امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
سخنگوی اجرای قانون جدید چک اعلام کرد؛

صدور چک های جدید در وجه حامل ممنوع است/ چک های جدید از ابتدای سال 1400 و با رنگ بنفش منتشر می‌شوند

سخنگوی اجرای قانون جدید صدور چک گفت: چک‌های جدید نباید در وجه حامل صادر شوند و اطلاعات مربوط به «تاریخ سررسید»، «مبلغ» و «هویت گیرنده چک» باید علاوه بر متن چک در سامانه صیاد نیز ثبت شوند؛ ضمن اینکه در انتقال چک نیز، گیرنده چک برای انتقال آن به نفر دیگر، باید به سامانه صیاد مراجعه و اطلاعات هویتی گیرنده جدید را در این سامانه ثبت کند.
 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، آمنه نادعلیزاده با حضور در شبکه خبر به تشریح تغییرات صورت گرفته در روند صدور، دریافت و انتقال چک بر اساس قانون جدید چک از ابتدای سال 1400 پرداخت.

تغییرات مربوط به صدور، انتقال و دریافت چک بر اساس قانون جدید چک، فقط به چک‌های جدید مربوط می‌شود که در ظاهری بنفش و از سال آینده منتشر می‌شوند. در ظاهر این چک‌ها این جمله نیز قید شده است که «کارسازی این چک منوط به ثبت در سامانه صیاد است.»

بر این اساس، فرایند صدور چک تغییر کرده است. در گذشته چک‌ها فقط به صورت کاغذی مبادله می‌شد اما بر اساس قانون صدور جدید چک و از ابتدای سال 1400، لازم است ثبت سیستمی مبادلات چک نیز انجام شود.

از ابتدای سال 1400صادرکننده چک همانند گذشته دسته چک فیزیکی را از بانک دریافت می‌کند و برای صدور چک، اطلاعات مربوط به «تاریخ سررسید»، «مبلغ» و «هویت گیرنده چک» را بر روی چک فیزیکی ثبت می‌کند، اما باید همین اطلاعات را در سامانه صیاد نیز ثبت کند.

گیرنده چک نیز باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و پس از استعلام، اطلاعاتی را که در سامانه صیاد ثبت شده، با اطلاعات مندرج در برگه چک مقایسه کرده و مراتب تأیید و یا عدم تآیید خود را اعلام کند. انجام استعلام و تایید چک توسط گیرنده الزامی است در غیر این صورت چک قابل نقد شدن نخواهد بود.

از ابتدای سال 1400 چک‌های جدید در وجه حامل قابل صدور نیستند و گیرنده چک باید به این موضوع توجه کند که چک‌‌های جدید را در وجه حامل قبول نکند.

چک‌های قبلی تابع قانون زمان صدور خودشان هستند و به روال سابق کارسازی می شوند. لذا برای دارندگان چک‌های قدیمی جای نگرانی وجود ندارد.

ثبت سیستمی چک، امکان جعل و تقلب را به حد زیادی کاهش خواهد داد. ویژگی دیگر ثبت سیستمی این است که از آنجا که اگر صادر‌کننده‌ای چک اولی خود را بی‌محل صادر کرده باشد، نمی‌تواند چک دوم خود را صادر کند و لذا این موضوع باعث کاهش تعداد چک‌های برگشتی خواهد شد.

بر اساس قانون جدید صدور چک، تخصیص دسته چک سخت‌گیرانه تر شده است. بر این اساس به افرادی که دارای چک برگشتی سو اثر نشده هستند و همچنین افرادی که معسر هستند و احکام ورشستگی به آنها مترتب است، دسته چک تعلق نخواهد گرفت.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال