امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

واریز مرحله دوم طرح حمایت معیشتی خانوار

دولت در قالب طرح حمایت معیشتی خانوارساعت ۲۴، ۲۹ آبان طی دومین مرحله برای تعدادی دیگر از سرپرستان خانوار که ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند، کمک نقدی واریز می کند.

با شروع سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، دولت طرح حمایت از معیشت خانوار را در دستور کار قرار داد و اعلام کرد که منابع ناشی از این طرح حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که به مردم بر می‌گردد.

بر این اساس، قرار شد برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز شود. پرداختی این طرح، در سه مرحله است که مرحله اول آن (۲۷ آبان) انجام شد و به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار که مشمول این طرح بودند مبالغ تعیین شده واریز شد که جمعیت ۲۰ میلیون نفری را دربر گرفت. مرحله دوم واریز، ساعت ۲۴ چهارشنبه (۲۹ آبان) شد که ۲۰ میلیون نفر دیگر را شامل بود و مرحله سوم نیز ساعت ۲۴ شنبه (دوم آذرماه) است؛ چراکه قرار است طبق این طرح، حدود ۶۰ میلیون نفر این منابع را دریافت کنند که ۱۸ میلیون نفر کمتر از جمعیت ۷۸ میلیونی یارنه‌بگیر است که احتمالا این ۱۸ میلیون نفری که مبلغ کمک حمایتی را دریافت نخواهند کرد همان سه دهک بالای درآمدی هستند که قرار است از دریافت یارانه نقدی نیز حذف شوند، چراکه گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد دهک‌های بالای درآمدی، بیش از ۲۰ برابر سایر دهک‌ها از یارانه بنزین استفاده می‌کنند و اکنون در طرح اصلاح قیمت سوخت و یارانه‌های پنهان به طور طبیعی در اولویت حذف قرار دارند. طبق آنچه اعلام شده، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه هدف کمک حمایتی دولت را تشکیل می‌دهند.

 

۱۵۰۰ کارت‌خوان خارج از کشور غیر فعال شد

تازه‌ترین آمار شاپرک حاکی از آن است که از زمان ممنوعیت فعالیت‌ کارت‌خوان‌های ایرانی در خارج از کشور، بیش از ۱۵۰۰ کارت‌خوان در خارج شناسایی و مسدود شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) از ابتدای اعلام و ابلاغ ممنوعیت فعالیت کارت‌خوان‌های خارج از کشور بیش بر ۱۵۰۰ پایانه (پوز) فعال در دیگر کشورها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت شناسایی و مسدود شده‌اند.

این شرکت اعلام کرد که شاپرک نیز که پیش از این با استفاده از روش‌های حضوری بیش از ۲۰۰ پایانه فعال خارج از کشور را شناسایی و مسدود کرده بود، طی یک ماه اخیر با به ‌کارگیری روش‌های داده محور برای رصد رفتار پذیرندگان، بیش از ۵۰ پایانه دیگر را شناسایی و مسدود کرده است.

حساسیت نسبت به فعالیت‌ کارت‌خوان‌های ایرانی در خارج از کشور همزمان با بحران ارزی سال گذشته افزایش یافت و به همین دلیل بانک مرکزی تاکید ویژه‌ای بر جلوگیری از فعالیت دستگاه‌های کارت‌خوان ایرانی در خارج از کشور داشت.

این دستگاه‌ها امکان برقراری ارتباط از طریق مخابرات را ندارند و از طریق سیم‌کارت یا اینترنت به شبکه پرداخت ایران متصل می‌شوند؛ حال آن‌که گفته می‌شود استفاده از وی‌پی‌ان شناسایی این دستگاه‌ها را دشوار کرده، اما به نظر می‌رسد که روش‌های دیگری نیز برای شناسایی این دستگاه‌ها وجود دارد. در حال حاضر به ویژه در کشورهای اطراف، کارت‌خوان‌های ایرانی در صرافی‌ها، موبایل فروشی‌ها و سایر فروشگاه‌ها در حال فعالیت هستند که گفته می‌شود تعداد آن‌ها نسبت به ابتدای امر کاهش قابل توجهی یافته است. در گزارش شاپرک آمده است که شبکه پرداخت الکترونیکی کشور اعم از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و شاپرک، تراکنش‌های انجام‌شده در این شبکه را دائماً زیر نظر دارند و با روش‌های مختلف و متنوعی به دنبال کاهش فعالیت‌هایی مانند ارائه خدمات به کارت‌خوان‌های خارج کشور هستند. شاپرک تاکید کرده درصورتی‌ که کوتاهی در اعمال محدودیت توسط شرکت‌های پی‌اس‌پی صورت گیرد، جریمه‌های بازدارنده‌ای در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد. آنطور که گفته شده، کاهش بیش‌ از پیش فعالیت کارت‌خوان‌های خارج از کشور نیازمند برخی هماهنگی‌های فنی میان بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و ... است که خوشبختانه طی ماه‌های اخیر از سرعت چشمگیری برخوردار شده‌ و می‌توان امیدوار بود با به نتیجه رسیدن این هماهنگی‌ها تعداد کارت‌خوان‌ها و تراکنش‌های این قبیل پایانه‌ها در حد فراوانی کاهش یابد.

 

۱۵ آذر؛ تقدیم بودجه ۹۹ به مجلس

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور وعده داد که بودجه سال ۹۹ در روز ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شود. محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سؤال که بودجه سال 99 براساس چند بشکه نفت بسته شده و آیا در این بودجه مجدد 14 میلیارد برای کالاهای اساسی در نظر گرفته خواهد شد، افزود: این مسائل هنوز نهایی نشده و زمانی که نهایی شود، گزارش آن ارائه می‌شود.

 

اینترنت به‌زودی وصل می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که اینترنت بین‌الملل به‌زودی وصل خواهد شد، امنیت را مولفه‌ای بسیار مهم دانست و گفت: من شخصا به صورت مستمر در حال پیگیری هستم که با صلاح‌دید مراجع امنیتی و شورای امنیت کشور بتوانیم ارتباطات را مثل قبل برقرار کنیم. محمدجواد آذری ادامه داد: من درباره وصل‌شدن دوباره اینترنت برآورد زمانی ندارم اما این امیدواری وجود دارد که هر چه سریع‌تر مشکلات برطرف شود و به نظر من صد در صد اینترنت به‌زودی وصل خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که زندگی امروز مردم به فضای مجازی وابسته است، افزود: حدود دو سه میلیون نفر راننده در تاکسی‌های اینترنتی مشغول کار هستند. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون ایرانی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. ما هم بر این اساس زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را به شکلی طراحی و برنامه‌ریزی کردیم که فعالیت‌های اینترنتی داخلی وابسته به اینترنت بین‌الملل نباشد تا زیان مردم به کمترین میزان خود برسد. مثلا همین مسیریاب‌های داخلی کاملا وابسته به نقشه هستند و در سال‌های اخیر توانسته‌اند به خوبی فعالیت و با نمونه‌های مشابه خارجی خود رقابت کنند و امروز هم پاسخگوی نیاز کاربرانند. البته ضعف‌هایی هم وجود دارد.

آذری جهرمی اظهار کرد: ما همه تلاشمان را کرده‌ایم که صاحبان کسب و کارهای مجازی در شرایط حاضر زیان نبینند. اما می‌دانم که برخی از این کسب و کارها تا ۹۰ درصد کاهش سطح تراکنش داشته‌اند. دانشگاهیان نیز در جست‌وجوی منابع درسی و تحقیقاتی دچار مشکل شده‌اند.‌ همچنین عده‌ای از کسب و کارهایی که به اینترنت بین‌الملل متصلند، معطل مانده‌اند. دیروز خانمی با وزارتخانه تماس گرفته بود و اظهار می‌کرد که برای شرکت در یک آزمون در یکی از کشورها ۴۰۰۰ یورو هزینه کرده و حالا برای پیگیری نتیجه آزمون نیازمند دسترسی به ایمیل است و اظهار می‌کرد که زمان و زحمت و پولی که برای این کار صرف کرده در حال از بین رفتن است.

وزیر ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: اینکه عده‌ای تصور کنند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مساوی است با قطع کامل اینترنت و قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت، تصوری اشتباه و مغایر با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اصول عقلانی است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال