امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
رییس کل بانک مرکزی:
رییس کل بانک مرکزی در خصوص تمهیدات بانک مرکزی برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا گفت:  «قرار شد پرداخت اقساط تسهیلات کسب و کارهای زیان‌دیده از کرونا سه ماه به تعویق بیفتد و جریمه برای مشتریان لحاظ نشود.»
عبدالناصر همتی دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی افزود: «فعالان این مشاغل دیگر مراجعه نکنند و البته بانکها هم مراعات کنند و افرادی که تسهیلات قرض الحسنه گرفتند تا سه ماه ضرورتی ندارد که اقساط خود را پرداخت کنند.»
وی افزود: «البته در فضای مجازی نوشته بودند که از حساب افراد برداشت کردند؛ ولی از آنجایی که ۲۰ هزار شعبه داریم، تا بخشنامه ها ابلاغ شود، ممکن است طول بکشد. با این حال اگر برداشتی از سوی بانکها صورت گرفته باشد، موظف هستند آن را بازگردانند.»
رییس کل بانک مرکزی همچنین اظهار کرد: «تصمیم گرفته شد اگر چک کسی برگشت خورد، سایر خدمات بانکی وی قطع نشود؛ چرا که شاید دلیل برگشت چک مرتبط با مسائل مربوط به کرونا باشد؛ بنابراین چک کسانی که از اول اسفند تا ۳۱ اردیبهشت برگشت بخورد، سه ماه از زمان برگشت خوردن مهلت دارند که از خدمات بانکی استفاده کنند، ولی در رویه قضایی دخالت نمی کنیم.»
وی گفت: «بانک مرکزی برای استفاده بیشتر مردم از خدمات بانکداری الکترونیکی سقف کارت به کارت را از سه به ۱۰ میلیون تومان افزایش داده که تاثیر زیادی در تراکنش‌های غیر حضوری داشته است.»
همتی افزود: «به منظور کاهش حضور مشتریان در شعب بانکی قرار شد سقف برداشت پول از خودپردازها ۵۰۰ هزار تومان شد. همچنین برای افرادی که بخواهند کارت هدیه بدهند، سقف آن به دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.»
همتی در ادامه با بیان اینکه جرایم فیشینگ از زمان اجرای طرح رمز دوم پویا کاهش ۵۵ درصدی داشته است یادآور شد: «تراکنش‌های اینترنتی در بهمن ماه نسبت به ماه‌های گذشته روندی افزایشی داشته و به ۹۹ میلیون تراکنش رسیده است. همچنین متوسط تراکنش‌های انتقال وجه از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۲۰ هزار تومان رسید.»
وی در ادامه یادآور شد که انجام حواله بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از طریق شعبه قابل انجام است که البته تعداد آنها محدود است. همچنین بسیاری از امور بانکی را می‌توان به عقب انداخت.
این مقام مسئول اظهار کرد که درباره حضور کارکنان بانکی در این شرایط، بانک مرکزی به بانکها اختیار کامل داده و به مدیران بانکی اعلام کرده که شرایط را برای کارکنانشان تسهیل و نسبت به شیفت بندی اقدام کنند.
رییس کل بانک مرکزی همچنین درخواست وام پنج میلیاردی از صندوق بین المللی پول را حق ایران دانست و گفت:« ۶۰ سال است که بانک مرکزی ایران از این حق استفاده نکرده و حالا که ما نیاز داریم، چرا از این حق استفاده نکنیم؟»
وی با تاکید بر اینکه مشکلی درباره تامین ارز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «از ابتدای امسال ۱۴.۸ میلیارد دلار کالاهای اساسی نهادها و دارو وارد کرده ایم. هفته پیش و دیروز شایعاتی درباره قرنطینه تهران مطرح شد که باعث هجوم مردم برای خرید مایحتاجشان شد، ولی باز هم دیدید که فروشگاه‌ها پر از کالا بود.»
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: «دو سال است که تحت شدیدترین تحریم ها قرار داریم ولی توانسته ایم نزدیک ۱۵ میلیارد دلار برای واردات تامین کنیم. صادرکنندگان غیر نفتی نیز از ابتدای امسال ۲۴.۴ میلیارد دلار ارز عرضه کرده‌اند که رکورد خوبی در شرایط تحریمی و زمانی است که به درآمدهای نفتی دسترسی نداریم.»
به گفته او در اسفندماه بانک مرکزی و صادرکنندگان غیر نفتی ۱.۵ میلیارد دلار ارز عرضه کرده اند و مشکلی در تامین ارز نداریم. ده ها میلیارد دلار از منابع ارزی کشور توسط بانک های خارجی به خاطر تحریم آمریکا مسدود شده است و ما تلاش داریم تا از کانال های مختلف و با رایزنی های مختلف آنها را آزاد کنیم.
طبق آن چه رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد عملکرد بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات نشان می‌دهد آن چه رسانه‌های خارجی می‌گفتند که رشد اقتصادی ایران با نفت منفی ۱۰ درصد خواهد بود، صحت ندارد. وی افزود: کرونا بر تمام دنیا تاثیر گذاشته است. دیدیم که بانک مرکزی آمریکا بعد از سقوط قیمت نفت، ۵۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق کرد و ۲ بار نرخ بهره را کاهش و به حدود صفر رساند ولی باز هم بازار سهامش ریخت.
او همچنین درباره پرداخت تسهیلات تولید گفت: «از ابتدای سال تا آخر بهمن ماه بیش از ۸۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است که از این میزان رقم قابل توجهی یعنی بالای ۳۰ درصد به بخش صنعت داده شده است. همچنین طرح گام را اجرا کرده‌ایم و تسهیلات خوبی به شرکت‌های کوچک متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان دادیم که نتیجه آن همین رشد اقتصادی غیر نفتی است.» همتی تصریح کرد: «در صورتی که بانک‌ها از نظر تامین اعتبار به خصوص به دلیل حوادث کرونا مشکل پیدا کنند، بانک مرکزی در خدمت آنها خواهد بود، بانک مرکزی از ابتدا کمک اقتصاد بوده و بانک‌ها نگران نباشند.» او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که بانک مرکزی شروع کرد و نتیجه خوبی نیز گرفته‌ایم، عملیات بازار باز است. در عملیات بازار باز هدف اصلی ما کنترل تورم و هدف واسط کنترل سود بانکی است.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال