امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

کاهش نسبی قیمت خانه در اطراف تهران
از ابتدای اسفندماه که معاملات مسکن در شهر تهران افت کرد، خرید و فروش در اطراف تهران نیز کساد شده و قیمت‌ها به ثبات رسیده است. برخی افراد واحدهای خود را زیر قیمت می‌فروشند و بازار در حالت کلی به ثبات رسیده است. مشاوران املاک در پردیس، پرند و هشتگرد بر اساس تجارب گذشته می‌گویند که در مرحله اول نرخ‌ها ثابت می‌شود و احتمال افت قیمت در مرحله دوم وجود دارد.بررسی شهر جدید پردیس نیز حاکی از عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران ملکی از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ است. اگرچه در دو سه ماه گذشته نرخهای پیشنهادی مسکن مهر پردیس حدود ۵ درصد افزایش یافته بود، بازار روند کاهشی به خود گرفته و معاملات با افت شدیدی مواجه شده است؛ به طوری که این روزها بنگاههای ملکی و دفاتر اسناد خلوت‌تر از همیشه هستند. یکی از مشاوران املاک پردیس گفت هم‌اکنون نرخ پیشنهادی آپارتمان در فازهای ۸ و ۱۱ پردیس  حدودا از ۷۰۰ میلیون تومان روی فوندانسیون شروع می‌شود و تا ۱.۲ میلیارد تومان برای واحدهای تکمیلی می‌رسد.بازار مسکن شهر جدید هشتگرد در حومه کرج نیز راکد شده و به قول مشاوران املاک، کساد است. در حال حاضر می‌توان با نقدینگی حدود ۲۰۰ میلیون تا ۲۲۰ میلیون تومان در هشتگرد آپارتمان خریداری کرد.

افت دو تا 6 میلیون تومانی قیمت خودرو
بررسی قیمت انواع محصولات پرتیراژ خودروسازان نشان می‌دهد که با توجه به رکود حاکم بر بازار همچنان دلالان و فروشندگان خودرو تابع روند کاهشی قیمت‌ها هستند. قیمت خودروها (اکثرا در محصولات ایران‌خودرو) در آخرین روز از هفته‌ای که گذشت نسبت به ابتدای هفته کاهش دو تا 6 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.بررسی بازار خودرو طی یک هفته اخیر نشان می‌دهد که در محصولات پرتقاضا گروه صنعتی ایران‌خودرو اکثر خودروها با کاهش حدود دو میلیون تومانی روبرو شدند اما قیمت برخی محصولات همچون پژو ۲۰۷ (دنده‌ای و اتوماتیک)، راناپلاس و دنا تغییری نداشت.ثبات قیمت در محصولات گروه سایپا بیشتر به چشم می‌خورد و تعداد کمی همچون تیبا ۲ یا کوییک دنده‌ای و ساینا میانگین دو میلیون تومان ارزان‌تر قیمت‌گذاری شدند.

جدیدترین قیمت محصولات پروتئینی در بازار
گوشت قرمز با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ایام پرنوسانی را پشت سر می گذراند و قیمت آن در حال افزایش است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه مرکزی دام سبک کشور و رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران معتقدند به دست دلالان و مافیای گوشت و به طور مصنوعی اتفاق افتاده و دام زنده به این حد گران نشده است.بر اساس گزارش ها قیمت ران گوساله ۱۶۵هزارتومان، سردست گوساله ۱۵۵ هزارتومان، قلوه‌گاه گوساله ۱۲۵هزارتومان، راسته گوساله ۱۹۵هزارتومان، شقه گوسفندی ۱۳۷ تا ۱۴۸ هزارتومان، ران گوسفندی ۱۶۵تا ۱۷۵هزارتومان، سردست گوسفندی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، مرغ گرم ۳۱ هزارتومان، مرغ منجمد ۲۰ هزارتومان و تخم مرغ(هرشانه ۳۰ عددی) ۵۴تا ۵۶هزارتومان است. 

 واردات خودرو اهرمی برای بهبود کیفیت و تعدیل قیمت‌ها چهارچرخ‌ها
سیدجواد حسینی کیا، نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس به منظور رفع انحصار در صنعت خودروسازی و ساماندهی بازار خودرو، واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ را پیش‌بینی کرد. وی  درباره ضرورت افزایش تیراژ تولید خودروسازان، گفت: نگاه کنونی این شرکت‌ها، تکمیل خودروهای کف پارکینگ و عرضه آن‌ها به بازار است، براساس برنامه ارائه شده، برنامه بعدی خودروسازان پس از تحقق این مهم، افزایش تیراژ تولید و عرضه انبوه خودرو به بازار به منظور تامین تقاضا، تعدیل قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار است. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود:پیش بینی می شود اگر تولید سالانه خودروسازان به یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو برسد، تقاضای بازار تامین خواهد شد و نیازی به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو نیز نیست. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال است اما تولید این تعداد خودرو ضروری نیست، اوج نیاز بازار را حدود یک میلیون و 700 دستگاه خودرو دانست.

انتقاد ازکوتاهی در تامین میوه شب عید 
علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس، گفت: نظارت میدانی نشان داد که سازمان تعاون روستایی به خوبی به وظیفه خود در زمینه تامین میوه شب عید عمل نکرده و محصولات خریداری شده کیفیت و قیمت مناسبی ندارند.وی گفت: سال 90 اختیارات حوزه محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی قرار گرفت و شاهد ناهماهنگی‌های بودیم زیرا تولیدات توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت و تصمیم گیری‌ها در خصوص صادرات در اختیار وزارت بازرگانی بود. نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با حذف وزارت بازرگانی برخی از اختیارات حوزه محصولات کشاورزی و تامین بازار آن به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد اما از سال 97 تا 1400 بخشی از اختیارات در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی ماند که با تلاش‌های کمیسیون کشاورزی و مجلس شورای اسلامی این اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی باز گردانده شد.

جزییات دستمزد سال آینده بررسی شد
شروط سه گانه برای بهبود وضعیت قدرت خرید کارگران
بر اساس تصمیم روز پنج شنبه اعضای شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار به ۱۳۹ هزار تومان رسید. پیش از این دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد افزایش‌یافته بود. بر اساس این گزارش حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان، پایه سنوات به‌شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.  
بر اساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۵۷.۴ درصدی به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید. همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان رسید.یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش پلکانی دستمزد کارگران همواره مورد تاکید بوده است گفت: افزایش بیش از 50 درصدی دستمزد در شرایطی که بر اساس آمارهای رسمی میزان تورم پایین تر از رقم افزایش دستمزد است می تواند گامی مهم در راستای ترمیم حقوق کارگران باشد. حمید نجف  افزود: در شرایط اقتصادی اگر در کشوری نرخ تورم ۵۰ درصدی افزایش پیدا کند و به‌تبع ۵۰ درصد نیز حقوق و دستمزد افزایش یابد، قدرت خرید جامعه حفظ می‌شود؛ اما اگر در نرخ تورم ۵۰ درصد و دستمزد صد درصد افزایش پیدا کند قدرت خرید مردم رشد پیدا می‌کند. 
   کارفرمایان متضرر افزایش حقوق نخواهند شد 
وی با بیان اینکه با افزایش ۵۷.۴ درصد دستمزد کارگران، کارفرمایان متضرر نخواهد شد، گفت: اکنون در شرایط تورمی، خروجی خدمات و محصولات نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت و به‌تبع درآمدها نیز رشد داشته است.نجف بیان کرد: دولت در کمک به کارفرمایان در بخش تولید و صنعت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و با رفع موانع از قیمت‌های دستوری که درگذشته صورت می‌گرفت، جلوگیری کند؛ به‌عنوان مثال وقتی کارخانه‌ای افزایش هزینه‌های آب و برق و اجاره‌بها و حقوق کارگران را داشته باشد، این افزایش‌ها بر روی خروجی کالاها و محصولات نیز تأثیرگذار خواهد بود. اگر نرخ محصولات را افزایش ندهد به‌تدریج منجر به ازکارافتادگی کارخانه‌ها و درنتیجه بیکاری کارگران می‌شود.وی بیان داشت: باید هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادها صورت بگیرد تا با معافیت‌های مالیاتی، مشوق‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های جاری کارخانه‌ها و صنایع و اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت، شاهد رفع موانع تولید و رونق چرخه اقتصاد در کشورمان باشیم. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وزارتخانه‌های کار و صمت مسئول هماهنگی و مانع زدایی از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی هستند، گفت: باید این دو نهاد با تعامل یکدیگر و تصمیم‌های کارشناسی در رفع موانع تولید که مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، قدم بردارند.
وی اضافه کرد: فشارها نباید به قشر صنعت و کارفرمایان وارد شود. نهادهای متولی با توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند تا چرخه تولید بچرخد و مصرف‌کننده نهایی کالاها را در اختیار بگیرند.علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار داشت: امسال دولت بستری را فراهم کرد تا نمایندگان کارگری و کارفرمایی مباحث مختلف و چالش ها را بیان کنند و در نهایت تصمیم گرفته شد.وی افزود: با این تعیین دستمزد به مدار قانون برگشتیم باید امیدوار باشیم که طی چند سال آینده با همین روند اگر پیش رود، حداقل های زندگی کارگری را با درآمدهای برابری برسانیم.نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه امسال دولت نقش تسهیل گری را ایفا کرد گفت: با اینکه در شرایط اقتصادی و معیشتی سختی قرار داریم اما حرکت دولت رضایت بخش بود و در ۱۴ و نیم ساعت همراه با شرکای اجتماعی جامعه کارگری و کارفرمایی بود.

ثبات اقتصادی مهمترین شرط بهبود وضعیت کارگران
بر اساس آخرین آمارها نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور ۴۱.۱ درصد است.  همچنین  وزیر صمت نیز روز گذشته و پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به کاهش نرخ تورم در کشور  گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری 43 درصد بود، ولی با اقدامات دولت سیزدهم نرخ تورم به 35 درصد رسیده است که البته عدد بالایی است، ولی در سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.کارشناسان تعیین دستمزد کارگران بیشتر از نرخ تورم را اقدامی موثر عنوان می کنند و البته معتقدند شرط بهبود قدرت خرید کارگران ثبات اقتصادی و پرهیز از تصمیمات غلط در اقتصاد است. یکی از نمونه های این تصمیم اشتباه ارز 4200 تومانی بود که یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ تورم در سال های گذشته بود. همچنین چگونگی  برنامه های دولت برای حذف ارز 4200 نیز از مسائل مهم و تاثیرگذار بر نرخ تورم در سال آینده خواهد بود. دولت درصدد اصلاح ارز ترجیحی است و بر این اساس ضرورت دارد برنامه های حمایتی در این راستا به درستی اجرایی شود. همچنین یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر وضعیت کارگران،  وضعیت بازار مسکن است. در صورتی که عرضه مسکن ملی به طبق برنامه پیش رود و همچنین قیمت مصالح ساختمانی نیز با کاهش رو به رو شود می توان دستکم به بهبود وضعیت قیمت مسکن و اجاره بها در سال آینده امیدوار بود. در حال حاضر حدود 50 درصد از درآمد خانوارها به مسکن اختصاص می یابد و با توجه به گرانی های اخیر قیمت خانه تعداد زیادی از کارگران اجاره نشین شده و سهم قابل توجهی از حقوق خود را به اجاره اختصاص می دهند.
 
احیای 9 واحد تولیدی در استان خراسان شمالی با اقدامات قضایی 
رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی از احیای ۹ واحد تولیدی و بازگشت به کار ۱۵۳ نفر از کارگران بیکارشده در این استان با اقدامات قضایی خبر داد.حجت الاسلام رضا براتی زاده در نشست ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان خراسان شمالی، به انجام قریب به یک هزار فقره مکاتبه در طول سال 1400 با دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع موانع تولید و تسهیل زمینه‌های سرمایه گذاری در این استان اشاره و تصریح کرد: در سال جاری در مجموع ۴۸ جلسه ذیل این ستاد تشکیل و به ۱۰۳ فقره پرونده در قالب تقاضای مطروحه از سوی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان رسیدگی شد که ۷۰ مورد از این درخواست‌ها مورد تعیین تکلیف قرار گرفت. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون از ۴۷ واحد تولیدی و سرمایه گذاری در تمامی سطوح مدیریتی دستگاه قضایی بازدید به عمل آمد، از احیای ۹ واحد تولیدی و بازگشت به کار ۱۵۳ نفر از کارگران بیکارشده خبر داد و تصریح کرد: در این بازه زمانی و در نتیجه اقدامات انجام شده توسط ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری، از تعطیلی ۲۸ واحد تولیدی در معرض تعطیلی استان خراسان شمالی نیز جلوگیری به عمل آمد. رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی، به مصوبات آخرین جلسه این ستاد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع این نشست سه مصوبه داشت که بر اساس مهمترین مصوبه در خصوص واحد‌های متقاضی اخذ مجوز تغییر کاربری که در زمینه تولیدات و محصولات کشاورزی فعالیت داشتند، مقرر شد این متقاضیان پس از اخذ مجوز‌های لازم از اداره امور اراضی و اجرای طرح مورد نظر تا سقف ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، جهت دریافت سند مالکیت از طریق دستگاه‌های مربوطه اقدام کنند.

تعیین تکلیف پرونده‌های کثیرالشاکی اولویت دستگاه قضایی
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در راستای عمل به تاکیدات رییس دستگاه قضا، تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و کثیرالشاکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است.یدالله موحد در همایش روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان کرمان اظهار کرد: امید مردم به دستگاه قضایی است و این دستگاه نیز باید تمامی ظرفیت‌ها را در راستای آرامش و امنیت مردم به کار گیرد.وی بر توجه به پرونده‌های کثیرالشاکی و مسن نیز تاکید کرد و ادامه داد: رسیدگی به این پرونده‌ها باید در اولویت قرار گیرد، زیرا موارد یادشده از موضوعات مورد تاکید ریاست قوه قضاییه نیز قرار دارد.
 
پتروشیمی گلستان در مسیر تکمیل و راه اندازی قرار گرفت
رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: در نتیجه تعامل و همکاری قوای قضاییه و مجریه، پروژه پتروشیمی گلستان در مسیر تکمیل و راه اندازی قرار گرفت.حیدر آسیابی اظهار کرد: پس از پیگیری های قضایی برای رفع مشکل پتروشیمی گلستان، رییس جمهور هم در سفر چند روز پیش هیات دولت به این استان، دستور ویژه ای به وزیر نفت برای راه اندازی پتروشیمی گلستان صادر کرد.وی افزود: مرتضی شاه‌میرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در تماس تلفنی اعلام کرد با دستور وزیر نفت تا پایان اسفند یک شرکت سرمایه گذار که اهلیت لازم برای اجرای طرح های پتروشیمی را دارد، برای مذاکره و تکمیل این طرح به دادگستری استان گلستان معرفی و راهی این استان می شود.آسیابی ادامه داد: تکاپو برای راه اندازی دوباره پتروشیمی گلستان 25 آذرماه امسال با دستور ویژه رییس قوه قضاییه در سفر به این استان آغاز شد و به این ترتیب در کمتر از سه ماه با تعامل و هماهنگی قوای قضاییه و مجریه، طرح پتروشیمی گلستان که از 15 سال پیش تاکنون بر زمین مانده است، در مسیر تکمیل و راه اندازی قرار گرفت.رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: هفته گذشته بود که در پی دستور رییس قوه قضاییه و پیگیری دادگستری این استان، معاون وزیر نفت، نظر هیات کارشناسی برای بررسی راهکارهای راه اندازی پتروشیمی گلستان را در نامه ای رسمی به رییس کل دادگستری اعلام کرد.
در این نامه معاون وزیر نفت دو راهکار اجرایی برای راه اندازی پتروشیمی گلستان اعلام کرد که انتخاب سرمایه گذار جدید یکی از این راهکارها بود. وی افزود: بخش مربوط به دستگاه قضایی هم، بحث خلع ید سرمایه گذار فعلی است که با اختیارات ویژه ای که رییس قوه قضاییه به رییس کل دادگستری استان گلستان تفویض کردند، ما در این زمینه آمادگی داریم و به محض ورود سرمایه گذار جدید، این اقدام انجام می شود.

رفع تصرف ۲۷۸ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان یزد
رییس کل دادگستری استان یزد گفت: با همت و مشارکت همه ادارات و نهاد‌های متولی و اهتمام سازمان‌های امنیتی و نظارتی در سال جاری ۲۷۸ هکتار از اراضی ملی و موات رفع تصرف شد.غلامعلی دهشیری در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان یزد با بیان اینکه با همت و مشارکت ادارات و نهاد‌های متولی و اهتمام سازمان‌های امنیتی و نظارتی در سال جاری ۲۷۸ هکتار از اراضی ملی و موات رفع تصرف شد، اظهار کرد: ارزش ریالی این اراضی مبلغی بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد ریال است، که در این رابطه ۴۱۳ متهم نیز شناسایی و دستگیر شدند.وی ضمن تقدیر از تلاش‌های مجموعه شورای حفظ حقوق بیت المال استان یزد، بیان کرد: در ۱۱ ماه گذشته سال جاری ۲۵۳ مورد قلع و قمع نیز در استان صورت گرفت که بیشتر مربوط به اراضی راه و شهر سازی و منابع طبیعی بوده است.
 
رییس کل دادگستری استان تهران خبر داد
آزادسازی اراضی بستر رودخانه‌های لواسانات
رییس کل دادگستری استان تهران در حاشیه آزادسازی اراضی در بستر ۳ رودخانه لواسانات هشدار داد تا اشخاصی که اقدام به تصرف اراضی ملی، منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه‌ها یا تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کرده‌اند، خود راسا نسبت به اجرای قانون و رفع تصرفات یادشده اقدام کنند.
علی القاصی در حاشیه آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های لواسانات با بیان اینکه برنامه‌های صیانتی از حقوق بیت‌المال و حقوق عامه جزء برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی است که هم در اواخر سال جاری و هم در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد، گفت: ساخت و ساز‌های غیرمجازی که امروز مشاهده می‌شود، عمدتا در بستر رودخانه‌ها یا اراضی زراعی و باغ‌هاست که به‌صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده یا بعضا در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته است.وی افزود: اراضی ملی، منابع طبیعی، اراضی زراعی و بستر رودخانه‌ها متعلق به عموم مردم است و میراث بشریت محسوب می‌شود.رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه قانون‌گذار وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی در جهت حفظ و صیانت از اراضی ملی، طبیعی و حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات را پیش‌بینی کرده‌ است، اظهار کرد: اگر دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای به‌موقع در راستای انجام وظایف خود ورود می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که این ساخت و ساز‌ها انجام شود، قطعا امروز شاهد این ساخت و ساز‌های غیرمجاز نبودیم که نیاز به تخریب آن‌ها باشد.
وی تصریح کرد: قانون‌گذار در خصوص عرصه‌های ملی و منابع طبیعی در تبصره ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی پیش‌بینی کرده است که اگر تعرضی به عرصه‌های ملی و طبیعی صورت گیرد، منابع طبیعی باید راسا و بدون مجوز یا دستور قضایی ورود و جلوگیری کند و در صورت لزوم رفع تصرف و قلع و قمع را انجام دهد.القاصی خاطرنشان کرد: در مورد تغییر کاربری‌هایی که در خصوص اراضی زراعی و باغات انجام می‌شود نیز قانون‌گذار در تبصره دو ماده دو قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، جهاد کشاورزی را موظف کرده است تا به محض اینکه کاربری اراضی زراعی و باغات تغییر پیدا کرد، راسا ورود کنند و قلع و قمع را انجام دهند. رییس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: در مورد بستر رودخانه‌ها نیز بر اساس تبصره چهار ماده دو قانون توزیع عادلانه آب، سازمان آب منطقه‌ای موظف است که به محض اینکه شخصی به بستر و حریم رودخانه تعرض کرد، راسا ورود و از تصرفات و بنایی که بعضا به‌طور غیرمجاز در حال احداث است، جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه قانون‌گذار در قوانین و مقررات وظایفی را برای دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی پیش‌بینی کرده‌است، ادامه داد: اگر این دستگاه‌ها و نهاد‌ها به‌موقع به وظیفه خود عمل کنند، از احداث بنا‌های غیرمجاز و وقوع این تصرفات جلوگیری خواهد شد و شاهد تحمیل هزینه به اشخاص نخواهیم بود.القاصی با تاکید بر اینکه اگر چنانچه دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل نکنند، دستگاه قضایی به‌عنوان «ترک فعل» و «عدم انجام وظیفه» از آن‌ها مطالبه خواهد کرد تا به وظیفه خود در راستای «صیانت از حقوق عمومی» عمل کنند، افزود: اراضی ملی، منابع طبیعی، اراضی زراعی و بستر رودخانه‌ها متعلق به عموم مردم است و میراث بشریت محسوب می‌شود که نه تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسل‌های آینده نیز باید حفظ شود.
رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که این گستره جغرافیایی فقط مربوط به نسل امروز نیست؛ بنابراین صیانت از آن، نگهداشت و حفظ آن وظیفه ماست و باید با کمک هم در این راستا اقدام کنیم.وی تصریح کرد: در منطقه لواسانات هفت مورد از مجموع ۶۳ مورد از تصرفات غیرمجاز که در بستر رودخانه‌ها صورت گرفته بود، با ورود دستگاه قضایی و همکاری نهاد‌های مربوطه آزادسازی و به حالت اولیه اعاده می‌شود.القاصی با بیان اینکه از این ۶۳ مورد چهار مورد مربوط به نهاد‌های دولتی و مابقی مربوط به اشخاص عادی است، ادامه داد: تعداد زیادی از این موارد دارای حکم قطعی دادگاه هستند و مابقی نیز پس از طی فرایند‌های قانونی در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب اقدام شده‌ است.وی با بیان اینکه مساحت ۶۳ تصرف یادشده در حدود ۲۱ هکتار است، گفت: ارزش تقریبی بنا‌های غیرمجازی که با اقدام قانون در حال تخریب است، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
رییس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی ملی، منابع طبیعی، حریم و بستر رودخانه‌ها و اراضی زراعی و باغات در همه قسمت‌های استان تهران از جمله لواسانات، رودبار قصران، دماوند و فیروزکوه در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت‌المال و شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی دادگستری قرار دارد و جزء برنامه‌های عملیاتی دادگستری استان تهران در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.وی با اشاره به اقدام دستگاه قضایی در تخریب ساخت و ساز‌های قوه قضاییه در حریم و بستر رودخانه چالوس و متعاقب آن اقدام دولت برای عقب‌نشینی از سواحل خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات و هشدار‌های ریاست قوه قضاییه، تاکید می‌شود اشخاصی که خلاف قانون و با سواستفاده از موقعیت خود به اراضی ملی و منابع طبیعی دست‌اندازی کردند و بستر رودخانه‌ها را مورد تصرف قرار دادند یا اقدام به تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغات کرده‌اند، خود راسا نسبت به اجرای قانون و رفع تصرفات اقدام کنند؛ در غیر این صورت دستگاه قضایی چاره‌ای جز برخورد قانونی نخواهد داشت.
القاصی تاکید کرد: بدیهی است که اگر در بازه زمانی تعین شده اشخاص نسبت به اجرای قانون عمل نکنند، دستگاه قضایی به وظیفه خود عمل خواهد کرد و از دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول می‌خواهد که برای اجرای قانون ورود کنند و جلوی این تصرفات و ساخت و ساز‌های غیرمجاز را بگیرند.رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر عزم راسخ دستگاه قضایی برای برخورد با مصادیق ترک فعل در زمینه تصرفات و تغییر غیرمجاز کاربری‌های اراضی گفت: قانون‌گذار در مواردی ترک فعل مسئولان را جرم‌نگاری کرده و در مواد هشت و ۹ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، پیش‌بینی کرده که دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق و گاز، اجازه ارائه خدمات به اشخاصی که به‌طور غیرمجاز اراضی را تصرف می‌کنند، ندارند و در صورت ارائه خدمات، ضمانت کیفری پیش‌بینی شده‌ است.
 
تبرئه به چه معناست؟
 
تبرئه شدن به معنای پاک شدن از هرگونه اتهام است و اگر قاضی به بی گناهی متهم مطمئن شود، حکم برائت او را صادر خواهد کرد. این موضوع آثاری برای متهم و شاکی به همراه خواهد داشت. 
تبرئه شدن، به معنای منزه شدن از هرنوع گناه و اتهام است. اگر قاضی به بی گناهی متهم دست پیدا کند، حکم برائت وی را صادر می کند که این موضوع، آثار زیادی برای متهم و شاکی، به همراه خواهد داشت. به موجب قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی که بی گناهی متهم به اثبات برسد، در هر مرحله ای که باشد، چه در مرحله دادسرا و چه در دادگاه، قرار منع تعقیب و حکم برائت او صادر خواهد شد. به دنبال صدور حکم برائت متهم، آثاری برای طرفین اصحاب دعوا ایجاد خواهد شد. اولا مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، امکان جبران خسارات برای متهم فراهم می شود. ثانیا به موجب قانون مجازات اسلامی او می تواند به دلیل اتهام خلاف واقعی که به او نسبت شده بود، علیه شاکی به علت جرم افترا شکایت کرده و اعاده حیثیت خود را درخواست کند.

  شرایط تبرئه شدن
تبرئه شدن متهم، می تواند در محضر دادسرا یا دادگاه باشد. اگر بازپرس در انجام تحقیقات مقدماتی خود، متوجه بی گناهی متهم شد یا دلیل کافی برای نسبت اتهام به او پیدا نکرد، قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد، که رسیدگی در همین مرحله متوقف می شود. اما اگر قاضی در روند دادگاه و بررسی پرونده و تحقیقات صادره از دادسرا متوجه بی گناهی متهم شد، حکم برائت او را ابلاغ خواهد کرد.باید چند شرط وجود داشته باشد تا قاضی بتواند برای فرد، حکم برائت صادر کند:
1- عمل مورد انتساب جرم نباشد. مثلا، شرایط جرم شهادت دروغ ، حضور در محضر دادگاه است و اگر کسی در کلانتری شهادت دروغ بدهد، این عمل، جرم نیست.
2- غیر قابل انتساب بودن جرم به متهم؛ به عنوان مثال سرقت از منزل شخصی را به یک نفر اتهام می زنند و این در حالی است که حضور وی در منزل ایشان ممکن نبوده و متهم در زمان سرقت در مغازه خود بوده است و علاوه بر او چند نفر دیگر در مغازه حضور داشته اند.
3- عدم کفایت ادله و مدارک در جهت مجرم بودن متهم؛ یعنی بر اساس ادله ای که شاکی ارائه داده است و تحقیقات صورت گرفته توسط دادسرا و دادگاه، مدارک کافی دال بر اتهام وی وجود ندارد.

 آثار تبرئه شدن
اگر پرونده ای در دادسرا، در حال رسیدگی باشد و بازپرس، بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، به جرم نبودن عمل ارتكابي يا فقدان ادله كافي براي انتساب جرم به متهم دست یابد، به موجب ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری، قرار منع تعقیب صادر می کند. در این حالت رسیدگی به پرونده در همین مرحله متوقف می شود. اما اگر قاضی در مرحله دادگاه، بعد از بررسی پرونده به این نتیجه برسد که فعل صورت گرفته توسط متهم جرم نیست یا ادله کافی برای انتساب جرم به او وجود ندارد، حکم برائت متهم را ابلاغ می کند. زمانی که حکم برائت متهم صادر شود، چون از جهاتی به متهم پرونده، خساراتی وارد شده و آبرو و حیثت وی مورد آسیب قرار گرفته است، به موجب ماده 512 قانون آیین دادرسی کیفری، «شخصی که به موجب حکم قطعی، برائت حاصل کند، می تواند حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ ابلاغ رای، از دادگاه صادر کننده حکم نخستین درخواست کند که حکم برائت از محل اعتبارات مربوط به قوه قضاییه در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شود.» بنابراین یکی از آثار حکم برائت متهم، اعلام عمومی از طریق انتشار در روزنامه کثیرالانتشار است. 
ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می کند: «اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی و دادرسی به هر علت بازداشت می شوند و از سوی مراجع قضایی، حکم برائت یا قرار منع تعقیب در مورد آنان صادر شود، می توانند با رعایت ماده (۱۴) این قانون خسارت ایام بازداشت را از دولت مطالبه کنند.» بنابراین، متهم نیز به دلیل خساراتی که از اتهام شاکی وارد شده است، می تواند به موجب ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری، خسارت وارده را مطالبه کند.بر اساس ماده 698 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی به اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت عملی خلاف واقع را بدهد، علاوه بر اعاده حیثیت باید به حبس دو ماه تا دو سال یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود. بنابراین در اینجا نیز متهم به علت انتساب جرمی که به او شده است، می تواند با استناد به این ماده قانونی، علاوه بر جبران خسارات، علیه شاکی به علت وقوع جرم افترا شکایت کند. همچنین به موجب ماده یک قانون مسئولیت مدنی، هرکس که عمدا یا در نتیجه بی احتیاطی به حیثیت یا هر حق شخص دیگری لطمه بزند، باید خسارت وارده را جبران کند. در اینجا نیز شاکی به علت اتهام غیرواقع خود باید خسارات معنوی یا مادی وارده به متهم که بر اثر اتهام وی بوده است را جبران کند.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
«موقعیت مهدی» صدرنشین فروش نوروزی
اگرچه از هفت فیلمی که پیش‌تر وعده اکران نوروزی آنها داده شده بود، تنها سه فیلم روی پرده سینماها نقش بسته است، اما باید گفت در سه روز نخست نمایش این آثار «موقعیت مهدی» توانسته صدرنشین فروش نوروزی باشد.
چهارشنبه گذشته بود که اکران‌های نوروزی البته تنها با سه فیلم از هفت فیلمی که پیش‌تر اعلام شده بود، آغاز شد. این در حالی بوده که البته طبق اظهارات محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، به نظر می‌رسد موضوع اکران فیلم‌هایی که هنوز روی پرده سینماها در قالب اکران نوروزی نقش نبسته است، به بحث تحویل نشدن نسخه نهایی سازندگان این چهار اثر به سینماهای سراسر کشور باز می‌گردد. آنچه که موجب شده تا وی بیان کند که چهار فیلم باقی مانده تنها تا امروز فرصت دارند، نسخه نهایی خود را برای نمایش به سینماهای سراسر کشور تحویل دهند. 

 نگاهی به پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی
اما در بازه زمانی سه روز گذشته که این فیلم‌های میزبان تماشاگران خود بوده‌اند، به واقع چه میزان فروش داشته‌اند؟ پرسشی که در پاسخ به آن باید بیان کرد؛ پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی تا روز گذشته، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر بوده است که در بازه زمانی اشاره شده بیش از ۹ هزار نفر تماشاگر داشته و میزان فروش آن نیز ۳۲۵ میلیون تومان تمان برآورد می‌شود.در این میان باید بیان کرد که موقعیت مهدی نخستین‌بار در 18 بهمن‌ماه امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد.این فیلم در این مراسم از 14 نامزدی برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد. در جایگاه بعدی نیز با تفاوت 44 میلیون تومانی در فروش و البته با ۷۴۳ تماشاگر فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد و «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری، به عنوان فیلمی که به گروه سنی کودک و نوجوان اختصاص دارد در جایگاه سوم قرار دارد، فیلم که البته با توجه به داشتن مخاطب خاض توانسته فروش خوبی داشته باشد و ۱۵۱ میلیون تومان بلیت بفروشد و ۳۷۸ تماشاگر را به سینماهای سراسر کشور بیاورد. 

 اکران 4 فیلم در هفته آخر اسفند
البته باید منتظر ماند و دید چهار فیلم دیگر چه زمانی میزبان تماشاگران خود در سالن‌های نمایش خواهند بود و چه میزان نظر خانواده‌ها را برای راهی شدن به سینماها به خود جلب خواهند کرد.فیلم‌هایی که گفته می‌شود؛ در هفته آخر اسفند راهی اکران خواهند شد. آثاری که شامل  «مردبازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی می‌شود.در توضیح بیشتر درباره آثار اشاره شده باید گفت که طبق گفته علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم پلیسی - امنیتی «روز صفر» با بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی به احتمال زیاد از امروز اکران خواهد شد و سه فیلم دیگر هم به گفته پخش‌کننده‌ها روز ۲۵ اسفند روی پرده می‌روند.       
به این ترتیب فیلم سینمایی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و نویسندگی حمید اکبری خامنه از چهارشنبه هفته آینده اکران خواهد شد. این فیلم دومین فیلم سینمایی احمدی پس از کمدی «مصادره» است.فیلم «شادروان» به نویسندگی و کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران هم اثر دیگری است که از ۲۵ اسفند توسط دفتر پخش خانه فیلم در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.این فیلم با بازی سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، با هنرمندی رویا تیموریان و با حضور رضا رویگری و بهرام ابراهیمی، برای اولین‌بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.دیگر فیلم اکران نوروزی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که در جشنواره فیلم فجر امسال رونمایی شد. در این فیلم که توسط دفتر پخش «شایسته فیلم» اکران می‌شود، جواد عزتی ایفاگر نقش اصلی است.

فیلمی براساس اسناد و مدارک معتبر تاریخی
کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی هدف اصلی از تولید و انتشار موقعیت مهدی را « معرفی موقعیت یک فرمانده » شهید مهدی باکری و ارتباط وی با شهر خودش، مردم، نیروهایش و برادرش حمید باکری عنوان کرد.هادی حجازی‌فر افزود: «موقعیت مهدی به عنوان سند تاریخی در تاریخ دفاع مقدس ایران باقی می‌ماند» و اینجانب با توجه به علاقه شخصی خودم به شخصیت‌های دفاع مقدس و لشکر 31 عاشورا به عنوان یک لشکر خط‌شکن تلاش کردم با انتخاب مواردی که امکان شک و اشتباه در آنها نبود و با توجه به فرهنگی که در آن زندگی می کنیم این اثر را تولید و عرضه کنم. وی با بیان اینکه واقعیت مهدی بخشی از تاریخ دوران دفاع مقدس و بازگویی جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان ایرانی در راستای دفاع از میهن است، افزود: این فیلم براساس اسناد و مدارک معتبر تاریخی تولید شده و اکران می‌شود. حجازی‌فر همچنین گفت: مشکلات زیادی برای  ساخت فیلم وجود داشت اما سعی کردیم که این مشکلات و دست‌اندازی‌ها در روند فیلم خللی ایجاد نکند.
 

خبر

لوازم خودرو ۴۰درصد سرقت‌های تهران
رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ سرقت‌های خرد را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پلیس اعلام کرد و گفت: آمارها در تهران بیانگر این امر است که بیش از ۴۰درصد از سرقت‌های رخ داده در شهر مربوط به لوازم، قطعات و موارد مرتبط با خودروهاست و به‌طور عمده از سوی معتادان متجاهر انجام می‌شود. سردار علیرضا لطفی درباره اینکه برای مقابله و کاهش وقوع سرقت های خرد چه باید کرد، گفت: به‎طور قطع اگر تکلیف معتادان متجاهر معلوم شود، کمک بزرگی خواهد بود. سرقت موضوعی نیست که بگوییم فقط پلیس در مورد آن مسئولیت دارد و اتفاقا پلیس آخرین حلقه محسوب می‌شود.

تداوم بارش‌ها در کشور تا سه‌شنبه
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش باران در محدوده قابل توجهی از کشور تا روز سه‌شنبه خبر داد. صادق ضیاییانافزود: امروز و فردا در استان‌های چهارمحال و بختیاری و جنوب اصفهان بارش شدت دارد.همچنین دوشنبه گستره بارش شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، سواحل شمالی، ارتفاعات البرز، برخی مناطق خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق لرستان، چهار محال و بختیاری، غرب اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود همچنین سه شنبه گستره فعالیت سامانه کل نوار شمالی و برخی مناطق غرب را در بر خواهد گرفت و در ارتفاعات جنوب غرب بارش ادامه خواهد داشت.

افتتاح ساختمان جدید پلاسکو 
ساختمان جدید پلاسکو صبح روز گذشته با حضور رییس بنیاد مستضعفان، رییس سازمان انرژی اتمی، استاندار تهران و دیگر مسئولان افتتاح شد.سید پرویز فتاح در این مراسم بیان کرد: این ساختمان در یک‎هزار متر مربع و در ۲۰طبقه احداث شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسورها و پله‌برقی‌ها به این فضا اضافه می‌شد و در عین حال رضایت کسبه نیز مدنظر قرار می‌گرفت. وی باتاکید بر اینکه تمام ضوابط ایمنی در ساختمان جدید پلاسکو رعایت شده است افزود: ما برای تأمین پارکینگ پلاسکو که پیش از این نیز پارکینگ نداشت، هزینه‌های ایمن‌سازی پارکینگ پروانه را متقبل شدیم.

تکمیل پروژه‌های وزارت بهداشت با اولویت مناطق محروم
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، بر تکمیل پروژه های عمرانی وزارت بهداشت با اولویت مناطق محروم کشور در نیمه اول سال آینده تاکید کرد. بهروز رحیمی، بابیان اینکه در مجموعه وزارت بهداشت حدود 6هزار پروژه عمرانی در حال ساخت است، گفت: بیش از چهارهزار از آنها در حوزه بهداشتی است. وی افزود: اولویت ما در یک بازه زمانی خاص بهره‌برداری از این پروژه‌ها است که یکی از مزایای مهم آنها، کاهش هزینه‌های مردم و دولت در حوزه سلامت خواهد بود. موضوع محرومیت‌زدایی در سلامت را با راه‌اندازی مراکز بهداشتی در دستورکار داریم.
 
بازداشت ۴۳۱ قمارباز اینترنتی
 رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کشور گفت: از ابتدای سال جاری، 20باند فعال در حوزه قمار و شرط‌بندی اینترنتی شناسایی و در این رابطه 431نفر بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.سردار وحید مجید درباره اینکه آیا بعد از استرداد چند متهم در حوزه قمار و شرط‌بندی روند پرونده‌های قمار و شرط ‌بندی در فضای مجازی کاهش پیدا کرده است، گفت: بله، ما از طریق فنی، اقدامات را انجام دادیم و طبیعتاً استرداد نیز تأثیر بسیار زیادی دارد.

 انتقاد ازسرانه سلامت هر دانش‌آموز
 معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: سرانه سلامت هر دانش‌آموز حدود دو هزار تومان است یعنی با سرانه ریالی حتی نمی توان یک ماسک هم برای دانش‌آموزان خرید. صادق ستاری‌فرد بیان کرد: برای برنامه‌هایی مثل تأمین هزینه‌های برنامه مثل بسته امنیتی دانش‌آموزان، برنامه (پاک)پایش آمادگی دانش‌آموزان و وضعیت جسمانی ـ حرکاتی دانش‌آموزان به اعتبار نیاز است.

رشد ۳۰درصدی بودجه دانشگاه‌ها 
 معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از رشد ۳۰درصدی بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت علوم در سال آینده نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.علی خطیبی افزود: سال آینده، سال شکوفایی آموزش عالی است و مشکلات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به مراتب بسیار کمتر خواهد شد.
 
«حمایت» بررسی کرد
فروکش موج ششم کرونا و هشدار پیک هفتم
اگرچه طبق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت می‌توان اینگونه بیان کرد که شاهد فروکش موج ششم بیماری کووید19 در کشورمان هستیم، اما نباید از یاد برد که همچنان هشدارهایی برای احتمال بروز پیک هفتم وجود دارد که باید جدی گرفته شود.
تصویب تزریق دوز چهارم و پنجم 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که با توجه به مصوبه کمیته ملی واکسن کرونا، تجویز نوبت سوم واکسن در گروه سنی 12 تا 18 سال و برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی و به فاصله حداقل چهار ماه از دوم توصیه می‌شود؛ اظهار کرد: واکسن قابل تزریق در این گروه سنی، به عنوان دوز سوم، واکسن‌های پاستو کووک و سینوفارم است. ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی ارائه برگه توسط پزشک متخصص بوده و اظهار نظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست.کمال حیدری اظهار کرد: همچنین تعاریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت‌کننده داروهای سرکوب‌کننده یا تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، افراد اچ‌آی‌وی ‏مثبت، بیماران تحت درمان با دیالیز و ... است.معاون وزیر بهداشت یادآور شد: با توجه به درخواست معاونت‌های بهداشت تعدادی از دانشگاه‌ها در خصوص امکان تزریق دوز پنجم واکسن کرونا در متقاضیان سفر بین‌المللی که قبلاً سه نوبت از واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر دریافت کنند، براین اساس تصمیماتی در جلسه اخیر کمیته ملی واکسن کرونا اتخاذ شد. متقاضیان سفر بین‌المللی که قبلاً سه نوبت از واکسن‌ها را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر دریافت کنند، می‌توانند دوز چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تأیید کشور مقصد دریافت کنند.

 ایران از کشورهای موفق در مقابله با کرونا
مروری بر آمار و ارقام موجود در زمینه کووید19 بیانگر این مطلب بوده که روند ابتلا به این بیماری در بیشتر مناطق کشور نزولی است و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نیز شیب کاهش را تجربه می‌کند، تا به آنجا که پیش‌بینی می‌شود تا روزهای پایانی ماه جاری نمودارها به نقطه پایینی از پیک ششم برسند. آنچه که حمید سوری، رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از آن خبر داده است. شرایطی که بهرام عین‌‎اللهی، وزیر بهداشت هم از آن به عنوان وضعیت مناسب این بیماری در مقایسه با دیگر کشورها یاد می‌کند. به عبارتی وی در این باره گفته است؛ ما در حال حاضر وضعیت کرونا در ایران از نظر تعداد مبتلایان، بستری و فوت بیماران روند مناسبی دارد و ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه مبارزه با این ویروس منحوس است، زیرا که در زمینه مقابله جدی با این بیماری مردم نیز به متولیان امر کمک کردند و وارد صحنه شدند.

 اومیکرون احتمالاً آخرین موج کووید19 باشد
در این میان اما حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نگاه خوشبینانه‌ای به شرایط کنونی شیوع کرونا در کشور دارد، زیرا که طبق اظهارات وی اومیکرون احتمالاً آخرین موج کرونا خواهد بود. البته این امر به طور قطع منوط به این بوده که تغییرات و جهش‌های دیگری در این ویروس رخ ندهد تا بتوان از آخرین موج پاندمی بیماری کووید19 عبور کرد. این در حالی بوده که باید به یاد داشت در صورتی که ویروس در حجم زیادی از مردم تکثیر شود، احتمال جهش‌های دوباره و جدید در آن وجود خواهد داشت، اما اگر تعداد تکثیر ویروس کمتر شود امیدواری به مهار آن قوت خواهد گرفت، حتی در صورت بروز پیک‌های بعدی این موارد بسیار کوتاه خواهد بود تا به تدریج محو شود.

 شرایط همچنان شکننده است
با این وجود اما به نظر می‌رسد در این زمینه سوری عقیده‌ای متفاوت دارد، زیرا که به اعتقاد وی شرایط کرونا در کشور شکننده و تعداد افراد حساس برای ابتلا هم به نسبت قابل توجه است. به طوری که اگر کنترل‌های نوروزی به خوبی انجام نشود و قواعد و مقررات تدوین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به درستی اجرا، پایش و نظارت نشود، احتمال اینکه در اواخر فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه گرفتار پیک هفتم شویم، نیز وجود دارد. تجربه‌ای که در گذشته داشتیم، اینکه با فاصله کمی بعد از فروکش پیک چهارم، پیک پنجم را شاهد بودیم. براین اساس و با توجه به تجاربی که پیش‌تر در مواجهه با این بیماری داشتیم، باید به خاطر داشت که نمی‌توان چندان به شرایط موجود کنونی دل‌خوش بود و با این نگاه که دوره بیماری‌زایی کرونا به اتمام رسیده است، پروتکل‌های موجود را به فراموشی سپرد.آنچه که موجب شده تا رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشته باشد؛ تصوراتی مبنی بر اینکه فکر می‌کنند که اومیکرون به نسبت ضعیف، یا ارتفاع قله پیک ششم کمتر از پیک‌های دیگر بود یا اینکه مرگ و میر از بین می‌رود و مواردی از این قبیل تصورات باطل و اشتباهی است.

 کرونا ویروسی بسیار هوشمند
بنابراین و با یادآوردی این نکته مهم که ویروس کرونا بسیار هوشمند بوده و از این رو به طور قطع مشخص نخواهد بود جهش بعدی که رخ خواهد داد، آیا ممکن است، از جهش قبلی شدیدتر باشد یا نه، منطقی به نظر می‌رسد که همچنان به ویژه در ایام نوروز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستورکار قرار گیرد. به عبارتی تا زمانی که به مرحله حذف اپیدمی نرسیدیم، طبیعتا باید همچنان به موارد اشاره شده توجه ویژه داشت.ضمن اینکه نباید از این موضوع هم غافل ماند که با توجه به روند نزولی آمارها اگر در دو هفته روند کاهشی در بستری و مرگ ادامه یابد، می‌توان آن را نشانه‌ای برای پایان موج کنونی این بیماری دانست، از سوی دیگر باید بدانیم زمانی که روند کاهشی تا دو هفته دیگر هم باید ادامه یابد، در این زمان می‌توان پیک را تمام شده تلقی کرد، ولی اگر نوساناتی وجود داشته باشد، به این معناست که در همان پیک هستیم، اما نوسان داریم. به هر حال امید براین است که به زودی شاهد پایان پیک ششم این بیماری و به طبع آن بسته شدن داستان کرونا در کشورمان باشیم، مقوله‌ای که به طور قطع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان شاهد آن بود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال