امروز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
مواجهه نیروگاه ها با محدودیت سوخت
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نیروگاه ها نامناسب نیست، گفت که وزارت نفت تعهد داده بود در این ایام میزان مشخصی سوخت گاز را تامین کند اما به دلیل افزایش مصرف خانگی و تجاری این تعهد عملی نشده و ما نیز با هماهنگیانجام شده از سوخت مایع و جایگزین در نیروگاه ها استفاده می کنیم و اکنون مشکل خاصی وجود ندارد.
محسن طرزطلب با اشاره به محدودیت تامین سوخت در 
نیروگاه ها، اظهار کرد: در هر نیروگاهی که نتوانستند سوخت گاز را تامین کنند از سوخت جایگزین و سوخت گازوئیل استفاده می شود، تعداد نیروگاه هایی که از سوخت جایگزین  استفاده می کنند به هشت مورد نیز نمی رسد و اکثرا در این نیروگاه ها شرایط اینگونه است که تنها واحدهایی که در مدار هستند، آن هم نه به صورت صددرصد از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه اگر واحدی در مدار باشد سعی شده که سوخت آن به صورت ترکیبی از مازوت و گازوئیل تامین شود، گفت: ممکن است یک نیروگاه شش واحد داشته باشد که همه واحدهای آن از مازوت استفاده نکنند و به صورت ترکیبی از مازوت و گازوئیل تامین سوخت کنند، البته ممکن است نیروگاه هایی نیز وجود داشته باشند که به صورت صددرصد از مازوت استفاده کند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه تعداد این نیروگاه ها در مجموع به بیش از هشت نیروگاه نیز نمی رسد، گفت: اینکه چه تعداد نیروگاه از گازوئیل استفاده می کنند مشخص است؛ در هر بخشی از شمال و شمال شرق که افت فشار گاز اتفاق افتاده و نتوانستیم تامین گاز داشته باشیم، از سوخت جایگزین استفاده می کنیم.
طرزطلب با اشاره به عدم اجرای تعهد وزارت نفت برای تامین سوخت گاز، گفت: مخازن گازوئیل و ذخیره کردن آن برای همین مواقع است که اگر مشکلی به وجود آمد بتوانیم از گازوئیل استفاده کنیم تا شرایط نرمال شود.
وی با اشاره به آمادگی نیروگاه ها برای استفاده از سوخت های جایگزین، اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه ها هیچ مشکلی برای تامین برق مورد نیاز کشور ندارند، هرچند که برخی نیروگاه ها در حال تعمیر هستند اما برای تامین نیاز فعلی کشور مشکلی نیست.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی درباره احتمال خاموشی در زمستان امسال نیز، گفت: از اکنون نمی توان این مساله را پیش بینی کرد، نگرانی هایی وجود دارد، در حال رصد شرایط هستیم تا مشکلی به وجود نیاید، اما من به شخصه نگران هستم، پیش بینی خاموشی ها را نمی توان با خیال راحت و یا مضطرب اعلام کرد، اما در مجموع به دنبال این هستیم که مشکلی به وجود نیاید.
مجید چگنی،  مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در همین رابطه اعلام کرد: امروز مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و همین موضوع سبب شده محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند. به این ترتیب، با افزایش مصرف گازوییل، مقدار صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می‌یابد.

تامین منابع بودجه بدون استقراض
بدهی دولت در شهریور ماه و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم از 165 هزار و 550 میلیارد تومان به 159 هزار و 580 میلیارد تومان رسیده که بیانگر بازپرداخت 5 هزار و 970 میلیارد تومان از تنخواه بودجه سال جاری است.
براساس آمار متغیرهای پولی شهریور ماه 1400، حجم نقدینگی به 4067 هزار و 600 میلیارد تومان و حجم پایه پولی به 518 هزار و 920 میلیارد تومان رسیده است.
رشد پایه پولی در این ماه نسبت به ماه قبل تنها 2 هزار و 890 میلیارد تومان بوده و با مقایسه رشد پایه پولی در ماه‌های قبل، مشخص می‌شود که رشد پایه پولی در شهریور ماه کاهش قابل توجهی نسبت به متوسط ماه‌های فروردین تا مرداد ماه داشته است.
دولت در شهریور ماه بخشی از تنخواه بودجه‌ سال 1400 را به بانک مرکزی پس داد. در بخش دارایی‌ها و بدهی‌های با مرکزی در شهریور ماه 1400، بدهی دولت به بانک مرکزی با 5 هزار و 970 میلیارد تومان کاهش از رقم 165 هزار و 550 میلیارد تومان در مرداد ماه به 159 هزار و 580 میلیارد تومان کاهش یافته است. این کاهش درواقع ناشی از بازپرداخت بخشی از تنخواه بودجه سال جاری است که در 5 ماهه اول امسال توسط دولت قبل استفاده شد.

سهم اندک تسهیلات قرض‌الحسنه 
بررسی عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بیانگر این است که مانده تسهیلات اعطایی تا پایان شهریور امسال در مقایسه با اسفند پارسال رشد ۲۰.۳ درصدی داشته و فقط هشت درصد از تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه است.
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان شهریور امسال، معادل ۲۸۷۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد ۲۰.۳ درصدی مواجه شده است.
همچنین، تسهیلات قرض‌الحسنه ۸.۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با ۳۱.۲ درصد و فروش اقساطی ۱۹.۴ درصد است.  به لحاظ عددی در پایان شهریور سال جاری ۲۳۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال گذشته، ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل ۴۳۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که با رشد ۱۹.۲ درصدی مواجه شده و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۶۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته ۲۲.۱ درصد افزایش یافته است.
گفتنی است، ۱۳.۹ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. 
در بانک‌های تجاری کشور نیز، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان ۲۸.۳ درصد است که رقم آن ۱۲۳ هزار  و ۸۰۰ میلیارد تومان در پایان شهریور ۱۴۰۰ بوده است.  به صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان شهریور ۱۴۰۰ به فروش اقساطی، مرابحه و قرض الحسنه اختصاص یافته است.
همچنین، بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان شهریور سال جاری نشان دهنده این است که تسهیلات اعطایی با ۷.۵ درصد افزایش از رقم ۳۸۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به عدد ۴۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش ۶.۵ درصدی در مقایسه با اسفند سال گذشته مواجه شده است. گفتنی است که ۵.۱ درصد از وام‌های بانک‌های تخصصی را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد.  
 
طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع نهایی شد
سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته اصلاحات طرح واردات مدیریت شده خودرو را نهایی و این مصوبه را برای بررسی به صحن علنی ارسال کرد.
وی با اشاره به رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون متبوعش، گفت: پس از اینکه شورای نگهبان به مصوبه قبلی مجلس درباره واردات خودرو ایراداتی وارد کرد، کمیسیون صنایع و معادن پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان، قطعه‌سازان و بانک مرکزی و اعضای شورای نگهبان، هفته گذشته اصلاحات این طرح را نهایی و در نتیجه مصوبه کمیسیون را برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال کرد.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در تشریح اصلاحات انجام گرفته از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد: براساس مصوبه کمیسیون، هر فرد حقیقی و یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشأ خارجی مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واردات خودرو نسبت به تنظیم بازار اقدام کند.
وی با اشاره به نهاد تصمیم‌گیر برای تعیین تعداد خودروهای وارداتی، اضافه کرد: شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن‌ها (متناسب با مابه التفاوت تولید داخل و تقاضای موثر آن‌ها طی یک سال گذشته)، سالانه با پیشنهاد وزارت صمت و با تائید هیات وزیران تعیین می‌شود.این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هرچند باید از تولیدات داخل حمایت کرد اما در حال حاضر که تولید داخل توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد، باید این تقاضا را با عرضه خودروهای وارداتی تامین کرد، این موضوع موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات مدیریت شده این کالا را کلید بزند.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: با واردات مدیریت شده، بازار تعدیل خواهد شد و حتی خودروسازان نیز برای تولید خودروهای باکیفیت‌تر تشویق می‌شوند.

استفاده از ظرفیت بنادر با تکمیل کریدور شمال جنوب
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد تاسیسات و زیرساختهای جدید در بنادر کشور گفت: با ایجاد کریدورهای جدید و تکمیل کریدور شمال و جنوب و تجهیز بنادر باید بار ترافیکی بیشتری را برای بنادر فراهم کنیم.وی در رابطه با لزوم ایجاد تاسیسات و زیرساختهای بهنگام جدید در بنادر کشور گفـت:  بخش زیادی از سهم توسعه اقتصادی کشورهایی که به دریا راه دارند وابسته به اقتصاد دریا بوده که با استفاده از پتانسیل بالقوه دریا، بنادر و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت لجستیکی خود در جهت رونق تولید، صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: ما نیز باید با ایجاد کریدورهای جدید و تکمیل کریدور شمال و جنوب و تجهیز بنادر بار ترافیکی بیشتری را برای بنادر فراهم کنیم. با بهره از تکنولوژی‌های نوین ظرفیت‌های جدیدی برای بنادر ایجاد نماییم از جمله ایجاد بستر مناسب برای پهلو‌گیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بنادر جنوب کشور و ایجاد بنادر جدید در دریای خزر که سازگار با مسایل زیست محیطی واردات چوب باشند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کریدور شمال به جنوب، بنادر جنوبی را باید به صورت موثر، هم از بعد زیر ساخت و هم از بعد تجاری و اقتصادی به بنادر شمالی اتصال دهیم تا زمینه استفاده از ظرفیت بنادر شمال هم به طور کامل فراهم گردد و بتوانیم از طریق دریای خزر به کشورهای همسایه در شمال به ویژه قزاقستان و روسیه متصل شویم.

۳۰ هزار تن سیب صنعتی روز دست کشاورزان باقی مانده است
جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: حجم سیب باقی مانده بر روی دست کشاورزان حدودا ۳۰ هزار تن است که به مرور واحدهای تولید آن را خریداری می‌کنند.
وی در خصوص دلایل افزایش میزان سیب درجه 3 و صنعتی در استان آذربایجان غربی، گفت: طی سال جاری در استان آذربایجان غربی باغداران سیب با مشکلاتی از جمله افزایش دمای شدید در فصل تابستان مواجه شدند که همین مسئله باعث شد تا محصول آنها زودتر برسد و ریزش کند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم مصرف سموم استاندارد نیز به افزایش میزان سیب زیر درختی در استان آذربایجان دامن زده است، ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد سموم قاچاق و غیر استاندارد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که بر روی آنها آزمایشات لازم صورت نگرفته و از کیفیت لازم برخوردار نیستند. سمومی که در زیر زمین‌ها نیز تولید می‌شوند فاقد ماده موثره و استاندارد لازم هستند.
محمودزاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از مدیریت‌ها و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌ها برای مبارزه به موقع با آفت‌ها مانند کرم سیب اطلاع رسانی نمی‌کنند، تصریح کرد: زمان مقابله با کرم سیب در دشت‌ها و مناطق کوهستانی چند روزی با هم تفاوت دارند به همین دلیل باید اطلاع رسانی به موقع صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه کاهش میزان بارندگی و عدم پراکندگی مناسب نیز یکی دیگر از عوامل افزایش سیب زیر درختی در استان آذربایجان غربی در مقایسه با سال‌های گذشته شد، ادامه داد: برای اولین بار سازمان تعاون روستایی برای خرید سیب صنعتی به موقع ورود کرد و در اقدامی قابل تقدیر حدود 32 هزار تن سیب صنعتی خریداری کرد.
محمودزاده با اشاره به اینکه بیش از 1 میلیون و 200 هزار تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود که حدود 10 الی 15 درصد آن ریزش می‌کند، ادامه داد: متاسفانه طی سال جاری حدود 150 هزار تن سیب صنعتی در استان تولید شده است که 50 درصد از آن را واحدهای تولیدی استان خریداری کرده‌اند. میزان سیب صنعتی در سال گذشته نیمی از حجم تولیدی در سال جاری بود.
 
افزایش قیمت دلار متوقف می شود؟
تاثیر آزادسازی منابع مسدودی در بازار ارز
به تازگی اعلام شد که بیش از ۳‌ ۵ میلیارد دلار از منابع مسدودی کشور آزاد شده و در حال ورود به چرخه تجاری کشور است. اکنون نیز گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که جریان ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بهبود یافته است. همچنین در روزهای اخیر نیز خبرهای مثبتی درباره رفع تحریم ها و مذاکرات مخابره شده است. علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی را با مقامات سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس داشتم و گفت‌وگوها در عین حالی که صریح و جدی بود، ولی سازنده و روبه جلو بود. برخی فعالان بازار پیش بینی می کنند پس از چند پله افزایش دلار در انتهای هفته گذشته، دلار نیاز به یک دوره اصلاحی دارد. با این حال روز گذشته قیمت دلار نوسانات افزایشی را تجربه کرد و به 28 هزار و 650 تومان رسید.
طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع نهایی شد
سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته اصلاحات طرح واردات مدیریت شده خودرو را نهایی و این مصوبه را برای بررسی به صحن علنی ارسال کرد.
وی با اشاره به رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون متبوعش، گفت: پس از اینکه شورای نگهبان به مصوبه قبلی مجلس درباره واردات خودرو ایراداتی وارد کرد، کمیسیون صنایع و معادن پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان، قطعه‌سازان و بانک مرکزی و اعضای شورای نگهبان، هفته گذشته اصلاحات این طرح را نهایی و در نتیجه مصوبه کمیسیون را برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال کرد.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در تشریح اصلاحات انجام گرفته از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد: براساس مصوبه کمیسیون، هر فرد حقیقی و یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشأ خارجی مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واردات خودرو نسبت به تنظیم بازار اقدام کند.
وی با اشاره به نهاد تصمیم‌گیر برای تعیین تعداد خودروهای وارداتی، اضافه کرد: شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن‌ها (متناسب با مابه التفاوت تولید داخل و تقاضای موثر آن‌ها طی یک سال گذشته)، سالانه با پیشنهاد وزارت صمت و با تائید هیات وزیران تعیین می‌شود.این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هرچند باید از تولیدات داخل حمایت کرد اما در حال حاضر که تولید داخل توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد، باید این تقاضا را با عرضه خودروهای وارداتی تامین کرد، این موضوع موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات مدیریت شده این کالا را کلید بزند.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: با واردات مدیریت شده، بازار تعدیل خواهد شد و حتی خودروسازان نیز برای تولید خودروهای باکیفیت‌تر تشویق می‌شوند.

استفاده از ظرفیت بنادر با تکمیل کریدور شمال جنوب
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد تاسیسات و زیرساختهای جدید در بنادر کشور گفت: با ایجاد کریدورهای جدید و تکمیل کریدور شمال و جنوب و تجهیز بنادر باید بار ترافیکی بیشتری را برای بنادر فراهم کنیم.وی در رابطه با لزوم ایجاد تاسیسات و زیرساختهای بهنگام جدید در بنادر کشور گفـت:  بخش زیادی از سهم توسعه اقتصادی کشورهایی که به دریا راه دارند وابسته به اقتصاد دریا بوده که با استفاده از پتانسیل بالقوه دریا، بنادر و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت لجستیکی خود در جهت رونق تولید، صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: ما نیز باید با ایجاد کریدورهای جدید و تکمیل کریدور شمال و جنوب و تجهیز بنادر بار ترافیکی بیشتری را برای بنادر فراهم کنیم. با بهره از تکنولوژی‌های نوین ظرفیت‌های جدیدی برای بنادر ایجاد نماییم از جمله ایجاد بستر مناسب برای پهلو‌گیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بنادر جنوب کشور و ایجاد بنادر جدید در دریای خزر که سازگار با مسایل زیست محیطی واردات چوب باشند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کریدور شمال به جنوب، بنادر جنوبی را باید به صورت موثر، هم از بعد زیر ساخت و هم از بعد تجاری و اقتصادی به بنادر شمالی اتصال دهیم تا زمینه استفاده از ظرفیت بنادر شمال هم به طور کامل فراهم گردد و بتوانیم از طریق دریای خزر به کشورهای همسایه در شمال به ویژه قزاقستان و روسیه متصل شویم.

۳۰ هزار تن سیب صنعتی روز دست کشاورزان باقی مانده است
جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: حجم سیب باقی مانده بر روی دست کشاورزان حدودا ۳۰ هزار تن است که به مرور واحدهای تولید آن را خریداری می‌کنند.
وی در خصوص دلایل افزایش میزان سیب درجه 3 و صنعتی در استان آذربایجان غربی، گفت: طی سال جاری در استان آذربایجان غربی باغداران سیب با مشکلاتی از جمله افزایش دمای شدید در فصل تابستان مواجه شدند که همین مسئله باعث شد تا محصول آنها زودتر برسد و ریزش کند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم مصرف سموم استاندارد نیز به افزایش میزان سیب زیر درختی در استان آذربایجان دامن زده است، ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد سموم قاچاق و غیر استاندارد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که بر روی آنها آزمایشات لازم صورت نگرفته و از کیفیت لازم برخوردار نیستند. سمومی که در زیر زمین‌ها نیز تولید می‌شوند فاقد ماده موثره و استاندارد لازم هستند.
محمودزاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از مدیریت‌ها و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌ها برای مبارزه به موقع با آفت‌ها مانند کرم سیب اطلاع رسانی نمی‌کنند، تصریح کرد: زمان مقابله با کرم سیب در دشت‌ها و مناطق کوهستانی چند روزی با هم تفاوت دارند به همین دلیل باید اطلاع رسانی به موقع صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه کاهش میزان بارندگی و عدم پراکندگی مناسب نیز یکی دیگر از عوامل افزایش سیب زیر درختی در استان آذربایجان غربی در مقایسه با سال‌های گذشته شد، ادامه داد: برای اولین بار سازمان تعاون روستایی برای خرید سیب صنعتی به موقع ورود کرد و در اقدامی قابل تقدیر حدود 32 هزار تن سیب صنعتی خریداری کرد.
محمودزاده با اشاره به اینکه بیش از 1 میلیون و 200 هزار تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود که حدود 10 الی 15 درصد آن ریزش می‌کند، ادامه داد: متاسفانه طی سال جاری حدود 150 هزار تن سیب صنعتی در استان تولید شده است که 50 درصد از آن را واحدهای تولیدی استان خریداری کرده‌اند. میزان سیب صنعتی در سال گذشته نیمی از حجم تولیدی در سال جاری بود.
 
علاقه سهامداران به خبرهای منفی!
در حالی که هفته گذشته و در پی حمایت های دولت از بازار سرمایه و همگامی برنامه های سیاستگذار پولی و مالی برای حمایت از بورس، شاهد رشد در این بازار بودیم، اما عقب نشینی از آزادسازی قیمت خودرو تردید را در دل سرمایه گذاران برای ادامه روند رشد بورس ایجاد کرد. روز گذشته شاهد کاهش 17 هزار واحدی شاخص بورس تهران بودیم و ارزش معاملات 2 بازار به 8 هزار میلیارد تومان رسید.
این در شرایطی بود که  قیمت دلار در بازار دیروز رو به رشد بود و از 28 هزار تومان نیز فراتر رفت، اما بازار تحت تأثیر روانی قیمت دستوری، کاهش یافت. دیروز شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 3342 واحد به رقم 387 هزار و 942 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران روز گذشته به بیش از 5 میلیون و 751 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران روز گذشته  در بورس تهران بیش از 5.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 511 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار  351 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
دیروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.1 درصد افت کردند.
شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.85 درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 1.2 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 1.2 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.1 درصد کاهش یافت.
نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند دیروز  بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را بازی کردند که می‌توان به ترتیب نماد پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، شستا، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران ، بانک ملت و گل‌گهر را اشاره کرد.
در فرابورس ایران هم دیروز اوضاع تعریفی نداشت و شاخص کل در پایان معاملات با 169 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 478 واحد رسید. روز گذشته ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 143 هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه که شامل شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی فرابورس و نیز شرکت‌هایی که تازه می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند به بیش از 361 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دیروز در فرابورس ایران بیش از 2.1 سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 280 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 896 میلیارد تومان داد و ستد کردند که با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس دیروز به 8 هزار میلیارد تومان رسید.
روز گذشته نماد صنعتی مینو یک تنه بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای پتروشیمی زاگرس،‌پلیمر آریاساسول، صبا تأمین، ذوب‌آهن اصفهان، فرابورس ایران و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشت.
بازار سرمایه ایران بیشتر تحت تأثیر حوادث جانبی قرار گرفته و به جای اینکه مؤلفه‌های بنیادی اقتصاد کلان بر آن اثر بگذارد، شایعات و حاشیه‌ها بر آن اثرگذار است، به عنوان مثال دیروز با وجود اینکه قیمت دلار در بازار رو به رشد بوده و رکورد یکساله را شکست، اما اثر مثبت بر بازار نگذاشت و برعکس یک اطلاعیه مبنی بر لغو قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو که یکی از صنایع حاضر در بورس است، باعث ریزش بازار شد، به هر حال اقتصاد ایران ملغمه‌ای از تعیین قیمت دستوری و ساز و کار بازار است، به گونه‌ای که هم اکنون قیمت بنزین از قیمت آب معدنی کمتر است، همچنین در حالی که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ غیرواقعی ارائه می‌شود، اما محصولات پتروشیمی‌ها و قیمت‌های دلار آزاد صادر می‌شود و در کشور ما سالانه حدود 100 میلیارد دلار یارانه‌های پنهان در قالب دلار ارزان و یا گاز و برق ارزان به صنایع داده می‌شود.
محصولاتی که توسط این یارانه‌های ارزان تولید می‌شود، در بورس حضور دارند و گاهی محصولات آنها هم قیمت گذاری می‌شود. در هر صورت و بنا به توصیه کارشناسان بازار سرمایه گزینه شفاف‌تر و بهتری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال