امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان می دهد، گشت های تعزیزات راهی بازار شده و مشغول بررسی قیمت ها هستند، در واکنش به این کار، برخی فروشندگان ترجیح داده اند واحدهای خود را تعطیل کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، طی هفته‌های اخیر بازار لوازم خانگی با افزایش قابل توجه قیمت‌ها در انواع کالاها روبه رو شده است جالب اینجاست بعد از گلایه بسیار خریداران در مورد چرایی گرانی لوازم خانگی در نهایت وزارت صنعت اعلام کرد افزایش قیمت ها آنچنان نامتعارف نیست البته ما این موضوع را بررسی و با واحدهای تولیدی که بدون رعایت چارچوب اقدام به افزایش قیمت کرده اند برخورد خواهیم کرد.

در همین ارتباط حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه اقتصادی دولت گفته است" برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌دلیل فضای خاص حاکم بر بازار، انتظار افزایش قیمت‌های چند برابری دارند، اما اکنون بین 20 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته در این مقطع مجوز افزایش قیمت به آنها داده شده است".

وی با بیان اینکه ‌به‌نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد، تصریح کرد: وقتی دستمزدها و هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، نمی‌توان با سرکوب قیمت‌ها از این رویه جلوگیری کرد، اما در عین حال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نیز قابل قبول نیست.

البته سرپرست وزارت صنعت احتکار در بخش لوازم خانگی را رد نکرده و معتقد است" در بخش تقاضای لوازم خانگی، برخی فروشندگان و عرضه‌کنندگان از عرضه کالاهای خود ممانعت کرده و احتکار می‌کنند که در این زمینه سازمان حمایت به‌دنبال نظارت و کنترل هر چه بیشتر بازار است.

با وجود این اظهارات همچنان تولیدکنندگان بر لزوم افزایش بیشتر قیمت ها اصرار داشته و می‌گویند هزینه‌های تولید تا حد قابل توجهی افزایش یافته و در صورت عدم تغییرات قیمتی امکان فعالیت برای ما وجود ندارد. جالب اینجاست تعدادی از تولیدکنندگان با اعمال برخی از تغییرات در کد محصول آن را جدید معرفی کرده و افزایش قیمت را بر روی آنها اعمال کرده‌اند.

علاوه بر این خرید کالای تقلبی و با قیمت بالا به جای اصل یک چالش جدی برای خریداران شده است و در کنار این موضوع تولیدکنندگان زیرزمینی با کپی‌برداری از برندهای خارجی و حتی ایرانی با کیفیت، اقدام به تولید کالای مشابه می‌کنند و با برچسب لوازم خانگی خارجی و حتی ایرانی با کیفیت آن محصولات را روانه بازار می‌کنند. البته از آنجا که بخش قابل توجهی از لوازم خانگی خارجی در بازار فاقد گارانتی است، خریدار تا مدت‌ها متوجه نمی‌شود که بهای بیشتر پرداخت کرده و کالای ایرانی را به اسم خارجی خریداری کرده است.

*اختلال در عرضه لوازم خانگی به بازار/تخصیص 50 درصد تولید واحدها به سازمان‌ها و شبکه تعاونی‌های

علاوه بر این تعدادی از برندهای ایرانی که در بازار فعالیت می‌کنند فقط با یک نماینده توزیعی کار می‌کنند که همین امر در  عرضه محصول به بازار مشکل ایجاد کرده است. در کنار این موضوع به اعتقاد فعالان بازار بیش از 50 درصد تولید واحدها در سازمان و شبکه تعاونی‌های کشور توزیع می‌شود لذا کمبود کالا در بازار طبیعی است و همین امر بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شده است.

در حال حاضر مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان می دهد گشت های تعزیرات راهی بازار شده و مشغول بررسی قیمت ها در بازار هستند اما نکته اینجاست فروشندگان در مقابل ترجیح داده اند واحدهای خود را تعطیل کنند. آنها می گویند، اجناس را با قیمت بالا از تولیدکنندگان خریده اند و نمی توانند آن را ارزان بفروشند.

بازار لوازم خانگی ,

به گزارش تسنیم، امروز بازار لوازم خانگی رها شده و هر کس به سلیقه خود قیمت گذاری کرده و با شگردهای مختلف اقدام به فروش کالا می کند البته این تخلفات با دستور و اخطار برطرف نخواهد شد بلکه ساماندهی اوضاع نیازمند یک سیاست جدی برای نظام تولید و توزیع لوازم خانگی را می طلبد.


پاسخ تولیدکنندگان به چرا لوازم خانگی گران شد؛ بانک مرکزی ارز نمی‌دهد، قیمت مواد اولیه چند برابر شد

یک تولیدکننده لوازم خانگی با انتقاد از اینکه چرا مسئولین و به ویژه وزارت صنعت به جای انتقاد از قیمت لوازم خانگی فکری به حال افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه نمی‌کنند، گفت: سه ماه است که معطل تأییدیه بانک مرکزی برای دریافت ارز نیمایی هستیم.
پاسخ تولیدکنندگان به چرا لوازم خانگی گران شد؛ بانک مرکزی ارز نمی‌دهد، قیمت مواد اولیه چند برابر شد

حسین فتاحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با بیان "ما حدود سه ماه است که معطل تأییدیه بانک مرکزی برای دریافت ارز نیمایی هستیم"، اظهار داشت: از اول سال تاکنون چندین بار مدارک خود را برای دریافت ارز به بانک مرکزی ارائه کرده ایم؛ اما متأسفانه این بخش تعلل کرده و همین موضوع باعث شده تا مواد اولیه به خطوط تولید ما نرسد.

این تولیدکننده لوازم خانگی با تأکید بر اینکه تولید لوازم خانگی تحت تأثیر زنجیره تأمین مواد اولیه است، گفت: ما مواد اولیه خود را نمی توانیم از بورس تهیه کنیم و مجبوریم با مراجعه به بازار آزاد آنها را با چندین برابر قیمت بخریم. در نهایت طبیعی است که قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه چرا مسئولین و به ویژه وزارت صنعت به جای انتقاد از قیمت لوازم خانگی فکری به حال افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه نمی‌کنند، تصریح کرد: فولاد و مشتقات آن نزدیک به سه برابر گران شده است بعد آقایان گردن تولیدکننده را گرفته و هیچ نظارتی بر قیمت مواد اولیه ندارند.

فتاحی با اعلام اینکه اخیراً سازمان حمایت مجوز 20 تا 30 درصدی افزایش قیمت را به تولیدکنندگان داده است، گفت: این درصد با توجه به هزینه‌های تولید کفاف ما را نمی‌دهد البته تأکید شده در صورتی که هزینه تولید برای واحدهای تولیدی بیش از این درصدهاست مدارک خود را به سازمان حمایت ارائه کنند اما در مجموع به نظر می رسد افزایش 35تا40 درصدی می‌تواند تاحدودی مورد رضایت تولیدکنندگان قرار گیرد.

این تولیدکننده لوازم خانگی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید براینکه باید بانک مرکزی تکلیف ما را در تخصیص ارز نیمایی مشخص کند اضافه کرد: سه ماه است مدام برای دریافت ارز دوندگی می‌کنیم اگر این موضوع ادامه پیدا کند به طور حتم عرضه کالا کاهش یافته و واحدهای تولیدی مجبورند با صرف هزینه به سختی فعالیت کرده و زمان مرگ خود را به عقب بیندازند.

به اعتقاد فتاحی بازار تابع عرضه و تقاضاست اگر مواد اولیه ای در اختیار تولیدکننده نباشد به طور حتم عرضه کاهش یافته و نوسانات در بازار به وجود خواهد آمد.


رصد توزیع لوازم خانگی از کارخانه تا خانه/ واحدهای صنفی گران فروش پلمب می‌شوند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از پیشنهاد رصد بازار لوازم خانگی از درب کارخانه تا خانه و پذیرش این موضوع از سوی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت خبر داد و گفت: در صورت افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از ۲۵ درصد واحد صنفی پلمب می‌شود.

رصد توزیع لوازم خانگی از کارخانه تا خانه/ واحدهای صنفی گران فروش پلمپ می‌شوند

مرتضی میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت نابه سامان بازار لوازم خانگی اظهار داشت: روز گذشته پیشنهادی به وزارت صنعت مبنی بر رصد کالا از درب کارخانه تا درب منزل ارائه شد که این موضوع مورد تأیید معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت قرار گرفت. بنابراین مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف و گران فروشی حتما شکایت کرده و یا به سازمان حمایت اعلام کنند.

وی با بیان اینکه قرار است فردا جلسه‌‌ای در این خصوص با معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت داشته باشیم تا ابعاد این موضوع بررسی شود، گفت:‌قرار است در این بازرسی ها تعداد کالایی که مغازه‌دار از کارخانه خریداری می‌کند و فروش آن به مصرف کننده رصد شود.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی،کمبود کالا وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد ولی مهم این است که این مقدار کالا با کنترل توزیع شود.

میری در خصوص به روز شدن سامانه 124 در بخش لوازم خانگی نیز خاطر نشان کرد:‌ تا کنون 12 شرکت در سامانه 124 قیمت‌های خود را اعلام کرده اند و حدود 8 شرکت نیز لیست قیمت خود را به سازمان حمایت ارائه کرده اند و آماده ثبت در سامانه است. بنابراین تا شنبه 20 شرکت فهرست قیمتی خود را درج خواهند کرد و در صورتی که مردم قیمت‌هایی بیش از نرخ های مصوب را در مغازه مشاهده کردند،‌ سریعاً گزارش داده و پس از مشاهده سریعاً برخورد و مغازه پلمپ خواهد شد.

وی در خصوص کاهش تولید و برنامه اتحادیه برای افزایش تولید، تصریح کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم ارز و قطعات مورد نیاز تولید کنندگان را تأمین کنیم و سرپرست وزارت صمت نیز قول اعطای اولویت ارز و ورق را به لوازم خانگی داده است؛ بنابراین اگر این اقدامات محقق شود؛ مشکلات این حوزه در کمبود کالا برطرف خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه هر روز جلساتی برای کنترل و نظارت بر بازار برگزار می‌شود و با توجه به اینکه همه تولید کنندگان و حتی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش 20 درصدی برای تلویزیون و 25 درصدی برای سایر اقلام را پذیرفته‌اند و بر همین اساس نیز قیمت‌ها در سامانه 124 درج خواهد شد؛ بنابراین تولیدکنندگان در صورتی که قیمت ها را بیش از 25 درصد افزایش داده باشند باید نرخ‌ها کاهش و در غیر این صورت برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال