امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
آخرین اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا را پیگیری کنید. این اطلاعات را می‌توانید از وب سایت سازمان جهانی بهداشت و یا از طریق نهادهای سلامت ملی و عمومی ایران دریافت کنید.

برای محافظت از کرونا چه کارهایی باید انجام دهیم؟
 

ویروس کووید-۱۹ یا COVID-۱۹ در چین و برخی کشورهای دیگر افراد زیادی را تحت تأثیر خود قرار داده است. بیشتر افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، احساس بیماری خفیفی می‌کنند و به سرعت خوب می‌شوند، اما این ویروس می‌تواند برخی را شدیدتر درگیر کند. 

از طریق فرایندهای زیر مراقب سلامتی خودمان و دیگران باشید:

شستن مداوم دست ها

دست‌های خود را چندین بار در روز بشویید: به شکل منظم و دقیق، دست‌های خودتان را با پد الکلی پاک کنید و آن‌ها را با آب و صابون بشویید.

چرا؟ شستن دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از پد الکلی ویروس‌هایی که ممکن است روی دست‌های شما باشند را می‌کشد.

فواصل لازم را با افراد دیگر رعایت کنید

حداقل یک متر فاصله را میان خودتان و کسی که سرفه یا عطسه دارد حفظ کنید.

چرا؟ هنگامی که فرد سرفه یا عطسه دارد، قطرات کوچکی را از بینی یا دهان منتشر می‌کند که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر شما بیش از حد آن‌ها نزدیک باشید، ممکن است این قطرات را تنفس کنید.

از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان اجتناب کنید

چرا؟ ممکن است دست‌های شما با سطوح مختلفی تماس داشته باشند که حاوی ویروس هستند. پس از آلوده شدن، دست‌ها ویروس را به چشم، بینی و دهان شما منتقل می‌کنند. ازآنجا، ویروس وارد بدن شما می‌شود و شما را بیمار می‌کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

شما و افرادی که در کنار شما هستند، باید بهداشت تنفسی مناسبی را دنبال کنند. این به معنای پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی یا پارچه در هنگام عصر یا سرفه است. پس از آن باید سریعاً دستمال کاغذی را دور بیندازید.

چرا؟ قطرات بزاق حاوی ویروس هستند. با دنبال کردن بهداشت تنفسی مناسب، شما می‌توانید از افراد پیرامون در برابر ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا محافظت کنید.

افرادی که در طول ۱۴ روز گذشته در مکان‌هایی حضور داشته‌اند که ویروس کرونا در حال انتشار بوده است، چه کنند؟

علاوه بر رعایت راهبردهای پیش‌گفته شده، می توانید از تست های آنلاین مثل تست کرونا درمانکده استفاده کنید تا خیال خودتان را راحت کنید. در صورتی که احساس ناخوشی دارید، در خانه باقی بمانید (حتی در شرایطی که علایم ضعیف مانند سردرد یا آبریزش شکل بینی دارید) تا زمانی که به طور کامل خوب شوید. چرا؟ عدم تماس با افراد دیگر و مراجعه به بیمارستان باعث می‌شود که بیمارستان‌ها بتوانند روی افراد مربوطه تمرکز کنند و از شما و دیگران در برابر ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها محافظت کنند.

اگر تب کردید، سرفه داشتید یا در تنفس کردن مشکل دارید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید، زیرا این می‌تواند ناشی از عفونت تنفسی یا شرایط مهلک دیگری باشد. تماس گرفتن با بیمارستان مورد نظر باعث می‌شود که تأمین کنندگان خدمات به سرعت شما را به بخش مربوطه هدایت کنند. این کار همچنین از شما محافظت می‌کند و مانع از انتشار ویروس و عفونت‌های دیگر می‌شود.

چگونگی انتشار

دیدگاه‌های کنونی در مورد چگونگی ایجاد بیماری کرونا ۲۰۱۹ و انتشار آن کاملاً وابسته به چیزی است که در مورد ویروس‌های مشابه کرونا می‌دانیم. کویید ۱۹ یک بیماری جدید است و باید اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی انتشار آن، شدت بیماری، و دامنه گسترش آن در کشور به دست بیاوریم.

انتشار فردی به فرد

ویروس عمدتاً در میان افراد به یکدیگر منتقل می‌شود.

در میان افرادی که با یکدیگر در تماس مستقیم هستند

از طریق قطرات تنفسی ایجاد شده هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند

این قطرات ممکن است در دهان یا بینی فرد دیگر و یا نزدیک آن‌ها بنشینند و سپس وارد ریه شوند.

انتشار از طریق تماس با سطوح یا اشیای آلوده

این امکان وجود دارد که فرد ویروس کرونا را از طریق لمس کردن سطوح یا اشیای حاوی ویروس و سپس به زبان به دهان، بینی یا چشم‌های خود دریافت کند، اما به نظر نمی‌رسد که این شیوة انتشار اصلی ویروس باشد. 

 منبع: ایسنا
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال