امروز ۰۸ مهر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ مهر ۱۳۹۹
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
۸۰۰ هزار کارت سوخت در صف تولید 
شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی صدور کارت بنزین روزهای شلوغی را پشت سر می گذارد وآخرین خبرها حاکی از تشکیل صف های بلند در مقابل شعبات آن است. بر اساس آمارها هم اکنون ۸۰۰ هزار کارت سوخت در صف تولید قرار دارد. همچنین به طور میانگین به صورت روزانه ۷۰ هزار کارت سوخت به این تعداد اضافه می شود. در این خصوص روز گذشته مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید کارتهای سوخت خبر داد و جزییاتی از سهمیه خودروهای شخصی و عمومی اعلام کرد.
با شروع سهمیه بندی بنزین از 24 آبان ماه، استفاده از کارت سوخت الزامی شده  و تقاضا برای آن افزایش یافته است.  پیش از ایام سهمیه بندی سوخت، مدت زمان تولید کارت سوخت بین ۲ تا ۳ هفته بود که اکنون به حدود یک ماه تا یک ماه و نیم رسیده است.شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰۰ هزار درخواست تولید کارت سوخت داریم گفت: «این  در حالی است که ظرفیت تولید روزانه ما ۳۰ هزار کارت است.»وی درباره تعداد کارت سوخت های در دست تولید گفت: «در روزهای اخیر روزانه به طور میانگین ۷۰ هزار کارت سوخت برای تولید به ما ارجاع داده شد، این در حالی است که ظرفیت تولید کارت سوخت ما در روز ۳۰ هزار کارت است.»
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: «هم اکنون ۸۰۰ هزار درخواست تولید کارت داریم که عدد میانگین ۷۰ هزار درخواست جدید در روز به این رقم اضافه می شود. ما در ماه های گذشته چندین مرتبه از مردم درخواست کردیم که اقدام به دریافت کارت سوخت خود کنند و حتی یک مرتبه سوختگیری با کارت سوخت شخصی داشته باشند تا مشکلات احتمالی سریع تر برطرف شود. با این وجود بسیاری از مردم در این زمینه اقدامی انجام ندادند و اکنون با حجم زیادی از درخواست مواجه هستیم. »این مقام مسوول با تاکید بر اینکه محدودیتی در کارت سوخت خام نداریم، تصریح کرد: «سایت های تولید که کارت سوخت را شخصی سازی می کنند محدودیت دارند، البته در تلاش هستیم که این ظرفیت را افزایش دهیم تا روند تولید کارت سوخت سرعت بگیرد.»وی درعین حال تاکید کرد: «مردم نگران نباشند؛ چرا که سهمیه سوخت آن ها تا ۶ ماه ذخیره می شود و اگر یک ماه هم کارت سوخت نداشته باشند سهمیه هر ماه، ذخیره شده و بعدا قابل استفاده است.»

   سهمیه‌ خودروهای عمومی به ماه بعد منتقل نمی‌شود
رضایی در بخش دیگری از اظهارات خود جزییاتی از سهیمه بندی خودروهای عمومی و خصوصی اعلام کرد و گفت:  «مصوبه دولت به ما می‌گوید که فقط سهیمه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ذخیره می‌شود و سهمیه ناوگان عمومی از جمله تاکسی ها در پایان ماه، به ماه بعد منتقل نمی‌شود.»

   جزییات سهمیه بندی پیک‌های موتوری 
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در خصوص سهمیه بنزین پیک‌های موتوری نیز گفت: «در آخرین کارگروهی که متشکل از وزارتخانه‌های کشور، نفت و سازمان برنامه و بودجه بود، آنجا مصوب کردند که فعالان پیک‌های موتوری به‌شرط آنکه پیمایش داشته باشند و سامانه داشته باشند که وزارت کشور طبق آن، پیمایش آنها را با عنوان موتورسیکلت‌های حمل بار شهری مورد تایید قرار دهد، ما به‌صورت اعتباری و بر اساس تفاوت نرخ‌های اول و دوم به آنها سهمیه بنزین می‌دهیم.»وی ادامه داد: «تاکسی‌های اینترنتی هم باید پیمایش‌شان تایید شود و بعد از تأیید پیمایش توسط وزارت کشور، سهمیه اعتباری آنها واریز می‌شود.»

  جزییات سهمیه بندی تاکسی های اینترنتی
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص جزییات سهمیه بندی تاکسی های اینترنتی نیز گفت: «بر اساس مجموع پیمایش در تمامی برند‌های تاکسی اینترنتی که فعالیت می‌کند، سهمیه اعتباری دریافت خواهد کرد.»وی افزود: «اگر فردی که در تاکسی‌های اینترنتی یا پیک‌های موتوری مشغول فعالیت است و سهمیه‌ای دریافت نمی‌کند، باید از شرکت کارفرمای خود و یا اتحادیه مربوط به فعالیتش پیگیری کند تا میزان پیمایش وی در سامانه‌ای ثبت شود، و اتحادیه و شرکت‌های مربوطه، از وزارت صمت و وزارت کشور پیگیری می‌کنند و در این صورت است که وزارت کشور میزان پیمایش این فرد را تایید کرده و سهمیه به‌صورت اعتباری در پایان هر ماه به وی تعلق می‌گیرد.»

  ابطال کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده
رضایی در بخش دیگری از صحبت های خود به ابطال کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: «موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال بر اساس مصوبه هوای پاک، فرسوده تلقی می‌شوند و بر اساس قانون به آنها کارت سوخت داده نمی‌شود، ازاین‌رو سهمیه بنزین نیز ندارند؛ اگر بخواهد این قانون تغییر کند باید به ما ابلاغ شود؛ تا این لحظه هیچ ابلاغی به شرکت نفت برای اینکه به دارندگان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال کارت سوخت بدهیم، صورت نگرفته است، اما هر زمان این ابلاغ صورت بگیرد ما آمادگی داریم که به آنها کارت سوخت و سهمیه بدهیم.» فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی نفت فرآورده‌های نفتی نیز در این خصوص گفت: «براساس مصوبه هیات دولت خودروهای بالای ۲۵ سال و موتورسیکلت‌های بالای ۱۰ سال کارت سوخت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.»
براساس آیین‌نامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی با عمر ۱۰ سال، مینی‌بوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون‌شهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۱۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتورسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند. براساس این تصمیم که از سال ۱۳۸۸ تاکنون جاری است تمام وسائل نقلیه‌ای که شامل این قانون می‌شوند امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال