امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
شیوه های وصول چک برگشتی
فلسفه به وجود آمدن چک، پرداخت هایی بود که به جای پول نقد صورت می گرفت. امروزه چک از این فلسفه به طور کلی دور مانده و اغلب چک ها دیگر روز نیستند و تاریخ صدور و پرداخت آنها متفاوت است. این تفاوت موجب شده است که اختلافاتی در این خصوص به وجود بیاید که چک برگشتی نتیجه همین اختلاف است. به همین دلیل در قانون شیوه هایی برای وصول چک برگشتی پیش بینی شده است که از طریق آنها دارنده چک می تواند چک پرداخت نشده یا برگشتی خود را وصول کند.
 وصول چک از طریق کیفری
یکی از شیوه های وصول چک، وصول آن به شیوه کیفری است که از طریق دادگاه کیفری صورت می گیرد. در وصول چک به شیوه کیفری، دارنده چک باید ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ صدور چک، آن را برگشت بزند و از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کند.اگر دارنده در این مدت گواهی را دریافت نکند، دیگر نمی تواند چک را از طریق کیفری وصول کند.سپس دارنده چک باید به دادگاه کیفری صالح رفته و با پیوست گواهی عدم پرداخت، از صادرکننده چک شکایت کند.شکایت کیفری از چک برگشتی را تنها می توان به طرفیت صادرکننده چک مطرح کرد، نه علیه ضامن و ظهرنویس چک. توجه داشته باشید که برخی از چک ها قابلیت وصول به شیوه کیفری را ندارند.

 وصول چک از طریق اداره ثبت
چک یک سند لازم الاجراست و به همین دلیل در صورتی که صادرکننده چک با عدم پرداخت آن، به تعهد خود عمل نکند، دارنده می تواند از طریق شکایت در اداره ثبت، نسبت به وصول آن اقدام کند.وصول چک از طریق اداره ثبت دارای همان محدودیت شکایت کیفری از چک است؛ به این ترتیب که تنها نسبت به صادرکننده امکان پذیر است و نه ضامن و ظهرنویس چک؛ البته در این شیوه وصول چک، دارنده چک باید تشریفاتی را رعایت کند.

 وصول چک از طریق حقوقی
وصول چک از طریق حقوقی، شیوه ای است که دارنده در هر صورت می تواند به آن استناد کند. برای وصول چک به شیوه حقوقی دارنده باید به دادگاه حقوقی صالح مراجع و با تقدیم دادخواست، تقاضای رسیدگی کند.
 

صفحه اصلی سامانه صیاد در رابطه با ثبت چک صیادی

چنانچه فردی قصد ثبت چک صیادی در سامانه صیاد را داشته باشد، باید به این نکته توجه نماید که در حال حاضر، سامانه صیاد به عنوان سامانه ای مستقل که دارای سایت و صفحه اینترنتی اختصاصی باشد، وجود نداشته و بر اساس اعلام بانک مرکزی، اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل که اسامی آن‌ها در سایت شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت ( شاپرک ) قید گردیده مانند آپ و ۷۲۴ و همچنین، درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری ( اینترنت بانک و همراه بانک ) این خدمت را ارائه می نمایند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال