امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه 
ممنوعیت فروش کالای خارجی در نمایشگاه های بهاره امسال 
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: یکی از سیاست های امسال برای نمایشگاه های بهاره تاکید بر عدم ورود کالای خارجی است. جواد احمدی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: ما در شرایط عادی سال سراغ نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا نمی رویم و معتقدیم واحدهای صنفی و فروشگاه های بزرگ در سطح جامعه نیاز مردم را برطرف می کنند اما در برخی مواقع با افزایش تقاضا برای برخی کالاهای خاص نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا توسط کارگروه تنظیم بازار برپا می شوند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه ها در کنار مزایا با معایبی نیز همراهند افزود: تجمیع نیازهای مردم در یک محل و عرضه آن ها باعث رفع غالب نیازهای مردم می شود، علاوه بر این قیمت ها در این نمایشگاه ها باید از قیمت واحدهای صنفی کمتر باشد لذا کارشناسی قیمت صورت می گیرد و فروشندگان نیز موظف به عرضه با همان قیمت هستند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت، عرضه کالا بدون واسطه را مزیت مهم این نمایشگاه ها عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه ها باعث متعادل تر شدن قیمت ها و افزایش نظارت ها خواهند شد.
احمدی با بیان اینکه یکی از سیاست های امسال برای این نمایشگاه ها عدم ورود کالای خارجی است افزود: تعداد غرفه هایی که در کل کشور برای این نمایشگاه ها پیش بینی شده کمتر از 20 هزار غرفه است لذا در مقابل سه میلیون واحد صنفی بسیار ناچیز است و تاثیر چندانی بر کاهش فروش واحدهای صنفی نخواهد داشت.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت اظهار داشت: واحدهای صنفی در قالب فروش های فوق العاده در این ایام تخفیف می دهند و اتحادیه های صنفی نیز به تأمین کالای مورد نیاز مردم و بازار کمک می کنند.
این مقام مسئول با اشاره به طرح های نظارتی ویژه توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این ایام سال گفت: برای امسال هم این موضوع پیش بینی و دستورالعمل های نظارتی نیز به همه استانها ابلاغ شده است.
احمدی اظهار داشت: ما تشدید بازرسی ها را در دستور کار داریم و با تلفن 124 و سامانه 124.ir به شکایات مردمی رسیدگی می کنیم.

فریب قیمت‌های کاذب خودرو را نخورید
فروشندگان خودرو معتقدند، در بازار خبری از فروش خودرو نیست و قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند در این شرایط به مردم توصیه می‌شود، فریب قیمت‌های کاذب را را نخورده و پس از ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید کنند.
روند صعودی قیمت ارز در بازار باعث شده تا خرید و فروش خودرو هم متأثر از این موضوع متوقف و کسی حاضر به معامله خودرو نباشد.
جالب اینجاست در این بازار راکد هرکسی قیمت های نجومی را برای خودروی خود مطرح می‌کند و کسی هم نظارتی بر بازار ندارد.
فروشندگان خودرو معتقدند: در بازار خبری از فروش نیست و فقط  قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند در این شرایط به مردم توصیه می‌کنیم  فریب قیمت‌های کاذب را نخورده و اگر خریدار هستند  صبر کرده  و با ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید کنند.
 البته شکاف قیمتی بسیار بالای کارخانه تا بازار فضای دلالی را هم در بازار خودرو به وجود آورده است به نحوی که همین امر عاملی شده تا برخی نسبت به خرید خودرو آنهم در قالب طرح های پیش فروش خودروسازان شرکت کنند تا شاید در تحویل دو سال آینده محصولات سودی عاید آنها شود.
علاوه بر این پیش‌فروشهای مدت دار خودرو توسط خودروسازان هم نتوانسته دردی از بازار دوا کند و هر روز شکاف قیمتی کارخانه تا بازار انواع محصولات رکورد های مختلفی را ثبت می‌کند. در این شرایط باید پرسید وزارت صنعت مشغول انجام کدام وظیفه مهم است که از بازار خودرو غافل شده تا فضا برای دلال بازی و افزایش قیمت ها در این بازار فراهم شود.

 احتمال ساخت مسکن ملی در شهر تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی از احتمال قرار گرفتن پروژه‌های نیمه تمام بخش خصوصی، ذیل طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت که سازندگان متعددی در تهران و دیگر شهرها برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند.
قرار است برای استفاده از ظرفیت‌های بیشتر به منظور تکمیل واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی که به هر دلیل معطل مانده منابعی اختصاص پیدا کند که البته هنوز به مرحله‌ی اجرا  نرسیده است.
محمود محمودزاده،  معاون  وزیر راه و شهرسازی  در این‌باره  گفت: اگر زمین یا پروژه نیمه تمامی، مالک خصوصی دارد، می‌تواند در صورت تمایل به طرح  اقدام ملی مسکن بپیوندد. یکی از معضلات این نوع پروژه‌ها تضمین خرید و تامین مالی است که دولت برای آن برنامه دارد.
وی افزود: با  وجود آن‌که هنوز این قالب از برنامه به شکل رسمی اعلام نشده، متقاضیان متعددی از سراسر کشور و تهران آمادگی خود را برای اختصاص زمین و پروژه‌های خود در این زمینه اعلام کرده‌اند، به این صورت پولی که از متقاضیان دریافت می‌شود به تکمیل پروژه‌ها کمک می‌کند.
به گفته محمودزاده، نوع دوم این قالب که  به زودی تفاهم‌نامه‌های آن انجام می‌شود، تحریک روند ساخت پروژه‌های نیمه تمام سطح شهرهاست که اگر در قالب طرح  اقدام ملی با قیمت مناسب برای اقشار متوسط ارایه شود، دولت تسهیلات و بسته‌های خدماتی طرح  اقدام ملی ارایه  می‌دهد.
محمودزاده چند روز قبل نیز در گفت‌وگو با ایسنا شرایط واگذاری مسکن ملی در تهرانسر را تشریح کرده بود.
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی، زمان ثبت اعتراض کسانی که شرایطشان احراز نشده را اواخر هفته جاری اعلام کرد. در اطلاعیه‌ای که در این زمینه اعلام شده آمده است: «متقاضیان طرح اقدام ملی که نسبت به نتیجه پالایش ثبت‌ نام خود اعتراض دارند، می‌توانند از تاریخ ۱/۱۲/۹۸ با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی و ورود کد رهگیری از دلیل عدم تائید شرایط خود مطلع گردند و درصورت اعتراض به نتیجه پالایش، از اواخر هفته اول اسفند ماه ۹۸، نسبت به درج اعتراض در همین سامانه اقدام کنند.»
این وزارتخانه هم‌چنین در اطلاعیه دیگری خطاب به کسانی که قصد انصراف دارند اعلام کرده است: «متقاضیانی که شرایط آن‌ها جهت ثبت‌ نام در طرح اقدام ملی مسکن تائید شده است، در صورتی که تمایل به انصراف در این مرحله از طرح را دارند، می‌توانند از اواخر هفته اول اسفندماه با ورود کد رهگیری در این سامانه نسبت به ثبت انصراف خود اقدام نمایند.» متقاضیان برای اعتراض یا انصراف باید به نشانی اینترنتی www.tem.mrud.ir 
مراجعه کنند.
 
دلایل گرانی لوازم خانگی 
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی افزایش نرخ ارز و گرانی مواد اولیه را از جمله دلایل گرانی لوازم خانگی در ماه‌های اخیر برشمرد.
وی  در تشریح دلایل گرانی لوازم خانگی در یک سال اخیر گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی حلقه پایانی تولید بوده و قیمت آنها تابعی از مواد اولیه، قطعات و دستمزد است و از آنجایی که بخشی از مواد اولیه تولید لوازم خانگی وارداتی است افزایش قیمت ها دور از انتظار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در گرو فعالیت مناسب صنایع پایین دستی است، افزود: در ماه‌های اخیر برخی از محصولات داخلی مانند قطعه و مواد اولیه موردنیاز تولید لوازم خانگی بیش از 200 تا 400 درصد رشد قیمت داشتند که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی شده است.
غزنوی افزایش سه برابری نرخ ارز در سامانه نیما را یکی دیگر از دلایل گرانی لوازم خانگی برشمرد و ادامه داد: هرچه شرایط بهتری برای تولید داخلی فراهم شود، داخلی سازی قطعات، اقتصادی می‌شود.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی اظهار کرد: در حال حاضر از یک سو قطعه سازی داخلی تقویت شده و از سوی دیگر واردات ارزش اقتصادی ندارد، بنابراین زمنیه بهتری برای ساخت داخل فراهم می شود. 

تامین مواد اولیه چالش تولیدکنندگان پوشاک
ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید ظرفیت واحدهای تولیدی پوشاک می تواند نیاز بازار داخل را تامین کند، اما تحقق این مهم در گرو تامین مواد اولیه است.
وی  درباره مشکلات بازار پوشاک، گفت: اگر مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان پوشاک تامین شود، می‌توان از ظرفیت واحدهای تولیدی موجود در کشور به درستی استفاده کرده و تولیدکنندگان داخلی بازار را به دست گیرند.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت واحدهای تولیدی می تواند نیاز بازار داخل را تامین کند، افزود: پوشاک تولید داخل می‌تواند با همتایان خارجی خود رقابت کرده و مورد پسند مصرف کنندگان قرار گیرد. وی اظهار کرد: نزدیکی به ایام نوروز فرصت مناسبی است که بتوان با تامین مواد اولیه موردنیاز تولید و نقدینگی واحدهای صنعتی، واحدهای تولیدی را تقویت کرده و زمینه تحقق شعار رونق تولید را فراهم کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم درباره تکنولوژی صنعت نساجی کشور، اضافه کرد: تکنولوژی صنعت نساجی به روز است به همین دلیل تولیدکنندگان می‌توانند البسه باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند.
 
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال