امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد

دنياي اقتصاد : سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که نرخ دیه در سال ۱۳۹۹ به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. غلامحسین اسماعیلی گفت: «به موجب قانون نرخ دیه باید در پایان هر سال مشخص شود و قوه قضائیه میزان دیه را در جلسه روز دوشنبه مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام تعیین کرد.» دیه سال ۹۸ در ماه‌های غیر حرام ۲۷۰ میلیون تومان بود. دیه جدید از اول فروروین ۹۹ لازم‌الاجراست.

سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال ۹۸ تاکید کرد که از محوری ترین برنامه‌های قوه‌قضائیه در سالی که گذشت، مبارزه و مقابله با کهنه ویروس منفور و ناامیدکننده فساد در کشور بود. بر اساس آنچه «ایسنا» از این نشست خبری گزارش داده است، غلامحسین اسماعیلی با اشاره به پرونده بانک سرمایه و صندوق تعاونی فرهنگیان اعلام کرد: آخرین رایی که دادگاه ویژه در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۸صادر کرد راجع به بخش دیگری از پرونده بانک سرمایه و صندوق تعاونی فرهنگیان است که بر اساس آن، محمدرضا جهانبانی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع محاکمه شد. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: این فرد به تنهایی و در قالب شرکت‌های متعدد بیش از ۱۰۰ فقره تسهیلات گرفته و تسهیلات را مسترد نمی‌کرد که به ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و استرداد ۵ هزار و ۳میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شد.

به گفته اسماعیلی، متهم دیگر عمار صالحی فرزند عطاءالله به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۰ سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد. اسماعیلی ادامه داد: یکی از بدهکاران بانکی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از ۱۰ بانک با عناوین مختلف تسهیلات گرفته بود و از تسویه امتناع می‌کرد و با پیگیری‌های قضایی بیش از ۵۰ درصد از این بدهی‌های معوق تا امروز تسویه شده است.

نرخ دیه در سال ۱۳۹۹

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان دیه در سال ۱۳۹۹ نیز گفت این موضوع در جلسه روز دوشنبه شورای عالی قوه‌قضائیه مطرح شد و نرخ دیه برای سال ۹۹ در ماه‌های غیرحرام ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است که با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مبلغ نرخ دیه سال ۹۸ همراه بوده است.  سال ۹۸ در ماه‌های غیرحرام دیه ۲۷۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۹ به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافت و از تاریخ اول فروردین سال ۹۹ لازم الاجراست. نرخ دیه در سال۹۸، ۲۷۰میلیون تومان است.

مرخصی زندانیان امنیتی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مرخصی زندانیان نیز گفت: بخشنامه اعطای مرخصی صادر شد و تا کنون ۸۵ هزار زندانی از این مرخصی بهره مند شدند. این مرخصی در تمامی استان‌ها اجرا شد.او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به مرخصی زندانیان برخی شهروندان دغدغه امنیت دارند،گفت: امنیت شهروندان دغدغه ما است و در این زمینه با کسی تعارف نداریم. تمام تلاش ما این است که امنیت شهروندان مان تامین شود و برای اینکه این دغدغه وجود نداشته باشد تدابیر مختلفی اتخاذ کردیم و در خود بخشنامه به عده‌ای که آزادی آنها برای شهروندان مخاطره آمیز است، مرخصی داده نمی‌شود. تمام زندانیانی که سابقه سرقت داشتند، با هماهنگی ناجا لیست این افراد و مکان سکونت و تاریخ آغاز و پایان مرخصی آنها داده شده است تا تحت نظارت باشند.به گفته اسماعیلی، تعدادی از این افرادی که در این ایام به مرخصی رفتند به وسیله پابندهای الکترونیکی تحت رصد قرار می‌گیرند. در زندان‌ها نیز اقدامات بسیار خوبی در زمینه ضدعفونی و توزیع ماسک و دستکش و معاینات مکرر زندانیان انجام شده و وضعیت سلامت زندانیان به‌صورت مستمر رصد می‌شود.

تکذیب دستگیری پرستار قلابی

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص برخورد با شایعه سازان در فضای مجازی و فضای حقیقی در رابطه با شیوع ویروس کرونا گفت: قوه‌قضائیه در رابطه با مقابله با این قبیل افراد خاص، افراد شایعه پرداز شعبه ویژه‌ای راه‌اندازی کرده و اطلاعیه‌ای برای پلیس فتا در این رابطه ارسال شده است.اسماعیلی با بیان اینکه با کسانی که امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازند، برخورد می‌شود گفت: آن کلیپ مدعی پرستاری نیز بررسی شد و این فرد عضو جامعه پرستاری نبود و محتوای مطلب دروغ بود. فرد شناسایی شده و تحت تعقیب است و خبر دستگیری‌اش صحت ندارد و افراد دیگری در استان‌های دیگر در این ارتباط دستگیر شدند.

ارسال پرونده ضرب و شتم یک زن به دادگاه

اسماعیلی همچنین درباره ضرب و شتم یک زن در پیاده رویی در تهران که فیلم آن پخش شد گفت: این موضوع مربوط به آبان سال ۹۸ بوده و در تهران اتفاق افتاده بود و فردی که تحت تعقیب قرار گرفته بود مقیم شهر ری بود و بعد از شکایت خانم شناسایی شد و تحت تعقیب قرار گرفت. رسیدگی دادسرایی این پرونده به اتمام رسیده و جهت صدور حکم به دادگاه ارسال شده است.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال