های متادون و اوپیوم را در شیشه های ۲۵۰ سی سی بسته بندی و وکیوم شده به‌عنوان شربت خارجی به مصرف کنندگان می‌فروخت.

تشکیل کمیته نظارت  ارزیابی الکترونیک در دادگستری هرمزگان
رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: کمیته نظارت، بازرسی و ارزیابی الکترونیک در دادگستری این استان تشکیل شده است و بر این اساس، عملکرد قضات و کارکنان با استفاده از سامانه های الکترونیک رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرد.مجتبی قهرمانی در گردهمایی فصلی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان هرمزگان، با تأکید بر اینکه در مبارزه با فساد اغماضی نخواهد شد، از نظارت و جدیت رؤسای دادگستری و دادستان های حوزه های قضایی این استان بر مجموعه های تحت امر خود و برخورد قاطع با مظاهر فساد و اطلاع رسانی به موقع این اقدامات، به عنوان تمهیدات مؤثر به منظور انسداد گریزگاه های فساد، ارتقای سلامت دستگاه قضایی و جلب اعتماد عمومی نام برد.
وی با اشاره به تأکیدات معاون اول قوه قضاییه مبنی بر اینکه عملکرد دادگستری استان ها بر اساس میزان رضایتمندی مردم سنجیده خواهد شد، خاطرنشان کرد: کمیته نظارت، بازرسی و ارزیابی الکترونیک در دادگستری استان هرمزگان تشکیل شده است و بر این اساس، عملکرد قضات و کارکنان با استفاده از سامانه های الکترونیک رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
قهرمانی همچنین نظارت روزانه بر خروجی و انشای آراء، مدیریت پرونده های مهم، جهت دهی درست و ارجاع دقیق را از دیگر عوامل تسریع کننده در روند رسیدگی به پرونده های قضایی و افزایش رضایتمندی مردم ذکر کرد.رییس کل دادگستری استان هرمزگان بیان کرد: کنترل مستمر امور جاری در واحدهای قضایی استان، شناسایی نقاط قوت و ضعف، تلاش برای تبدیل توانایی‌های بالقوه به بالفعل، ایجاد هماهنگی میان برنامه‌های شهرستانی با برنامه های استانی و ملی، نظارت دقیق بر تعداد ورودی و مانده شعب و پیگیری مستمر اقدامات قضایی برای ارتقای شاخص پاسخگویی، از دیگر برنامه ها و سیاست های راهبردی دادگستری این استان است که توجه ویژه رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی را می طلبد.

زمینه آزادی ۷۴ مددجوی زندان رجایی شهر فراهم شد
در راستای تکریم و حفظ حقوق شهروندی مددجویان با پیگیری کارشناسان واحد قضایی زندان رجایی شهر، ۷۴ نفر از آنان طی یک ماه اخیر آزاد شدند. الله کرم عزیزی، مدیر زندان رجایی شهر گفت: از مهمترین سیاست های کلان سازمانی، کاهش جمعیت کیفری زندان هاست که کارشناسان واحد اجرای احکام با بررسی و پیگیری پرونده قضایی مددجویان نقش بارزی در این امر دارند. وی خدمت به آسیب پذیرترین قشر جامعه و رسیدگی به معضلات و مشکلات مددجویان را از وظایف مهم و اساسی در زندانبانی اسلامی دانست و اظهار کرد: هدف ما علاوه بر اصلاح و تربیت مددجویان در طول دوران محکومیت، شناسایی و رفع مشکلات قضایی آنان و همچنین ایجاد یک محیط مطلوب و استاندارد جهت اسکان متهمان و محکومان است. گفتنی است؛ طی یک ماه اخیر ۲۵۰ پرونده قضایی مددجویان توسط واحد اجرای احکام زندان رجایی شهر بررسی و منجر به آزادی ۷۴ نفر از واجدان شرایط شد.

دادستان شهریار خبر داد
تخریب ویلای ۴ هزار متری رییس سابق شورای شهر باغستان
دادستان عمومی و انقلاب شهریار از تخریب ویلای ۴ هزار متری رییس سابق شورای شهر باغستان خبر داد.حمید عسکری پور از تخریب ویلای ۴ هزار متری رییس سابق شورای شهر اسلامی شهرستان باغستان خبر داد و بیان کرد: ویلای مذکور با دستور دادستانی در راستای اعمال تبصره 2 ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی و باغات تخریب شد. به گفته دادستان شهرستان شهریار، رییس سابق شورای شهر باغستان هم اکنون به علت دریافت رشوه در بازداشت موقت به سر می‌برد‌.
 
رییس جمهور: چاره‌اندیشی برای نحوه تخصیص یارانه کالاهای اساسی دغدغه همه اقتصاددانان بود
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه از همان اول معلوم بود که ارز ترجیحی و چند نرخی کردن ارز برای کشور مشکل ایجاد می کند یادآور شد:  دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.وی با اشاره به مواردی از سوء استفاده‌های انجام‌شده از ارز ترجیحی، تصریح کرد: رانت‌خواری و فسادی که این ارز به دنبال داشت ما را به سمت مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن کشاند اما تصمیم ما این شد که طرح ارز ترجیحی را تا زمانی که زیرسازی‌های لازم انجام شود ادامه دهیم. رئیس جمهوری تاکید کرد: ما شتابزده عمل نمی‌کنیم و موضوع را مدت‌هاست در نظر داریم و مجلس و دولت و نخبگان آن را بررسی کرده‌اند که ادامه آن چه مسائلی را به دنبال دارد.وی اظهار کرد: آنچه که برای ما مهم است این است که اولا مردم باید در جریان موضوع قرار گیرند و بدانند دولت چه اقدامی می‌کند. بعد اینکه شرایط جهانی را هم در نظر گرفت و اوضاع منطقه را دید. دولت برنامه دارد که این کار از یک جایگاه تخصصی برخوردار باشد.
​​​​​​​رئیس جمهوری یادآور شد: نکته‌ای که مطرح است این است که ما هم باید قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان فشاری وارد نشود و مشکلی برایشان پیش نیاید که این هم دغدغه دولت است و هم مجلس.آیت الله رئیسی ادامه داد: آنچه که تا به حال انجام می‌شد به واردکننده پرداخت می‌شد اما الان به مصرف کننده پرداخت خواهد شد و در واقع ما حذف ارز ترجیحی را نداریم بلکه آن را از اول زنجیره به آخر زنجیره که مصرف کننده باشند می‌رسانیم تا خودشان سفره‌هایشان را مدیریت می‌کنند.وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم این طرح حذف ارز ترجیحی نیست بلکه نحوه تخصیص آن متفاوت می‌شود، افزود: به عنوان کمک معیشتی به دهک های اول تا سوم، 400 هزار تومان اختصاص پیدا خواهد کرد، بقیه هم 300 تومان؛ بعد از دو ماه، کالابرگ ارائه خواهد شد.رئیس جمهوری تاکید کرد: قیمت نان و دارو و بنزین به هیچ وجه برای هیچکدام از مردم تغییر نمی‌کند و نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد و بعد از اینکه زیرساخت‌ها را تکمیل کردیم، دارو نیز از مجرای بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد و آن یارانه‌ای که واردکننده دریافت می‌کند به بیمه‌ها می‌رسد تا دارو با قیمتی که الان وجود دارد به مردم برسانند.  آیت الله رئیسی یادآور شد: این کمک هزینه‌ای معیشتی برای دو ماه خواهد بود تا کالابرگ الکترونیکی آماده شود. ما دولتی صادق‌الوعد هستیم و این یارانه را پیش از اجرای طرح، برای مردم فراهم خواهیم کرد و به دست آنان خواهیم رساند.
 
جزییات مکانیزم اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی
یارانه 300 و 400 هزار تومانی واریز شد
دقایقی قبل از تمام شدن گفتگوی تلویزیونی رییس جمهور با مردم، در ساعات پایانی دوشنبه شب و بر اساس اعلام سازمان هدفمندی، یارانه‌ حمایتی برای ۷۲ میلیون نفر ایرانی واریز شد. بر این اساس دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان دریافت کردند. این یارانه، تا اعلام رسمی دولت، غیر قابل برداشت خواهد بود و شرایط ثبت‌نام جدید یارانه نیز اعلام می‌شود. طبق اظهارات رییس جمهور، پرداخت این مبلغ تا تعیین سازوکار دقیق برای توزیع کالاهای اساسی با قیمت دولتی، که دو ماه عنوان شد ادامه خواهد داشت.
دولت قبل در سال ۹۷ از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد تا با این روش بتواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و حمایتی از معیشت مردم باشد اما از روز ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا امروز بیش از ۷۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شده که نه‌تنها نتوانست جلوی بالا رفتن قیمت‌ها را بگیرد، بلکه با مشکلات دیگری برای کشور ایجاد کرد و علتی در کوچک شدن سفره مردم است. این ارز به یک رانت بزرگ در اقتصاد ایران تبدیل شد.دولت سیزدهم از روز نخست آغاز به کار خود، در خصوص اصلاح این سیاست تاکید داشت تا به جای اینکه عده‌ای واردکننده از آن سود ببرند، نفع آن به خودم مردم برسد و از سوی دیگر بتواند با اصلاح و حذف این ارز، در جهت کاهش نرخ تورم اقدام کند. بر این اساس اصلاح این رویه از روزهای ابتدایی امسال کلید خورد و در بامداد سه شنبه مبالغی حمایتی به حساب بیش از  23 میلیون سرپرست ایرانی واریز شد. 
​​​​​​​بر این اساس در دهک یک تا سه درآمدی خانواده ۲ نفره ۸۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره ۲ میلیون تومان یارانه معیشتی دریافت کردند.در دهک ۴ تا ۹ درآمدی خانواده ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره ۹۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفریک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت کردند.خاندوزی، وزیر اقتصاد در این مورد گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردار هستند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه‌بگیران نیستند.همچنین اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کمک معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر شده است.بر این اساس، با واریز این دو مرحله از یارانه جدید، یارانه‌های که در دهم و بیستم هر ماه به به حساب سرپرستان واریز می شد از این تاریخ پرداخت نمی‌شود. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افرادی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند و یا اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر یا هرگونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه‌ها hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال