امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

چه کسانی از متوفی ارث می‌برند؟

ارث متعلق به خویشاوندان نسبی متوفی است؛ یعنی کسانی که با متوفی رابطه‌ خونی دارند و تنها کسی که از این قاعده مستثنی است، همسر متوفی است که در هر صورت از وی ارث خواهد برد.

خویشاوندان نسبی هر فرد مطابق یک قاعده‌ کلی در قانون به سه طبقه تقسیم می‌شوند که این سه طبقه، به ترتیب نزدیک‌تر بودن به فرد متوفی مرتب شده‌اند. این طبقات مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی عبارتند از پدر و مادر، اولاد و اولاد اولاد؛ اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها همچنین اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.

اگر حتی یک نفر از طبقه‌ اول وجود داشته باشد، هیچ ارثی به طبقات دیگر نمی‌رسد و همچنین اگر وارثی در طبقه اول وجود نداشت، باید به سراغ طبقه‌ دوم برویم و تنها در صورتی که هیچ وارثی در طبقه‌ اول و دوم پیدا نشود، نوبت به وراث طبقه‌ سوم می‌رسد. همسر متوفی، همیشه در کنار خویشاوندان نسبی وی (طبقات سه‌گانه‌ ذکرشده) ارث خواهد برد و حتی در مواردی که هیچ فردی از خویشاوندان طبقات سه‌گانه‌ متوفّی زنده نباشد، می‌تواند در برخی از موارد، تمام ارث را مالک شود.

 

 مقررات حقوقی تقسیم ارث در طبقه‌ اول

در این طبقه، پدر، مادر و فرزندان متوفی حضور دارند. نوه‌های متوفی، اگر وی هیچ فرزند دیگری نداشته باشد ارث خواهند برد. بنابراین اگر مثلا علی، احمد و حسن فرزندان متوفی باشند و احمد که قبلاً فوت کرده است، فرزندانی داشته باشد، با وجود علی و حسن، به نوه‌های متوفی (فرزندان احمد) هیچ مالی به ارث نمی‌رسد.

اگر متوفی از دار دنیا فقط یک پدر یا یک مادر داشته باشد، تمام ارث، به وی خواهد رسید. همچنین اگر فقط یک پسر یا فقط یک دختر یا فقط یک نوه داشته باشد، باز هم تمام ارث به وی می‌رسد. اگر فقط همسر داشته باشد، فقط شوهر تمام ارث را می‌برد و زن از شوهرش، بیش ‌از یک‌چهارم ارث نخواهد برد و تصمیم درباره‌ مابقی ارث در اینجا با حاکم است. اگر متوفّی فقط پدر و مادر داشته باشد، یعنی ازدواج نکرده و هیچ فرزند یا نوه‌‌ای نداشته باشد، مادر یک‌سوم و پدر دوسوم ارث می‌برند. اما حکمی ویژه در اینجا وجود دارد و آن، این است که اگر متوفی دارای دو برادر یا یک برادر و دو خواهر یا چهار خواهر باشد و همه‌ این‌ها تنی باشند یا ناتنی و از پدر وی باشند، در این صورت بنابر مصالحی، پدر پنج‌ششم و مادر یک‌ششم ارث می‌برند.

اگر متوفی از افراد این طبقه فقط چند فرزند داشته باشد، در صورتی که فرزندانش همگی پسر یا دختر باشند، ارث را به‌صورت مساوی و اگر پسر و دختر باشند، به پسرها دو برابر دخترها ارث می‌رسد.

حال اگر در کنار فرزندان، همسر متوفی هم زنده باشد یا یکی از پدر و مادر وی هم زنده باشند، ابتدا سهم این‌ها (یعنی همه به جز فرزندان) که به‌صورت کسر است، داده می‌شود؛ شوهر یک‌چهارم و زن یک‌هشتم، پدر یا مادر هم یک‌ششم و سپس مابقی ارث، بین فرزندان تقسیم می‌شود.

اگر فرزندان متوفی در فرض مورد قبلی، همگی دختر باشند، دختران دوسوم ارث را بین خود به تساوی تقسیم می‌کنند و پدر و مادر هر کدام یک‌ششم ارث می‌برند. اما اگر فقط یکی از پدر یا مادر زنده باشند، مجموع کسرها، یعنی دوسوم و یک‌ششم، کل ارث را در بر نمی‌گیرد و در نتیجه مابقی ارث باید به همین افراد به همین نسبت تقسیم شود.

اگر متوفی یک دختر داشته باشد، به همراه پدر یا مادر یا همسر، سهم هر یک از آنها که در اینجا به‌صورت کسر است، داده می‌شود: دختر یک‌دوم، پدر یا مادر یک‌ششم و همسر اگر زن باشد یک‌هشتم و اگر شوهر باشد یک‌چهارم ارث می‌برد. در این‌ مورد چون مجموع کسرها از یک بیشتر می‌شود، از سهم دختر کم ‌می‌شود.

در جایی که نوه‌ها ارث می‌برند، ابتدا سهم فرزندان متوفی با فرض زنده‌بودن فرزندان حساب شده و سپس سهم هر فرزند به نوه‌های متوفی داده می‌شود. در این مورد هم نوه‌های پسر دو برابر نوه‌های دختر ارث می‌برند.

 

 نحوه‌ تقسیم ارث در میان وراث طبقه‌ی دوم

اگر هیچ وارثی در طبقه‌ اول اعم از پدر، مادر، فرزند یا نوه یا نتیجه وجود نداشته باشد، به سراغ وراث این طبقه می‌آییم که عبارتند از پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان خواهر و برادر در صورتی که هیچ خواهر و برادری زنده نباشد. بنابراین اگر میت یک برادرزاده و یک خواهر داشته باشد، به برادرزاده ارثی نمی‌رسد.

هر یک از افراد طبقه‌ دوم، در صورتی که تنها وارث متوفی باشد، حتی اگر فقط یک برادرزاده یا خواهرزاده باشد، تمام ارث را می‌برد.

تفکیک مهمی در طبقه‌ دوم بین برادر و خواهرهای تنی و ناتنی وجود دارد. نکته‌ مهم آن است که با وجود حتی یک برادر و خواهر تنی، ناتنی‌هایی که فرزند پدر ازدنیارفته‌ متوفی هستند، ارث نمی‌برند. این در حالی است که ناتنی‌هایی که فرزند مادر ازدنیارفته‌ متوفی هستند، در هر صورت ارث می‌برند. به‌بیان‌دیگر، ناتنی‌هایی که منتسب به مادر هستند در کنار تنی‌ها ارث می‌برند ولی ناتنی‌هایی که منتسب به پدر هستند، فقط در صورتی ارث می‌برند که هیچ برادر یا خواهر تنی وجود نداشته باشد. البته هر یک از پدربزرگ و مادربزرگ اگر زنده باشند، در کنار این خواهر و برادرها ارث خواهند برد.

به گزارش مهداد، مطابق یک قاعده‌ کلی برادرهای تنی دو برابر خواهرهای تنی ارث می‌برند. همچنین برادرهای ناتنی منتسب به پدر، دو برابر خواهرهای ناتنی منتسب به پدر ارث می‌برند اما منتسبین به مادر، یعنی خواهرها و برادرهای ناتنی از مادر از دنیارفته‎‌ متوفی، ارث را به تساوی میان خود تقسیم می‌کنند.

اگر متوفی، از افراد این طبقه، فقط یک برادر یا خواهر ناتنی از مادر خود و چند برادر و خواهر تنی (یا ناتنی منتسب به پدر در صورت نبود تنی‌ها) داشته باشد، یک‌ششم به ناتنی و پنج‌ششم به تنی‌ها (یا ناتنی‌های منتسب به پدر در صورت نبود تنی‌ها) می‌رسد که به نسبت دو به یک بین خود تقسیم می‌کنند. اما در همین فرض، اگر متوفی بیش ‌از یک برادر یا خواهر ناتنی منتسب به مادرش داشته باشد، این افراد یک‌سوم ارث می‌برند که به‌صورت مساوی بین خود تقسیم می‌کنند و دوسوم دیگر به تنی‌ها (یا ناتنی‌های منتسب به پدر در صورت نبود تنی‌ها) می‌رسد که به نسبت دو به یک بین خود تقسیم می‌کنند. اگر متوفی از افراد این طبقه، فقط دارای پدربزرگ و مادربزرگ باشد، باز هم باید تفکیک کنیم بین پدر و مادر پدر متوفی و پدر و مادر مادر متوفی. در این صورت، یک‌سوم ارث به پدر و مادر مادر متوفی داده می‌شود که به تساوی بین خود تقسیم می‌کنند و دوسوم دیگر به پدر و مادر پدر متوفّی داده می‌شود که به نسبت دو به یک بین خود تقسیم می‌کنند.

در فرضی که همه‌ افراد طبقه‌ دوم زنده باشند، یعنی متوفی هم جد پدری و هم جد مادری و هم خواهر و برادر تنی (یا ناتنی‌های منتسب به پدر در صورت نبود تنی‌ها) و هم ناتنی منتسب به مادر داشته باشد، یک‌سوم ارث به افرادی می‌رسد که به واسطه‌ مادر متوفی با وی خویشاوند می‌شوند و این افراد ارث را به تساوی بین خودشان تقسیم می‌کنند و دوسوم دیگر ارث هم به افرادی می‌رسد که به واسطه‌ پدر متوفّی با وی خویشاوند می‌شوند و این افراد ارث را به نسبت دو به یک میان خودشان تقسیم می‌کنند. ولی اگر خویش مادری فقط یک نفر باشد، یک‌ششم به وی و پنج‌ششم به خویشان پدری می‌رسد.

 

 ارث وراث طبقه سوم

اگر هیچ وارثی در طبقه‌ اول و دوم وجود نداشته باشد، به سراغ وراث طبقه‌ سوم می‌آییم که عبارتند از عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و خاله‌ها و فرزندان آنها در صورتی که هیچ‌یک از آنها زنده نباشند. بنابراین اگر متوفی یک خاله و چندین پسرعمه و دختردایی و پسرخاله داشته باشد، با وجود دایی، هیچ ارثی به آنها نمی‌رسد.

اگر متوفی فقط عمو و عمه داشته باشد (دایی و خاله‌ای نداشته باشد)، باید به تنی و ناتنی‌بودن آنها توجه کنیم. در اینجا، اگر همه‌ عموها و عمه‌ها تنی باشند یا همگی ناتنی و عمو یا عمه‌ پدری باشند (یعنی عموها یا عمه‌هایی که فقط پدر آنها با پدر پدر متوفی یکی است)، در این‌صورت عموها دو برابر عمه‌ها ارث می‌برند ولی اگر همگی ناتنی مادری باشند، به تساوی بین خود تقسیم می‌کنند. این در حالی است که اگر متوفی هم عمو و عمه‌ تنی و هم ناتنی داشته باشد، اولاً اگر حتی یک عمو یا عمه‌ تنی وجود داشته باشد، ناتنی‌هایی که فقط پدرشان با پدر پدر متوفی یکی است (ناتنی‌های پدری) دیگر ارثی نمی‌برند ولی ناتنی‌هایی که فقط مادرشان با مادر پدر متوفی یکی است (ناتنی‌های مادری)، در هر صورت ارث می‌برند؛ به این‌صورت که اگر یک نفر باشد (مثلاً فقط یک عمو یا یک عمه‌ مادری) یک‌ششم و اگر متعدد باشند، یک‌سوم ارث می‌برند و بین خود به تساوی تقسیم می‌کنند و در همین فرض، تنی‌ها (یا ناتنی‌های پدری درصورت نبودن تنی‌ها) در اینجا به ترتیب پنج‌ششم یا دوسوم ارث می‌برند و در بین خود، عموها دو برابر عمه‌ها ارث می‌برند.

همین احکام با اندکی تفاوت، در جایی که متوفی فقط دایی و خاله داشته باشد (عمو و عمه‌ای نداشته باشد)، جاری است. بدین‌صورت که اگر همه‌دایی‌ها و خاله‌ها تنی باشند (یا همگی ناتنی و دایی یا خاله‌ پدری باشند(یعنی دایی‌ها و خاله‌هایی که فقط پدر آنها با پدر مادر متوفی یکی است) یا اگر همگی ناتنی مادری باشند، در همه‌ این حالات، ارث را به تساوی بین خود تقسیم می‌کنند و دایی به هیج‌وجه دو برابر خاله ارث نمی‌برد، چه تنی باشد و چه ناتنی.

اگر متوفّی هم دایی و خاله‌ تنی و هم ناتنی داشته باشد اولاً اگر حتی یک دایی یا خاله‌ تنی وجود داشته باشد، ناتنی‌هایی که فقط پدرشان با پدر مادر متوفّی یکی است (ناتنی‌های پدری) دیگر ارثی نمی‌برند ولی ناتنی‌هایی که فقط مادرشان با مادر مادر متوفی یکی است (ناتنی‌های مادری)، در هر صورت ارث می‌برند. به این صورت که اگر یک نفر باشد (مثلاً فقط یک دایی یا یک خاله‌مادری) یک‌ششم و اگر متعدد باشند، یک‌سوم ارث می‌برند و بین خود به تساوی تقسیم می‌کنند و در همین فرض، تنی‌ها (یا ناتنی‌های پدری در صورت نبودن تنی‌ها) در اینجا به ترتیب پنج‌ششم یا دوسوم ارث می‌برند و در بین خود، دایی‌ها دو برابر خاله‌ها ارث نبرده بلکه به تساوی تقسیم می‌کنند.


املاک صنعتی پایتخت

املاک صنعتی مخصوص جامع ترین مرکزاطلاعات املاک درکشور

جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) ، مرکز شهر ، غرب تهران

خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل :

انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، مغازه ، پاساژ ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی …

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما :

جهت رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.

(درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال