امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
آیا امکان فسخ قرارداد خرید ملک بدون پارکینگ وجود دارد؟
یک وکیل پایه ‎یک دادگستری گفت: زمانی که ملکی با قید داشتن پارکینگ پیش ‎فروش می‎شود، اما فروشنده به تعهد خود در خصوص این موضوع عمل نمی‌کند، در صورتی که پارکینگ از اوصاف اساسی معامله باشد، برای شخص خریدار، حق فسخ معامله و مطالبه خسارت ایجاد می‎شود یا اینکه با ارجاع موضوع به کارشناسی، مبلغی که به عنوان ثمن پرداختی پارکینگ مشخص کرده است، دریافت کند.
علی نقی‎ زاده درباره خریدو‎فروش پارکینگ آپارتمان‎ها اظهار کرد: فروش پارکینگ واحد به شخصی که در همین آپارتمان سکونت ندارد، ممکن نیست، زیرا برای استفاده از پارکینگ باید از مشاعات اطراف آن استفاده کرد. اما فروش یا اجاره پارکینگ به یکی از ساکنان همان آپارتمان ممکن است و این کار با سند رسمی نیز صورت می‎گیرد. وی تصریح کرد: زمانی که ملکی با قید داشتن پارکینگ پیش‎ فروش می‎شود، اما فروشنده به تعهد خود مبنی بر ساختن و اختصاص پارکینگ به ملک پیش‌فروش‌شده عمل نمی‌کند، در صورتی که پارکینگ از اوصاف اساسی معامله باشد، برای شخص خریدار دو حق ایجاد می‌شود که مخیر به انتخاب هریک از آنها خواهد بود. در این حالت خریدار می‎تواند معامله را فسخ کرده و خسارت خود را نیز مطالبه کند.
 این وکیل دادگستری در گفت‎ وگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: اگر خریدار مایل به فسخ معامله نباشد، می‎تواند موضوع را به کارشناس ارجاع داده و برابر نظر کارشناسی،  مبلغی را که او به عنوان ثمن پرداختی پارکینگ مشخص کرده است، دریافت کند.
​​​​​​​البته اگر در قرارداد میان طرفین، توافق‎های دیگری در این زمینه انجام شده باشد، طرفین باید آن تعهدات را انجام دهند. وی بیان کرد: حالتی نیز وجود دارد که پارکینگ از اوصاف اساسی معامله محسوب نمی‎شود که در این صورت، خریدار صرفاً می‎تواند خسارات خود را برابر نظر کارشناسی مطالبه کند.نقی‎زاده گفت: عرف جامعه و منطقه می‎تواند درباره اوصاف اساسی بودن یا نبودن پارکینگ نیز در آرای محاکم تاثیرگذار باشد. منظور از اوصاف اصلی معامله بودن، این است که برای مثال داشتن یا نداشتن پارکینگ برای خریدار مهم بوده و او تصمیم خود مبنی بر خریداری ملک را با توجه به این موضوع گرفته باشد که البته در جامعه ما در بیشتر موارد، داشتن پارکینگ از اوصاف اصلی معامله است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال