امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

بورس هفته را با رکورد جدید  آغاز کرد

روز گذشته با باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل به روند صعودی خود ادامه داد و توانست تا پایان ساعات معاملاتی ۵ هزار و ۶۱۵ واحد رشد کند و به رقم ۳۲۰ هزار و ۲۴ واحدی برسد. همچنین شاخص کل هم وزن با ۲ هزار و ۴۱۳ واحد افزایش عدد ۹۳ هزار و ۹۶۴ را تجربه کرد. به اعتقاد کارشناسان، گزارش های ماهانه شهریور ماه شرکت ها انتظار سهامداران از رشد قیمت‌ها در بازار را افزایش داده است و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار باشد. این انتظارات سبب شده نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شود.

شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۷ هزار و ۸۷۷ واحدی رقم ۳۷۱ هزار و ۹۱ را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۴۲۰۲ و ۱۰۸۷۷ واحد رشد کردند. شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات تهران و توسعه معادن وفلزات هر کدام به ترتیب  ۷۴۳، ۲۶۵ و ۲۴۳ واحد تاثیر افزایشی روی شاخص‌های بازار داشتند. اما در طرف مقابل پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی شیراز هر کدام به ترتیب ۱۱۰، ۸۰ و ۳۴ واحد در کاهش شاخص‌ها تاثیر گذار بودند.

گروه فلزات اساسی پس از خودرویی‌ها بیشترین ارزش‌  معاملات را به خود اختصاص دادند به طوری که تونستند ۲۷۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۹۲ میلیارد تومان را معامله کنند. در این گروه نیز تعداد بیشتر سهم‌ها با شد قیمت رو به رو بودند. گروه های شیمیایی ، بانکها و کانه‌های فلزی پس از  این دو گروه توانستند بیشترین ارزش معاملات را داشته باشند.

 

گوشت مرغ  صدرنشین افزایش قیمت

جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از بین ۹ کالای اساسی که تغییرات قیمت آن‌ها منتشر شده، قیمت هفت کالای اساسی در مردادماه امسال نسبت به تیرماه سال جاری کاهش داشته، اما قیمت گوشت مرغ تازه با افزایش بیش از ۱۲.۵ درصدی در مردادماه سال ۱۳۹۸ نسبت به ماه قبل از آن، بیش‌ترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

قیمت گوشت مرغ تازه در تیر و مرداد سال جاری به ترتیب حدود ۱۲ هزار ۷۳۸ تومان و ۱۴ هزار ۳۲۵ تومان بوده است.

این در حالی است که در تیرماه نیز قیمت گوشت مرغ با افزایش بیش از ۱۰ درصدی نسبت به خرداد، بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده بود.

با این وجود، از بین این ۹ قلم کالای اساسی که تغییرات قیمت آن‌ها در مرداد ماه امسال منتشر شده، بعد از گوشت مرغ، فقط قیمت گوشت گوسفندی با افزایش ۱.۸ درصدی از ۹۶ هزار ۷۵۲ تومان در تیر ماه به ۹۸ هزار ۴۷۴ هزار تومان در مرداد ماه رسیده است. در این میان قیمت گوشت گوساله با کاهش ۱.۹ درصدی از ۸۷ هزار و ۲۶۳ تومان در تیرماه به ۸۵ هزار ۶۰۳ تومان در مردادماه رسیده است.

قیمت شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی نیز با کاهش ۴.۸ درصدی در مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن، بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که قیمت این محصول در تیر و مرداد سال جاری به ترتیب ۵۶۹۳ و ۵۴۱۸ تومان بوده است. قیمت شکر سفید نیز با کاهش ۰.۲ درصدی در مرداد نسبت به ماه قبل از آن به ۵۱۸۶ هزار تومان رسیده است. قیمت برنج داخلی هاشمی درجه یک، پاکستانی باسماتی درجه یک، طارم اعلا و تایلندی نیز در مرداد ماه امسال به ترتیب ۲.۷، ۲.۶، ۲.۳ و ۰.۷ نسبت به تیر ماه کاهش یافته است؛ به‌طوری که این چهار نوع برنج در مرداد ماه به ترتیب به قیمت ۲۲ هزار و ۶۳۶ تومان، ۱۰ هزار ۶۱۸ تومان، ۲۳ هزار و ۲۴۳ تومان و هفت هزار و ۴۲۶ تومان در بازار عرضه شده است. 

 

دفاع از تاخیر تحویل خودروهای پیش فروشی

دبیر انجمن خودروسازان گفت:تاخیر در تحویل خودرو علاوه بر سود مشارکت، جریمه هم دارد، پس عدم تحویل عمدی تعهدات خودروسازان، کار عاقلانه‌ای نیست و دپوی خودروهای تولیدی ریسک بسیار بالایی دارد.

 احمد نعمت‌بخش درباره سخنان هفته گذشته وزیر صمت که گفته بود« اگر شرکت خودروسازی با وجود داشتن امکانات لازم به تعهداتش عمل نکرد، به تعزیرات معرفی خواهد شد»، با بیان اینکه هیچ خودروسازی را سراغ نداریم که عامدانه از تحویل خودرو خودداری کند، گفت: در قراردادهای فروش خودرو ذکر شده که خودروسازان در صورت تاخیر در تحویل، باید علاوه بر سود مشارکت، درصدی جریمه نیز پرداخت کنند، بنابراین عدم تحویل عمدی تعهدات، کار عاقلانه‌ای نیست، ضمن اینکه دپوی خودروهای تولیدی ریسک بسیار بالایی دارد.

 دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: بررسی مسئولان ثابت کرد که هیچ خودروسازی دست به احتکار خودرو نزده و خودروهایی که در پارکینگ ها مانده اند، دارای نقص هستند؛ البته عدم تحویل به موقع تعهدات، درخصوص خودروسازانی که به دلیل مسائل تحریمی و عدم دریافت به موقع قطعه، قادر به تحویل به موقع نبوده‌اند، متفاوت است و این خودروسازان به تعزیرات معرفی نشدند و ۹۹ درصد تعهدات معوق و خودروهای موجود در پارکینگ ها به این دسته اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: تمامی خودروسازان اعم از ایران خودرو و سایپا و نیز خودروسازان بخش خصوصی، تعهدات معوق دارند که به دلیل تحریم و عدم تامین به موقع قطعه و کمبود نقدینگی رخ داده است.

 دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وقتی خودروساز به دلیل تحریم  و عدم تامین قطعه قادر به تحویل به موقع تعهدات نبوده قضیه متفاوت است؛ چراکه این مساله در ید اختیار طرف ایرانی نیست و این مساله دقیقا مصداق فورس ماژور قرارداد محسوب شده و قضیه در اختیار خودروسازان نبوده است. نعمت بخش گفت:مردم باید توجه کنند که شرکت‌های خودروساز در به وجود آمدن این شرایط مقصر نیستند؛ به همین دلیل برخی از خودروسازان به مشتریان پیشنهاد داده اند که یا سود مشارکت، دارای تداوم باشد یا خودرو جایگزین دریافت کنند؛ البته برخی مواقع نیز پیشنهاد شد که افراد انصراف دهند و اصل پول را با سود دریافت نمایند، بنابراین خودروسازان در این شرایط برای جلوگیری از تضییع حق مشتریان، چندین پیشنهاد ارائه داده‌اند و امیدواریم مردم به خودروسازان کمک کنند.

 

میزان چکهای برگشتی

حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ٨٦٦ هزار میلیارد ریال در مردادماه ١٣٩٨ در کل کشور مبادله شد که از میان آنها حدود ٦٤٧ هزار فقره چک (۸.۹درصد) به ارزش ١٠٨ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲.۵ درصد) برگشت خورد. براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ٨٦٦ هزار میلیارد ریال در مردادماه ١٣٩٨ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۶.۱ درصد و ۱۳.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ٢ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٤٩ هزار میلیارد ریال مبادله شد. حدود ٦ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٥٧ هزار میلیارد ریال در مردادماه ١٣٩٨ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵.۷ درصد و ۱۵.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد بررسی، در کل کشور ۹۱.۱ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۷.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.

 

طبقه متوسط و پایین در پروژه اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط آرامش بازار ارز، کسانی که نیازمند واقعی هستند می‌توانند برای تهیه مسکن اقدام کنند. وی درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن فقط تابع خود مسکن نیست بلکه تابع شرایط اقتصادی و قیمت ارز هم هست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی آرامش به بازار رسیده است و افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود آن را در بازارهای گوناگون حرکت نمی دهند. بنابراین در این شرایط کسانی که نیازمند واقعی مسکن هستند، می‌توانند برای تهیه مسکن اقدام کنند.

اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که طبقه متوسط و پایین یعنی جامعه هدف ما هستند، برای تهیه مسکن در پروژه اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند و دیگران هم که استطاعت مالی دارند، می‌توانند خودشان برای تهیه مسکن اقدام کنند.

 

آژانس‌ها فروش اینترنتی بلیت اربعین ندارند

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که با توجه به برخی سوء‌استفاده‌های صورت گرفته از سوی برخی سایت‌های گمنام فروش بلیت هواپیما، تصمیم بر آن شد که بلیت هواپیما برای سفرهای اربعین از سوی آژانس‌های مسافرتی به صورت اینترنتی فروخته نشود و تنها ایرلاین‌ها بتوانند این کار را انجام دهند.

وی  با بیان اینکه دفاتر فروش بلیت هواپیما برای سفرهای اربعین مشخص و اعلام شده است، درباره شیوه خرید بلیت این پروازها به ایسنا گفت: با توجه به سوءاستفاده‌ برخی سایت‌های گمنام فروش بلیت، بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان هواپیمایی مقرر شد تا فروش بلیت به صورت اینترنتی نباشد و آژانس‌های مسافرتی نتوانند بلیت این پروازها را که در ایام مذکور نرخ ثابتی هم دارد، به صورت آنلاین بفروشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بر اساس این تصمیم، زائران می‌توانند برای خرید بلیت پروازهای اربعین به دفاتر رسمی اعلام شده مراجعه کنند، افزود: شرکت‌های هواپیمایی داخلی که در این طرح قرار دارند و پروازهای فوق‌العاده برای خدمات‌رسانی به مسافران اربعین انجام می‌دهند، در سایت رسمی خود بلیت هواپیما را به صورت اینترنتی می‌فروشند و مردم می‌توانند از سایت این شرکت‌ها برای خرید آنلاین استفاده کنند.

سامانی تاکید کرد: قیمت بلیت هواپیما برای زائران اربعین در تاریخ‌های ۲۰ تا ۳۰ مهر ماه نرخ ثابت و اعلام شده‌ای دارد و اگر هر مسافری متوجه گرانفروشی از سوی یکی از فروشندگان شد، سریعا ما یا سازمان هواپیمایی را در جریان قرار دهد تا به سرعت با متخلف یا متخلفان برخورد کرده و نسبت به احقاق حقوق زائران اربعین اقدام کنیم.

 

 تخصیص واردات ۱۹میلیارد دلار  برای واردات  کالای اساسی و ضروری

عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی گفت: در نیمه نخست سال جاری علی‌رغم تحریم‌های بی‌سابقه دشمنان، بیش از ۱۹میلیارد دلار به‌منظور واردات کالاهای اساسی و ضروری تولید و مصرف تأمین ارز انجام شده است.

وی  با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت کشور در شرایط تحریم گفت: خوشبختانه دشمنان به هدف اصلی خود یعنی فروپاشی اقتصادی کشور نرسیدند.

وی افزود: در حال حاضر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم و امکان برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط و رشد و توسعه اقتصادی فراهم شده است.

همتی تصریح کرد: در نیمه اول سال علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی، به‌منظور واردات کالاها به کشور، بیش از 19 میلیارد دلار تأمین ارز انجام شده که از این میزان حدود 11 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: همچنین حدود 8 میلیارد دلار نیز برای واردات دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تأمین شده است.

همتی با اشاره به مشکلات ایجادشده برای طبقات متوسط و ضعیف جامعه بر اثر تحریم گفت: بانک مرکزی به‌دنبال ثبات و برنامه‌ریزی برای افزایش رفاه مردم است.

همتی ادامه داد: با توجه به حساسیت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به بازدید خود از واحدهای تولیدی منطقه آزاد کیش گفت: فعالیت حدود 300 واحد تولیدی در این منطقه نشان‌دهنده زحمات صنعتگران و تولیدکنندگان منطقه است و بحمدالله نسبت به گذشته  تحولات مثبت زیادی در کیش رخ داده است.

وی افزود: تا آنجا که در توان بانک مرکزی است از فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری در مناطق آزاد حمایت و تلاش می‌کنیم در نیمه دوم امسال ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تجاری مناطق را تأمین کنیم.

همتی گفت: پذیرش پروانه‌های کسب‌وکار مناطق آزاد توسط بانک‌ها، تأمین ارز گروه‌های کالایی 1 و 2 براساس ثبت سفارش و هماهنگی انجام‌شده توسط دبیرخانه مناطق آزاد، تسهیل نحوه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد، حل مشکل ترانزیت بین مناطق آزاد و ایجاد واحد مختص مناطق آزاد به‌منظور پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی این مناطق در معاونت ارزی بانک مرکزی با هدف حمایت از توسعه مناطق آزاد در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: همه هدف ما حمایت از تولید و تسهیل تجارت در مناطق آزاد است و در این مسیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌های موجود تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال