امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
پایان بدون نتیجه نشست تعیین دستمزد کارگران
جلسه تعیین دستمزد سال آینده کارگران به دلیل اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی بر سر درصد افزایش حداقل مزد روز دوشنبه بدون نتیجه پایان یافت. بر این اساس این نشست به ظهر روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه موکول شده است.
پیش از این مقامات کارگری اعلام کرده بودند که با برگزاری یک جلسه نتیجه لازم به دست نخواهد آمد؛ چراکه باید نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف و اتفاق‌ نظر در خصوص درصد افزایش مزد صورت گیرد.
فعالان حوزه کار تعیین دستمزد سال ۱۳۹۹ را سخت و دشوار خوانده و بر لزوم حفظ قدرت خرید خانوارهای کارگری و توجه به معیشت آنها و تعیین مزدی شایسته متناسب با هزینه سبد معیشت کارگران با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد تاکید کردند.
کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرد که در مقایسه با سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
برابر ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد کارگران بر اساس دو مولفه محاسبه تورم و سبد هزینه معیشت خانوار صورت می‌پذیرد.

واریز اولین بسته ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی 
ساعت ۲۴ سه‌شنبه اولین بسته حمایتی کرونا با مبلغی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار مشمول واریز ‌شد. در بسته‌ای که با تصویب دولت برای حمایت از وضعیت معیشتی افرادی که در جریان ویروس کرونا دچار آسیب شدند، پرداخت نقدی به افراد با حداقل درآمد نیز وجود دارد.
بر این اساس، قرار شد تا برای حدود سه میلیون نفر که بین یک تا ۱.۵ میلیون خانوار را تشکیل می‌دهند مبلغی در چهار ماه پرداخت شود که اولین مرحله واریز آن ساعت ۲۴ سه شنبه 27 اسفند هم‌زمان با ۲۷ اسفند انجام شد.
 پرداختی برای این حدود سه میلیون نفر به تناسب بعد خانوار است و مبلغی ثابت برای هر نفر نخواهد؛ به طوری که برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان بوده که قرار است پرداخت این کمک بلاعوض طی هفته جاری انجام شود.
این خانوارها از بین یارانه بگیرانی گزیش شده اند که حداقل درآمد را داشته و مبلغ مورد نظر نیز به حساب یارانه آنها واریز می شود.
 این حدود سه میلیون نفر مشمول یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و کمک معیشتی که در هر ماه پر داخت می‌شود نیز می‌شوند.

بخشنامه جدید وزارت صمت به اصناف
قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای به اتاق‌های بازرگانی، اصناف و نیز روسای سازمان صمت ۳۱ استان کشور، خواستار افزایش تولید و فروش ارزاق عمومی با نرخ مصوب شد.
حسین مدرس خیابانی، قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای خطاب به روسای اتاق های بازرگانی و اصناف ایران و نیز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان کشور از آنها درخواست کرد تا تمامی واحدهای تحت پوشش صنوف و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، ضمن افزایش تولید و رعایت حال هموطنان در ارایه نرخ‌های مصوب و عرضه کالاها و ارزاق عمومی، مواد شوینده و ضدعفونی کننده، در سراسر روزها حتی ایام تعطیلات( به جز اول فروردین)، بدون وقفه و در تلاشی سازنده و ماندگار، برای تامین مایحتاج مردم بکوشند.
وی در این بخشنامه اعلام کرده است: این روند تا پایان فروردین 99 ادامه داشته و تمامی شبکه‌های حمل و نقل منطقه‌ای و کشوری مکلف هستند نهایت همکاری را در نقل و انتقال کالاهای مورد نیاز مردم به کار بندند؛ ضمن اینکه واحدهای نظارتی استانی نیز، باید وظیفه خطیر و دقیق نظارت را به خوبی انجام دهند.

بالا بودن حجم کنسلی بلیت قطار
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از بالا بودن حجم کنسلی بلیت قطار و سفرهای ریلی مردم طی هفته‌های گذشته خبر داد و گفت:‌ گرچه این اتفاق نشان می‌دهد که مردم توصیه‌ها را جدی گرفته‌اند و سفرهای غیرضروری‌شان را حذف کردند اما از همه شهروندان می‌خواهیم فعلا از سفرهای غیرضرورشان جلوگیری کنند تا به سلامت از مشکل شیوع ویروس کرونا هم عبور کنیم.
در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان، بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و دیگر دولتمردان تأکید کردند که مردم حتی‌المقدور در خانه بمانند و از هر گونه سفرهای غیرضرورشان جلوگیری کنند.
سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره اظهار کرد: از همه مردم می‌خواهیم که از هر گونه سفرهای غیرضرورشان خودداری کنند تا به سلامت از مشکل شیوع ویروس کرونا عبور کنیم و به سلامت جامعه و کادر درمانی مجرب و باغیرت کشورمان کمک کنیم.
وی افزود: از ابتدای اسفندماه تاکنون حجم بسیار بالایی از بلیت قطار از سوی مردم کنسل شده است که این نشان می‌دهد مردم به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی توجه کرده و سفرهای خود را حتی‌المقدور لغو کردند اما با توجه به قرار داشتن در آستانه سال نو از همه مردم مجددا می‌خواهیم که سفرهای نوروزی خود را لغو و به سلامت خود، خانواده و جامعه‌شان بیشتر توجه کنند.
رسولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصوبه‌ای از سوی ستاد مقابله با کرونا برای ممنوعیت یا محدودیت سفرهای ریلی ابلاغ شده است، گفت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مانند دیگر دستگاه‌های متولی در کشور همه مصوبات ستاد مقابله با کرونا را لازم‌الاجرا می‌داند اما تاکنون هیچ مصوبه‌ای در زمینه ممنوعیت یا محدودیت‌های سفرهای ریلی نداشته‌ایم. البته در جاهایی که تقاضا برای سفرهای ریلی حذف شده آن سفر نیز لغو شده است و در مسیرهایی که سفرهای ریلی کمابیش برقرار است همه پروتکل‌های بهداشتی و الزامات ابلاغ شده اجرایی می‌شود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همه معاینات غربالگری مسافران، تب‌سنجی آن‌ها و بررسی وضعیت علایم احتمالی در ایستگاه‌های راه‌آهن به دقت و با هماهنگی کامل کادر درمانی انجام می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های ریلی در پی لغو و کنسلی بلیت قطار از سوی مردم ضرر و زیان بسیار زیادی متحمل شدند و آیا ستاد مقابله با کرونا تمهیداتی برای جبران این مسئله اندیشیده است یا خیر، اعلام کرد: قطعا در ستاد مقابله با کرونا به بخش حمل و نقل که یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های در این زمینه بود و در ایامی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد تقریبا بیشترین ضرر را متحمل شد، تمهیداتی می‌اندیشد اما در حال حاضر اولویت اول و مهم حفظ سلامت جامعه است.
 
میزان افزایش حقوق کارمندان درسال ۹۹
 محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۱۵ درصدی سنواتی حقوق کارکنان دولت و ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم در سال ۹۹ خبر داد.
وی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری راه آهن و تعدادی از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی با اشاره به توسعه شبکه ریلی به مراکز استان‌های همدان، آذربایجان غربی، گیلان و کرمانشاه و همچنین آذربایجان شرقی از مسیر جدید، گفت: این اتفاقات در دومین سال تحریم‌ها رخ داد.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: خط آهن یزد به شیراز متصل نیست که تا سال آینده از مسیر اقلید به یزد، این دو شهر به یکدیگر متصل شده و گردشگران می‌توانند با قطار از یزد به شیراز بروند.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت بر سر پیمان خود مبنی بر افتتاح آزادراه‌های تهران-شمال و همت-کرج تا پایان سال جاری ماند و آن را عملی کرد، گفت: در ۹ ماهه امسال ۸۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شد.
به گفته معاون رییس جمهور، برای اجرای ۸ برنامه مهم دولت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی وام گرفتیم اما تاکنون تنها ۲۰ درصد آن را توزیع کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد داریم که هنوز توزیع نکرده‌ایم، چون قرار نیست پول افشانی و پول پاشی کنیم.
نوبخت با تأکید بر اینکه کسانی که از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ در صنعت ریلی سرمایه گذاری کرده‌اند بدانند که به تسهیلات و منابع خود خواهند رسید، گفت: از کارمندان نیز غافل نبوده‌ایم و حقوق آنها در سال آینده افزایش می‌یابد.

تدابیر طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های دامی
 علیرضا رفیعی پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور، جزییات طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های دامی بویژه با توجه به شرایط خاص نوروز ۱۳۹۹ را تشریح کرد.
وی  گفت: در راستای اعمال نظارت بهداشتی بر فراورده‌های با منشأ دامی و در قالب طرح تشدید نظارت نوروزی بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی که از تاریخ ۲۵ اسفند ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین سال ۹۹ ادامه خواهد داشت، اکیپ‌های دامپزشکی در سطح کشور و به صورت شبانه‌روزی بر فرآیند تولید، حمل و عرضه فراورده‌های خام دامی نظارت خواهد داشت.
رفیعی پور خاطرنشان کرد: با توجه به تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی در طرح تشدید نظارت نوروزی سال ۱۳۹۹، همچون سال گذشته، اکیپ‌های نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای ادارات کل دامپزشکی استان‌ها بر روند فرآوری، حمل و عرضه فرآورده‌های خام دامی در مراکز توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی، رستوران‌ها و سایر اماکن مرتبط، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی، خودروهای ویژه حمل فراورده‌های با منشأ دامی در سطح کشتارگاه‌ها، مراکز بسته بندی و عرضه نظارت خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در طرح نوروزی ۱۳۹۹، تعداد ۱۴۹۱ نفر در قالب ۸۶۷ اکیپ بهداشتی نظارتی و قرنطینه‌ای در هر روز به هموطنان خدمت خواهند کرد، افزود: تعداد افراد فعال در اکیپ‌های نظارتی طرح نوروزی سال ۱۳۹۹ به منظور تأکید بیشتر بر افزایش روند نظارت‌های بهداشتی با توجه به شرایط ناشی از کروناویروس در مقایسه با طرح سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه ضمن ابراز امیدواری از اینکه با همکاری کلیه مردم بزرگوار ایران و مسئولان اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف بویژه در بخش‌های نظارت بهداشتی کشور از مرحله دشوار بیماری ناشی از کروناویروس و مخاطرات آن گذر کنیم، یادآور شد: پیرو همین موضوع با هدف حذف هرگونه مخاطره بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی، توسط دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این سازمان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکل‌های صنفی مربوطه، ضوابط ویژه‌ای برای تشدید اقدامات بهداشتی به منظور اجرا در مراکز فرآوری و عرضه تدوین و به ادارات کل دامپزشکی و تشکل‌های صنفی ابلاغ شده است.

استعلام مالیات انتقال املاک تهران فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی
 امیدعلی پارسا، ریییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، بر استعلام مالیات نقل و انتقال املاک تهران فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی تاکید و با اشاره به برون سپاری اخذ مالیات الکترونیک نقل و انتقال املاک مسکونی به دفاتر اسناد رسمی، گفت: استعلام گواهی مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی مناطق ۲۲ گانه تهران فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی، به دفاتر اسناد رسمی با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیاده سازی شده است، گفت: این طرح با هدف کاهش هزینه‌های وصول مالیات، تکریم مودیان مالیاتی در تمامی دفاتر اسناد رسمی محدوده ۲۲ گانه شهرداری تهران عملیاتی شده است.
پارسا با تاکید بر اینکه انجام فرآیند یادشده توسط دفاتر اسناد رسمی در شرایط حاضر و باتوجه به شیوع بیماری کرونا حائز اهمیت است، اظهار داشت: برخی گزارش‌های واصله حاکی است که علیرغم اقدامات به عمل آمده برخی دفاتر اسناد رسمی همچنان به شیوه‌های سنتی اقدام به استعلام از ادارات امور مالیاتی می‌نمایند.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از انجام مکاتبه با رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این خصوص خبر داد و افزود: انجام استعلامات مربوط به نقل و انتقال املاک مسکونی باید از طریق سامانه مذکور انجام شود تا شاهد کمترین مراجعه حضوری مودیان در شرایط موجود باشیم.
 
وضعیت قیمت میوه در روزهای پایانی سال
در یک هفته گذشته قیمت میوه‌ها افزایش محسوسی در بازار داشته، در این میان افزایش قیمت میوه‌های وارداتی مثل موز نیز بسیار قابل توجه بود. گرچه نزدیک شدن به ایام عید بهانه خوبی برای این افزایش قیمت‌ها می‌تواند باشد اما از آنجایی که شیوع کرونا تقاضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داده، بنابراین تقاضای بیشتری در کار نیست. آنچه قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داده تنها کمبود نظارت بر بازار است، به ویژه آنکه اگر در کنار این مسأله توضیحات  مسؤولان  وزارت  صمت  را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  مبنی بر ذخیره‌سازی 6 هزار تنی میوه برای ایام عید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر بگیریم، این افزایش قیمت‌ها هیچ توجیهی ندارد.
مسأله دوم اینکه تولید میوه‌ها هم توسط باغداران امسال به حد کافی بوده است. بیش از 10 میلیون تن سیب و مرکبات در کشور تولید شده که بیش از نیاز بازار است. اما عدم نظارت بر بازار میوه قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا برده است به طوری که قیمت میوه‌های تنظیم بازاری با تأخیر زیادی اعلام شد و دوم اینکه این قیمت‌ها نسبت به قیمتی که اکنون در بازار میوه و تره‌بار تهران به فروش می‌رود بسیار بالاتر است.
اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به آغاز توزیع میوه‌های تنظیم بازاری گفت: «استقبال مردم از این میوه‌ها بسیار کم است.»
وی دلیل آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چنین عنوان کرد که میوه‌های تنظیم بازاری، سیب درختی و پرتقال با قیمت هر کیلو 5600 تومان از سوی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در اختیار مغازه‌داران قرار می‌گیرد و مغازه‌داران باید این میوه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به قیمت هر کیلوگرم 6 هزار تومان به مصرف‌کننده نهایی عرضه کنند.
کارگر ادامه داد: «قیمت میوه‌های تنظیم بازاری معمولا باید کمتر از نرخ بازار باشد اما هم اکنون این روند معکوس است به عبارت دیگر مغازه‌داران میوه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از میدان مرکزی میوه و تره‌بار کیلویی 4 هزار و تا 4200 تومان می‌خرند و می‌توانند با قیمت بالاتر از 6 هزار تومان نیز عرضه کنند بنابراین تمایلی به خرید میوه‌های تنظیم بازاری وجود ندارد.»
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با ابراز نگرانی از قیمت میوه‌های تنظیم بازاری که توسط وزارت صمت اعلام شده گفت: «ما منتظر تغییر قیمت‌ها و اعلام نرخ‌های جدید تنظیم بازاری هستیم تا این شرایط رفع شود.»
بنابراین آنچه مشخص است دو دلیل اعلام دیرهنگام قیمت و همچنین اعلام غیرمنطقی قیمت، عامل افزایش قیمت میوه در بازار بوده است. البته چند قلم میوه وارداتی مانند موز، نارگیل، انبه و آناناس که مشکلاتی در واردات آنها ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا بوده که شاید قابل توجیه باشد. 
علی حاج فتحعلی، نایب رییس اتحادیه بارفروشان در گفت‌وگو با فارس، افزایش قیمت میوه‌های وارداتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تایید کرد و گفت: «4 قلم میوه موز، نارگیل،‌ انبه و آناناس که از نظر قانون منعی برای واردات آنها نیست با محدودیت زیادی وارد می‌شود و به همین دلیل قیمت در بازار بسیار افزایش یافته است.»
وی در عین حال از فراوانی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر داد و گفت: «تنوع و فراوانی عرضه در این میدان بسیار زیاد است و قیمت‌ها هم تقریبا مناسب است. افزایش‌هایی که در بازار وجود دارد شاید به دلیل عدم نظارت است.»
مجید کیان پور، نماینده مجلس دهم نیز در خصوص گرانی میوه گفت: «در شرایط کنونی کالاهای اساسی به میزان کافی در انبارها موجود است و هیچ دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد، زمانی که کالا و میوه به میزان نیاز جامعه موجود باشد، دلیل ندارد که با افزایش تقاضا قیمت ها بالا برود.»
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال