امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
حقوق و تکالیف موجر و مستاجر
اجاره عقدی است که به موجب آن، مستاجر، در برابر مالی که به موجر می‎دهد، برای مدت معین مالک منافع عین مستاجره می‎شود. یعنی همان سلطه و اختیار استفاده مالک از عین مورد اجاره را دارد.
    حقوق موجر
از جمله حقوق موجر که در بند 2 ماده 490 قانون مدنی بیان شده، این است که مستاجر باید اجاره ‎بها را در موعد مقرر پرداخت کند و دریافت اجاره ‎بها در موعد مقرر، از حقوق موجر است.اگر در قرارداد اجاره موعد مشخص نشود، مستاجر باید اجاره ‏بها را نقدا بپردازد و اگر مستاجر اجور معوقه داشته باشد و آن را پرداخت نکند، موجر می‎تواند الزام او را از محاکم دادگستری بخواهد.عقد اجاره دارای موعد و تاریخ مشخص است و بعد از اتمام مدت قرارداد، مستاجر باید ملک یا هر مورد اجاره دیگری را به موجر بازگرداند. در غیر این صورت موجر می‎تواند از مراجع قضایی، دستور تخلیه ملک را بگیرد.یکی از تکالیف موجر، انجام تعمیرات عین مستاجره (ملک، خانه ،...) است و برای انجام این تکلیف موجر حق دارد به محل مورد اجاره وارد شود.

     تکالیف موجر
طبق ماده 476 قانون مدنی، موجر باید عین مستاجره (ملک، خانه،... ) را تسلیم مستاجر کند و در صورت امتناع، موجر اجبار می‎شود و در صورت تعذر اجبار، مستاجر اختیار فسخ معامله را دارد.از دیگر تکالیف موجر طبق ماده 486 قانون مدنی این است که اگر ملک یا خانه تعمیرات و مخارجی نیاز داشته باشد و برای استفاده از آن، لازم است که انجام شود، این تعمیرات به عهده مالک است؛ مگر آن که شرط خلاف شده یا عرف برخلاف آن باشد و همچنین آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم است. برای مثال اگر درب پارکینگ ساختمان نیاز به تعویض داشته یا سقف ساختمان نیاز به تعمیر داشته باشد، موجر موظف به انجام آن است.اگر مستاجر ودیعه (پول پیشی) نزد موجر دارد، موجر باید در هنگام تخلیه آن وجه را به مستاجر برگرداند.طبق ماده 477 قانون مدنی، موجر باید عین مستاجره را در حالتی به مستاجر بدهد که مستاجر بتواند از آن استفاده مطلوب را کند.

     حقوق مستاجر
مستاجر حق هرگونه استفاده از مالی که اجاره کرده است را در حدود قرارداد اجاره منعقدشده با مالک دارد.طبق ماده 474 قاون مدنی، مستاجر می‎تواند مالی که اجاره کرده است را به دیگری اجاره دهد؛ مگر اینکه برخلاف آن شرط شده باشد .همچنین طبق مواد 485 و 486، اگر مال مورد اجاره نیاز به تعمیر و مخارجی داشته باشد، برعهده موجر است؛ مگر خلاف آن شرط شده باشد و اگر تعمیرات آن ضروری باشد و تاخیر در آن باعث ضرر به موجر شود، مستاجر نمی‏تواند جلوی تعمیرات را بگیرد. اگر در مدت تعمیر مستاجر نتواند از مالی که اجاره کرده است، استفاده کند در این صورت مستاجر حق فسخ اجاره را دارد.اگر مستاجر مبلغی بابت پول پیش به موجر داده، حق دارد در هنگام تخلیه از موجر دریافت کند.

     تکالیف مستاجر
از اولین تکالیف مستاجر، پرداخت اجاره ‏‎بها در عوض تملیک منفعت یا استفاده منفعت مال مورد اجاره است که در قرارداد اجاره میزان آن بین طرفین توافق شده است و مستاجر باید اجاره ‎بها را در موعد تعیین ‎شده در قرارداد پرداخت کند. از دیگر تکالیف مستاجر طبق ماده فوق این است که از مالی که اجاره کرده است، به نحو متعارف استفاده کرده و تعدی و تفریط نکند و در صورتی که مستاجر در استفاده از مورد اجاره تعدی یا تفریط نماید، موجر حق فسخ معامله را دارد.همچنین مستاجر موظف است در پایان قرارداد اجاره مالی که اجاره کرده است به عنوان مثال ملک یا خودرو و غیره را به مالک تحویل دهد و در غیر این صورت موجر می‎تواند الزام او را از محاکم بخواهد یا مستاجر را مجبور به تخلیه عین کند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال